Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi kettő meg hét? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Heidi Baker es férje misszionáriusi tevékenységét nem tudom ismeri e, de a lényeg, hogy nem Krisztus alapitotta Egyházat képviselek hanem valamiféle gyülekezetbe tartoznak, mégis ezreket gyógyitottak meg az igével Afrikában. Hogy lehet ez? Hogy lehet ha az Egyház az egyetlen, ahol Krisztus jelen van, mégis egy gyülekezetbe mutatja meg magát? Ahol nincsenek még szentségek se? Ez csak ahhoz vezet, hogy még több gyülekezet jön létre és a vilagon az egyetlen igaz vallás és az Egyház pedig fogyni fog, mert amiben mi hiszünk az távol áll a gyülitől. Nem értem ezt.
Két gondolat fogalmazódott meg bennem, amikor utánanéztem kicsit ennek a rendkívüli missziós munkának. Egyrészt, hogy én biztosan nem szeretnék közéjük tartozni. Nem részletezem, hogy miért. A másik, hogy nagyon megértem, hogy sok afrikai ember miért tartozik szívesen ebbe az ott rendkívülinek ható amerikai stílusú gyülekezetbe, hogy miért tartja vonzónak, magával ragadónak. Talán ez utóbbi jelző a legjobb erre a helyzetre. Magával ragadja őket ez a stílus - beleértve a popzenéjüket - és mindez erőteljesden hat rájuk. Az afrikai emberek a maguk természetközeliségével, nekünk túlfokozottnak tűnő érzelmi alkatával könnyen föllekesíthetők a jóra és sajnos ugyanígy a rosszra is. (Elképesztő gonoszságokra is rávehetők, erre is számtalan szörnyű példa van!) Hogy mennyi valóságos gyógyulás történt, azt nem tudhatjuk. Kaphatunk híreket róluk, és sok rendkívüli esemény történhet is, de hogy ezekből mi a valós, s főként mi az igazi lelki esemény, arról nem kaphatunk biztos híradást. Azzal akartam kezdeni a választ, hogy Krisztus a látható egyházon kívül is tud kegyelmet közvetíteni. Ahol tiszta szeretet van, ott van Isten is. Nem csak a megkereszteltek között. De erre a jelenségre, ami ennél az ameriko-afrikai gyülekezetnél tapasztalható, inkább azt mondom, erős pszichés hatásnak vélem, amelybe még a sötét erők is könnyen beférkőznek, nagy csodákat és jeleket produkálva. Azzal fejezem be, amivel kezdtem: én nem szeretnék közéjük tartozni, és másokat is inkább óva intek ettől.
https://www.nyirgorkat.hu/?q=hir-archiv&id=1546 kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy mi Római katolikus keresztények is gyónhatunk görögkatolikus módon és úgy készülve ahogy a honlap írja? Számomra nagyon fontos lenne, mert mindig szorongok gyónás után hogy valamit kifelejtettem, de e szerint a záró imában összegzi a kifelejtett bűnöket. Ha egy római katolikus atyának gyónnék így vajon haragudna hogy nem elemeztem hogy miket felejtettem ki az előző gyónás során? De ha jól értem a görög katolikus atyák szerint az összes bűnt megbocsátotta az Úr. Válaszát előre is köszönöm
Ez a katolikus tanítás, de megegyezik vele az ortodox egyház tanítása is. Isten a szentgyónásban minden bűn alól feloldozást ad, azok alól is, amelyeket nem soroltunk föl. Ezek alól csak az kivétel, amelyet szánt szándékkal elhallgat a gyónó. De ha ilyen megtörténnék, akkor az egész gyónás érvénytelen, tehát a többi bűn alól sincs föloldozás. Ez mindig kerülendő! A honlapunkon közölt formát nyugodtan használhatják a római katolikusok is. Ez a néhány szó csak segít, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy minden bűn alól megkapjuk a föloldozást. Ugyanis, még ha nem is mondja ki az ember, de benne van a szándék, hogy minden bűnét megbánja, akkor is ugyanez történik, még ki sem kell mondani, hiszen Isten ismeri a szívünket. Sohase töprengjen azon a szentgyónás után, hogy mi maradt ki. Úgyis sok minden kimarad. Egyszerűen képtelenség fölsorolni minden bűnünket, még ha naponta gyónnánk is. A feloldozást a szívünket jól ismerő Isten adja, akinek kedve telik abban, hogy nekünk megbocsásson. Római katolikusok gyónhatnak görögkatolikus papnál és fordítva. (Már nem úgy értem, hogy görögkatolikus pap gyónhat római katolikus hívőnél - de talán ez értelemszerű is...:-)
Tisztelt Lelki Atya! Ma tudtam meg, hogy megvan az esélye annak, hogy meddő vagyok. Évek óta szeretnénk gyermeket, de sosem sikerült. Állítólag a sok stressz miatt kimerült a szervezetem. Nem érzem magamon, hogy ideges lennék, de az orvos szerint ez az oka. Sokat imádkozom Istenhez, de egy ideje érzem, hogy valamiért nem vagyok a szíve csücske, mert semmi sem úgy alakul az életemben, hogy az nekem is tetsszen. Próbálom elfogadni az akaratát és bárcsak megérteném, mit üzen nekem. Addig is, ha kérhetem, lelki atya, mondjon egy imát értem, mert nagyon szeretnék anya lenni. Köszönettel, Isten áldásával!
A meddőségnek nagyon sokszor nem pusztán biológiai, hanem lelki, lélektani okai vannak. Ez mindenképpen jó hír. Mert bár a biológiai adottságon vagy hiányosságon is lehet valamelyest segíteni, de a lelki eredetű okokon még kézenfekvőbb. Azt nem mondom, hogy könnyebb, de közelebb van a megoldás, mint az orvosi procedúrán keresztül. Amit ír, abból erősen arra lehet következtetni, hogy ez a lélektani ok lehet a gátja a gyermek megfoganásának. Összefüggenek a dolgok. Úgy érzi, nem mondhatja magáról, hogy a Jóisten szíve csücske lenne. Vajon miért? Ezt mindenképpen érdemes megvizsgálni. Ez nem arra utal, hogy az Úr Önt nem szereti, hogy kitol Önnel, rossz dolgokat visz bele az életébe. Mert ilyen nincs. A végtelenül szerető Isten mindenkinek a legjobban akarja. Önnek is. Ilyenkor a vevőkészüleket kell megvizsgálni. S éppen ez lehet az, ami összefügg a megfoganás elmaradásával, s amit az orvos stresszes állapotnak jelölt meg. Ez mind ugyanonnan fakad. Javaslom, hogy minél hamarabb vegyen részt egy lelkigyakorlaton, vagy zarándokoljon el Máriapócsra vagy más zarándokhelyre (lehetőleg ne kocsival). Mindenekelőtt az Istennel való kapcsolatát tegye helyre. Utána az önmagával való kapcsolat rendezése következik, majd pedig a férjével. Imádkozom Önért, hogy el tudjon indulni a lelki gyógyulásnak ezen az útján, és ki is tartson benne. Meglátja, egy pici baba várja ennek az útnak a végén. (De lehet, hogy több is!)
Tisztelt Lelkiatya! Görögkatolikus egyházunk is saját Szentje ként tiszteli Palmai Szent Gergelyt ? +!20
Nem hallottam erről a szentről. A görögkatolikus egyházban nem jelenik meg a tisztelete. Lehet, hogy Palamasz Szent Gergelyre gondolt, ő viszont igen tisztelt szentünk. Nagyböjt 2. vasárnapján őt tiszteljük, a Jézus-ima nagy védelmezőjét.
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Azt szeretném kérdezni, hogy egy szentségi házasságban élhet-e a két fél önmegtartóztatásban, testiség nélkül? Ettől érvényes a házasság?
Attól válik érvényessé, ha "elhálták". Ez az egyházjogi kifejezés azt jelenti, hogy a házasságkötés után megvolt az első testi kapcsolatuk. Eszményi állapotban az ifjú feleség ekkor veszíti el a szüzességét. Ha ez, ez nem történne meg, vagy amíg ez nem történik meg, addig a házasság nem érvényesen megkötött, ez a feltétel még hiányzik hozzá. Elképzelhető, hogy a házasfelek egy időre nem élnek házaséletet, mert valami nagyobb jó miatt erről lemondanak. Például amikor már közel van a gyermek születésének ideje, illetve szoptatáskor. Ilyenkor az apának tiszteletben kell tartania, hogy az édesanya kevésbé kívánja a testi együttlétet. De az fontos, hogy egy bizonyos idő után újra egymásra találjanak, újra visszatérjenek a rendszeres házaséletre. Ez a szeretetük egyik nagyon fontos kifejezője, ne maradjon ki a házasságból! Arra is van példa, hogy lelki okokból, egyfajta böjtként tartózkodnak a testi kapcsolattól. Erre Szent Pál nagyon világos, máig érvényes tanácsot ad: "Ne fosszátok meg magatokat egymástól, legfeljebb közös megegyezéssel egy időre, hogy szabaddá legyetek az imádkozásra, de azután legyetek ismét együtt" (1Kor 7,5). S ezzel meg is adtam Önnek a választ. Lehetséges, de csak egy időre, azt is közös megegyezéssel. A házasság szerves része a testi kapcsolat. Ha az nincs meg, nem tud igazán egészséges lenni a házasság. Ugyanakkor ki kell mondani, hogy van erre példa, nem is ritkán. De ez azt jelenti, hogy valami nem működik. Ha lehet, ezen változtatni kell, ezt gyógyítani kell. Foglalkozni kell ezzel a kérdéssel, nem szabad a szőnyeg alá söpörni, mert, mondom, ez a házasságnak egyik kiemelten fontos része. Nagyon fontos az őszinteség. Egymással is, önmagukkal is. Ki az, aki miatt nem tud jól működni a dolog. Emiatt nem lehet őt hibáztatni, de jó kimondani az okokat. Akkor könnyebben lehet vele együtt élni, vagy orvoslást, megoldást találni rá. Míg, hogyha kellemtlen témának tartjuk, kerülgetjük, elhallgatjuk, akkor nagyon súlyosan visszaüthet ennek megoldatlansága. Ha azonban nem lehet megoldani, akkor is még lehet ez jó házasság, csak sokkal nehezebb. De egyik házasság sem tökéletes, hol itt, hol ott van benne javítanivaló. Folyamatosan dolgozni kell hát rajta, attól lesz jó házasság. Nem attól, hogy nem történik benne semmi nehézség.
Kedves Lelkiatya! Hogyan lehet egy kicsi gyerekkel (az unokám, 3 éves sincs még) a húsvét lényegéről beszélgetni? A szülők nem hívők, így a családban nem láthatja a vallásgyakorlás példáját. Az adventi időszakban sokat beszéltem neki Jézusról, hogyan született meg, elvittem a templomba, megmutattam neki a Betlehemet, és ez a téma nagyon felkeltette az érdeklődését, itthon is Betlehemet játszott. A húsvét azonban teológiailag bonyolultabb téma, a gyerek még a halál fogalmát sem ismeri, nem tudom, hogyan induljunk el. Annyit elmondtam már neki, hogy Jézus mostanra már felnőtt, már nem kisbaba, mint Betlehemben, és tanítja az embereket, de a megfeszítés, Feltámadás és Megváltás témáit hogyan tudom a kisgyerek szintjén közölni? Én magam római katolikus vagyok, egyedül a családban, és szomorúsággal tölt el, hogy a húsvét nálunk csak a húsvéti nyusziról szóljon. Köszönettel: Zsuzsanna
Bizonyosan látott már képeket, amelyen kisgyermek a kereszt előtt áll és csodálkozik vagy éppen sír. A pici gyermek is föl tudja fogni, hogy Jézus szereti őt, és hogy a gonosz emberek keresztre feszítették. Vele együtt szenved ő is a maga módján. S éppen, mivel még nincs élet-halál fogalma, könnyebben el tudja fogadni azt is, hogy harmadnapra föltámad. Ezt nagyon szépen el lehet neki mondani. Hogy a mi bűneink miatt halt meg, ez még fölfoghatatlan neki, erről nem kell beszélni. De hogy Jézus jó volt mindekihöz, a gonoszok pedig megölték, ugyanakkor ő legyőzhetetlen, és feltámad, ez teljesen belefér a gyermeki lélek elképzeléseibe. Hogy mi is föltámadunk vele, ez is nehéz teológiai igazság, nem csak a gyermek nem érti, de mi sem. De maga a szenvedés-halál-föltámadás ez jól fogható számára, s valójában ez a lényeg. Reméljük, a szülők nem ellenzik, hogy ilyenekről beszéljen a kisunokának. Mert ha igen, akkor esetleg nehezen oldható kettőség alakul ki benne, hogy mást mond apa és anya mint a nagymama. Ez még egy három éves gyermeknek valóban sok (sokk). Később, a nagyobbacskáknál, 8-10 éves korban már lehet mondani, hogy ez titok, ezt még apa és anya nem értik, de imádkozzunk értük, hogy megértsék. De ez későbbi feladat lesz.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! A Gondviselő útjai kifürkészhetetlenek. 9 hónapja megismerkedtem egy fiatalemberrel, aki szerzetesnek készül. Azonban kezdeti lelki barátságunk szívünk mélyén átalakulóban van, egy hete felfedtük egymás előtt az érzéseinket. Most nem tudjuk eldönteni, ismerkedhetünk-e tovább, vagy elengedve egymást várja ki-ki a maga elhívását. Számomra nagyon vonzó, hogy Krisztussal akar élni, mivel én is vagy szerzetesként -Istennek való teljes önátadásban- vagy a szentségi házasságban szeretném élni az életem. Kérem szépen, hogy imáiban emlékezzék meg rólunk, hogy merjünk ráhagyatkozni az Úr tervére és hogy felismerjük szándékát az életünkben. A feltámadás reményében kívánok kegyelemteljes húsvétot az atyának és szeretteinek!
Az elhívást nem csak várni kell, hanem haladni feléje. Ez rá a válaszunk. Nagyon értékes, különleges, hivatás a szerzetessék, amelyre ma kiemelten nagy szükség van. Természetesen ugyanígy családi hivatásokra is szükség van, s az sem kevésbé értékes és szép, az sem könnyebb. De nyilvánvalóan az a természetesebb. A szerzetesi hivatás nem természetes. Persze, nem is természetellenes, hanem természetfölötti. Ezért az a tanácsom, hogy inkább abban az irányban tegyenek lépéseket. Mert kétségtelenül azt nehezebb építeni. A természetes folyamat szépen kialakítja a párkapcsolatot, annak rendje módja szerint. A szerzetességért küzdeni kell, keményen meg kell küzdeni. Ha a fiatalember szíve mélyén hordozza ezt a hivatást, de közben egyre mélyebb barátságot köt egy lánnyal, ezzel gyakorlatilag megcsáklyázza a szerzetességét. Lehet mondani, hogy az Úr hozta össze Önöket, de ennek éppen az lehet a próbája, hogy most nem a könnyebb, természetesebb utat választják, hanem a nehezebbet, küzdelmesebbet. Ezzel nem veszítenek semmit. Mert ha elkezdenek ebben az irányba menni, azaz nem találkoznak többet, imádsággal hordozzák a nagy kérdést, inkább szerzetesi közegben vannak (főként a fiatalemberre mondom ezt, akinél megjelent a szerzetesi hivatás), akkor van rá esély, hogy ez a sajátos hivatás ki is bontakozik, megerősödik. Ha pedig mégsem ez az ő életútja, akkor ezen nemes törekvés után úgyis egymásra találhatnak. Ha azonban örvendező szívvel már most megélik a szerelmük kibontakozását, ezzel szinte bizonyosan elhal a szerzetesi indíttatás. Utána csak akkor jön vissza, hogyha az valóban nagyon erős, viszont akkor az emiatti szakítás még sokkal nehezebb. Tehát ezért tanácsolom, hogy most, amikor még talán nem annyira nehéz (bár tudom, már most is annak tűnik) az elválás, Krisztusért, a jövőjükért, a hivatásukért inkább ezt próbálják meg. Persze, ez az én távoli véleményem. Ha jobban ismerném a helyzetet, esetleg mélyebb tartalmú választ is tudok adni. Ha ezt szeretné, írjon nyugodtan a lelkiatya@hd.gorogkatolikus.hu címre.
Kedves Lelkiatya! amikor eleink, köztük Szent István és Szent László is csatába mentek, tudták, hogy Isten törvényei ellen fognak véteni, mégis gyilkolni mentek. Manapság őket szentként tiszteljük. A nagyobb jó érdekében a cél talán szentesíti az eszközt? Mint az "erkölcsileg nem tiszta" vakcina beadása manapság? Egy életpályát szemlélve könnyű már szentként látni valakit, mint minket, a mostban bukdácsoló embereket. Nem értek egyet azzal a válasszal, hogy akkor más világ volt és a társadalomban ez volt az elfogadott, mert akkor a nagyobb jó érdekében, ma is sok mindent ki lehet kerülni a törvényből lelkiismeretaltatásként, mert ma pedig ilyen világot élünk. Erre mondja Jézus, találjuk meg a keskeny utat mely az életre visz, és nem a széles utat, ami elfogadott és csak romlást hoz magával. De ha ezeket nem is ismerték szentjeink a tízparancsolatot talán magukénak tudták, amiben világosan le van írva; "ne ölj!". És Jézus megmondta, amíg forog a világ, a törvényből sem egy i betű, sem egy vessző nem veszik el. Valamint arra is utal, figyeljünk az idők jeleire. Jézus, aki nem ismert kiskapukat és kőkeményen véleményt formált mindenről, nem hinném, hogy azt mondta volna Istvánnak, rendben fiam menj, és öld le a pogányokat, mert én sem látok más utat. Márpedig Istvánra nem lehet azt mondani, hogy nem volt tudatában bűnös cselekedeteinek, ami még inkább fokozza bűnének súlyát. Mindezt Isten nevében tette. Ő is megtehette volna azt, hogy nemet mondd és imádkozik, bármekkora is volt rajta a nyomás. És persze életéről számos bizonyíték tanúskodik, hogy mennyire jól ismerte a Szentírást. Nem István ellen vagyok, de az fontos kérdés, hogy a korszellem nem mentheti fel az egyént a jelenben, a múltban elkövetett bűnei alól. Ráadásul szentként nézve vissza rájuk. Az már más téma, hogy megadta neki Isten a kegyelmet, hogy legyen ideje élete végén egy számvetést végeznie, és tiszta lélekkel költözzön a Mennyei Atyához. Ezek a kérdések, valóban fontosak és kielégítő magyarázatot kívánnak, mert minket hívőket manapság már egy válás miatt is lelkiismeretfurdalás gyötör napi Istenkapcsolatunk mellett, ami nem csak a megkérdőjelezi saját hitünket, de azt már elképzelni se tudjuk, hogy ezek után szentként tiszteljenek minket a jövőben.
Én azt sem tartom kizártnak, hogy valaki elvált, újraházasodott, és utána később szentként tiszteljük majd. A szentek nem bűntelenek és nem hibátlan emberek, hanem olyanok, akik keresik Isten akaratát, és ezt hősies fokban meg is teszik. Erre mindenkinek törekedni kell. (Lev 19,2; 1Pét 1,16) Minden bizonnyal Istvánban is voltak kételyek, töprengések, belátta egyes döntéséről, hogy nem volt jó, stb. Nem szabad a szenteket tökéletesnek beállítanunk. Ugyanakkor az is igaz, hogy minden emberre hat a maga kora. Teljesen téves volna elvárásokat átvetíteni egyik korból a másikba. Vannak alaptörvények, az Evangélium, amely mindig igaz, mindig követni kell. De hogy ez hogyan valósítható meg egyes korokban, azt igenis mérlegelni kell. Ki kell mondanunk például, hogy ma egy fiatalnak kisebb a felelőssége abban, ha nem tisztán megy bele a házasságba, mint mondjuk 100 évvel ezelőtt, amikor ezt a közgondolkodás is megkövetelte. Ma szinte hősiesség kell ahhoz, hogy ebben az ezzel ellentétes gondolkodású világban meg tudják tartani a tisztaságot. A házasságkötések bizonytalanságairól is elmondható ez. Régen, amikor mindenki számára világos volt, hogy a házasságtörés, a válás mindenkinek rossz, főként a gyermeknek, de minden más érintettnek is, akkor nagyobb ereje volt a közösségnek, hogy ettől visszatartsa az embereket. Ma szinte készteti a közgondolkodás, hogy el lehet válni. Annak igazsága, hogy ez bűn, hogy ez árt, hogy ez mindenkinek káros, ma is éppen úgy érvényes. Viszont tény, hogy sokkal könnyebben bele lehet esni, mert hatalmas tömegerő taszítja ebbe az irányba az embert.
Mi volt az egyház véleménye a világháború alatt, a hívők háborúban való részvételéről? Mennyire volt erkölcsi cselekedet?
Jézus keresztre feszítése óta a keresztények számára a legnagyobb kihívás az erőszak. Már az első időkben távolságot vettek minden erőszaktól, abbahagyták a gladiátori küzdelmeket, nem vettek részt hódító háborúban, nem voltak hóhérok. Aztán be kellett látni, hogy egy bűntől sebzett világban élünk, ahol az erőszakra felelni kell. Némelyek inkább vértanúkká válnak, és nem tapad vér a kezükhöz ? ilyenek a világháborúk alatt is sokan voltak. Azonban, ha a saját életről le is mond az ember, más ártatlanok életéről nem mondhat le olyan könnyen, sőt, mások megvédése egyenesen kötelességgé vált (KEK 2265). A keresztényeknek meg kellett érlelniük, hogy az ártatlanok védelme érdekében olykor kell erőt alkalmazni. Amikor Afrikában vagy Szerbiában gátlástalan népirtás történt, maga a pápa is sürgette a békefenntartókat a beavatkozásra. Ezt nem hívjuk erőszaknak, hanem erőalkalmazásnak, hiszen itt a szándék pozitív. A morálteológia szerint lehet erőt alkalmazni önvédelem és az ártatlanok védelme érdekében, a megtámadottság arányában. ?Aki a saját életét védi, nem követi el az emberölés vétkét, még ha arra kényszerül is, hogy támadójára halálos csapást mérjen? (KEK 2264). Morálisan elfogadható az olyan háború is, ami kiszélesített önvédelem: azaz csak a védekező háború lehet igazságos (nem támadó!), a háborúban is érvényesek az erkölcsi szabályok (nem megengedett a nemi erőszak, a foglyok megölése, a népirtás), tartani kell a fokozatosság elvét (ha lehet, ölés nélkül megállítani a támadót technikai eszközökkel). Csak katonákkal lehet harcolni, a civil lakosságot kímélni kell, mindig igazságtalan a tömegpusztító fegyverek bevetése, s csak a hivatalos vezetés parancsaira szabad hallgatni (ne legyen terrorizmus). Mindezek értelmében keresztény ember is lehet katona, a haza szolgálatára, a népek biztonságára, az ártatlanok megvédésre szentelik magukat. Fontos, hogy keresztény lelkiismerettel legyenek katonák, akkor tudják valóban a békét szolgálni (KEK 2310). Ma nem áldjuk meg a fegyvereket, csak a katonákat, és nem nevezünk semmilyen háborút ?szent háborúnak?, legföljebb ?jogos? háborúnak, mert a háború sohasem jó, az eltűrt kisebb rossz.
Áldott Lelkiatya! Különbözik Jézus szentségi jelenléte a szívünkben lévő jelenlététől? Ha igen, miben, hogyan? Ha Isten bennünk lakozik, akkor velünk be tud lépni bármely templomba vagy imaházba is? Lehet, hogy az az életszentség, amikor úgy hordozzuk az Urat, ahogy a szentségtartó a templomban? Köszönve: Adél
Kedves Adél! Nagyon érdekes és a lényeget érintő a kérdése. Isten jelenléte nagyon sokféle a világban. Jelen van a virágban, az állatokban, a nagy hegyekben, a tengerekben. Jelen van az emberekben és az emberek között is, a családokban, közösségekben. A keresztény közösségnek olyannak kell lennie, hogy aki csak kívülről belép, nyomban érzékelje: "Köztetek van az Isten!" (1Kor 14,25) Tehát, bár jelen van az Úr, de még egy adott közösségben való jelenléte is lehet többféle. És nagyon sok múlik rajtunk, embereken, hogy ez milyen jelenlét. S ez éppen így igaz az egyes emberre is. Igen, mindenkiben ott lakik Isten. Életfeladat, hogy megtaláljam magamban, hogy minél mélyebbre szállva minél szorosabb kapcsolatba kerülhessek vele. S ennek mintegy mellékterméke, hogy ezt mások is észreveszik, észrevehetik rajtam. Ezt megjátszani azonban, ezzel színészkedni nem lehet. Az nagyon árulkodó, és nagyon szánalmas volna. Éppen ezért erre törekedni, ezt mérni, vizsgálgatni egyáltalán nem érdemes. Az Isten keresése a cél. S minél inkább megtalálom önmagamban, annál inkább megtalálom másban is, a másik emberben, egyéb teremtményekben. De fordítva is igaz. Ha meglátom a hegyekben, vizekben, csodálatos természeti jelenségekben, művészeti alkotásokban, az egyszerű emberekben, ezek a fölfedezések rávezetnek arra, hogy lassan fölfedezzem önmagamban is.
Kedves Lelkiatya! Miért érzem azt mindig, ha valami világi jót szeretnék az életemben megvalósítani, hogy ez bűn, ?s elfordulás Istentől? Szeretnék egy felsőoktatási szakképzést elvégezni levelezőn. 48 éves vagyok, és az igaz, hogy addig, amíg tanulnék, nem tudnék dolgozni, mert a kettő együtt tudom, hogy nem menne. Amúgy közmunkás vagyok, a szüleimmel élek. A szüleim nem támogatnak abban, hogy otthagyjam a közmunkát. De tudom, hogy végül beletörődnének a döntésembe. Csak irtózok előre is a csetepatétól. Inkább meg szoktam hátrálni. De ez az fsz képzés nagyon jó, pénzügy és számvitel, biztos lenne utána munkám, ami nem közmunka lenne. Köszönöm szépen a segítséget!
Nem kizárt, hogy azért érzi bűnnek, ha valamit szeretne megvalósítani, mert emiatt esetleg szembe kellene helyezkednie a szüleivel, azt pedig már gyermekkorában rögzült tudás, hogy ilyet nem lehet, nem illik, ez a kötelező gyermeki szeretet ellen van. Szerintem pusztán emiatt alakulhatott ki ez a tévképzet. Már miért volna baj tovább tanulni, olyan diplomát szerezni, amellyel az életben előrébb tud lépni? Hogy hogyan oldja meg a tanulást munka nélkül azt nem tudom. Az nem volna jó, ha ezt a szülei finanszíroznák. Önnek minél hamarabb el kell költöznie a szüleitől és saját lakásban vagy saját albérletben kellene élnie. Még azt is javaslom, hogy költözzön egy másik városban, hogy az elszakadás teljes lehessen. Hogy ezt anyagilag hogyan tudja megoldani, nem tudom, de érdemes ezért még nagyobb áldozatokat is vállalni. Amíg ezt nem teszi meg, addig gyermek marad, és nem fog tudni saját lábán álló, felelősen élő felnőtté válni. Ebben egyébként segíteni fog ez a felsőoktatatási szakképesítés. Csak bátorítani tudom.
Kedves Ĺelkiatya! Rendezett házasságban élünk, TCST-t követve élünk nemi életet. A kérdésem arra vonatkozik, hogy egy keresztény házaspár szexuális életébe mi fér bele? Esetleg szexuális segédeszközök használata, szerepjáték, vagy bármi ilyesmi megengedhető,ha mindkét fél szeretné? Köszönöm!
Bármi belefér, ami a szeretetüket kifejezi. Lehet játszani, lehet időt tölteni vele. Ez a kölcsönös szeretetnek rendkívül izgalmas kifejezője. Valamiféle eszközök használatát azonban én ettől idegennek tartom, szerintem azokra semmi szükség nincsen. Az izgalmat fokozni nem kell. Éppen elegendő az, amit a természet ezen a téren kínál.
Tisztelt Lelkiatya! A kollégámmal vitatkoztam azon ma, hogy miért engedi Isten a rosszat a világban, mondtam neki, azért mert szabad akaratunk van. Erre azzal jött, hogy covidban meghalt egy 7gyermekes anyuka most, azt miért hagyta Isten. Erre nem tudtam neki okosat mondani, csak magamban gondoltam, hogy nem tudhatjuk mi az Ő terve. De ez akkora tragédia, és a gyerekek nagyon megsinylik, igazából én sem értem miért történhet ilyen..
Én sem. Ez óriási rejtély marad. Nem minden kérdésre tudjuk a választ. Azért bárkinek, akiknek van felelősségük e gyermekek fölnevelésében, őrájuk hárul annak a felelőssége, hogy sérülten vagy pedig a megpróbáltatás miatt szuper erős lélekkel jönnek-e ki belőle. Most nem azon kell töprengeni, hogy miért történt ez, hogy ebben az Úrnak mennyi a "felelőssége". Ebben a fájdalomban ezt úgy sem tudjuk megérteni. Ott kell körülnézni, hogy ki mit tehet ezekért a gyermekekért, a gyászoló férjért. Az együttérzés nagyon sokat segít, de aki cselekedni is tud értük, annak ezt kötelessége is megtenni.
Kedves lelkiatya Jézus Krisztus halálán gondolkodtam és nem értem miért kellett neki így meghalni? Miért ilyen kegyetlen gyilkosság árán tudott megváltani minket? Szegény Mária magam is két gyermek nevelő anyukája vagyok belepusztulnék ha azt kéne át élnem mint a Szűz Anyának! Mária tudta hogy majd megölik a fiát?
Jézus 40 napos korában Simeon megjövendölte Máriának, hogy Fiával kapcsolatban az ő szívét is tőr járja majd át. Tehát száíthatott arra, hogy édesanyaként nem lesz könnyű sorsa, de ez még nem jelenthette előre a halálát. Viszont Jézus háromszor is megjövendölte, hogy őt elfogják, megölik, de harmadnapra föltámad. Hogy ez a tanítás eljuthatott-e Máriához, ezt nem tudjuk pontosan. De nem kizárt. S ha eljutott, akkor ő egészen biztosan komolyan vette, nem úgy, mint a tanítványok (Mk 10,32.40). A legfájdalmasabb attól kezdve lehetett számára, amikor már látta, hogy bíróság elé állítják, Pilátus előtt a tömeg a halálát követelte. Ami teljesen szembe megy a józan ésszel, hiszen előtte tömegek követték, csodálták, akarták királlyá tenni. Sőt, néhány nappal még ők is Hozsannát kiáltottak neki. Hogy miért így kellett meghalnia, ez nagy kérdés. De lehet, hogy nem is jó kérdés. Ugyanis azt egészen biztosan állíthatjuk, hogy nem kellett volna meghalnia, kivált nem ezzel a kegyetlen, megszégyenítő halállal. Egészen biztosan ezt nem akarta az Atya. Ő rosszat soha nem akar. Az volt az akarata, hogy a fia egyesüljön velünk, emberekkel, ennek minden következményével együtt. Ennek lett az eredménye, hogy amikor lejött közénk, a földre, akkor mi, emberek, az életére törtünk. Ahogy ezt a gonosz szőlőmunkásokról szóló példabeszédében Jézus meg is jövendölte (Mt 21,33-46, Mk 12,1-12; Lk 20,9-19). Tehát mi, emberek választottuk neki ezt a kegyetlen halálnemet. Ennek felelősségét nem lehet az Atyára hárítani. "A mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze" (Iz 53,5). A kivégzői tehát mi, emberek voltunk, vagyunk. Nagyon fontos különbségtétel, hogy nem a gyilkosság árán tudott megváltani minket, hanem a saját önfeláldozása árán.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy az ember test és lélek egysége ahogy régen tanultam vagy test lélek és szellem egysége ahogy most hallottam?
Megközelítés kérdése. Nem lehet szembeállítani a két szemléletet. Leegyszerűsítve azt lehet mondani, hogy az egyik a nyugati, latin, a másik a keleti, bizánci felfogás. Vegyünk egy gyenge hasonlatot! Mondhatjuk-e azt, hogy egy fának két része van: törzse és lombkoronája? Igen. És azt, hogy: gyökere, törzse és lombkoronája? Ez is igaz. Ha a lélek és a szellem között különbséget teszünk, akkor a lélek az ember pszichéje, az a nehezen körülhatárolható része, amely egyedi, más teremtményben nincs meg, de még az anyagi világ része. A szellem pedig az embernek az szintén nehezen körülhatárolható része lelki része, amely Istenhöz köti. Sajnos, nem egészen pontos ez a magyarázat sem, de talán megvilágítja, hogy mindkét felosztás, mindkét megközelítés helyesnek fogadható el.
    ... 167 168 169 170 171 
172
  173 174 175 176 177 ...