Van e ojan vallás amejiknak a tanitássa nem mond ellent Jlzusnak?
A Krisztus által alapított Egyház hűségesen hordozza Krisztus tanítását és közvetíti megváltó erejét. Minden más vallás csak emberi próbálkozás arra, hogy megközelítse az Istent. Krisztus Egyházában azonban maga Isten száll le közénk, hogy egyesüljön velünk. Semmilyen vallás nem hordozza Jézus Krisztus teljes igazságát, csak egyedül a kereszténység. Ilyen értelemben tehát az nem is tekinthető vallásnak, nem sorolható be a többi vallás közé.
Tisztelt Lelkiatya
Hol olvashatok részletes leírást az Ikonosztázion és a Szentélyben való közlekedésről (ki, mikor, melyik ajtón,)?
Válaszát előre is köszönöm.
Péter
Egyelőre nem tudok ebben tanácsot adni. Attól tartok, hogy a mi honlapunk sem szolgálhat ilyen segítséggel. De köszönjük a figyelemfölhívást. Igyekszünk olyan írást megjelentetni, amely ezt részletesen bemutatja.
Kedves Lelkiatya!
Az egyik kérdezőnek azt javasolta, hogy bérmálkozzon, habár nem szentségi házasságban él. A kedvesem szeretne bérmálkozni, de sajnos nem tudjuk megtartóztatni magunkat a szexualitás terén. Ebben az esetben is lehetséges érvényes bérmálás? Nem számít szentségtörésnek? Valahol azt írja a Magyar Katolikus Katekizmus, hogy szentségtörést követ el, aki halálos bűnben járul a bérmálás szentségéhez.
Válaszát előre is köszönöm!
Azért, mert szeretik egymást, és nem tudnak tisztaságban élni, még ne zárják ki annak lehetőségét, hogy a Jóisten a Szentlelke által segítségükre legyen. Mindenképpen kezdjék el a bérmálásra való felkészülést. Eközben nem csak sok új ismeretet szereznek, hanem sok olyan dolgot is megértenek, amely segít eligazodni nem csak a hit dolgaiban, hanem az élet és saját személyiségük, következésképp saját kapcsolatuk rejtelmeiben is. Hogy mi lesz majd akkor, amikor elérkezik a bérmálás időpontja, ezt senki nem tudja megmondani előre. Hátha már a fölkészülés során is sok kegyelmet kapnak, amely erőt ad a tisztaság megtartására, hátha maga a bérmálás szentsége is ebben az irányban segíti Önöket. Persze, a cél nem a a tisztaság megtartása, hanem az igaz szerelmük Isten akarata szerinti fejlődése, illetve az egyéni közeledésük is az Istenhez. Induljanak hát el bátran ezen az úton, s ne hagyják magukat letéríteni azzal az érveléssel, hogy ez Önöknek úgysem lehetséges.
A halottak szelleme vissza jön-e a földre? Láthatjuk-e szeretteinket haláluk után? Ha igen, akkor ugyanabban a romolható testben? Bűn-e ha valaki szellemsebésztől (Pszihotronikustól) várja gyógyulását? Tehát, engedi, hogy őt gyógyítsa. Ha bűn, miért?
Ha már elmentek, vissza nem jönnek. Halálunk után viszont jó reményünk van arra, hogy újra találkozhatunk velük, sokkal mélyebb, összehasonlíthatatlanul igazabb találkozással, ahol a fizikai gátak már nem akadályoznak minket a szeretetmegnyilvánulásokban. Ugyanabban a testben, de annak romolhatatlan formájában fogjuk viszontlátni egymást (ahogy Szent Pál ezt világosan tanítja: 1Kor 15,42-44). De nyilván, csak az üdvözültek találkoznak szeretetben egymással, hiszen a kárhozatban nincsen sem találkozás, sem szeretet.
A szellemsebészet inkább badarság, mint bűn. Bűnt az követ el vele, aki ezt terjeszti vagy azt állítja, hogy ezzel képes gyógyítani. Semmi valós alapja nincsen, népbutítás az egész. Nem szabad komolyan venni.
Kedves Lelkiatya.
Poszttraumás streszt állapítottak meg nálam. Egy betegség váltotta ki, meg egy orvos, aki azt mondta, Sosem fogok meggyógyulni. Azóta már jók az eredményein igaz gyógyszerrel és a tüneteim is enyhültek. Ez egy endokrin betegség volt. Lelkileg még nem jöttem rendbe. Voltam pszichológusnál, de inkább ártott, mint használt. Többet nem akarok menni.
Azt szeretném kérdezni, hogy egy lelkiatyához fordulhatok lelki támaszért? Ahová járok templomba, ott a lelkiatya lerázott.
Hová tudnék ezzel fordulni? Római katolikus nő vagyok, Miskolcon élek.
Előre is köszönöm.
Javaslom, hogy keresse föl Szent Ferenc kistestvérei közösséget: Kabar u. 8. Az ottani atyák bizonyosan szívesen segítségére lesznek.
Tisztelt Lelkiatya!
Azt szeretném kérdezni,hogy a csotki mirre való? És hogy lehet használni?
Úgy szoktuk mondani, ez a keleti rózsafüzér. Nem pontosan úgy használjuk, de mégis olvasóként kezeljük (a szláv szó is ezt jelenti: olvasó). Minden egyes csomóra egy Jézus-ima fohászt mondunk: Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön. Van 33 szemes, van 50, 100, 200 sőt, 300 szemes is. Nem mindegy, hogy hány fohászt mondunk el az Úrnak. Lehet ezeket a fohászokat egyéb tevékenységek közben is mondani, melyek ezt megengedik (pl fametszés), de jó, ha az ember úgy is használja a Jézus-imát, hogy teljes csöndet teremt maga körül, és bevonul saját szívének a csendjébe. Hogy oda eljusson, ebben nagy segítségére lehet csotki, Jézus nevének szólítgatása. Isten áldjon!
Kedves Lelkiatya!
Vallását gyakorló görög katolikus lány vagyok, azt szeretném megtudni,hogy hogyan lehet tudni hogy egy embert (mint társat) Isten szánt-e nekünk? Lehet azt érezni? Nem rég paráznaságot követtem el, de nagyon szégyelem magam miatta. Isten megbocsátja ezt a súlyos bűnt?
Válaszát előre köszönöm. Isten áldja.
Nem biztos, hogy első pillantásra megérzi az ember, hogy lám, ő az, akit a Jóisten utamba hozott, hogy a felesége legyek. De ha szerelemre gyúl a szív, akkor azért az jelez valamit. Fontos, hogy ez a szerelem tiszta legyen, minél tisztább, annál inkább lehet fölismerni benne és általa az Isten akaratát. Ha beszennyeződik akár paráznaság, akár önzés, lustaság vagy egyéb bűnökkel, akkor egyre kevésbé tud benne tisztán látni az ember. Ha viszont tiszta szerelemben él a párjával, akkor egyre inkább kirajzolódik az Isten akarata. Az is, ha esetleg mégsem ő az igazi.
Természetesen, Isten minden bűnt megbocsát. Egyszerűen meg kell gyónni őszinte bánattal, és persze, törekedni rá, hogy legközelebb még a közelébe se jussak ilyen bűnnek.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Egyik kérdező Szűz Máriát úgy állítja be, mint akinek 3 gyereke van!! Jézus, és még 1 fiú, 1 lány!!! A kérdező szerint ez a Bibliában megtalálható, Mária csak Jézusig volt szűz!!!
Erre szerintem illene reagálni, javítani, mert nem a valóságot tükrözi! Így a kérdező azt hiszi, hogy ez így helyes ahogy leírta!!!
Igen, köszönöm a jelzést. Már más is volt, aki erre fölhívta a figyelmemet. Mária szüzességét cáfolók többnyire arra szoktak hivatkozni, hogy Jézusnak voltak testvérei. Erről a kérdésről nagyon érdekes szócikket lehet olvasni a következő címen:
http://lexikon.katolikus.hu/J/J%C3%A9zus%20testv%C3%A9rei.html
Jo estét kedves atya! Szeretnék öntöl egy nem minden napi kérdést felteni! Mit jelenthet az hogy meg gyujtok egy gyertyát kőrbe rá teszek egy rozsafüzért és azt kérem az Úrtól hogy akik nekünk ártani akarnak/ártanak ne sikereljön nekik és ugyan azt adja nekik vissza amit ők nyujtanak nekünk ?rtatlanul! Ezek után a gyergyában l3vő szál meghajlott és el kezdet fordulni 90 fokos szögbenoda-visdza szép lassan és azoknak az embereknek a házára akikre gyanakodunk! Majd azon a szálon keletkezik egy görcs majd nem sokkal később olyan volt a szál eleje mintha meg se lett volna gyujtva de a vége s a közepe el égett! Ezek után a rozsafüzéren lévő kereszt meg hajlott egy picit! Üdvözlettel: Kata
Nem tudom, mi ez a jelenség. Lényeg, hogy nincsen semmi jelentősége. Ha bármi jelentőséget tulajdonítana neki, az súlyos tévedés lenne. Az imádságot ezektől teljesen függetleníteni kell.
Tisztelt Lelkiatya!
Ha szemérmetlenséget cselekedtem akkor azt imádsággal jóvá lehet-e tenni vagymeg kell gyónni?
Tamás
Az imádság ilyenkor nem azért kell, hgoy jóvátegyük a súlyos bűnünket. Nem a Jóistent kell kiengesztelni, kibékíteni, hanem saját lelkivilágunkat. Tehát azt javaslom, hogy imádságban nagy bizalommal forduljon az Úrhoz, de azért meg is kell gyónni ezt a bűnt. A teljes tisztuláshoz ez is elengedhetetlen.
Kedves Lelkiatya!
Az utolsó ítéletkor bekövetkező Ítéletet hogyan kell érteni? Mit jelent az, hogy valaki teste az üdvösségre, valakié pedig a kárhozatra támad fel? Hiszen ha valaki meghal, már utána eldől, hogy a mennybe, a tisztítóhelyre vagy a pokolra kerül, vagyis a tisztítóhely kivételével mind a menny, mind a pokol végleges állapot. Én a magam fejével úgy gondolnám, hogy aki már most a mennyben van, annak teste az üdvösségre támad fel, a pokolban levőké pedig a kárhozatra, tehát az utolsó ítélet nem jelent döntő változást a már elhunytak lelke sorsában. Mi a helyes értelmezés?
Isten áldását kívánom köszönettel a Lelkiatya szép munkájára!
Teljesen jogos a kérdés. Ennek megoldása, vagy inkább megoldhatatlansága abból fakad, hogy emberi fogalmakkal beszélünk olyan dolgokról, amelyek meghaladják az emberi fogalmainkat, meghaladják a bármennyire is elképesztő adottságokkal rendelkező, mégis véges értelmünket. Mi az előbb és utóbb fogalmakat csak az időkeretben tudjuk értelmezni. Viszont a halál után nincs idő, hiszen az fizikai, a teremtett anyagvilág törvényeihez kötött valóság. Ha viszont nincs idő, akkor azt sem tudjuk értelmezni, hogy mit jelent az egyéni ítélet és majd a végső, utolsó ítélet közti különbség. Ennek a mikéntjét tehát nem tudjuk megtalálni, megfogni. A lényegét kell megértenünk ennek a teológiai tanításnak, ami a következő: van egyéni felelősség és van közösségi felelősség, s ami még fontosabb, hogy van (lesz?) számonkérés, tehát tartozunk is ezzel a felelősséggel. Hogy milyen lesz a számonkérés, az ítélet, arról megint csak véges emberi fogalmaink vannak. Az Isten végtelen irgalmát nehezen tudjuk összeegyeztetni ezzel a számonkéréssel, kivált a büntetéssel. Erről megint csak annyit tudunk, hogy Isten nem büntet, hanem az ítélet nem egyéb, mint annak kimondása, hogy az ember mit választ: Isten mellett dönt, vagy vele szemben. Érdemes már az életben mellette dönteni - és ehhez igazítani a tetteinket -, mint arra számítani, hogy majd ott, a végén azt mondom, ha rajtam áll, inkább a mennyországba mennék...
Tisztelt Lelkiatya!
Az lenne a kérdésem, hogy a görög katolikus liturgiában hol helyezkedik el bűnbánati rész? És ezek a bűnbánati részek milyen jellegűek (bűnvalló imádság, kérdések alapján hangos választ igénylő "gyónási kérdések" (mint az evangélikusoknál), bűneinket tudatosító intelem/beszéd, vagy valami más)?
Az áldozásnak van valamilyen feltétele a hívek részéről? Például előtte magángyónáson való részvétel? Van magángyónás egyáltalán a görög katolikusoknál?
Nagy segítség lenne, ha ezekre a kérdésekre választ kapnák!
Előre is nagyon köszönöm válaszait!
Kati
Az egész Szent Liturgiát, de minden más szertartásunkat is átjárja a bűnbánat lelkülete. Ezért nem is lehet külön meghatározni, hogy melyik a bűnbánati rész. A dicsőítő és a bűnbánati imák folyamatosan váltogatják egymást. Például az Uram, irgalmazz! fohászsort mindig Dicsőség az Atyának...kezdetű dicsőítés követi. Az ekténiák (könyörgések sora) az elejétől a végéig átszövi minden szertartásunkat.
Az mehet áldozni, akiben megvan ez a bűnbánó lelkület. Legjobb, ha ezt a vágyát a szentgyónásban is kifejezi, tehát akar szakítani bűnnel, mely elválasztja Istentől.
Lelkiatya!
Úgy vettem észre, hogy a szerkesztő nem válaszol rendszeresen, ezért szeretnék az Atyától kérdezni!
Miért van az, hogy a honlapjukon nem jelenik meg olyan beszámoló, hír a görög katolikus egyházközösségek életével kapcsolatosan, mely a közösségi oldalakon megjelenik fényképekkel együtt? Az Érseki Hivatal sajtós munkatársának mulasztása?
Köszönettel segítségét és válaszát!
B.János
Rákérdeztem, s megtudtam, hogy ami beérkezik a honlap szerkesztőségébe az egyházközségektől, azt nyomban föl is teszik. Tehát az lehet az ok, hogy oda nem érkezik el. Valóban, érdemes az egyházközségi honlapokat szorosabban kapcsolni a központi honlaphoz.
Kedves Atya! Gyermekkorom óta katolikusként élek. 1 éve azt érzem elfordult az Úr tőlem. Csak a baj,a rossz jön rám és a családomra. Ön szerint mit tehetnék hogy javuljon a helyzetem?Kata
Kedves Kata!
Az Úr sohasem fordul el tőlünk. Ezt nagyon fontos mélyen tudatosítanunk a lelkünkben. Ha úgy érzem, hogy távol kerültem Tőle, akkor ezt a távolodást én okoztam vagy én engedtem, hogy a távolító erők hassanak rám. Javaslom, hogy újra kezdjen el úgy imádkozni, mint rég. Akkor jobban bízott az Úrban, jóval több időt szánt az imádságra. Ehhöz térjen vissza, s meglátja, hamarosan megváltozik a látása, s észre fogja venni az ajándékokat is, amelyeket az Úrtól kap, nem csak a keserűségeket.
Kedves Lelkiatya!
Ide írom kérdésemet erre a fórumra, mert Ön biztosan tud választ találni rá.
Most olvastam a honlapjukon, hogy az IVT-re majd a magyar fiatalok márciustól jelentkezhetnek a magyar honlapon. A támogatott helyekre jelentkezhetnek vagy a támogatott helyekre az egyházmegyéjükbe kell jelentkezni és ők regisztrálják a részvevőket a magyar oldalon?
Egy anyuka
A központi szervezők jövő év márciusában nyitják meg a jelentkezést a magyar nyelvű oldalon, de a görögkatolikusoknak a Metropólia egységes szervezése miatt az egyes egyházmegyék referensénél kell majd jelentkezni. A jelentkezés egyfajta pályázat keretén belül történik. Aki velünk szeretne részt venni annak egy jelentkezési lapot, egy motivációs levelet (miért akarok részt venni, hogyan kapcsolódok be az egyházmegye ifjúsági életébe stb.), lelkipásztori ajánlást (vállalva az egyházközségi önrészt) és valamiféle igazolást vagy beszámolót a nyelvtudását illetően kell majd a hivatalokba küldeni.
Az érdeklődők a honlapot (www.gorogkatolikus.hu) figyeljék, mert ott tesszük majd közzé a pályázati felhívást a jövő év elején.