Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy hogyan lehet kitörőlni az elmémből azokat a képeket amik nem oda valók? Meggyóntam meg szeretnék javulni és megfogadtam hogy többet nem követek el ilyen bűnt, de folyamatosan bevillanak azok a képek. Segítségét előre is köszönöm onegirl
Hosszú, kitartó munka kell hozzá. De nem reménytelen. Kitörölni nem tudja, de helyettesíteni igen. Minden egyes szentgyónásával egy hajszállal közelebb került a teljes megtisztuláshoz. Ne fáradjon bele! Persze, kérnie is kell a Mindenhatót ebben a nehéz, hosszadalmas gyógyulásban. Ez a hite is hozzásegíti Önt a mielőbbi sikerhöz. Az idő gyógyít, ha a szándék tiszta és előre mutató. A bukások, illetve ezek a küzdelmes példák abban is segítséget nyújtanak, hogy másokat elgondolkodtassanak: nem érdemes belecsúszni ezekbe a bűnökbe, mert nagyon nehéz kievickélni onnan. Így aztán ezek a küzdelmek még mások segítségére is lehetnek. Érdemes, tehát, nem föladni, vállalni, folytatni a küzdelmet. Már maga ez a küzdelem is áldás. Ez azért vígasztaló, nem?
Kedves Lelkiatya!
Felmerült bennünk egy kérdés. Az teljesen világos, hogy az abortusz bűn, gyilkosság. De mit mond az egyház azoknak, akik pl kiskorúak és erőszak áldozatai lettek? Akkor is tartsák meg a gyermeket és adják inkább örökbe? Az anyának biztosan nehéz lesz úgy végig hordani a 9 hónapot, hogy igazából nem akarja a gyermeket, sőt arra a szörnyű eseményre emlékezteti.
Köszönöm válaszát
Sajnos, ez nem csak kitalált élethelyzet, erre nem kevés példa volt már a történelemben. Ami közelmúltból ismert, az a szerbiai háború idején történt, amikor katonák szerzetesnővéreket kényszerítettek, és bizony, ezekből nem is egy gyermekszületés történt. Ezeknek a nőknek a pápa feloldozást adott a szerzetesi fogadalmai alól, hogy a megszült gyermekeiket fölnevelhessék. Talán arra is volt példa, hogy örökbe adtak ilyen gyermeket. Ez az egyház válasza erre a brutális gaztettre. Az teljesen igaz, hogy elmondatatlan fájdalmakat, veszteségeket, csalódásokat kellett átélniük az ebben érintett személyeknek. Alighanem a megszületett személyeknek is, akik súlyos kérdéseket tehettek föl Istennek a saját létezésük okán. A szenvedés azonban mindig megtalálhatja a maga helyét és értelmét egy-egy emberi életben. Ezt feladat is megtalálni. Szándékosan embert ölni azonban semmilyen körülmények között, semmilyen okból nem szabad.
Kedves Lelkiatya! Köszönöm, hogy válaszolt a Júdásról írott levelemre. Már csak egy kérdés merült fel bennem. ...
A véleményét szeretném kérni, hogy úgymond elfogadhatom-e a segítséget, ami úgy érzem, Júdáson vagy az ő történetén keresztül érkezik hozzám.
...
Ön szerint mi volt Istentől és mi nem?
Ahogy korábban is írtam, Isten mindent föl tud használni. Ennek értelmében nem is érdemes azt a kérdést feszegetni, hogy mi jön Istentől és mi nem. Mert bármi és bárhonnan is jön, mindent föl lehet használni arra, hogy Istenhöz közelebb jussunk. Erre kell törekedni. Ez a törekvés azért fontos, mert ha esetleg tévedek is egy-egy-egy dolog megítélésében, követésében vagy elvetésében, ha él bennem a vágy Isten felé, akkor még a tévedéseimen keresztül is tud vezetni Isten. A válaszom, tehát egyértelmű. Igen, természetesen ezek a gondolatok is segíthetik Önt. Hiszen, amint írja is - csak rövidítés miatt nem közöltem a teljes levelét - ezek Önt valóban közelebb vitték Istenhöz. Akkor miért is tennék föl a kérdést, hogy hasznos volt-e? Az Önben élő őszinte törekvés Jézus iránt, ez teszi helyére a dolgokat, bárhonnan származnak is. Ezt a vágyat, ezt a szándékot, ezt a törekvést erősítse önmagában továbbra is!
Az esketéshez kell-e az apa belegyezése, s ha ma már nem, akkor mikor és meddig kellett.
A keleti jog szerint egy fiú betöltött 16. év után, egy lány betöltött 14. év után köthet érvényes házasságot. De ha még nincsenek 18, akkor szülei tudtán kívül vagy akarata ellenére, csak püspöki engedéllyel lehet esketni. (CCEO 789. k. 2. illetve 4.)
Ha azonban elmúltak 18 évesek, nincs jogszabály arra, hogy kellene az apa vagy az anya engedélye. Azt nem tudom, hogy az egyháztörténelemben a katolikus egyházban tételes jogszabály valamikor előírta-e az apa beleegyezését az esketéshez. Nem nagyon hiszem, hiszen az életállapot szabad megválasztása alapvető emberi jog, azaz mindenki köthet házasságot, akit a jog ettől el nem tilt. Az lehet, hogy egyes országokban, főleg más vallásban ez hagyomány volt, de katolikusokkal kapcsolatban nem hallottam róla.
Ettől függetlenül, erkölcsi értelemben, azért nem árt, ha a szülők támogatják gyermekük e fontos döntését.
Ha nem bízol abban, hogy a gondolataid, magatartásod, meggyőződésed és cselekedeteid megváltoztatása változást eredményez, akkor az életedben semmi sem fog változni.
A valódi gyógyuláshoz meg kell változtatnod a gondolkodásmódodat, a tetteidet és az érzéseidet.
Kedves Lelkiatya!Az alábbi kijelentés valóban így van az életben?Az emberek nem olyannak látják a dolgokat, amilyenek azok a valóságban, olyannak látják őket, amilyenek ők maguk. Amikor egy új szemüveget helyezünk az „agyunkba”, és ezen az új szemüvegen keresztül szemlélhetjük a világot, mellékhatásként az új lehetőségeket is meglátjuk.
(Dr. Joe Dispenza)
Köszönöm szépen válaszát és ha van hozzá életpéldája is külön köszönet érte
Erre vonatkozó életpélda éppen nem jut eszembe, de nem nehéz ilyet kitalálni. Pontosan ez történik minden megtéréskor. Amíg az ember Isten és az ő szeretete ismerete nélkül él, az élet merő kínszenvedés, céltalan, a vége pedig kilátástalan. Ám mihelyst fölismeri teremtettségünket és megváltottságunkat, az egész élete merőben új távlatot kap. Nem csak azzal, hogy vígasztalódik a mennyország lehetőségével, hanem közvetlen és személyes támaszt kap Isten személyében az egész életére. De ez történhet kisebb léptékű fordulatokban is. Például, amíg az ember gyűlölködik a szomszédjával, addig minden rossznak tűnik föl. Mihelyst el tudta engedni ezt a gyűlölködést, kezdi észrevenni a másik ember értékeit is. Ilyen s hasonló példák igazolják teljes mértékeben, hogy az életünk megítélése a mi látásmódunkból következik. A koncentrációs tábor iszonyatos élménye Victor Frankl pszichoterapeutát rávezette a logoterápia kidolgozására, amely hozzásegíti az embert, hogy bármilyen körülmények között értelmet találjon vagy adjon az életének. Tőle származik ez a mondás: „Az ember szellemi szabadsága – melyet senki nem vehet el tőle – lehetővé teszi, hogy még utolsó leheletéig is alkalmat találjon arra, hogy életét értelmessé tegye.” Igen, attól függ az életünk, hogy milyennek látjuk. Erről szól, egyebek mellett Az ötödik pecsét magyar film is.
Kedves Lelkiatya!
Úgy tudom, az ortodox egyházban a házasság szentsége érvénytelennek tekinthető (vagy bíróságban kimondják) ha a házastárs házasságtörést/megcsalást követ el. Vagy ha a szeretet teljesen kihűlt belőle. Erről mi mit gondolunk? A görögkatolikus egyházban hogy van ez?
Köszönettel: S
Nem vagyok kellően tájékozott az ortodox gyakorlatban ezen a téren. Én is így tudom, hogy egyházi bíróság kimondhatja a házastársi kapcsolatban a szeretet megszűnésének tényét, következésképp a szabad állapotot. Ugyanakkor arról is hallottam, hogy ennek a megállapítása és kinyilvánítása szintén nem egyszerű jogi procedúra. Értelemszerűen, hiszen ilyen tényt kijelenteni mégsem olyan egyszerű. Megítélésem szerint ez a megoldás nagyjából hasonlít a katolikus egyház gyakorlatához, amely keresi annak feloldási lehetőségét, hogy amikor tönkrement egy házasság, akkor mihez lehet kezdeni. A katolikusok a házasság eredetét vizsgálják, hogy hátha már megkötésekor jelen voltak olyan tényezők, amelyek alapján kimondható, hogy a házassági kötelék nem érvényes, az ortodox joggyakorlat pedig nem ezt vizsgálja, hanem a kialakult állapotot. Azt hiszem, egyik sem jobb a másiknál, mindkét gyakorlat segíteni akar, de mindkettő hordoz bizonytalansági tényezőket is.
Működik az oldal? Ez egy tesztkérdés (az előző kérdésemet nem tudtam elküldeni).
Igen. Ezen a címen várom a kérdését.
Szeretném tanácsát kérni. Elég hosszú lenne minden részletet leírnom, de talán a lényeget sikerül.
Külföldön élünk férjemmel, 2 kisfiunkkal. Mi 46 év felettiek, a gyerekek picikék.
...
Atya mit mondana erre nekünk? Hogyan tudunk jól dönteni? Tudom, ez nem lelki kérdés, mégis úgy gondolom, átlagos emberi “okosság” nem elég ehhez,bölcsebbnek kellene lennünk, Atya pedig sok bölcs tanácsot adott itt már embereknek.
Kérem ne közölje egészében az írásomat. Köszönöm kedves Atya.
Én is azt tanácsolom Önöknek, hogy ne lépjen a férje olyan útra, amely felőrli az idegeit, amelytől fél, amelynek, ha vannak is kedvező részletei, de rossz érzéseket kelt benne. Arra, persze, szívesen bíztatom Önöket, hogy térjenek haza, itthon keressenek munkát. Véleményem szerint, ha nincsenek helyhez kötve, másutt is találhatnak állást Magyarországon, esetleg nem olyan beosztásban, mint szeretnének, de azért munkát lehet találni. Félni nem kell semmitől, sem az egészségyi szolgáltatásoktól, sem semmi mástól. Valójában a félelmeinkkel idézzük elő azokat a rossz eseményeket, amelyektől félünk. Bízzanak jobban az Úrban! Ezt tudom tanácsolni. Hittel imádkozzanak, és keressenek olyan állást, amelyet jó szívvel, nyugodt lélekkel el tudnak vállalni. Persze, kompromisszumokat mindig el kell tudni fogadni, de amit Ön leírt, az valóban túlzott tehernek látszik, nem érdemes fölvenni. Ezen a felületen sokan olvassák ezeket az élethelyzeteket. Hiszem, hogy többen is fognak Önökért imádkozni - én is ezt teszem -, hogy még idejében kapjanak jobb álláslehetőséget. Arra kérem, hogy amikor ez megtörténik, adjon nekem, nekünk erről jelzést, hogy sikerült-e. Az mindig jó dolog, ha az ember az imakéréseire visszajelzést is kap. Hiszem, hogy ez Önöknek sikerülni fog. Önök is imádkozzanak ezért hittel, és ezáltal nem csak az életük kerül rendes kerélvágásba, de a hitük is meg fog erősödni.
Kedves Lelkiatya!
Imát szeretnék kérni a testvérem,Péter gyógyulásáért. Sokat betegeskedik az utóbbi időben.
Görögkatolikusok vagyunk,de ő nem hisz igazán Istenben.
Kérem, hordozza őt imáiban .
Köszönöm. Isten áldja!
Imádkozom érte. S minden bizonnyal sokan mások is azok közül, akik olvassák e sorokat.
Kedves Lelkiatya! Tőlem érkezett a levél Júdásról. Azt értem, amit írt és köszönöm is a válaszát. Júdás kapcsán egy dolog van, amit nem értek. Azzal egyetértek, hogy a földi élettel kell foglalkozni, azzal, amit most tehetünk magunkért és másokért, de vajon Isten miért nem nyilatkoztatta ki teljesen egyértelműen, hogy Júdás üdvözült-e? Miért nem mondta el esetleg Jézus az apostoloknak a feltámadása után? Vagy miért nem közölte valahogy? Most bizonyára arra gondol, aki ezt olvassa, hogy mi értelme annak, hiszen már meghalt, nem lehet semmin változtatni és nekünk megvan a saját életünk. Bennem pont emiatt merült fel ez a kérdés. Ha Júdás elkárhozott, akkor ez esetleg lehetne egy elrettentő példa az utókornak, hogy lám, még az egyik apostola is a kárhozatra jutott, az ember figyeljen oda a tetteire, aki már Jézus követője tehát keresztény az sose mondjon le a hitéről, ne tagadja meg Jézust akármi történjék, ne helyezzen mást az élete középpontjába, amikor bűnbe esünk, akkor mindig kérjük Isten bocsánatát, tanuljunk Júdás hibájából. Hogy mindig figyeljünk a lelkünkre, még hosszú Krisztus-követés után is nagyon óvatosak legyünk mert ő is elárulta három év után és főleg, hogy higgyünk mindig a megbocsátásban, keressük Istent akármilyen bűnt követtünk is el, nehogy Júdás hibájába essünk, elveszítve az üdvösségünket. Ha Júdás a mennyben van vagy esetleg a tisztítótűzben, akkor meg pont az isteni irgalom egy szép bizonyítéka lehetne, reményt adna azoknak akiknek a szerettei önmaguktól vették el az életet, reményt adna a bűnös embereknek általában, hogy Isten bocsánata mindig elérhető és akkor is szeret minket, amikor mi nem is gondolnánk. Olvastam nemrég, hogy valaki nagyon súlyos bűnt követett el (gyilkosságot), a börtönben volt, ott kezdett Bibliát olvasni, megbánta, amit tett és elgondolkodott azon, hogy Júdásnak vajon megbocsátott-e Isten. Arra gondolt, hogy Júdásnak is szörnyű bűne volt és ő maga is szörnyű bűnt követett el. Mindkettő visszafordíthatatlan volt. Úgy érezte, hogy ha Júdás üdvözült, akkor az neki is erőt adna ahhoz, hogy hinni tudjon Isten megbocsátásában. Persze erre is lehet azt mondani, hogy az Júdástól független, ami igaz is, de én tényleg el tudok képzelni sok olyan helyzetet, amikor erőt adna egy embernek ha tudná, hogy Júdás üdvözült. Ha lenne erről biztos kinyilatkoztatás. Ez, amit most utóbb írtam szintén homályos nekem. Amikor valaki úgy érzi, hogy Júdás történetéből valahogy mégis erőt tud meríteni, amikor Júdás személye mégis valami jót tud kihozni számára egy rossz helyzetből vagy esetleg a hitét tudja kicsit növelni, ez most vajon egy Sátántól való dolog, amit Isten jóra használ fel, amennyiben Júdás a pokolban van vagy igazából ehhez semmi köze sem a Sátánnak, sem Istennek? Ebben is éppen azt nem értem, hogy ha Júdás a pokolba került, akkor miért engedi meg Isten, hogy valakinek az ő története segítség legyen és erőt adjon? Még ha az embernek a gondolatai nagy része saját magától jön is, Isten engedélyével történik minden, az is, ahogy az ember erőt nyer valamiből. Isten persze mindenből ki tudja hozni a jót, de ha Júdás nem üdvözült, akkor miért engedi Isten, hogy oly módon segítsen valakin az ő története mintha a mennyben lenne? Egyébként is őszintén mondtam, amiket itt leírtam, de bevallom, saját tapasztalat is vezetett oda, hogy ezen így elgondolkodtam....mert volt Júdás kapcsán rossz és jó tapasztalatom. Akármelyik is volt Istentől, nem értem, hogy az, amelyik nem Istentől való volt, azt Isten miért engedte meg. Ahogy a fent leírt esetet sem értem. Ha nem lenne saját tapasztalatom, akkor is érvényes lenne persze a kérdésem a fent leírt okokból. Azt megértem, hogy Isten nem akarja nekünk kinyilatkoztatni, hogy az emberek közül ki hova került halála után meg hogy pontosan mi történik akkor, de Júdás nem csak egy átlagember volt és még a híres emberek között sem csak egy a sok közül hanem Jézus apostola. Ebből a szempontból tanulságosabb lehet az ő esete mint valaki másé. Ön mit gondol mindezekről?
Sorai olvastán Jézusnak egyik példabeszéde jutott az eszembe. A dúsgazdag a pokolba került, a szegény Lázár meg a mennybe, Ábrahám kebelébe. Ekkor hangzott el Ábrahám szájából - persze, ez az Úr szavának közvetítése - hogy "Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, ha a halottak közül támad fel valaki, annak sem hisznek." (Lk 16,31) Szép elgondolásaink lehetnek arról, hogyan volna hatékonyabb Isten üzenete az emberekhöz. Vélhetően Isten maga a legtökéletesebbet választotta ki, ami hatékonyabb, mint amit mi ki tudnánk találni. Érdekes gondolat, hogy ha Júdás sorsa ismert volna az emberiség előtt, akkor az talán nagyobb buzgóságra serkentené őket. Nyilván én sem tudom, hogy Isten miért ezt a megoldást választotta, de a magam egyszerű, emberi gondolataival a következő cáfolatot tudom Önnek megfogalmazni. Az igaz lehet, hogy ha Júdás elkárhozása ismert volna, akkor az sokakat lehet, hogy jobban elriasztana a pokoltól, és emiatt jobban kerülné a bűnöket. Voltak korok, amikor az Egyház jobban használta ezt az utat, és azért festett félelmetes képeket a pokolról, hogy attól elriassza az embereket. Ma már ezt nem tesszük, mert sokkal többet ér, ha fölismerjük Isten szeretetét, és az vezet minket a tetteinkben, nem pedig a pokoltól való félelem. Erre mondhatja Ön, hogy akkor meg épp azért volna jó föltárni, hogy még Júdás is üdvözült - ha valóban ez történt -, mert ez serkentené az embereket nagyobb szeretetre Isten iránt. Erre meg azt mondom, hogy ugyanakkor ez sokakban azt a lazaságot eredményezhetné, hogy ha Júdás is üdvözült, akkor én meg miért félnék az ítélettől: nyugodtan vétkezhetem. Minden bizonnyal az Úr elegendő ismeretet adott át nekünk ahhoz, hogy fölismerjük, hogyan kell helyesen élnünk. De mint ahogyan a példabeszéldben szereplő dúsgazdag és a testvérei nem használták föl Isten üzeneteit Mózesen és a prófétákon keresztül, úgy a mai ember is elengedi a füle mellett ezeket a nagyon fontos isteni üzeneteket (például magát az Evangéliumot), amelyek elvezethetnék őt az örök boldogságra.
Arra is rákérdezett, hogy ha Júdás a pokolra került, akkor miért engedi Isten, hogy valakinek az ő története segítséget adjon. Igen, ez is nehezen érthető számunkra, hogy számtalan esetben Isten a legrosszabb dolgokból is ki tud hozni valami jót. Ez az ő hatalma. Ami, persze, nem hitelesíti azt a rosszat, amit ő jóra használt föl. Sokszor emlegetett példám, hogy ha valaki egy megerőszakolásból fogan meg, és így születik a világra, akkor azt az embert egészen bizonyosan akarta Isten, hiszen véletlenül senkisem születik a világra. De hogy azt a szörnyű bűnt akarta volna, aminek következménye lett ennek az életnek a megfoganása, az is teljesen bizonyos. Itt megáll a mi emberi logikánk. Isten tehát ki tud hozni a rosszból is jót, de ez nem késztethet minket arra, hogy szándékosan vagy akárcsak közömbösségből rosszat tegyünk.
Ahogy említettem, Isten szabadon hagy minket gondolkodni. Lehetnek jó és rossz gondolataink. Ezek a mi felelősségünket terhelik. Mivel Isten tiszteletben tartja a mi szabadságunkat, gondolhatunk jót is, rosszat is. Isten egyiket sem akadályozza meg. A mi dolgunk, hogy keressük a jót és kerüljük a rosszat. Ebben segít minket Isten, ha kérjük és törekszünk is arra, hogy együttműködjünk vele.
Kedves Lelkiatya! Szeretnék én is azoknak üzenni, akik a csúnya beszéd ellen küzdenek. Az én helyzetem ugyan kicsit más volt, de talán ez is hasonló, mert szavakról van szó: sajnos sokszor hiába vettem Isten nevét, valahogy már szokás is lett nálam, kimondtam akkor is amikor nem kellett volna. Nem káromkodva, de kimondtam amikor nem is igazán volt rá szükség és igazi átgondolás nélkül. Nekem alapvetően az ima segített, kértem az imában, hogy megtisztulhassak ettől a bűnömtől és Isten kegyelmének hála ma már egyáltalán nem jellemző rám ez. Kellett az is hozzá, hogy akarjam ezt elhagyni meg figyeljek oda amikor tudok, de szerintem az én esetemben az imának is volt akkora szerepe mint az én igyekezetemnek. Meg végül is biztos hogy kell az akarat is, én is igyekeztem, de hiába akarnék leküzdeni akármilyen bűnt, ha Isten nem akarná megadni ezt a kegyelmet vagy imában nem kérném. Csak azért akartam ezt említeni, mert szerintem ez kicsit lehet kevesebb hangsúlyt kapott eddig itt az oldalon. Őszintén szólva nem ez az egy bűn az, amitől Isten megtisztított, de én mindegyikre úgy gondolok, hogy kegyelem nélkül nem ment volna. Egy ideig csak annyi történt, hogy én magam igyekeztem küzdeni és valamikor ellenálltam a kísértéseknek és valamikor nem, persze az is Isten ajándéka volt, de az, hogy teljesen megtisztuljak ezektől, az meg főleg az övé.
Köszönjük szépen. Közzéteszem ezt a tapasztalatot is.
Tanúságtétel a csúnya beszéd ellen. Volt egy férfi ismerősöm, férfi, aki szintén le akart szokni a csúnya szavakról. Ő, azt tette, hogy beíratkozott egy énekkarba, valami népdalkör, mondván, hogy ez is motiválja:" nem illik így beszélni, aki kórusba jár". Aztán, azonosan hangzó szavakat talált ki. Bocsánat a gondolati bűnökért, meg a mögé gondolásért: "dúrva anyját", "odaszexuáltam a kezem" stb. És leszokott róla egy idő után. Nem vallásos. Én magam is, szoktam, mert jól hangzik. Én elmondok akkor magamban egy Üdvözlégyet, hát a 4x5 tizedes rózsafüzér, volt, hogy kijött aznap. Elhagyni szerintem teljesen nem lehet, a csúnya szavakat,de lényegesen lehet csökkenteni a számukat. Illetve szókincs gyarapítással, kevés szavunk van, amit nem tudunk kimondani, odamondjuk azt a bizonyost. Nem tudom, versolvasás, vagy, szinonima szótár, választékosan beszélni. Tudatosan kerülni akár élő társaságot, akár a médiát, akármit ahol úgy beszélnek. Nekem ezek jöttek be.
Köszönjük. Ezt közzéteszem, hogy más is olvashassa.
Kedves Lelkiatya!
Én csak szeretném megköszönni a válaszát a próbaidős munkámmal kapcsolatban,és úgy fogok tenni,ahogy javasolta. Ha Isten is úgy akarja,hamarabb találok majd mást,és akkor nem kell felmondási időt töltenem,hisz próbaidő alatt nincs ilyen.
Ami viszont a templomot illeti,azt nem tudom megígérni. Őszintén sajnálom. Soha nem a társaságért jártam templomba -én ott is egyedül voltam-,Jézussal most is beszélgetek,a gondolataimban van nappal,és Vele alszom,a párnám alatt lévő kereszttel…
De Isten folyton próbára tesz,nemcsak az életben,de a munkában is. Azt kértem adja meg nekem,ami a legjobb nekem. Hát ez lenne az? Vagy tán ez a büntetésem,mert nem tartottam be az ígéretem? De akkor hol az az igazság,hogy -- ha hűtlenek vagyunk is ,Ő hű marad,mert Ő magát meg nem tagadhatja--?
Nem számonkérés ez,csak a saját elkeseredésem…
Ha egy sebet nem kezel senki,mert olyan helyen van,amit már sem más,sem önmaga nem ér el,az bizony elmérgesedik,és örökre gyógyíthatatlanná válik...
Annyit mondhatok Önnek, és ez nagyon fontos, hogy sohasem szabad belelátni a dolgainkba Isten büntetését. Ezek csak a mi gondolataink. Isten sohasem büntet. Olykor meghagyja, hogy elviseljük tetteink következményét, de az nem büntetés. Ha valaki este alaposan felöntött a garatra, a másnapi macskajaj nem Isten büntetése. Ugyanakkor azt is szeretném Önnek mondani, hogy bizony, közösségre, közösségi élményekre van szüksége. Az elmúlt évek tapasztalatai során kialakulhatott Önben, hogy jobb egyedül - persze, nem jobb, csak kényelmesebbnek tűnik! - de ez nem jó irány. Önnek kell keresnie a közösséget. Persze, hogy nem a társaságért megyünk a templomba. Ezt nagyon jól látja. De a közösségi ima nem társasági esemény, hanem mély Isten-tapasztalat, aki maga is a Szentháromságos közösségben él. Ez a közösségi kapcsolódásunk lehet nagyon sokféle, de nem szabad kihagyni az életünkből. Sok keserűséget, kudarcot élt meg, s az az érzésem, hogy ezek egy része éppen erre az elzárkózásra vezethető vissza. Nem közvetlenül, nem kimutatható módon, de a mélyebb összefüggésekben. Javaslom a gyónást is, egy kiadós beszélgetést egy lelkiatyával. De a legalább vasárnapi szentmisét / Szent Liturgiát nagyon erősen ajánlom Önnek. Higgye el, nagy szüksége van rá. Imádkozom Önért.
Kedves Lelkiatya! Kicsit tartok attól, hogy feleslegesen kérdezek és nem lehet megválaszolni a kérdésem, de azért megpróbálom, mert nagyon nehéz ezt megértenem. Mi katolikusok szoktunk olyat, hogy imádkozunk az elhunytak lelkéért. Talán furcsán hangzik, de én olyanról is hallottam, olvastam, hogy valakik még Júdás üdvösségéért is imádkoznak. Először ortodox keresztényektől hallottam ezt, hogy bizonyos szerzetesek megteszik és utána 1-2 katolikus oldalon is láttam példát arra (amerikai oldalak), hogy az illető hívő vagy levelet írt egy atyának és tőle kérdezte, imádkozhat-e Júdásért (az atya igent mondott) vagy egyszerűen csak leírta valaki valahol, hogy ő fog. Eddig nem csináltam ilyet, de tegnap több dolog miatt is a figyelmem Júdásra irányult és volt bennem egy sugallat, egy megérzés vagy nem tudom minek mondjam, hogy imádkozzak érte. Pontosabban valahogy úgy volt, hogy azon gondolkodtam, biztos nem üdvözült, biztos a Pokolban van és akkor jött egy sugallat, hogy akkor ha én így gondolom, ha így van, imádkozzak érte. Egyébként éppen ezelőtt részben más téma kapcsán kerestem valamit a youtube-on. Beírtam egy nem Júdáshoz kapcsolódó keresést. Nos, mint írtam, közben gondolkodtam Júdás kapcsán. Jött a sugallat. Azután nem kezdtem imádkozni, de az egyik katolikus videó, amit az eredeti kérdésem kapcsán találtam, pont arról szólt, hogy Isten hogy viszonyul az öngyilkossághoz, hogy lehet esetleg mégis remény az öngyilkosok számára, egy atya beszélt benne a nagymamájáról, aki öngyilkos lett, hogy hogyan kapott egy másik atyától utasítást, hogy imádkozzon érte, hogyan derült ki neki, hogy üdvözült, bizonyos szentek mit mondtak az isteni megbocsátás és üdvösség kapcsán, és hogy ez az egész hogy vezetett el ahhoz, hogy pap lett belőle. Nem tudom, hogy ez véletlen egybeesés-e, de érdekes, hogy pont úgy jött ki a lépés, hogy azután talált meg ez a videó, miután Júdásra gondoltam. A videóban egy szó sem esett Júdásról, de kapcsolódott a megbocsátáshoz, ez tény. Persze mivel mind2 a megbocsátás témája, csak a videót magam miatt kerestem, a sugallat meg Júdás miatt jött, ez így egybeesik, de akkor is érdekes. Bevallom, mikor ezt néztem, akkor is úgy elgondolkodtam, mikor ez az atya beszélt arról, hogy imádkozott a nagymamájáért és hogy van remény és van értelme imádkozni azokért is, akik elvették a saját életüket, akkor volt egy olyan érzésem, hogy tegyem meg én is Júdásért. Megtettem végül.....tele bizonytalansággal a szívemben, féltem, hogy rosszul teszem, de azóta is azon kattogok, hogy nem tudom megérteni. Mint írtam, másoknak is volt már olyan sugallata, olyan szándéka, hogy imádkozzon érte. Elvileg Júdás nem üdvözült, vagy legalábbis nagyon sokan nagyon szigorúan és kategorikusan azt mondják, hogy nem. A szentek között mondjuk többféle meglátás is van, néhányan azt mondták, hogy látomásuk volt a tisztítótűzről és Júdást is látták ott, de ez a ritkább vélemény. Szóval azt nem tudom megérteni, hogy ha tényleg nem üdvözült, ahogy elvileg maga Jézus mondta a Szentírásban meg igazából néhány szentnek, akkor miért lehet mégis az, hogy néhányaknak van egy olyan szándéka, hogy imádkozzon érte? Persze van szabad akarat, de amikor egy keresztény ember imádkozik valakiért, azért abban benne van a Szentlélek sugallata, nem? Szerintem nincs ima isteni sugallat nélkül. Nem vagyok tévedhetetlen, az igaz. Azt nem tudom elképzelni, hogy a Sátántól lenne ez mert ő sosem akarna imádságra késztetni minket, ez ellentétes az akaratával. Ráadásul Júdás kapcsán szerintem még jobban érvényes minden, ami egyébként is érvényes, hiszen amikor az ember imádkozik, akkor azért teszi, mert azért valamilyen szinten hisz Istenben, akarja még a vele való kapcsolatot, azért még tud remélni, nem akar elfordulni tőle, bízik a megbocsátásában és amúgy is szép másokért imádkozni, de szerintem ha valaki Júdásért imádkozik, akkor az már egy magasabb szintje annak, hogy hisz az isteni irgalomban. Júdást a fél világ megveti és utálja és nagyon sokan biztosra veszik, hogy elkárhozott. Amikor valaki Júdásért imádkozik, akkor valahol az van benne ebben, hogy "Isten irgalma olyan végtelen, hogy még neki is van megbocsátás" vagy hogy még az iránt is érdemes egy jó gesztust tenni, jelen esetben az imában, akit mások megvetnek, aki ezt a legkevésbé szokta megkapni. Mintha Isten kiválasztana bizonyos embereket erre, hogy tudjanak még jobban bízni az ő irgalmasságában, legyen bennük még több együttérzés és imádkozzanak ezért az apostolért, aki elvette saját életét. Bizonytalan voltam mikor imádkoztam érte, elismerem, de valahol mintha mégis ez lenne pedig benne, amit leírtam. De egy ilyen jó dolog meg csak Istentől származhat, nem? Az ima eleve csak tőle jöhet, a szándék. De ez meg elvileg ellentmond annak, amit sokan mondanak, hogy Jézus megjelent szenteknek és olyan dolgokat mondott, ami lehet nem mondta ki szó szerint, hogy Júdás elkárhozott, de ez olvasható ki belőle vagy nagyon közel áll ahhoz más. De ha meg a Pokolban lenne, miért helyezné Isten bizonyos emberek szívére, hogy imádkozzanak érte? Annak nem látom semmi értelmét mert az úgyse változtatna a sorsán, elvileg nem mehetne a pokolból a mennybe. Félreértés ne essék, nem felmagasztalni akartam azokat, akik imádkoznak érte, csak azt akartam mondani, hogy valahogy ebben az isteni irgalmasságba vetett nagy bizalom van ott. Bennem is volt egy ilyen, persze jó szándékból. Ami engem illet, azóta sem tudok békésen arra gondolni, hogy jól tettem, amit tettem, bár az ima nem tudom lehet-e bármikor is rossz, és megérteni főleg nem tudom, képtelen vagyok rá, hogy ez az egész hogy egyeztethető össze. Azt nem tudjuk itt eldönteni, hogy Júdás üdvözült-e, de már az is segítene ha valahogy a logikáját meg tudnám érteni az egésznek és valahogy érteném azt, ami számomra ellentmondásos. Bízom benne, hogy nincs olyan ima, ami rossz lenne és amiért Isten haragudna rám.....remélem.....
Ha valami az eszünkbe jut, ennek három forrása lehet. Isten készteti a gondolatot, vagy a sátán kísértéseként kerül az elménkbe, vagy egész egyszerűen csak eszünkbe jut, magunktól, nem kell semmi egyéb mélyebb eredetet keresni benne. Ez utóbbi az esetek 95%-a vagy több. Hogy valakinek eszébe jut imádkozni, más meg úgy gondolja, hogy ez felesleges (a kárhozottakért hiábavaló az imádság - csak nem tudjuk, kik azok), ez semmi mást nem igazol, mint azt, hogy erről a kérdésről ki így, ki úgy gondolkodik. Jézus seholsem mondta, hogy Júdás bizonyosan elkárhozott. A szavaiból ugyan gondolhatunk erre, mert azt mondta róla, hogy "jobb lett volna, ha meg sem születik" (Mt 26,24). Ez nagyon kemény beszéd, az Egyház azonban mégsem mondta ki, hogy bizonyosan elkárhozott. Éppen az Isten végtelen irgalma miatt. Úgyhogy szabad Júdásért imádkozni, mint ahogyan szabad Hitlerért meg Sztálinért meg más elvetemült alakokért is. Ez nem annyira elvi kérdés, mint inkább gyakorlati. Isten irgalma sokkal nagyobb annál, mint amit mi valaha is el tudnánk képzelni, a mi gondolatainkat messze felülmúlja. Ha szeretne, hát nyugodtan imádkozzék Júdásért vagy a történelem bármely más alakjáért. Igen sokan voltak. Én mindenesetre úgy gondolom, azokért érdemes inkább imádkozni, akiket ismerünk, akik közel állnak hozzánk. Ezáltal ugyanis a velük való szeretetkapcsolatunk is erősödik. Annak nem sok értelmét látom, hogy régvolt emberekkel ilyen lelki, szeretet kapcsolatot ápoljunk. De nem helytelen értük imádkozni, az kimondható.
Tisztelt Lelkiatya! ... beszélgettünk és egy nálam idősebb ember olyan poént mondott ami szerintem káromló nevető helyzetet eredményezett és elsőre én lefagytam nem akartam túl szigorú lenni vagy megítélni ezt az embert. ...
Próbálom sokszor humorosan, kedvesen de határozottan hàtha a másik észreveszi magát de nem kellene keményebbnek lennem? Szabad ezután ilyen emberekkel kedvesnek lenni jópofának vagy inkább éreztessem vele passzivitással nem tetszésemet? A válaszát, segítséhét köszönöm. Az egész kérdést kérem ne tegye ki.
Nem hiszem, hogy ennél keményebbnek kellene lennie. Legyen inkább megértőbb. Ha egy Istent nem ismerő ember használ káromló szavakat, az neki sokkal kevésbé súlyos bűn, mint amikor egy keresztény ember tesz ilyet. Ezért valóban nem kell megítélni, nem tudni, hogy mi vezeti őt ebben. (Néha azt érzem, még a káromkodás is egyfajta ima, hiszen Istent emlegeti, Istent hívja, csak nagyon rosszul csinálja. Isten az ilyen emberekre is figyel!) Jól teszi, ha próbálja hol tréfásan, hol komolyan jelezni, hogy ez azért mégsem helyes. (Tehát nem azt mondom, hogy neki nem bűn, de nem látunk bele, hogy mennyire.) És ha úgy érzi, nincs foganatja, nem érdemes tovább viaskodni vele. Hogy imádkozik az illetőért, az nagyon jó. De nem dolgunk megváltoztatni a másik embert. A missziós felelősségünk inkább abban áll, hogy Isten szeretetét megértessük velük, nem pedig az, hogy ne kövessenek el bűnt.