Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenkettő meg egy? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Feltámadt Krisztus! Kedves Lelkiatya! A hajdúdorogi Metropóliai napon elhangzó előadásokról készítenek-e felvételt? Ha lehetőség van rá, tegyék majd megtekinthetővé azok számára is, akik nem vesznek részt a rendezvényen. Bizonyára sok ember hitét erősítenék. Köszönettel: István
Igen. A Görögkatolikus Médiaközpont oldalán. Itt összefoglaló található: https://www.youtube.com/watch?v=6TGWlM-QPAQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0Gd-O1HtrB9nOyA03Ogin0TpZOF55qdVwzfGOR7EabAMPALbnmN0KNmB4 Ez pedig a metropolita atya előadása: https://www.youtube.com/watch?v=zAWTMrw_kn8
Kedves Atya! Ön ? egy olvasói kérdésre válaszolva? 2017-07-09 19:35:38 h-i bejegyzésében a következőt írta: a jógagyakorlatok "önmagukban nem károsak, nem ellentétesek a keresztény tanítással. ? [sőt bizonyos gyakorlat] nagyon sok élettani haszonnal is jár?. (https://hd.gorogkatolikus.hu/lelkiatya-valasz&id=a2e2ccc9e0b51b68ba886129006181f4) Az olvasói kérdésben hivatkozott filmek és írások azonban a jóga ártalmatlan voltát egyértelműen tagadják. Például a kérdező által is említett Verlinde atya (aki megtérése előtt maga is gyakorolta a jógát) ezt írja: ?A jóga, ahogyan gyakoroltuk, részét képezte egy nagy liturgiának. Ezzel szemben nálunk sok nyugati úgy jógázik, mintha relaxációs gyakorlatokat végezne. Amikor egy németországi út közben elmondtam azt a gurunak, hogy az európaiak azért jógáznak, hogy pihenjenek, hatalmasat nevetett. Aztán elgondolkodott egy pillanatra és azt mondta: ez nem fogja meggátolni a jógát abban, hogy kifejtse a hatását - és ez nagyon jelentős! A jóga hatása ugyanis szemben áll a keresztény magatartással, ami a másik befogadása, megengedni a másiknak, hogy megismerjen, hogy személyessé váljak számára a vele való találkozásban."
Meggyőződésem, hogy ha valaki rendszeresen például jóga-fejenállást gyakorol, ettől még nem távolodik el a Jóistentől. De még akkor sem, ha jóga ülésben elcsöndesedik, lelassítja a lélegzését, és így pihenteti az elméjét. Ezeket, persze, ne nevezzük imádságnak, ne keverjük össze vele, de saját tapasztalatomból mondhatom, hogy vannak olyan jóga-gyakorlatok, amelyek nem ártalmasak. Inkább hasonlíthatók ezek tornagyakorlathoz, mint vallásos tartalmú cselekvéshez. Abban igaza van, hogy ezt érdemes pontosítani. Ismétlem, ha egyfajta tornagyakorlatokról van szó, akkor nem veszélyesek, ha viszont bármilyen mértékben párosulnak szellemi törekvésekkel, tartalmakkal, akkor már igen. Nem kell mumust látni ott, ahol nincs. Sok mindent csinálhat az ember Istenben szabadon. Nyilván nagyon fontos a személyes Isten-kapcsolat, ez az alapja mindennek. Talán abban igaza van, hogy nem hangsúlyoztam eléggé, ha nincs meg ez a személyes Isten-kapcsolat, akkor akár a lélegzőgyakorlatok is tévútra vezethetnek.
Kedves Lelkiatya! Felvételeken észrevettem, hogy egyes görög templomokban köröznek a csillárral. Mi ennek a szimbolikája?
Panta rhei - minden mozog. Ez a Hérakleiosztól származó görög bölcsesség átvitt értelemben a Mindenható állandó jelenlétére, működésére, munkájára vonatkoztatható. A teremtett világ minden részlete a Teremtő kezében van, ő a létező valóságokat állandóan teremti, fönntartja. Ez állandó valóság, de vannak pillanatok, amikor a Teremtőnek ezt a minket is és az egész világot fenntartó műve, munkája még inkább érzékelhető, még érzékletesebb. Ilyenek a templomi szertartások, különösen is annak kiemelt részei. Érdekes liturgikus gyakorlat, hogy az utrenye végén, a nagy doxológia (nagy dicsőítés) éneklésekor belendítik a csillárt, a mécseseket. Akik ott jelen vannak, a lengő fényeket és arany lámpásokat látva még inkább átélhetik a Teremtőnek ezt a cselekvő jelenlétét. Talán erre utalhat ez a szokás.
Tisztelt Lelkiatya! Milyen egy katolikus anya feleség ? Néha kiborzulok mérges vagyok mert fáradt vagyok és nehéz mindent nap mint nap megcsinálni. Ez nagy bűn?
Nem vagyunk tökéletesek. Törekednünk kell rá, de el kell fogadnunk a tökéletlenségünket. Meg egymásét is! Elsősorban Önnek is azt tanácsolom ebben a helyzetében, mint minden emberi nehézségre, hogy imádkozzék többet, vigye az Úr elé a gondjait. Van valaki, aki megérti Önt, akinek elmondhatja búját-baját, s aki nem csak meghallgatja, de segíteni is tud, mégpedig a Mindenható. Ha rendszeresebbé, mélyebbé teszi az imaéletét, akkor a fáradság idején a gondjait nem elsősorban szeretteire borítja rá, hanem az Úrnak tárja föl, s az Ő kezében sokkal jobb helyen van, mint ha más emberek lelkét terheli vele. A kiborulás önmagában nem bűn, inkább ott kezdődik a bűn, ha ezt nem helyesen kezeli, ha hagyja, hogy eluralkodjék a lelkén, az életében. De ezért kell megtanulni azt helyesen kezelni. Érdemes időről időre meggyónni, nem csak azért, mert valóban van felelőssége ebben az embernek, hanem azért is, mert a gyóntató papnak elmondva is már megkönnyebbülést tapasztal. Természetesen a szentgyónásban sokkal több történik, mint egy pszichológus előtti kibeszélésben. Jól teszi, ha egy lelki atyával hosszabban is elbeszélget, hogy mit kezdjen ezzel az élethelyzetével. Valójában a rossz helyzetkezelés teszi elviselhetetlenné az életünket, nem pedig az adódó nehézségek, amelyek elkerülhetetlenül tarkítják az életünket. "Akik Istent szeretik, azoknak minden a javukra válik." (Róm 8, 28)
Kedves Lelki atya! Görög pap misézhet római rítus szerint? Mennyire gyakori ez? Például koncelebrálhat?
Igen, a koncelebrációt engedélyezi a jog és a liturgikus előírások. Erre gyakran van példa, amikor például egy római katolikus esemény kapcsán a szentmisén a görögkatolikus pap is jelen van. Ilyenkor a pap engedélyt kér a saját püspökétől, aki ezt az engedélyt csaknem minden alkalommal meg is adja. Ez a magyarországi gyakorlat. Egyedül viszont csak akkor végezhet görög pap római katolikus szentmisét, ha erre különleges engedélye van. A Keleti Kongregáció adhatja meg ezt a birítusú engedélyt. Nálunk ez igen ritka. Ismereteim szerint a magyarországi mintegy 300 görögkatolikus pap közül mindössze néhányan rendelkeznek birítusú engedéllyel.
Tisztelt Lelkiatya! Imát szeretnék Öntől kérni az édesapám beteg. Alig bír menni. Én is imadkozom. Kérem ha van szabad ideje gondoljon ránk imaban köszönöm . Isten aldja
Imádkozom az édesapjáért és az egész családjukért.
Tisztelt lelkiatya!Négy éve házasodtunk össze ,pár hónap mulva teherbe estem én nagyon örültem.A férjemmel viszont történt valami. Nem akarta a sexszet ne hogy ártson a picinek. A kicsi már két éves és mindig nem sexeltünk.Mindig fáradt pihennie kell. A gyereket szinte egyedül gondozom nevelem.Szinte minden este külön szobába zárkózik cigizni és kikapcsolódni.Közös programban ritkán vesz részt és utána két nap kell hogy kipihenje magát.Számomra most derült ki hogy ""fűvezik".Próbáltam többször beszélni vele,de számára az a legfontosabb és nem tud lemondani róla.Közben már annyiszor megbántottuk egymást,hogy teljesen elhidegültünk egymástól.A kicsi érdekében fenntartjuk a házasságunkat de ez így senkinek nem jó."Katolikusoknál nincs válás". Én még szeretnék gyerekeket.Nem tudom mi lenne a megoldás.Váaszát köszönöm.Eszter
Kedves Eszter! Nagyon nehéz megmondani, hogy mi volna a jó megoldás. Mindenképpen azt javaslom, hogy keressen meg egy atyát, akiről erről el tud beszélgetni. Az alapvető elveket tudom csak megmondani, amelyek valamelyest segíthetnek az eligazodásban, de minden élethelyzet más és más, mindegyiknek saját megoldása van. Válni nem lehet, ez tény. Amit Isten összekötött, azt ember nem választhatja szét. Ez teljesen világos tanítás. Sajnos éppen azért mennek tönkre a házasságok, mert a mai ember vette magának a bátorságot, hogy megkérdőjelezze ezt az alapvető igazságot. Láthatjuk, hogy nem lett tőle jobb a világ. Viszont ennek az igazságnak alapvetően nem az a lényege, hogy amibe az ember egyszer belelépett, abból nem szabadulhat, hanem az, hogy nagyon fontolja meg minden fiú és minden leány, hogy kivel köti össze végérvényesen az életét. Minthogy sikerült megingatni az emberek gondolkodásában ezt az isteni igazságot, ezért a házasságok jó részét nem ezzel a tudattal kötik meg. Lehet, hogy ez nem az Ön esete, de mint alapvető tényt le kell szögeznünk. Nem tudom, mennyire ismerte jól a férjét a házasságkötés előtt. Mennyire volt tudatos ez a döntés. Hogyan telt, mennyire tudatosan formálódott a kapcsolatuk a házasság előtti időszakban. Az egyházunk azzal is próbál segíteni, hogy igyekszik alaposan megvizsgálni, hogy egyáltalán érvényes házasságkötés történt-e. Amikor a házasságkötés után hamar tönkremegy a kapcsolat, akkor feltételezhető, hogy nem is ismerték egymást, gyakorlatilag nem tudták, kivel kötik össze az életüket. Az Ön esetükben föltételezem, hogy ez nem így van. Akkor viszont a megoldást a házasságuk, a kapcsolatuk rendezése irányában kell keresni. Ez az érdeke a már megszületett gyermeküknek is. Nyilván amíg drogos függésben van a férje, addig nincs megoldás. Abból mindenképp ki kell szabadítani. Ennek is többféle útja, módja van, ez sem megy segítség nélkül, mindenképpen kell hozzá szakember vagy lelkiatya. Új alapokra kell helyezniük a kapcsolatukat. Önnek sem lehet az egyetlen cél az újabb gyermekek világrahozatala. Ez nyilván csak akkor jelent boldog életet, ha szerető férje van. Ennek legkevésbé járható útja az, hogy lecseréli a férjét. Semmi biztosíték nincs arra, hogy jobbat talál. Ezért elsősorban arra biztatom, hogy a házasságát igyekezzék megnyerni, újra meghódítani a férjét, egészséges, szerető közeget nyújtani számára, hogy ilyen pótszerekkel ne akarja azt másképpen összerakni magának. Ez is a mai világ hazugsága, hogy ilyet lehet csinálni. Ami azonban a legfontosabb, hogy imádkozzék a férjéért. Kérjen bölcsességet Istentől, hogy mit kell tennie, és kérjen erőt is hozzá, hogy meg is tudja tenni. Nem könnyű helyzetben van. Én is imádkozom Önért, Önökért.
Kedves Lelkiatya! Az evangéliumban azt olvassuk, hogy Jézus azt mondja: ?Ha szeretnétek örülnétek, mert az Atyához megyek és az Atya nagyobb nálam (Jn 14, 28). Hogy érti ezt Jézus? Vajon ez azért van, mert még a Passió és a Feltámadás előtt vagyunk? Köszönettel: Lívia
Kedves Lívia! Jézusnak ezekben a szavaiban - mint mindegyikben - kimeríthetetlen mélység, átláthatatlan gazdagság van. Csak egy megközelítést említek. Az, hogy Jézus az Atyához megy, nem más, mint hogy beteljesíti földi hivatását, elvégzi, amit az Atya rábízott. Neki is ez az öröme, hogy teljesítse az Atya akaratát. Aki őt szereti, az együtt örül vele ebben. De az ő szeretete azt is jelenti, hogy azonosul is vele, tud vele együtt gondolkodni, érti az ő szándékát. Vagyis az, aki szereti Jézust, az érti és látja ezt a folyamatot, tudja, hogy ami történik, az az üdvösség műve. Úgy is fogalmazhatnánk: Ha szeretnétek, akkor tudnátok igazán hinni, akkor értenétek mi az élet, mi a bűn, mi az üdvösség. Természetesen Jézus még a halála és feltámadása előtt mondja ezeket a szavakat, amelyek mennybemenetelkor be is teljesednek.
Kedves Lelkiatya! Hogy vélekedik az egyház a pénzről? A papoknak is fontos lehet a pénz? Válaszát köszönöm
Meglehetősen átfogó ez kérdés, aligha tudok rá kimerítően válaszolni. Előre is elnézést kérek ezért. A pénz önmagában csak egy semleges eszköz, amely lehetővé teszi, megkönnyíti a vagyontárgyak cseréjét. Önmagában tehát nem minősíthető. Az teljesen téves fölfogás, hogy a pénz rontotta volna meg az embert, az emberi kapcsolatokat. Az embert az engedetlenség, a bizalmatlanság, az Istennel való szembefordulás rontotta meg, ez az eredeti és áteredő bűn. Ez rontotta és rontja meg ma is az emberi kapcsolatokat, ennek következménye az önzés, és annak sok más származéka. Ezt tudja megjeleníteni a pénz, amely ilyen eszközként azonban fokozhatja is az önzést, de nem a sajátos volta, szerepe miatt, mert hisz ugyanilyen katalizátor, ráerősítő hatása van minden más birtokolható dolognak is. Ha valakinek több háza van, ez legtöbbször őt nem arra készteti, hogy több embert fogadjon be, hanem hogy ezekből az ingatlanokból még több hasznot hozzon ki magának. Így működik a pénz hatalma is. Tehát a pénz egy semleges eszköz, amelyet lehet jóra is és rosszra is használni. A papok életében ugyanaz a szerepe a pénznek, mint minden más embernél. A mai társadalmi élet rendszerében elengedhetetlen, hogy legyen pénz, amellyel a vagyontárgyakat cserélni tudjuk, amelynek segítségével a szükséges dolgokat beszerezhetjük. Persze, a papok éppen úgy ki vannak téve a pénz kísértésének, mint bárki más. Illetve még sokkal jobban, hiszen tudvalevő, hogy az Isten emberei sokkal nagyobb támadásoknak vannak kitéve, sokkal jobban támadja őket a sátán, mint más embereket. Pusztán azért, mert egy lelkiember bukása sok más emberre is ártó hatással van, ezért összpontosít rájuk jobban a gonosz. Nem szabad tehát, hogy fontos legyen a pénz, nem szabad gyűjtögetni, nem lehet cél, hogy minél több legyen. Amikor egy pap gyűjtést hirdet, akkor ennek nyilvánvaló célja nem az, hogy minél több pénz legyen a perselyben - ennek semmi értelme nem volna -, hanem az, hogy amire gyűjtöttek, azt közösen el tudják végezni.
Tisztelt Lelkiatya! Nem vagyok idegbeteg, , nincs öngyilkossági hajlamom Szeretek és szerettem élni. Betegség támadott meg, mely kerekesszékhez kötött . Tudomásul vettem az elfogadhatatlant. Személyem ellátása azonban teher a családnak , bár szeretettel segítenek. Nagyon hosszú ideje tart. Halálomat kértem , ezért imádkoztam Istenhez. Ez így önmagában bűn?
Nem, drága testvérem, ez nem bűn. Ön az Istenhöz fordult, hogy tegyen valamit ebben a nehéz helyzetében. S ráadásul nem is igazi kérés ez, hanem elkeseredett kiáltás. Még ha békés természete miatt nem is annak éli meg. Istentől kér valamit, amivel szeretne nem is önmagán, hanem a szerettein segíteni. Hogy is lehetne ez bűn? De hadd vigyem tovább a gondolatmenetet. Kérheti akár ezt is az Istentől, csak mindenképp tegye hozzá, amit Jézus is hozzátett, amikor keserű fájdalmában nagyon nagy dolgot kért az Atyától: "... de ne az én akaratom legyen, hanem a tied!" Ha ezt hozzáteszi, persze, őszintén, valóban az Atya akaratát keresve, akkor bármit kérhet. Egy másik fontos gondolat még, hogy ne tévessze meg Önt a fölöslegesség, a teher kísértése. Ez ugyanis teljesen téves megközelítés. Még az is lehet, hogy valóban fárasztó a szerettei számára ez a szolgálat, de hogy szükségük van rá, hogy jót tesz a lelküknek, az egészen bizonyos. A sátán ezt a kegyelmi lehetőséget akarja aláásni azzal a hazug gondolattal, hogy ennek nem így kellene lennie. Ezzel egyáltalán ne foglalkozzék, ennek egyáltalán ne higgyen! Nem tudjuk, hogy hogy alakul az életünk, hogy kinek mire van szüksége ahhoz, hogy az üdvösségén munkálkodjék. Hagyjuk meg ennek döntését, ennek irányítását az Isten kezében! Az elfogadás nem könnyű, de kegyelmi erőt adó munka. Elfogadni a helyzetünket, elfogadni a másik szolgálatát, elfogadni önmagunkat. Ez sohasem könnyű - s nem csak Önnek. Ezen érdemes dolgoznia, leginkább ezt tanácsolom Önnek.
Tisztelt Lelkiatya! Reggelente nincs időm rendesen imádkozni.HA csak egy Üdvözlégy MÁRIÁT mondok el az jo a reggeli imának? Naponta többször mondom,az nem gond?
Ha naponta többször elmondja az Üdvözlégyet, az nem hogy nem gond, de nagyon jó. De azért ne álljon meg ennyinél. Az ember imaéletének is állandóan fejlődnie kell. Mindenképp javaslom, hogy a reggeli imáját egészítse ki a Miatyánkkal is. Szóljon első gondolata a Mennyei Atyához! Akkor könnyebb lesz az egész napját az ő jelenlétében élni. Hiszen erre irányul keresztény életünk, törekvésünk, hogy hétköznapjainkban is minél szorosabb egységben éljünk vele. Ha Ön görögkatolikus, akkor mindenképp javaslom még a Mennyei Király imádságot is, amely a Szentlélekhöz szól. Ez annyira jó ima, hogy ha úgy érzi, nagyon kevés az ideje a reggeli imára, akkor ez akár ki is válthatja a másik kettőt. De akkor este mindenképp mondja el azokat is hálaadásképpen. Hogy úgy mondjam, ez a minimum, a legelső, a kezdő szint. Enélkül nem is volna szabad élni. S majd ehhöz kell, hogy később adódjék még más is. Főként napközben, valahogy megtalálni annak módját, hogy minél többször gondoljon az Úrra. De nagyon jó a napközben többször mondott Üdvözlégy is, ahogy azt már Ön is teszi.
Feltámadt Krisztus! Kedves Lelki Atya! Milyen elérhetőségen lehet öntől privátban kérdezni?
A lelkiatya@gorogkatolikus.hu címre érkező írásokat csak én látom. Onnan tudok közvetlenül is válaszolni.
Melyik ikont ajánlja (leginkább)a gimnazista korosztály számára?
Nem igen lehet, vagy én legalábbis nem tudom korhoz kötni, hogy melyik ikon mikor befogadható. Talán a kisgyermekek számára a Krisztus ikon és az Istenszülő ikon a legtermészetesebb. Kicsit nagyobbaknál már a Szentháromság ikon, majd később az egyszerű ünnepi ikonok, a föltámadás, a karácsony ikonja. De a többi is nagyon alkalmas, csak egy kis magyarázatra szorul, s utána annál többet adhat. Középiskolásoknál már ezekből bármely adományozható, szerintem. Esetleg azt is tudom tanácsolni, hogy az illető gyermek nevének megfelelően annak védőszentjét ábrázoló ikont lehet ajándékozni. Akkor az még személyesebb kötődést is jelenthet számára.
Tisztelt Lelkiatya! Hogyan értsük Jézus azzal kapcsolatos szavait, hogy aki asszonyra tekint gonosz kívánsággal, szívében paráználkodott? Az világos, hogy a házasságon kívüli szexről való fantáziálás bűn. De mi van akkor, ha van egy hölgy, aki tetszik nekem, udvarlok neki, vagy esetleg már házasságra készülünk. Vele kapcsolatban lehetnek olyan erotikus gondolataim, amelyek a házasságon belüli szexre vonatkoznak? Ha igen mikortól, és milyen mértékben? Vagy esetleg az lenne Isten akarata, hogy a nászéjszakáig eszünkbe sem jusson a szex? Előre is köszönöm válaszát! Isten áldja meg életét és munkáját!
A kulcsszó a "gonosz kívánság". Jézus erre mutat rá, hogy a szándék minősíti a tettet. Ha szereti kedvesét, a legtermészetesebb dolog, hogy kívánja is őt, hisz ez is a szeretet egyik válfaja. Ez teljesedik be a házasságban, amikor végérvényesen eggyé válnak, s akkor már testileg-lelkileg is. Addig ezt a testi egyesülést a házasságra készülőknek nem szabad előre ellopniuk saját maguktól és egymástól. De hogy ott van a kívánás, a vágy, ezt természetes. Nem mindegy azonban, hogy az ember mit kezd ezzel a vággyal. Ha erről önmagában elkezd fantáziálni, az roppant tiszteletlenség a kedvessel szemben, hiszen a testéről ábrándozik, teljesen kihagyva belőle a lelket - és a másikat. Önzés, amely megrontja a szeretetkapcsolatot. Ugyanakkor természetes az is, hogy ennek megvan a folyamata. Az is önellentmondás volna, ha a szeretetnek ezt a válfaját merőben ki akarnák zárni, s majd csak az oltáról eljőve kaphatna teret. Erre is föl kell készülni, erre is meg kell érlelődni. Ezért természetes az, hogy a fiú egyszer csak megfogja a leány kezét, amely szinte varázsütésként tud hatni, ha igaz szeretetből fakad! Egy idő után már meg meri ölelni, aztán meg is csókolja. A tapasztalat azonban ezen a téren nagy óvatosságra int. Egyrészt, ha túl gyorsan haladnak előre ebben a folyamatban, akkor az elválik a lelki fejlődéstől, s nem követi egymás megismerésének, egyre mélyebb megszeretésének lelki útját, másrészt az udvarlás idejének végére már semmi nem marad, ami ezen a téren fejlődhetne. Ez egyébként nagyon sokszor megrontja az egyébként szépnek ígérkező kapcsolatot. Tehát türelem, önuralom! A másik megbecsülése, a későbbi házastársi szerelem tovább fejlődése érdekében érdemes várni, a tüzes csikókat pórázon tartani. Ebben az egészséges készületben nincs semmi gonosz kívánság", a Teremtő Isten alkotott minket ilyennek, s ennek megfelelően kell élnünk, fejlődnünk, szeretnünk.
Feltámadt Krisztus! Kedves lelkiatya, Ifj. Szent Jakab apostol jeruzsálemi liturgiájáról szeretnék érdeklődni. Miben tér el Aranyszájú Szent Jánosétól? Mi szoktuk-e végezni? Hol tudok erről többet olvasni, esetleg videót nézni?
Jelentősen eltér szerkezetében és szövegeiben is. Október 23-án szoktuk végezni, Szent Jakab napján, de Magyarországon csak nagyon kevés helyen. A parókiális gyakorlatunkban nincs benne. Itt található egy fölvétel, amelyen ószláv nyelven végzik a Szaratov-i egyházmegyében. A felvétel 2010-ben készült. https://www.youtube.com/watch?v=RoR-sq2_Dv0 https://www.youtube.com/watch?v=HUKXUtA5_rk&feature=youtu.be
  1 2 3 
4
  5 6 7 8 9 10 11 ...