Kedves Lelkiatya!
Meg szeretném köszönni annak az illetőnek a kedves szavait ,aki írta,hogy a gonosztól jövő kísértés ez,hogy bántsam a kicsikéimet!
Tanácsként írta,hogy ezeket a szenvedéseket ajánljam fel a bűnösök megtéréséért.
Köszönöm!
Egyszer történt velem hasonló eltakarodott.
15 éve nem dohányzom.
Egy mulasztásom,halogatásom miatt nem jól jártunk ,és nagyon ideges lettem ,egy hajszál választott el tőle,hogy rágyújtsak
De nem akartam küzdöttem mégis,eszembe jutott,hogy valahol régebben olvastam ,hogy mond azt,hogy ezt a kínt felajánlom a bűnösök megtéréséért,kimondtam magamban úton voltam éppen boltba,mire kijöttem teljesen elmúlt,és hála Istennek nem buktam el.
Bárki aki küzd,bevetheti ,tényleg hatásosnak bizonyul.
Minden jót kívánok!!
Köszönjük szépen, hogy ezt megosztotta velünk. Legyen áldás minden további törekvésén, küzdelmént!
Kedves Lelkiatya!
Van az a mondás,hogy fogadd el ,szeresd a másikat úgy ahogy van.
De ezt hogy lehet jól megtenni?
Ha pl a gyermek hisztizik,nyavíkol.
Ha a felnőttnek már vagy tízszer mondtunk valamit tegyen meg a ház körül,és még semmi.....
Hogy érjem el,hogy ezek ne hassanak rám?És jól ,boldogan el legyek függetlenül akár a körülményeimtől,vagy a másik viselkedésétől?
Köszönöm szépen a válaszát!!
Ez a bölcsesség, hogy fogadjuk el, szeressük a másikat úgy ahogy van, elsősorban nem arra irányul, hogy mi megtartsuk a lelki békénket. Szeretni gyakran küzdelmet jelent. A toporzékoló kisgyermek vagy a segíteni rest felnőtt inkább idegesít minket, de azért biztosan nem mondanánk, hogy nem szeretjük őt. Nem is szabad mondanunk, sem gondolnunk, még ha a pillanatnyi érzések ezt is diktálnák. Pontosan ezek azok a helyzetek, amikor a szeretetért meg kell küzdenünk. Azt kérdi, hogyan? Leginkább imádsággal. Amikor zűrös a helyzet, pontosan akkor kell Jézushoz fordulni: "Uram, segíts szeretni!" Azt nem tudjuk elkerülni, hogy ezek az idegesítő magatartások hassanak ránk. Ahhoz szenvtelenné kellene válnunk. Tegyünk egy látást hátrébb (akár fizikailag is), és úgy tekintsünk a helyzetre, mint lehetőségre: most akarok szeretni, ehhöz kérem Jézus erejét. Nem garantálom, hogy első próbálkozásra sikerülni fog, de hosszabb távon ez a törekvés sok mindent megváltoztathat a magatartásában és főként a lelkében.
Tisztelt Lelkiatya!
Véteknek számít,ha katolikusként jobban szeretem a RÚF Bibliát olvasni,mint a katolikus SZIT vagy Káldi Bibliát?
Régen csak SZIT fordítást olvastam,de egyszer az egyik hittestvérem azt mondta nekem,a Káldi-féle fordítást kell olvasni. Beszereztem,s mindig összevetettem a kettőt. Majd egyszer hallottam a 23.zsoltárt a RÚF fordításban,és azt a változatot sokkal könnyebben tanultam meg.
A Károlyi fordítást egyáltalán nem szeretem,nehezen érthető,legalábbis nekem.
Sokáig a három fordítást mindig összevetettem,de ezzel rengeteg időm elment?
Volt egy időszak,mikor elvetettem a RÚF fordítást,mert mikor olvastam,lelkifurdalásom támadt,szinte rossz érzésem volt,mintha hitem ellen vétenék.
Mostanában újra elővettem,mert számomra könnyebb,mert érthetőbben,gondolatébresztőbben és megtanulhatóbban szólnak. Hibát követek el,vagy vétkeznék ezzel.
Előre is,köszönöm szépen válaszát.
Egyáltalán nem. Inkább igényességre. Nyugodtan olvashatja a protestáns fordítású Bibliát is. Arra kell figyelnie, hogy a hozzáfűzött magyarázatok - amelyeket szintén szabad és érdemes is megismerni - ne távolítsák el katolikus hitétől. A többféle fordítás, esetleg több nyelven való olvasás is hasznos lehet. Ha nem is mindig, de néha érdemes ezzel a megoldással is élni. Körültekintőbben tudunk ilyenkor foglalkozni a bibliai szöveggel. Ami viszont elengedhetetlen és mindennél fontosabb, az az imádságos olvasás. Mindig imádságban, Istenre figyelve kell értelmezni a szentírási szövegeket. A pusztán értelmi kiváncsiskodás könnyen félrevezethet.
Kedves Lelkiatya!
Már jó ideje nem találom a helyemet,mintha mindenhol kívülálló lennék,egy számomra idegen és érthetetlen világban.
Az utóbbi években egyetlen munkahelyemen sem tudtam kitartani egy teljes éven keresztül. Mindig történtek dolgok,és hamar megfogalmazódott bennem,hogy ez sem az én utam.
Így van ez most is,még június elején szóltam,hogy szeptembertől szeretnék elmenni. Bejelentésemet döbbenten fogadták,mert amúgy minden rendben van,szeretem a kollégáimat,s mint kiderült,ők is engem. Remélték,meggondolom magam,de már írásban is beadtam,hiszen ez így szabályos. A főnököm azt mondta nem szívesen enged el,még előzőleg előléptetést is felajánlott,amit természetesen nem fogadtam el,mert nem ez az oka döntésemnek.
Igazából volt konfliktushelyzetem az egyik kollégával,de ez már csak megerősített az elhatározásomban. Én olyan ember vagyok,aki ha kimond egyszer valamit,ahhoz tartom magam,még ha esetleg meg is bánom. Mert csak így vagyok hiteles és hű magamhoz. Ahogy,meg van írva: ?legyen a ti igenetek igen,és a ti nemetek nem,hogy ítelet alá ne essetek.?
Nem tudom,atyám,mi a baj velem,csak azt tudom,hogy nem jó itt lenn nekem a földön. Tudom,hogy Istennek látnia kell ezt,de úgy érzem,tétlenül nézi. Tudom,hogy velem van mindig,de sokszor nem érzem. Ilyenkor a tudás bizonyosabb,mint az érzés?
Nem ismerve az Ön életkörülményeit és személyiségét, sajnos, nem tudok Önnek tanácsot adni. Egyetlen fogódzópont, amiből valamelyest következtethetek a helyzetére, hogy azt írja, Ön olyan ember, aki nem változtatja meg a szavát, még ha később be is látja, hogy másként kellene, mint korábban kimondta. Ez így nem helyes. Az igen-igen, nem-nem jézusi figyelmeztetés nem arra vonatkozik, hogy nem volna szabad megváltoztatnunk a véleményünket. Bizonyos helyzetben van bizonyos ismeretünk, amely alapján mondunk vagy döntünk valamit. Ám idővel ez változhat, jobban megismerjük a helyzetet, annak hátterét, világosabban látjuk következményeit. Ilyenkor az álláspontunkon változtatni nem hogy helytelen, hanem a legtöbb esetben ez az egyenes út. Alázat kell ahhoz, hogy az ember belássa, változtatnia kell a korábban mondottakon. Persze, ha valakinél ez túl gyakran történik, akkor lehet sejteni, hogy az illető meggondolatlan, könnyelműen beszél vagy cselekszik. Tehát az a másik oldal túlzása volna. De attól tartok, az Ön hajlíthatatlannak tűnő magatartása is véglet. Ennél rugalmasabbnak kell lenni. Nem tudom, hogy ennek hiánya okozza-e azt, hogy eddig nem találta meg a helyét, hiszen ezzel együttjárhat az, hogy nem hajlandó kompromisszumokra, de könnyen elképzelhetőnek tartom. Tökéletes élethelyzet nincs. Mindenütt el kell fogadni dolgokat, amelyek nem tetszenek. Ennek mértékét kell helyesen megtalálni, de kizárni teljesen biztosan nem szabad.
Persze, ismerek olyan életutat is, hogy valaki nem találta helyét a világban, és elment szerzetesnek, mert ott találta meg a helyét.
Ennyit tudok mondani, de tanácsot nem tudok adni.
Kedves Lelkiatya!
Gyors segítséget szeretnék kérni Öntől egy fontos kérdésben. A feleségemnél megkésett vetélést (missed abortion) állapítottak meg (egy hete megállt a fejlődésben), s azt mondták, hogy biztonságosabb lenne műtéti úton kell eltávolítani a magzat maradványait. Ez az Egyház tanítása szerint abortusznak minősül? Bele szabad egyeznünk ebbe a műtétbe, vagy meg kellene várnunk, hogy természetes módon távozzon?
Válaszát előre is köszönöm!
Ha a magzat maradványairól van szó, természetes, hogy azokat minél hamarabb el kell távolítani. Hiszen már nem élő gyermekről van szó, Isten már magához vette őt. Ha a magzat még él, akkor kell megfontolni a lépést és azt, hogy mikor. De nyugodtan hagyatkozzanak az orvos tanácsára. Ha bizonyossággal megállípítható, hogy a magzat életképtelen, de bentléte az édesanya életét veszélyezteti, akkor is mihamarabb cselekedni kell. A magzat életképességének és az édesanya életveszélyének mérlegelése itt a kulcs. Ez az, amit csak orvos tud megállapítani. De az orvosnak erre irányuló véleményét nem kell megkérdőjelezni, hagyatkozzanak arra, amit ő tanácsol.
Tisztelt Lelkiatya!
Az volna a kérdésem hogy helyes e ha azt mondom valamivel kapcsolatban hogy vegyes érzéseim vannak. A földi dolgok nagy részét mindig 2 oldalról közelítem meg S amíg nincs egy nagyon tapasztalatom addig ezt szoktam mondani hogy számomra vegyes. Ön mit gondol jó ez így? Nagyon nehéz mindig pártatlannak maradni..... néha még azt érzem vállalnom kell a véleményemet, érzéseimet mégha meg is bánthatok valakit bár igyekszem ezeket elkerülni.. Lehetek egy kicsit felvállalósabb ilyenkor?
Igen, ez jó megfogalmazás arra, ha az ember szeretné elkerülni, hogy ítéletet mondjon valamiről, hogy egyik vagy másik oldalra álljon. De az is igaz, hogy vannak olyan helyzetek, amikor viszont ki kell mondanunk a magunk igazát. De szerintem az ilyen helyzet ritka. Inkább akkor adódhat, ha kifejezetten rákérdeznek fontos, hitünket, elveinket érintő dologra. De ha nem kérdeznek, ha csak beszélgetünk erről-arról, akkor nyugodtan megtarthatom ezt a nyitottságomat mindkét oldal felé. A legjobb, persze, hallgatni.
Kedves Lelkiatya!
Olvastam azt a kérdést, ahol az illető szeretné nyomonkövetni a miseszöveget. Van egy ilyen kis könyvecske, ami minden hónapban megjelenik, és benne vannak a napi olvasmányok, evangéliumok, zsoltárok, rövid elmélkedés.... és a végén az állandó miseszövegek (szerintem már az új szöveg..) Szükség esetén még az atyák is tudnak ebből misézni. A címe "Adoremus". Természetesen ez csak római katolikus. Ezt előlehet fizetni egy évre, fél évre, vagy akár negyedévre is, és minden hónapban hozza a postás. Az alábbi linken megtalálható: https://ujember.hu/elofizetes-felhivas/#gsc.tab=0
Nagyon kis hasznos füzet, jó a napi olvasáshoz is.
Végül köszönöm az én kérdésemre adott válaszát is.
Minden jót.
Köszönjük szépen.
Kedves Lelkiatya!
Fiunk szeptembertől a középiskolát kezdi.Kollégista lesz!
Alsó tagozatban még nagyon lelkes,szorgalmas volt ,ezáltal kitűnő tanuló!Felsőben új tanárai is lettek,belépett szép lassan a kamaszkor is,és az iskola egyáltalán nem érdekelte már,mármint a tananyag.
Bár még így is közepes 3 -as szorgalma megvolt,ahhoz képest, hogy alig tanult.Tanárai szerint sokkal többre lenne képes.
Amikor azt mondjuk neki,hogy tanulj,vidd valamire,
azzal jön ugyan minek ötösnek lenni ,annyi mindent megtanulni,a felét nem kell majd alkalmaznom az életben,anya ez hülyeség, nem ez a lényeg az életben.
Hogy hanyas tanuló vagy.Ezt mondja.
Az a baj,hogy már lehet én reagálok mindent túl,de ha megláttam pl egy egyest a krétában, már ideges szomorú lettem.
Már előre félek mi lesz vele amott mi van ha még ennyire sem tanul majd,nem szeretném ha lusta ,lanyha lenne.A lustaság is bűn....
Sok vita volt már köztünk anno a jegyei miatt is ,annyira nem szeretném megint,ezt a stresszt.
Hogy fogadjam el kultúráltan,ha nem tanul,és nem érdekli esetleg megint a tananyag?
Egyszer eszembe jutott Jézusnak volt diplomája?
Nem.
Mert a szeretet a legfontosabb.
Ez jó út lehet?
Vagy mit tanácsolna,hogy ne veszekedjünk a suli miatt?
Köszönöm szépen!!
Elképzelhető, hogy az eddigi évek során valóban túlságosan nagy jelentőséget tulajdonított annak, hogy a fia milyen jegyeket hoz haza az iskolából. Be kell látni, hogy vegyülhet ebbe némi hiúság is. A szülő saját kudarcaként éli meg, ha a gyermeke nem jó, sőt inkább nem kitűnő tanuló, és ekként kezeli is. Szeretne saját kortásai előtt azzal büszkéldeni, hogy a gyermeke milyen jól tanul, de sajnos ez nem adatik meg. Azért hozom ezt szóba, mert bizony, sok szülő beleesik ebbe a hibába. S a gyermek ezt érzi. Megérzi, hogy nem igazán ő a fontos, hanem a jegyek, amelyekkel majd büszkélkedni lehet. Legalábbis vizsgálja meg ezt Ön is önmagában! Nem kizárt, hogy ezért is alakult ki olyan erős ellenállás az egyébként jófejű gyermekében.
Azt javaslom, hogy valamilyen jelentős változtatást hozzon a kapcsolatukban ezen a téren. Mondja neki azt, hogy fiam, mindegy, milyen jegyeket hozol haza, csak ember légy. A szorgalom nem arra való, hogy jó jegyek szülessenek, hanem, hogy az ember megtanuljon tanulni. A tudást sokféleképpen meg lehet szerezni, de nem mindig a kényelmes úton. Az értékes dolgokért meg kell küzdeni.
Lehet, ezek a mondatok most halovány közhelyeknek tűnnek, csak próbálom a tanuláshoz való viszonyt kicsit más megközelítésbe helyezni.
Tanácsom még, hogy sokat beszélgessen a fiával más dolgokról. Ne mindig a suli, a tanulás, a jegyek legyen a téma. Sőt, az mostanában minél kevesebbszer jöjjön elő. Más módon próbálja rávezetni a gyermekét, hogy értékes emberré váljon.
Igen, úgy van, ahogy Ön is mondja, a szeretet a legfontosabb. Érezze a fia, hogy Ön szereti őt, elfogadja úgy, ahogy van. Erre van a kamasz fiataloknak legnagyobb szüksége.
És mindennél fontosabb az imádság. Buzgón és hittel imádkozzék a gyermekéért. Hacsak lehet, tegyék ezt együtt a férjével.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy a megváltozott mise szövegeket meg lehet valahol találni? Mert beszéd észlelési és hallás feldolgozási figyelem zavarom van ami miatt csak akkor tudok figyelni a misén ha az egész mise a fejemben van (régen tudtam az egészet) és mondom magamban... Most teljesen el vagyok veszve, már a közös bűnbánat során elveszek... Már nem sok értelme van misére menni, hiszen el megy a fejem felett az egész mise.... De ha valahol meglenne az egész mise mint régen a Hozzsanna akkor újra lenne értelme az egésznek. Segítségét előre is köszönöm
Sajnos ebben egyáltalán nem vagyok tájékozott. Ez a római katolikus rítus sajátossága, ehhöz egyáltalán nem értek. Mástól kell tanácsot kérnie ebben a kérdésben.
Kedves Lelkiatya!
Azt olvastam, hallottam is korábban, hogy az ember képes irányítani a gondolatait,sőt kell is.
Próbálkoztam már igen,és meg -megtapasztaltam egy érdekességet,ha pl rossz dolog jutott eszembe akkor a hangulatom is húzta le,ha jó dolgokra gondoltam a hangulatom is vidámabb,pozitívabb lett.
Gondolatok,érzések.
Ez ennyire összefüggne?
De akkor miért nem olyan az ember ,hogy csak jókra gondol,hogy jól legyen?
Az is feltűnt sokszor mi magunk tehetünk a rosszkedvünkért,mert a gondolatainkba beletekeredünk....magunk teremtjük meg a magunk kínját,poklát...
Jól látom?
Ön szerint hogy van?
Hogy lehet méginkább jól gondolkodó boldog emberré válni?
Köszönöm szépen!!
Nagyon fontos felismerést tett. Pontosan így van. A rossz gondolataink, lefelé húznak, rossz kedvűvé tesznek, a jó gondolataink pedig, főként az Istennel kapcsolatosak felvidítanak, békét teremtenek a szívünkben. Hogy ennek ellenére miért vannak mégis rossz gondolataink, ennek oka a rosszra hajló emberi természetben keresendő. Szent Pál írja: "Nem azt teszem, amit szeretnék, a jót, hanem, amit nem akarok, a rosszat" (Róm 7,19). Pedig ő szent lett, mégis ismerte ezt a tapasztalatot. Ezzel kell megküzdenünk. Fontos, hogy tudatosan irányítsuk a gondolatainkat Isten dolgaira (mindarra, ami szép a teremtésben: a zene, mindenféle igazi művészet, a szeretetteli együttlétek, a természet és még ezer dolog), és szépen, lassan megtisztul a lelkünk, a szemléletünk, egyre könnyebbé válik ez a jóra törekvésünk.
Tiszelt Lelkiatya, Kedves Olvasók!
Hodász Andrást védőhöz szólnék. Ennyire küzd a homoszexualitása ellen...
Az alábbi cikkben rákérdeznek, hogy kapcsolatban él-e és igennel felelt.
https://www.valaszonline.hu/2023/07/21/hodasz-andras-papsag-katolikus-egyhaz-coming-out-interju/
... azt üzente önnek egy videójában a múlt héten: ?Isten áldjon téged és a kedvesedet?. Tehát kapcsolatban él.
? Igen, de ez már tényleg a magánügyem.
Imádkozzunk eltévelyedett testvérünkért!
Ministralhat aki nincs megkeresztelve
Igen, de csak akkor, ha előtte megkeresztelkedik. Addig nem. Ha szeretne ministrálni, akkor tegye meg az ehhöz szükséges lépéseket.
Kedves Lelkiatya!
Egyik ismerősöm akivel ha találkozom szinte mindig elmondja nagyon betegesek vagyunk,szegények.
Már annyit szenvedtünk az életben.
Megmondom őszintén eleinte még sajnálattal is hallgattam,segítettem is étellel, vagy egy kis pénzzel.
De egyre jobban azt érzem,mikor mondja ,hogy sajnáltatja is magát és belevegyül manipuláció is,úgymond tudja nagyon mit kell mondani ahhoz,hogy kapjon tőlem biztosan valamit!
Nem szeretnék már nekik adni semmit,mert nekünk is bekell osztanunk a pénzt,és az sem megoldás hosszútávon, hogy mindig tőlünk várja a segítséget!!
De a másik oldalról meg van bennem félelem is ,mi van ha az ítélet napján Jézus azt mondja kértem ,de nem kaptam mert utána elküldtél....
De az is eszembe jutott, hogy hiszen már sokszor segítettünk nekik ,az csak nem lehet semmis Isten szemében....
Mi ez a kettösség,zavar bennem??
Tapasztaltam már olyat az életben,hogy igen van amikor azzal teszünk jót ha segítünk valakin,de vigyázni kell,mert nem mindig segítség a segítség,mármint előfordulhat, hogy jobb bölcs döntés nem adni,mert még fennmarad az illető rossz állapota,mert mindig kimentik,kisegítik,ezáltal ő nem lép az élete jobbá tételében....
Hogy tudnám lezárni békésen a lelkemben,hogy nem segítek már...
Sokat gondolok arra ,hogy ez a rossz érzés bennem nem jöhet Istentől?!!
Tőle békesség jöhet....
Miért érzek ilyeneket?
Köszönöm megtisztelő válaszát!!
Igen hasonló kérdések érkeztek nemrégiben. Ott részletesebben is kifejtettem, hogy valóban nem biztos, hogy azzal teszünk jót, ha azt adjuk a kéregető embereknek, amiket kívánságaikban megfogalmaznak. Ha követelőzéssel, manipulációval lépnek föl, akkor még inkább körültekintőnek kell lennünk. Nyugodtan megteheti, hogy leáll ennek a családnak a támogatásával. Imádkozzék értük, és kezdjen el más módon, másokon segíteni. Más családoknak vagy az egyházon keresztül a szegényeknek. Ez a rossz érzés, amiről beszél, inkább a saját józan gondolatainak eredménye. (Nem kell mindent Istenre hárítanunk.) Jogosan lépnek föl ezek a kérdések, és én az Ön helyében az itt említett módon cselekednék.
Kedves Lelkiatya!
A gyónásra való felkészülésről lenne egy kérdésem. Régebben úgy készültem fel, ahogy általánosságban tanácsolni szokták, hogy gyónás előtt pár nappal nekiültem és bogarásztam a lelkitükröket. Bevallom, hogy nehézkés volt, mert még egy hónap alatt is sok minden történik. Általában havonta szoktam szentgyónáshoz járulni. Nehéz visszaemlékezni mindenre (de lehet, hogy csak nekem szelektív a memóriám... :D ) Volt, hogy elég hosszú időre sikerült maga a felkészülés is, így hát úgy döntöttem, hogy minden este a lelkiismeretvizsgálat során, mikor végig-gondolom a napom, és ha úgy érzem, hogy nem jól csináltam valamit azt rögtön felírom egy cetlire. Igy könnyebb a felkészülés. Persze vannak olyan napok is, mikor úgy ítélem meg, hogy elég magamban bocsánatot kérni valamiért és azt nem írom fel a következő gyónásra. A kérdésem az, hogy nem túlzás ezt így napiszinten csinálni? Nem a bűn körüli folytonos lovaglás ez a "napi" írogatás?
A napi, esti lelkiismeretvizsgálat nagyon jó gyakorlat, a lelkiatyák mindig ajánlják. De ez nem arra való, hogy összebogarásszam a bűneimet, hanem, hogy tudatosítsam magamban, hogyan élek, ma mit tettem. Nagyon fontos ehhöz az esti önvizsgálathoz azt is hozzátenni, hogy mit tett ma velem az Úr. Vagyis számbavenni a sikereket, az örömöket is, és ezekért hálát is kell adni. Javaslom, hogy inkább ezzel kezdje a nap áttekintését. Előbb a hálaadás, utána a bűnbánat. S a bűnök fölismerése is csupán azt a célt szolgálja, hogy kifejezze bűnbánatát, azaz Isten iránti szeretetét. Kérjen bocsánatot és máris köszönje meg, hogy a végtelenül szerető Isten már meg is bocsátotta azokat.
Hogy fölírja ezeket a föllelt bűnöket, egyáltalán nem ajánlom, sőt, inkább lebeszélem róla. Ez valóban túlzás volna. Éljen vidáman, bátran, hálatelt szívvel minden nap! Amikor pedig a szentgyónásra készül, akkor nem az a fontos, hogy minden föl legyen sorolva, amit csak elkövetett, hanem a mély, bűnbánó lelkület. A napi lelkiismeretvizsgálat - kiegészítve a napi hálaadással - megtanítja a lelkét, hogy Isten elé mindig őszintén álljon. A szentgyónásban akár az is elegendő volna, ha tiszta szívvel, mély bánattal megbánja minden elkövetett bűnét, és kész. Kéri a feloldozást is meg is kaphatja. Az aggályos lelkiismeretű embereknek olykor szoktam is tanácsolni, hogy csak általánosságban fejezze ki a bűnbánatát és kérjen bocsánatot és feloldozást. Épp azért, hogy ne a bűnöket akarjuk szemezgetni. Ez önmagában nem visz előre. Persze, azt tanítjuk, hogy a gyónásban a bűnöket föl kell sorolni. Ez így is van. Amire az ember emlékszik, elmondja. És ami akkor, ott nem jutott eszébe, azért is bocsánatot kér. A gyónás célja sem a bűnök összeszedése, hanem találkozás Isten irgalmas szeretetével.
Jót akartam rosszul végződött, ezért a másik fél rossz kívánságai átokként hathatnak -e rám. hozzátartozóimra?
Ha jól értem, jószándékkal tett valamit, ami valahogyan rosszul sült el, s emiatt egyesek megnehezteltek Önre, és még átokszerűen rosszat is kívántak. A kérdése pedig, hogy van-e foganatja ennek az átoknak. Jól értem?
Előbb a jószándékról. Váci Mihály jól ismert versében megírta, hogy a jó szándék kevés. Amikor cselekszünk, főként, ha másoknak akarunk segíteni, azt nagyon körültekintően, bölcsen, megfontoltan kell tennünk. Ha ezek kimaradnak, akkor a jó szándékunk akár visszájára is fordulhat. Ha jól értem, valami ilyesmi történhetett az Ön életében is. Első lépésként azt tanácsolom, hogy vizsgálja meg alaposan a saját tettét, saját magatartását. Lássa be, hol rontotta el. Ha arra jut, hogy sehol, hanem a másik nem fogadta be a segítséget, akkor meg az volt a hiba, hogy ezt nem látta előre. Szóval, semmiképp se akarja önmagát fölmenteni, hanem épp ellenkezőleg, keresse meg az eseményben a saját hibáját. Ha van módja rá, akkor kérjen is bocsánatot, valamiképp fejezze ki, hogy belátja a maga oldalán elkövetett hibát - még ha csekélynek tűnik is - és azt igyekszik kijavítani, de legalábbis bocsánatot kérni miatta. Ne röstellje megtenni ezt a lépést!
Ami az átkot illeti, attól egyáltalán nem kell félni. Két módon tud ártani nekünk az átok. Az egyik éppen az, ha félünk tőle. Akkor nem is a kimondott átok hat, hanem az a félelem, amelyet oktalan módon beengedek a lelkembe, gondolataimba, és ez a félelem bénít, mérgez meg engem és esetleg a környezetemet is. A másik mód pedig, ha már valaha is beengedtem ezeket a sötét erőket. Aki incselkedik a gonosz erőkkel, kártyavetőt kérdez, kuruzslóhoz fordul, kiváncsiságból ilyen jellegű szeánszon vesz részt, az kaput nyitott, amelyet az ellenség ki is használ. Ha ilyen előfordult, azt meg kell gyónni, az Eucharisztia szentségével, rendszeres vételével kiépíteni újra az isteni védelmet. Ha azonban sem egyik, sem másik nem áll fönn, akkor az átok teljesen hatástalan. Csupán kimondott szó, amely elszáll. Ha úgy látja, úgy érzi, hogy rossz dolgok történtek az Ön életében, akkor ennek okát ne ebben az átokban keresse, hanem vigye Isten elé a szenvedését, ajánlja föl neki, és kérje, hogy ezt a rosszat is fordítsa a Mindenható az üdvösségére és mások javára!