Görögországban jártak pedagógusaink egy nemzetközi programnak köszönhetően

Görögországban jártak pedagógusaink egy nemzetközi programnak köszönhetően

2024-05-02 10:02:58
Szerző: Hajdúdorogi Főegyházmegye/Nyalka Márta
Ifjúsági
Nemzetközi
Iskola
"Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen a tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog" - Szentgyörgyi Albert

A Hajdúdorogi Főegyházmegye fenntartása alatt álló görögkatolikus szakképző intézmények oktatói (20 fő) az Erasmus+ szakmai mobilitási projekt keretei között Görögországban szerezhettek szakmai tapasztalatokat és ismerkedhettek meg a görög kultúrával. A pályázatban foglalt vállalásokat figyelembe véve szerveződött ez a külföldi tanulmányi út, szakmai látogatás, melynek célja, hogy a szakmai képzést vonzóbbá tegye a nemzetközi kapcsolatok kialakítása és megerősítése segítségével. Stratégiai cél, hogy az oktatás színvonalának emelése érdekében a nemzetközi kapcsolatokban rejlő lehetőségeket szélesebb körben kiaknázzuk az iskola tanulói, oktatói és vezetői körében 2021 és 2027 között.

Az ezáltal megvalósítani kívánt célok célkitűzései: a szakmai képzéseink vonzóbbá tétele a nemzetközi kapcsolatok által, amely nemzetközi színvonalú, gyakorlat-centrikus felkészítés során valósul meg. Az elsajátított tudás beépítéséhez a külföldön szerzett gyakorlati tapasztalatok elengedhetetlenek. Az Erasmus+ által finanszírozott pályázat a reális munkaerőpiaci elvárásokra, nemzetközi színvonalú, gyakorlatcentrikus felkészítésre fókuszál. A görög szakmai gyakorlati helyekkel való együttműködés számos lehetőséget ad arra, hogy diákjaink és oktatóink külföldi mobilitásokon vegyenek részt.

Hangsúlyos szerepet kap az együttműködési kultúra fejlesztése intézményen belül (tanár – tanár, tanár – diák) és kívül (stakeholderek (érdekelt fél) – tanárok, diákok – más intézmények diákjai, tanárok – más intézmények tanárai) egyaránt. A színvonalas módszertani továbbképzés biztosította az oktatók gyakorlati tapasztalatszerzését és az oktatási módszertan fejlesztését. A hatékony eredmények következtében az intézményen kívüli kapcsolatok is beépítésre kerülnek más iskolák diákjaival, oktatóival. A görögországi szakmai mobilitás támogatta a Nagy Szent Bazil görögkatolikus intézmény szakmai törekvéseit, amelyben a Hajdúdorogi Főegyházmegye szakképzési intézményeinek vezetői és oktatói változatos programokon ismerkedhettek meg egymással, a görög partnerekkel és oszthatták meg tapasztalataikat:

  • Nagy Szent Bazil Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium – Hajdúdorog (konzorcium-vezető)
  • Szent László Görögkatolikus Gimnázium és Technikum – Debrecen (konzorcium tag)
  • Szent Bazil Görögkatolikus Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola – Debrecen, Kisvárda, Nyíregyháza (konzorcium tag).

A délkelet-európai utazás Szerbián, Észak-Macedónián át vezetett Görögországba, az Olümposz hegység délkeleti lábánál fekvő Leptocaryanba, az Égei-tenger partvidékére.

A „Sintrivanis Resort” szállásunk mögött, magával ragadóan emelkedett a görög táj felett az Olümposz hegység (2918 m), Görögország legmagasabb hegye. Lenyűgöző természeti látványt nyújtva a sziklák, a zord csúcsok, mély szurdokok, meredek lejtők mellett a hóhatár felett húzódó havas hegycsúcsok a 22-24 ºC fokos melegben.

A szakmai látogatás kiemelt helyszíne a San Panteleimon Hotel and Resort, Neos Panteleimonas központi részén fekszik, ahol rövid és hosszúttávú szakmai gyakorlatukat végzik majd tanulóink az elkövetkező években. A hotel folyamatosan fejlesztéseket folytat, hogy a pihenni vágyó turistáit a nyári időszakon túl tavasszal és ősszel is fogadhassa. A vendéglátó egység vezetőjének filozófiája, hogy a diák (magyar, lengyel, szlovák stb.) mobilitásban résztvevők vigyék haza magukkal a görög kultúrát, a szálloda működését, annak sajátosságait. Vendéglátónk szakmai tapasztalatait megosztva vezette oktatóinkat a konyhaművészet és éttermi vendéglátás rejtelmeibe. Megtekinthettük a szálloda működését a recepción keresztül a deluxe két és háromszemélyes családi szobáit, azok felszereltségét, panorámáit.

Ellátogattunk Larissába, a JOIST Innovációs Parkba, amely modern tereket kínál tanuláshoz, együttműködésekhez és fejlesztéshez. Speciálisan kialakított oktatási útvonalakon keresztül vezettek bennünket az interaktív tárlatok, megismerhettük a különböző korszakok technológiai csodáit, feltalálókat és tudósokat pl. James Watt, Thomas Edison, Nikola Tesla és Marie Curie. Megismerkedtünk a virtuális és kiterjesztett valóság interaktív felületeivel, a VR-technológia lehetőségeivel a szórakoztatástól a tudományig.

A világ harmadik olajbogyó-termelője Görögország, így látogatásunk alkalmával kihagyhatatlan volt egy olívatermelő, feldolgozó megtekintése. Csoportunkat egy közeli Olíva Farm tulajdonosa fogadta, bemutatta vállalkozását, a modern gépsorokat, amelyeken a betakarítási folyamatokat végzik, előállítva a legjobb minőségű zöld extra szűz olajat.  Ma több ezer család foglakozik olívatermesztéssel, amely a meszes, sziklás talajon  lassan növő, hosszú életű, partmenti klímát kedvelő növény. Homérosz az olívaolajat „folyékony aranynak” is nevezte.

M.E.P.E. Platon School – ban megismerkedhettünk egy magániskola működésével. Az 1997-ben alapított intézményt Platónról, a görög filozófusról nevezték el. Érdekessége az alapkoncepcióban rejlik, a három épületből álló komplexum alaprajza – íj, nyílvessző, célpont - árulkodik erről. A koncepció szerint az óvodában kellő tudást gyűjtenek, hogy az általános iskolában az alapvető tudásuk kiteljesedésével a középiskolát megcélozzák, melynek elvégzésével helyüket megállják az egyetemeken.

A Pinios-folyó Tesszália síkságának közelében, Kalambakában betekinthettünk egy meteorai ikonfestő műhely alkotó tevékenységébe, ahol bizánci ikonok pontos másolatait készítik, a vizuális hagiográfia és az ortodox bizánci művészet művészetének megőrzését és terjesztését figyelembe véve. Szemléltették a hagyományos technikák és a modern technológiák ötvözését. Egy állandó kiállítás biztosítja a litográfia, szerigráfia, ezüst és arany ikonok, valamint kiváló festők, kézzel festett alkotásainak megtekintését.

A kulturális turizmuson belül lévő vallási turizmussal való ismereteinket nemzetközi szinten is bővítettük, művészet- és kultúrtörténeti érdekességként, látványosságként természeti és ember alkotta szépségekkel. Thesszália Görögország legősibb településeit foglalja magába, ahol a több száz méteres sziklacsúcsokon a „levegőben lebegő” Meteora-kolostorok páratlan építményei tárultak elénk, melyek a legszebb, legkülönlegesebb látnivalók, a szemlélő számára félelmetesek és csodálatosak egyaránt. A Meteora Kolostor-csoport, 1988 óta az UNESCO világörökség része. Az eredeti 24 ortodox keresztény kolostorból ma már csak hat található, a második legnagyobb, a Varlaam-kolostor Varlaam szerzetes után kapta a nevét, aki az első kápolnát 1350-ben építette a sziklán, melyet meglátogathattunk. A falusi turizmus legalkalmasabb módja volt annak, hogy turistaként Palaios Panteleimonasban (Olympus hegységen lévő ófalu) közvetlenül megismerhettük a tájegység életét és kultúráját. A gasztroturizmus kiválóan illeszkedett a falusi turizmus kínálatához, a vidék helyi ízeivel, helyi ételeivel, amelyeket megkóstolhattunk.

A szépészet ágazatban is betekinthettünk a Dimitra Haircut szalon tulajdonosán keresztül, akit hosszú évek munkája, tanulása vezetett a fodrászat és kozmetika különböző területei felé.  A turizmus-vendéglátás képzés, az idegen kultúrák, más nemzetek gasztronómiáját a nemzetközi turizmus működését, turizmusmarketingjét, az utazás- és eseményszervezés görögországi sajátosságait egy Skiathos szigetére szervezett hajókirándulás során tapasztalhattuk meg. Az aktív turisztikai termékek csoportjába tartozó vízi turizmus tette lehetővé, hogy a  13700 km hosszú görög tengerpart egy szelete elénk tárult, számos szigetével, gyönyörű strandjaival, aranyszínű homokos szakaszaival, félreeső kavicsos öbleivel, sziklás részeivel a látogatás során.

Utunk során nagyon sok élményben volt részünk, a turisztikai látványosságokon túl pedig olyan szakmai tapasztalatokat szerezhettünk, amelyeket szakmai munkánkba oktatóként beépíthetünk. 

VEZETŐ HÍREK
Hamarosan bemutatnak egy dokumentumot Péter primátusára vonatkozóan

Felelősek vagyunk a teremtett világért is - díjazták a kispestiek szorgalmát

Múzeumok éjszakája a Görögkatolikus Múzeumban
 
AKTUÁLIS
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
VEZETŐ HÍREK
Hamarosan bemutatnak egy dokumentumot Péter primátusára vonatkozóan

Felelősek vagyunk a teremtett világért is - díjazták a kispestiek szorgalmát

Múzeumok éjszakája a Görögkatolikus Múzeumban
 
AKTUÁLIS
EZEKET OLVASTA MÁR?
 
Múzeumok éjszakája a Görögkatolikus Múzeumban
Múzeumok éjszakája a Görögkatolikus Múzeumban
 
Felelősek vagyunk a teremtett világért is - díjazták a ...
Felelősek vagyunk a teremtett világért is - díjazták a ...
 
Hamarosan bemutatnak egy dokumentumot Péter primátusára v...
Hamarosan bemutatnak egy dokumentumot Péter primátusára v...
 
Előrevivő következtetéseket kell levonni - a debreceni e...
Előrevivő következtetéseket kell levonni - a debreceni e...
 
A legjobb tanár az, aki utat mutat - pedagógusbúcsút ren...
A legjobb tanár az, aki utat mutat - pedagógusbúcsút ren...
 
A Hajdúdorogi Főegyházmegye közleménye
A Hajdúdorogi Főegyházmegye közleménye