Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizennyolc meg kilenc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Tisztelt Lelkiatya! Azt szeretném megkérdezni, elhunyt családtag hamvaiból lehet-e hazavinni egy kis dobozban,otthon szerettei között őrizni? Olvastam olyanokat,hogy nem tud feltámadni az elhunyt,mert nem a szent helyen van. Bűnnek számítana? Köszönöm szépen! Szilvia
Kedves Szilvia! Azt hiszem, ez nem bűn, de mégse tegyen ilyet. Nem csak a bűnt kell kerülni, hanem a helytelen cselekedeteket is. Érdemes tanulni az elődeinktől. Nem véletlenül alakult ki minden kultúrban, hogy a halottakat el kell temetni (van, ahol elégetik), el kell tőlük búcsúzni, és nélkülük kell folytatni az életet. Egyáltalán nem helyes a divatnak ez az iránya, hogy a hamvakkal különböző megoldásokat keresnek. Van, aki kilövi az űrbe, van, aki ékszert csináltat belőle, csak, hogy a legszélsőségesebbeket említsem. Bár igaz, hogy görögkatolikus egyházunk annyira helyteleníti a hamvakkal való méltatlan bánásmódot, hogy nem engedélyezi a temetés szertartását elvégezni, ha a hamvak nem a temetőbe kerülnek. (Nem végezhető görögkatolikus szertartás a hamvak szétszórása, vízbe szórása, vízbe eregetése, hamvak hazavitele esetén.) Nem bűn tehát, mégis azt tanácsolom, ne tegyen ilyet.
Kedves Lelkiatya! Kérem szépen pár sorban jellemezné nekem ,hogy milyen egy önző anya? Itt viselkedésre gondolok,és ha felismerek majd belőle párat,hogy lehet azt kijavítani?És legfőképp megbocsájtani,ha valakit így neveltek fel. Köszönöm szépen!!
Nem szívesen állok kötélnek. Nem tartom célravezetőnek, hogy írjuk körül, hogy milyen egy bűnös magatartás, aztán, ha annak részleteit magunkban fölismerjük, ebből következtetünk a magunk (és mások) bűnére. Mindig az emberből érdemes kiindulni. Az emberből, akinek mércéje Krisztus, az ő magatartása. Őhozzá kell mérnünk magunkat. Hogy milyen az önzés? Ha önmagamnak fontosabb vagyok, mint más. Következésképp magamnak szerzek meg dolgokat, nem másnak, magam kedvét keresem, nem másét, magam élvezetét szolgálom, nem a másikért keresem. Alapvető kötelességünk, hogy önzetlenek legyünk, önzetlenné váljunk. Ugyanis eléggé mélyen gyökerezik bennünk az önzés. A gyermekeknél ez jól látható, akik még nem palástolják belső világukat. Őket meg kell tanítani, magunkat tovább kell nevelni arra, hogy tudjunk önzetlenné válni. Hosszú tanuló folyamat ez. Aki belekezd, az jól tudja, hogy mennyire nehéz. Az ilyen ember nagyobb megértéssel tud fordulni azok felé, akikben hasonló hiányosságot lát. Fontos is, hogy ne egymást méregessük, kiben mennyi gyarlóság van. Épp ellenkezőleg: a másik emberben keressük mindig a jót, és magunkban hibát, ne másban - miközben fontos, hogy a jó tulajdonságainkat is ismerjük, hálás szívvel fogadjuk.
Tisztelt atya! nem sokára kereszteljük a 2. lányomat. a feleségem nem katolizált, de szeretném felserkenteni a hajlamát, affinitását a legteljesebb hit felé, egyházunk gyönyörű szertartásai segítségével. abba már beleegyezett hogy görög rítus szerint kereszteljük a babát. (magam római vagyok, tehát csak keresztelő lesz egyelőre) a kérdésem, hogy a szülő asszony tisztulásának szertartásában részt vegyen, azt támogatja-e az egyház az ő esetében? szeretném ha ezzel is hozzásegíthetném a mennél teljesebb liturgikus életszemlélethez és élethez és - kitudja egyszer talán még ebben az életben - a szentségek elfogadásához. köszönöm.
Bár szokatlan, de nem tartom hibás megoldásnak, hogy a nem katolikus édesanyáéért imádkozzunk. Minthogy nem a szentség ünneplésének közvetlen része, hanem egy attól független áldásnak a hozzácsatolása, ezért részesíthető benne olyan személy, aki nincs megkeresztelve vagy nem katolikus. Ha szeretné, megteheti, hogy keleti rítusban legyen a gyermeke megkeresztelve, de tudnia kell, hogy attól ő még római katolikus, tehát az Ön rítusát követi. Akkor lehetnek a gyermekek görögkatolikusok, ha a felesége katolizálva azzá válik. De jól látja, hogy ezt nem szabad sürgetni, követelni. Ide el kell érnie, erre neki is meg kell érnie, meg kell térnie.
Kedves Lelkiatya! Milyen körülmények között nem szabad áldoznom, ha pornót néztem és/vagy önkielégítést végeztem (szentségi házasságban élek, de ez mégis folyamatos probléma számomra)? Próbálok küzdeni ellene (hol jobban, hol kevésbé), de folyton visszacsúszom. Ilyenkor nem merek menni áldozni, amíg meg nem gyóntam (egyetemista koromban egy lelki vezetőm azt mondta, hogy ilyenkor mindig menjek el gyónni), mert nem akarok szentségtörést elkövetni. Ez persze azzal is jár, hogy ilyenkor az első elbukás és a gyónás közötti időben "felhalmozódnak" a további bukások... Mit tanácsol, hogy kezeljem ezt? Válaszát előre is köszönöm!
Javaslom, hogy kezdjen egy nagy gyógyuló folyamatba, egy megtisztuló munkába. Fölismerte, hogy ezzel a jelenséggel meg van fertőzve a lelke, szinte függővé vált. A feleségével vagy egy lelki atyával, vagy mindkettővel beszélje meg, hogy szeretne ettől szabadulni. Fontos a külső személy bevonása, mert amíg csak rejtett folyamatról van szó, addig szinte remény sincs a gyógyulásra. Szóval, valakivel ossza meg, hogy szeretne szabadulni és belekezd ebbe a munkába. Eleinte gyónjon sokkal gyakrabban. De nem az egyes bukások után, mindig csak azokhoz mérten. Akkor a bűne volna az irányító a lelkiéletben. Ez így nem jó. Inkább állapítson meg egy gyakori gyónási időszakot. Az elején lehet akár hetente, később lehet ritkítani, lehet kéthetente, havonta. Szóval a gyakori gyónásával együtt minél gyakrabban áldozzon is. Nem igaz az, hogy nem mehetne áldozni, ha beleesett ebbe a bűnbe. Főként, ha küzd ellene, akkor szó sincs arról, hogy ez halálos bűn volna. Szóval, bukás után is menjen áldozni, hiszen ez gyógyszer is, erőt ad a küzdelemben. Nem jutalom cukorka, amit akkor kap az ember, ha jól viselkedett. Ez egy meglehetősen elterjedt, de rossz megközelítés. Szóval, gyónjon, áldozzon rendszeresen. Ismeri önmagát, hogy milyen elterelő magatartással tudja távol tartani ezeket a képeket, gondolatokat, ezeket erősítse föl magában. Mindehhöz kérje a Szentlélek segítségét, megerősítését. Meglátja, sikerülni fog.
Kedves Lelkiatya! Ha Isten nem változik, akkor hogyan jutottunk el a szemet szemérttől a tartsd oda a másik orcádat is-ig?
Fokozatosan. Isten bölcs pedagógiával tanít. Figyelembe veszi az emberi befogadó képességet, arra épít, amiben az ember él, hogy onnan vezesse okosan tovább. Amikor a "szemet szemért" parancs megfogalmazódott, az már önmagában egy jelentős előrelépést jelentett, ugyanis határt szabott a bosszúnak. Jóval korábban még arról olvasunk, hogy Lámek ezzel dicsekszik a feleségeinek: "Embert ölök, ha megsebez, gyermeket is, ha megüt. Ha hétszeres a bosszú Kainért, hetvenhétszeres az Lámekért." (Ter 4,24). A többszörös bosszú akkoriban az erőt jelentette. Ehhöz képest az az előírás, hogy csak annyit követeljen a bosszúálló, mint amekkora sérelem érte (szemet szemért, fogat fogért), már sokkal közelebb áll az igazsághoz. Ahhoz is évszázadoknak kellett eltelnie, hogy ez a gyengeségnek tűnő alapállás elfogadottá váljék a választott nép körében, ahol a környezet még mindig a többszörös bosszút tartotta az erő jelének. Jézus föllépése: "ha megütik az arcodat, tartsd oda a másikat is" megint egy óriási ugrás az erkölcsi érzékben. Kétezer év még nem volt elég, hogy ezt természetes igazságnak tudjuk elfogadni. De azért Krisztus óta már sokat fejlődtünk ezen a téren. Mindig voltak szentek, akik ezt komolyan vették, magukévá tették. Ez a folyamat tehát nem Isten változása, parancsainak módosítása, hanem az emberi tudás, képesség, környezet, kultúra figyelembe vétele.
Kedves Lelkiatya! A Magyar Katolikus Lexikon ezt írja az önkielégítésről (http://lexikon.katolikus.hu/%C3%96/%C3%B6nkiel%C3%A9g%C3%ADt%C3%A9s.html): "önkielégítés, önfertőzés (lat. masturbatio, ipsatio): a nemi szervek szándékos izgatása nemi öröm szerzése céljából, halálos bűn a ?természetes erkölcsi törvény és a ?hatodik parancsolat ellen." Ezzel szemben azt írja Papp Miklós atya, hogy súlyosan rendetlen cselekedet, de nem halálos bűn: https://777blog.hu/2019/01/29/a-papp-valaszol-maszturbacio-oszovetsegi-eroszak-jo-gyonas/. Most már teljesen el vagyok bizonytalanodva.
Az Egyház hivatalos erkölcsi tanításának a forrása a Katekizmus. Nem lexikonok és nem teológusok. Az egyház hivatalos tanításához kell igazítania a lelkiismeretét a gyóntatónak és a gyónónak is, nem kell pápábbnak lenni a pápánál. Így pl. a maszturbáció témájánál a hivatalos tanításban nem találjuk, hogy halálos bűn lenne ? senkinek nem áll jogában ezt szigorúbban tanítani. De pl. a házasság előtti teljes szexuális kapcsolatot súlyos bűnnek tartja az egyház (azzal nem is járulhatunk Eucharisztiához), így azt senki sem veheti lazábban, sem a gyóntató, sem a gyónó. A józan ész is tudja, hogy a halálos bűn tényleg a legrettenetesebb bűnöknek van fenntartva, ahol súlyos gonoszság és súlyos ártás forog fenn (pl. népirtás, nemi erőszak). A maszturbációnál a szív teljes, gonosz szemberfordulását Istennel nem vélelmezzük, és a tett következménye sem halálosan ártalmas. Nem kellene dramatizálni, ahol az egyház nem dramatizál, és nem kellene lazítani, ahol az egyház nem lazít. Természetesen nem nevezi az egyház ártalmatlannak, ?súlyos rendetlenségnek? nevezi, amivel meg kell küzdeni. 2352 Az önfertőzés (lat. masturbatio) a nemi szervek szándékos izgatása nemi öröm szerzése céljából. "Mind az egyházi Tanítóhivatal -- a hagyomány állandó folyamatában -, mind a hívők erkölcsi érzéke bizonytalankodások nélkül állítja, hogy az önfertőzés önmagában és súlyosan rendetlen cselekedet." "Bármi legyen is a motívuma, a szexuális képesség szándékos használata a normális házastársi kapcsolaton kívül lényegében mond ellent rendeltetésének." Ilyen esetben a szexuális élvezetet, melynek "az erkölcsi rend szerint az igazi szerelem, a teljes, kölcsönös odaadás és az emberi élet továbbadása összefüggésében kell megvalósulnia, az e rend által megkövetelt szexuális kapcsolaton kívül keresik". [101] (Fölöttéb furcsa, hogy a katolikus lexikon szó szerint idézi a katekizmus tanítását, csak elé biggyeszti, hogy halálos bűn. Teljesen jogtalanul tesz bele olyat, amit az egyház tudatosan kihagy.) Ahhoz, hogy a személyek erkölcsi felelősségéről helyes ítéletet alkothassunk és a lelkipásztorkodásnak irányt mutathassunk, figyelembe kell venni az érzelmi éretlenséget, a szerzett szokások erejét, a szorongásos állapotot és egyéb pszichikai vagy társadalmi tényezőt, amelyek enyhíthetik, talán a minimumra is csökkenthetik az erkölcsi bűnösséget.
Kedves Lelkiatya! Nem mostanában már pár hete egy édesanya bátorítást kért Öntől aki szülés előtt áll! Nem tudom, hogy hány hetes kismama,de ha esetleg már megszült más szülésre váró anyukával is szeretném megosztani a tapasztalataimat! Segíteni vele ,ha tudok!! Nekem a jó Isten négy gyermeket is adott,minden szülés más élmény volt,testileg,lelkileg egyaránt. A negyedik legfrisebb szülésemről szeretném elmesélni neki( k) ,hogy miként segített meg Isten. Minden egyes fájásomnál odafigyeltem a légzésemre,próbáltam nem a fájdalom erősségére összpontosítani,minden egyes erősödő fájásnál magamban azt mondtam Istenem vigyél át gyorsan ezen ,a te dicsőségedre!( Délután 4 kor kezdett kicsit fájni a hasam ,enyhén vérezni( tágulási vérzés) kb fél hétig nagyon semmi nem történt.De rám rám figyeltek,mivel vérhígítót nemrég adtam be!Este fél 8 kor már kezdtek beállni a fájások 2 percekre,erősödni ,negyed 9 kor elfolyt a magzatvíz,akkor is mondogattam a fent írtakat,nagyon érdekes élmény volt,mert utána nagyon gyorsan felgyorsult minden miután ezt kértem ,hogy gyorsan vigyél át ezen Istenem, ja és közben elképzeltem ahogy Jézus a karjaiban fog, és visz, segít, és tényleg már csak azt vettem észre ,hogy fél kilenckor megszületett a kisfiunk! Trombózisra való hajlam miatt vérhígítót kellett használnom,amit itthon fél 3 kor adtam be,a kórházban nem mertek beavatkozni burkot repeszteni, attól tartva nehogy gyorsan történjen bármi,mert a szülésznő attól tartott nehogy mivel nemrég szúrtam magam pár órája,nehogy nagyon erősen vérezzek. Orvosilag ők nem gyorsítottak semmin,de minden rendben volt Istennek hála. És tudom ,hogy tudja a jó Isten ,hogy nagyon hálás vagyok ezért a szép szülés élményért. Mert ezt viseltem a legjobban is! Kismamaként imádkoztam Szűz anyához, és Szent Dominikhoz. És Isten tényleg minden imám meghallgatott,és szép szüléssel ajándékozott meg.Mindegyiknél egyébként,de az utóbbi volt a legkülönlegesebb. Minden jót kívánok minden szülés előtt álló anyukának. Isten örül,ha bízunk benne...
Köszönjük szépen ezeket a megerősítő gondolatokat.
Kedves Lelkiatya! Az önkielégítéssel szenvedőknek üzenem (látom sokan vannak) : le lehet győzni, de a magunk erejével nem sikerül, egyedül az Úr kegyelméből lehet győzelem. Sokat kell imádkozni, legalább hetente áldozni,nagyon szeretni az Urat, enélkül újra és újra elbukik az ember.
Köszönjük a személyes tanácsot és bíztatást.
Kedves Lelkiatya! Vallását gyakorló, 30 éves férfi vagyok. Sajnos még nem volt hosszabb távú kapcsolatom. Vágyom rá, de az az érzésem, hogy nem vagyok rá alkalmas, nem ütöm meg a mércét a szebbik nemnél. Mindeddig megtartottam a testi tisztaságot, de félek napról napra egyre nagyobb a kísértés, sodródom a paráznaság bűne felé. Mindemellett félek, hogy kapcsolat nélkül kimaradok ebből az "élményből". Tanácstalannak érzem magam, segítséget szeretnék kérni. Hálás köszönet. Isten áldja!
Az biztos, hogy a kapcsolat megtalálására kell törekednie, de ezt a szexuális élmény egyáltalán nem befolyásolhatja. Ne azért keressen nőt, hogy ezt megélhesse! Ha ez a rejtett szándék, akkor eleve elrontja a közeledést. Társat keressen, barátot, megértő személyt, akit Ön is szívesen boldoggá tenne. Ebből teljesen hagyja ki a szexualitás kérdését. Hogy lesz-e alkalma megkóstolni ezt a különleges gyönyört, ez valóban a házasságkötéstől függ, mégsem szabad, hogy a társkeresésnek ez legyen a hajtóereje. Küzdjön meg a tisztaságért, mint eddig tette! Ugyanakkor keresse a közösséget - lehetőleg vallási közösséget! Vagy akár kereshet társat a világháló kínálta kapcsolatokon keresztül is. Természetesen itt is javaslom a katolikus társkereső oldalakat. Ismereteim szerint szép kapcsolatok születtek már ezen a fórumon keresztül is.
Kedves Lelkiatya! A testvérem autista és gyakran visz a templomba pörgetőt és a Szent Liturgia alatt használja legtöbbször akkor amikor nagyon feszült. A hívek nem nézik jó szemmel sajnos. Mit tehetünk ekkor! A Szent Liturgiat végző atyát nem zavarja, hogy a testvérem ezt használja..
Nagyon fontos, hogy a testvére ott lehessen a Szent Liturgián. Az a szerencsés helyzet, ha az atya megértő, és el tudja fogadni, ha esetleg zavaró a viselkedése. Erre a híveket is meg kell tanítani. Beszélgetni kell velük, közelebb kerülni egyikhöz-másikhoz, hogy ne idegenként tekintsenek rá, hanem saját családjukba tartozónak érezzék. Esetleg lehet olyen pörgetőt szerkeszteni, ami nem olyan hangos. De a legfontosabb, hogy ott lehessen a testvére minél gyakrabban a Szent Liturgián. Remélem, áldozik is.
Kedves lelkiatya az önkielégítés lehet halálos bűn? Néha luzernek érzem magam, mert mindig vesztek. Mitől lesz egy bűn halálos bűn?
Az értelmetlen cselekedet nemigen tud halálos bűnné válni. "Tudva és akarva szembeszegülni Isten parancsának" nem ez a kategória. Ugyanis a legritkábban fordul elő, hogy Isten elleni szándékkal tesz ilyet az ember. Még ha tudja is, hogy nem kellene, de az érzéki vágyán nem tud uralkodni, s ezért csúszik bele. De ez nem szembeszegülés Istennel. Valójában azért érezzük súlyos bűnnek, mert párosul vele a szemérem, a szégyen érzet. De ennél súlyosabb pl. a szeretet ellen elkövetett bün, és még sok más, melyeket nem érzünk olyan súlyosnak. Persze, nem akarom elbagatelizalni, valóban bűnről van szó, de az esetek legtöbbjében nem halálos bűn.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy van olyan lombik program ami a katolikus egyház is enged? A gyermekem 20 éves immuntranszplantált leukémiából gyógyult és nem lehet gyermeke. Nagyon ki van lelkileg emiatt. Nagyon szeretne gyermeket. Az édesapja is nehezen fogadja el, mert a testvérnek sem lesz gyermeke amiatt mert központi idegrendszeri sérült nem beszélő autista....
A természetes családtervezés egyik nagyon fontos része, hogy ez a módszer a gyermekre vágyók lelkiállapotát is vizsgálja, kezeli, gyógyítja. A lombik-program egyik súlyos hátránya viszont az is, hogy túl hamar technikai megoldást kínál, ahelyett, hogy a meddőség pszichés okait mélyebben vizsgálná, vagy komolyabban foglalkozna a nő vagy a házaspár lelki állapotával. Ha 20 éves a gyermeke, akkor még van ideje bőven, hogy pszichésen fölkészüljön a gyermek fogadására. Persze, ha már házas, akkor természetesen ez is fontos kérdés. De ha például még nem is házas, akkor meg végképp nem kell még ilyen dolgokon gondolkodnia. Ez teljesen félrevinné a szemléletét. Az a tanácsom, hogy élje szépen a mindennapjait, foglalkozzék azzal, amit a napi, jelen események, feladatok elétárnak. Nem csupán az egyes lombik beültetés a bűn, hanem az a hozzáállás, ahogyan ma az orvostudomány ezt kezeli. Olyan területre merészkedik, amit már nem tud kezelni. Ezt az irányt ne tápláljuk, ne kacérkodjunk vele, mert nincs rajta áldás.
Tisztelet Lelkiatya! Azért fordulok Önhöz, mert nem tudom megoldani asszertíven, hogy egy kollégám nagyon hangosan hallgat zenét. Szóltam neki is, a vezetőség is tudja. Nem tudok mit tenni. Tisztelettel, Laura
Kedves Laura! Attól tartok, nem tudok Önnek segíteni. Hogy hogyan tudja ezt megoldani, arra nincs tanácsom. Legföljebb arra, hogy hogyan fogadja lelkileg. Javaslom, hogy imádkozzék ezért a munkatársáért. És hozzon érte áldozatot is. Leginkább azt, hogy elviseli az általa okozott kellemetlenséget. Ne az legyen a célja, hogy a munkatársa magatartását megváltoztatja, hanem, hogy Ön áll másként a dologhoz. A hangos zenét megszeretni nem könnyű, nem is ezt javaslom. Hanem, hogy az így okozott keresztet, ajánlja föl érte, ez hoz majd békét az Ön szívében.
Kedves lelkiatya, a gondolati bűnt hogy lehet megkülönböztetni a kísértéstől? Mit jelent bele egyezni a bűnbe?
Valójában gondolatban egyezünk bele a bűnbe. Az első lépés a gondolati bűn. Igaz, sokszor a kísértésért is felelősek vagyunk, mert olyan gondolati környezetet engedünk meg magunknak, amelyben könnyebben megjelenhet a kísértő gondolat. Tehát, a küzdelemnek már az is része, hogy a környezetet is úgy választom meg, hogy ne jelenhessen meg a kísértés. De ha megjelenik, az még nem bűn. Az első feléje tett gondolati lépés azonban már igen. Lehet, hogy ellenkezni akarok vele, de ha már szóba álltam vele, elindultam lefele. Sokszor a gondolati bűnt a kísértéstől csak egy hajszál választja el, de ha azt a halovány lépést megtettem, ezzel már elindultam a bűn útján.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy az önkielégítés függőség ellen mit lehetne tenni? Onegirl
Kínkeserves, de lehetséges. Egyik fontos tanulsága - ha megengedi, ezzel kezdem -, hogy ezért nem szabad belecsúszni, még az elején kell mindenképpen nyakon csípni. Fiatal, kamasz korban nem tűnik olyan veszedelmesnek, sőt, épp ellenkezőleg, izgalmasnak, roppant vonzónak, kívánatosnak tűnik. Hogy ez bűn, hogy kerülendő, ez az öregek károgásának tűnik, amit nem is kell komolyan venni. Holott az önkielégítésnek egyik legsúlyosabb átka éppen ez, hogy könnyen rögzül, s utána nagyon nehezen tud szabadulni tőle az ember. Azt gondolják sokan, hogy a házasságban, a rendszeres szexuális élet mellett majd ez elmarad, csakhogy ez nincs így. Nagyon káros hatással van a házaséletre is. A házasságon kívüli szexuális életet nem is hozom ide, annak semmi keresnivalója nincs az életünkben. De Önnek is szeretnék válaszolni. Erre is vonatkozik a sokszor hangoztatott igazság, hogy minden a fejben dől el. Ha nem is minden, de sok minden. Az első, hogy valódi elhatározást kell tenni. Tudom, ide eljutni sem könnyű, mert az ember nagyon könnyen be tudja csapni önmagát már ezen a ponton is. Azt mondja ugyan, hogy már szeretne szabadulni, de szívét még mindig fogva tartja a vágy, ami ennek az ellenkezőjét súgja. Szóval, teljes leszámolás a fejben. A másik fontos pillér: teljes bizalom a szívben. Csak Istennel lehet önmagunkat legyőzni. Ennek a hitnek a hiánya is oka lehet, hogy a testi késztetés erősebb, mint az akarat. A hitét kell előbb fölerősíteni, hogy Istennek minden, tehát ez is lehetséges. Nyilván az előző, fejbeni döntéshöz is tőle kell a segítséget kérni. Segíthet még a jövőbe kapaszkodás. Az a normális, kiegyensúlyozott családi élet vár Önre, amiért érdemes minden áldozatot, önlegyőzést vállalni. Gyakorlatibb tanács még az életmódváltás. Új élethelyzet, keményebb munka, magasabb célkitűzés segíthet azon, hogy a hétköznapjait olyan értékes törekvések foglalják el, amelyek nem adnak teret a testi önvígasztalásnak még a gondolatának sem. Szintén gyakorlati jellegű, hogy kapcsolja ezt a küzdelmét egy lelki atyához. Rendszeresen gyónjon, és az elhatározott döntéshöz való hűségében egy külső tanácsadóra is támaszkodjék. Még egy tanács: kérjen imatámogatást valamely szerzetes közösségtől. Én is imádkozom Önért. Mielőbbi szabadulást!
    ... 71 72 73 74 75 
76
  77 78 79 80 81 ...