Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi egy meg tizenhét? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Nagyon érzékeny lehet a téma, főleg a mai világban. Azért is írom le hogy tanácsot kérjek egy lelki embertől. Kérem, hogy a zárójelbe tett részt ne közölje le publikusan! Köszönöm szépen. (...) Bízom abban, hogy Ön meg tudja adni a helyes választ. Köszönettel: E.
Mindenekelőtt azt kell megfontolni, hogy az illető atyának vajon valóban az ajándékozás-e a szeretet nyelve. Mert ha nem, akkor nem biztos, hogy azt a célt éri el, amit szeretne. Úgy érzem, abban a jó szándékban, amely Önt vezeti, hogy a háláját valamiképpen kifejezze, nagyon erősen a saját kívánsága van jelen. Önnek minden bizonnyal sokat jelent az ajándék, szeret is kapni és szeret is adni. Ezzel szereti kifejezni azt, amit érez. Ez jó, ez teljesen rendjén van. De nem biztos, hogy a másik embernél ez ugyanúgy működik. S bármily furcsán, talán bántóan is hat, de elképzelhető, hogy miközben a háláját akarja kifejezni egy-két apró ajándékkal, az illetőnek ezzel nem örömet okoz, hanem kellemetlenséget. Ez tehát az első, amit meg kell fontolni. Más oldalról viszont nem tartom rossz dolognak az ajándékozást, lehet ezzel kifejezni a hálánkat. Csak fontos, hogy ekkor is mondjunk le a visszajelzés vágyáról. Ha ajándékot adok, és közben azt figyelem, hogy sikerült-e örömet okoznom, ebbe megint sok önzés vegyül, megint én vagyok a főszereplő. Tehát adhat ajándékot hálája jeléül, de aztán hagyja magára a történetet. Ha átment az üzenet, jó, sikerült örömet szerezni, sikerült kifejeznie a háláját, ennek örvendhet. Ha meg nem ment át, akkor ne sértődjék meg, nehogy búnak adja a fejét, mert az csak az Ön érzéseit leplezi le. Még egy dolog. Kifejezheti a háláját apró ajándékkal, de csak egyszer, vagy legföljebb még egyszer. Kész. Ne indítsa el azt a folyamatot, hogy ajándékokkal halmozza el az illetőt. Az már annak a veszélyét hordozza magában, hogy valójában önmagára szeretné fölhívni a figyelmét. Fölerősödhetnek olyan érzelmek, amelyeknek viszont semmi helye nincs egy ilyen kapcsolatban. Tehát jól érzékeli, hogy nem veszélytelen ez a dolog. De ha az általam említett elemeket figyelembe veszi, egyáltalán nem káros, nem rossz dolog a hálánkat ajándékkal kifejezni.
Kedves Lelkiatya. Egy olyan kérdésem lenne, hogy a csotki viselése hordoz e magában kegyelmi közvetítést? Vagy másképp - kapok e kegyelmet a csotkin-rózsafűzéren keresztül, ha csak hordom de nem imadkozom rajta, “nem használom”? Köszönöm szépen!
Nem. Ezeknek a tárgyaknak önmagunkban nincs semmi erejük. Csak a hitünk ruházza föl erővel. Ha nem használja, ha nem imádkozik vele, akkor jobban teszi, ha nem is hordja. Persze, nem ezt tanácsolom, hanem azt, hogy tanulja meg, micsoda erő rejlik abban, ha az ember hittel hordja és használja, ha Istenhez kapcsolódik vele és általa. Érdemes. Fantasztikus dolgokat fog megtapasztalni.
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Kedves Lelkiatya! Krisztus arra buzdít bennünket,hogy a gondjainkkal ,bánatunkkal forduljunk hozzá,Ő majd segít a keresztet cipelni, küzdelmünkben nem vagyunk egyedül, bízzunk benne. A lányom több mint egy éve súlyos beteg.Nagyon aggódunk érte.Az első naptól kezdve a Jóistenhez fohászkodunk,és kérjük a segítségét a lányunk gyógyulásához. Férjemmel rendszeresen imádkozzuk a rózsafűzért. Volt egy időszak,amikor úgy tűnt legyőzte a betegséget, úgy tűnt az imádság meghallgattatásra talált,de aztán ismét kiújult a betegség,az aggodalom visszatért,a gonddal,bánattal együtt.Kérdésem az,hogy miként lehet a gondomat ,bánatomat,félelmemet a Jóistenre bízni,hogyan lehet teljesen ráhagyatkozni azzal a tudattal,hogy kérésem ,imám meghallgattatásra talál?Úgy érzem a bánat ,az aggodalom egyszerűen összetör,úgy mint Krisztust a keresztfa.Mint édesanyának,nekem kellene a lányunkat bátorítani, türelemre buzdítani,mert biztosan van remény.De a keresztem és a szívem olyan nehéz!! Mit tegyek? Üdv.
Az első és legfontosabb, hogy fogadják el ezt a helyzetet. Az imádságuk ne arra irányuljon, hogy ez változzék meg, hanem, hogy Isten legyen jelen ebben a súlyos szenvedésükben. Igen, Krisztus is elesett a kereszt súlya alatt, de azért tudott fölkelni, mert elfogadta azt. Tudta, hogy az Atya akaratát teljesíti. Hiszen kérte őt, hogy ha csak lehet, múljék el ez a keserű pohár. De hozzátette: ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogyan Te. Önöknek azért ennyire nehéz ez a kereszt, mert egész egyszerűen nem tudnak más forgatókönyvet elképzelni és elfogadni, mint a sajátjukat, hogy a drága leányuk meggyógyul. Lehet, hogy meg fog gyógyulni, miért is ne tehetne a Mindenható ilyen csodát? De amíg nem hagyják őrá ezt a döntést, amíg a szívük mélyéig nem fogadják el, hogy lehet másként is, mint ahogyan Önök szeretnék, addig a csoda egészen bizonyosan nem fog bekövetkezni. Nem képesek meglátni, mert nem bíznak Istenben. Istennek mindig van megoldása, többféle is, amelyek nekünk eszünkbe sem jutnak. Hagyják, hadd cselekedjék ő maga az Önök életében. Elsősorban tehát ezen dolgozzanak. Tudom, nem könnyű munka, de ez vezet a megoldás felé. Törekedjenek arra, hogy el tudják fogadni Isten akaratát, bármi legyen is az. Nem duzzogva, tehetetlenül, hogy úgyis az lesz, ahogy a Hatalmas akarja, hanem ahogy a Miatyánkban ajkunkra adta Jézus a szót: Legyen meg a te akaratod! Ez nem puszta beletörődés, hanem szívből jövő akarás. Ezen az úton keressék életük megoldását!
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy mit lehet tenni akkor ha egy nő nem tudja elfogadni a saját nemét és utálja önmagát azért mert defektes nő? Semmi nem érdekel ami női dolog (se smink se vásárlás se szappanopera..) csak fiús dolog (foci, kocsik,kártya...) érdekel állandóan ütközöm a világgal. Testfelépítésem is férfias, a magas tesztoszteron miatt még borotválkoznom is kell... Csak fiúként tudok magamra gondolni, de nem vagyok az. Rossz testbe született ember vagyok. Oneboy
Ez egy igen divatos, de önmagában semmitmondó kifejezés, hogy valaki rossz testben született. Isten soha nem gyárt selejtet. Aki ilyet érez - nem függetlenül a nagyon erős környezeti ingerektől, amelyek erőszakosan sulykolják ezt! -, az egész egyszerűen nem találja önmagát. Nem a származásával, nem a tulajdonságaival van baj, hanem az önértékelésével. És a hitével. A kettő szorosan összefügg. Még nem tud hitben látni, hitben élni. Nem tudja önmagát Isten szemével látni, aki viszont csordultig van szeretettel az önmagát szeretni nem tudó személy iránt. Ezt azért nagyon fontos világosan látni, mert ott kell kezelni a bajt, ahol van, ahonnan ered, nem pedig a felszínen, a tüneteknél. Garantálom Önnek, hogy ha a hitben mer előre lépni, akkor máris lesz tapasztalata arról, hogy sokkal jobban érzi magát a saját bőrében. Ne higgyen annak a hazug állításnak, hogy Ön defektes. Könyörgöm, mihöz képest? A világ diktálta elvárásokhoz képest? Hát érdemes ahhoz igazodni? Ahhoz a hazug világhoz, amely csak felszínes értékeket ismer és ismer el? Amely kidobja a személyt, ha nem tűnik neki hasznosnak? Érdemes ilyen világgal lepaktálni? Mit lepaktálni! Hozzá igazodni? Nem sokkal inkább érdemes az egyetlen igazi valósághoz, az Istenhöz, az ő megerősítő szeretetéhöz igazodni? Ne mással törődjék! Ezen az úton induljon el! Önnek hitre, Isten szeretetének megtapasztalására van szüksége, nem arra, hogy a világ szólamait húzza magára.
Kedves Lelkiatya. Köszönöm válaszát az ereklyével kapcsolatban. Egyházilag akkor szabályos interneten ereklyét megvenni. Mint hívő tarthatom a hátamban, vagy azt bárkinek oda kell adjam? Köszönöm!
Mint hívő tarthatja nyugodtan a házában. Fontos, hogy minél nagyobb tiszteletet kapjon, illő helyen legyen elhelyezve, esetleg tiszteleti lehetőségnek is kitéve. Hogy mennyire szabályos interneten ereklyét megvenni, ezt nem tudom, de azt igen, hogy ez egy meglévő gyakorlat, és semmilyen hivatalos tiltásról nem tudok ezzel kapcsolatban.
Magyarországon van olyan görögkatolikus atya, aki hivatalosan is fel van jogosítva azzal, hogy ördögöt űzhet?
Igen. Minden egyházmegyében van egy-egy ilyen személy.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy fel tudná sorolni azokat a bűnöket amelyek elkövetése után nem lehet áldozni? Gemgirl
Nem tudom ezeket felsorolni. Szerintem nem is lehet. A bűn súlyosságát alapvetően az elkövetés lelkiállapota határozza meg. Kenyeret lopni lehet jó szándékkal is, például, hogy valakit ezzel kisegítsünk. Persze, ekkor is kerülendő, de egészen más a súlya, mint ha valaki magának lopna, vagy éppen bosszúból, hogy kárt tegyen egy másik emberen. Ez az egészen súlyos bűnöknél is elmondható. A gyilkosságnak is vannak egészen különböző szintjei. Az önvédelemből vagy például teljesen vétlenül okozott haláleset szinte nem is bűn, még ha az élet kioltása önmagában a legsúlyosabb bűnök közé is tartozik. De azért is nem tudok, illetve nem akarok fölsorolni ilyen bűnöket, mert eleve nem tartom jónak, ha a bűnöket szemezgetjük, ha azokra figyelünk, azokat értékeljük, csoportosítjuk. Ne ezekre irányuljon a figyelmünk, hanem a jótettekre, Isten velünk művelt tetteire! Ezekkel sokkal többre megyünk. Ezek közül az egyik - ha nem a legnagyobb - az Eucharisztia. Ha valaki úgy érzi, hogy súlyos bűnt követett el, akkor menjen, és gyónja meg mielőbb, hogy aztán ez ne tartsa távol az Eucharisztiától. Ha pedig valaki rendszeresnen gyónik, annak még a legsúlyosabb(nak tartott) bűnöket sem kell esetileg meggyónni a szentáldozás előtt. Élünk, törekszünk, elesünk, fölkelünk... ezt Isten mind nagyon jól látja. S velünk együttérezve szurkol nekünk, hogy a legfontosabbat, az egyetlen igazán fontosat el ne vétsük: Isten szeretetének befogadását. Erre érdemes törekedni, nem a bűnök osztályozására.
Isten miért teremt ronda nőket, akiket mindenki bánt/gúnyol/kinevet. Egy ronda nőt nem szeret senki
Ilyen nem létezik. Ronda nő nincsen. Ez ugyanis annyira szubjektív, hogy ilyen megállapítást nem lehet tenni. Aki szereti a másik embert, annak teljesen mindegy, hogy milyen a kinézete. Csak egy kézenfekvő példát mondok. Az újszülött csecsemő még nem éppen szép látvány. Volt, aki úgy fogalmazott, olyan mint egy nagyobbacska béka. Legalábbis idegen szemlélőnek. Az édesanyának, édesapának, nagyszülőknek pedig annyira szép, hogy majd elolvadnak a gyönyörűségtől. Vagy egy másik példa. Azt mondja valaki a Jancsinak: "Hogy udvarolhatsz annak a gülüszemű Marinak, amikor az olyan csúnya lány?" Azt válaszolja Jancsi: "Látnád csak az én szememmel!" Szóval, hogy ki szép és ki nem, ezt alapvetően a szeretet minősíti. Van kikent-kifent manöken, akire a nagy többség azt mondaná: "Micsoda gyönyörű nő!" De mert lelkileg üres, az igazi értékre fogékonyabb emberek egyáltalán nem találják szépnek. Ha valaki csúnyának tartja magát, annak oka szintén a szeretetben, pontosabban annak hiányában keresendő. Nagyon valószínű, hogy az ilyen ember nem szereti önmagát. Ha pedig mások gúnyolódását is kiváltja, az sem egyéb, minthogy érzékelik rajta az önértékelés hiányát. Sajnos, az ember nagyon kegyetlen is tud lenni. Mint a baromfiudvarban a jószágok, amelyek kimarják maguk közül a gyengébbet. Sokszor mi, emberek is ilyenek tudunk lenni. Mi a teendő? Az önértékelés gyógyítása. Isten szemével kell látni mindig mindent. Másokat is, önmagunkat is. Ha az ószövetségi szeretetparancsnak is ez a mértéke, akkor nyilvánvaló, hogy ez a normális: úgy szeress másokat, ahogyan önmagadat. Tehát feladat önmagunkat is szeretni, hiszen csak akkor tudunk másokat is szeretni. Hangsúlyozom, hogy ezt az önértékelést, önszeretet kell gyógyítani. Ugyanis addig az udvarló sem jelenik meg, mert riasztó tud lenni egy önmagát szeretni nem képes személy. Meg kell tanulni, ebben előre kell lépni, ez feladat. Nem keseregni kell azon, hogy nem vagyok szép, hogy engem nem szeretnek, hanem el kell kezdeni szeretni: másokat is, önmagunkat is. A sok imádság abban is segít, hogy lassan hozzászokik a szemünk, a lelki látásunk ahhoz, ahogyan Isten látja a világot s benne minket.
Tisztelt Lelki atya! Érdeklődnék afelől, hogy az átokzsoltárokkal mit kezdjek? Lehet-e mondani ezeket? Akár valaki felé? Vagy mit tanácsol?
Olykor valóban meghökkentő megfogalmazásokat találunk az Ószövetségben, jelesül a zsoltárokban. Ezekből semmit nem szabad kihagyni, félretenni, értékét alábecsülni, mondván, hogy ennek nincs értelme vagy ez már nem érvényes. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindent szó szerint kell értelmeznünk a Bibliában. Van, amit igen, van, amit nem. A Biblia ennél sokkal mélyebb tartalmú, azt is mondhatnám, rejtélyesebb könyv, semhogy magatartás kódexnek használhatnánk. Minden abban leírt szövegnek megvan a maga értelme és helye, amelyet olykor nem is könnyű megfejteni. Éppen ezért az atyák többféle értelmezési módot javasolnak. A klasszikusnak mondható négyféle értelmezési mód a következő: szó szerinti, történeti, allegórikus és misztikus. Ezeket most nem részletezem, csak jelezni kívántam, hogy nehezebben érthető részeket, esetünkben az átokzsoltárokat is érdemes ezen különböző szintű értelmezésekkel megközelíteni. Az átokzsoltárokat nyilván nem vehetjük szó szerint. Ez nem volna keresztény dolog. Hiszen Jézus világosan tanított minket: "Áldjátok üldözőiteket és ne átkozzátok őket" (Róm 12,14). A történeti értelmezés hozzásegíthet ahhoz, hogy megértsük, az adott korban a szerző kire értelmezte ezeket a kemény szavakat, miért mondhatta, milyen körülmények között, stb. Még ez sem visz minket lelkileg nagyon előre, de legalább az értelmezésben segít. Sőt, arra is rámutat, hogy még az istenfélő ember is képes elragadtatni magát. S adott esetben, ha éppen képtelen volnék áldani azokat, akik rosszat tettek velem, akkor akár ezt a zsoltárt is elmondhatom, inkább, minthogy magam fogalmazzam meg a gyűlölködő indulataimat. De ez csak menekülési irány, nyilván ezt is jobb elkerülni. Az átokzsoltárok legkézenfekvőbb értelmezése az allegorikus magyarázatban bontakozik ki leginkább. Amikor ezeket a kemény szavakat nem emberekre, hanem az egyetlen valóságos ellenségünkre irányítjuk, vagyis a sátánra, a gonosz lelkekre. Ehhöz szükség van némi jártasságra az allegorikus értelmezésben, hiszen mit kezdjünk például azzal a sorral, hogyan értelmezzük a sátánra, hogy "felesége váljék özveggyé"? De az atyáknál egész sorát találhatjuk annak, hogy melyik bűn milyen rokonságban van a másikkal, melyiknek melyik a barátja, szülőanyja, házastársa, stb. A misztikus értelmezés pedig akkor jelenhet meg, ha ennek az egész küzdelemnek a szívünket érintő mély ereje van. Ez már nem értelmi munka eredménye, ez az, amikor a szív imádkozik. De ez már isteni kegyelem, ilyet magunktól nem tudunk produkálni. A misztikus értelmezés a Lélek munkája a szívben. Kicsit hosszúra nyúlt válaszom lényege, hogy lehetőleg ne emberekre alkalmazza ezeket a nehéz sorokat, hanem a gonosz lelkekre. De sem elhagyni, sem szó szerint venni nem volna helyes.
Kedves Lelkiatya! Hogyan bocsássak meg annak a két embernek, akik szánt szándékkal tönkretették a jellememet, sőt még a hitemet is? Annak idején nem tudtam ezek ellen védekezni, mert depressziós és részleges amnéziás is voltam, és ők ezt kihasználták. Sokszor leintem magam, ha gondolatban megharagszok rájuk, de ez nem elég, mert vissza-visszatér a gyűlölködés. Válaszát előre is köszönöm szépen.
Rendszeresen imádkozzék értük. Kérjen számukra bocsánatot az elkövetett vétkeikért, és ha képes rá, kérjen áldást az életükre. Ennek hármas haszna van. Egyrészt minden bizonnyal valóban nagyon rászorulnak Isten kegyelmére és áldására. Másrészt a velük való, súlyosan sérült kapcsolata is gyógyul, nem csak a rossz emlékek, fájdalmak, ebből fakadó, önkéntelen gyűlölet érzés csillapodik, hanem beiktatódik egy másfajta gondolatvilág a velük való kapcsolatába, gondolataiba, az Isten jelenléte, segítsége, amelyre mindnyájan rászorulunk. Harmadsorban pedig az Ön lelke, személyisége is gyógyul. A mások okozta fájdalmakból nagyon nehéz kilábalni, ez valóban megnyomoríthatja a személyiségünket. Ezen csak Isten tud segíteni, aki viszont valóban tud. Minél inkább vele együtt akarja megoldani ezt a roppant nehéz helyzetet, annál inkább van reménye a sikerre. Ha a tanácsomra azt válaszolná, hogy nem tud értük imádkozni, erre azt mondom: mondjon el minden nap egy-egy, azaz két üdvözlégy imádságot. Ennyit csak meg tud tenni. A többit pedig bízza az égiekre, ők odafönt elrendezik.
Kedves Lelkiatya. Egy olyan kérdésem lenne, hogy az internetes web oldalakon találhatóak néha szentek ereklyéi, amik püspöki vagy bíborosi viasz pecséttel vannak lezárva. Egy ilyen esetben mi a jobb: ha megvesszük azokat, mielőtt esetlegesen rossz kézbe kerülnek, vagy inkább ne foglalkozzunk vele, és ne “mentsük meg ezeket? Köszönöm!
Nekem nem jutna eszembe ezek "megmentése". Lehet, hogy nagyon is jó kezekbe kerülnek ezek az ereklyék, mert akik megvásárolják, azok nagy tisztelettel övezik majd. Szerintem ez a valószínűbb, hogy ilyen céllal vásárolják meg őket. Különben miért fizetnének érte pénzt? Ha attól lehet tartani, hogy rossz kezekbe kerülnek, ez is talán valós veszély, de aligha lehet az összeset fölvásárolni ilyen mentési céllal. Arról nem beszélve, hogy ha egy krőzus meg is vásárolná mindet, azokat megfosztaná az ereklyéktől, akik viszont jó célra használnák. Szóval, ezért nem tartom ésszerűnek, hogy bárki próbálkozzék az összes fölvásárlásával, vagy akárcsak néhány begyűjtésével is ilyen megmentő szándéktól indíttatva.
Tisztelettel kérdezem, hogy Sz. atyát láthatták többen is most hétvégén Máriapócson is, szabadlábon van ezek szerint? Mit tud lelkiatya róla? Üdv., Kolos
Utána érdeklődtem. Az ügy még nem zárult le. Tudtommal bűnügyi felügyelet alatt van még mindig, mely vasárnaponként lehetővé teszi, hogy templomba mehessen.
Kedves Lelkiatya! A szertartási útmutató melléklete is fel lesz töltve a honlapra? Köszönöm előre is a válaszát!
Igen, minden bizonnyal. Legalábbis nagyon bízom benne. De ezt most az illetékesek is olvassák, s vélhetően nem hasztalan.
Hogyan lehet legyőzni az önkielégítés bűnét? Tinédzser korban? (
Csak jelzem, hogy ekkor még könnyebb, mint későbbi korban. S ekkor talán a legfontosabb is a küzdelem, nehogy rögzüljön, mert akkor hosszú távon még sokkal nehezebbé válik. Az már eleve nagyon jó, hogy szeretné leküzdeni. Ez fontos felismerés, ugyanis a hazug világ megpróbálja elhitetni a fiatalokkal, hogy ez termeszetes jelenség, hogy nem is bűn, hogy nincsen benne semmi rossz. Pedig éppen ezért veszedelmes, mert nagyon erösen rögzülhet. Tönkreteheti a házaséletet, ugyanis, ha rögzült, egyáltalán nem szűnik meg a házasságkötéssel és a természetes házasélettel. Távolról kell kezdenie. Minden olyan érzékiséget gerjesztő hatást ki kell zárni, amely fertőzheti a gondolatait. Az ilyen tartalmú képeket, főként filmeket mindenképpen kerülje. Ne röstellje a kortársai előtt is ezt vállalni. Ha effélére hívják, ilyesmit kínálnak, bátran utasítsa vissza. Ez nagyon nagy erőt fog adni a "belső szobás" küzdelemben is, amikor mások nem látják. Amikor jelentkezik az érzés, kezdjen el nagyon keményen tornázni. Olyan gyakorlatokkal, amelybe nem kúszik bele az érzékiség kísértése. Pl. nem biztos, hogy jó ilyenkor a fekvőtámasz. De nagyon hasznos a futás, a húzódzkodás vagy bármi más gyakorlat, ami keményen megmozgatja a testet. A lényeg, hogy a figyelmet el kell terelni róla. Ugyanis, ha a gondolatok közé befészkeli magát, onnan nagyon nehéz kiűzni. Igazából nem is lehet, hanem mással kell kitölteni a helyét. De a legfontosabbat nem mondtam, pedig ezzel kellett volna kezdenem. Istentől kérje ehhöz az erőt. Belátva, hogy gyönge ebben a küzdelemben, Istent kérje, hogy segítsen! Ha megfogadja ezeket a tanácsaimat, ha kitart az Istenhöz könyörgésben, akkor nagyon szép tapasztalatokat fog átélni. Lehet, hogy lesz még egyszer-kétszer bukás, de a küzdelem harca, az olykori sikerek öröme egyre több erőt ad majd. Küzdenünk kell, a küzdelemtől ne féljen!
Kedves Lelkiatya! Miért van az, hogy mostanában a püspök atyák a liturgia egy részében a legfelső liturgikus ruhájukat nem hordják?
Ősi szokás, hogy a püspök az omofort nem viseli a teljes Szent Liturgia végzése alatt, hanem bizonyos ponton leveszi, majd újra felölti. Ez a fölöslegesnek látszó mozzanat mély jelentéssel bír. A főpásztor akkor viseli az omofort, amikor saját személyében Krisztust jelképezi. Leveti azonban az evangélium olvasása előtt, mert az evangélium szavaiból maga Krisztus szól, úgyszintén a nagy bemenet idején és az anafora alatt, mert akkor Krisztus a szent adományok által van jelen. Az omofor levételének szimbolikus jelentéséről már Peluszióta Szent Izidor is ír († kb. 435): „A püspök omoforja, amely gyapjúból, és nem lenből készült, a tévelygő juh bőrét jelképezi, akit az Úr megkeresett és a vállára vett. A püspök, mint Krisztus képmása, Krisztus művét folytatja, és öltözete által azt hirdeti mindenki számára, hogy hasonlóvá vált a Jó és Nagy Pásztorhoz, aki arra rendeltetett, hogy hordozza nyája gyöngeségeit. De figyelj oda jól: amikor a tiszteletre méltó Evangélium megnyitásakor maga az Igaz Pásztor jelenik meg, akkor a püspök feláll és leveti magáról azt a ruhadarabot, amely őt Krisztushoz teszi hasonlóvá, így téve nyilvánvalóvá, hogy maga az Úr áll előttünk – a pásztorok Fejedelme, az Isten és Mindenható Úr” (136. levél). Ez a szimbolikus gesztus anyaegyházmegyéink legrégibb püspöki szerkönyveiben is fellelhető. Ehhöz tértünk vissza a rendelkezéssel, amelyet a Hierarchák Tanácsa idén nyáron hozott.
    ... 7 8 9 10 11 
12
  13 14 15 16 17 ...