Pócsi Passió – modern kori tanúságtétel Krisztusról

Pócsi Passió – modern kori tanúságtétel Krisztusról

2025-04-14 13:02:28
Szerző: Nyíregyházi Egyházmegye/P. Tóth Nóra
Máriapócs
Ünnep
Máriapócson újra megjelenítették Jézus Krisztus kínszenvedését és halálát a hagyományos misztériumjáték, a Pócsi Passió keretében. P. Tóth Nóra helyszíni riportja következik.

Máriapócs főterén a nézők fegyelmezetten várják az „előadást”. Dr. Mosolygó Péter kegyhelyigazgató atya köszönti a megjelenteket.


Virágvasárnap délutánján vagyunk, amikor kezdetét veszi Jézus kínszenvedése, a nagyhét. A székek, kordonok, közvetítő állomások úgy vannak kialakítva, hogy a nagy teret bejáró „produkció” mindenhonnan követhető legyen: a helyükön maradók a nagy ledfalon keresztül, az eseményekkel együtt mozgók a tér különböző pontjain láthassák, mi történik.


A Mester besétál Máriával, egyetlen mozzanatba merevedik alakjuk, párbeszédük, a nagyhetet elregélő népi ének a hangszórókból hallatszik.



Amikor a Jézust alakító görögkatolikus pappal újra találkozunk, a színészi gárda élén vonul fel: római katonák, főpapok, Júdás, az áruló, a nép, Veronika, Cirenei Simon, Mária stb. jönnek vele, elvegyülnek a 21. század emberével, akik telefonnal, kamerákkal örökítik meg a Pócsi Passiót vagy csupán annak egy szeletét, hogy hazavigyék magukkal a látottakat, hallottakat, netalán átélteket. Hiszen valamilyen módon mindannyian bevonódnak most a szenvedéstörténetbe. A nagyheti népének is erre buzdít:

Keresztények sírjatok,

Mélyen szomorkodjatok.

Keseregjen minden szív,

Aki Jézusához hív.

Nincsen abban irgalom,

hozzád buzgó fájdalom,

aki téged meg nem szán,

ó Jézus, a keresztfán.


A hozsannázó nép pálmaágakkal köszönti a Mestert, aki szamárral érkezik Jeruzsálembe. Innentől a bibliai jelentek sora jelenik meg a különféle helyszíneken: ima az olajfák hegyén, Jézus elárulása, Júdás csókja és öngyilkossága, Krisztus megaláztatása Heródes és Pilátus előtt.


Jézus megostorozása, töviskoronával való megkoronázása a kegytemplom kettős tornya előtt megérintő jelenet: nemcsak a szimbolikus-realisztikus ábrázolás, de a szereplők szemében megcsillanó könnyek, és a zene miatt is.


Az előadás azonban nem hatásvadász. Arra törekszik, hogy Krisztus útját a Koponyák hegyére a hívek szeme elé állítsa: nem professzionális a játék, hiszen amatőr színészek adják elő, s főképp azért nem az, mert ez nem játék. Számukra a valóság egy szelete, melyben Krisztus értük is meghalt – egykoron, s megváltja őket és minket, akik hiszünk benne újra és újra kétezer éve.


A fák harsány zöldje és fehér virágai körülöttünk, a tavasz enyhe sugarai és a lágyan fújdogáló szél nem követi le azt az ítéletidőt, melyet Krisztus halálakor feljegyeztek, de a jelenbeli Jézus és a két lator valóságosan keresztre kerülnek – ha mégoly kíméletes módon is. Itt csendül fel a Miatyánk egy ismert zenei feldolgozása, valamint az utolsó szavak és a sóhaj, mellyel a sírba tér Jézus.


A kereszt alatt felismerhető formát ölt Andrea Mantegna reneszánsz festő perspektívája: ahogyan az a Halott Krisztus siratása című festményén ismert.


A keresztről való levétel után hamarosan a körülálló bámészkodók is bekapcsolódhatnak az énekbe, mellyel nagypénteken kísérik a halotti leplet minden görögkatolikus közösségben: „Az istenfélő József levevén a fáról a te legtisztább testedet, tiszta gyolcsba göngyölé, és illatos szerekkel ellátva új sírba helyezé”. A stáb levonul a színről.


Felhangzik a taps, mely nem azért erőtlen, mert nem tetszett a színészi játék: nem esik jól a keresztény embernek megtapsolni azt az emberi kegyetlenséget, mellyel halálba küldtük Megváltónkat. De a csapat igenis megérdemli a tapsot. Közülük sokan évről évre vállalják, hogy pilátusok, júdások, lökdösődő tömeg, áruló péterek és kegyetlen katonák legyenek: saját és mások hitbéli épülésére, modern kori tanúságtételként Krisztusról.   


A misztériumjáték megelevenítői – mintegy harmincan – még egyszer, utoljára visszatérnek. Pindzsu István atya, görögkatolikus pap, a kegyhely Családvár Zarándokházának igazgatója megköszöni a helytállást társainak és a rendezést vállaló Tamás Lászlónak az áldozatot, a tanúságtételt, a nézőknek, hogy újra megnézték a Pócsi Passiót, a támogatóknak, többek között Máriapócs Város önkormányzatának és az élő közvetítés és a technikai hátteret biztosító kollégáknak a munkát.

A produkció véget ért. De a legnagyobb attrakció csupán most kezdődik. Az isteni csoda felé, melyre minden évben várunk, még csak most indultunk el igazán. A valódi kereszthalál és feltámadás, a krisztusi megváltás misztériuma, a húsvét még – ha úgy tetszik – a színfalak mögött várja a függöny felgördülését.  

VEZETŐ HÍREK
60 éve mutatott be Dudás Miklós püspök magyar nyelvű Szent Liturgiát a Szent Péter-bazilikában

Folytatódik az AlmáDialógus - Mosolygó Tibor atya tart lelkigyakorlatot

Szentévi zarándoklat Hajdúböszörményből Rómába
 
AKTUÁLIS
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
VEZETŐ HÍREK
60 éve mutatott be Dudás Miklós püspök magyar nyelvű Szent Liturgiát a Szent Péter-bazilikában

Folytatódik az AlmáDialógus - Mosolygó Tibor atya tart lelkigyakorlatot

Szentévi zarándoklat Hajdúböszörményből Rómába
 
AKTUÁLIS
EZEKET OLVASTA MÁR?
 
60 éve mutatott be Dudás Miklós püspök magyar nyelvű S...
60 éve mutatott be Dudás Miklós püspök magyar nyelvű S...
 
Folytatódik az AlmáDialógus - Mosolygó Tibor atya tart ...
Folytatódik az AlmáDialógus - Mosolygó Tibor atya tart ...
 
Szentévi zarándoklat Hajdúböszörményből Rómába
Szentévi zarándoklat Hajdúböszörményből Rómába
 
Nem vasárnapi keresztények - fiatalok lelkigyakorlatoztak ...
Nem vasárnapi keresztények - fiatalok lelkigyakorlatoztak ...
 
Karácsonyváró Bizánci dallamok a Görögkatolikus Múzeu...
Karácsonyváró Bizánci dallamok a Görögkatolikus Múzeu...
 
A Hajdúdorogi Főegyházmegye önkéntesei is részt vettek...
A Hajdúdorogi Főegyházmegye önkéntesei is részt vettek...