Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi öt meg tizenegy? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Kedves Lelkiatya! 48 éves, római katolikus nő vagyok. 24 éve boldog házastársa vagyok egy görögkatolikus embernek. 3 közös gyermekünk görögkatolikus, őket ebben a vallásban neveltünk fel. Természetesen életük során megismerhették a római katolikus szentmisét is. Egyrészt, mert előfordult, hogy római szentmisére mentünk, valamint mindhárman katolis iskolába jártak. Férjemnek mindig nagyon fontos volt a görögkatolikus vallása, nekem pedig természetes volt, hogy ezt elfogadva, ebben őt támogattam, segítettem. A kezdetektől fogva görögkatolikus temploba járunk, közösseghez tartozunk stb. Az idő múlásával egyre inkább azt érzem, hogy szeretnék én is inkább a görögkatolus egyház tagja lenni. Kérdéseim ezzel kapcsolatban: 1. Mi a módja annak, hogy görögkatolus legyek? 2. Lelkiatya szerint, van - e ennek jelentősége vagy igazából teljesen mindegy ennyi "görögkatolikus" év után, hogy mi a vallásom? 3. Ha meghalok, eltemethet-e görögkatolikus pap? Válaszát előre is köszönöm!
Szerintem Ön már görögkatolikus. Legalábbis lélekben. Az Ön esetében nincs jelentősége annak, hogy papíron is annak mondhatja-e magát vagy sem. Ha mégis szeretné, hogy erről papírja is legyen, akkor a következőképpen kell eljárni. A vegyes rítusú katolikus felek házasságkötésükkor vagy a házasság fennállása ideje alatt szabadon felvehetik házastársuk rítusát. Ezen szabad döntését a házasfél egy nyilatkozat formájában fejezi ki, amit keresztelkedésének helyére el kell küldeni azért, hogy a kereszteltek anyakönyvébe bevezessék. Természetesen minderről értesítenie kell a házastársa rítusa szerinti parókust/plébánost is. Azonban szerintem ennek nincs nagy jelentősége. Ha pedig meghal, annak semmi akadálya nincsen, hogy görögkatolikus pap végezze a temetési szertartást. Ha papíron nem születik meg a rítusváltás, akkor ezt lehetőleg végrendeletben kell rögzíteni. De azért Isten éltesse sokáig!
Kedves Lelkiatya! A nem múló kísértéssel kapcsolatban írtam Önnek, köszönöm válaszát kérdésemre. Valóban igaz, hogy nem is tudom felfogni mennyi segítséget kaptam és hány imámat hallgatták meg és nagyon hálás vagyok érte. Ez segített is nekem abban, hogy még jobban erősödjön a hitem, mert egyébként is szeretem Jézust, de minél több imámat hallgatta meg, minél többet segített, annál jobban megszerettem. ... Nagyon erős a vágyam, hogy lássam őt, beszéljek vele, megkérdezhessem tőle, amit szeretnék, bocsássa meg a bűneimet, bocsánatot kérjek tőle mindenért, szabadítson meg és tisztítson meg, ... Kedves Lelkiatya, nyugodtan mondja el nekem ha nagyon szemtelen és hálátlan vagyok, amiért Jézust annyira látni szeretném, elfogadom az igazságot, bármennyire is vágyik rá a szívem, hogy megadja nekem, amit szeretnék. A Szentlélektől van bennem ez a vágyakozás vagy saját magamtól? Tetszhet ez az Istennek vagy szemtelenség? Ha Jézus annyi mindent megadott már nekem és annyiszor segített rajtam, megadná nekem akár ezt is? Az gondolom csak tetszik neki, hogy nagyon szeretem őt és vágyok rá, hogy lássam. Ha nem is adja meg nekem, de a szándékommal gondolom nincs baj. Kérnem kellene Istent, hogy vegye el tőlem ezt a kívánságot? Restellem a hosszú levelem, nem is várom, hogy teljes terjedelmében közölje, köszönöm ha elolvassa és időt szán rá, kérem, bár nem egy mindennapi kívánság az enyém, legyen velem megértő. Nem rabolnám ezzel az idejét ha könnyen meg tudnék szabadulni tőle.
Hagyjon föl ezzel a vágyával. Ez túlzás, amely nem a szeretet kifejezője, hanem valami egyéb belső indíttatás eredménye. Hogy az mi lehet, nem tudom, nem is próbálkozom azzal, hogy kibogozzam. De nem is szükséges Önnek sem kell törődni vele. Nem szemtelenség ilyet kérni, hiszen Istennel szemben egyszerűen nem lehetünk szemtelenek, ők sohasem sértődik meg. De nem célravezető, nem segíti Önt a Krisztus-követésben. Félreviszi az egyébként teljesen hiteles és előre vivő törekvéseit. Fogadja el őt úgy, ahogyan Önnek adja magát. Ne követeljen tőle többet. Ő úgyis a legtöbbet adja. Említette, hogy átélt már bizonyos találkozás élményt, nem is egyszer. De utána elbizonytalandott, hogy az valóban az volt-e. Az ilyen élmények a pillanatnak szólnak, megerősítő hatásuk van, és kész. Nem kell utólag elemezni. Az Ön által írt helyzetek jó része inkább érzelmi élmény, amely inkább belőlünk fakad, a mi vágyaink eredménye. Ez se legyen fontos Önnek, mert akkor ezeket keresi, ezekre figyel. Jézus nagyon jó, és tudja, hogy Önnek ezekre szüksége van, és lám, meg is adja, meg is adta nem egyszer. Ezeknek örvendezzék, hálás szívvel fogadja. De ne akarja előírni, hogy hogyan szeretne vele találkozni. Tudom, a múltkor is ezt írtam Önnek, most sem tudok mást. Javaslom Önnek, hogy sokszor vegyen részt templomi szertartásokon, közösségi imádságokon. Ezek segítik, hogy Istennel való kapcsolata ne váljék túlságosan szubjektívvá. Kivált most, nagyhét és húsvét szent napjaiban minél többször vegyen részt a templomi imádságokon, szentmisén áldozzon. Annál valóságosabb találkozása nem lesz, nem lehet Istennel, mint az Eucharisztiában.
Kedves Lelkiatya!Nem értem a hitünket! Keresztény családban nőttem fel, de egyszerűen nem értem, miért akarta az Atya h meghaljon a Fiú? Mi az, hogy megesszük a Fiúisten testét?Azzal engesztelődött ki az Atya, hogy az emberré vált Fiúisten engedelmeskedett neki és vállalta a kínhalált? Azt tanultam, hogy Ő a szeretet Istene, miért leli örömét a Fia halálában? Össze vagyok zavarodva, segítsen kérem!! Leginkább arra válaszoljon, hogy miért kell megegyük az Istenünket?!
Két fontos teológiai kérdést tett föl. Tisztázni kell, hogy az Atya nem akarta Jézus halálát, kivált nem akarta ezt a szörnyű szenvedést. A középkortól kezdve terjedt el ez a jogi szemlélet, hogy az Atya igazsága megkövetelte, hogy az elkövetett bűnök miatt valaki váltságot szerezzen, különben sérülne az Igazság. S hogy ne az embereknek kelljen szenvednie, ezért elküldte Fiát, hogy ő szenvedjen helyettünk. Így mi megmenekültünk a büntetéstől, mert azt helyettünk az ártatlan Fiú viselte el. Jogi szempontból tetszetősnek tűnik ez a magyarázat, de valóban szemben állni látszik azzal a jósággal és végtelen szeretettel, amit az Atyáról sejtünk. Nagy titok ez, nem olyan könnyű megmagyarázni, de fogadjuk is el, hogy nem könnyű, és ne akarunk könnyedén emberi, racionális, jogi értelmezést húzni erre a titokra. Jézus megtestesült, mert ez benne volt az Atya örök tervében, amikor a saját képére és hasonlatosságára teremtette az embert. Mintegy beléteremtette a megtestesülés lehetőségét. Amikor a Fiú a világba jött, akkor már a megtestesülés, az emberekkel való egyesülés megtörtént. Akár fogadhattuk volna ujjongással, alázattal, elfogadással. De nem ez történt. "A világban volt, és a világ általa lett, és a világ nem ismerte fel. Tulajdonába jött, és az övéi nem fogadták be." (Jn 1,10). Az emberi gonoszság megölte őt. És minden emberi gonoszság, minden addig és azóta elkövetett bűn (az enyém is) részese annak, hogy Jézus meghalt. Nem az Atya miatt halt meg, hanem mi miattunk. Nem mondhatjuk, hogy megesszük Istenünket, hiszen ő nem egyetlen darab kenyér, amit, ha megeszünk, elfogy. Sem kimeríthetetlen pékség, ahol végtelen számú kenyér van. Az Eucharisztia az egyesülés szentsége. A megtestesülésben elkezdett isteni üdvösségszerzű mű továbbélése. Krisztus megtestesült, magára vette a mi emberi természetünket, hogy mi pedig részesüljünk az ő isteni természetében. Ez a részesülés számunkra folyamatos az Eucharisztia által.
Tisztelt Lelkiatya! Nagypénteken is hallgattam a katolikus.ma böjti ráhangolót és annak kapcsán kérdem miért vannak még mai napig is olyan gondolataink, amelyek nem egyeznek az Evangéliummal? Jézust nem mi vagy a mi bűneink feszítették keresztre, hanem a zsidók elsősorban pedig a főpapok akik feltüzelték övéiket. A zsidó nép pedig mondja is az Ő vére rajtunk és utódainkon, s bizony ezzel magukra vállalták a gyilkosságot. Ha megnézzük mi történt azóta a zsidó néppel bizony az komoly vezeklés és még mindig tart. Aztán meg az Atya akarata volt, hogy a Fiú engedelmeskedjen és megengedje a ?leölését? nem de mondja Jézus Pilátusnak, hogy ha úgy akarná angyalok ezrei mentenék ki és Pilátus is csak Isten engedélyével teheti amit. Jézus szerette volna a választott népet megváltani és ezért vállalta az áldozatot, mert az Atya annyira szerette ezt a népet. Mi a szomorú ma? Hogy a zsidó vallás a mai napig nem fogadja el Jézust Messiásnak! A zsidó nép a mai napig ezért szenved. S mi keresztények elfogadtuk Krisztust, igyekszünk hűek lenni hozzá, de a mai napig nem volt elég mindez, hogy a zsidó nép, amely továbbra is sok nép fölött uralkodik, higgyen Krisztusnak! A világunk ezért tart ott ahol. Mégis sokan hittek/hisznek Jézusnak és ezért az áldozata nem volt hiábavaló a zsidókért, mert közben mennyi lélek fordult az Ő szeretetéhez. Lehet bíznunk hiszen Saul is megtért, Krisztus Őt is példaként állította a zsidók elé. Lehet, hogy a zsidók iránti szeretetünkből elvesszük e fájdalom élét zsidó testvéreinktől, de úgy gondolom, hogy Jézus küldetését továbbadta nekünk, hogy teremjük a hit gyümölcseit és a választott népet támogassuk a megtérésre. Hogy látja?
Könnyebb arra gondolni, hogy Krisztust nem mi feszítettük keresztre, hanem a zsidók meg a római katonák. Csakhogy az Egyház és a Biblia tanítása teljesen egyértelmű, hogy Jézus értünk halt meg a kereszten. Ha nem lennének bűneink, nem halt volna meg. Akkor másként történt volna a megtestesülése. "A mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze; a mi békességünkért érte utol a büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást."(Iz 53,5) Jóllehet, Izaiás ezt a próféciát is a zsidó testvéreinek mondta, de a teológia teljesen nyilvánvalóvá teszi, hogy mindez miránk, bűnös emberekre vonatkozik. A történelemben többször volt kísértés arra, hogy egy-egy népet tegyünk felelőssé. Ez az általánosítás mindig súlyos veszélyekkel jár. Nyilván vannak közös felelősségek, egy-egy kisebb vagy nagyobb csoport vagy akár egy nemzet esetében. De amikor valamely nemzetet bűnösnek kiáltunk ki, ez ugyanolyan bűnös ítélkezés, mint amikor ezt egy-egy emberről állítjuk. Nem a mi dolgunk. Ha a bíróságon igen, az más kérdés, de általában nem feladatunk mások bűnösségét méregetni, arról ítéletet mondani. Ez kiemelten igaz a nemzetek esetében. Népgyűlölet alakulhat ki, ha sok ember bűnét az egész nemzetére rávetítjük. Ettől a zsidó nép esetében is óvakodni kell. Ezzel nem hitelesítjük az egyes emberek vétkeit. Amikor szükséges, akkor azokra rá is kell mutatnunk. De népet felelőssé tenni valamely eseményért mindig félrevezető, ettől mindig óvakodni kell.
Kedves Lelkiatya! Talán már nem emlékszik a levelemre, de talán igen, nem tudom, de azt kérdeztem Öntől, a Szentlélektől származik-e bennem az, hogy még a kis bűneim miatt is nagy bűntudatom van és van bennem egy késztetés, hogy még jobb legyek mint amilyen most vagyok és úgy érzem, többre vagyok képes. Akkor Ön megerősített ebben, hogy ez a Szentlélek munkája bennem. Most az lenne a kérdésem, hogy szabad-e olyannal próbálkoznom és olyanra elszánni magam, amit úgyse tudok megtenni ha egyébként tudom, hogy ez nem sikerülhet és ezt jó célból teszem? Néha nagyon erősen van bennem egy vágy, hogy én bűntelen legyek vagyis hogy ne kövessek el többé semmilyen bűnt. Hogy egy rossz szót ne szóljak soha senkihez, hogy soha meg ne sértsek senkit, hogy soha egy rossz szokásomhoz se térjek többé vissza, hogy soha ne legyek irigy senkire, hogy ne legyen a legkisebb bűnöm se. Azt tudom, hogy ez nem sikerülhet, de kitűzhetem magamnak mint célt ha egyébként tudom, hogy nem valósul meg és nem isteníttetni, dicsőíttetni akarnám magam ezzel, egyébként el se mondanám senkinek hanem azáltal fejlődni akarnék, hogy direkt magasabbra teszem a lécet mert így jobban rákényszerülök? A Jézus iránti szeretetem is késztet erre. Szoktam gondolni rá, hogy az én bűneim miatt is meghalt. Megölték a bűneim. Fájdalmat érzett, megaláztatott, szenvedett, meghalt miattam. Persze, mindenki más miatt is de miattam is. Szeretném neki ezt azzal megköszönni, hogy a lehető legbűntelenebb leszek. Szeretném kifacsarni magam mint egy citromot, hogy a levem vagyis a bűneim a lehető legjobban távozzanak belőlem és a lehető legszárazabb vagyis a lehető legtisztább legyek. Ki akarok facsarni magamból minden nem oda valót. Az nem baj ha nem sikerül, de legalább meg szeretném próbálni mert ha legalább megpróbálom, akkor azzal is többet teszek mintha legyintenék, hogy úgyse sikerül és felesleges. Ha a felét sikerül kifacsarnom, az is jó. Ha a 99%-át, az még jobb. Mindegy mennyit, csak próbálkozzak. Ha egy diák az iskolában nem lehet ötös matekból, mert nincsenek olyan képességei, de egy négyes szintet azért el szeretne érni, akkor hajthat az ötösre persze közben tudva, hogy az nem fog neki összejönni, de ha legalább a tanulás idejére elhiteti magával, elképzeli és az ötös a célja, akkor keményebben küzd és könnyebben jön össze a négyes neki. Nem azt éri el, amit szeretne, de feljebb jut a korábbinál, mert nagyobb a motivációja, több energiát fektet bele, ha ez valamilyen szinten hazugságra is épül, de jobban hisz magában. Az ötöshöz többet kell tanulni, több szorgalom kell, jobb képességek. Nem éri el végül, de az a plusz energia és szorgalom, amit az ötösért csinált, hozzásegíti, hogy hármasról feltornázza magát négyesre. Persze a hazugságot nem úgy értem, hogy tényleg elhiszi magáról, hogy képes az ötösre. Elhiszi, de úgy, hogy közben mégsem. Csak a jó cél érdekében. Ha ehhez még szeretet is társul, esetemben a Jézus iránti szeretetem, akkor már megéri, nem? Megengedett egy ilyesmi kegyes hazugság, egy teljesíthetetlen cél magam számára ha közben nem dicsekszek ezzel másnak, nem leszek nagyképű és ezt csak felhasználom egy tökéletesnél kisebb, de jelenleginél nagyobb jó elérésére? Nem baj ha nehéz, nem baj ha lemondásokkal jár, nem baj ha nehezebb így az élet, nem baj ha meg kell változnom, Jézus miatt minden megéri. Miatta boldogan megtagadnám önmagam, kifacsarnám magam mint a citromot, mert a lehető legtöbbet szeretném adni neki, a lehető legjobban köszönetet mondani, a lehető leginkább kifejezni az érzéseim, a lehető legtisztább formámat nyújtani neki és nagyon szereti őt az én szívem.
Nem látom, miért volna kegyes hazugság erre törekedni. Senkit nem csap be, saját magát sem, hanem egy célt tűz ki maga elé, amelyet szeretne minél jobban megközelíteni. Ami fontos, hogy az ilyen irányú törekvés legyen teljesen mentes a másokhoz hasonlítgatástól. De a szavaiban nem érzem ennek a veszélyét. Amiről ír, az minden keresztény kötelessége. Jézus ezt mondja: "Legyetek tökéletesek, mint a ti mennyei Atyátok tökéletes!" (Mt 5,48). Ezt aztán Szent Pál is megerősíti: "Egyébként, testvérek, örüljetek, legyetek tökéletesek, buzdítsátok egymást, legyetek egyetértők, éljetek békességben, s a szeretet és békesség Istene veletek lesz." (2Kor 13,11) Amit még tanácsul hozzátehetek, hogy ne csak törekedjék erre, hanem kérje is ehhöz Isten Szentlelkének segítségét. Egyrészt jobban is fog menni, másrészt párosul Önben annak a tudatával, hogy bármi, amit elért, azt csak Isten segítségével tudta megvalósítani. Ez aztán még nagyobb hálára fogja késztetni. Az irány teljesen jó.
Kedves Lelkiatya! Ma mondtam valamit, amit már megbántam, nem tudom, bűnt követtem-e el. Az egyik ismerősöm mostanában sok mindent elfelejt, két dolgot kértem tőle, elfelejtette mindkettőt, a múltkor egy közös ismerősünk kért tőle valamit, azt is elfelejtette és egyébként elfelejtett valami mást is, amit saját magának akart csinálni. Más is volt, csak példákat hoztam. Nem örültem neki, hogy elfelejtette, amit kértem, de nem kezdtem szidalmazni, igyekeztem nem kimutatni felé ezt, hamar túltettem magam rajta és amikor igyekezett jóvátenni, annak örültem, hiába nem sikerült neki, mert jó, hogy egyáltalán megpróbálta. A probléma az, hogy mondtam neki valamit viccből, ami miatt utólag bűntudatom van. Látva, hogy mennyi mindent elfelejt, azt mondtam viccelődve neki, hogy vagy szimplán feledékeny vagy kezdődik a demencia nála. Nem komolyan gondoltam, bár akár betegségek is okozhatnak állandó feledékenységet, de akkor ezt amolyan félig viccelve mondtam. Amikor másik ismerős hallotta még korábban, hogy ez az illető elfelejette, amiket kértem tőle és látta, hogy viszonylag nyugodtan kezelem a helyzetet, akkor mondta, hogy őt még jobban idegesítené mint engem és hogy ez a személy milyen feledékeny, nem is így fogalmazott hanem olyasmit mondott, hogy buta, csak előbb nem akartam ezt leírni. Akkor megvédtem, mondtam, biztosan nagyon egy másik dologra koncentrált, az járt a fejében és azért felejtette el meg hogy én nem mondok rá rosszat. A feledékeny személynek a beszélgetés végén mondtam is, hogy nem haragszok rá, nem örültem neki (sok oldalt beszkenneltem könyvekből és kitörölte a fájlokat, pedig mondtam, hogy ne törölje ki és elfelejtette), de megbocsátok. Nem nagy dolog a feledékenység, csak azt akartam kifejezni, hogy nem haragszok rá, nem érdekes, el van felejtve. Ez mind szép és jó, de mikor a demenciával viccelődtem, akkor az bűn volt, ugye? Nem megvetően mondtam neki, csak úgy komolytalanul, most mégis bűntudatom van emiatt.
Ne legyen! Biztosan nem akarta megbántani, nem akart vele rosszat, ugyanakkor egy szelíd jelzést adott, hogy ez a nagyfokú feledkénység nem túl szerencsés magatartás. Persze, a tréfás megjegyzéseinknél figyelni kell arra, hogy abban ne legyen gúny, ne legyen bántás, illetve arra is, hogy az, akire vonatkozik, szintén tréfának veszi-e. Ezek fontos körülmények. A leírásából azt olvasom ki, hogy semmi ilyesmi nem történt. Bár nem tudjuk, hogy az illető mégis hogyan fogadta. A feledékenység valóban nem szerencsés magatartás, s legtöbbször azok szenvednek miatta, akiknek ez jutott osztályrészül. Ám az is igaz, hogy az illetőnek is lehet ebben felelőssége, hiszen lehet, hogy valóban nem veszi komolyan a dolgokat, nem is tesz nagy erőfeszítéseket, hogy figyeljen arra, hogy ne felejtse el, amit kell. De ebbe egyáltalán nem látunk bele. Ezt egyedül csak a Teremtő tudja, látja. Ezért nem kell ítélkeznünk, nem kell haragudnunk, amikor ilyet tapasztalunk. Inkább jó lehetőség a türelemre. De úgy látom, Önnek ez is sikerült. Ha mégis úgy érzi, hogy valami sebet hagyhatott ez a szava, mondjon el érte egy imádságot, és ezzel helyre tette a dolgot.
Tisztelt Lelkiatya! Bűn e a dohányzás?
A mindennapi életben megkülönböztetjük a legális és illegális drogokat, attól függően, hogy mennyire károsítják az életünket. Az illegális drogokra, a kábítószerre az egyház egyértelműen kimondja, hogy súlyos bűn (Katekizmus 2291). Ám az előtte lévő pontban ?csak? mértékletességet vár el az alkohol és a cigaretta vonatkozásában. Ezek azért legálisak, mert kulturáltan lehet velük élni. Lehet a dohányzásnak, szivarozásnak, pipázásnak olyan kultúrája, mellyel az ember tud mértékletesen élni, s meg tudja élni a legális örömét. Ám mégiscsak drogok (akkor is, ha legálisak), szóval mértékletességre van szükség. Hogy kinél mi számít mértékletesnek, azt nehéz megmondani. Más egy kőműves élete, akinek ennyi lehet a pihenője, s más egy kismamáé, aki a magzatáért is felelős. Az ember legyen felnőtt, nagykorú: tudjon mértéket tartani. Ami objektív határ lehet: a napi fél doboz cigaretta már sok. Mindazonáltal az orvosok egyértelműen állítják: olyan sok káros hatása van a dohányzásnak, hogy inkább teljesen hagyjuk el, vagy nagyon ritka alkalmakként engedjünk meg magunknak minőségi dohányt. lelkipásztorként is ezt tudjuk mondani: szabad élvezni a teremtés (minőségi) örömeit, de minden területen mértékletesnek kell lenünk, s ne váljunk semminek sem a rabjává.
Kedves Lelkiatya! Még annyit fűznék a gondolataimhoz, melyet a katolikus vallás és az ezotéria összeegyeztetése kapcsán írtam, hogy létezhet-e olyan, hogy valakinek (valakik) megnyitják a kaput és ezért lát dolgokat amiket más nem (jövőt, bele a másikba)? Én ezt nem tartom fairnak. És még ami kérdés foglalkoztat, miszerint az ezotériában nincs jó és rossz, nincs sátán. Ami úgy látom, annyiban hasonlít a katolikus valláshoz, hogy habár szerinte van rossz, és sátán, de aki hisz Istenben annak az életben is minden a javát szolgálja. És az Egy Isten mennyire személyes? Vagy tényleg mindent átható teremtő engergia ahogy az ezotéria mondja? Üdv.: Henrietta
Kedves Henrietta! A kereszténységnek éppen ez a robbanásszerű újdonsága, hogy rávilágított arra, amit egyetlen vallás sem tud, hogy Isten személy, mégpedig szerető személy. Olyan vagy legalábbis hasonló, mint mi. Pontosabban mi vagyunk hasonlóak őhozzá. Az ezotéria a legrosszabb irány, mert a távol-keleti vallási gondolatokat próbálja ötvözni a civilizáció magas fokú ideológiájával és így kínálja viszonylag könnyen emészthető gondolategyvelegét. Ezekkel egyáltalán ne törődjék. Keresse az élő Istent, Jézus Krisztust, a feltámadottat! Beszélgessen vele! Meglátja, hamarosan megnyílik az Ön lelke is erre a párbeszédre.
Tisztelt Lelkiatya! Sajnos nagyon összetett problémával küszködök. Nem elég hogy elkerülő személyiség zavarom, szorongásos zavaraim és szociális fóbiám van gyerekkori traumák miatt, de még az is gyötör hogy nincs stabil hitem, és összezavar ez a sok információ. Nem tudom összeegyeztetni a katolikus vallást az ezotériával. Még az hagyján, hogy értem, hogy vannak energiák, meg karma, tapasztaltam is az életben, de hogy sokan látónak, gyógyítónak, jósnak hiszik magukat (nem tudom, tényleg azok-e). Ráadásul járunk a családban biorezonanciás kezelésre, és nem tudom, bízzak-e benne? Univerzum és Isten összeegyeztethető? Csakrák, meditáció....? Vagy akkor hogy is van ez? Teljesen össze vagyok zavarodva. Ráadásul egy éve sajnos facebookon összehozott a sors egy beteg nővel, aki telefonon felhívott és látónak vélte magát, aki jósolt nekem szörnyű dolgokat, olyan sötét gondolkodást éreztem az irányából, hogy azóta sem tudtam magam túltenni rajta. Hogyan dolgozhatnám ezt fel? Talán úgy, hogy én elhatározom, hogy most már csak Istenben bízom, az ő kezébe helyezem az életem? Persze, amit tudok megteszek mint emberileg, és az emberekben is csak épp annyira bízom, mint gyarló emberekben, mint amilyen én vagyok.... Dicsőség az Úrnak Mindörökké...
Igen, Ön már elindult a helyes úton. Végre tiszta utat keres, mert belefáradt, belezavarodott a különféle önjelölt ideológiákba. Méltán, hiszen roppant zavarosak, még ha tetszetős gondolati építmények mögé rejtőznek is. Igen, azzal tud ezekből kilépni, ha egyedül és közvetlenül Istenhöz fordul. Ne féljen a korábbi hatásoktól. Azok csak akkor tudják Önt összezavarni, ha fél tőlük. Ha nem, akkor ezzel fölvértezte magát velük szemben. Ehhöz kell Isten segítsége. Egyedül, emberi erővel ugyanis nem megy. Az illető nő számát le tudja tiltani. Javaslom is. Isten felé pedig meg kell nyílnia. Ezt is javaslom. Dicsőség mindörökké!
Kedves Lelkiatya! Teljesen igaza van. Én csak úgy gondoltam a véleményemet hogy persze az nem jogos, hogy valaki úgy szeretne szűz partnert hogy nem az, ... Az igazság az, hogy nagyon megsajnáltam az illetőt, szerettem volna segíteni neki, mert úgy éreztem, hogy van egy oldala, ami másmilyen szeretne lenni, de nem tud rajta elindulni, és szerettem volna arra biztatni, hogy megváltozhat és lehet tisztességes élete egy tisztességes pár mellett, ha ő is szeretné. Rosszul tettem hogy ezt mondtam?
Szerintem teljesen jól válaszolt az illetőnek. Én is ezt tettem volna.
Tisztelt Lelkiatya! Munkámból adódóan napi 8-10 órát emberekkel foglalkozom,köztük sok idős beteggel is. A velük való kommunikáció során sokszor nem hallják halk hangomat,ezért többször kell megismételnem szavaimat,felemelve hangomat,mely néha már kiabálásba torkollik. Ők azt mondják: süketek,én pedig,hogy halk vagyok. Senki nem tudja,hogy mindez mennyire megvisel,hogy a műszak végére testileg,de főleg lelkileg holtpontra jutok. Olyannyira kimerülök,hogy csak a csendre vágyom,távol minden embertől. A legkevésbé sem vágyom társaságra. Emiatt viszont a szüleim neheztelnek rám,mondván, hazamenve magamra csukom szobám ajtaját,ki sem jövök,nem beszélek. Mintha ott sem lennék...Adná az ég,hogy ott se lennék!! Minden nap imádkoztam azért,hogy a Jóisten adjon nekem erőt és kitartást a munkámhoz,az élethez,a mindennapokhoz,de nem lett könnyebb. Aztán történt egy törés a lelki életemben,elhagytam az imát és azt vettem észre,hogy semmi sem változott. A munkám ugyanolyan nehéz,ahogy az életem is, és büntetésként hordozom minden egyes nap. Számomra mindig is érzékelhetőbb és megfoghatóbb volt Jób Istene,aki büntet,aki mindent lát és bármit megtehet. De az irgalmas és kegyelmes Jézust nem látom az én életemben. És most itt már nemcsak a munkámra értem,hanem az egész eddigi törésekkel teli,?pislákoló mécsbél? életemre. Gyakran gondolkozom azon,mi van akkor,ha a hit énbennem tövisek közé hullott?Mi van akkor, ha saját magamat büntetem és kárhoztatom azzal,hogy bezárkózom a saját,keserű világomba?
Egészen biztosra veszem, hogy nem csupán az Ön halk hangja és nagyothalló környezete gerjeszti ezt a bezárkózó lelkiállapotot. Ennek mélyebb okai kell, hogy legyenek. Ezt mindenképp érdemes megvizsgálnia, rá kell jönnie, hogy mi ennek az oka. Csak akkor tud továbblépni. Enélkül - bocsánat, hogy ezt mondom, hiába imádkozik, hiába kéri a változást. Igen, pontosan így van, ahogy a végén zárta a sorait: saját magát bünteti ezzel a magatartással. Ezzel azt is kimondja, hogy nem Isten büntet. Igazságtalan volna tehát őrá vetíteni a büntető képet. Önnek meg kell találnia Istent, a jóságos Istent - minthogy más isten nem létezik. Hogy ezt hogyan érheti el, arra most nehéz tanácsot adnom, de az biztos, hogy ebben az irányban kell keresnie a megoldást. Most itt vagyunk a nagyhét kellős közepén. Minél erőteljesebben kapcsolódjék bele a szertartásokba, imádkozza, elmélkedje, énekelje át ezeket a szent titkokat, amelyek most történnek az Egyházban. Kapcsolódjék be, legyen szereplője az eseményeknek. Akkor talán átmossák az Ön lelkén keresztül is a szenvedés-halál-föltámadás folyamatát. Igen, erre van Önnek szüksége, igazi föltámadásra. Imádkozom Önért, hogy rátaláljon.
Tisztelt Lelkiatya! A virágvasárnap kapcsán elmélkedve merült fel bennem a kérdés, vajon Krisztus korában ki olvasta az Írásokat? Az szégyen hogy manapság mi alig olvassuk a prófétákat, na de annak idején? Ott minden előre meg volt írva Krisztusról, a jeleiről, szenvedéséről, még az ezüst pénz felhasználásáról is. Egészen döbbenetes, hogy maga Jézus is felolvasott belőle és Ő is ki mondta, Rá vonatkozik és mégsem esett le senkinek, hogy Jézus tényleg?? Ez alig hihető a farizeusokról. Még a tanítványokat értem, mert nagyrészt halászok voltak, na de Nikodémusnak se tűnt fel?? Jézus Urunk betű hűen végigkövette, olyan alázattal, hogy arra nincsenek is szavak, de sejteni engedi hogy mennyire az Atya akarata/szeretete volt számára az első. Na de hogyan magyarázható mindez ezek után? Ha erősen fogalmaznék azt mondhatnám: Semmi sem volt váratlan, minden megvolt írva.
Hajlamosak vagyunk arra, hogy a jelen kor helyzetét rávetítsük más korokra. Jézus idejében nagyon kevés írástudó ember volt. Az a kép, hogy Mária könyvből tanítgatja Jézust, nagyon jámbor gondolat, de teljes képtelenség. Minden bizonnyal sem Mária sem József nem tudtak olvasni. Jézus lángelme volt, ő nagyon hamar elsajátította az Írások ismeretét, bár ennek módját sem nagyon tudjuk elképzelni. De tény, hogy volt néhány írástudó, akik ismerték az írásokat. Mégsem várhatjuk el tőlük, hogy már Jézus korában úgy lássák és tudják értelmezni az ószövetségi előképeket, miként azt mi a föltámadás fényében tesszük, sok-sok teológus és egyháztanító értelmezése nyomán. Például egy érdekes apróságot említek. Jézus fölteszi a farizeusoknak, tehát írástudó embereknek a kérdést, hogy hogyan mondhatja Dávid a Messiást a fiának? (Mt 22,45) Ezzel a 109. zsoltár szavaira utal, amelyet maguk is sokszor imádkoztak: "Így szólt az Úr az én Uramhoz: Ülj az én jobbomra!" (Zsolt 109,1). De egészen Jézusig ezen a soron még senki nem gondolkodott el, illetve nem tudta ezt a magyarázatot adni, hogy ebben a zsoltárban Dávid a saját családjából származó Messiásra utalhatott. Tehát Jézus kinyilatkoztatása, a Szentlélek megvilágosító ereje kell ahhoz, hogy ma ilyen világosan tudjuk értelmezni ezeket az előképeket. Ez az akkor embereknek még nem adatott meg.
Tisztelt Lelkiatya! A legtöbb helyen azt olvastam, hogy nincs hivatalos egyházi álláspont a tetoválással kapcsolatban, azonban olyat is olvastam, hogy Amorth atya szerint aki tetoválást készíttet magának, ezzel beengedi a gonoszt az életébe.(Nem tudom, valóban tett-e ilyen kijelentést, a metropolita.hu oldalon, ahol ezt olvastam, olyan, Bosco Szent Jánosnak tulajdonított jövendölést is találtam,- miszerint a világ végét megelőző időkben lesz pápa, aki tévútra vezeti az Egyházat,stb-amelyek aligha lehetnek hihetőek).Mármost huszonkét éves fiam tetoválást szeretne készíttetni,próbáltam lebeszélni erről, eddig nem sikerült.Ha odaadom neki az autót, mikor a tetoválószalonba menne-bár ha nem adnám oda, akkor is el tudná vinni-ezzel súlyos bűnt követnék el? ( Persze mindvégig hangoztatnám, hogy nem helyeslem a szándékát)Válaszát előre is köszönöm.
22 éves fiatalember már sok mindenben a saját döntései szerint él. Bármilyen szomorú, sajnos, valóban nem akadályozhatja meg, hogy ilyen lépést tegyen. Ha beszélgetnek erről, az jó, az fontos. Ön nyugodtan képviselheti azt az álláspontot, hogy ellenzi ezt a nagyon rossz szokást. És természetesen azt is, hogy nem is segíti egyáltalán. Ebben nincsen semmi rossz. Sőt, jelzi vele az Ön következetességét ebben a kérdésben. Mindazonáltal mondja meg fiának, hogy Ön szabadságot ad neki ebben, nem tiltja meg, nem akadályozza, de nem is támogatja. Szerintem ez a legkiegyensúlyozottabb álláspont ebben a kérdésben.
Tisztelt Lelkiatya! Azt olvastam,ha egy idősödő férfi nem él elég gyakran házaséletet, megnő a valószínűsége, hogy prosztataproblémái lesznek.Érthető módon ezt nem szeretném.Ha feleségem ritkán akar házaséletet élni, megengedhető-e az önkielégítés?
Ez teljes félrevezetés. Nincs közvetlen összefüggés a szexuális élet gyakorisága és a prosztata betegség kialakulása között. Ez egy idősődő korban jelentkező tünet, amelynek kialakulási esélyét az önkielégítés egyáltalán nem csökkenti. A házasélet szépségéhöz és nehézségéhöz tartozik, hogy a szexualitásban is egymásra kell figyelni, egymáshoz igazodni. Igen, ennek egyik nehézsége, hogy a szexuális vágy csökkenése nem azonos mértékű. Általában a férfiaknak hosszabban él, mint a nőknél, de lehet fordítva is. A házasélet egyéb szakaszaiban is vannak ilyen helyzetek, akár egészségi állapot, akár más okok miatt. Ezekre kölcsönösen oda kell figyelni, egymás javát, kedvét keresni. Az eltelt évtizedek során ez szépen össze tud csiszolódni. Bár tökéletes sohasem lesz, ezt is el kell tudni fogadni.
Kedves Lelkiatya! Egy rég nem látott rokonommal beszéltem és ő szomorúan közölte hogy még soha nem volt olyan párja akivel először lett volna együtt. ... Kérem segítsen nekem és ne tegye ki az egész irásomat. Köszönöm!
Szabad beszélgetni a szexualitásról. Ma már ez a téma sokkal nyíltabb, mint régebben. Persze, sok esetben túlzottan is, szinte minden erről szól. Mégis inkább azt mondom, nem kell elzárkózni az ilyen tartalmú beszélgetésektől. Persze, főként azonos nemű emberek között. Különböző neműek között zavarba ejtő, sőt, bűnös is lehet. Amit viszont az illető panaszáról mondott, az nagyon elgondolkodtató, sőt, leleplező. Nem is tudom, hogyan igényelheti valaki, aki már maga sem szűz, hogy egy testi kapcsolat esetén a másik személy még szűz legyen? Micsoda jogtalanság, igazságtalanság ez! A szüzesség a házasság kincse. Mindenkinek egészen a házasságig kell őriznie azt. A házasságkötés előtt semmiféle igényeket nem lehet támasztani. Olyan lenne, mintha valaki egy lopásban részt vesz, és méltatlankodik, hogy a házban lakók nem segítik az ő rabló munkáját.
    ... 91 92 93 94 95 
96
  97 98 99 100 101 ...