Kedves Lelkiatya!
A "fehérgalléros bűnözés" (bliccelés, torrentezés, adóelkerülés, szakmunkások számla nélküli foglalkoztatása, stb.) bocsánatos vagy halálos bűnnek számít?
Ezekről sokáig azt gondoltam, hogy szimplán lopásként kezelendők, s feloldozást csak akkor kaphat az ember, ha az okozott anyagi kárt helyreállítja.
Ehelyett mégis jópár pap elégtételül néhány Miatyánkot és Üdvözlégyet ad, nem pedig azt, hogy anyagi módon próbáljon egyenlíteni.
Miért viszonyul az Egyház ehhez a problémához máshogy, mintha például valaki betörne Mari nénihez és ellopna tőle egy millió forintot?
Válaszát előre is köszönöm!
Úgy látom, az a tapasztalata, hogy néhány pap elégtételül néhány Miatyánkot és Üdvözlégyet ad. Ebből semmiképp sem szabad arra következtetni, hogy az Egyház hogyan viszonyul egyik vagy másik bűnhöz. Ha az Egyház tanítását akarjuk megtudni, akkor annak kell utánanézni, nem pedig néhány személyes tapasztalat alapján formálni saját ismeretet. (Lehet, hogy ha az említett gyóntató papokat megkérdezi erről a kérdésről, akkor morális teológia helyes válaszát adnák.) Az Egyház morális értelmezése teljesen világos abban, hogy mi a bűn, mi a súlyos bűn. Úgy látom, az Ön igazságérzete is ugyanazt sugallja, hogy a nagyobb kárt okozó bűn nyilván súlyosabb, mint a kisebb. Nem mintha egy védtelen asszonytól erőszakkal elvenni pénzt kicsi bűnnek számítana, de valószínű, arra gondol a zárójelben felsorolt bűnök kapcsán, hogy vannak, akik sok milliót csalnak. Nemigen lehet ezeket a cselekedeteket összehasonlítani. Anélkül, hogy védeném az un. fehérgalléros gazemberségeket, meg kell említenem, hogy az ilyen jellegű bűnöknél a lelkiismeret kevésbé hevesen jelez, mint például védtelen emberek fizikai bántalmazása esetén. Ha egy kislányt, megvernek az utcán, arra felhördül az egész társadalom, de ha valaki adócsalást követ el, arról alig tud valaki, szinte észre sem venni. Nem könnyű tehát megítéleni ezen bűnök súlyát, elkövetőinek felelősségét. Összehasonlítani őket pedig végképp értelmetlen.
A másik fontos dolog, amit kérdése kapcsán mondani szeretnék, hogy a bűnbánat szentsége alapvetően Isten irgalmának közvetítése. Ez önmagában ingyenes. Nem csak akkor kap valaki feloldozást, ha bizonyos cselekedeteket elvégezte- (A feloldozás ténye nem függ az elégtétel elvégzésétől). A bűnök helyrehozása azért szükséges, mert ezzel fejezi ki a bűnös, hogy bánata igazi, valóságos, szeretné helyretenni azt, amit elkövetett. Nagyon helyénvaló és kívánatos is, hogy a pap hívja föl a bűnbánó figyelmét az okozott kár megtérítésére. De ismétlem, ez nem nem feltétele a feloldozásnak.
Krisztusban szeretett Lelkiatya!
Szerveznek-e vajon buszokat Budapestről, Miskolcról Pannonhalmára hogy a konstantinápolyi pátriárka látogatásának áldásában sokan személyesen is részesülhessenek?
Lívia
Kedves Lívia!
Nem tudok róla, hogy lenne ilyen szervezés, de nem is tartom valószínűnek. Ha valaki szeretne részt venni, annak személyesen be kell jelentkeznie, és a létszám, nyilvánvalóan korlátozott. Ha valaki szeretne, de nem tud eljutni vagy bejutni, kérem, imádsággal kísérje az eseményt. Illetve minden bizonnyal lesznek részletes beszámolók is. De az imádság fontosabb, mint a tájékozódás.
Kedves Lelkiatya!
Olvasgatva ezt találtam a lustaság , és szorgalmas munka kapcsán!
Isten az embert munkára teremtette,neki nem tetsző a lusta ember cselekedete.
Vannak is olyan kijelentések a Bibliában, hogy aki nem akar dolgozni,ne is egyék!
Menj a hangyához,te rest,vagy meddig fekszel még,utólér a szegénység.Pál apostol mi is tevékenyek voltunk,ne legyünk ingyen kenyéren élők,senki terhére ne legyünk,elnézést ha nem pontosan írom!!
Ezeket forgatva ,elmélkedve elképzelhető, hogy sok szegény ember anyagilag azért tart ott ahol,mert lusta,munka kerülő ( volt) ?
Nyilván most nem mindenkire értem,de Ön szerint van benne valami?
Mert a szorgalmas embert azt Isten megáldja.
A lusta embert nem tudja .... így írták!!
Azt írta korábban egy válaszában ,hogy ne támogassam többé azt a roma házaspárt,aki mindig kér,és nem értik meg,hogy nem adok ,nem úgy tudok 4 gyerek ,hitelek mellett,meg nem is érzem már kötelességemnek sem ,de ezt nem mondtam nekik,csak, hogy elsődleges kötelességünk a mi családunk eltartása,gondoskodása, mindenre nekünk se futja!!Nekünk is van kiadásunk ,hitelek,házon is van valami csinálni való mindig akad.Férjem szorgalmasan dolgozik,haladunk is az otthon szépítgetésével!Én még gyeden vagyok itthon a legkisebbel.
Férjem nem örült,hogy pénzt adtam nekik,de megbeszéltük szépen!!
Megmondom őszintén elgondolkodtattak a fent leírtak,mert nekik semmilyük nincs,nem tudnak felmutatni semmit saját házuk sincs,egy embernek a vidéki házában laknak ,azért cserébe,hogy udvart házat belül rendben tartják,bár olyan nagyon sok minden rendben tartani való nincs ,nincs kert rész.Sepregetni való van inkább kint !!
Jövedelmük nincs,egészet nem is értem,mikor mesélte régebben semmijük nincs,egy forintjuk sem,már akkor furállottam hogy lehet ez,mert ha valaki dolgozik rendesen az boldogul azért,valamire csak jut,de ugye megsajnáltam őket.Mondta 3 gyerekük is szegény,már az is fura ,mert ismerek ebből kettőt van amelyik egyáltalán nem úgy néz ki mint a mélyszegények!!Mert egyik gyermekének a kislánya kisfiamnak volt csoporttársa oviban.
Van egy 15 éves fiúnk is ő a legidősebb ,ő rendesen dühös lett ,ha már megszólították korábban az úton,hogy anyukád ha tud küldjön már élelmet.
Nem mondott nekik semmit ,csak magában morgott,mert szerinte kihasználnak minket,mondta anya nem látod? Te meg azt hiszed szegények ,betegek ,ami lehet így van ,de kihasználnak anya vedd már észre.
Az a baj anya látják jószívű vagy.Másokkal is beszélget.Ki tudja mennyitől kér,csak nem kap.
Emlékszem mondtam nem ,szerintem nem,meg segíteni kell a szegényeken,de egyre jobban azt látom már,a kisfiam lát jól,és én torzul mert Isten igen akarja segítsek máson,de nem biztos,hogy azon kell aki úgy tűnik nem vitte semmire az életben ,nem tud felmutatni semmit....
Mert mivan ha ez egy jelzés,mert lustaságnak gyümölcse a szegénység.... és azért él úgy ahogy....
Már eldöntöttem nem adok semmit ,amit Ön is mondott lehet próbálkoznak még,de nem baj....
Ha bepróbálkoznak arra is gondoltam, mondom szépen nem tudok adni,és elsősorban a gyermekeivel beszéljen,majd mondja de nagyon szegények,hitelek, és mondanám nekünk is vannak hitelek, tudják is,de nem a férjem feladata ,hogy mégtöbbet dolgozzon ,hogy önöknek is adni tudjunk,hanem az ön gyermekei kötelessége segíteni a szülein,ha kell más munkával ,bárhogy?
Mondhatok ilyet ,ez igazság jól gondolom ??
Köszönöm Atyám, hogy segít jól látni,értelmezni élethelyzeteket,dolgokat.
Amit a lustaságról ír, abban bizony, sok igazság van. Tapasztalaton alapuló bölcsesség: "Mindenki a maga szerencséjének a kovácsa". De mondhatunk még több ilyen bölcsességet is: "Ki mint vet, úgy arat". Ugyanakkor nagyon fontos, hogy ezeket az igazságokat önmagunkra értelmezzük, ne másokra. Abban nagy szeretetlenség van, ha mások sorsában akarunk turkálni, igazságot tenni, vagy éppen annak láttán vádaskodni. Ez nem a mi dolgunk. Hiszen sok egyéb tényező is befolyásolja a sorsunk alakulását. Akinek a szülei magas iskolai végzettséggel rendelkeznek, azok könnyebben tudják a gyermekeiket tanulásra ösztönözni, mint az iskolázatlanok. Ettől még ez utóbbiak lehetnek sokkal becsületesebbek, szorgalmasabbak, de az életkörülményeik jóval kedvezőtlenebbek. Szóval, nem látunk bele mások életébe, múltjába, örökölt személyiségébe, döntéseinek indítékaiba. Ne is akarjunk, s ne is gondoljuk, hogy belelátunk. A magunk tetteiért és sorsáért vagyunk felelősek.
Továbbra is abban erősítem, hogy ennek a családnak ne adjon többet semmit. És ami még fontos, hogy nem is tartozik nekik magyarázattal. Ne akarja megindokolni, hogy miért nem ad. Nem rájuk tartozik. Ha magyarázkodni akar, igazolni akarja önmagát, ez rejtetten annak kifejezése, hogy belül úgy érzi, adni kellene, de magyarázat kell, hogy miért mégsem. Ne akarjon érvelni, mert minden bizonnyal találnak ellenérvet. Imádkozzék értük, és ha tud, segítsen másoknak, vagy adjon az egyháznak vagy valamely segélyszervezetnek annyit, amennyit éppen tud. Ott nincs követelés, nincs követelőzés. Ott az ember saját döntése alapján tud adni annyit, amennyit megfontoltan meg tud határozni. Persze, fontos, hogy ezt is beszélje meg a férjével. De a nagy fiával és érdemes erről, mindezek tanulságairól beszélni.
Kedves Lelkiatya!
Isten azt mondja az embernek ne legyen irígy.Jobb megelégedni azzal amid van,mint mindig másra vágyni!!
Tehát tudom mit kellene tennem ,de nem teljesen tudom alkalmazni. Mert tegnap voltam egyik rokonoméknál és láttam milyen szépen rendbe tették már a házukat kívülről ( is)
Ott minden olyan gyönyörű, bár egy nehéz keresztet hordoznak nem lehet saját gyermekük !!
Nálunk a jó Isten adott négyet,és nagyon hálás vagyok érte.
Mi is haladgatunk a házzal a magunk módján,de nyilván nehezebben mint ők.Meg persze tudom mindenki otthona más,de miért szomorít el ,hogy a miénk meg nem olyan, olyasmi,álomszép tökéletes?
Nem értem magam,mi bajom.
Ők meg lehet gyerekre vágynának legjobban a csodaszép nagy ház helyett,nekem van gyerek én meg csodaszép háznak is hogy örülnék....Milyen furcsa az ember...
Köszönöm a jó tanácsokat,hogy legyek elégedetten boldogabb,mert nagyon vágyom rá,boldognak lenni azzal ami van,de én nekem miért nem sikerül úgy?
Köszönöm szépen!
Az irigység azért bűn, mert rejtve megvan benne a neheztelés Istenre, önmagunkra. Főként, ha rosszat kívánunk a másiknak, s így az irigység megvakít az erkölcsös élettel szemben, és más bűnök forrása is lesz. Gyanítom, hogy az Ön esetében nem irigységről van szó, hanem valamiféle fájdalomról ? és ez jogos, őszinte. Valamiképpen fáj, hogy mindent nem lehet megélni: nem lehet egyszerre nagycsalád, nagyon sok munka, nagy karrier, ráérős baráti és közösségi élet, önkéntes szolgálat, sok pénz, igényes hobby, elmélyült kulturális élet, sok sport, no, meg spirituális gazdagság is. Örömhír az, hogy tágra van teremtve a szívünk, sok-sok jó dologra kész ? de fáj, hogy teremtett lényekként korlátoltak vagyunk, mindent nem lehet. Amikor az életünkben nagy döntéseket hozunk, akkor arról is döntünk, miben leszünk gazdagabbak, és hol viselünk el elszegényedést. ?Ahol a kincsed, ott a szíved? ? de ez fordítva is igaz: ?ahol a szíved van (ami neked fontos), ott lesz kincsed, abban leszel gazdag.? Tehát egyrészt a magam életpályája kincseiben kell tényleg örvendeznem.
A nem választott utak visszajárnak és kísértenek. Mi lett volna, ha másként döntök?. Ezek olykor fájdalmasan képesek belénk hasítani, amikor azt látjuk, hogy másvalaki azon a pályán hogyan teljesedett be. Ezt a visszajáró, kísértő érzést gyógyítja a vasárnapi Liturgia. Minden vasárnap az én utam kincseit, gyümölcseit teszem az oltárra a kenyérrel és borral együtt, azért adok hálát (eucharisztia), és azért kérek erőt, bölcsességet a következő hétre. Ugyanakkor gyógyulnak a nem választott utak is: a Liturgiára a sebeinket is hozzuk. Minden Liturgián felidéződik Krrisztus nagy sebe (át kell szúrni a kenyeret), és személyes vigasztalást ad az őszintén sebéhez érintett sebeinkre. Minden vasárnap felszítjuk az elszántságot a mi életpályánkra (kezünk az eke szarván), kizárjuk a kísértő alternatívákat (nem nézünk hátra és oldalra), és vigasztalást nyerünk a beteljesületlenségeinkre.
Kedves Lelkiatya!
Elég kényes intim téma,ha nem teszi közzé teljesen semmi gond.
Önnek mi a véleménye,arról,ha a férjem azért fogyaszt alkoholt is ( nem erőset ,csak sört nem rengeteget persze),mert pl megtapasztalta,hogy az alkohol hatására később van orgazmusa,tehát van olyan oldala is,hogy ezáltal nekem is jobban örömet tud okozni,és ő is továbbig tudja átélni az aktust is.
Mert egyébként hamarabb végzünk mikor hogy de minimum 2-3 perc maga az aktus, és ez nagyon zavarja,meg nyilván nekem sem mindig elég annyi idő...
Én inkább annak örülnék, ha ez nélkül alakulna a testi együttlét,de azt mondta ezt egyszerűen nem tudja szabályozni,nem igazán értem ezt,nőként,lehet nem olyan könnyű mint gondolom,hittem....
Már arra is gondoltam velem van a baj,vagy pszichés lelki gond
Köszönök bármilyen tanácsot.
Sajnos a legtöbbször az okozza a férfiaknál a túl hamari orgazmust, hogy fiatal korban többször folyamodtak önkielégítéshöz, vagy fogyasztottak pornó szolgáltatásokat. Nem vádolom a férjét, hogy ez történhetett nála is, csak a kérdésről szólva fontos, hogy ezt az emberek, főként a férfiak tudják, lássák, ennek a felelősségével éljenek. Ott, akkor nem tűnik rossznak, nem látszik bűnnek, de bizony, pontosan a házasélet szempontjából súlyos következményei lehetnek.
Minthogy szakember nem vagyok, s tapasztalataim sincsenek e téren, így nem tudok tanácsot adni. Mindkettejüket buzdítom a kölcsönös szeretetre, egymásra figyelésre, az önzetlenségre. A párkapcsolati nehézségek mindig lehetőséget adnak arra, hogy a közös megoldás keresésén át előrébb jussanak, egymás iránti szeretetükben mélyüljenek.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves Lelkiatya!
A Szent Kereszt felmagasztalása ünnepével kapcsolatos a kérdésem.
Az egyik, hogy miért böjti nap, mert ugye a kereszt a dicsőség fája. Igaz, hogy azon halt meg Krisztus, de feltámadt. Kereszt nélkül nincs feltámadás. Az ünnep is Kereszt felmagasztalása.
Mióta böjti nap, mert talán nem volt mindig így.
Várom megtisztelő válaszát.
Marika
A megérzése valóban helyes. A régi szabályok ugyanis a böjtre sokkal több kategóriát ismernek. Ma, ha azt mondjuk böjt, legtöbben arra gondolnak, nem ehetünk húst. A régi előírásokban a böjt fogalma sokkal tágabb. Vagy ha úgy tetszik, sokkal szűkebb, mert a tényleges böjt azt jelenti, hogy legfeljebb kenyeret és vizet, esetleg némi nyers zöldséget vagy gyümölcsöt ehet az ember. A mai ünnephez a régi szerzetesi szabályok azt a megjegyzést fűzik: ?az asztalnál vigasztalásra testvérek számára; felmentés borra és olajra?. Ez lefordítva azt jelenti, hogy lehet főtt ételt enni és bort vagy sört inni hozzá (az ilyen alkoholos italok a régi kultúrában inkább hozzátartoztak az étkezéshez, mint a tej vagy s hús). De szabály azt is hozzáteszi, hogy tejet vagy tojást semmi esetre nem fogyasztunk. Ez a szabály a szerzetesekre vonatkozott elsősorban, a világi hívekre pedig rendszerint egy fokkal enyhébbet alkalmaznak, ami azt jelenti, hogy a világi híveknek lehet állati eredetű ételeket fogyasztani, de nem húst.
Hogy egy másik példával világítsuk meg a helyzetet: tudnunk kell, hogy a péntek böjti erejét nagyon ritkán írja felül egy ünnep, teljesen csak karácsony es vízkereszt ünnepe. Múlt héten például az Istenszülő születése napja péntekre esett. Ez azt jelenti, hogy ezen az ünnepen a régi előírások szerint a szerzetesek számára nincs böjt, sőt, halat is fogyaszthatnak. Merthogy egyébként a pénteki napot régen nagyon szigorúan tartották szerzetesek és világiak egyaránt, úgy, ahogy mi ma nagypénteket. Persze, ha ma valaki ezt hallja, hogy halat lehet fogyasztani, akkor leginkább az jut eszébe, hogy böjt van. Szeptember 14-én tehát lehet halat fogyasztani, csak húst nem.
Ez mindenesetre az ünnep gazdagságát mutatja, mint az ünnepi énekek is: jobbára a kereszt diadaláról szólnak, de azért nem hallgatják el a szenvedés és a halál valóságát sem. És talán az a helyes, hogy ha mindig a lelkiállapotunknak megfelelően közelítjük meg ezt a napot, a böjt kérdését illetően is. A ma érvényben lévő szabályok erre lehetőséget és adnak, mert csak ?bűnbánati napként? tartjuk számon az ünnepet.
Kedves Lelkiatya! Kissé butának érzem magam, hogy felteszem ezt a kérdést, nevetségesnek tűnik és még soha nem is hallottam senkitől hasonlót. Ma este egy poloska volt a lakásban és általában sikerül hamar kitessékelnem, de néha ez nehezebben megy. Lehetett ez is az oka, meg magam sem tudom miért jutott eszembe, hogy elkezdtem "beszélni" a poloskához és mindig hozzátettem, hogy Jézus nevében. Így próbáltam irányítani, hogy nekem ideális helyre repüljön, menjen arrébb, menjen ide vagy oda, másszon rá a légycsapóra, minden ilyesmi. Nem öltem meg, mikor rámászott a lépcsapóra, kiengedtem a szabad levegőre. Kicsit furcsa volt, nem megszokott dolog Jézus nevét erre használni, utólag szégyellem is magam miatta és arra gondoltam, lehet maga Jézus is csak kinevet engem. Eszembe jutott viszont több olyan szituáció, amikor Jézus nem emberek kapcsán használta a hatalmát, gondolok itt a vihar lecsillapítására és a fügefa megátkozására, amikor az kiszáradt és nem termett többet. Ha maga Jézus is beavatkozott a természet működésébe, akkor ez a hatalma a mai napig érvényes, ez alapján használatom a nevét egy poloska irányítására is. Magam sem tudom, hogy most az imádság, a hit, Jézus nevének szokatlan de hasznos felhasználását tettem vagy hiába, értelmetlenül, jogtalanul használtam és emiatt szégyelljem magam. Melyik az igazság?
Nyugodtan hálát adhat az Úrnak a sikeres poloska vadászatért. Ebben nincs semmi rossz. Volt egy célkitűzése, amihez kérte az Úr segítségét. Bármilyen apróságban kérhetjük az ő segítségét, és hitünk mértéke szerint fogjuk meglátni annak eredményességét. Az akció közben Jézus nevét emlegetni azonban már fölöslegesnek tartom, javaslom. Többet ne tegye! Nem az teszi hatékonnyá a cselekedet, ha emlegetjük közben Jézus nevét, hanem az elszánt hit, a Jézusba kapaszkodás. Az Ön szóhasználata is árulkodó, hiszen azt írja: "...nem megszokott dolog Jézus nevét erre használni": Nem csak, hogy nem megszokott, dehát nem is arra való, hogy használjuk valamire, valamilyen célunk elérésére Jézus nevét. Mintha kiárusítanánk az ő szerelmét. Nem használhatom az ő végtelenül türelmes szeretetét a magam céljai elérésére. Egyrészt tehát dicséretes a Jézusba való kapaszkodása, a legapróbb cselekedethez az ő segítségül hívása. Ezt tegye meg máskor is! Azaz mindent imádsággal végezzen. De ne akarja "használni" az Urat! Inkább szolgálnunk kell őt.
Kedves Lelkiatya!
Kissé szokatlan lesz a kérdésem nem annyira lelki,inkább anyagi.
Hogyan lehet ajándékozni az egyháznak,konkrét lépésekre gondolok,egy kisebb értékű ingatlan elajándékozásán gondolkodom,számomra sajnos nem használható,de inkább Isten egyházának adnám,mint potom pénzért oda adjam valakinek,aki évtizedekig kihasználta a családomat.
A helyi paphoz forduljak,dönthet ilyen ügyben?(elfogadja-e)
Válaszát előre is köszönöm.
Igen, ennek legegyszerűbb módja, hogy megszólítja a helyi atyát ezzel a szándékkal. Az elfogadásról nem dönthet egyedül, arról a püspököt meg kell kérdeznie. Hasonló esetre sok példa van. Sajnos, arra is van példa, hogy az egyházi vezetés inkább nem fogadja el az ingatlant, mert több gondja van vele, mint haszna. De hátha az Ön esetében nem ez történik. Szóval, bátorítom, mondja el a szándékát a helyi parókusnak/plébánosnak.
Kedves Lelkiatya!
Az egyik tanácsát nem igazán értem,ha elmondaná miért,hálás lennék írt feleség,hogy talált sörös dobozokat ,érzi nem őszinte a férj,és ,hogy ha nem teszi le,hagyja el a feleség,a férjet ha továbbra is iszogatna.
Sosem adna ilyen drasztikus tanácsot ,de reméli erre nem kerül sor.Imádkozik is értük!
Ezt most nem értem,nem minden esetben a szakítás a megoldás ,bár biztos így sem olyan szép az élet de válással biztos mégnehezebb lenne !
Apósom és anyósom pl mindketten ittak ,elég keményen.
Azzal a különbséggel ,hogy anyós letette,após belehalt.
Ott is pl nem az volt,hogy elhagyták egymást,hanem így éltek,és lehet azért sem váltak el,mert mindketten tudták,hogy a másik milyen,mi a gond vele, milyen lenne panaszkodni,te mondod?
Annál a családnál persze más ha ketten alkoholisták,csak azt szeretném ezzel mondani ,hogy ki szeretni a másikból a jót vagy
ha nem sikerül megtanulni azzal élni amit akit választottam, nem lehet opció?
Köszönöm!!!
Köszönöm a megjegyzését. Emiatt egy kis kiegészítést is tettem. Arról végképp szó sincs, hogy "minden esetben a szakítás a megoldás". Az sohasem. A férj nem válhat el a feleségétől, a feleség nem hagyhatja el a férjét. Nem is erre buzdítottam a kérdezőt, hanem annak a kijelentésére, hogy mennyire súlyos következményei lehetnek a hazugságnak. Ugyanis pontosan arra biztattam, hogy bízzék meg a férjében, ebben erősítse őt is, hogy van bizalom. De ezt a bizalmat nem szabad eljátszani, komolytalanul állni hozzá. Ezért ez a súlyos kijelentés. Ami sokkal inkább figyelmeztető, nem pedig valós lépésre késztetés. De jó, hogy ezt szóba hozta, mert így ezt is pontosíthattam. A javaslatom a megbeszélés tárgyára vonatkozott, nem az életállapot megváltoztatására. Ez fontos. Köszönöm.
Kedves Lelkiatya!
A férjem hétvégenként szokott inni sört,korábban hétköznap is előfordult,de próbált ezen mostanában változtatni, mert érezte azért mégsem helyes majdnem mindennap inni még ha 2 sörről van is szó.Vagy csak mert szóvátettem nem tudom.
Megbeszéltük pár napja, hogy jó akkor csak max hétvégén, és ünnepekkor,de kértem nagyon vigyázzon mert ő alkoholista családban nőtt fel,tudja, hogy mennyire félek,nehogy ő is az alkohol rabja legyen .
Azt mondta nem ,azért ő nem úgy iszik mint az apukája ivott,mert a férjem edz ,sportol,odafigyel az étkezésére,ezt korábban írtam is önnek ,és azt tanácsolta ön szerint még nincs nagy gond,de érdemes odafigyelni ,és vannak igen férfiak akik fogyasztanak italt hétköznap, hétvégén is mégsem alkoholisták.
Ez megnyugtatott.
De történt egy dolog ami zavar,és segítséget szeretnék kérni ,hogy reagáljam le jól ,mert valahogy nem járok eredménnyel.
Ma odakint a kazánházban kartondobozban találtam üres sörös dobozokat kb 10 et ,azt ő úgy ihatta meg,hogy én azt nem láttam. Gondolom hétvégén. Nem rég lehet ott,mert múltkor nem volt ott,egyébként tudja ritkán megyek oda ki.
Egyszer tavaly volt vitánk mikor a garázsban a szekrényben találtam sört.
Ideges lettem,hogy ez most mi dugdossa előlem ,azt mondta nem ,megbeszéltük hozza be akkor a hűtőbe.Ott se volt teljesen őszinte éreztem.
De most megint ott tartunk ezek szerint csak nem teljesen őszinte.
Júliusban egyik ismerőse születésnapjáról mikor hazajött útközben elesett biciglivel mert ittak ugye,akkor nagyon megilyedt ,ideges voltam legjobban az italra,megígérte soha nem iszik,de aztán csak ivott kicsit.
Nem igérgettetek vele inkább semmit,mert úgy is láttam nem sok értelme van.
Nem értem miért dugja el,ha nem alkoholista?
Nagyon őszintén nem válaszol,jó nem teszem el akkor,már az is megfordult a fejemben, de hiába mondom neki,iszogatott bent 2-3 sört de ezekszerint csak iszik még csak nem meri előttem mert gondolja megszólnám de sok,vagy nem akarja,hogy lássam mennyi a hétvégi pontos adag.
Az a baj sok az igérgetés, jó tudom odafigyelek mondja ,de valami csak nem ok ezekszerint.
Ha letámadom megint mit találtam, jó behozom mint tavaly,meg kifogásokat gyárt, régebbi, biztosra veszem ez lenne, de ha nem szólok meg hagyom hogy bolondnak nézzen nem?Imádkozzam tovább érte?
Gyermekeink vannak ,az lemaradt 5.
Ön mit tenne?
Köszönöm szépen!
Attól tartok, ez már valóban a határt átlépi. Ha az ivászata azt eredményezi, hogy nem őszinte, az már nagy baj. Ezért is akartam azt tanácsolni, hogy ne kelljen rejtegetnie, bízzék meg benne, az neki is jobb. De ezek a jelek már nagyon komolyak. Azt javaslom, előtte nagyon erősen imádkozza meg, hogy mit is mond neki, és csak után hozza elő a témát. Ne csak saját féltése, asszonyi gondolatai vezessék abban, hogy mit mondjon neki ebben a helyzetben! Figyeljen a Lélek vezetésére! Javaslom, hogy böjtöljön előtte. Legalább egy napi (lehet több is) komoly böjt után szólítsa meg a férjét. Ne szemrehányással, hanem együttérzéssel, szeretettel, a jövő tervezésének szándékával. Tőle kérjen tanácsot, hogy mit tegyen, mivel tudja őt jobban segíteni. Azzal, ha figyelmezteti, vagy azzal, ha szóvá sem teszi. Ha ez utóbbit kéri a férje, akkor egyezzék bele. De azzal a kitétellel, hogy ha ennek ellenére mégis inna, akkor elhagyja, kiadja az útját vagy Ön megy el a gyermekekkel. Tudom, ez nagyon drasztikus, sosem tanácsolnék ilyet. S remélem, nem is lesz rá szükség. Mégis, ez a kijelentés talán kijózanítja - a szó teljes értelmében. (Nyilván nem válásra buzdítom, hanem annak élére állítására, hogy a férjének választania kell, vagy a családja vagy az alkohol.) Én is imádkozom Önökért.
Kedves Lelkiatya! Tőlem érkezett a levél a kísértésekről, amiket a Jézus iránti szeretetem miatt küzdöttem el. Amire válaszul Ön írta nekem, hogy jók ezek a küzdelmek, de azért mert hasznosak, Jézus ezért értékeli őket és hogy valóban sosem lehetünk méltók Jézushoz. Javasolta azt is, hogy a kísértés kezdetekor kezdjek intenzíven más tevékenységet végezni. Tegnap este is meg lettem kísértve és sajnos félig megint beleestem a bűnbe, de most nem is azt emelném ki, hanem arról szeretnék írni, hogy mi az amit újabban megfigyeltem a kísértések kapcsán és erről lenne egy kérdésem. Az utóbbi időben, főleg amikor már nagyon ellen akarok állni és nagyon el akarom kerülni a bűnbeesést, amikor már szinte mérges vagyok a kísértőre, akkor szoktam olyat csinálni, hogy megszólítom a kísértőt és elküldöm melegebb éghajlatra. Nem szidalmazom különösebben, csak elzavarom. Tegnap este azt mondtam neki, hogy "Sátán, hagyj engem békén, Jézus nevében mondom". Akkor azonnal jobb lett minden és utána már teljesen megszűnt a kísértés. Nem ez volt az egyetlen ilyet eset, csak őszintén szólva nem mindig tettem hozzá korábban, hogy Jézus nevében. Tegnapelőtt azt mondtam neki, hogy "Távozz tőlem, Sátán. Tudom, hogy le akarsz küzdeni engem, de nem fogsz. Szeretem Jézust és ő mindennél és mindenkinél fontosabb nekem." Körülbelül ezt mondtam. Nem tettem hozzá, hogy Jézus nevében, de utaltam Jézusra. Tulajdonképpen megmagyaráztam, hogy azért akarok küzdeni mert szeretem Jézust. Máskor csak annyit mondtam, "Nem ma, Sátán". Körülbelül azt fejezve ki, hogy aznap nem fog győzni felettem és nem esek be a csapdájába. Ez nem jelenti azt, hogy ne imádkoznék kísértésekkor, mert imádkozok is, csak ima után vagy 2 ima között ezt is elmondom. Egyrészt azért mert olyan mérges vagyok a kísértőre, hogy nehéz is megállnom, egyszerűen kijön belőlem, hiszen tudom, hogy rosszat akar nekem és el akar távolítani Isten közeléből, másrészt pedig nekem önbizalmat ad és erőt ad ha szembenézek az ellenségemmel. Ha megmondom neki, hogy erősebb vagyok mint gondolja, akkor erősebbnek is érzem magam. Akkor szoktam ezeket mondani mikor vagy már nagyon nehéz ellenállni vagy még csak az elején vagyok de tudom előre, hogy nagyon nehéz lesz. Persze szoktam imádkozni is és az is segít nekem, de az utóbbi pár napban ezeket is csinálom, amiket írtam. Úgy vettem észre, hogy segít is nekem, ennek egyik oka az, hogy magabiztosabbnak, erősebbnek, bátrabbnak érzem magam, másik oka, hogy valahogy utána tényleg békén hagy, még akkor is ha nem Jézus nevében mondom. Bár tudom, mindig úgy kellene. Gondolom anélkül nem szabad, de már késő, mert megtörtént,hálistennek nem lett semmilyen rossz következménye. Utána már sokkal elviselhetőbb az egész szituáció. Nem tudom ez normális-e vagy sem, de szerintem ez nekem sokat segít. Bűnt követtem el ezekkel? Nem imádság helyett mondtam ezeket, hanem azonfelül. Általában segít mikor imádkozok, de ez is segít nekem, csak félek, hogy mi van ha ez bűn, hiszen a Sátánnal nem célszerű kommunikálni. Ugyanakkor ez nem is igazi kommunikáció, csak elzavarom, csak 1-2 mondatról van szó és csak olyan helyzetben amikor tényleg szükségét érzem. Viszont, ha akkor segít, miért ne mondjam? Máskülönben egyáltalán nem kommunikálok vele, nem mondok neki semmit. Ha belegondolok, Jézus is tulajdonképpen megszólította a Sátánt és elzavarta. A sivatagi kísértésekor megszólította, hogy "Távozz tőlem, Sátán" és olykor-olykor meg is indokolta neki, hogy miért, szóval szinte megmagyarázta, hogy miért fogja kibírni a kísértést. Például itt: Távozz tőlem Sátán, mert írva vagyon: "A te Uradat Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!" Ez nagyon hasonlít arra amit én mondtam, hogy távozzon tőlem, nem fog leküzdeni mert Jézust szeretem és miatta leküzdöm a kísértést. Ez volt a lényege a mondandómnak. Máskor Jézus ezt mondja: "Irva vagyon: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem "minden" igével, mely az Isten szájából származik." Tulajdonképpen megindokolja az ellenállását, azt, amit saját maga is tud, hogy miben rejlik az ereje, azt kimondja hangosan. Ez nekem is rengeteget segít. Jézus példáját lehet követni, hiszen ő ember is volt, méghozzá a tökéletes ember, akiben nem volt bűn, viszont nyilván isteni természete is volt. Persze ez jelentheti azt is, hogy amit Jézus megtett, azt nekem nem szabad, mert bár ember volt, isteni is volt, én pedig csak ember vagyok tehát Jézus hiába mondta ezeket mikor kísértve volt, nekem nem szabad. Vajon szabad vagy nem? Bűn vagy nem bűn? Természetesen a jó szándék vezérel engem olyankor. Elismerem, nem megszokott módszer a kísértések leküzdésére, de nem vagyunk egyformák, az is lehet, hogy ami másnak nem segít vagy még rosszabb tőle, nekem segít. Szokták azt is mondani, hogy a Sátánra minél kevesebbet gondoljunk. Nem szoktam én annyira rá gondolni, de amikor mégis, akkor nekem az nem kárt okoz hanem közelebb visz Istenhez. Gondolok itt arra, hogy tudok a rosszból jót csinálni. Nyilván Isten segítségével, nem az enyém a dicsőség. A világ bűneit látva, azt a sok borzalmat, nagyon motiváltnak érzem magam arra, hogy megtisztítsam a lelkem, hogy jót tegyek és ne rosszat. Sokan sajnos pont ellenkezőleg. Amikor gúnyolnak és megaláznak engem, akkor én már csak azért is igyekszek megbocsátani. Amikor a hitem miatt gúnyolnak engem, nem egyszer megtörtént, akkor ahelyett, hogy elfutnék, inkább megpróbálom ezt jóra használni, elviselni és megtanulni úgy megbocsátani és úgy szeretni mint Jézus, aki a kereszten is imádkozott az őt gyilkolókért. Nagyon sokszor volt olyan, hogy egy kísértés ahelyett, hogy eltávolított volna Jézustól, még közelebb vitt hozzá, mert imádságra motivált és minél jobban voltam kísértve, annál jobban küzdöttem ellene. Ha egy filmben megláttam a Sátánt, akkor ahelyett, hogy kíváncsi lettem volna rá és érdeklődni kezdtem volna iránta meg tetszett volna nekem, ahelyett éreztem egy haragot iránta, egy nagyon erős ellenállást. Van olyan, hogy valaki elkezd a gonosz iránt érdeklődni ha vele kapcsolatos dolgokat lát vagy ha filmekben látja, ha jobban megismeri őt és a követőit, de olyan mintha rám ilyen szempontból nem lenne hatással. Nem tud maga mellé állítani, éppen ellenkezőleg, mindig érzek egy undort ha meglátom ahogy imádják őt, mert sajnos ilyen is van, saját szememmel láttam, igaz, csak interneten, annál erősebben kapaszkodok Jézusba és nem hagyok neki teret. Természetesen felesleges játékokat sem akarok űzni, mert egyébként nem keresem a gonosz ellenségem társaságát, de amikor véletlenül "megjelenik" valamilyen formában, akkor az ellenkező hatást éri el nálam és ez igaz a kísértésekre is. Az én hozzáállásom belefér még az elfogadható kategóriába? Megtehetem nyugodtan, amit Jézus is tett, hogy esetenként elküldöm, hogy hagyjon békén?
Igen, ez helyes hozzáállás, hasznos tapasztalatot szerzett ezzel. A Szentlélek, és Jézus iránti szeretete vezette el Önt ennek a fölismerésére. Igen, így lehet, néhány szóval elküldeni. Azt is jól látja, hogy hozzá kell tenni: "Jézus nevében". De az is igaz, hogy ha épp pont ezeket a szavakat nem mondja ki, de Jézus nevében, az őiránta való szeretetből szól, az is majdnem olyan. Szóval néhány rövid szóval meg lehet ezt tenni. Azt is jól látja, hogy nem szabad vele szóba állni. Ezért jók a rövid szavas ellenállások. Használja csak bátran. Lehetőleg nem gyakran, hogy ne szokássá váljon.
Kedves Lelkiatya!
Azt olvastam a lustaságról,hogy pl megnyilvánulhat kényelem szeretetben is,hogy az ember jól elvan kényelemben pihenget tévézik,olvas,elvan jól érzi magát holott lenne teendője otthon bőven.De kötelességeit elhanyagolja,halogatja.
Nem a munka oldalát fogja meg,hanem úgy jól elvan.
Én ebben nagyon magamra ismertem ,jól elvagyok pl a telefonommal nem butaságokat olvasok,de éppenséggel lenne mit csinálni itthon.
Tehát van egy sorrend borulás is.
Milyen tanácsot tudna adni az atya,hogy fejlődésemre legyen ,és nem hanyatlásomra a hozzáállásom?
Nagyon szépen köszönöm!!
A telefon ebben nagy ellenség. Nem a telefon önmagában, hanem abban a folyamatban, amire utal, a lustaság legyőzésében. Úgy tűnik, mintha értékes dolgot csinálna, olvas, érdeklődik, de valójában uralkodik az Ön magatartásán. Nem azt teszi, amit kell, ami igazán értékes, csak azt, ami annak látszik. Telefon nélkül sem könnyű megküzdeni a lustasággal, a régebbi korokban is volt ilyen küzdelem, de tény, hogy ez a jelenség nagyon megnehezíti azt. Úgyhogy, azt hiszem, először a telefonnal kell megbírkóznia. Legyenek ebben böjti időszakok, legyenek olyan órák, napok, amikor egyáltalán nem veszi elő. Ez egy kicsit segít majd, hogy megtanuljon uralkodni önmagán. Aztán ezekben az időszakokban könnyebb lesz a hasznosabb tevékenység megtalálása is. Egy másik tanács - ez már a telefontól független -, hogy írja föl egy papírra (ne a telefonjába!), hogy milyen teendő várnak Önre, mit kell vagy mit szeretne elvégezni. S amit sikerült, azt pipálja ki. Önnek is tanácsolom, hogy váljon rendszeres gyónóvá. Havonta tegye le a bűneit, kivált a lustaság dolgait. Lehetőleg állandó atyánál gyónja meg, ő pedig esetleg tanácsot is ad majd, hogy hogyan lépjen tovább. Persze, mindehhöz a Mindenható segítségét is kérni kell. A rendszeres gyónásokban ehhöz is kap kegyelmet, nem csak a bűnei föloldozását.
Krisztusban Kedves Lelkiatya! 22 évesen sajnos azzal a problémával küzdök, hogy a hirtelen és robbanékony haragommal sokszor megbántom a szeretteimet. Nehezen viselem a kritikát, támadásként élem meg és egyből visszatámadok, legtöbbször durva stílussal. Ilyenkor csúnyán is szoktam beszélni. Édesapám szokott hasonlóan viselkedni, és mind a mai napig nagyon utálom amikor apró dolgok miatt is dühöng. Amikor kisebb voltam akkor féltem tőle ilyenkor, mert többször is megesett, hogy kis semmiségek miatt is kikaptam tőle. Nagyon szeretem és nem hibáztatom, Ő is tudja, hogy van ez a rossz szokása de azt érzem, hogy alig tudok váltzoztatni a viselkedésemen amiatt, hogy ezt a rossz példát állította elém.
Amikor a harag elönt és utána sikerül lenyugodnom, mindig lelkiismeretfurdalásom van, bánom amiket mondtam és szégyellem magam. Bocsánatot kérek azoktól akiket megbántottam de érzem, hogy romboltam a köztünk lévő szeretetet.
Görögkatolikusként tudom, hogy Krisztus békességére kell törekednem, de amikor ideges vagyok akkor ez mindig csak utólag jut az eszembe. Hogyan tudnék magamon és a viselkedésemen tartósan változtatni?
Ez nyilván hosszú folyamat, nemigen lehet néhány tanáccsal elintézni. Legjobb lenne lelkivezetőt kérni hozzá, de legalábbis állandó gyóntatót. Rendszeresen, legalább havonta gyónjon, eleinte akár még gyakrabban is. Legyen Önben egy nagy elhatározás a gyógyulásra. Az már jó, ha látja ezt a gyengéjét, ha küzd vele. Egyik cél, hogy minél hamarabb jusson eszébe, amit Ön is megfogalmazott: Krisztus békéjét kell megtalálni és továbbadni. A kitartó munkája eredményeképpen ez az idő: a harag kirobbanása és a gondolat megjelenése, egyre rövidülni fog. Eljut oda, hogy már közben is megjelenik: "Hát ez mi, kiabálok, pedig békét szeretnék?" Amikor eszébejut, nyomban mondjon egy fohászt. Alakítsa ki magában, hogy mi legyen az. Keressen hozzá egy vagy több zsoltárverset, amelybe ilyenkor belekapaszkodik. (Azért nem mondok ötletet, hogy ezzel is foglalkozzék, keresse az eszközöket.) Igen, ez a személyiségének egy gyönge pontja. De keressen mellé egy másikat is, ami viszont erőssége, amiért jó szívvel ad hálát. Ne csak ezt a rosszat lássa önmagában! Tegyen mellé egy jó tulajdonságot, és azt is fejlessze magában tovább. Így a kettő erősíteni fogja egymást. Meglátja, lesz eredménye. Az nagy csoda lenne, ha teljesen meg tudna változni, és úgy ismernék Önt, mint aki birkatermészetű és nem lehet kihozni a sodrából. Ez talán messze van. De ha csak kicsit is tudott elérni javulást a rossz és jó tulajdonságában (amit mellé tett), ez nagyon értékes fejlődés, amellyel többre is jutott, mint csupán a hirtelen haragtól való szabadulás.
Kedves Lelkiatya!
Szentségi házassági együttléttel kapcsolatban szeretnék érdeklődni.Úgy gondolom hogy Isten a testi együttlétet azért adta,hogy egymásnak örömet okozzunk,utána boldogan összebújjunk,és ebből lesz ugye maga az élet,gyermek is.
Tehát megvizsgálva rájön az ember minden a szeretetről szól.
De mi van akkor ha az ember sajnos még tud szembesülni önző vágyaival.
Értem ez alatt, hogy már ,de hamar vége,nem volt olyan jó most ,mert a végkifejlet orgazmus nem volt,legyen ez bármi okból.
És hiányérzet marad.
Én nem szeretnék önző lenni,de hogy küzdjem le,ha az aktus nem olyan volt,mint vártam?
Mindig adjam oda ,át magam?Csak neki legyen jó,vagy mi a titok nyitja?
Köszönöm szépen!
A titok nyitja kettős. Az egyik, hogy valóban az a cél, hogy a másiknak jó legyen. De a másik, hogy ezt közösen kell művelniük, nagyon fontos, hogy ebben egymásnak társai legyenek. Beszélni kell róla egymásnak, ne kitalálni kelljen, hogy kinek mi a jó. Amíg erről beszélnek, annak is csodálatos intimitása van. A másikat is tanítani kell, hogy mi az én testemnek a nyitja. Ez nem önzés, hanem közös cselekvés. Nagyon fontos, hogy ne maradjon magányos az ember ebben a kapcsolatban. Az együttlét nem csak az a néhány perc, hanem annak része ez a nyíltság, a róla való beszélgetés. Lehet játékot belevinni, hogy hosszabban lehessen élvezni, az öröm tovább tartson, előtte is, utána is. A titok nyitja az önzetlenség és az őszinteség.
Kedves Lelkiatya!
Kell segíteni a szegény,beteg embereknek,de szerintem olyan formában is, amennyi tőlünk telik,mert elsődlegesen a családomért vagyok elsőként felelős!
Írtam már,egy beteg szegény roma házaspáron segítettünk 4 gyermekünk mellett,de már szinte mindennaposak lennének az elvárásaik,adjunk ennivalót.Mondtam nekik már nem nagyon marad ki maradék,elfogy,pluszban nem tudom már megoldani,hogy önöknek is vegyünk ételt( és ezt nem mondtam, de szerintem ez már nem is feladatom )tehát elmondtam ,hogy nekünk is 4 gyermek,hitelek,nem tudok hosszútávon segíteni, de nem értik meg!!
A férj kért tőlem tegnap pénzt kórházba kell mennie buszra, sírt adjak segítsek ha jó keresztény vagyok ,adtam 1600 ft ot ma eljött hozzánk, hogy kiderült másik városba kell utaznia agyi neurológiai vizsgálatra,még tudnék e adni 1400 ft - ot ,mert oda drágább a jegy.
Mondtam neki a tegnapi pénzt sem mondtam még a férjemnek mert este ért haza,úgy voltam vele majd ma,de mondtam neki most utoljára adok, nem tud róla még a férjem, de megmondom neki,mert csak 4 ezer ft .
Meg nem is akarok titkolózást hazudni .
Mondtam neki ,hogy több pénzt nem fogok tudni adni.
Étel nem marad ki.
Így úgy Isten áldjon,vigyázzon rátok,majd a végén mondja,ha maradna ki egy kis maradék majd elküldöd,mondtam neki nem marad már úgy ki mert annyit veszek ,ami nekünk is épp elég,de ha marad küldök de nem hinném, hogy marad.
Egyszerűen nem tudom mi a helyes már adtam , mert megsajnáltam őket elnézést ha így írom,de nem tudom már lerázni őket .Jön mondja kér Isten áldjon, sír stb....
A felesége nagyon beteg rákos,mondtam neki nagyon sajnálom, de én se tudok mindenben segíteni plusz 2 főt élelmezni.
Mondtam nekik kérdezze már meg a pap bácsit,nem e tudna segíteni, tanácsot adni segélyszervezetet ajánlani.Mert mindig azt mondja senki nem segít,gonoszak az emberek.
Én ezzel nem értek teljesen egyet.
Azt mondta beszélt vele,most nem tud,de érdeklődjön máskor is.
Hogy most ez igaz e....
Mit csináljak atyám,elzavarni mégsem merem,sajnálom a rákos feleségét is , bácsika is beteg agyműtétje lesz lehet de egyre jobban zavar ez az egész ránktelepedés....
Már arra is gondoltam megkérem a férjem mondja meg ő ha látja nem tudunk adni ,mert tőlem mindig kiszedik ami kell..
Olyan zavar van bennem mintha szeretnék jószívű lenni ,de nem jól sül el...
Köszönöm ha segít tanáccsal.
Minden jót kívánok!
Itt határozottságra és következetességre van szükség. Úgy kell tekinteni rájuk, mint felelőtlen gyermekekre, akik nem értenek a szóból. Persze, alighanem megvan ám az ő felelősségük ebben, nem őket akarom mentegetni ezzel a magyarázattal, csak segíteni Önnek, hogyan tekintsen rájuk. Ha csak egy kicsit is ad, hiába mondja, hogy nem ad többet, ez felszólítás a táncra, hogy lehet újra jönni. Az marad meg benne, hogy mindig így kap, csak mellé társul egy kis dorgálás. Ezt Önnek abba kell hagynia. Ha a férje tud ebben következetesebb lenni, akkor kérje az ő segítségét. Semmiképp se tegyen semmit az ő tudta nélkül. Közösen lépjenek föl határozottan, hogy ennek vége van. Utána még jó ideig zaklatni fogják Önöket, de legyenek erősek és maradjanak következetesek. Bármilyen történettel jönnek is, az ne hassa meg, hanem maradjon meg a döntésénél: ennek a családnak nem ad többet. Majd, ha lesz alkalma, lehet másnak segíteni, de ezt a csatornát végérvényesen el kell zárni. Higgyen nekem, az illető családnak is ez az érdeke, hogy ne maradjanak meg ebben a tévhitben, hogy a másikat ki lehet használni.