Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenegy meg tizenkilenc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Tisztelt Lelkiatya Fiam új rendszámot kapot ami 665 kisebb sokkot kaptam hogy egy szám híján a fenevad számát kapta!!! Jelent ez valamit??? Esetleg jelzés hogy rossz úton jár a gyermekem???? Válaszát előre is köszönöm!!!
Egyáltalán nem kell megijednie. A 665 nem nem 666. Éppen az eltérés jelenti biztonságot. Maga a 6-os szám is azért lehet az ellenséges erők egyik jelképe, mert pont eggyel tér el a szent számtól, a 7-estől. Persze, a 6-os számtól sem kell félni, meg a 666-ostól sem. Ezeknek a számoknak önmagukban nincsen erejük, nincs jelentőségük. Szóval, megnyugodhat, és a fia is nyugodtan használhatja ezt az új járművet. Persze, mint édesanya azért imádkozhat érte, azt azért jól teszi. De félnie, féltenie nem kell emiatt.
Dicsőség Jézus Krisztus,kedves lekiatya egy kis tájékoztás kérnek ,a Nyíregyházi egyház megye indított egy kántorképzőt ,orosz Gábor atya vezetésével kérdésem 1 más országból léhet jelekezni ,2 mikor van maga a képzes és hogyan hol találokoknak,3 hogyan tudnék részt venni benne?,4 mint kell vinni, szertnek meni mert én is kántor vagyok,de más országból írok,5 kérDés hogyan tudnék beszélni személyesen Ábel püspök atyával ?.kérem agyon tájékoztást előre is köszönöm a választ
Ez a csoport legközelebb július 1-én tartja a találkozót Máriapócson, a Zarándokházban. 9-től kb. 12-ig. Ezen bárki részt vehet, díja nincs. Elegendő az Énekeskönyvet hozni, másra nincs szükség. Egyéb részleteket a cpc9848@gmail.com címen tudhat meg. Szeretettel várjuk Önt is.
?Aki az eke szarvára teszi kezét és hátrafelé néz, nem alkalmas az Isten országára.? Kedves Lelkiatya!Házas vagyok, de sokszor eszembe jut az egyik exem, fantáziálok, hogy milyen gyermekeink lettek volna, mi lett volna ha.. Meg is szoktam nézni Facebook-on, mi van vele,ezeken kívül zero a veszélye annak, hogy bármi történjen köztünk, számára közömbös vagyok, és én sem lépnék semmit, nagyon gonosz lenne a páromra és a gyerekekre nézve. Jól érzem, hogy rám vonatkozik a fenti idézet?
Az Ön lelkiismerete világít rá arra, hogy ez a szakasz az Ön élethelyzetére is vonatkozhat. És így is van. Alapvetően Jézus nem a házasságtörésre érthette ezt a mondatot, hanem a keresztény életben való elköteleződősre, a Krisztus-követésre. De ebben az értelemben is alkalmazható Önre, mert ez a késztetés, amely hátrafelé tekintgetésre venné rá, egyértelműen Krisztustól is eltávolítaná. Mindenképpen azt tanácsolom, hogy most, amíg még kicsiny eshetőséggel jelentkezik a kísértés, már most távolítsa el az életéből, a gondolataiból, a telefonjáról... ezzel háríthatja el a most még csekélynek tűnő de később akár naggyá is válható veszélyt, s akkor fog megnyugodni a lelke is.
Kedves Lelkiatya! Szeretném a tanácsát kérni. Ha felelősen szeretnék párt választani, egy erényekben, hitben, reményben, szeretetben gyarapodó, ebben egymást támogató élet reményében, annak lehetnek nehézségei egy megkeresztelt, de nem hívő férfivel, aki azonban a hitemmel kapcsolatban elfogadó? (Szeretném kérni, a részletek alább ne jelenjenek meg.) ------------------------- Reméljek abban, hogy a hitem hatással lehet a kapcsolataira (egyáltalán rá), reméljek valamit, ami nem biztos, hogy valaha megtörténik? Vagy jogosak a kételyeim? Köszönöm, hogy elolvasta. Nagyon hálás lennék, ha megosztaná a gondolatait.
Bocsásson meg, hogy így megvárakoztattam a válasszal. Amely, persze, nem is olyan egyszerű. Amikor fiatalok erről megkérdeznek, mindig azt mondom, hogy csakis hívő, lehetőleg katolikus, s még jobb, ha görögkatolikus párt választ magának (mármint, ha görögkatolikus fiatalról van szó, természetesen). Gyönyörű példái vannak annak, amikor ezekben a legfontosabb dolgokban egyeznek, és a gyermekeiket is ebben nevelik föl. De azért vannak arról is szép tapasztalatok, hogy más felekezethöz tartozó vagy akár meg nem keresztelt emberrel is lehet értékes házasságot építeni. A legeslegfontosabb a szeretet. Ez sok nehézséget legyőzhet. Nem jobb egy saját felekezeten belüli társ, akit nem annyira tud szeretni, mint egy más valaki, akár kereszteletlen is, akivel azonban önzetlen, szép szerelem fűzi össze. Ha megvan ez a szerelem, s vele a kölcsönös megbecsülés, akkor sikerülhet életfogytig tartó kapcsolatot kialakítani. Ez a kölcsönös megbecsülés egyébként azt is jelenti, hogy a hívő fél is türelmes a másikkal szemben, és nem erőlteti rá a saját hitét. Persze, fontos, hogy nagyon erősen imádkozzék érte, a megtéréséért, de beszélgetéseik során nem szabad, hogy a hívő felsőbbrendűként viselkedjék, hogy ő már tud valamit, amit a másik nem tud. Ebből a türelemből is nagyon sokat lehet tanulni. Szóval, imádkozza meg ezt a kérdést nagyon mélyen az Úrral. De szerintem adjon esélyt neki, az udvarlójának meg a kapcsolatnak is. Az persze, nagyon fontos, hogy ne legyen testi kapcsolat Önök között. Ha van, akkor már nem tudja igazán hitelesen képviselni a hitet. Törekedjenek ebben is igényességre!
Kedves Lelkiatya! Elég rossz házasságban élek. A férjem nagyon önző, alig van itthon. Más városban dolgozik és legtöbbször ott is alszik. Ha szabadideje van, azt a barátaival tölti. Isznak, dohányoznak, dorbézolnak. Meg is csalt már. Én állandóan várom haza, minél több időt szeretnék vele tölteni. Nagyon magányos vagyok. Gyermekünk sincs. Próbáltam már vele beszélni. Szép szóval, érvekkel, kérlelve, erőteljesebben, megsértődve...de igazából semmi sem hatja meg. Szerintem alig várja, hogy megszabaduljon ettől a házasságtól. Nagyon rossz érzés ilyen visszautasítottnak lenni. Sokat imádkozom értünk, de semmi sem változik. Még rosszabb. Én is egyre rosszabbul viselem, lelkileg és fizikailag is tönkre megyek már. Sokszor reszketek az idegtől. Mindig egyedül vagyok, csak magamra számíthatok, nem társam az életben. Templomba sem szeret velem járni. Kedves Lelkiatya! Hogyan viselkedjen egy jó feleség ebben a helyzetben? Köszönöm a választ!
Jaj, ez nagyon nehéz! Nem is merek Önnek írni szinte semmit. Nagy óvatossággal mégis azt mondom, vizsgálja meg, hogy érvényes-e a házassága. Azt sejtem, hogy az elején lehetnek, ha még nincs gyermek. Mert ha így van, még nagyobb esélye van annak, hogy föltárul olyan tényező, amely igazolja a házasságuk semmisségét. Azért is merem ezt mondani, mert nem nagyon tudom elképzelni, hogy néhány évvel ezelőtt még nagyon szerették egymást, most meg már ilyen rideg a viszonyuk. De azt javaslom inkább, hogy beszélje meg ezt egy lelki atyával. Csak személyesen lehet ilyen súlyos dolgokat megbeszélni. Azért imádkozzék, hogy kapjon megvilágosítást, hogy mit kell tennie! Ha ez az Ön sorsa, akkor pedig nagy-nagy szeretetet kérjen, hogy ezzel a szeretetével meg tudja változtatni a férjét, és ne elmenekülnie kelljen tőle, hanem Ön tudhassa őt kézen fogva az Úrhoz vezetni. Imádkozom Önökért.
Kedves Lelkiatya! Nagyon sokat gondolok egy nős emberre. Rengetegszer felmerül bennem a nap folyamán, csak nagy erőfeszítéssel tudom elkergetni a gondolatát magamtól. Az a legnagyobb baj, hogy időnként látjuk egymást, és látom rajta, hogy egyáltalán nem vagyok közömbös neki. Próbálok - az érzéseim ellenére - elutasítóan viselkedni, de nem mindig sikerül. Olyan is előfordult, hogy szinte kétségbeesetten kerestem a tekintetét, csak hogy lássam a szemét. Ezt már meggyóntam. Mit tegyek még, hogy ez az érzés elmuljon? Középkorú, de nagyon fiatalos római katolikus nő vagyok. Tisztelettel és köszönettel Mária
Kedves Mária! Ha csak nagy erőfeszítéssel tudja elkergetni ezeket a gondolatokat, akkor veselkedjék neki még erősebben, és teljes határozottsággal utasítsa el őket! Nagyon veszedelmes játék! Csapda, mely most édesnek tűnik, de szörnyű keserűségek vannak mögötte. Mindenképpen kerülje el a vele való találkozást. Ha épp egy légtérben vannak, akkor se forduljon hozzá! Helyette foglalkozzék mással, meg nagyon erősen imádkozzék, hogy elkerülje a kísértés. Jó, ha meggyónja. És imádkozzék, hogy ez a helyzet a saját lelke megerősödését szolgálja, ne pedig a sátán skalpjainak számát növelje!
Kedves Lelkiatya! A mostani böjti időszakban a böjti fegyelem olyan mint a Nagyböjt? Mi a különbség a kettő között? Várom válaszát. Előre is köszönöm
Általában úgy tekintik, hogy van két szigorúbb és van két enyhébb böjti időnk. A két szigorúbb, az a nagyböjt és az Istenszülő böjtje (augusztus 1-14-ig), és van két enyhébb, a karácsonyi és ez, az apostolok böjtje. De az az igazság, hogy ez nálunk, magyar görögkatolikusoknál azért nemigen érzékelhető, mert az előírás csupán annyi, hogy ezekben a böjti időkben nem csak pénteken, hanem szerdai napokon is tartózkodunk a húseledelektől. Ez mind a négynél egyforma. De azért ennél mindig lehet több, az egyéni buzgóság szerint.
Kedves Lelkiatya! Tanácsra lenne szükségem. Római katolikusok vagyunk! Testvéremet kiskorában a szüleink megkeresztelték,édesanyánk fiatalon elhunyt betegségben,és amikor maga az elsőáldozás lehetett volna neki akkor az elmaradt ,úgy szintén a bérmálkozása is,volt ebben az is,hogy apa nem igazán ezzel foglalkozott,dolgozott,tesómat sem érdekelte úgy igazán. Most ott tartunk ,hogy 29 éves lesz már kétszer nekikezdett hitoktatásnak,hogy ezeket a szentségeket pótolja,de mindkét alkalommal végül is abba hagyta. Lelkileg ,testileg is nagyon tönkre van menve ,feszült,ideges,alkohollal is komolyabb gondjai voltak már, sok mindent elvár csak,hogy majd más megoldja ,segít rajta,maga módján küzd,de kevésnek bizonyul. Próbáltam beszélni vele,folytassa erőt adnak a szentségek is ,de nem is tudom,hogy mondjam valami neki megy a fejének és nem és nem. Két véglet van amikor azt mondta megy csinálja,mert ebből a pokolból csak Isten tudja kiszedni,amikor meg valami nehezebb megpróbáltatás éri idegbeteg lesz,és most is visszamondta ,hogy járjon a pap bácsihoz! Olyan mint aki mond valamit, de a valóság más. Már egyszerűen nem tudom mit tegyek. Hiába mondom ,annál makacsabb. Azt mondta a pap bácsink,az a félő,hogy ha ezt feladja,akkor ezek nem is lesznek m?r meg neki majd ! Mit tegyek? Hagyjam békén? De mi van az olyan emberrel ha meghal aki csak keresztelve van ,és ellen áll a többi szentségnek( akár mert pszihésen nincs jól,lehet beteg) gyónni sem tud majd,mert nem volt elsőáldozó ?? Nem akarom hogy elkárhozzon. Isten meghallgatja minden imám érte? Kérem őt hasson rá valahogy ő mindenható én már ide kevés vagyok.... Köszönöm!!
A legtöbbet az imádságával tud segíteni. Állhatatosan kérje az Urat, legyen ott ez a szándék mindennapi imádságában! Valóban nagyon fontos, hogy igazi hitre találjon a testvére. Ahogy mondja, emberi erővel ezt elérni, nyilván nem tudja. De annál jobban kapcsolja be az isteni erőt! Végeztessen szent misét a testvéréért! Szóval, imádkozzék érte sokat. Ami az emberi cselekvést illeti, én azt mondom Önnek, ne hagyja annyiban. Persze, okosnak is kell lennie. Ha épp ellenkezőjét váltja ki, akkor persze, jobb, ha nem nyaggatja ezzel. Ugyanakkor legyen leleményes, juttassa el olyan helyre, zarándoklatra, lelki tartalmú kirándulásra, vagy vigye el olyan társaságba, ahol egy atyával tud beszélgetni vagy olyan személyekkel, akik hitelesen beszélnek neki Istenről. Kérje meg erre a tisztelendő urat is, hogy ő is keresse az alkalmat, hogy beszéljen vele. Igen, tegyen meg mindent, hogy a testvére a szentségekhöz járulhasson. De mégsem erőszakosan, türelmetlenül, hanem rábízva a Mindenhatóra az órát és a napot. Lehet, hogy majd a halálos ágyán fog rájönni, hogy kicsoda Isten a számára. De akkor sem késő. Addig minden imádsága beszámítódik. Ezért mondom, hogy ne adja fel, imádkozzék érte, s közben keresse az alkalmat, hogy a testvére részesülhessen olyan élményekben, amely őt Istenhöz vezeti vagy legalábbis elindítja.
Kedves Lelkiatya! Isten már tudja ( előre) ,hogy én pl üdvözülök e ,vagy elkárhozom?Ugyanezt értem a családtagjaimra is tudja mi lesz a sorsuk odaát? Az Egyház is azt mondja imádkozzunk ,de mi van ha imádkozom,de kiderül hát ez nem számított már nekik, mert nem üdvözültek,legfeljebb én hittem segíthetek imával . Vagy ez ,az ilyen gondolat tud lenni kísértés ? Hogy félhessek,elbizonytalanodjak akár? Köszönöm szépen a válaszát!
Mi az időben élünk, Isten az idő fölött. Ezért ő felülről nézve előre látja az életünk eseményeit, a sorsunkat. Ettől azonban még felelősek vagyunk a tetteinkért, hiszen mi a saját életünk idővonalán visszük végbe azokat. Az imádság nagyon sokat számít az elhunytak számára. Isten mindent beszámít, azt is, ami előbb vagy később történt. Persze, azt sem gondolhatjuk, hogy valakit át tudunk imádkozni a kárhozatból az üdvösségre. Kinek-kinek az örökélete az utolsó pillanatban meghozott döntése alapján történik. Az imádságaink, még ha haláluk után történt is, abban segíti őt, hogy az adott pillanatban meghozott döntése Isten mellé juttassa őt.
Dicsértessék Jézus Krisztus! Kedves Lelkiatya! Egy kettős kérdésben lenék kíváncsi a válaszára. Az Egyház alapvető tanítását ugyan ismerem a témában, de amit kérdezek, az kissé árnyaltabb, és nehéz rá a sablonok mentén választ találni. 1. kérdés: ha van egy férfi, aki egészen a legkorábbi gyerekkorától kezdődően LELKILEG mindig inkább nőnek élte meg a világot, és a lelki szükségleteit, és nőként élte meg ösztönösen a testi-lelki vonzalmat is, ennél fogva kizárólag egy férfi mellett tudna kiteljesedni, boldog lenni lelkileg is, sőt, tovább megyek, ha egy nővel élne együtt, azt élné meg lelki síkon azonos nemű kapcsolatnak - őt és az életét Isten, a lelkek Királya vajon férfiként vagy nőként ítéli meg, test, avagy lélek szerint? 2. kérdés: ha ugyanő a szexualitástól mindenkor tartózkodó, de lelkileg mély, házasságszerű párkapcsolatban élne egy férfival, az is ugyanolyan nagy bűn lenne Isten szemében, mint ha szexuális életet élnének? - Válaszát köszönöm!
Isten annak tekinti az embert, aminek teremtette. Ha van egy férfi, akinek önazonosság zavarai vannak, attól még ugyanúgy ott áll előtte a feladat, hogy azzá váljon, aminek Isten őt elképzelte, tehát férfivé. Ez minden megteremtett ember esetében alapvető kérdés: Isten mit gondolt el az én életemről, mire teremtett engem, milyennek gondolt el engem? Ezt kell keresnünk, ezt kell megvalósítanunk. Minden ember folyamatos alakulásban van, és tudatosan dolgozni kell azon, hogy ennek az iránya egyre inkább az Isten tervei felé közeledjék. Ez a hivatás. Legtöbbször a környezet felelős azért, ha az Ön példájához hasonló zavarok alakulnak ki. Előbb a környezet, bizonyos kor után azonban egyre inkább maga az egyén is felelős azért, hogy helyes irányba fejlődik a személyisége vagy sem. Persze, ezt a felelősséget, ennek mértékét kikutatni, meglátni lehetetlenség. Éppen ezért nem szabad egymást megítélnünk soha, ha így vagy úgy viselkedik, mert egyáltalán nem tudjuk, nem látjuk, hogy ő ebben mennyire felelős. Petőfi jól ismert versének kezdő sorait is idézem: "Ha férfi vagy, légy férfi, s ne hitvány gyönge báb, mit kény és kedv szerint lök a sors idébb-odább." Az ember nem kénye-kedve szerint él, hanem a neki szánt feladat szerint. A másik kérdése számomra nem teljesen egyértelmű. Ha két férfi él egy háztartásban, ebben nincsen semmi rossz. Érdekes helyzet, de van rá példa. Lehetnek barátok, vagy más kapocs fűzi össze őket. Ez tehát lehetséges, nincs benne bűn. A "házasságszerű kapcsolat"-ot nem tudom jól értelmezni. Ha egy háztartásban élnek, attól még nem házasságszerű a kapcsolat. Két ember kapcsolatát házasságszerűvé kettejük esküvője teszi. Ilyen, természetesen csak egy férfi és egy nő között lehetséges.
Kedves Lelkiatya! Imádkozzon kérem feleségemért, az ő mielőbbi gyógyulásáért. Több, mint egy éve szorul antibiotikumos kezelésre egy idült húgyhólyaggyulladás miatt. Imádkozzunk, hogy a június 14-i újabb mintavétel pozitív változásokat fog hozni az életében, gyógyulásában!
Imádkozom érte, s bizonyosan még sokan, akik olvassák ezt a kérést. Legyen áldott a kedves felesége és az egész családjuk!
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy véletlenül lehet e szentségtörést elkövetni? Mert nálunk kb 3-4 havonta lehet gyónni viszont rendszeresen járok misére ahol minden alkalommal áldozni is szoktam, de közben előfordul hogy önkielégítés bűnébe esem, korábban azt hittem hogy nem halálos bűn és lehet mellette áldozni, de most összezavarodtam mert egy lelki tükör szerint súlyos bűn és feltétlen meg kell gyónni (ezt mindig meg is tettem, de közben áldozni is mentem) és a bűnök számát sem mondtam (nem tudom hogy így érvényes e)?
Ha Ön rendszeresen elvégzi a szentgyónását, akkor rendszeresen áldozhat is. Értelemszerűen áldozni gyakrabban, gyónni ritkábban szoktunk. Ha önkielégítés bűnébe esett, kérjen bocsánatot az Úrtól, de ez ne tartsa vissza attól, hogy az Eucharisztiában részesüljön!
Kedves Lelkiatya! Én kérdeztem a migrén piercingről, válaszát igazán köszönöm. Igazából maga a testékszer is tetszik, tehát akkor is szívesen viselem, ha ennek nincs orvostani hatása. Amennyiben mégis segít, az megoldást jelenthet egy nehéz küzdelemre. Sajnos az orvosom által felírt gyógyszer túl erős, így gyengébbet kell szednem, ami viszont sokszor csak ideig óráig hat, és jelentős küzdelmet jelent. Igazából arra lennék kíváncsi, hogy mint tevékenység bűnnek számít-e? Igazából nem egy nagy összeg az elkészíttetése, és nem is végleges, tehát ha esetleg nem segít és mint maga ékszer sem tetszik, bármikor ki lehet venni. Ebből a vonatkozásból mit gondol, szabad, nem szabad? Baj, nem baj? Megtisztelő válaszát előre is köszönöm szépen! z
Nem gondolom, hogy bűn volna. Nincs olyan nagy jelentősége, nem árt másoknak, ha tetszik Önnek, nyugodtan hordhatja. Szerintem, mint irány helytelen ez a divat, de amíg nem szélsőséges ennek követése, nem lehet bűnnek tekinteni.
Tisztelt Lelkiatya! A tanácsára és legfőképp mindig,bölcs meglátására volna most nagy szükségem. Úgy másfél hónappal ezelőtt orvosnál jártam, és egy kellemes, kedves fiatal orvoshoz kerültem. ... Nem tudom pontosan miért, e azt érzem, hogy valamiféle küldetésem van felé, emiatt nehezen tudom elengedni. ... Kérem, ne értse félre, ez nem vonzalom, csak valamiért megérintette a lelkem. ... De nem szeretnék sem tolakodó lenni, sem megszállottnak tűnni. Ön mit gondol, kedves atyám? Kérem szépen, ne tegye közzé levelem egészét, annak bizalmas volta miatt. Köszönöm, ha válaszol majd. Isten áldja!
Szerintem be kell vallania, hogy igenis, egyfajta vonzalom jelent meg az Ön szívében az illető iránt. Mivel fölvette vele a kapcsolatot, és ezek szerint nem volt elutasító, így van remény az esetleges további kapcsolatra. De azt tanácsolom, hogy ne élje bele magát ebbe. Vizsgálja meg jobban, mélyebben az érzéseit. Ha szeretné, hogy ezzel az emberrel komolyabb és szorosabb kapcsolata legyen, akkor imádkozzék ezért. De azt javaslom, további lépéseket ne tegyen. Ha kölcsönös a vonzalom, akkor az illető keresni fogja Önt. De ha nem, akkor ez meddő epekedés. Ha hosszabb ideig, két-három hétig nem keresi Önt, akkor ebből megtudhatja, hogy a megjelent vonzalom nem kölcsönös, hanem egyoldalú volt. Kicsit fájdalmas, de el kell engedni. Ha pedig akár csak egyszer is ő keresi majd Önt, akkor ebből joggal kiolvashatja, hogy Ön sem közömbös neki. Fontos, hogy legyen őszinte önmagához.
Kedves Lelkiatya! Nekem írta azt a választ a kérdésemre, amire egy másik levélíró is utalt amikor arról volt szó, hogy amit mással teszünk, azt Jézussal tesszük. Egy dolog nekem nem világos. Abban a levelemben írtam arról, hogy milyen sokszor megbántottak mások. Azt még meg is értem, hogy fontos a megbocsátás és ezeknek a sérelmeknek nincs helye az életemben, de valami olyasmit írt, hogy amikor rossz érzésekkel gondolok ezekre az emberekre, akik engem megbántottak, akkor az olyan mintha Jézussal tenném. Ezt nem tudom megérteni, legalábbis a "mintha Jézussal" részét nem. Két okból. Az egyik: Jézus nem tenne velem olyat, amit azok az emberek, akik megbántottak, megaláztak, a szavaikkal sértettek meg, ki mit. Jézus bűntelen, nem tenne ilyet. Jézusnak nem lenne miért megbocsátanom mert semmit nem tett ellenem soha. Másik: Jézus, mégha bennünk is van valamilyen formában, nem egyenlő velünk. Lehet, hogy bennem van Jézus, de én nem vagyok Jézus. Jézus és én két külön személy vagyunk. Van nekem egy testem, neki egy sajátja, leélte ő is a földi életét, élem én is a saját testemben a saját körülményeim közt a saját életem. Az első tényezőhöz részben visszatérve: azt elhiszem, hogy a Szentlélek működik bennünk és amikor szeretünk másokat, akkor olyan mintha rajtunk keresztül Jézus szeretné őket, amikor segítünk, olyan mintha Jézus tenné, de az kizárt dolog, hogy minden cselekedetünk olyan mintha Jézus tenné. Pedig ha csak azt vesszük alapul, hogy Jézus bennünk van és ha megbocsátok másnak, akkor Jézusnak bocsátok meg, akkor abban az esetben az azt feltételezi, azt mondja, hogy Jézus tette velem azt a rosszat amit az az ember, valamilyen köze van ahhoz a rosszhoz, de legalábbis mintha ő részben ő tette volna. Nem vagyok teológus vagy pap, de ezt az egészet én úgy képzelem el, hogy Jézus bennünk van, a Szentlélek bennünk van és lehet, hogy a jó cselekedetekre és a hitben fejlődésre tud inspirálni, de a rossz cselekedeteink, bűneink csak mi csináljuk, hiába van bennünk Jézus valamilyen formában és ezért ha a megbántott személy haragszik ránk, kerül minket, nem szeret, rossz érzéssel gondol ránk, bármi, akkor azt nem Jézussal teszi, csak velünk.. Egy negyedik dolog: azért sem tudom azt elfogadni, hogyminden, amit a másikkal teszünk olyan mintha Jézussal tennénk, mert ez azért nem így nem lehet igaz minden helyzetben. Ha szeretkezek valakivel, együtt töltök vele egy romantikus éjszakát, akkor nem lehet azt mondani, hogy Jézussal szeretkeztem. Nem finomkodó példa és elnézést kérek ezért mindenkitől, aki ezt olvassa, de valami olyan helyzetet kerestem, amire tényleg nem mondhatom, hogy mintha Jézussal csináltam volna. Hasonlóképp a verekedés. Ha verekszek valakivel, az egy kölcsönös dolog, ha nem önvédelemből történik, én is meg akarom verni a másikat és ő is engem, akkor sem mondhatom, hogy mintha Jézussal tettem volna, mert Jézus nem akarna engem megverni. Ha haragszok arra, aki meg akart verni, nem Jézusra haragszok, mert Jézus olyat nem tenne. Nem mondhatom tehát, hogy Jézussal töltöttem az éjszakát vagy hogy vele verekedtem, de ha ez igaz és így van ahogy gondolom, akkor a rossz tettekre, a másik ember bűneire ugyanúgy igaz, hogy ha amiatt rossz érzéssel gondolok rá, haragszok rá, akkor az is csak az emberre érvényes de nem olyan mintha Jézussal tenném. A jó cselekedet másabb, értem, ott tényleg mintha Jézussal tenném. Szívesen olvasnám a magyarázatát a leírtakkal kapcsolatban. Nem azt írom, hogy nem kell megbocsátani és haragudni, csak egész egyszerűn nem értettem azt a részt.
A Szentírás mondatával kezdem: "Bizony mondom nektek, valahányszor megtettétek ezeket akár csak eggyel is az én legkisebb testvéreim közül, velem tettétek meg." (Mt 25,40). Ez lehet, hogy nem könnyen érthető kijelentés, de meglehetősen világos beszéd. Ezek után igazán nem mondhatjuk, hogy ez így biztosan nem lehetséges. Talán nem könnyen érthető, de így van. Jézus mondta. Ha verekszem valakivel, akkor a pofonokat nem Jézustól kapom, de amit én adok, az az ő arcán csattan, neki fáj. Akár jót teszek a másik emberrel, akár rosszat, azt Jézussal teszem. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ami rosszat a másik embertől kapok, azt Jézustól kapom. Jézusnak ez a kijelentése nem a másik emberre vonatkozik, hanem rám. Nem a másikra kell alkalmaznom, hanem önmagamra. Az én tetteimet kell, hogy meghatározza, és nem arra jó, hogy ennek alapján a másik ember tetteit ítéljem meg. Ezt teljesen külön kell választani. Az Ön gondolatmenetében ez keveredik össze. A szeretkezés példája valóban nem szerencsés, mert abban rengeteg emberi érzelmi-érzéki töltet van, és Jézus nem erről az érzelmi töltetről beszél, hanem a cselekedetek indítékáról. De ám legyen, vegyük a szeretkezés példáját! A házastárssal való együttlétben valamelyest értelmezhető, hogy azt az önzetlen szeretetet, amelyet ebbe beleadnak, azt Jézusnak (is) adják. Ha azonban házasságon kívüli testi kapcsolatról van szó, olyankor az ember az ördöggel szeretkezik. Bűnné teszi azt, ami szép. Fokozzuk, hogy érthetőbb legyen: amit egy férfi egy prostituálttal tesz, az iszonyú igazságtalanság. Ha úgy vesszük, Jézussal műveli ezt az orcátlan gonoszságot, hogy eszköznek, testi öröme eszközének használja a másik embert. Minden házasságon kívüli testi kapcsolat bántás, a másik ember becsapása. Még egy pontosítás. Amikor Jézus arról beszél, hogy a felebarátoknak szánt tettek őt érik, akkor nem csupán a földi életét élő megtestesült Istenfiáról van szó, hanem a teljes Szentháromságról. Amit a felebarátnak teszek, azt Istennel teszem. Mert annyira szeret minket, hogy neki fáj, amit az általa szeretett ember kap. Gyenge hasonlattal azt mondhatjuk, amikor egy édesanya látja, hogy bántják a gyermekét, az neki fáj, szinte valóságos, fizikai fájdalmat érez. Ennél sokkal hatalmasabb szeretettel szeret minket Isten, aki együttérez velünk mindenben.
    ... 83 84 85 86 87 
88
  89 90 91 92 93 ...