Miért jó szentatanázosnak lenni? - III. rész

Miért jó szentatanázosnak lenni? - III. rész

2021-01-25 14:21:57
Szerző: SzAGHF
Oktatás
Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola
Február 15-ig lehet jelentkezni az egyetemek, főiskolák ősszel induló képzéseire. A választást segítendő a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola interjúsorozatot indított. Ebben egykori és jelenlegi tanulók mesélnek arról miért érdemes a nyíregyházi intézményt választani. A harmadik részben Grunda Dávidot kérdezték a rövid ciklusú posztgraduális tanárképzésről.

Grunda Dávid görögkatolikus áldozópap, 2017 augusztusától a Máriapócs Nemzeti Kegyhely és Parókia diakónusa, majd káplánja. Görögkatolikus papi családból származik, négy testvére van, édesanyja hitoktató. Felesége, Angéla pszichológus, kislányuk Minna Mária Felícia. A gimnázium elvégzése után önkéntes munkát végzett Belgiumban a Bárka közösségénél, és Németországban is dolgozott. Papképzését Nyíregyházán, a Papnevelő Intézetben kezdte, majd három év után Rómában a Pápai Görög Kollégiumban folytatta. Tanulmányait a Szent Atanáz Hittudományi Főiskolán és a Gregoriana Pápai Egyetemen végezte. Már felszentelt papként és gyakorló hitoktatóként döntött úgy, hogy beiratkozik a főiskola rövid ciklusú hittanár-nevelőtanár képzésére.

Mi indított arra, hogy elvégezd ezt a szakot?

A motivációt egyértelműen az adta, hogy elkezdtem tanítani Máriapócson 2017-ben. Előtte Rómában tanultam, évekig csak teológiával foglalkoztam, ahol nemzetközi közegben beszélgettünk Istenről, s ezután hirtelen ott találtam magam egy csomó kisiskolás gyerekkel, s fogalmam sem volt hogyan kezdjek neki…

Ezt jól példázza, hogy másodikos gyerekeknek bevittem a Bibliát, és mondtam nekik, hogy nyissák ki egy adott oldalon, mert együtt szerettem volna velük olvasni, majd a 28 gyereknek egyesével kellett kinyitnom a könyvet, hogy megtalálják az adott szakaszt. Mire végigértem, szegények halálra unták magukat. A téma és módszerek meghatározása mellett a harmadik ok az volt, hogy nem tudtam semmit a hátrányos helyzetű gyerekekkel való foglalkozásról sem, különös tekintettel a BTMN-es és SNI-s gyerekekre. Egy tanév nehézségei és küszködése után döntöttem úgy, hogy elvégzem ezt a képzést a főiskolán. 

Hogyan szereztél tudomást erről a szakról?

Egy volt évfolyamtársam és egy római pap barátom (aki el is végezte a képzést) is mesélt nekem a szakról: a tematikáról, a felépítéséről és a követelményekről is.

Mi jut eszedbe a képzésen szerzett első benyomásaidról?

A képzésen megtapasztaltam, hogy a problémám nem egyedi, és a közös sorsvállalás oldja a feszültséget, hiszen nem vagyok egyedül, akinek ez nem megy automatikusan. Az első tanítási évben ugyanis azt gondoltam, hogy velem van a baj, s ez csak nekem nem megy. Aztán meghallgattam a többiek sztorijait, s akkor jöttem rá, hogy nem csak én vagyok így. Mindenki hasonló nehézségekkel küzdött, és találtam egy közeget, ahol meg tudtuk osztani a tanítással kapcsolatosa problémáinkat. Ebben a közegben mindenkinek szüksége volt támpontokra és szupervízióra, nekem személy szerint pedig az volt az egyik legfontosabb, hogy végre tudtam reflektálni a munkámra. Komoly probléma volt számomra, hogy nem akartam hazavinni az iskolai gondokat, hogy a családomat, a feleségemet terheljem vele. Itt kaptam azt a tanácsot is, hogy ne ez határozza meg a mindennapjaimat. A lelkiismeretes felkészülés és az óráim legjobb tudásom szerinti megtartása után nem szabad, hogy a napom többi részét is ez határozza meg. A szupervizió az a professzionális alkalom, ahol lehetősége és tere van a problémáknak a kibeszélésre.

Milyen konkrét tantárgyaid voltak, és kikkel jártál a képzésre?

A képzést egy év alatt végeztem el, és konkrétan csak pedagógiai tantárgyaim voltak. A tanulmányok hosszát a végzettség függvényében határozzák meg, én egy év alatt végeztem el, mert teológiát már nem kellett tanulnom. A szaktársaim között voltak görögkatolikus papok éppúgy, mint hitoktatók. Volt olyan, aki kifejezetten azért jött, hogy ne csak általános iskolában, hanem középiskolában is taníthasson, vagy éppen nevelőtanárból képezte át magát.Havonta 1 alkalommal volt a képzés levelező munkarendben, mely mellett mindannyian dolgoztunk. A tanulmányainkat töltekezésként éltük meg, mindenki nyitott szívvel vett részt rajta, a találkozásaink pedig felszabadult légkörben zajlottak. Mindenki hasonló problémákkal küzdött, és hasonló élethelyzetben volt a munkájával kapcsolatban.

Miben más a főiskolánk, mint egy másik felsőoktatási intézmény?

A tanulmányi osztály támogató légkörét mindenképpen szeretném kiemelni. Egy belátható követelményrendszer mellett biztosítottak számunkra családias légkört, amelyben mindenkivel személyre szabottan kommunikáltak. A munkám mellett töltekezni és tanulni jártam, s bár voltak követelmények, amiket teljesíteni kellett, de nem hatott rám fenyegetőleg, ha egy papírt nem adtam le időben, ha nem tudtam a határidőkre figyelni, ilyen dolgokban rugalmasan segítettek, és a munkám mellett ez nagyon megkönnyítette a mindennapjaimat. 

Mit tudtál beépíteni a munkádba az itt tanultakból?

Mára már sokkal jobban osztom be az időmet, mert megtanultam jó óravázlatot írni. Megtanultam az önreflexiót, azt, hogy ha jobban figyelek magamra, akkor a kipihentség hatással van a türelemre, s így az óráimat is könnyebb megtartani. Rugalmasságot is tanultam, hogy az óráim alkalmazkodjanak specifikusan a diákokhoz, és ne ragaszkodjak mereven a tanmenethez. Megtanultam, hogy mindenre időt kell szánnom, s amennyit én tanítok, az papként igenis egy fél állás, és akként is kell hozzáállnom. Rájöttem, hogy a munkám célja nemcsak a tudás átadása, hanem a nevelés is. A keresztény alapismeretek megtanítása mellett a mozgás, a játékok beépítése is szerves része a hittanórának, és ezt is percre pontosan bele kell építenem az órákba kisgyerekek esetén. Ez nemcsak tudássá vált számomra, hanem a képzés attitűd formálás is volt a tanításhoz való hozzáállásomban.

Kinek és miért ajánlanád ezt a képzést?

Azoknak a papoknak, akik hitoktatnak, mindenképpen ajánlom, mert támpontokat és segítséget kapnak, hogy a munkájuk professzionálisabb legyen. Nyugodtabbá, magabiztosabbá válhatnak, és a célok megértését is segítik azok a konkrét keretek, amiket ez által a képzés által elsajátítottak. De ajánlom minden olyan tanárnak, akinek a munkájához szüksége van támpontokra, szupervízióra és egy közegre, ahol megoszthatja a saját eseteit, ha azt érzi, hogy kudarcot vall a hétköznapokban. Itt tanácsot kap, hogyan csinálja másként, hogyan tud jobbá válni abban, amit csinál, hogy az ne teher legyen, hanem professzió, amihez igazán ért.


www.gyerehozzank.szentatanaz.hu

Kapcsolódó írás:

Miért jó szentatanázosnak lenni – I. rész

Miért jó szentatanázosnak lenni – II. rész

VEZETŐ HÍREK
Kántorok nagyböjti lelkigyakorlata

Gondviselő Szeretet – egyedülálló adománybolt nyílt Debrecenben

Fásításban és környezeti szemléletformálásban működik együtt a Főegyházmegye és a NYíRERDŐ Zrt.
 
AKTUÁLIS
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
VEZETŐ HÍREK
Kántorok nagyböjti lelkigyakorlata

Gondviselő Szeretet – egyedülálló adománybolt nyílt Debrecenben

Fásításban és környezeti szemléletformálásban működik együtt a Főegyházmegye és a NYíRERDŐ Zrt.
 
AKTUÁLIS
EZEKET OLVASTA MÁR?
 
Nagyböjti lelki nap Szent Charbel tiszteletére Budapesten
Nagyböjti lelki nap Szent Charbel tiszteletére Budapesten
 
Fásításban és környezeti szemléletformálásban műkö...
Fásításban és környezeti szemléletformálásban műkö...
 
Gondviselő Szeretet – egyedülálló adománybolt nyílt ...
Gondviselő Szeretet – egyedülálló adománybolt nyílt ...
 
Kántorok nagyböjti lelkigyakorlata
Kántorok nagyböjti lelkigyakorlata
 
Ünnepeljük együtt a Metropólia tizedik születésnapját...
Ünnepeljük együtt a Metropólia tizedik születésnapját...
 
Az idei év is izgalmas feladatokat tartogat a Lautitia Kór...
Az idei év is izgalmas feladatokat tartogat a Lautitia Kór...