Kedves Lelkiatya!
Nem értek a máriapócsi kegyképpel valamit. Amikor nézegetem a képeket 2 fajta képet is láttam, ami most található a templomban, és egy másikat amin Szűz Mária van a kisjézussal de csak a fejük, és körülöttük fehér háttér, Mária és Jézus fején korona. Most akkor melyik az igazi? vagy hogy is van ez?
Válaszát előre is köszönöm!
judit
2005-ben restaurálták az ikont. Addig rajta volt egy díszes fehér lepel, amelyből csak a két arc látszott. A régebbi képek így ábrázolják a pócsi ikont. A restauráláskor lekerült ez a lepel, amely most, tudomásom szerint, a bazilita atyák rendházának múzeumában található. Ettől kezdve láthatjuk a teljes ikont. Az azóta készült új képek már ezt ábrázolják.
Tisztelt Lelkiatya!
Van-e jogom az Isten által nekem adott élet ellen berzenkedni? Persze, ha nem vagyok elégedett az életemmel, az az én hibám is. De ha egyes jelekből arra következtetek, hogy egy bizonyos irányba terel, és az nekem egyáltalán nincs ínyemre, nem akarok úgy élni, akkor van-e jogom, hogy szembeforduljak Isten akaratával? Ha akar valamit, miért nem ad hajlandóságot is hozzá? Vagy lehet, hogy tévedek, és nem is azt tervezi, amit én látok? Esetleg bármit teszek, úgyis az ő akarata fog érvényesülni, jobb, ha beletörődöm? Sajnos nem látok tisztán, még soha nem voltam biztos az akaratában, hiába imádkoztam, így lehet, hogy most is rosszul következtetek.
Érdekes fölvetés, hogy van-e jogom szembefordulni Isten akaratával. Azt hiszem, szoros értelemben jogom nincs, de szabadságom az van. De azért is hat furcsán a kérdés, mert egyenértékű ezzel: van-e jogom önmagam ellen dönteni? Nem tudom megmondani, hogy van-e jogom, de szabadságom, lehetőségem az van. Csak hát, balga, aki ilyet tesz.
Annyi bizonyos, leszögezhetjük, hogy Isten a legjobbat akarja nekünk. Ha valami világos, hogy az ő akarata, balgaság volna bármi mást tenni. A nehézség inkább ott jelentkezik, hogy fölismerem-e az Ő akaratát. A tiszta szívű ember, aki keresi az Ő akaratát, egészen biztosan meg is találja. Nem biztos, hogy azonnal, hogy perceken belül, de hosszú távon egészen bizonyosan. Isten akaratának teljesítése néha nem könnyű. Az emberben megjelenik egyfajta ellenérzés, ez igaz. Ennek oka a rosszra hajló emberi természet, ugyanaz a gravitáció, amely az imádságra restté tesz bennünket. Ugyanakkor az is bizonyos, hogy Isten nem kér tőlünk, nem tervez nekünk olyat, ami idegen volna, amihez nem értünk. Alaposan meg kell vizsgálni ezt az indíttatást. Hiszen sok olyan rejtett ok is lehetséges, amely ilyen gondolatokra késztet, de azért ez még nem biztos, hogy ez az Isten akarata.
Alighanem a bizalom hiányzik Önből, ezért fél Isten akaratát meglátni, követni. Nem biztos, hogy ezt várja Öntől az Úr, amire soraiban utal. De imádságaiban fejezze ki: Bármit is kérsz tőlem, Uram, sietek, hogy teljesíteni tudjam. Ha ezt a készséget ápolja a lelkében, akkor ezért a gyermeki bizalomért és odaadást világos látással fogja megjutalmazni az Úr.
Kedves Lelkiatya!
Mit mond az ige a házasság előtti nemi életről? Nincs rá konkrét ige?
Bár nem helyes,az biztos.
Mt 19,5-6; 1Kor 6,12-20.
Tisztelt Lelki atya!
A hajdúdorogon szolgáló papok névsorát régebben mintha megtaláltam vola ezen a honlapon idő sorrendben,most nem. Ezt holkellene keresni?
A papjaink listában nem találtam sem Vattamány Imre sem az idősebb Kiss Andor nevét, holtt mindkettejük idejében voltam ministrás és krisztus katona is. Én nemjól keresem, vagy a lista nem tökéletes mert Timkó Imre püspök nevét sem láttam?
Ez a névsor most is megtalálható: http://www.gorogkatolikus.hu/index.html?muv=parochia&parochia_id=60
A közösségeink/parókiák keresőbe beírva a parókia nevét megkapja annak adatait, majd ott a parókia nevére kattintva további információkat, egyebek között az ott szolgáló papok névsorát. Vattamány Imre atya adatai, sajnos, valóban nem szerepelnek még az adattárunkban. Főként az elhunyt papok adatainak feltöltése kissé nehézkes, jeleztük a honlapon, hogy ez folyamatban van. Dr. Kiss Andor atya azonban megtalálható, csak a papjaink kereső mezőnél egy kattintással jelezni kell hogy az elhunyt papok is szerepeljenek a listában. Timkó Imre püspök atya adatait hamarosan pótoljuk. Köszönjük a figyelmeztetést.
Kedves Lelkiatya!
Szent Cecíliát az egyházi zene védőszentjeként is tiszteli Anyaszentegyházunk. Több helyen olvastam róla, hogy egy fordítási hiba következtében nyilvánították az egyházi zene védőszentjévé. Végülis mi az igazság, ez lenne az egyik kérdésem, s a másik ebből következik: kántorként kérhetem-e az ő közbejárását?
Előre is köszönöm válaszát!
Erről a tévedésről én nem hallottam. Életrajza szerint már fiatalon előénekes és előimádkozó volt. Nagyon fiatalon lett vértanú, s a példájára sokan mások is megkeresztelkedtek. Nagyon helyes, ha kántorként követi az ő példáját a hitben és kéri is közbenjárását az egyházi szolgálatban.
Kedves lelkiatya!
Az Ádámoknak van védőszentjük? Keresztelésemkor nekem nem adtak még egy nevet, más Ádám nevű ismerőseimnek viszont igen.
Válaszát köszönöm!
Természetesen. Ádám egészen biztosan üdvözült. A föltámadási ikonunkon elsőként őt vezeti ki kézen fogva az Úr a sírból, a sötét pokolból. Mi, keletiek Karácsonyt megelőző vasárnap emlékezünk meg Krisztus Urunk őseiről, közöttük Ádámról is. Valószínű, ezért köti a polgári naptár az Ádám névnapot december 24-hez. De még egy másik napot is megjelöl: szeptember 9. Bármelyiket tarthatja saját neve napjának. Új nevet tehát nem kell keresni, mert az Ön védőszentje az első ember, Szent Ádám.
Kedves Lelkiatya!
Nem provokáció céljából szeretném a következőt kérdezni:
Mit mond a Biblia a házassági előtti szexről?
Sehol nincs benne erre előírás,csak rá tudunk húzni igéket,amelyekkel "bűn"nek nevezzük rögtön,ami valamilyen szinten igaz is,hisz nem szabad liberálisan-szabadosan élni,de valamilyen szinte nem helyes ezt mondani,hisz nincs konkrétan leírva. S Istennél mikortól számít házasságnak két fél kapcsolata ? Valóban a mai jog alapján vagy attól amikortól tudunk felelősséget vállalni a másikért,egymásért-akár papírok nélkül-?
Nem vagyok a házassági előtti szex mellett,de nincs bibliai alapja tiltani,
iyenkor csak a "személyes meggyőződés" lép életbe?
Tisztában vagyok vele,hogy az újszövetségben rengeteg ne paráználkodj igerész van,s de egyik se erre vonatkozik. Kérem nyíltan mondja meg nekem,hogy kell érteni? Bűn-e? Ha igen,miért? Van-e dogmatikai állásfoglalás?
Köszönöm válaszát!
A szex nem bűn, hanem Isten ajándéka. Bár ezt a szót valóban nem találjuk meg a Bibliában, mégis mindjárt az ember teremtésének kezdetén világosan beszél róla mégpedig eléggé képletesen: Ezért a férfi elhagyja apját és anyját és feleségéhez ragaszkodik, s a kettő egy test lesz (Ter 2,24). Nem lehet kétséges, hogy itt a házasságkötésről van szó. Az ember életét érintő két igen lényegi esemény, hogy elhagyja a szüleit és hogy az új társával egy testté lesz, semmiképp sem vonatkozhat másra, mint az új életforma véglegességére. Ezt az egy testté válást erősíti meg Jézus a házasságról adott tanításával, amikor maga is idézi ugyanezeket a szavakat, majd hozzáteszi: Amit tehát Isten összekötött, azt ember ne válassza szét (Mt 10,9). Azt még föl lehetne vetni, hogy amikor a fiatalok úgy látják, hogy ők már egymásnak elköteleződtek, s már csak a papír kell, de az egyesüléssel minek várnának még a papírig. Erre azonban a tapasztalat azt feleli, hogy bizony nagyon sokszor éreznek ilyen szép dolgokat a fiatalok, de bizony az élet aztán egészen másként írja a sorsukat. Önben is fölmerül a határ kérdése, mikortól tudnak egymásért felelősséget vállalni. A válasz világos és egyértelmű: akkortól, amikor rajta van a kapcsolatukon az Isten áldása. Amikor megvolt az esküvő, megkötötték a házasságot. Lássuk be, ezt nem könnyű kivárni, de az Isten rendjében ez teljesen világos, kár elmaszatolni. Nem régen az egyik kérdezőnek idéztem a Katolikus Egyház tanításának (Katekizmus, http://www.katolikus.hu/kek) idevágó passzusát is. Ami a házasságban gyönyörű áldás, az a házasságon kívül bűn. Sok ilyen dolog van. Például a gyümölcsszüret. A gazdának örömteli áldás, ha viszont valaki a kerítésen átmászva tenné ugyanezt, az bűnt követne el. Tartsuk tiszteletben a kerítést!
Tisztelt Lelkiatya! Szeretném megtudni az igazságot a rózsafüzér társulati pénzét amelyet titoknak hívnak joga van e elvenni és utasitani a főanyát a lemondásra a papnak, ugyan is anyukámmal ezt tette, legyen szives választ adni mert nemtudom mi a törvényesége. Előre is köszönöm öszinte válaszát. Aniko
Kedves Anikó!
Ilyesmi nagyon ritkán történik meg, s bár ne történnék meg sohasem! El nem tudom képzelni, mi késztette az atyát erre a döntésre, de mindenképp nagyon sajnálatos. Igen, a papnak joga van az egyházközségében működő rózsafüzér társulat életébe beleszólni, ha az valami miatt nagyon szükséges. Úgy tudom, közvetlenül nincsen beleszólása, hogy hogyan használják föl a társulati pénzt, de felügyeleti joga ebben is van. A pénzt viszont csak a társulattal való közös megbeszélés alapján lehet fölhasználni, tehát nem rendelkezhet vele önkényesen. De gondolom, nem is erről van szó. Azt javaslom az édesanyjának, hogy ha szomorú is a szíve, azért csak fogadja el ezt a lemondást, és nyugodtan adja át a hivatalát másnak, ő pedig imádkozzék szépen továbbra is. Ez az alázatos és békés magatartás megszenteli még az atya esetleges rossz döntését is.
Kedves Lelkiatya!
Egy vallásos elöadéson voltam,ami léleképitö volt.Volt ott egy ismerösnöm,idönként szoktunk vele találkozni.Az elöadásokon elhangzottak dicsöitö énekek is,és az egyik dicsöitö éneknél,ö elkezdett görcsösen sirni,meg teli torokból kiabálni,de ez nem megszokott kiabálás volt,hanem azt mondanám,hogy kissé kisérteties...ilyen kiabálást Medjugorjéban hallottam,és akkor is ijesztö volt.Az elöadásról sokan kimentek amikor ez történt,én is kimentem egy idö után.Az elöadó odament hozzá fogta a kezét úgy hallottam szabaditó imákat mondott,meg kérte,hogy imádkozzuk a Miatyánkot.Egy asszony másnap azt mondta nekem,hogy ott egy szabadulásnak voltunk a tanúi.Ez az ismerösöm sokat jár karizmatikus találkozókra,meg el van ragadtatva ezektöl a dolgoktól.Szinte mindenben talál kivetni valót,ami nem karizmatikus.Számomra az ö hitbeli felfogása sok mindenben nem elfogadható.Azt is mondta,hogy egyszer egy karizmatikus találkozón,a karizmatikus atya kiűzött belöle három démont.Nem nagyon hittem benne...de ez az eset után,igen.Azelött nem foglalkozott vallásos dolgokkal.Nem is mondanám,hogy sötét dolgokkal foglalkozott,amennyire ismerem.A napokban még ez az esemény elött eszembe jutott,és az a gondolat volt bennem,hogy nem kellene vele találkoznom,nem tudom miért,meg átgondoltam az emberi kapcsolataimat akkor és arra a következtetésre jutottam,hogy nem tudnék vele jobban barátkozni.Néhány napra rá megtörtént ez az eset.Úgy érzem nem tudnék vele ezek után találkozni.Igy utolagosan furcsának találom benne,hogy mindig van a szemében egy cinkos kis mosoly.Felmerült bennem a kérdés nem tudom mi lakozik benne valójában.Lehet nem szép ilyet irni,de megfélemlit.Mi az oka az ilyen jellegü eseményeknek?Ön szerint mit kellene tennem továbbra is tartani vele a kapcsolatot a jövöben?Most egy ideig semmiképp nem találkoznék vele.Kell tartani az ilyen személyektöl és tudnak-e ártani?
Válaszát hálásan köszönöm!
Anna
Kedves Anna!
A leírt történet alapján én inkább egy pszichés kifakadásra gondolok, mint sátáni erőre, amely szabadításért kiált. Persze, a pszichés kiborulást is kezelni kell, s erre nagyon alkalmas a kézrátétel, az imádság. Ez megnyugtatja, lecsillapítja. Nyilván az Isten ereje, ami igazán segít, s ebben imádkozó hitének is nagy szerepe van. Azt javaslom, ne csak ezt az illetőt kerülje egy időre, hanem az ilyen alkalmakat is. Ez nem szeretetlenség, hanem józanság. Nyilván megvan az alapja az Ön rossz érzésének. Nem kell semmi különöset mögé gondolni. De egyszerűen jobban teszi, ha egy ideig nem találkozik vele és kerüli az ilyen összejöveteleket. Javaslom még, hogy menjen el szentmisére, lehetőleg gyónjon is meg és áldozzon. Ez teljesen vissza fogja adni a lelki békéjét, és az értelmére is megerősítőleg hat, hogy helyesen cselekedjék.
Álldás Békesség!
Kaptam egy olyan levelet hogy járj nyitott szemmel és nyitott szívvel.Legyen szíves ezt már Nekem bővebben megmagyarázni hogy mit jellent? Köszönöm szépen!
Érhető talán a csodálkozása, hiszen az ember nyilván nyitott szemmel jár. Már csak azért is, hogy el ne botoljék. Egy ilyen javaslat viszont arra figyelmeztet, hogy valóban vegyük észre a fontos dolgokat magunk körül, az életünkben. Bizony sokszor beleesünk abba a hibába, hogy elmegyünk a lényeges dolgok mellett anélkül, hogy észrevennénk azokat. Talán ez Önre is jellemző. Lassítson egy kicsit a tempóján! Ne csak a léptei ütemén, hanem a cselekvésekben. Ne kapkodjon, ne cselekedjék hirtelen, hanem legyen megfontoltabb, körültekintőbb. Ezt jelenti - egyebek között - a nyitott szemmel járást. A nyitott szív pedig hasonló, de még mélyebb tartalmú törekvés. Akinek nyitott a szíve, az észreveszi a másik ember belső világát is, és segítő módon tud feléje fordulni. Könnyebben tud együtt érző lenni másokkal. Könnyebben befogad másokat a szívébe. Ugyanakkor az ilyen ember sokkal nagyobb belső békében él és nagyobb boldogságban, mert gazdagabbá válik ettől az élete. Ezt a buzdítást tehát mindenki megfogadhatja, hogy járjon nyitott szemmel, nyitott szívvel.
Kedves Lelkiatya!
Nagy gondban, vagyok, ugyanis nem tudom, hogy Urunk szemében nagy gondnak számít-e ha a tükörtojást kanállal esszük? A községünkben sokan azt mondták, hogy csak a gonosz ördög csinálja ezt, pedig én titokban így szoktam. Ugye nem követek el semmi féle bűnt ezzel?
Erről még nem is hallottam. Mekkora butaság! Az ördögnek teljesen mindegy, hogy mit és mivel eszünk. Azt gyanítom, hogy a társadalmi elvárást egyesek ilyen formába öltöztetik. Lehet, hogy előkelő helyen nem illik a tükörtojást kanállal lapátolni, de méltatlan ezt ilyen jámbor vagy inkább áljámbor köntösbe öltöztetni.
Eszembe jut egy hasonló példa. Kis legény koromban egy néni rám szólt, hogy a Szűzanya nem szereti, ha fütyülünk. Elszégyelltem magam, mert nem akartam megbántani a Szűzanyát. De sokat töprengtem, hogy vajon miért nem szereti. Később jöttem rá, hogy valószínű, inkább az illető néni nem szerette a fütyülést. Persze, őrá is tekintettel lehettem volna.
Kedves Lelkiatya!
Megkezdődött a karácsonyi bűnbánati időszak.
Mikortól énekelhetjük a Krisztus születik-et?
Éppen mától, vagyis az Istenszülő templomba vezetésének ünnepétől fogva. Ekkortól írja elő liturgikus kalendáriumunk a karácsonyi katavászia éneklését. A karácsonyi böjt érdekessége, hogy fokozatosan vezet be a böjt mélyébe és ezt a fokozatosságot a liturgikus előírások is követik. Mint tudjuk, a nagyböjt erős fölütéssel kezd: szigorú böjt, az első hét különleges liturgikus sűrűsége. Persze, ott is megvan a továbbvivő fokozatosság. A karácsonyi böjt szelídebben indul - mindjárt az elején itt egy kedves ünnep, s lesznek még más ünnepi napok is szép számmal -, majd az utolsó hetek s végül a legutolsó vezet rá teljesen a megtestesülésnek (kenózis=önkiüresítés, Isten teljes megalázkodás) titkára.
Kedves Lelkiatya!
Van olyan atya, aki tud átkot levenni, van erre valami szertartás?
Minden egyházmegyében van ördögűző pap. Ahol nincs erre külön kijelölve meghatározott személy, ott a püspök illetékes ebben.
Ugyanakkor az átok csak annak árthat, aki fél tőle, aki azt hiszi, hogy őt megronthatja. Minden pap segíthet abban, hogy lelkileg tanítsa, fölvilágosítsa, imájával megerősítse azt, aki a rámondott átok miatt rettegésben él.
Kedves lelkiatya !
Úgy emlékszem azt tanultuk a hittanon, hogy a pápaválasztáskor a Szentlélek is közreműködik sugallatával és igy dől el a kérdés.
Olvastam, hogy a magyar Bakócz Tamás érseket is egyszer jelöltként tekintették, de aztán mégis egy gazdag Medici pápát választottak helyette. Amikor ezt megemlítettem egy hivő társamnak,ő azt mondta, hogy Bakócz Tamást is a gazdagsága miatt választották volna meg.Persze a laikus sok mindent érthet félre,mondhat szamárságokat. De mégis Hát akkor ez most ...????
Nekem is vannak kedves és kevésbé kedves pápáim. És látva jelenleg a reformokra törekvéseket - válással és a homoszexuálisokkalkapcsolatban- pedig erről a Szentirásmárkeményen nyilatkozott.
Ezért bizony lakást vett bennem a kételkedés a reofmok támogatóivalkapcsolatban. Aztán hallottam, hogy a reform legfőbb ellenzőjét leváltották (Burke)és egy névleges poziciót kapott. Bevallom kezdem azt hinni, hogy a változásokat NEM a Szentlélek sugallja és akkor a pápa választása ????
Az atya mitgondol erről? Egyáltalán szabad erről gondolkodni ? :)))))
Fontos, hogy ne az újsághírekből tájékozódjunk az Egyház döntéseiről, megnyilatkozásairól. A homoszexuálisokkal kapcsolatban nincs semmiféle változás, változtatás az Katolikus Egyházban. Abban talán az elődeinél bátrabban nyilatkozik Ferenc pápa, hogy az ilyen hajlammal rendelkező emberek felé is megértéssel kell fordulnunk. Éppúgy, mint minden ember felé, akár beteg, akár valamiben más, mint mi vagyunk.
Az Egyházat a Szentlélek vezeti. Ennek ellenére vannak olyan lépései, melyeket a történelem utólag bírál vagy igazol. Az Ön által említett esetnél sokkal sötétebb fejezetek is voltak az Egyház történetében, amikor például kettő, sőt három pápa is volt. Ezek már valóban igen nehéz esetek. Összességében azonban megingathatatlanul a Szentlélek vezeti az Egyházat. Aki alázattal és Istenre nyitott lélekkel fogadja el a tanítását és vezetését, az még a rossz döntések, a bűnös lépések ellenére is Isten kegyelmét kapja a Katolikus Anyaszentegyházon keresztül.
Kedves Lelkiatya!
Nem tudják az orvosok, hogy mi a bajom. Lehet, hogy meg fogok halni. Vallásos vagyok. Mégsem vágyok még rá.Sokat sírok. Miért ilyen nehéz itt hagyni ezt a világot?
Az élethez való ragaszkodás teljesen természetes. Örüljön annak, hogy egészséges a lelke. Ugyanakkor él bennünk a vágyakozás az örök élet, persze, az örök boldogságra. Ez kibékíthetetlen feszültséget kelt a lelkünkben. Ezt nem lehet megúszni. Azt mondom, fordítsa meg lelkében a dolgot, és örüljön mindkettőnek. Adjon hálát Istennek azért, mert önkéntelenül is szereti az életet - mondom, ez a lelki egészség jele -, ugyanakkor tiszta lélekkel készüljön az átköltözésre, az is boldogság. Ha nehéz, mondjon sok imát, az csodálatosan megbékíti a lelket. A legjobb erre is a Miatyánk: Isten országáról szól, Isten akaratának teljesülését kéri, meg a bűnbocsánatot, amely szükséges a megfelelő átlépéshez. A mindennapi kenyér pedig erőt ad addig, amíg idelent van, illetve ez az égi kenyér is, amely a mennyei boldogságot is nyújtja.