Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi hét meg egy? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Krisztus feltámadt.
Kedves lelkiatya. Hallottam Szt.István rádióban orvos pshihologustól egy előadást,egy mondata megmaradt bennem.
Azt mondta " soha ne mondjuk senkinek, hogy csalódtam benned ".
Hogyan kell ezt értelmezni?
Köszönöm válaszát. Miklós.
Egyrészt téves fölfogás az, ha valakiben csalódunk. Ilyenkor sokkal inkább abban a képben csalódunk, amit az illetőről magunkban kialakítottunk. Ő, szegény, hozza önmagát, s lehet, hogy mi jobbnak gondoltuk, mint amilyen valójában, de akkor sem ő tehet róla, ha csalódtunk benne.
A rádióban elhangzott mondat azonban mélyebb igazságot fejez ki. Ha valakire rásütjük, hogy csalódtam benned, ez egyáltalán nem segíti az illető kibontakozását. Ritka esetben egy ilyen mondat arra késztetheti, hogy igenis, bizonyítson, hogy mégis jobb legyen, de ez sem ér fabatkát sem, hiszen mások előtti bizonyítási kényszer hajtja. Ez nem vezet sokra. Ha pedig az ellenkezőjét váltja ki, ami szintén nem ritka, akkor az illető még jobban bezárkózik, onnan kirobbantani csak nagy nehézségek árán lehet.
Tisztelt Lelkiatya!

Hogyan kell az olvasóval imádkozni? És mi értelme van a szabadon való imádkozással szemben. Írta már egyszer, hogy a legjobb a saját szavainkkal való imádkozás lenne. Én is szeretnék saját szavaimmal az Úrhoz szólni, de úgy érzem, nem jön magától semmi, vagy ha vannak is saját gondolataim, úgy érzem, mivel azt úgyis tudja Isten, így nincs értelme gondolni, mármint elmormolni a fejemben, vagy akár kimondani? Milyen az igazi ima? Például a Miátyánkot hogyan kell imádkozni, az elején és a végén keresztet kell vetni, vagy ez csak bennem maradt meg így? A "mert tiéd az ország, a hatalom, és dicsőség, mindörökké, ámen" utolsó mondatot nekünk is kell mondani, vagy azt csak a pap mondja?
Lenne még egy kérdésem. Nem rég Hajdúdorogra érkezett a máriapócsi Szűz-Mária kép, és sokan vártuk a templomnál, nagyon sokan voltak. Unokahúgomékkal voltak, és főként utólag belegondolva kicsit furcsának tartom, hogy ennyire tárgyimádók lennének az emberek, ugyanis ahogy mentünk befele a templomba a Mária kép után, az emberek annyira nyomultak befele, engem nagyon zavart az, hogy unokahúgomat is lökdösték, nyilván nem szánt szándékkal, és én nagyon féltem őket, egy percre szem elől is vesztettem az egyiket, és kétségbeesve kérdeztem meg anyukámtól, hogy hol van, de ott állt mellette, én pedig mondtam, hogy inkább maradjunk kint, majd ha lesz hely, bemegyünk. Olyan furcsa nekem, hogy egy kép valóban fontosabb lenne, mint a másik emberi lény, hogy figyeljünk egymásra és szeressük egymást? Én tiszteletben tartom hogy az egy szent kép, de igazából az egy kép, egy jelkép. Az emberi élet a legfontosabb szerintem, vagy csak én vagyok így vele?
Másik dolog, hogy sokszor emberek úgy beszélnek más elesett emberekről, hogy azok milyenek már, hogy sajnálják a tv-ben őket, sokszor már azt érzem, már majdhogynem ők a gonoszok, mert nyomorultak (csúnya szó, de más nem jut eszembe). Miért van az, hogy mindig az elszenvedő érzi magát hibásnak? Olvastam is, hogy azok a gyerekek, fiatalok, akiket bántalmaznak, szexuálisan vagy másképp, akár hibásnak is érezhetik magukat. Vagy a Bibliában is van, hogy Isten nem a holtak Istene, hanem az élőké. Mintha bárki is tehetne arról hogy meghal vagy elszenved valamit. Nem értem ezt a világot...
Mennyi fontos kérdés! Képtelenség néhány sorban ezekre válaszolni, de azért néhány gondolatot próbálok megfogalmazni.
Az imádságnak nagyon sok módja van. Majdnem a két, egymástól legtávolabbira kérdezett rá. A rózsafüzér imádkozásakor egymás után mondjuk többször a megtanult imát: Üdvözlégy, Mária... Miközben ezt mondjuk, figyelhetünk a kimondott szavakra, amelyek új és új értelmet nyernek, ha mélyen odafigyelünk rájuk, figyelhetünk az egyes titkokra, amelyeket tizedenként váltogatunk, tehát ennek segítségével belehelyezzük magunkat Isten művébe, de megtehetjük azt is, hogy míg ajkunk a megszokott szavakat mondja, lelkünk valójában csöndesen Istenre figyel, örvend Isten jelenlétének, közelségének, semmi több.
A másik, a saját szavakkal való ima talán még személyesebb: amit gondolok, azt mondom el az Úrnak. Érdemes ezt is gyakorolni. Mondok egy meglepő gyakorlatot. Tegye meg, hogy egyedül marad egy szobában, lehetőleg teljes csöndben, lehetőleg sötétben, egy gyertya fényénél, és ebben a csöndben hangosan megszólítja Istent: Itt vagy, Uram? Hallasz, Uram? Hadd mondjam el, ami szívemen van... Az egyedüllétben hangosan kimondott ima szava nagyon erős, szinte ijesztően hat, de csak az elején. Megtapasztalja az ember, hogy Isten valóban jelen van, hallgat, figyel, és azt is, hogy meghallgat. Ez nagyon szép tapasztalat!
Abban igaza van, hogy egy emberi élet, a másik személy mindig több, mint egy tárgy. Pontosítanom is kell, mert szó sincs tárgyimádásról. Egyedül Istent imádjuk. A képet még csak nem is tiszteljük, hanem azt, akit az ábrázol. Amikor megcsókoljuk, értetkőzünk, akkor nyilván nem a fatáblával akarunk érintkezni, hanem azzal, akit a kép ábrázol. Nagyon szeretjük Máriát az Istenanyát, s e lelkesedésünkben esetleg valóban megfeledkezhetünk arról, hogy figyelmesek legyünk másokra. Bocsássa meg embertársainak ezt a gyengeségét!
Amit az elesettek nyomorúságáról ír, az is igaz. Sajnos ebben megint az emberi gyarlóságunk mutatkozik meg. Ennek a helyzetnek az értékelésében azonban nagyon fontos, hogy ne másokat ítéljünk meg, hanem saját magunkban fedezzük föl, hogy miránk mennyire jellemző egyik vagy másik emberi hiba. Annak kiigazításán dolgozzunk, s azon igazán ne méltatlankodjunk, ha másokban ilyet tapasztalunk. Az Úr csak azt várja, hogy önmagunkat változtassuk meg, nem azt, hogy a másik embert.
Kedves Lelkiatya!
Az utolsó pillnatban mindannyiunknak van lehetőségünk, halálunk órájában Isten mellett vagy ellen dönteni. De mi lesz azzal, aki nagyon hirtelen hal meg, olyan hirtelen hogy szinte észre se veszi? Itt most arra gondolok, hogy ha pl "sétálgatsz az utcán, és valaki fejbelő hátulról". Ha valaki beteg, és fizikailag és lelkileg is érzi, hogy közel a vég, és elkezdi megbánni a bűneit, megtörténik az utolsó kenet, meggyón, akkor tulajdonképpen már Isten mellett döntött, neki bőven volt ideje, és már lelkileg felkészül az utolsó pillanatra. De az, aki tényleg nagyon hirtelen hal meg, úgy hogy nem is érzékeli az utolsó pillanatot, és mondjuk az illetőnek nincs ideje megbánni a bűneit, mert már hirtelen meghalt, azzal mi lesz?
És ha valaki mondjuk egész életében nagyon hitt Istenben, de a halála pillanatában valahogy elborul a feje, és mondjuk ellene dönt, akkor a pokolra jut az illető?
Egészen bizonyos, hogy véletlenül senki sem jut a pokolba, csak mert, mondjuk, peche volt a halálának esetével. Isten mindenkire odafigyel. Ami pedig még fontosabb: Isten azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön (1Tim 2,4). Akkor meg is adja mindenkinek a lehetőséget, hogy még ha elfuserálta is az életét, akár az utolsó pillanatban is megbánhassa, kérhessen irgalmat és bebocsátást a mennybe.
Kedves Lelkiatya!
Egy nagyon furcsa kérdésem lenne. Ugye, a halálunk után a Mennyben fogunk tovább élni, az örökkévalóságig, Istennel. De mi volt születésünk előtt? Akkor is a Mennyben voltunk, csak ezt "elfelejtettük", amikor megszülettünk? De akkor miért felejtettük el? Vagy egyáltalán nem léteztünk, és a létezésünk a földi életben kezdődött el, és majd a Mennyben folytatódik?
Most elmélkedéseket olvasok ezzel kapcsolatban, azért merültek fel bennem ilyen kérdések.
Az Egyház és a Szentírás tanítása egyértelmű arra vonatkozóan, hogy amikor Isten megteremtette a világot és benne az embert, akkor a semmiből teremtette. Előtte tehát nem létezett, s Isten akaratából egyszer csak lett. Ez, persze, nagy titok, az értelem aligha foghatja föl, csak hittel tudjuk elfogadni. Az is bizonyos, hogy Isten nem azért teremtette a világot és benne az embert, hogy egy ideig létezzen, aztán újra a semmibe vesszen. Az örökkévalóságról is tanúságot tesz a Biblia és az Egyháztanítása. Nagy titok ez tehát, de így van. Előtte nem léteztünk, Isten a létbe hívott bennünket, s attól kezdve örök életünk van.
Kedves Lelkiatya!
Különös dolgokra lettem figyelmes. A Kivonulás könyvében olvastam, miszerint Isten parancsa, hogy a szombaton dolgozókat meg kell ölni! (Kiv 35,2)
Negatív különbséget tesz a női rabszolgákkal (!) kapcsolatban. (Kiv 21,7)
Az alábbiakat pedig a Léviták könyvéből:
-Élő állati áldozatot követelt az emberektől (Lev 1,2)
-Semmilyen disznóból készült bőrkesztyű, futballadba, ecset tiltott(Lev 11, 8)
-Például homárt, vagy kagylót enni bűn (Lev 11,10)
-De akármilyen frizurát sem vághatok a fodrásznál? (Lev 19, 27)
Nagyon foglalkoztat a tudat, hogy valóban parancsolt ilyeneket Isten az embereknek? Ha igen, ezeknek mi értelmük volt? Sem igazságra, sem szeretetre nem tanít.
Előre is köszönöm válaszát és szép napot!
Az Ószövetségi Tórában szereplő előírások a választott nép életrendjét voltak hivatottak körvonalazni. A mai olvasó számára ezek annyi furcsaságot tartalmaznak, hogy azok hátteréről, értelméről könyveket kellene írni. A zsidó rituális törvények, szokások mögött a legtöbb esetben egészségügyi, kultikus, jogi, szociális, erkölcsi, illemtani stb. hagyományt lehet fölfedezni. Az Ószövetséget, és annak minden előírását ma már az Újszövetség fényében kell értelmezni. Jól sejti, hogy az említett előírások egy része sem igazságra, sem szeretetre nem tanít, ezért nem is szabad szó szerint értelmezni őket. Jézus arról beszélt, hogy beteljesíteni jött a Törvényt (Mt 5,17.), vagyis most már mindent csak az Ő szempontjából szabad értelmezni. Tehát nem vesztették érvényüket ezek az előírások sem, de lelki értelmet kaptak. Arról is rengeteg lelki tanítás és írás született, hogy az említett szabályoknak mi a keresztény lelki értelme.
Kedves Lelkiatya!
Miért állítják egyes Bibliai könyvekről (Judit-,Tóbiás-,Makkabeusok könyve) hogy deuteorkanonikusak? Miért nem kerültek be ezek a könyvek az első bibliákba?
Válaszát előre is köszönöm
A kánon (mérce) az Ó- és Újszövetségi Szentírás hitelesnek számító könyveinek listája. A katolikus Bibliánkba azok a könyvek kerültek be, melyek a kánont alkotják. Ez azt jelenti, hogy e könyvek megfelelnek a hitről való tanúságtételnek és használhatóak a nyilvános istentiszteleteken. Isten emberek által is működik a világban, ennek egyik jele ez a kánon. Az Ószövetség kánoni könyveit már a zsidóság meghatározta.
Az ókeresztény korban az Egyház többnyire a szentírási szövegek görög fordítását használta (ez a Septuaginta, azaz Hetvenes fordítás). Mivel a kéziratok nem voltak egységesek, ezért a kánon vitatémát is jelentett. A tridenti zsinat (1546) megerősítette, hogy az Ószövetségi kánoni könyvek száma 45 - ez ma 46, mert Jeremiás könyvét és a Siralmakat külön könyvnek számítják, tehát nincs tartalmi változás - az Újszövetségieké pedig 27 - összesen tehát 73 a Biblia kánoni könyveinek száma. A protestáns felekezetek viszont csak azt fogadják el kanonikusnak, amelyeknek ismerjük a héber eredetijét is. Ezek az elsősorban kanonikus, azaz protokanonikus könyvek. Amelyeknek csak a görög változatait ismerjük, azok a deuterokanonikus könyvek (pl. az Ön által felsorolt könyvek ilyenek.) Az isteni gondviselés érdekessége, hogy a XX. században megtalált qumrani iratok között találtak olyan héber szövegeket, melyeknek korábban csak a görög változatai voltak ismertek. Ettől azonban nem változott a korábban rögzített különbségtétel. Mivel az egyház hagyománya alapján ezek mind megfelelnek a hit mércéjének, ezért a hit szempontjából nem lényeges a proto- vagy deuterokanonikus különbség, mert az egyház mindkettőt sugalmazottnak tartja, így alkalmasnak tartja a hit közvetítésére és ajánlja felolvasásra.
Tisztelt Atya!

Bizonyára tudna nekem segíteni, hogy hol tudnék utána érdeklődni az 1900-1945 között születettek keresztlevelei után. Én Zala-megyében élek és Édesapám(aki már 2004-ben elhunyt) az Ő emlékére szeretném hogy a családnak ez az ága is ismert legyen. Az biztos, hogy Fábiánházán élt a családjával Nagyapám. válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Mária
Kedves Mária!
Fábiánházi anyakönyvek 1786-1906-ig vannak a levéltár állományában. A Görögkatolikus Püspöki Levéltár hétfőtől-péntekig 8-16 óráig tart nyitva. Családnévre vonatkozó információ esetén e-maiban is tudunk segíteni. Elérhetőség: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor u. 5. leveltar@gorogkatolikus.hu (42) 415-901; Fax: (42) 415-911
Kedves Lelkiatya!
Érdekelne, hogy milyen lehet megcsókolni egy lányt. Ezt csak azért kérdem, mert én is lány vagyok és vonzódom a saját nememhez, nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lehet megcsókolni egy lányt. Ebben a hónapban 18 éves leszek, és még soha senkit nem csókoltam meg úgy igazán. Be kell vallanom, hogy a lányokhoz jobban vonzódom, de csókon kívül nem igazán tudnék más testi kapcsolatot elképzelni... ezért nem is mondhatom magam olyan igazán leszbikusnak.
Hát, ez bizony veszélyes kíváncsiság! Nem szabad ezzel játszani. A lányoknál sokkal gyakoribb, hogy a szeretet kifejezésük ennyire közvetlen, sok testies elem van benne. Ezért gyakoribb is a fiatal lányoknál az ilyen félrecsúszás. Óva intem attól, hogy ilyesmivel játszadozzék. Tudja, ez az izgalmas kíváncsiság valójában nagyon szép dolog. Amikor majd a maga helyén és módján jelenik meg az életében, akkor mint egy áramütés, mint egy mennyből jövő villámlás, úgy borzongatja meg a testét, a lelkét, átjárja az egész lényét. Ellenben, ha ilyesmivel kíváncsiságból eljátszadozik, akkor kihúzza az életéből ezt a rendkívüli dolgot, érzéketlenné válik rá, letompítja az érzékiségre fogékony adottságát. Nem az a kérdés tehát, hogy ez bűn-e, hanem, hogy érdemes-e, szabad-e ilyen semmiségért ekkor értékeket elkótyavetyélni.
Tisztelt Lelkiatya!

Abban szeretném a segítségét kérni, fiatal házasok vagyunk, egyetemet elvégezve nyáron kötöttünk házasságot, és kaptunk állás mind a ketten hála Istennek. A kérdésem nagyon furcsán fog hangzani, nagyon örülünk a házasságunknak, de mivel most kezdtünk dolgozni még nem szeretnénk kisbabát, kérdésem az lenne: melyek azok a védekezési módszerek amelyek megengedettek az egyház szerint?
Isten áldja! Köszönöm
Az egyház a családtervezés természetes módját támogatja, amit az időmegválasztás módszerének is nevezhetünk. A lényege, hogy a testi egyesülést terméketlen napokra irányítja. A terméketlen napok megállapítását meg lehet tanulni. Általában a termékenység legalkalmasabb napja, az ovuláció időpontja, mely a következő ciklus kezdete előtt a 14. napra tehető. A terméketlen napok közvetlenül a vérzés utáni 3-5. nap, ill. a várható ovulációs nap után kb. 6. naptól a következő vérzés megjelenéséig terjedő napok, kb. 6-8 nap. A számolásnál figyelembe kell venni a ciklus átlagos hosszúságát, az önmegfigyelés különféle lehetőségeivel, pl. hőmérséklet mérésével, ill. váladékvizsgálattal pontosítani lehet ezeket a napokat. Ez utóbbi talán a legfontosabb, amihez gyógyszertári segédeszközt is igénybe lehet venni.
Az egyház nem támogatja a mesterséges beavatkozásokat. Az intrauterin spirált, és a hasonló elven működő eszközöket, valamint a sürgősségi fogamzásgátlókat nagyon súlyosnak és elutasítandónak tartja, hiszen azok abortív hatásúak. Mindenképpen érdemes a lelki vezető tanácsát is kérni, s megimádkozni speciális helyzetüket, hogy lelkiismeretes döntést tudjanak hozni, hogy mit tehetnek, ill. amit Isten színe előtt is vállalni tudnak.
Tisztelt Lelkiatya!

Talán furcsa kérdéssel fordulok Önhöz, és talán nem is tudja megválaszolni, de reménykedem, hogy igen. Két évvel ezelőtt kötöttünk házasságot a férjemmel, római katolikus szertartás keretein belül. A férjem ortodox (román állampolgár), én pedig római katolikus vagyok (keresztelt, elsőáldozott, bérmált, és házas). A férjemnek és a férjem családjának nagyon sokat jelentene, ha a gyermekünket ortodox templomban keresztelnénk, ortodox keresztszülőkkel (feltehetően Romániában). De mi magunk Magyarország nyugati részén élünk, katolikus közösségben, katolikus templommal, hittanórával. Ortodox hit vallás gyakorlására (gyakorlatban nem lélekben, mint templomba járás vagy hittanóra), vajmi kevés az esély, mondhatni nincsen. A kérdésem az lenne, hogy ha ortodox templomban ortodox keresztszülőkkel kereszteljük meg a gyermeket, járhat-e itthon római katolikus templomba, hittanórára, később lehet-e elsőáldozó, bérmálkozó? Elismeri-e majd később a római katolikus egyház a keresztszülőket keresztszülőnek, még ha ortodoxok is? Mindemellett a férjem az ortodox hitre is tanítaná, míg én a katolikusra.

Előre is nagyon köszönöm szíves válaszát.

Tisztelettel: Zsófia
Kedves Zsófia!
Az ortodox egyház áll legközelebb a katolikus egyházhoz. Jobb volna, ha a gyermekeiket katolikusnak keresztelnék, de áldásos az is, ha ortodoxnak. Azzal nyernek legtöbbet a gyermekeik, ha mindkét egyház tanítását megismerik. Elvileg ortodox hívő nem részesülhet a szentségekben katolikus templomban, de ilyen vegyes családnál ezt én mégis elképzelhetőnek tartom. Kínálkozik, hogy ha itt élnek Magyarországon, akkor megismerkedjenek a görögkatolikus egyházzal, amely kettejük között van. Bár ortodoxok is élnek Magyarországon, csak kis számban. (Román ortodoxok jobbára Gyulán és környékén, ahol püspökük is van.) Görögkatolikusok viszont gyakorlatilag az ország minden területén megtalálhatók.
Kedves Lelkiatya!
Nem olyan régen vettem egy könyvet a cime:A kiemelkedöen eredményes fiatalok 7 szokása.A könyvet a Harmat kiadó forgalmazza.Nagyon jónak találom sok hasznos önismereti dolgot,gyakorlati tippeket nyujt a helyes idöbeosztáshoz,fontossági sorrend kilakitásához,stb.A könyvet elküldtem egy közösségi levelezölistára,mivel online is olvasható és ott egy tag nagyon negativ kritikát mondott bár nem olvasta a könyvet,és azt mondta másoknak sem ajánlja mert szerinte ez new age-s.Olvasom a könyvet és nem találok benne new age-s elemeket(ezotériát,horoszkópot...)nagyon hasznosnak és reálisnak találom a könyvet.Bár a Harmat kiadó nem katolikus kiadó,de ugy látom a pszichológia terén nagyon jó könyveik vannak,amelyeket katolikus papok is ajánlanak.Az emlitett könyvet megtaláltam egy külföldi katolikus könyvkiadó web oldalán,ők is forgalmazzák.Ha a lelkiatya számára ismeretes a könyv mi a véleménye róla?Jó-e a keresztényeknek pszichológiai könyveket olvasni?Kicsit elbizonytalanodtam,az a vélemény után amit az illetö személy irt,zavart keltett bennem.Ha a könyvet olvasom nincs bennem rossz érzés.Talán itt is érvényesithetö a mondás,hogy gyümölcseiröl ismerjük fel jó-e valami.Kezdő teológus hallgató vagyok,és úgy érzem tudok elvonatkoztatva véleményt alkotni egy könyvröl,kiszürni belöle mi a jó és mi a rossz.De azért igyekszem megvizsgálni a dolgokat,hogy ne essek hibába.
Köszönöm válaszát!
Sajnos nem ismerem a könyvet, így nem tudok róla véleményt mondani. Első hallásra magam is idegenkednék tőle, mert fölmerülhet a gyanú, hogy megint olyan könyv született, ami a sikeresség forgatókönyveként kínálja magát. Márpedig a sikeresség tévút. Nem a sikerességre kell törekedni, hanem az üdvösségre. A new age legtöbbször ezt a téves célt ajánlja, ezért lehetett az Ön által említett személy ilyen kritikus. Azonban most utánanéztem mások véleményének, s úgy látom, hogy még keresztény oldalak is elismerőleg szólnak a könyvről.
Alapvetően semmi rossz nincs abban, ha az ember pszichológiával foglalkozik, ez segíti az önismeretet, az emberi természet megismerését. Viszont a nem keresztény pszichológia sok esetben félrevezető lehet, mert alapvetően téves az emberképe. Szabad és hasznos tehát az ilyen írások tanulmányozása, de nem válogatás nélkül.
Kedves lelkiatya!

Mostanában a Facebookon azt látom, hogy mindenkinek sikerül minden, jól érzi magát, boldog és hogy ha egy nyáron elmegy valahova akkor is halad valamire. Miért van ez? Miért nem mond le néhány ember arról hogy ne menjenek kirándulni, szórakozni? Én életem lemondások sorozata. Nem megyek kirándulni nyáron sosem, mindig csak a kötelességek teljesítéséből áll ki az egész életem csakis azért hogy ne lehessen belém kötni. Már rossz nézni mások boldogságát, hányingerem van tőle. Nem irigykedem senkire csak már kicsit sok a jóból.
Mint korábban is leírtam egy válaszban, világosan látnunk kell, hogy amit a fészbuk kínál, az nem a valóság. Rengeteg és roppant sokrétű tájékoztatást kaphatunk azon keresztül, de szinte semmi lehetőség nincs azok igazság- és valóságtartalmának ellenőrzésére. Magyarán szólva a fészbukra mindenki azt ír, amit akar. Ehhez viszonyítani a saját életünket értelmetlen dolog. Nem beszélve arról, hogy soha nem érdemes embereket, életeket összehasonlítani, mert nem is lehet.
Aztán, miért gondolja Ön, hogy senki nem mond le a szórakozásról? Nagyon is sok ilyen ember van. Persze, van, aki kényszerűségből, s van, aki odaadásból, önként, esetleg másokért vagy Istenért.
Ugyanakkor az sem jó, ha Ön pedig nem megy sehová pihenni. A munkáját is akkor fogja tudni jól végezni, örömmel, fölszabadultan, ha időről időre ki tud kapcsolni és kapcsolódni, ha tud pihenni, ha értelmes szórakozással táplálja a lelkét, szellemét. Ne féljen senkitől, nem másoknak kell megfelelnie, egyedül Istennek. Ő pedig nagyon sok örömöt is ad, érdemes keresni, hogy ha úgy találja, hogy nem szembetűnő, ha nem veszi észre. Higgye el, nagyon sok öröm van az Ön életében is, csak meg kell keresni a forrását.
Kedves Lelkiatya!

A minap olyat olvastam az interneten, hogy a pápa tényleg támogatja az RFID Chip beültetését? Ez igaz?
Sajnos/hála Istennek ebben az esetben (is) egyszerű álhírrel állunk szemben. A hírt közlő magyar és nemzetközi hírportálok egyike sem számít mértékadó hírforrásnak, főleg nem egyházi információk vonatkozásában. A hírnek utánanézve egyértelműen kiderül, hogy egy gyorsan terjedő álhírrel állunk szemben, amelynek semmilyen valóságalapja nincs. Ez egyébként kiderül már az állítólagos pápai nyilatkozat szövegezéséből is, amely teljességgel idegen a hasonló konkrét tudományos/erkölcsi kérdésekkel kapcsolatos hivatalos egyházi állásfoglalásoktól, különösképpen pedig Ferenc pápa megnyilatkozásainak stílusától. Összegezve tehát - legjobb tudomásom szerint - semmi nem támasztja alá, hogy Ferenc pápa támogatná az említett chip beültetését.
Kedves lelkiatya!

Római katolikusnak kereszteltek, mindkét szülőm római katolikus.Én viszont áthatva a keleti liturgia és lelkiség szépségétől és gazdagágától évek óta görög katolikus szent liturgiára járok. Mit kell tennem hogy hivatalossá váljon rítusváltoztatásom?

Köszönettel: Bazil
Kedves Bazil!
Semmi nem akadályozza Önt abban, hogy római katolikusként rendszeresen járjon görögkatolikus szertartásokra, megismerje a keleti teológiát, keleti lelkiséget. Ha mégis súlyos oka van arra, hogy rítust változtasson, ezzel a kérelmével először a saját római katolikus püspökéhez kell fordulnia. Ő vélhetően meg is adja az ehhez szükséges engedélyt, amelynek birtokában fordulhat a görögkatolikus püspökhöz, aki befogadó nyilatkozatával hitelesíti, véglegesíti a rítusváltást.
Kedves Lelkiatya

Lányomék görög katolikus esküvőt szeretnének tartani.
A férje görög katolikus , a lányom nincs megkeresztelve.
Mi kell az esküvői szertartáshoz ?
Egészen egyszerűen keresse föl a legközelebbi görögkatolikus lelkészt. Ő majd nem csak azt magyarázza el, hogy mi kell az esküvőhöz, hanem több találkozáson keresztül a házaséletre is fölkészíti majd őket.
    ... 322 323 324 325 326 
327
  328 329 330 331 332 ...