Tisztelt Lelkiatya!
Az egyik online liturgia közvetítés nézése közben meglepve láttam, hogy az egyik atya mellett egy diakónus is áldozatott. Ez nekem nagyon fura volt, úgy tudtam, hogy a keleti egyházakban nincs ilyen jogköre a diakónusoknak. Nem paphiányról volt szó (nagy egyházközség), ezért érdeklődöm, hogy van erre vonatkozó rendelkezés, amiről nem tudok?
Magyar görögkatolikus egyházunkban a rendelkezés szerint a diakónus szükség szerint áldoztathat. Ez nyilvánvalóan egyáltalán nincs távol a diakónusi szolgálattól, hiszen alapvető kötelességei közé tartozik a betegek szentséggel való ellátása. Egyik alapvető feladata, hogy neki kell elvinni a betegekhöz a Szentséget. Tehát az áldoztatás is a diakónus feladatai között van.
Tisztelt lelkiatya! A fokozódó járvány helyzet miatt a hétköznapi korai misék az Attila téri templomba meg maradnak e??? Nagyon szerettem rá járni és azon mindig nagyon kevesen is voltun viszont általába volt gyónási lehetőség is eddig!!! Most nem tudom hogy alakult a helyzet! Válaszát előre is köszönöm!!!! Ildikó
Úgy tudom, a szertartások rendje nem változik, csak fokozottan oda kell figyelni az előírásokra. A gyóntatás szabad téren lesz, illetve úgy tudom, hogy Debrecenben a közösségi ház területén. (Különlegesség, hogy kedden is lesz Előszenteltek Liturgiája, s emiatt sok helyen aznap reggel nincs Szent Liturgia, hanem helyette utrenye.
Kedves lelkiatya próbálom az életem újra építeni és a múltat elengedni. Több mint 30 éve cipelem. Még mindig magam hibáztatom hogy a nagybátyámmal szemérmetlen voltam. Az unokatestvéreimmel és a bátyáimmal a padláson szemérmetlenkedtem. Egész éjjel hányingerem volt és ment a hasam, ahogy jöttek fel az emlékek. ...
Ezért gyűlölöm magam a legjobban, mert egyszerre undorít és vágyom rá. Szeretve vagyok. Aztán elköltözött és soha többé nem találkoztunk. ...
Ez idő alatt rengeteget néztem a pornót! Minden mennyiségben! Csak a szex érdekelt és naponta többször is önkielégítést végeztem. És utálom a férfiakat. Frászt kapok ha a közelemben vannak. Homályosan emlékszem arra is hogy 6 évesen ...
Hányingerem van amióta újra eszembe jutott (el volt temetve bennem egyáltalán nem emlékeztem rá). Homályosan emlékszem arra is, hogy a bátyám akt fotókat is készített rólam, de az is dühit nem emlékszem pontosan mindenre. Én nem vagy alíg emlékszem, míg ők valószínűleg mindenre pontosan. Halálos bűnök egészét követtem el, éveken át. Félek szembe nézni önmagammal és elengedni a múltat. Örülök hogy kiírtam magamból hátha segít kiszabadulni... Kérem segítsen, mondja meg hogy ezen bűnök miatt elkárhozhatok csak mert félek meggyónni (bárkinek is elmondani). Ez az írás tekinthető gyónásnak? 12 éves korom óta semmilyen kapcsolatban nem vagyok senkivel sem. Sem a bátyáimmal sem a nagybátyámmal sem az unokatestvéreimmel nem tartok kapcsolatot. Ez bűn? Rendszeresen járok misére. Egyébként sehova nem járok. Nem vágyom emberi kapcsolatokra. Félek. A templomunk az egyetlen hely ahol biztonságban érzem magam. De számomra is megmagyarázhatatlan módon vágyom a nagybátyámmal elkövetett bűnökre... És az önkielégítés bűne elleni küzdelem is nehéz (állandóan kísért). Szerencsére az atya szeret és megért (bár nem tudja, sosem mertem lemondani, de néha úgy érzem hogy mégis tudja). Sokat gondolkodtam azon hogy miért csak az atyák szeretik és tisztelik a nőket? Rozi
Kedves Rozi!
Mint látja, nem is írtam le a nagy nyilvánosság előtt mindazt a sok szörnyűséget, amelyet Önnek gyermekkorában át kellett élnie az illető fiúk, férfiak miatt. Még olvasni is túl sok, nem hogy elviselni, átélni. Ön súlyos áldozata volt ezeknek a cselekményeknek és egyáltalán nem volt élvezője. Ha itt-ott tapasztalt is valami testi jó érzést, egészen nyilvánvaló, hogy Önt, kislányként nem ez vezette. Önnek ez egyáltalán nem bűn, nincs mit meggyónnia, nincs mit szégyellnie. Ugyanakkor mégis jól teszi, ha megtalálja a módját, hogy mindezt valakinek személyesen is elmondja. Az már nagyon jó, hogy kiírta magából, de még minden bizonnyal sok olyan dolog lappang a lelke mélyén, amit jó volna kimondani. Lehet, hogy érdemes pszichológust is keresni (mindenképpen keresztény pszichológust!), aki tanácsaival tovább tudja segíteni Önt, hogy szabadulni tudjon ezektől a rettenetes emlékektől. Hogy a templomban megnyugvást talál, ez természetes. Éljen is ezzel az ajándékkal továbbra is. Ez tartotta meg Önt, hogy még talpon tudott maradni. Hiszen teljesen megromlott személyiséggé is válhatott volna. Javaslom, hogy kifejezetten kérje az Urat, hogy segítse Önt ebben a gyógyulásban. Merthogy arra van szüksége, ki kell gyógyulnia ezekből a gyermekkorában ért sebekből. Még ha nehéz is, rossz is ezeket fölidézni, de higgye el, jót tesz, ha mer szembenézni ezekkel a fájó élményekkel. Mindenesetre arról biztosíthatom, hogy az Úr szereti Önt, és szó sincs semmiféle retorzióról. Ő is azt akarja, hogy gyógyuljon a lelke. Ez már az első lépésnek tekinthető, hogy ezen a fórumon beszélgetünk erről. Ne álljon meg, tegye meg a további lépéseket. (Esetleg írhat külön is a lelkiatya@hd.gorogkatolikus.hu címre.) Imádkozom Önért.
Tisztelt Lelkiatya!
Az lenne a kérdésem, hogy mi történik azokkal, akiknek nem volt lehetőségük hallani Jézusról, vagy ha hallottak róla, nem ismerték fel, mint Megváltójukat? Sok jó, becsületes, és tisztességes ember van, aki nem Keresztény. Velük mi lesz? Ők nem is üdvözülhetnek? Köszönöm a választ.
Isten a szíveket vizsgálja. Ha ehhöz hozzátesszük a másik kinyilatkoztatott igazságot, hogy Isten azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, akkor nyilvánvaló, hogy Isten tudja, hogy kit lehet üdvözíteni és meg is találja a módját, hogy az embert üdvözítse. Karl Rahner beszél az anonim keresztényekről, akik, bár nincsenek megkeresztelve - többnyire az Ön által is említett okok miatt - mégis úgy élnek, mint a keresztények. A lelkiismeret törvénye a szívükbe van írva - mint erről tanúskodik Szent Pál (Róm 2,15).Tehát, aki hallgat a saját lelkiismeretére, s persze, ez a lelkiismerete nem torzult el a sok bűn miatt, akkor az valójában úgy él, mintha keresztény lenne. Nekik is van lehetőségük az üdvösségre jutni.
Kedves Lelkiatya! Az egyház erősen örömhírre buzdít minket a feltámadással kapcsolatban, amihez egy helyes Istenkép elengedhetetlen lenne. Ezért Benedek pápánál és korábbi teológusoknál is felmerült az a teológiai irányzat, hogy ne kenjük be vérrel a Mennyei Atya arcát, mert Ő nem azért küldte a Fiát, hogy szenvedjen és holmi "adósságtörlesztést" vigyen végbe. Ennek a nézőpontnak a szeretet a kiindulópontja, ezáltal a kereszthalált a szeretet totális megnyilvánulásának tekinti és nem a mi bűneink megváltását. (forrás: https://www.magyarkurir.hu/hazai/isten-nem-szadista-aki-megolte-fiat-beri-renato-karmelita-megvaltasrol-palferis)
És ez rengeteg kérdést felvet. Miért hallani rengeteg helyen, és még Krisztus maga is mondta, hogy ez van a háttérben igazából. Akkor mégis "ki kellett engesztelni" az Atyát, azzal, hogy saját Fiának szenvedni kelljen értünk? Ádám és Krisztus között pedig rá se tudott nézni az emberekre a bűneikért?
Az Atya szeretete az ember felé rendületlen. A bűnbeesés után is éppenúgy szerette Ádámot és Évát, mint előtte. Neki sokkal jobban fájt a kiűzetés, mint az embernek, aki ekkor még nem is fogta föl, hogy mit tett, hogy mi lesz ennek a következménye. Az ószövetségben ugyanaz a jóságos Isten nyilatkozik meg, mint aki Jézus Krisztusban. Jézus tanításának nagy része is erre irányul, hogy megértsük, mennyire szeret minket Isten. Ezt az ószövetségiek még nem tudták. A kiengesztelődésre nekünk, megátalkodott, bűneinkben megrögzött embereknek van szükségünk. Mi vagyunk azok, akik miatt befagyott az Istennel való kapcsolatunk, s ezt kell fölengedni, kiengesztelni. Igen, Krisztus meghozta a kiengesztelődést, mert egyesült velünk, és rajta keresztül az ember kiengesztelődött Istennel. Nekünk már csak Krisztushoz kell kapcsolódnunk, hogy ez az Atyával való kiengesztelődés a mi életünkben is valóságos és gyümölcsöző legyen. "Nem kell olyan Isten, ki megöli egyszülött fiát!" Ezt nem csak Koppány vezér, hanem minden józanul gondolkodó ember, minden keresztény is elmondhatja. Isten elküldte Fiát közénk, hogy benne, általa megnyissa az utat Isten és ember között. De mi öltük meg, a mi bűneinkért szúrták át. Teljesen téves volna, ha ezt a mi felelősségünket tolnánk rá az Atyára. Ma már teljesen túlhaladott az a jogi megközelítés, hogy az igazságos Atyának, aki bár szeret minket, az igazság miatt mégis kellett valami engesztelő áldozat, hogy a dolgok helyrebillenjenek. Sokkal élőbb az a felfogás, s ebben jelentősen közelít ma már a keleti és nyugati teológia, hogy a megváltást nem a bűnök miatti büntetés elkerülését jelenti, hanem ennél sokkal többet: Istennel való egyesülést.
Kedves lelkiatya azt olvastam hogy Krisztusban nincs halál. Ezen elgondolkodtam honnan lehet tudni hogy Krisztusban vagyunk? Gemgirl
Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen (Jn 3,16). Aki tehát hisz Krisztusban, és erről az élete is tanúskodik, az bízhat abban, hogy Krisztusban él, és már átment a halálból az életbe (Jn 5,24). Talán érdemes föltenni a kérdést: Hiszek Krisztusban? Ha a válasz egyértelmű igen, akkor semmi elbizonytalanító tényezőt nem látok, hogy miért ne hihetném azt, hogy Krisztusban élek. Még ha bukdácsolok is bűneimben, de bűnbánatommal mindig visszatérek Krisztushoz. Hiszen benne élek. Ha azonban netán bizonytalan választ tudok csak adni, akkor mindenképp meg kell vizsgálnom, hogy akkor mit is jelent az én hitem, mit jelent a Krisztus-kapcsolatom. Igen, a hitünkön dolgozni kell. Jóllehet ajándék, de nagyon sok múlik rajtam, hogy életté váltom-e. Ha élem a hitem, akkor Krisztusban élek. Ha a hit nem járja át az életemet, gondolkodásomat, életcélomat, akkor csak névlegesen vagyok keresztény, és jóllehet olykor templomba is elmegyek, de nem élek krisztusi életet, akkor nem Krisztusban élek.
Tisztelt Lelkiatya!
Hogyan érezhetjük meg a különbséget az Istenre való ráhagyatkozás és az emberi könnyelműség között?
Köszönve: Lívia
Kedves Lívia! Ez mindeképpen találó és jogosnak tűnő kérdés. Mégis azt mondom, nemigen lehet megválaszolni. Esetleg föl lehet állítani valamilyen képletet, egy elvi rendet, hogy annak alapján mérlegeljünk, hogy mi a könnyelműség és mi a bizalomteli ráhagyatkozás. Bevallom, nekem most nem jut ilyen eszembe. De nem is nagyon töprengek rajta, mert meggyőződésem, hogy ezt mindig az adott helyzet dönti el. Amelyen sohasem az előzőleg rögzített elvet alkalmazzuk, hanem aszerint döntünk, amit abban a helyzetben a legjobb tudásunk szerint, vagy éppen a szívünkre hallgatva tenni tudunk. Mindig az adott helyzetet kell mérlegelni, illetve az adott helyzetben figyelni az értelem tanácsára és a szív sugallatára. Amit tehetünk, hogy az értelmünket pallérozzuk, a szívünket pedig tisztogatjuk, hogy amikor használni kell, akkor Isten akarata szerint tudjuk azokra hagyatkozni. Nincs most okosabb tanácsom. De bárki tud segíteni ebben Líviának, szívesen továbbítom.
Tisztelt Lelkiatya!
Ön szerint lehet mély, de tisztán lelki barátság férfi és nő között, mint egykor Szent Ferenc és Szent Klára között? Milyen jelekből ismerhető fel, hogyha egyikük mégsem tisztán lelki értelemben kötődik csak a másikhoz? Emese
Amikor ez a gondolat fölmerül, akkor már tudható, hogy nem ilyen kapcsolatról van szó. Nagyon ritka, egészen különleges karizma kell hozzá. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb esetben önbecsapás áldozatai, amikor úgy gondolja az illető férfi és nő, hogy barátságuk, vonzalmuk merőben tiszta, krisztusi szeretetből táplálkozik. Főként, ha mindketten magányosak, tehát nincs családjuk, akkor az a szabad vegyérték nagyon erősen keresi a lekötési lehetőséget. Ha két családos emberről van szó, akkor már sokkal biztonságosabb. De tudjuk jól, hogy az sem jelent teljes védettséget, egyáltalán. Sőt, éppen a védettség vélelme miatt még nagyobb veszély rejtőzhet benne.
Nem állítom, hogy nem lehet barátság egy férfi és egy nő között. De amikor csak az első gondolat is fölmerül, hogy ez vajon csupán tiszta emberi barátság vagy netán a két nem közötti érzelmi vonzalom is vegyül bele, no, akkor tudható, hogy már megjelent a veszély. Érdemes azonnal kilépni belőle.
Tisztelt Lelkiatya!
A Szokás vélt vagy valós ereje Ön szerint hogyan egyeztethető össze Krisztus Urunk tanításával?
Avagy kérdezhetném úgy is hogy vajon mit mondana Krisztus Urunk arra hogy ,,szokás " Vajon hogyan vélekedne erről ha megkérdezném?
A szokásnak nagy ereje van. Megtart olyan helyzetekben is, amikor a magam erejéből nem tudnám megtenni, amit a szokás megtétet velem. Tehát a szokás önmagában inkább jó dolog. Vagy hát, semleges, de jóra használható. Ha valaki hozzászokott a rosszhoz, a bűnhöz, akkor is így működik a dolog. Olyat is megtesz az ember szokásból, amit egyébként tudatosan nem tenne, de a szokás hatalma mégis megtéteti vele. Ugyanakkor nem veszi el a szokás az ember felelősségét. Alapvetően azért felelős, mert kialakult valamilyen szokása, jó vagy rossz, illetve később is megmarad a felelőssége, mert a szokás sem uralkodhat rajtunk. Nem vagyunk gépek. Érző, gondolkodó, akaratunkkal küzdő emberek vagyunk. Jézus és az egyház tanítása arra serkent, hogy alakítsuk ki a jó szokásainkat, a rosszakat pedig vetkőzzük le. (Jó szó ez rá, mert olyan a rossz szokás, mint a ruha, rajtam van, nem tudok vele mit kezdeni. De ha igazán akarom, le tudom venni!)
Tisztelt Lelkiatya
?érdésem.
Nő létemre sokat küzdök a tisztaság elleni kisértésekkel. Párom évek óta nincs hiába keresek régóta; intenzíven imadkozva is ezért.
Sokszor csak gondolati szinten de ritkán fizikailag is elbukom. Havi 2 v 3 alkalommal.
Pszichológus szerint ez normál emberi ösztönként kiirthatatlan, teljesen el nem fojtható -sokszor próbáltam évekig - így csak a frusztráló büntudatot erösiti bennem, hogy az egyház szerint viszont az..és ilyenkor áldozás elött mehetek gyónni..ami nöként egy ferfipapnak meggyonva megalázónak tartok.
Papp Miklós morálteológus rendetlen tettnek és nem halálos bünnek irta le biológiai pszichés szempontokat is belevéve egy cikkében.
Ön szerint? Aggályos lelkiismerettel csak azt érzem emiatti kenyszergyónásokkal ugyanúgy csak távolabb jutok Istentöl mint a büntudat miatti elfojtásokkal.
Én nem tudom, ki találta ki, hogy ez halálos bűn volna. Nem az. Tény, hogy az alapja teljesen természetes biológiai jelenség. De mint ahogyan nem török rá a másik nemű személyre, ha fölébred bennem a vonzalom iránta, ugyanúgy kordában kell tudni tartani ezt a testi indíttatást is. Meg kell küzdeni vele, ez igaz, de ha jól kezeli az ember, felül tud rajta emelkedni. Egyszer hallottam egy elgondolkodtató mondást. Egy idős ember mondta: "bizony, öreg korára is huncut marad az ember". Ez talán elkeserítőnek hangzik, hogy még az öregkor sem oltja ki belőlünk az ilyen jellegű testi indíttatásokat. Persze, minden bizonnyal jelentősen veszít az intenzitásából, de úgy látszik, végig kíséri az egész emberi életet. Tehát nem várhatunk arra, hogy majd elmúlik. Itt van, kézbe kell venni, kezelni kell. Sem félni tőle, sem gyűlölni ezt az érzést nem érdemes. Akkor csak védekezem vele szemben, ahelyett, hogy kezelném, hogy kézbevenném. Nyilván sokféle megnyilvánulása van, sok összetevője. A lelkiatyával érdemes együtt kidolgozni ennek a stratégiáját. Azért is fontos biztos kézzel nyúlni hozzá, tiszta látással mérlegelni, mert sok esetben egyéb mélyebb okok is befolyásolják. Amelyeket, ha nem kezelünk, csak a felszínen csapkodunk, és eredménytelen marad minden erőfeszítésünk. Sokan egyébként emiatt szenvednek tőle. Másutt kell keresni a megoldást, a feloldást, nem pusztán az érzés elfojtásában. Az elfojtás egyébként is mindig rossz eredményt szül. Még ha sokáig sikerül is így uralkodni rajta, félő, hogy előbb- utóbb robbanni fog.
A gyónásban nem kell szégyellni. Ki kell mondani és kész. A gyóntató pap számtalan ilyet hallott már.
Azt tudom tanácsolni Önnek, hogy ne engedje, hogy ilyen frusztráló bűntudatot keltsen Önben. Ez van, most itt tart. Ne adja föl a harcot, de ne is keseredjen bele. Ne kapcsolja hozzá automatikusan a szentgyónásokat. Gyónjon rendszeresen, mondjuk, havonta, és áldozzon rendszeresen, akár naponta. Aztán, hogy ebbe mikor vegyül bele a bukás, mikor nem, az legyen ettől teljesen független. Isten sokkal megértőbb Önnel ezzel kapcsolatban is, semhogy elvárna ilyen csiki-csuki játékot, hogy csak akkor mehet áldozni, ha nem volt ilyen bukása. Higgye el, nem ez a legfőbb bűne. Akkor meg miért ettől függene a gyónása?
Javaslom még, hogy ne kösse össze ezt a küzdelmét a társkereséssel. Ha talál valakit, attól még ez nem oldódik meg. Sok házas ember is végez önkielégítést. Mert nincsen rendbetéve nála ez a dolog. A kettőt teljesen függetlenítse magában! Imádkozzék társért, de ezt is Isten akaratának keresése mellett. "Ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogyan te." Ezt mindig tegye hozzá. Különben az imája nem imádság, hanem követelés. Amit csak azért nem tud meghallgatni az Úr, mert az ilyen imádkozóból hiányzik a nyitottság, ami a befogadáshoz elengedhetelen volna. Szeresse az Urat, és örüljön, hogy szeretheti. Ő is szereti Önt így, ahogy van. Ennél boldogítóbb dolog nem létezik a világon.
Kedves Lelkiatya! Léteznek jövőbe látó emberek a Földön? Egy idegen hölgy, akivel nem rég találkoztam először, jósolt nekem, válaszolt a kérdéseimre. Olyan dolgokat mondott nekem, amiről ő biztosan nem tudhat, mivel életünkben először találkoztunk, de valós információkat tudott rólam, a családomról. Mindig voltak fenntartásaim, de ez most egyszerűen hihetetlen... Honnan tudhatott ő pl. a családi viszonyokról, a végzettségeimről, stb.? Valóban létezhet ilyen?
Igen, létezik ez a jelenség. Parapszichológiai adottságnak nevezzük, mert a pszichológia határán, illetve azon úl van. Én kifejezetten veszélyes képességnek tartom. Bár azt mondják, voltak szentek is közöttük, de sokkal több olyan esetről tudok, amikor visszaéltek ezzel a képességgel. Az Ön esetében sem biztos, hogy fizikailag látott az illető a távolba, hanem rendkívüli érzékenységgel fogta azt, ami Önből sugárzott. Ebből rakta össze, amiket mondott. De nem kizárt az sem, hogy nem az Önnel való kapcsolatra való érzékenysége alapján, hanem valami más módon tudott ilyeneket mondani. Megrendítő könyvet olvastam azokról az esetekről, amikor az ilyen emberek valóságos megtérésen mentek keresztül, s már mint mélyen hívő keresztények mesélték el, hogy milyen alvilági szellemi erők béklyóiba keveredtek az ilyen jellegű mesterkedéseik révén. Megtérésük után azonnal szakítottak vele. Ezért is tartom veszélyesnek. Még ha jót akar is vele tenni az illető, könnyen belegabalyodhat efféle szellemi erőkkel való kapcsolatokba. Ha valaki ilyet érzékel magában, legjobban teszi, ha nagyon erősen imádkozik mély, megrendíthetetlen hitért, hogy ez az adottsága nehogy tévútra vigye. Amikor pedig ilyen jelenséggel találkozunk, nem érdemes megállni mellette, szóba állni vele, mert semmi jót nem fog hozni. A Teremtő megengedte nekünk, hogy megküzdjünk a magunk életével. Semmiféle kerülőúttal nem spórolhatjuk meg ezt a küzdelmet.
Tisztelt Lelkiatya! Miért mondta ezt Jézus? Hiszen Ő jó és egy az Atyával. Nem értem.
Amikor útnak indult, odasietett hozzá valaki, térdre borult el?tte, és úgy kérdezte: ?Jó Mester! Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?? ?Miért mondasz engem jónak? - kérdezte Jézus. - Senki sem jó, csak egy, az Isten.
Ezt mint ember mondta. Talán, hogy tanítson bennünket arra, hogy egymást se dicsérjük. Tanuljuk meg, hogy senkisem jó, csak egyedül Isten. Persze, ez nem ellenkezik a másik igazsággal, hogy az ember alapvetően jó. De ez a jósága is ugyanúgy Istentől van. Amennyire él benne Isten, annyira jó az ember. Jézusnak ez a kijelentése nem az Atyával való egylényegűségét emeli ki, hanem az Atya mindenekfölöttiségét.
Kedves Lelkiatya! Hogy értelmezhető ez a mondat? "Isten ítéletei igazságosak: megbocsát a megtérő bűnösnek, de megbünteti a bűnbeeső igazat." Nem büntető Istenképet ismerünk, mégis hogyan értelmezzük ezt?
Isten sohasem büntet. Azt megengedi, hogy a tetteinknek meglegyenek a következményei. De ezt is nevelő céllal teszi, hogy tanuljunk a hibáinkból. Például amikor valaki este felönt a garatra, habár Isten szereti ezt a léhűtő embert, de azért nem veszi el tőle a másnapi fejfájást. Hátha ebből tanul. Sokszor tapasztaljuk a bűneink büntető következményeit, s ezt szoktuk Istenre vetíteni. De ő nem olyan, mint mi a gyermekeinkkel vagy velünk voltak a szüleink. Ők bár talán jogosan büntettek bennünket, de tökéletlenségükben biztos hogy voltak ezekben kiegyensúlyozatlanságok, kisebb bűnért nagyobb büntetést kaptunk, nagyobbért kisebbet, vagy éppen semmit, máskor meg tévedésből indokolatlanul kaptunk büntetést. Mivel a gondolatainkban a büntetés ennyire összekapcsolódik az igazságtalansággal, ezért nem tartom helyesnek, ha Istenre is rávetítjük a büntetés fogalmát. Az őrá egészen bizonyosan nem igaz. Az viszont igen, hogy nevelni, tanítani akar. Minden bizonnyal ezért engedi meg, hogy megtapasztaljuk tetteink következményeit.
Tisztelt Lelkiatya! Jézus Urunk valóságos Isten és valóságos ember. Ez utóbbiból következik, hogy férfiként rendelkezett tesztoszteronnal, erre irányul a kérdésem. Lehetett nemi vágya, vagy Istenként ilyen téren hidegen hagyták a teremtményei? Az érdekel, hogy harcolhatott a testiséggel? Látom, hogy sokunknak okoz gondot a 6.parancs,hogyan kell elképzelni, Krisztus is kűzdhetett vele emberként?
Jézus Urunk egészséges férfi ember volt. Nem hiányzott belőle semmi, ami férfiassá teszi az embert. Tudjuk, hogy neki is voltak kísértései. A negyven napos pusztai böjtje alatt kísértette a sátán, annak végén pedig evéssel, hiúsággal, vakmerő bizakodással kísértette. De amikor kudarcot vallott, a szöveg arra tesz utalást, hogy ott egy időre hagyta ott a sátán (Lk 4,13). Tehát következtethetünk, hogy később is kísértette.
Az is bizonyos, hogy nem hagyták hidegen a teremtményei, hiszen a legtökéletesebb szeretettel volt irántuk. Az igaz viszont, hogy teljesen tiszta szeretettel. Hogy ebben hol, hogyan jelent meg a nemi kísértés, azt nem tudhatjuk.
A vezeklő atyáktól tanulhatjuk meg, hogy ők is Jézushoz hasonlóan az Isten iránti szeretetükkel küzdötték le a rájuk törő kísértéseket. Egyik alkalommal egy remetét bűnbe akarták vinni. Nagy vihar idején egy utcanő teljesen átázott ruhában bekéredzkedett hozzá. Ott pedig elkezdte levetni és szárítgatni a ruháját. Egyszer csak azt látta, hogy a remete kirohant a ház elé. Ott fogta a fejszét és levágta az egyik ujját. A csonkolt, vérző kézzel lépett vissza a kunyhójába. Ettől megrémülve aztán elmenekült a nő.
Ha szélsőségesnek is tűnik a példa, jól jelzi, hogy a szerzetes egy másfajta, sokkal erősebb fájdalomba menekült, csak hogy bűnt ne kövessen el. A figyelmét tehát erőnek erejével másra irányította. Ez a módja a kísértéstől való elfordulásnak. Jézusban annyira erősen élt a lángoló szeretet az Atya iránt, hogy hozzá nem férkőzhetett semmilyen bűn, bármilyen kísértés érte is.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy egy gyerek hány éves kortól felelős a tetteiért erkölcsileg nézve? Most akarom rendbe tenni az életem és sok minden most jön elő. Tudom hogy mindenkinek meg kell bocsátanom. És hogy én is sok bűnt követtem el amiért bocsánatot kértem. De van egy olyan kérdés bennem hogy ha egy szexuális kapcsolat tiltott (akkor nem tudtam) és nem tiltakoztam és nem is védtem meg magam, akkor egy 7 éves gyerek felelős e a tettéért? Beleegyeztem, de mégis úgy érzem magam mint egy gonosztevő és mint akit megerőszakoltak, pedig nem. Az biztos hogy azóta rá nézni sem bírok a férfiakra és nem volt semmilyen nemi kapcsolatom. Fontos lenne tudnom hogy az én hibámból történt e az eset (mert akkor magamnak kell megbocsátani) vagy nem (mert akkor nem kell megbocsátani rájuk nem haragszom). A másik kérdésem pedig az lenne hogy az normális e hogy a megbocsátás során egyszerre érzek fájdalmat és szomorúságot és haragszom magamra és sajnálom azt aki megbántott (néha úgy érzem hogy feleslegesen reagálom túl és nem is bántó amit tett)? Valamint azt szeretném kérdezni hogy ha álmunkban előjön ilyen vágy és álom (ami ellen küzdök de nem tudok ellene tenni semmit) akkor mit kell csinálni? Lehet e összefüggés az állandó önkielégítés utáni vágy és a gyerekként átélt kapcsolat között? Bűn e ha haragszom a szüleimre hogy nem jöttek rá semmire és nem is merem elmondani (félek hogy ők is úgy látják hogy beleegyeztem tehát az én hibám)? Teljesen össze vagyok zavarodva. Sokszor magamra fiúként tudok csak gondolni lehet hogy ennek is köszönhető? Tényleg elkárhozhatok amiatt hogy lányként fiúnak tekintem magam? Tanácsát segítségét előre is köszönöm
Kedves Testvérem! Nagy szomorúsággal és együttérzéssel olvastam sorait. Egy hét éves gyermeknek ugyan van már bizonyos erkölcsi érzéke, tudja, ha valami rosszat tesz. Főként a visszajelzésekből. Viszont a szexualitásról még semmi igazi ismerete nincsen. Ha ilyenbe belemegy, abban ő egyáltalán nem hibás. Egészen biztos vagyok, hogy aki ezt a dolgot Önnel művelte gyermekkorában, az jóval idősebb volt Önnél. Ezért érezte úgy, hogy bár jó érzés volt a dologba belemenni, mégis úgy érezte magát, mint akit megerőszakoltak. Ez ugyanis pontosan így is van. Ez az egyik legszörnyűbb tett, amit gyermek ellen el lehet követni. Ő még ebben teljesen ártatlan. Hogy vannak benne velejáró, jónak érzett testi tünetek, ez is természetes, a biológia ilyen. De éppen ezért rettentő súlyos vétek annak részéről, aki kihasználja a gyermek ilyen irányú tudatlanságát, mert egy egész életre ható súlyos sebet ejthet a lelkén, a személyiségén. Ez történt az Ön esetében is. Ugyanakkor sugárzik az írásából, hogy Ön alapvetően nagyon jólelkű ember. Nem akar neheztelni, nem akar haragudni, másokat vádolni. Ez rendben is van. Ugyanakkor a lelke mélyén egy nagyon erős, szinte gyűlölködő vád van az iránt az ember iránt, aki ezt tette. Ez vetül ki a szüleire is. Hozzáteszem, abban a szüleinek is volt felelőssége, hogy ezt az esetet nem merte nekik elmondani. A mai szülőknek is mondom: olyan gyermek-szülő viszonyt kell kialakítani, amelyben nem csak, hogy mernek őszinték lenni a gyermekek, hanem vágynak arra, hogy szüleikkel a dolgaikat megbeszéljék. Ez a természetes, ez az egészséges. Sajnos, ez azért sok családban hiányzik. Ez hiányzott Önnek is. És ezt a sebet eddigi életében egyedül cipelte. Jólelkűségéből fakadóan nem hagyta, hogy a gyűlölet felszínre jöjjön, és emiatt ott maradt legbelül. Saját maga ellen fordult. Ezért nem szereti saját magát. Ez is része annak, hogy szeretne más lenni, mint ami. A fiúnak érzés gyökerében is ez van. Nyilván összefüggésben a szexuális tettel, amit Önnel műveltek. Ilyesmiből származik egyébként nagyon sok szexuális tévelygés (homoszexualitás, transzgender törekvések, stb.)
Ön tehát nem hibás az akkori tette miatt. Ne vádolja magát emiatt! Ugyanakkor szüksége van arra, hogy ezt alaposan kibeszélje, átbeszélje valakivel. Ha külön ír a lelkiatya@hd.gorogkatolikus.hu címre, akkor esetleg közvetlenebb tanácsot is adhatok, hogy hová forduljon. Valószínű, ez az én itt leírt tanácsom még nem elég.
Imádkozom is Önért, hogy egyenesbe jöjjön az élete, az önbecsülése, az Istennel való kapcsolata.