Tisztelt Lelkiatya!
Tudna adni egy elérhetőséget amin keresztül e-mail-ben el tudom érni a Kecskeméti Görögkatolikus Parókiát?
kecskemeti.gk@gmail.com
Kedves Lelkiatya!
Terjeng egy hiedelem, melynek kapcsán kíváncsi vagyok racionális érvekre. Sajnos gyakran szembesülök vele, hogy emberek hisznek ebben. Magam is nagyon szeretem házikedvencként a doromboló szőrpamacsokat, a cicákat, de erősen kétlem, hogy igaz volna. Tehát:
A macskákról úgy tartják: megvédik az embert az ártó szellemektől, negatív energiáktól. Ahogy a macska viselkedik az otthonunkban, ezt megfigyelve rájöhetünk hol van gond. A macska mindig a negatív energiára fekszik, hogy azt semlegesítse.
- Ha azt látod, hogy a macskád valamit hosszasan figyel és elemez, akkor az illető szellem ártó energiáinak fokozatát méri fel. Egy bizonyos helyen körbe-körbe mehet, figyelve egy pontra, vagy tárgyra.
- A macska sokszor fenyegető nyávogásba is kezdhet, főként ha megérez rajtad valami rontás, vagy negatív energiát, amit valaki rosszakaród tett rád, ezért érdemes kimosnod a ruháidat, utána zuhanyozz le.
- Ha a cicád nem eszik, nem akar játszani veled, mint korábban, és az állatorvos is azt mondta, hogy nem beteg, akkor egy ártó szellem tartózkodhat az otthonodban.
- Megtörténhet, hogy a macskád elmegy otthonról, magával víve a rossz szellemeket, és soha többé nem tér vissza.
Segítsen racionálisan átgondolni!
Hálásan köszönöm válaszát!
Butaság a köbön. Bocsánat, az erős válaszért, de ez a gondolatmenet ennyit érdemel. Elárulom, én is szeretem a háziállatokat, a kutyát, a cicát egyaránt. A cicák szeszélyei néha fölbosszantanak, dehát ez már ennek a jószágnak az etológiájához tartozik, igazán nem tehet róla. Sokszor megtörténik, hogy az állatokat emberi tulajdonságokkal ruházzuk föl, emberi érzelmeket vélünk látni rajtuk. De attól ezek még megmaradnak értelem és érzelem nélküli jószágoknak. Egyébként könnyen lehet, hogy a macskáknak ez az - általam kicsit nehezen tolerálható - szeszélyes magatartása szülte ezt a tévképrendszert, hogy kapcsolatban vannak valamiféle szellemi világgal, azért olyan kiszámíthatlan a viselkedésük némely példányuknak. A macska, ha figyel - azt nagyon jól tudja, és egészen hosszan, türelmesen -, akkor minden bizonnyal valami vadászösztön vezeti. Hogy nem elemez, és energiafokozatot nem méricskél, az egészen bizonyos. Az állati agy nem képes ilyen elvont tevékenységekre. Ráadásul nincsenek is olyan gonosz lelkek, akik hol ide, hol oda szállnak, amelyet aztán értelem nélküli állatok el tudnának cipelni. Még a mesében sincs ilyen, mert alapvetően értelmetlen.
Bízom abban, hogy nem bántottam meg ezzel az erős fogalmazással, hiszen a kérdésfölvetése jogos, ez a kérdés Önt foglalkoztatja. De azért írtam ilyen nyersen, hogy ezzel együtt tanácsoljam is Önnek, hogy egyáltalán nem érdemes ilyen butaságokkal foglalkozni. Szeretettel,
a lelkiatya
Krisztusban szeretett Lelkiatya!
Melyik a teljesebb és maradandóbb egység, amit a házastársukkal élünk meg vagy az amit Krisztussal?
Köszönve: Panka
Nyilván Krisztussal. Hiszen senkihöz sem tudunk olyan közel kerülni, mint Krisztushoz, aki - noha a mennyben van - a szívünkben él. A szerelmes házastársunkat is a szívünkben hordjuk, mint mindazokat, akiket szeretünk. Kit mélyebben, kit felszínesebben. De a szívünkben lakó Krisztus maga ennek a szeretetünknek a forrása, amellyel embertársainkhoz, hitvestársunkhoz, szüleinkhöz, gyermekeinkhöz fordulunk. Ezért hát nem lehet sem szétválasztani, sem szembeállítani a kettőt. A hitvesi szeretet az istenszeretetből táplálkozik, de az előbbi vissza is hat az utóbbira, az Isten iránti szeretetem növelni fogja a szeretetemet a társam iránt is.
Kedves Lelkiatya! Olvastam egyszer egy nagyon szép gondolatot arról, hogy Jézus szeretetből ma is gyermekké teszi magát számunkra, és valóban sok ima van a Gyermek Jézushoz. Aztán ott van a könnyező Szűz, vagy a Fekete Madonna stb., és azt szeretném kérdezni, hogy ezeket a különböző megjelenési formákat hogyan kell értelmezni? Hiszen a Mennyben nincs változás, akkor hogyan lehet az, hogy Mária az Egyház által is elfogadott jelenésekben gyakran zokog, vagy hogyan lehet Jézus ma is Gyermek? Gondolom ezek inkább nekünk segítenek a hitéletben, mégis, mit jelent például az, hogy Mária szomorú? Hogyan lehet szomorú a mennyei boldogságban? Ha úgy magyarázzuk, hogy ez csak nekünk segít, de a Mennyben valójában boldog, akkor számomra ez kicsit olyan, mintha valójában nem is lenne szomorú, hiszen mintha a kettő kizárná egymást. De akkor miért könnyezik az ikon, jelenik meg sírva Mária stb.? És mit jelent a Fekete Szűz? Ezt szabad úgy értelmezni, hogy a termékeny föld feketeségével függ össze, szimbolikus értelemben, tehát Mária szimbolikusan ábrázolja a termékenységet, amiben megfogan, kisarjad a mag, a búza, a Krisztus? Meg a Fekete Mária képek mintha szigorúbbak lennének, mintha a Szűzanya sokkal komolyabb lenne. Szerintem olcsó magyarázat, hogy ezek csak véletlenül lettek feketék valami kémiai dolog miatt, hiszen mély szimbolikus jelentéseket hordoz, és a Biblia is tele van szimbólumokkal. De mit jelent a feketeség Mária esetében? Köszönöm!
Hogy egy ikonon az Istenszülő miért könnyezik, erre nem lehet egyszerű választ adni. A könnyek üzenetet hordoznak. De az is lehet, hogy kinek-kinek mást és mást. Az valóban szembeötlő, hogy az ikonokon Mária (és a többi szent is) nem mosolyog. Komoly, talán szomorúnak is tűnő arcot látunk legtöbbször. Bár ez inkább merengés, befelé fordulás, befelé mosolygás. Az bizonyos, hogy a mennyben a szentek végtelenül boldogok, ujjongó örömben élnek. Erre fogalmaink sincsenek. S azt mondjuk, az ikonok azért olyan misztikusak, mert a szenteket nem úgy ábrázolják, ahogy itt a földön voltak, hanem úgy, ahogyan most a mennyben vannak. De nem látunk bele igazán ebbe a világba, csak nagyon töredékesen. Jóllehet az ikon ablak a mennyországra, de azért mégiscsak homályosan látunk, mintegy tükör által. Szerintem a częstochowai fekete Madonnát leginkább a sötét tónusok miatt nevezték el így. Mégis, ha valaki a dráma sötétségét látja benne, nem téved. Az Istenszülő arcán látható, le nem retusálható két ronda vágás éppen annyira fontos üzenete ennek az ikonnak, mint az a mélybe meredő tekintet, amelybe azért mi is, az ikon előtt álló és imádkozó emberek is beleférünk.
Jeges Myriam Magyarszéki nővérnek van e újabban ki adott könyve? Szerintem értékes tanítási vannak.
Nem tudok erre válaszolni, de tanácsot adhatok. Keresse föl a nővérek honlapját. Ott talál tájékoztatást a kapható könyvekről, de rá is kérdezhet az ottani elérhetőségükön keresztül:
https://www.karmelita.hu/
https://www.karmelita.hu/termekkategoria/konyv/
Kedves Lelkiatya!
Azt szeretném megkérdezni, hogy a Jézus-ima találkozón, milyen imák hangzanak el? Sajnos csak online tudom követni a szertartásokat, betegségből kifolyólag és így a közvetítés alatt nem lehet hallani Fülöp atya hangját, pedig nagyon jó lenne részese lenni a találkozónak, még ha ilyen formában is. A szertartások közvetítése nagyon sok erőt tud adni, persze nem helyettesítheti a személyes jelenlétet, de nagyon sokat számít a napi gondok leküzdésében. Köszönet érte. Jó egészséget kívánva, Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Ezeken az imaalkalmakon csak az elején hangzik el egy rövid tanítás az imádságról. Utána pedig kétszer fél órán keresztül teljes csöndben imádkoznak. Ezt nevezzük belső imának vagy Jézus-imának. Ez utóbbi elnevezést az indokolja, hogy ebben a csöndben, befelé figyelésben egyetlen fohászt mondunk: "Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam." Ezt ismételgetve igyekszünk lejutni a szívünk mélyébe. Ezért is nevezzük belső imának, mert minden külső körülményt levetve - már amennyire lehet - csak befelé figyelünk. Ezt lehet egyénileg is végezni, minden nap megfelelő időt (5-10-20 vagy 30 percet vagy akár többet) is rászánva. De lehet így is, tehát közösségben, ahogy a debreceni és havonta egyszer a Rózsák terei templomban is imádkozzák.
Tisztelt Lelkiatya!
A rózsafüzért ha fogjuk lehet vele imádkozni a Mi Atyánkot vagy az imakat ami az imakonyvunkbe van pl: ima a papért a hazáért stb. Mi a rózsafüzér célja? Hogy kell imádkozni helyesen vele?
Igen. Ez egy régi szokás, hogy az imádkozó ember kezébe veszi a rózsfüzért. S nem csak akkor, amikor kifejezetten a rózsafüzér imádságát mondja. Nagyon érdekes, hogy ugyanezt lehet látni a keleti egyházban is, csak ott a csotki van az imádkozó emberek kezén. Valahogy jó valamibe kapaszkodni, miközben láthatlan égiekkel beszélget az ember.
Mivel én alig ismerem a rózsafüzér imádság lényegét, nem tudok Önnek tanácsot adni ezen a téren. De egy alkalommal fölfigyeltem arra a tanításra, mely azt mondja, hogy a rózsfüzér is Jézushoz szóló imádság, csak hangsúlyosan az Istenszülő közbenjárásának bekapcsolásával. Tehát még közelebb áll a Jézus-ima keleti gyakorlathoz, mint korábban gondoltam.
Kedves lelkiatya mi a véleménye az angyalmeditációról és a Mária által Jézushoz 33 napos lelkigyakorlatról? Nekem rossz érzésem volt velük kapcsolatban. Nem tudom, hogy mennyire katolikus?
Az angyalmeditációtól óva intem. Az merő sarlatánság.
Az említett 33 napos lelkigyakorlatot tartalmazó könyvet a piarista rend terjeszti. Ez biztosítékot ad arra, hogy a katolikus egyház tanításával megegyező buzdításokat tartalmaz. Mivel erősen a latin rítusú lelkülethöz kötődik, ezért nem tudok róla megbízható véleményt mondani.
Tisztelt Lelkiatya!
Egyházunk miért nem beszél vagy nem említi a lélek 24 vámját?
Ferenc
Bevallom, én nem tudom, mi ez a 24 vám. Talán egy orosz magánkinyilatkoztatás része lehet? Mindenesetre a Bibliában nem szerepel.
Kedves lelkiatya, ha valaki olyan oltást vesz fel amelyik abortált magzatot tartalmaz bűnt követ el?
Egyik oltóanyagban sincs abortált magzat. Vannak olyan oltóanyagok, amelynek vagy a kikísérletezésében, vagy a vizsgálata során használtak olyan sejttenyészetet, amelyet magzatok szöveteiből fejlesztettek. Le kell szögeznünk, ilyet nem volna szabad tenni. Nincs jogának az emberben, hogy védtelen embertársát ilyenre használja. Teljes egészében le kellene állítani azokat a kutatásokat, amelyek abortált magzatok testét használják föl. Azonban az a beteg, vagy betegséget elkerülni akaró személy, aki az oltóanyagot kapja, annak semmilyen befolyása nincs ezekre a folyamatokra, tehát nem követ el bűnt, ha az orvos által fölkínált oltóanyagot elfogadja.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Római katolikusként bérmalkozhatok görögkatolikus szertartás szerint?
Első áldozásom és keresztelésem is latin szertartás szerint volt.
Válaszát előre is köszönöm!
Az a rend, hogy a bérmálás szentségét is ugyanabban a rítusban ünnepeljük, mint amiben a keresztséget fölvettük. Még ha rítusváltást tervez is valaki, a bérmálást a saját rítusában kell ünnepelni. A más rítusban való bérmálkozás még önmagában nem visz át a másik rítusba.
Atya egy kérdés;
Ha a teremtés könyvében mindenre azt mondja az írás l"és látta Isten hogy ez jól" kivéve erre az egyre irja " mondá az Isten: nem jó az embernek egyedül lennie, alkotok neki társat". Akkor miért van az hogy sok ember egyedül marad? A magány bizonyitottan kárositja a pszichét a lelket.
A bántalmazó és a traumáik miatt emberkerülőkké vált egyedeken túl, sok olyan hivőt is ismerek aki komolyan keres imadkozik és tesz érte mégis magára marad, akár a kiimádkozott hivő társát is elveszi az Isten...most akkor ebben mi a gondviselés? Ha maga Isten mondta a bűntelen parqdicsomi állapotban csak Vele levő Ádámnak hogy nem jó az embernek egyedül - pedig Isten vele volt! - akkor miért kényszerít magányra embereket, akár úgyis hogy fizikai adottságait ellehetetleníti amivel esélytelen a kapcsolatkeresésben? Hisz nem mindenki lesz szerzetes, de azok sincsenek legalább egyedül..
Ha ez összetöri a hívő embert mitől legyen ebben boldog hogy Isten jót akar? Hisz hányan élnek akár bűnös kapcsolatokban is de legalább boldogok és azokat Isten valamiért hagyja....ez feloldhatatlan nekem..köszönöm a választ.
Sokszor nem látjuk ám a másik életét, hogy az valóban boldog-e vagy sem. Általában boldognak gondoljuk azt, akinek megvan, ami nekünk nincs, csak vágyunk rá. Pedig lehet, hogy ő meg azért boldogtalan, mert neki is hiányzik, ami másnak meg megvan. Például a társtalan boldognak látja azt, akinek van férje/felesége, de lehet, hogy ő meg azért boldogtalan, mert nincs gyermeke, másnak meg van. A több gyermekes meg azért szenved, mert csalódott a gyermekeiben, vagy más miatt érzi magát boldogtalannak. Éppen emiatt sohasem szabad, egész egyszerűen nem érdemes összehasonlítani a magunk életét másokéval. A sajátunkban kell megtalálnunk a boldogságunkat.
A másik gondolati elcsúszást abban látom, hogy mindent Istenre próbál rávetíteni, mintha ő tehetne mindenről. Persze, hogy mi miért ilyen, és miért nem más, erre nem tudjuk a választ. Nekem is sok olyan kérdésem van, ami feloldhatatlannak tűnik. Vannak kérdésekre, amelyekre nincs vagy legalábbis nem tudjuk a választ.
Az bizonyos, hogy úgy vagyunk megteremtve, hogy vágyunk társra, közösségre. S amikor ez nincs meg, akkor érezzük a bűn átkát. Ami rossz van a világban, az egészen biztosan a bűn miatt van. Ez az egyetlen, amit nem Isten teremtett, amit nem akart, hogy legyen. S már itt is van a feloldhatatlan kérdés, hogy akkor miért van mégis bűn, ha Isten nem akarta? Nagy titok, a bűnnek, a rossznak a titka. Persze azzal, hogy minden rosszat a bűnre vetítünk vissza, még ezzel sincs semmi megoldva, hiszen nem olyan kézenfekvő közvetlenül összekapcsolni, mondjuk, egy társtalan életet a bűnnel. Ki vétkezett, kinek a bűne, hogy magányos, az övé, a szüleié, a társadalomé...? Ezekre sincs válasz. Az ószövetség ezt még nagyon leegyszerűsítve látta. Isten igazságossága miatt csakis az vétkezett, akinek valamiben nélkülözést kell szenvednie. Nem vitás, másként nem volna igazságos Isten. Csakhogy mégsem ez a valóság. Van, amikor kimutatható, van, amikor nem, hogy ki vétkezett egy-egy rossz élethelyzetben. A legtöbbször nem.
Kedves Lelkiatya!
2 problémámmal kapcsolatban szeretném kérni a tanácsát. Az egyik, hogy gyermekeim felnőve, kirepülve, nagyon céltalannak érzem magam, sokszor hazamenni sincs kedvem a gyerekeim nélküli lakásba, pedig férjem van, akivel jó a kapcsolatunk. de úgy érzem, hogy nincs már rám szükség sehol. Tavaly volt egy plusz munkalehetőségem, ami lefoglalt, de idén az megszűnt. Bezáródott egy ajtó, de nem nyílt ki más. Pedig nagyon szeretnék hasznos lenni, szeretetet, törődést adni- De hiába jeleztem ezt már több atyának is,m olyan, mintha senkinek nem lenne szüksége a szeretetre, a jó szóra. Hogyan és hol tudnám mégis hasznossá tenni magam és gyümölcsözővé az életem?
A másik problémám, hogy nagyon kövér vagyok. hiába próbálok tenni ellene, és hiába kérem Isten segítségét. Emiatt a hitem is nagy mértékben kárt szenved. Nem találok ebből sem kiutat. Minden segítő szónak és ötletnek nagyon örülnék. Köszönöm, hogy elolvasta és előre is köszönöm a válaszát.
Szembesülni kell azzal, hogy változik az életünk, sőt, bizonyos helyzetekben tudatosan kell azt változtatni. Nem csak a feladatok irányítják az életünket. Eddig ez nagyjából így volt az Ön esetében is, ám ez az, amin változtatnia kell. Ezért alapvetően nem baj, ha most még nem kapta meg azt a plusz munkalehetőséget. Ez ugyanis készteti Önt, hogy kicsit hátrébb lépjen a tevékenységek sodrából. Azt, persze, továbbra is keresni kell, hogy hol tud hasznos lenni. Ne adja föl ennek keresését. De javaslom, hogy előtte az Úrral beszéljen erről, mielőtt valamelyik atyát megszólítaná. Legyen átimádkozva, hogy mit is kell Önnek tennie.
Ugyanakkor szeresse meg újra az otthonát, amely most csöndesebb lett, de mégis életük része volt eddig is, ezután is így lesz. Olvasson újra többet, keressen olyan tevékenységet, amelyet otthon is lehet végezni! Számtalan ilyen van. Tehát fogadja el a változást, és igazodjék hozzá. Higgye el, ez az életszakasz sem lesz semmivel sem kevésbé hasznos és értékes, mint amikor az látványosan kifejeződött, mondjuk, a gyermekei fölnevelésében.
Ami a súlyfölösleget illeti, itt is elsősorban agymunkára van szükség. A fejében kell elhatároznia, hogy mit akar tenni. Ha arra a gondolatra jut, hogy hiába kéri Isten segítségét, akkor ez nem más, mint a saját gondolatai körüli keringés. Valójában Ön szeretne valamit és ebben a képletben Istennek nincs nagyon más dolga, mint ezt az elképzelést megvalósítani vagy legalább támogatni. Fordítsa meg a dolgot. Ezt is előbb Istennel beszélje meg, hogy ő mit kér, mit javasol, mit kínál. Ne féljen tőle, Isten is azt akarja, hogy Ön egészséges életet éljen. Nem akarja, hogy kövér legyen. Azt akarja, hogy egészségtudatos életet éljen. De előbb ezt vele beszélje meg. Utána pedig tudatosan mérje föl, hogy ennek érdekében Önnek mit kell tennie. Azt nem fogja megtenni Ön helyett az Úr. De meg fogja áldani a törekvését, a kitartását. Ehhöz kérjen erőt tőle.
Kedves Atya!
Kicsit hasonló a kérdésem, mint az előttem lévőé.
Olyan problémám van, hogy keveset használom a közösségi oldalakat, nem szoktam like-olni vagy megosztani magamról képeket, viszont a munkahelyem a kollégák annál inkább.
Mivel én nem vagyok aktív és nem kapnak tőlem visszajelzést a képeikre, bejegyzésekre nem tudok olyan jól beilleszkedni közéjük. Van egy mag, ami folyamatosan követi egymás online tevékenységét, de velem közömbösek, mintha földönkívüli lennék, hogy én a valós életben élem az életemet. Emiatt általában lemaradok az eseményekről, nem tudok hozzászólni a témához.
Mit gondol erről?
Ahogy érzékelem, az Ön helyzete kicsit más, mint azé a testvérünké, aki azért hagyja el tudatosan a fészbuk használatát, mert azt vette észre, hogy rátelepedett, eluralkodott rajta, s már nem tudja kordában tartani. Nekem úgy tűnik, az Ön helyzete bizonyos értelemben nehezebb. Legalábbis nem önmagával kell viaskodnia, hanem annak helyes mértékét kell megtalálnia, hogy a saját elveit követve mégse szakadjon ki a közösségből, ne távolodjék el embertársaitól. Úgy látom, hogy az Ön álláspontja ebben a kérdésben sokkal életszerűbb, egészségesebb, mint a munkatársaié. Elhatalmasodott rajtunk a virtuális világ, és hagyjuk, hogy az irányítson minket, még az emberi kapcsolatainkat is. Minthogy az Öné az értékesebb - és hosszú távon gyümölcsözőbb - hozzáállás, ezért azt tanácsolom, hogy ezt ne hagyja el, ebben ne engedjen. Ne hagyja, hogy a közösségi elvárás Önt is a virtuális térbe kényszerítse. Lehet, hogy még tudatosabban kell kezelnie a kapcsolatépítéseket, nagyobb energia befektetéssel kell figyelnie arra, hogy munkatársai, embertársai ne távolodjanak el Öntől. De ezzel együtt is azt tanácsolom, hogy inkább maradjon meg ennek a kicsit kívülálló furamadárnak. Ezzel tud többet adni a társainak is. Ha csak egyszer is elgondolkodnak azon, hogy hátha így is lehetne, ahogyan Ön él, függetlenebbül a világháló kínálta lehetőségektől, akkor már sokat segített rajta. Mi, keresztények egyébként is sokszor kilógunk a sorból. Ez egyáltalán nem baj, ezt tudatosan vállalni kell.
Tisztelt Atya!
Milyen esetben mondhat nemet a katolikus pap egy egyházi temetésre?
Amikor azt látja, hogy a temetést kérők nem hisznek a föltámadásban, és ezt hivalkodó módon hangoztatják is. Azért teszem hozzá ezt a pontosítást, mert korábban a hamvasztást is azért tiltotta az egyház, mert megvolt annak a gyanúja, hogy azért égetik el a holtesttet, hogy ezzel fejezzék ki azt, hogy nem hisznek a test feltámadásában. Ma már a hamvasztásnak ilyen indoklása aligha jön elő. De ha valaki hangsűloyzza, hogy azért végezteti el a hamvasztást, mert nem hisz a test feltámadásában, akkor a papnak vissza kell utasítania a temetést. Viszont hasonló okokból nem vállalható a hamvak szétszórása sem, akár temetői parcellában, akár folyóvíznél. Ilyenkor jól teszi a pap, ha nem vállalja a temetési szertartás elvégzését. Ezzel is késztetni akarván a híveket, hogy sokkal emberségesebb temetési módot válasszanak.