Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenhét meg hét? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Tiszteltet Lelkiatya ! Hogyan kell pontosan a chotki val imádkozni? Van több változat? A görög hagyomány szerint? Illetve az Athosz hegységen hogyan szokták alkalmazni a Jézus füzért milyen ima láncokkal? Válaszát előre is köszönöm! Ferenc . +!
Kedves Ferenc! Könyvtárnyi írás van arról, hogy hogyan kell a Jézus-imát imádkozni. Ezen a szűk helyen nincs mód ennek kifejtésére. Ennek a Jézus-imának a füzére a csotki vagy görög nevén komboszkinion. (Mind a két szó, a szláv is meg a görög is azt jelenti: olvasó). Ebben a lelkiatya rovatban is megtalálható egy lista, amely az erről a fajta imádságól szóló magyar nyelvű könyveknek a címét tartalmazza. Érdemes visszakeresni. Most egyszerűen csak annyit tudok elmondani, hogy hasonló imádság ez, mint a római katolikusoknál a rózsafüzér. Néhány különbség azért van. A csotki nem mindig azonos hosszúságú, lehet 33, 50, 100, 200 szemes vagy ennél is több. Az egyes csomókra mindig ugyanazt mondjuk, nincs semmi változás. Hogy ki mit mond, az is többféle lehet. A legismertebb fohász így szól: Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön! Ezt a fohászt, vagy ennek rövidebb változatát (Uram, Jézus Krisztus, könyörülj rajtam! vagy: Jézus, könyörülj!) ismételgetjük minden egyes szemre. Amikor körbeértünk, lehet újra kezdeni. Még az Athosz hegyén sem egységes ennek gyakorlata. Legtöbbször egyedül mondja az imádkozó, csöndesen, magában. De lehet hangosan is. Sőt, lehet énekelni is, van egy egyszerű dallama a szavaknak. Van, ahol a fiatal szerzetesek együtt mondják vagy éneklik. Mi a lényege? Hogy a fohász mondása során az ember értelme elforduljon más gondolatoktól, és ezek a fohászok elvezessék a szívébe, hogy ott találkozzék, ott legyen jelen együtt az ott lakó Úr Jézussal.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy hosszú ideig nem tudtam elfogadni hogy egy központi idegrendszeri sérült gyermekem van, egyedül nevelem, sokat veszekedtem vele, bántottam, és őt hibáztattam mindenért. Ki akartam nevelni belőle, mivel azt mondták hogy neveletlen (de később egy neurológus megállapította hogy központi idegrendszeri sérült). Most már az életemnél is jobban szeretem, meg is bántam meg is gyóntam, de nem tudom hogy tehetném jóvá a múltat. Hogyan vezekelhetném le, hogy egy ártatlan gyermeket nem jól szerettem, nem jól neveltem? Mit tenne a helyemben? 11 éve egymásnak vagyunk és sokat javult a kapcsolatunk amióta újra Istennel élünk, rendszeresen imádkozom és a karantén előtt rendszeresen járultam Szentségekhez is.
Drága Édesanya! (Gondolom, édesanyáról van szó.) Az Isten nem kér semmiféle elégtételt. Az Isten ingyenesen szeret minket. A világ szokta követelni az elégtételeket meg az igazságszolgáltatást. Önnek semmi de semmi tartozása nincsen sem a gyermeke sem az Isten felé. Hiszen Önnek is szenvedés volt az az életszakasz, amíg nem ismerte föl, hogy hogyan kezelje helyesen ezt a helyzetet. Ez nem elég büntetés? Ne akarjon ennél többet, már rég megfizette ezt. Annak örüljön, hogy fölismerte, mit kell tennie. Adjon hálát Istennek, hogy ide elvezette. Gondolom, most sem könnyű az életük, de egészen mássá vált azáltal, hogy az Istennel élnek. Ezt az utat folytassa tovább! Fedezze föl minél mélyebben, hogy mit jelent Isten végtelen szeretete! És ha a nehézségeket nem is veszi el Öntől, az élete mégis egyre boldogabb lesz. Ha valami elvár Öntől az Isten, akkor ez, hogy ebben a növekvő boldogságban éljen. S ő mindent meg is ad hozzá, meglátja.
Több paptól is hallottam már, hogy az "Adjátok meg a császárnak ami a császáré, és az Istennek ami az Istené" jézusi mondat nem teljesen azt jelenti amit mi értünk alatta (kötelességek teljesítése a vezetők felé), hanem eredetileg ez "adjátok vissza". Ha ez így van, mit jelenthet ez a felszólítás?
Ennek a tanításnak, mint Jézus minden szavának többféle értelme van, nagyon sokféle magyarázat lehetséges, mert ezek a szavak végtelen tartalmúak. A keleti atyáknak van egy szép magyarázata erről. Nekem ez tetszik legjobban. Jézus előbb megkérte az akadékoskodókat, hogy mutassanak egy pénzt. Azon rajta volt a császár képe. Ezek után mondta, hogy adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és az Istennek, ami az Istené. Az Isten arca az emberen van. A pénzt a világi hatalomnak adjuk oda, önmagunkat pedig az Istennek.
Kedves lelkiatya, aki még nem volt bérmálkozó az is kérheti a Szentlelket, hogy segítsen dönteni? Most készülök elsőáldozásra, de mellette a gimiben is most kell dönteni hogy milyen tantárgyat tanuljak pluszban. És elbizonytalanodott bennem minden. Idáig töri tanár akartam lenni, de most a matek vonz. Csak az biztos, hogy egyházi fősulira akarok menni, mert a keresztény hitem miatt folyamatosan bántanak a suliban. Most a járvány ideje alatt szerencsére nem tudnak.
Igen, mindenki kérheti Isten segítségét, nem csak a megkereszteltek. Bárki megszólíthatja a Szentlelket, nem csak azok, amik meg vannak bérmálva. Ezek a szentségek azonban még hatékonyabbá teszik a lelki törekvéseimet, engem még fogékonyabbá tesznek Isten ajándékaira. Amit leír, az némileg meglepő, hisz kissé távol van egymástól ez a két tudományterület. Persze, vannak közeli, sőt találkozási pontok is a két tárgy között. Mindenesetre arra figyelmeztetem, hogy megfontoltan hozzon döntést. Kérjen tanácsot is akár tanáraitól, barátaitól, lelkiatyától. De a döntést saját maga hozza meg, azt ne hárítsa át másra. Meg buzdítom arra is, hogy bérmálkozzék meg minél hamarabb. Ezzel se húzza az időt. Ha Ön szeretne egyházi felsőoktasási intézménybe járni, akkor bizonyára már nem kevés ismerete van ezekről, biztosan járt hittanra. Szóval, ne halogassa a bérmálkozást. De azért már addig is imádkozhat nyugodtan a Szentlélekhöz. Tőle kérjen bölcsességet! Ám azt is tudnia kell, hogy az egyházi intézményben sem szentek vannak. Ott is fog találkozni emberi gyarlóságokkal. Ezt csak azért mondom, nehogy fölösleges csalódás érje. Nem menekülhetünk el a világ bántásától. Krisztus sem menekült el. Meg kell találnunk az erőt, hogy semmi ne bizonytalaníthasson el minket, semmi ne tántorítson el a hittől, ne távolítson el Jézustól!
kedves lelkiatya. Szeretném megkérdezni, hogy Jentezen Franklin böjtről szóló két könyve mennyire katolikus? Elfogadható-e katolikus szemmel? Vagy sem?Nagyon érdekelne, mert ki szeretném zárni az ezotériás és kat. vallással nem egyeztethető könyvek olvasását. Viszont nagyon érdekel a böjt
Amit sikerült olvasnom és meghallgatnom tőle, az mind figyelemre méltó. Sajnos nem katolikus, tehát a böjtről való tanítását is a katolikus egyháztól függetlenül állítja föl. Kár. Ugyanis a katolikus egyháznak kétezer éves tapasztalata van erről, s érdemes volna azzal párhuzamba állítani, ahhoz kötni a maga tapasztalatait a böjtről. De egyrészt az ő hozzáállása ettől függetlenül - nekem - teljesen hitelesnek tűnik, másrészt mi, katolikusok is hibásak vagyunk abban, hogy egyházunknak ez a fontos tudása elsikkadni látszik, mert nem vesszük komolyan, nem éljük meg. Úgyhogy érdemes odafigyelni erre a lelkipásztorra, és a tapasztalatait, lelkesedését átvéve a saját egyházunkon belül megélni azt, amire buzdít.
Azt szeretném kérdezni, hogy római katolikusként megkeresztelt kisfiú lehet-e elsőáldozó görögkatolikus templomban? Illetve, hogy ilyenkor a bérmálkozás szentségét is megkapja egyben? Katolikus család vagyunk, rendszeres templombajárással, közös imaélettel és elsőáldozási felkészülést is kap a gyermek az iskolában (RK iskola). Néha görögkatolikus liturgiára is járunk, mivel az egyik nagypapa görögkatolikus. Nagyon szeretjük.
Jogos a kérdés, hiszen a görögkatolikusoknál előbb a bérmálás szentségét kapja meg a megkeresztelt személy, és utána az Eucharisztiát. Mostanában egyre gyakoribb, hogy e három szentségben egyszerre, egy szertartáson belül részesül a megkeresztelt. Itt nyilvánvaló a sorrend, hogy a keresztséget a bérmálás követi, s amikor már megkapta a Szentlelket, akkor részesülhet az Eucharisztiában. Teológiai szempontból ez a helyes és értelemszerű sorrend. Ezért Önnek sem mondhatok mást, mint azt, hogy ezt a sorrendet érdemes megtartani. Hozzáteszem azonban, hogy ez nem gyakorlat nálunk, az ilyen eset egészen ritka, hogy római katolikusnak keresztelt gyermek legyen nálunk elsőáldozó, és ilyenkor előtte részesüljön a bérmálásban. Noha ez volna logikus és teológiailag helytálló. Javaslom, hogy beszéljék meg ezt az atyával, aki ebben eligazítást tud majd adni Önöknek.
Kedves Lelkiatya! Gyakran kísért imádság után a gondolat, hogy ez az imádság elég felszínes volt, néha még olyankor is, mikor vigyázok, hogy ezt elkerüljem. Hiába adom át magam az Úrnak, valami mindig azt súgja, hogy nem volt ez rendben, hiszen csak a teljesítmény végett imádkozom. Pedig nem! Az ilyesmit mindig próbálom elkerülni, mégis gyötörnek ilyen gondolatok. Mit tehetek?
Ne álljon szóba ezzel a gondolattal. Ez ugyanis egyértelműen kísértő gondolat. Az sugallja, hogy nincs rendben az Istennel való kapcsolatod, hiába erőlködsz, sosem lesz tökéletes, stb. Ezeknek semmi értelme nincsen. Kivált az imádsághoz kötődően. Értsük meg, nincs arra műszerünk, amely - legalábbis közvetlenül - ki tudná mutatni, hogy milyen vagy milyen volt az imádságunk! Azok az érzések, azok a gondolatok, melyek az imádságot kísérik a mi emberi természetünk szüleményei. Az imádság azonban az Isten ajándéka. Olyan isteni ajándék, amely az emberi hiányosságokat sokszorosan pótolja. Nekem elég csak elkezdeni az imádságot, s persze, benne maradni, nem abbahagyni, a többit a végtelen hatalmú Úr adja hozzá. Ne akarja mérlegelni azt, hogy jól imádkozik-e vagy sem. Ha ezt tenné, akkor imádság helyett mérlegelne. Hagyja a mérlegkészítést másra! Nyugodtan leszögezheti, hogy az imádsága nem tökéletes, sok minden zavaró tényező, kívülről is, belülről is belevegyül. Semmi vész. Ez van, Ön most itt tart. De fog még tovább is fejlődni. Ha nem hagyja abba az imádságot. Inkább köszönje meg, legyen hálás, hogy az Úr meghallgatja Önt. S amikor ilyen gondolata támad, hogy ez egy gyenge ima volt, annál nagyobb hála töltse el a szívét, hogy a jóságos Úr ezt is nagy örömmel vette Öntől. Az imádság öröm és hála a Lélekben. Erre törekedjék, ezt ismerje föl! Ezt köszönje meg Istennek!
Erkölcsi értelmben hogyan ítélendő, hogyha a pár folyamatos nemi kapcsolatot létesít majd pedig oltár elé áll? Házasság előtt úgy tudom, hogy van beszélgetés az atyával és gyónás. Ebben a szentgyónásban gondolom meg kell gyónniuk, végül feloldozást kapnak rá. Mit javasolna kedves Atya? Az én elképzelésemben bűnös érzés van a felekben az oltár előtt. De ez mégiscsak egy gyönyörű pillanat! szentségben részesülnek, hisz összeházasodnak, szerelmesek és nem tudják egymás nélkül elképzelni az életet. A tisztaság tanításának globális értelmezését abszolút megértem, ugyanakkor ha makro szinten tekintek erre a kapcsolatra, akkor viszont.. a felek teljes mértékben el tudnak köteleződni. Mi a helyzet abban az esetben, hogyha nem derül ki hogy hogyan élnek mégis egy derűfényes szombati nap oltár elé sétálnak?
Ezekről a gyönyörű szép dolgokról nem elméleteket kell mondani, hanem élni kell. Csak az értékeli igazán, aki éli. Nyilván, aki tagadja, vagy félrevezetettségében nem hiszi, nem ismeri, az azt sem tudja, hogy mit veszít vele. De hiába mondunk szépeket erről, hiába érvelünk a levegőbe, azzal még nem teszünk semmit. Erről csakis konkrétan, személyesen érdemes beszélni. Hiszen mi ketten, Ön és én hiába értünk teljesen egyet, hogy a házasság előtti nemi kapcsolat kerülendő, ettől még semmi nem fog megváltozni. Amikor Ön vagy én egy ilyen párral beszélgetünk, s ők rá is kérdeznek, hogy ez micsoda, miért van így, mi az értelme, akkor mondhatunk valami értelmeset, akár Öntől, akár tőlem kérdezték meg. De addig falra hányt borsó. Hiába beszélünk erről azoknak, akik ezt teljesen másként gondolják. Félő, hogy csak ítélkezés születik belőle. Az meg megint nem vezet sehova. Ha egy pár nem tartották meg házasság előtt a testi tisztaságot, akkor a házasságkötés előtt ezt meg kell gyónniuk. Föltéve, ha katolikus vagy ortodox párról van szó.
Kedves Lelkiatya! Nagyon introvertált vagyok, és emiatt nem tudok kapcsolódni az egyházi közösségemhez. Mit tanácsol Atya, hogy tudnék én is a közösség aktív tagja lenni, ha személyiségem gátat szab ennek? Köszönöm!
Az introvertált személyiség nagyon alkalmas arra, hogy mélyen gondolkodóvá váljék. Még nem azonos azzal, de jó lehetősége van rá. Az extravertáltnak ez nehezebb, ő könnyebben válik felszínessé. Tehát örüljön, hogy Ön ilyen személyiség. Ezen ne akarjon változtatni, hanem keresse a lehetőségeket, hogy mi hozható ki belőle leginkább. Az igaz, hogy a kapcsolatok építését ez nehezíti. Bár talán mégsem, mert ez csak a felszínes kapcsolatokra érvényes. Azt javaslom, hogy törekedjék mély, igazi, értékes kapcsolatokat kiépíteni. Nem baj, ha Önnek kevesebb barátja van, mint másnak. Csak ezeket a barátságokat nagyra értékelje! Nem azzal, hogy sokat vár tőle, hanem, hogy sokat ad bele. A közösségben Ön nyugodtan legyen csöndes, visszahúzódó. Ilyen is kell. Az ilyen embereket más csöndesebb emberek szívesebben szólítanak meg. Azt javaslom, hogy Ön is nézzen szét, ki az, akinek szüksége van társra, társaságra, megértő személyre. Az ilyen személyeket megszólítva tegyen azért, hogy a közösség értékes tagjává váljék. Figyelje, hogy mikor kinek mire van szüksége. Ne a csevegésbe akarjon bekapcsolódni, hanem a cselekvésbe! Legyen előzékeny és segítőkész! Ezek is a mélyebb kapcsolatokhoz tartoznak. Szóval, legyen hálás a Teremtőnek, hogy Ön ilyen személyiséget kapott, és ezzel az Ön adottságaival keresse, hogy hol, miben tud hasznára lenni másoknak!
Kedves Lelkiatya! Ne haragudjon, egy teljesen praktikus felvetéssel zavarom. Nézném Fülöp metropolita atya videóit, de sajnos akadoznak, leállnak. Ugyanez volt a helyzet a korábbi felvételeivel is. Akinek nincs hiper-szuper netkapcsolata, csak így tudja "nézni". Ha már belefektetik az energiát ilyen rövidke üzenetek készítésébe, nem lehetne, hogy Youtube-kompatibilissá tegye a videókat valaki? Nem értek hozzá, de annyit tudok: azon a platformon keresztül megbízhatóan lejátszható...
Továbbítottam ezt a jelzést az illetékeseknek. Remélem, tudnak ezen segíteni.
Kedves lelkiatya nem hagy nyugodni az a gondolat, hogy a mostani helyzet az büntetés, mert több évig nemet mondtam Isten hívó szavára. És csak egy éve tértem vissza hozzá. Mit gondol lehet tényleg bűntetése az Úrnak, hogy még jobban hozzá térjek. Jelenleg csak a misék hiánya és a vágy az Eucharisztia után tölt el. És sokszor megsiratom, hogy évekig semmibe vettem mindent.
Ó, nem! Erre ne is gondoljon. Ez kísértő gondolat. Azt sugallja, hogy Önt csak azzal a feltétellel szereti az Isten, ha megteszi, amit kér Öntől. De ez nem így van. Ön bármit tesz, akkor is végtelenül szereti Önt az Úr. Nem büntet. Inkább arra figyeljen, hogy milyen ajándékokat ad Önnek. Vegye észre a legkisebbet is! Keresse, találja meg ezeket az ajándékokat - naponta többet is kap! - és köszönje meg! Így lehet kigyógyulni abból a téves gondolatból, hogy az Isten korábbi tetteiért bünteti. Persze, a tetteknek megvannak a maguk következményei, de az sohasem büntetés. Jó, nagyon is jó, ha él Önben a vágy a Eucharisztiára. Úgyhogy nincs is semmi baj. Fogadja el a mostani nehéz helyzetet mint próbatételt, mint megerősítő helyzetet, amelyben lehetőséget kap, hogy még jobban kifejezze Isten iránti szeretetét!
Kedves Lelkiatya! Miért mondja az Úr Jézus: Ha szeretnétek, örülnétek, hogy az Atyához megyek, mert az Atya nagyobb nálam (Jn 14, 28) Hogyan, miként érti ezt nagyobbat? Mi kell ahhoz, hogy meglássuk ezt a különbséget az Atya és a Fiú között? Köszönve: Rita
Kedves Rita! Ebben az egy mondatban annyi teológiai tanítás van összesűrítve, hogy képtelenség azt ezen a felületen kifejteni. Megpróbálom néhány egyszerű szóval, ahogy én látom, de egy igazi teológus ennél sokkal többet tudna mondani. Jézus azt mondja: "Ha szeretnétek..." Nem szeretik az apostolok? Persze, a maguk módján igen. Nagyon is. De ez semmi, elenyésző ahhoz a szeretethöz képest, amit adhattak volna. Nem is értették akkor még, hogy mi is ez a szeretet. "Én és az Atya egy vagyunk" - mondta másutt Jézus. Tehát az ő igazi léte az Atyával való együttléte. Itt, földi életében isteni kiüresítettségében él. Ha majd visszamegy az Atyához, akkor minden beteljesül, földi munkáját elvégezte. Mindez bele van sűrítve abba a vágyba, hogy visszatérhessen az Atyához. "Az Atya nagyobb nálam" - mondja szerényen és alázatosan a Fiú, aki valójában egy az Atyával. Nincs közöttük különbség, csak egyetlen dologban: a Fiú az Atyától származik. Fordítva ez nem mondható. Tehát mindennek az eredete az Atya. Erre is vonatkozik a különbségtétel, amelyről Jézus beszél. Mi kell ahhoz, hogy meglássuk ezt a különbséget? Minél mélyebb és minél tisztább teológiai tudás. De olyan teológiai tudás, amely nem a könyvekből gyűjthető össze - bár az olvasmányok segíthetnek ebben -, hanem a személyes Isten-tapasztalás vezeti el az embert, hogy az Isten titkait minél mélyebben, minél teljesebben megérthesse, megélhesse, átélhesse. Mi kell hozzá? Hit. Hit és idő. Hitben eltöltött idő. Az ember idővel a hitében egyre inkább előre haladhat, ezáltal egyre közelebb kerülhet az Istenhöz. Mi kell hozzá? Kérés, alázatos kérés. Ez a tudás nem szerezhető meg pusztán emberi akaratból. Ezt csak Isten ajándékozhatja annak, akinek ő akarja. Jézus egyszer így beszélt: "Hálát adok, Atyám, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és okosak elől és a kicsinyeknek nyilatkoztattad ki. Igen, Atyám, így tetszett neked." (Lk 10,21). Ha vállalom a kicsinységet, akkor jobb esélyem van, hogy valaha eljutok e titkok befogadására, mint ha bölcsnek és okosnak tartom magam.
Kedves lelkiatya, mit tegyek hogy ne legyek irigy? Nagyon szeretnék ettől megszabadulni. Másik kérdésem hogy hogyan lehet a hirtelen haragot legyőzni? Nem vagyok harag tartó, de sokszor robbanok és utána gyorsan le nyugszom és máris bocsánatot kérek. Nagyon nehezen viselem a változásokat ezen is szeretnék változtatni. Mit javasol mit tegyek?
Legyen kitartó és türelmes ebben a munkában! Petőfi egyik szép képe szerint a szőlőszemnek is egy egész nyár kell, hogy zamatossá érlelődjék, hát még a világnak, ennek az irdatalan nagy szőlőszemnek. No, ilyen az ember személyisége is. Egy nyár nem elég rá. Sokszor egy élet is kevés, de azért szép eredményeket lehet elérni. A legfontosabb, hogy fölismerje az ember, mi az, amiben tehetetlen, amin képtelen változtatni. Ezt érdemes kimondani, világosan leszűrni ezt az tapaszatalatot. Ettől még nem lesz az lehetetlen, csak annyit mér föl az ember, hogy a saját ereje kevés hozzá. Itt jön a következő fölismerés: az Istennek ez lehetséges, és csak neki lehetséges. Akkor kezdjek el ővele közösen dolgozni az ügyön. Mit is mondott, az irígység és a harag? Két pöffeszkedő bűn, igazán nem könnyű tőlük szabadulni. Először is rendszeresen, minden nap imádkozzék ezért. Javaslom, hogy a kettő közül először csak az egyiket válassza ki. Azzal kezdtem, hogy legyen türelmes. Önmagával is. Vegye kézbe az egyiket és erőteljesen kezdjen el imádkozni az e bűnből való szabadulásért. Ha imádkozik ezért, akkor közben érdekes és szép megvilágosodásokat fog kapni, hogy mit kell tennie érte. Én most hiába mondanék ötleteket, az egyáltalán nem biztos, hogy az Ön életében is alkalmazható. Ehhöz is Isten Szentlelkétől kérjen tanácsot! Az irigységben nagyfokú szeretetlenség van, önző szeretetlenség. Ahelyett, hogy örülnék a másik sikerének, engem keserűséggel tölt el. Ahelyett, hogy ezen a ponton is növekedhetnék az öröm, a magam gyarlósága miatt épp ellenkezője történik, csak csökkenni fog. Legalábbis az én lelkemben. Ha imádkozik ezért, akkor például lassan képes lesz a másik embert, annak eredményét Isten szemével látni. Ő őszintén örül minden emberi előrehaladásnak (az igaziaknak!). Minél szorosabb kapcsolatba kerülök vele az imádság által, annál inkább fogok tudni én is úgy gondolkodni, úgy látni, mint ő. A lobbanékony természetétől se féljen. Nagyon helyes, ha tud ezekért bocsánatot kérni. Lehet, hogy megmarad lobbanékonynak, de a környezetét megtanítja helyes módon kezelni a hibáinkat. Tehát nagy haszna is lehet ennek az emberi gyarlóságnak. Ha ezzel kezdené a lelki munkát, akkor csak annyit tanácsolok, hogy igyekezzék minél rövidebbre fogni a reakció-időt. Vagyis a haragból kimondott szavai és az azokért kimondott bocsánatkérés közötti időt. Minél hamarabb fejezze ki, hogy bánja ezt a kirobbanást. Ha kitartóan ezen az időrövidítésen van, akkor egy idő után összeér a kettő, s mihelyt föllobbanna haragja, már ott is a reakció, hogy bűnbánatot tartson. Márpedig egy őszintén bűnbánatot tartó ember nem kiabál a másikkal, hanem épp ellenkezőleg, keresi a vele való békét. És mindig imádkozzék azokért is, akiket hirtelen haragjában megbántott. Ez megint remek stratégia. Mert a kísértő össze akar minket ugrasztani, de a dolog a visszaájára fordul, és ami átoknak indult, abból áldás lesz. Nem tudom, sikerült-e meggyőznöm, hogy az imádságon fordul minden.
Kedves lelkiatya! Az egyik ismerősöm azt javasolta miután elmondtam neki egy februári dolgot az egyik közös ismerősünkkel való konfliktusomat azt tanácsolta hogy beszéljük meg a dolgot. Sajnos az az illető nagyon megbántott ok nélkül mert a párjától kérdeztem valamit és a leányzó obszcén módon beszélt velem. Én úgy gondolom én 3 hónap után nem vagyok hajlandó megkeresni a leányzót aki így beszélt velem, azonnal elnézést kellett volna kérnie. A lányra azt mondják hogy rendes lány. Önnek mi a véleménye? Köszönettel: Ági
Kedves Ági! Az én véleményem a következő. Érdemes követni a zsoltáros szavát: "Keresd a békét és járj a nyomában!" (Zsolt 34,15) Persze, ha még nem érzi rá alkalmasnak, hogy békeszerző legyen, akkor még várjon. A békeszerző nem azt keresi, hogy kinek van igaza, hanem, hogy milyen úton lehet békét teremteni. Van, amikor ez a béketeremtés meglehetősen küzdelmes, nem elegendő egy bocsánatkérés. Néha ki kell tisztázni, amit lehet. Ehhöz mindkét félnek megfelelően nyitottnak kell lenni. Például meg kell várni, hogy a másik fél is nyitott legyen rá. Különben hiába rontok rá a békességteremtő szándékommal, az eredménytelen marad. S látszólag nem én vagyok emiatt a hibás, hanem a másik, aki, ugye, nem fogadta az én békülő közeledésemet. Holott én is hibás vagyok, mert még nem találtam meg rá a kellő időt és alkalmat, hogy kibéküljünk. Bár úgy látom, az Ön által említett esetben még Ön sem jutott el arra a pontra, hogy minden más érvet és érdeket félretéve kezdeményezze a békét. Nem baj. Dolgozzék rajta! Imádkozzék azért, hogy egyszer beköszönjön a béke! Persze, állhatatosan és hittel tegye ezt. A hitetlen imádság igazán nem sokat ér! No, ha eleget imádkozott érte, ezért a békéért meg az illetőért, majd akkor jön el az a pillanat, hogy képesek legyenek békülékeny szándékkal megbeszélni az esetet. Addig sajnos nem. Tehát az Ön ismerősének igaza van abban, hogy ezt meg kell beszélni, de Önnek is igaza lehet, hogy ennek még nem jött el az ideje. De javaslom, dolgozzék rajta, imádkozzék ezért. Hisz Önnek is rossz, az Ön lelkének is árt, ha itt mérgez ez a viszály, ez a békétlenség. Érdemes mihamarabb elűzni. De mondom, megfelelő időben és megfelelő módon.
Kedves Atya! Mikor lehet egy házasságot szentségi házasságnak nevezni? Milyen kritériumoknak kell megfelelni? Nem tudom pontosan. Köszönöm a segítséget!
Jézus Krisztus szentségi rangra emelte a házasságot, mert az szent jel: kegyelmet közvetít, és Krisztusnak az Egyházzal élt misztikus házasságának képe. Két keresztény ember között ? de csak közöttük ? minden érvényes házasság szentség. A katolikus és ortodox keresztények érvényes, szentségi házasságot csak az egyházban köthetnek. Amennyiben mindketten megkereszteltek a házasságuk szentségi házasság lesz, ha azonban csak az egyik fél megkeresztelt, úgy a templomi kötés érvényes, de nem szentégi házasság mindaddig, amíg a másik fél meg nem keresztelkedik. Keresztségének pillanatától az ilyen érvényes de nem szentségi házasság is szentségi lesz. A Katolikus Egyház szerint két protestáns krisztushívő tisztán polgári házassága ? minthogy azt a saját felekezetük házasságnak fogad el ? nem csupán érvényesnek, hanem szentségnek is minősül, és mint ilyen felbonthatatlan. Érdekes és nehezen megoldható visszásság, hogy a katolikus egyház a szentségi kötelék miatt ezt a házasságot is felbonthatatlannak tartja, míg a protestáns egyházak szinte mindegyike a saját házasságát felbonthatónak tartja.
    ... 206 207 208 209 210 
211
  212 213 214 215 216 ...