Kedves lelkiatya, a gyermekem csontvelő transzplantálás miatt hormon gyógyszert szed mert nincs pete érése. Most mondták az endokrinológián hogy csak lombik program keretében lehet gyermeke. Jól tudom hogy ez bűn lenne? Jelenleg teljesen le vagyunk padlózva még csak 20 éves.
Mindenesetre most nem kell arra készülnie, hogy lombik programot vegyen igénybe. Most a gyógyulására kell összpontosítani, és imádságos lelkülettel feldolgozni ezt a nehéz helyzetet. Ha eleve arra áll rá, hogy készül a bűnre, akkor aligha fogja tudni a lelkét ráhangolni Isten akaratára. Ha majd eljön az ideje, akkor lehet azon gondolkodni, hogy hogyan alapítson családot. Az örökbefogadás egyébként is sokkal természetesebb megoldása a gyermektelenség fájdalmának. Az a tanácsom, tehát, hogy most ne a lombik programon gondolkodjanak, hanem minél többet imádkozzanak, olvassák többet a Szentírást, hogy ebben a valóban súlyosan nehéz helyzetben megtalálják Isten akaratát, vígasztalását. A világ vígasztalása mindig hazug, még ha sokkal gyorsabb és hatékonyabb vígaszt kínál is, mint ami az Isten útja.
Krisztusban szeretett Lelkiatya!
Hallott-e Hodász András atya kilépéséről? Tudom hogy a római katolikusokat érinti ez, de mégis szerintem az egész Magyar Katolikus Egyházunkat is. Számomra az a döbbenetes, hogy a szintén nagyon népszerű Pál Feri atyával 1 plébánián szolgáltak, s ezek szerint Ő sem tudott/akart segíten hogy Hodász atya pszichológushoz fordult? Vagy ennyire elfoglaltak az atyák? Vagy akkor Pál Feri atya sem hiteles? Bocsánat a markáns fogalmazásért, de ha nem beszélhetünk, gondolkodhatunk róla és a püspökatyák sem válaszolnak, akkor ki segít megérteni mindebben az Úr akaratát és üzenetét?
Igen, hallottam róla, szomorú is vagyok miatta. Egyszerűen önmagát leleplezőnek tartom, ha valaki a saját mély, pszcihés és lelki válságát kitergeti a világ előtt. Teljesen hamis az az érvelés, hogy ezzel segíteni akar, és mintegy nevelni akarja a társadalmat arra, hogy ezt a problémát helyesebben kezeljük. Miért gondolnánk, hogy Pál Feri atya nem akart neki segíteni? Biztos vagyok abban, hogy akart. Miként azt is sejtem, hogy András atya nem igazán segítséget kért, nem gyógyulni akart, hanem a közvélemény előtt tündökölni. Ez meg az én markáns véleményem. De én is segíteni akarok, hogy ez a hamis magatartás lelepleződjék. Hodász András (most már nem atya) vajon elérte azt a célt, amit hangoztatott, hogy segítse ezzel a tényfeltárással a közgondolkodást? Maga is bevallotta, hogy nem, hogy a dolog célt tévesztett, mert sokkal inkább róla szólnak ezek a híradások, nem pedig a fájdalmas jelenséget gyógyítják. Viszont ezt nagyon jól lehetett tudni, ezen olyan sokat nem kellett volna gondolkodni előtte. Egyébként ez a gyógyító/gyógyuló folyamat az Egyházban már rég elkezdődött. Úgy beállítani, hogy a környező országokban mindenütt megtörtént, csak nálunk nem, ez teljesen rossz és hamis beállítás. Ha valamelyik püspöknek nem is akaródznék ezt komolyan vennie, Ferenc pápa a maga hajlíthatatlan kitartásával mintegy kötelezi rá. Meg is van az eredménye. Bárcsak más területeken, sportban, katonaságnál, iskolákban, kollégiumokban követnék az egyháznak ezt az önvizsgálatra kész gyakorlatát! Egyébként miért ne lehetne erről beszélni, gondolkodni? Ki tiltja meg? Milyen következménye van annak, ha hívek, vagy bárki beszélget erről?
Hogy mindebből mi az Úr üzenete, azt viszont nem olyan egyszerű kiolvasni. Ki ezt, ki azt hallja ki belőle. Mindazonáltal érdemes ezekről beszélni, kérdezgetni. A lényeg, hogy ebben a kérdezősködésben, igazságkeresésben valóban a tiszta szándék, a szeretet, egymás megbecsülése, egymás iránt alázat legyen jelen. Ne pedig a szenzáció hajhászás, mint a legtöbb efféle megnyilvánulásban.
Kedves Lelkiatya! Én küldtem a kérdést a kísértésemről, amikor írtam, hogy legyőztem a kísértésem, de ruha nélkül imádkoztam. Köszönöm a válaszát és restellem, de szeretnék újra kérdezni valamit. A tegnapi napon kétszer is meg lettem kísértve. Reggel és este is. A kísértés ugyanaz volt mint az előző levélben. Hála Istennek mind a kétszer győztem és nagyon örültem is neki, hogy egy nap kétszer sikerült leküzdenem a kísértést. Másodjára nehezebb volt, de úgy örültem neki utána, megérte küzdeni és ellenállni. Most sem döntenék másképpen. A mai nap sajnos megint előjött egy egészségügyi problémám, ami már korábban is volt, de sokáig elmúlt. Ma megint tapasztaltam és fájt is. Nem mindig fájdalmas, általában nem. Az egészségügyi problémák gyógyítása természetesen az orvos dolga, gondolom imádkozni is lehet érte, de figyelemreméltónak tartom az időzítést. Eltöprengtem azon, hogy nem lehet-e ez a gonosz kísértőnek valami bosszúja irántam, amiért ennyire nem engedek neki és nem éri el amit akar. Lehet véletlen is, de elég érdekes véletlen egybeesés. A gonosz biztos nagyon mérges olyankor és mivel utál engem és mindenki mást is, főleg azokat akik ellenállnak, így kinézem belőle, hogy meg akarja bosszulni az engedetlenséget. Az el nem követett bűneim is testi bűnök lettek volna, a kísértés is a testemre irányult (önkielégítés) és az egészségügyi problémám is. Mintha azt gondolná magában, hogy ha már a testi örömöket nem fogadtam el, amivel kísértett, akkor legyen fájdalmam. Ha már nem akartam jót a testemnek, nem mondtam igent az élvezetre, amit ő ajánlott, akkor fájjon nekem a testem helyette. Naivitásnak tűnhet ez ha valaki csak úgy olvassa, hallja de ez már tényleg olyan véletlen lenne, hogy véletlenül pont most fáj nekem újra, hogy már nekem valószínűtlen is. Jóbot is sújtotta a Sátán betegségekkel és akkor az ki is lett mondva a Bibliában, hogy ezt a Sátán adta neki mert próbára akarta tenni, kísértette állandóan valamivel, ha nem ezzel, akkor mással, csak hogy forduljon el Istentől, szidja Istent, legyen bűnös. Jóbbal is elég kitartó volt, akkor nem csodálkoznék azon ha bosszúból küldene rosszat nekem vagy azt akarná, hogy forduljak el Istentől, mondván, hogy ellenálltam a kísértésnek és tessék, rosszat kaptam cserébe, nem éri meg Istennek engedelmeskedni. Mint Jób története, ott is hasonló a helyzet.Lehet ez valamiféle bosszú a részéről? Nem lehet mindent a gonoszra fogni, ez világos, de van, hogy az ember azt mondja, hogy nem lehet véletlen.
Nem szabad úgy elképzelnünk az ördögöt, mint aki a háttérből irányítgatja vagy éppen pofozgatja az életünket. Rengeteg biológiai, pszichikai jelenség vesz minket körül, melyeknek csak a töredékét ismerjük, értjük. Hogy mi miért van, ezt nagyon ritkán tudjuk kikövetkeztetni. Vannak ilyenek, egészen természetes, egyszerű jelenségek, pl. egy túlzott vacsora után éjszakai hasfájás, vagy egy részeg éjszaka utáni másnaposság. Ezeket nyilván nem tekinthetjük a sátán bosszújának, s még kevésbé Isten haragjának. Az életünket mi irányítjuk, a mi kezünkben van. Még ami nincs is a mi kezünkben - persze, rengeteg ilyen van - az is a mi hozzáállásunkon múlik, hogy hogyan épül be az életünkbe. Mindenki a maga szerencséjének a kovásza, tartja a magyar mondás, jogosan. Azt tanácsolom, hogy ne igen töprengjen efféle kérdéseken, mert ezek önmagunkban nem viszik közelebb Önt Istenhöz. Ezek inkább a lelkiismeretünk termékei.
Tisztelt Lelkiatya!
R?mai katolikusok vagyunk a Férjemmel,a 3 felnőtt gyermekünkkel együtt.
Május elején leszünk 35 éves házasok.Házasságunk válságba jutott,olyan szinten,hogy a váláson gondolkodom.
5 éve nem gyakoroljuk vallásunkat,pontosabban nem járunk szentmisére,ezáltal nem élünk a szentségekkel.
Nagy városban,megye jog? városban élünk,a városnak 5 egyházközsége van,amit 1 Pap és 1 Káplán lát el 8 éve.
Több h?vő Testvérünkkel együtt volt összetűzésünk a Plébánossal.Tudom,hohy nem a Papért járunk a temomba,de nagyon nem mindegyj a Pap személye,st?lusa.
AKáplán Atyák is fél év,max évente cserélődnek,Ők akarnak innen elmenni,annyira nem jönnek ki a Plébánossal.
Egyre kilátástalanabb minden,volt már,hogy azt éreztem,hogy minek is élek,mi értelme van...
Köszönöm,hogy meghallgatott.
Isten áldja!
Kihallható a szavaiból, hogy a házasságának megromlását kapcsolatba hozza azzal, hogy jó ideje olyan pap van a közelükben, aki nem segítette Önöket sem a templomhoz, sem az Istenhöz. Ebben, sajnos, nyilván nagy igazság van. De mit tegyünk? A paphiány nem pusztán a püspökök hibája, hanem mindnyájunk közös fájdalma és közös felelőssége. Nyilván, ha a katolikus családokban sok gyermek volna, közülök - nem csak a létszám, hanem a közösségi szellem okán - valószínű, több papi és szerzetesi hivatás is teremne. De a családok is senyvednek lelkileg, mert nem kapnak kellő megerősítést a hitéletben. Mit tegyünk tehát? Nyilván az Ön plébániájának helyzetét nem lehet egy csapásra megoldani, miként az egész egyházét sem, sem pedig az Ön családjának a drámaira forduló nehéz helyzetét. Annyit mondhatok, nem szabad mindezt tétlenül néznünk, egymásra mutogatnunk, a másiktól kérni, várni a segítséget. Ismétlem, közös gondunk, közös fájdalmunk és közös felelősségünk is az egyházunknak jelen helyzete. Ön most azzal tud tenni az egyházért, gyermekei jövőjéért, keresztény életéért, közvetve a papi, szerzetesi hivatásokért, hogy megmenti a házasságát. Csaknem azt mondhatom, bármi áron. Ez most az Ön kezében van. Ha megmenti a házasságát, akkor ezzel óriási megerősítést ad a gyermekeinek is, hogy lehetséges és érdemes küzdeni a család egyben maradásáért, ezt a mintát adják majd ők is tovább. Hogy mikor fordul újra a keresztény családok szemlélete arra, hogy nem szabad megfosztani gyermekeinket a nagycsalád örömétől, azt nem tudom, de nem kell ennyire messze előre nézni. Mentse meg a házasságát! Még ma kezdjen el érte nagyon erőteljesen imádkozni. Feltétlenül menjen el ma a templomba. Tegye le a bűneit. Ha nem lehet meggyónni, akkor csak lélekben. Kezdjen el nagyon erősen belekapaszkodni a mindenható Istenbe. Higgyen benne! Ne a saját ügyességében, kitartásában, hanem az ő csodatevő erejében. Tudom, így nehezebb, hogy nem kap kellő hitéleti megerősítést. De ha kéri az Urat, ő megadja ezt Önnek a mostani helyzetben is. Ne hárítsa át az egyházi helyzetre. Kezdjen el imádkozni és dolgozni, hogy a házasságuk megmeneküljön a gonosz hatalmától, vagyis a szétválástól (diabolosz=szétválasztó!).
U.i.: Ma kezdődik a házasság hete. Keressenek olyan programot - most rengeteg van mindenfelé - amely segítheti a megromlott házastársi kapcsolatukat. Higgye el, helyre lehet hozni. Én is imádkozom Önökért.
Tisztelt Lelkiatya ! Athosz hegyerol halottam egy szerzetes atyatol hogy lelki atya nelkul bizony nem lehet udvozulni . Es meg egy olyan nagy mondastt amit jo magam is igaznak tartok hogy jo lelkiatyak nelkul kiurulnek a Templomok es megtelnek a pszihiatriak . Onnek mi a velemenye ezekrol ?
Azt túlzásnak tartom, hogy nem lehetne üdvözülni lelkiatya nélkül. Komoly lelkiéletet nem lehet végezni nélküle, de az üdvösséget Isten adja, és nem csak azoknak, akiknek volt lelkivezetőjük. Azzal viszont egyet tudok érteni, hogy ha több lelkiatya lenne a környezetünkben, akkor testileg is, lelkileg is sokkal egészségesebbek lennénk. Könnyen kapnánk útmutatást az életben, illetve imádságos életükkel érzékelhetővé tennék Isten jelenlétét a hétköznapjainkban.
Kedves Lelkiatya! Egyszerre örülök és szomorú is vagyok. Olyat tettem, amit nagyon szégyenlek. Ma este előjött belőlem a vágy, hogy kielégítsem magam. Nem néztem pornót, csak a gondolat, hogy jó lenne. Zuhanyzás után jött ez, akkor meztelenül, vizesen könnyebben adódik ilyen kísértés. Egy ideig simogattam is magam, de nem kezdtem el úgy igazán csinálni és végig arra gondoltam, hogy ezt nem tehetem meg. Rágondoltam Jézus kísértéseire, hogy legyőzte a kísértéseit és nem hogy a sivatagban nem vétkezett, hanem még a halála előtt sem menekült, a kísértés pedig ott volt neki is és ez tartotta bennem a lelket, hogy nekem is ki kell bírni ha neki sikerült. Jobb ötlet híján elkezdtem imádkozni és jelen esetben az imádság a megoldást és a szégyenem is egyszerre. Jézushoz fordultam, hogy ne hagyjon engem magamra, segítsen át a kísértésemen, tudom, hogy nem tehetném meg, amire vágyok, neki is sikerült a saját kísértései felett győzni, segítsen rajtam is. Imáim azt hiszem meghallgatásra találtak ugyanis elmúlt a kísértés. Kis ideig azért tartott, de utána megnyugodtam, nem éreztem már és helyrejött minden. Ennek örülnék is, de van egy kis gond. Nagyon szégyellem, de imádkozás közben meztelen voltam, mert meztelenül jött a kísértés és miután egy kis ideig szenvedtem egyedül, hirtelen összeszedtem a bátorságom és úgy kezdtem imádkozni, hogy minél előbb jöjjön a segítség. Persze sajnos akkor is felizgult állapotban voltam és szégyellem is, hogy ilyen buja hangulatban, meztelenül imádkoztam és kértem Jézus segítségét. Ezt akkor meg is fogalmaztam, hogy bocsánatát kérem a körülmények miatt, de segítsen meg engem. Amint rendbe jöttem és teljesen elmúlt, azonnal fel is pattantam felöltözni, mintha mi sem történt volna. Meg fog nekem ezért bocsátani vagy örökre mérges lesz rám? Haragudhatott-e rám egyáltalán akkor abban a helyzetben? Azzal nyugtattam magam, hogy Jézus úgyis tudja milyen egy ember meztelenül, nem úgy néz rám mint egy másik ember ha meglátna, az emberek szoktak imádkozni farmernadrágban, ünnepi ruhában, otthon pizsamában vagy melegítőben és bízom benne, hogy akkor nem vívtam ki ezzel valami örök haragot. Normális esetben természetesen teljesen felöltözve imádkozok, akármilyen imádságról van szó, még valamit magamra is terítek, plédet, takarót, hogy jobban fedve legyek és úgy imádkozok, hogy még a ruhám se látszódjon, csak a vállamtól felfelé. A szégyenem másik oka, hogy nem csak meztelen voltam, hanem egyetlen egyszer még imádság közben is megsimogattam magam, mert akkor még volt bennem kísértés és sajnálom, bánom, szégyellem magam, de már nem tudok visszamenni az időben, hogy meg nem történtté tegyem. Ez még az egész elején volt, utána kezdett fokozatosan javulni, eltűnni a kísértés és imádkozni is elkezdtem összeszedettebben. Máskor is kértem segítséget kísértés közben, de akkor csak az erős késztetés volt és közben nem voltam meztelen, pláne nem nyúltam magamhoz. Nem tudom, hogy majd ha Jézus hogy van ezzel, nagyon fog haragudni, amiért így mertem hozzá fordulni vagy örülni fog inkább, hogy legalább volt annyi lelki erőm, hogy összeszedtem magam, imádkoztam, próbáltam szabadulni és sikerült túljutnom a kísértésen? Való igaz, kicsit simogattam magam és nem sikerült azonnal ellenállni, de az imádsággal egyre könnyebb lett és megkönnyebbültem, hogy végre vége van. A kísértéseket változóan viselem. Valamikor egy ujjal sem nyúlok magamhoz, de most ez olyan felemás lett. Nagyon elszégyelltem magam a meztelen imádságom miatt meg arról a kis simogatás miatt, amit közben megtettem. Most nem tudom, hogy inkább örüljek, hogy végül csak sikerült megnyugodni és utána nem merültem bele a tevékenységbe és örüljek, hogy volt lelki erőm az erős kísértés közepette vagy szégyelljem el magam amiatt, ami közbe történt. Nem könnyű úgy csinálni, hogy ne is essek teljesen bűnbe, mindent tökéletesen csináljak, még véletlenül se kövessek el egy hibát sem míg élek. Már ez is nagy küzdelem nekem, mert sokszor kibírtam már a kísértést, valamikor magamhoz se értem, valamikor felemás lett mint most. Szégyellem, amit ma tettem főleg ima közben, de a megtérés előtti állapothoz képest sokat jutottam előre. Amikor nagy a kísértés, akkor olyan mint valami kínzás, de akkor is igyekszem. Úgy elszégyelltem mégis magam utána, mondtam is magamról magamban csúnya dolgokat. Mi fontosabb: amit nem tettem meg végül vagy amit megtettem?
Örüljön és adjon hálát, hogy az Úr megsegítette Önt, és a kísértésből nem lett nagyobb bűn. Hogy ami történt, az mekkora bűn volt, azt szükségtelen vizsgálgatni. Hogy ruha nélkül imádkozott, ez egyáltalán nem bűn. Mindig, minden körülmények között szabad és kell is imádkoznunk. Aki szüntelenül imádkozik, az vajon abbahagyja az imát, amikor átöltözik? Adjon tehát nagy hálát, hogy ez így sikerült!
Tisztelt Lelkiatya!
Az lenne a kérdésem hogy nem baj-e, hogy amikor legutóbb egy bizánci rítusú templomba jártam akkor azt mondtam hogy bizonyos szabályok és szakrális kegytárgyak itt jobban tettszenek mint a nyugati liturgiában. Én római katolikus vagyok és főként csak udvarias szerettem volna lenni mikor erről beszéltünk az ismerőseimmel de azért picit elbizonytalanodtam.
Miért volna baj? Szép dolog, ha észrevesszük egymás értékeit és azokról elismeréssel szólunk.
Kedves Lelkiatya ! Olvastam par helyen (konyvben ) hogy lehetnek veszelyei is a Jezus ima mondasanak ha pl nem hozza jol erto lelki vezeto altal van iranyitva . Sokat jart ez az eszembe mivel jomagam is imatkozom (chotkit is hasznalok ) viszont itt ahol elek hozza erto lelki vezetot nem talaltam ..peddig igazan kerestem ! Draga Lelkiatya kerem adjon egy kis utba igazitast nekem ebben ! Halas koszonettel Ferenc.
Nem azért kell lelkivezető, hogy közvetlen tanácsokat adjon. A lelkivezető nem az imaéletben, hanem a lelkiéletben segít előre haladni. Az is lehet jó lelkivezető, aki maga nem gyakorolja a Jézus-imát, de kellő lelki tapasztalata van. Azért kell a Jézus-ima mellé segítőtárs, mert nagyon nagy mélységekbe vezetheti az embert, ahol eltévedhet. A másik veszély a gőg, az ima mellé kapott értékes lelki adományok gőgösség tehetnek. Úgyhogy bárkit megkérhet a lelkivezetésre, a helyi plébános/parókus atyát. Ugyanis nem ő vezet, hanem a Szentlélek. Ezért az illető személynek az Istenre kell figyelnie, a lelkivezető csak segít, hogy föl lehet ismerni, meg lehessen különböztetni, hogy mi az, ami Istentől érkezik, s mi az, ami kísértés. Nem csak Jézus-imát, egyszerűen lelkiéletet nem lehet élni vezető nélkül.
Tisztelt Lelkiatya!
Megfogott az Evangéliumban az a részlet mikor Jézus azt mondja Júdásnak hogy tegye meg, amit tervez, azaz árulja el Őt. Ezután Júdás azonnal elment. Tehát itt akkor mi is történt? Júdás valószínűleg már elvont szánva erre a tettre, csak a megfelelő időt kereste. Jézus meghatározta az időt. Ő mint Mester utasította a tanítványát, akit kezdettől fogva tudta hogy elárulja Őt. Júdásnak vajon magától lett volna ereje az áruláshoz? Vagy annyira fontos volt az időzítés, hogy ezért nem lehetett várni míg magâtól lép? Vajon ez volt az életfeladata az árulás? Jézus pedig azért választotta maga mellé, hogy mindig tisztában legyen a neki rendelt idő fontosságával? Kérem segítsen mindezt megérteni nekem is, aki nem vagyok biblikus csak vágyom az igazságismeretére. KÖSZÖNÖM
Azt tudjuk, hogy Júdás már korábban tervezte az árulást, hiszen valóban, csak a megfelelő időt kereste. Tehát nem Jézus sugallta neki a tettet. Inkább felszínre hozta azt, ami már ott volt a lelkében. Sok filmet megnéztünk már, ami miatt úgy tekintünk a már ismert eseménysorra, mint egy forgatókönyvre, amit úgyis lehet előre tudni. Holott nem lehet azt gondolni, hogy Jézus mintegy forgatókönyvszerűen játszotta el a szerepét, meg mindenki más is azt, ami rá volt szabra. Például Júdásra az árulás. Jézus nem azért jött, hogy meghalljon, hogy megöljék, hanem azért, hogy egyesüljön velünk. A megtestesülésben már bekövetkezett vagy legalábbis elindult a megváltás, és ennek csak következménye volt az emberek bűne, amely megölte a közéjük érkezett Istent (Jn 1,11; Mk 12,8). Istennek nem ez volt az akarata, csak előre látta, hogy ez fog történni. Hogy Jézus miért mondta ezeket a szavakat Júdásnak, nem tudhatjuk egészen pontosan. Találgathatunk. Nem kizárt, hogy végtelen szomorúságában mondta neki: "ha ezt tervezed, ne tétovázz!", vagy keserűségében: Mit játszod még itt a színjátékot?!"
Kedves lelkiatya a kísértést is meg kell gyónnunk mint bűnt? Pl: ha éjjel szexuális jellegű gondolataink támadnak és a nemi vágyak felerősödnek, de időben kapcsolunk és nem követjük el az önkielégítés bűnét? Most zavarban vagyok, hogy bűn volt e vagy sem? A szent tisztaság megőrzését tűztem ki célul, de valahogy ezek a gondolatok, álmok nem hagynak az éjszaka.
Az álmunkban történt események egyáltalán nem számítanak bűnnek. Ne legyen zavarban emiatt egyáltalán. Az álmunkban átélt tetteink lehetnek akár a belső küzdelmeink kivetülései, tehát még dicséretesek is lehetnek, hiszen ébren megküzdünk vele, de a belső világunk azért mocorog rendesen. Az álmainkra csak nagyon közvetett módon van hatásunk. Ugyanakkor a pillantnyi ébren átélt élmények is megjelenhetnek. Szóval, nagyon összetett világról van szó, nem kell olyan nagy jelentőséget tulajdonítani neki.
Ha félálomban beengedem az érzéki gondolatokat, az bűn. De éppen, mivel csaknem félálomban követtem el, korántsem olyan súlyos, mint amit ébren, tudatosan vittem végbe. Ezzel együtt is, nem árt, kifejezetten jót tesz, ha gyónások alkalmával ezeket elmondja. Nem terheli a lelkét tovább.
Kedves Lelkiatya!
Két dologban szeretném a tanácsát kérni.
Az első lroblémám az, hogy nagyon magamnak való ember vagyok, és ezzel folyamatosan megsértek másokat. A munkahelyemen sok emberrel foglalkozom, amikor hazaérek, már nem vágyom társaságra. Többször lerázta már ismerősöket, barátokat. Előfordult már, hogy megsértődtek, sőt valaki megharagudott. Azóta szóba sem áll velem.
Nagyon bánt, hogy ilyen vagyok. Úgy érzem, emiatt nem gyakorlom megfelelően a felebaráti szeretetet.
A másik kérdésem az lenne, hogy erős betegségtudattal küzdök, mert van be egy krónikus betegségem, ami latszik rajtam. Ez határozza meg a gondolataimat. Sokszor vagyok depressziós miatta, és erős félelmek gyötörnek. Már pszichológusnál is jártam, de nem segített, hanem rontott a helyzeten. Ha imadkozom, egy darabig megnyugszom, de egész nap nem tudok imádkozni. Hogyan lehetne ezen segíteni?
Lám, van tapasztalata arról, hogy az imádság segít. Hát imádkozzék egész nap! Jézus is ezt tanácsolta: szüntelenül kell imádkozni (Lk 18,1; 1Tessz 5,17) Nagyon jó, hogy már van egy kicsike tapasztalata erről, hogy Isten tud igazán segíteni, nem a pszichológus, nem a magunk jóra törekvése. Kérje bátran Isten segítségét! És alakítsa ki az életében, tanulja meg, hogy mit jelent szüntelenül imádkozni. Vagyis Istennel és Istenből élni. Ez azért is hoz majd megoldást az életében, mert ha a munkahelyén is majd az Isten jelenlétében él, akkor az emberekkel való foglalkozás nem kimeríti, nem leszívja az energiáit, hanem épp fordítva. Ugyanis ott lesz kéznél ez a végtelen energia, ez a kimeríthetetlen forrás, Isten szeretete, elérhető közelségben. Higgye el, nem lehetetlen. Kérje ezt a kegyelmet és kezdje el már holnap!
Betegséggel kell küzdenie? Ezt is Jézussal együtt viselje. Tegye hozzá Jézus szenvedéséhöz! Ő vállalta értünk a szenvedést, Ön is tegye bele Jézus szenvedésébe a magáét. Akkor együtt hordozzák azt is! Az is Istenben, az iránta való szeretetben, a hitben fogja Önt megerősíteni. A szenvedés nem baj. Az a baj, ha Isten nélkül akarjuk hordozni. Akkor persze letaglóz, akkor elviselhetetlennek tűnik. De Jézussal könnyűvé válik. "Az én igám gyönyörűséges, az én terhem könnyű" - bíztat minket (Mt 11,30).
Tanulja meg, mint jelent ez a szüntelen ima, Isten jelenlétében való élet! Ezzel minden a helyére kerül az életében. Nem mondom, hogy ettől könnyű lesz, az nem, de lesz hozzá erő.
Tisztelt Lelkiatya!
Bocsásson meg nekem, de olyan sokszor hallom, hogy allegóriák vannak a Bibliában, hogy megvallom elbizonytalanodtam, akkor valójában a leírtakból mi is az, ami tényleg megtörtént? Például, hogy Jézus tényleg istállóban született, tényleg pásztorok látogatták és volt csillag, amit követtek és jöttek mágusok vagy királyok? S akkor ez még csak a mi Urunk születése. Mi van, ha még a kánai menyegzőben a bor vizzé változtatása is csak jelképes volt...vagy a fügefa ami szintén számtalanszor szerepel.
Hogy lehet ezt valahogy megtudni/megkülönböztetni?
Ezek bibliaértelmezési kérdések, amelyek jelentős bibliaismeretet feltételeznek. Ha Önt érdeklik ezek, akkor jelentős bibliaismereti tudást kell magába szívnia. Ezen előzetes tudás nélkül válaszolni ilyen komoly kérdésekre komolytalan és felelőtlen magatartás. A bibliatudósok foglalkozzanak ezekkel a kérdésekkel.
Én magam - nem lévén biblikus - nem feszegetem ezeket a kérdéseket. Nem az a mi kérdésünk, hogy ezek kétezer évvel ezelőtt hogyan zajlottak, hanem, hogy ma milyen hatásuk van az életünkre.
Kedves Lelkiatya!
Válaszaiban előfordul, hogy említi az Ószövetség Atyák szerinti értelmezését az Újszövetség fényében, pl. itt: "Az atyák egy másik értelmezése szerint a zsidókkal ellenséges népek a lelki életre törekvő ember lelki ellenségei, akiket le kell győznie, akikkel nem szabad megalkudnia."
Hol lehet hozzáférni ezekhez az értelmezésekhez, létezik ilyen jellegű összefoglaló kiadvány? Hasznos lenne, hiszen az Ószövetséget olvasva könnyen zavarba jön a hívő ember, kivált a történeti könyvek esetében.
Választát köszönve:
E
Nem hiszem, hogy létezne olyan átfogó írás, amely mindezek összegyűjti. Ez olyas kívánság lenne, mintha valaki egy könyvben szeretné olvasni a természeti jelenségek összes magyarázatát. A világ is egy olyan gigászi olvasókönyv, amelynek értelmezését tartalmazó könyvek egy mégoly hatalmas könyvtárban sem férnének el, nem hogy egyetlen könyvben. Hasonlóképpen, vagy még inkább így a Biblia, amelynek megszámlálhatatlanul sok értelmezése látott már napvilágot. Hogy legalább eligazodjunk ezekben, ebben segít az Egyház. De ezt sem kézikönyv formájában, hiszen az Egyház tanításának összefoglalása is könyvtárnyi irodalmat igényelne.
A következő metódust ajánlom. Először is rögzítse az életében, hogy rendszeresen jár Szent Liturgiára / szentmisére, azon minden egyes alkalommal áldozik. Ehhöz rendszeresen gyónik, legalább havonta. Rendszeresen böjtöl és naponta nem keveset imádkozik. Ha van lehetősége, eljár valamely színvonalas felnőtt katekézisre. Érdeklődési körének megfelelően utánaolvas az egyházi tanításoknak. Ebbe széleskörű lelki törekvésbe beágyazottan olvassa a Bibliát és az egyes részekhez keres megfelelő kommentárokat. A bibliaolvasást megelőző lelki előkészületek azért fontosak, hogy egészséges hitérzék alakuljon ki a lelkében, értelmében, és jól el tudja különíteni, ki tudja szűrni azokat az értelmezéseket, amelyek nem egyeznek az Egyház tanításával. Így nem egy könyvből, de az életének teljes szövetéből szépen meg tudja érteni, hogy mi van leírva a Bibliában, miért van leírva és főként mit mond Önnek. Ugyanis ez a Szentírás végső és legfontosabb célja, hogy az életemre hatással legyen, nem pedig az, hogy érdekes igazságokat tárjon föl az értelmem számára.
Tisztelt Lelkiatya!
Ön tudja, hogy a 110 éves a Hajdúdorogi Főegyházmegye pályázatnak mikor lesz már eredményhirdetése?
Úgy tudom, márciusban.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Tisztelt Lelkiatya! Úgy tudom, hogy nem illik csodát kérnünk magunk számára, mert Isten döntése, hogy kit részesít ebben. Van valami, ami egy ideje mindig eszembe jut időről időre, elgondolkodok rajta, elbizonytalanodok, nem gondolok rá, majd ismét eszembe jut. A véleményét szeretném kérni. Szabad egy keresztény embernek olyan helyre ellátogatni, mely a csodáiról híres, abban a reményben, hogy vele is megtörténik vagy ez udvariatlanság Istennel szemben? Nem tudom, hogy mennyire ismeretes Önnek a limpiasi Jézus története, de az ottani Jézus-szobor, vagyis keresztre feszített Jézus, híres arról, hogy számos alkalommal életre kelt már, sokan látták már, hogy tekintetével egyik irányból a másikba néz, a vérzik a szája, a töviskoronája alatt, izzad, nehezen lélegzik, az egész teste mozog. Az eddigi elmondások szerint nagyon sokan megtértek már ott vagy csodás gyógyulásban lett részük. Elgondolkodtam, hogy mi lenne ha elmennék magam is, hátha én is látnám. A szemtanúk beszámoltak róla, hogy érzelmileg is hatott rájuk, mindegyikőjükre máshogyan, mert az életre kelt szobor valakire kedvesen, valakire mérgesen nézett, sírt is. Természetesen szeretem is Jézust, ezért örülnék is neki, hogy ha ez megtörténne, akkor hasonlítana arra mintha személyesen találkoznék vele, de ami a legjobban vonz ebben az az imádság, hogy ott elmondhassam neki amit szeretnék. Otthon a szobában imádkozni más mint így, hogy ott van előttem, ezért imádkozok szívesen templomokban, de ha akkor éppen tényleg olyan lenne mint egy élő személy, akkor az olyan lenne mint még eddig semmi. Szerintem valóban úgy érezhetném, hogy élő beszélgetést folytatok vele, tényleg lát és hall, illetve ha látnám az arckifejezését, a mozdulatait, az adna nekem valami többet. Biztos, hogy személyesebbnek érezném, jobban megbizonyosodnék róla, hogy szeret, mit érez irántam, hogy néz rám és én magam is mintha sokkal jobban kifejezhetném neki ugyanazt. Szó sincs róla, hogy anélkül ne hinném, hogy szeret, de más a Bibliában olvasni valamit, filmen látni, csak magam elé képzelni vagy személyesen találkozni. Olyan lenne mint egy személyes találkozás. Bár az igazat megvallva elsősorban nem is magam miatt mennék, nem magam miatt érdekel ennyire. Az imádságom saját magamról apróságokra korlátozódna, ismerek viszont több olyan személyt, akikért nagyon szívesen imádkoznék. Ezt itthon is meg lehet tenni, de ott más lenne, látnám a reakcióit, hogy miként fogadja, olyan lenne mint személyesen. Látnám az arckifejezésén, hogy mit gondol róla, olyat is kimondanék, amit másként lehet nem. Az a fajta ember vagyok, aki hiszi, hogy minden lehetséges annak, aki hisz és szívesen megpróbálnám legalább, hogy ott imádkozzak azokért, akik nagyon rászorulnak erre. Egy csodás helyen nagyobb az ember hite és milyen jó lenne ha megkérdezném tőle, imádkozhatok-e értük, megtenné-e, hogy segít rajtuk és látnám, hogy bólogat vagy nemet mond. Nem szavakkal, csak az arckifejezésével, mozdulataival. Látnám mit érez, mit gondol. Úgy mondhatnám el neki amit kérek, ami foglalkoztat, ami fontos, hogy látnám "a másik oldalt" is. Nem azt szeretném sugallani, hogy a Bibliából nem lehet megismerni, de az mégis más. Egy idős rokonom is nagyon rossz állapotban van most, egyre rosszabbodott az állapota, az orvosok már nem tudnak vele mit tenni, egy ismerősöm pedig a gyermeke miatt szomorú, mert szegény gyermeke nem tud mozogni, iskolába járni, pelenkázni kell és ez a születése óta így van. Más beteget is ismerek, akinek sok baja van. Nagyon szívesen imádkoznék értük ott, de nem tudom illik-e ilyet tenni. Persze, sok embernek van baja, mondhatná most erre valaki, hogy másnak is van baja és ők is túlteszik magukat rajta, kibírják valahogy, de én sajnálom őket és jót kívánok nekik. Másokért imádkozni nem rossz, de szabad ezért elmennem oda, hogy hátha életre kel nekem is Jézus és elmondhatom neki úgy az egészet vagy ez Isten szemében azt jelentené, hogy túl sokat akarok, tiszteletlen vagyok, nem elég nekem az itthoni imádság? Udvariatlanság, butaság csodában reménykedni, hogy esetleg ezzel a látogatásommal meggyógyulnának azok, akik miatt oda mennék? Kiindulva abból, hogy sokan keresték már fel a helyet, apácák, papok, szerzetesek is, csak nem lenne részemről olyan nagy bűn, vagy mégsem szabad? Nem mondom, hogy biztosan látnék bármilyen csodát is és lenne hatása, mert nem tudhatom, csak reménykedhetek benne legfeljebb. Rám is hatással lenne, az kétségtelen, de nem magam miatt mennék főleg.
Itt olvashatóak leírások róla: https://www.miraclesofthechurch.com/2010/10/miraculous-crucifix-of-limpias-jesus.html
https://catholicstrength.com/2019/03/31/a-famous-miraculous-crucifix-in-spain/
http://www.traditionalcatholic.co/santo-cristo-de-limpias-the-miraculous-crucifix/
Nem szeretnék olyat tenni, ami tiszteletlenség, nem akarok túl sokat akarni, ezért is kérdeztem. Ha nem lenne semmilyen hatással más emberekre, én akkor is kapnék valamit ettől az utazástól, de nem csak a magam érdekét nézném. Ha másoknak segítenék, már azzal is boldog lennék. Spanyolországban található egy nem túl nagy városban, nem a legkönnyebben megközelíthető szóval elég hosszú és nehéz utat kellene megtennem odáig.
Csodát kérni szabad, sőt, bíztat is erre Urunk Jézus. Szabad csodát kérni magunk számára, mások számára. Ám a csoda kérésének igazi célja, végső eredménye soha sem a különlegesség, hanem a hitben és Isten szeretetében való megerősödés. Amelyek az esetek túlnyomó többségében nem rendkívüli jelek kíséretében érkeznek, hanem a lehető legtermészetesebb módon. Az Ön leírásában - úgy érzékelem - keveredik az erős kiváncsiság és a másoknak segíteni akaró jó szándék. Milyen jó lenne, ha a kettő egyszerre teljesülhetne! Tudni kell, hogy a kettő kizárja egymást. Vagy csodaváró érdeklődéssel vágok neki, hátha lesz valami, vagy maradok a fenekemen és hittel, türelemmel, kitartással imádkozom másokért, akiket a szívemben hordozok. "Nem szolgálhattok egyszerre két úrnak." A csodaváró lelkesedésnek két eredménye lehet. Vagy a csalódás, vagy, ami még rosszabb, az önámítás. Ez utóbbi tapsikolva örvendezik annak, hogy mégiscsak látott valamit, amely azonban nem több, mint önámítás, vágyaink kivetítése a fizikai világba. Isten ugyanis nem használ ilyen eszközöket, nincs rá szüksége. Egy fizikai törvényekkel pontosan leírható naplementében legalább annyira meg tudja mutatni a maga hatalmát, mint egy körkörösen ugráló napkoronggal, amelyet néha ujjongva szemlélnek a medjugorje-i zarándokok. Az Ön által említett Jézus-szobor csodája esetében szerintem az sem kizárt, egy teljesen élethű szobor szépségét a hispániai testvéreink szenvedélyessége bátran tovább színez az élethűség irányába. De tévedhetek is, lehet, valóban történtek csodák Limpias-ban, nem csak Máriapócson. Ez azonban egyáltalán nem biztosíték arra, hogy amikor Ön is ellátogat oda, akkor az Ön által elképzelt érdekes jelenségek bekövetkeznek. Nem attól lesz nagyobb hite, ha egy Jézus szobrot mozogni lát, hanem az lesz a csoda, amikor az Ön szíve mozdul meg minden különlegesebb külső esemény nélkül, csupán az Isten láthatatlan szeretete folytán. Inkább erre készüljön, ezt kérje, ezt várja.
Persze, zarándokolni hitünk erősödéséért, másokért való fölajánlás szándékával nagyon is helyes. Mehet akár közelebbi, akár távolabbi zarándokhelyekre. De soha ne a csodavárás vezesse. Az félrevezető indíték.