Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi kilenc meg nulla? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya!

A kérdésem az volna, hogy véhezhetünk-e áldozást, ha dohányzok vagyunk? Magamrol tudom, hogy sűrűn az miatt nem áldozok, mert nem tudom, hogy helyes-e, és hogy elég-e az, hogy a szentmise elején bünbánatot tartunk. Tudom, hogy azzal is bántjuk Istent, ha dohányzunk, és ha a tervünk az is, hogy megálljunk a dohányzással, nem könnyü, különösen ha nagy problémáink vannak.
Semmiképp se vonja meg magától a legszentebb ajándékot e gyarlósága miatt. Valóban, le kell szoknia, és jól teszi, ha próbálkozik vele. De olyan szenvedély ez, amelynek leküzdéséhez sokszor nem elég az akaraterő. Megvan Önben a jóra törekvés, ezt látja az Úr. S éppen ezért is akar Önnek segíteni. Meglátja, éppen az Eukharisztia utáni vágya fogja majd kigyógyítani Önt ebből a szenvedélyből. A következőt javaslom. Szent áldozás előtt mindig a cigarettázással is tartsa meg az egy órás böjtöt. Lehetőleg még a szentmise kezdete előtt egy órával. Amikor elérkezettnek látja az időt, akkor növelje ezt egy kicsit, talán negyed vagy fél órával. S hosszú időn át ezt tartsa, ezt a másfél órát. Amikor megint kicsit erősebbnek érzi magát, akkor legyen még több, akár két óra. S lassan növelje föl ezt az időt. Azt pedig teljesen jól teszi, hogy szentáldozás előtt mindig bűnbánatot tart, hiszen nem csak a dohányzás, bizonyára sok más bűne miatt is érdemtelen volna a
Mennyei Kenyérre, az Úr mégis szívesen adja magát Önnek tiszta szeretetből.
Kedves Lelkiatya!
Az volna a kérdésem, hogy milyen az igazi, mély Istenkapcsolat.
Hiszek Istenben, rendszeresen járok templomba, járulok szentségekhez, olvasok katolikus könyveket. Többször megtapasztaltam a Gondviselést és többször üzent nekem az Úr a zsolozsma szövegei által.
Mégis úgy érzem, több kéne, többre vágyok. Még mélyebb, személyesebb kapcsolatra az Istennel.
Az igazi Isten-kapcsolat éppen ilyen: még mélyebbre vágyik, többet szeretne megragadni az Istenből, az Ő erejéből, az Ő szeretetéből. Azt tudom mondani, hogy táplálja tovább ezt a vágyat a szívében. Az ima mennyiségét azonban ne növelje föl túl nagyra. Bele szoktunk esni abba a hibába, hogy lelkesedésünkben egyre nagyobb napi imádság-adagot választunk, mígnem a végén már nem tudjuk azt teljesíteni, s következik a lelkiismeretfurdalás, az önmarcangolás majd kétségbeesés és az ima teljes elhanyagolása. Ennek elkerülése végett józan imamértéket kell találnunk, s azon csak a lelkivezető jóváhagyásával változtatnunk. Fontosnak tartom, hogy Önnek is legyen lelkivezetője. Arra figyeljen még, hogy nem az ima mennyiségét, hanem a hőfokát kell emelni. Nem mesterséges érzelmi töltéssel, hanem odaadó figyelemmel, a figyelemben való kitartással. Ön jó úton jár, folytassa csak!
Tisztelt Lelkiatya!

Szeretnék feltenni egy kérdést az ún. Szenvedés Istenanyja (Ol. Madre della Passione) ikonnal kapcsolatban. Pár évvel ezelőtt Kocsis Fülöp püspök atya elmondta a lényegét, de sajnos nem emlékszem rá és szeretném leírni, mert jelenleg több ikonfestő is feltette ezt a kérdést. Az említett ikonon a Gyermek Jézus mindkét kezét az Istenszülő kezébe helyezi, valamint a lábairól ledobja a sarut. Mi a teológiai magyarázata vagy egyéb jelentése a ledobott papucsoknak?
Válaszát előre is köszönöm!
Mackó
Figyelmébe ajánlom a következő szócikket: http://www.padresalvatore.altervista.org/Icmpass.htm
ha Ön is erre gondolt.
Az angyalok, akik mintegy bemutatják Krisztust, a kínszenvedés eszközeit tartják kezükben, de nagy tisztelettel, szinte hódolattal nem is a puszta kezükkel fogják, hanem egy lepellel, a ruhájuk szegélyével. Hasonlóan hódoló alázatot mutatnak az angyalok a Vízkereszt ikonján, ahol a törlő kendőt tartják ugyanígy, nagyfokú tiszteletük jeléül.
A királyi, papi ruhába öltözött gyermek szinte riadt félelemmel tekint ezekre az eszközökre, vagy az angyalokra (vagy csak fölfelé, az Atyára, mint a Getszemáni kertben?), két kézzel kapaszkodik Édesanyja kezébe.
A szandál levetése az önkiüresítésre utal. A gyermek Jézus a keresztre tekintve önként leveti szandálkáját, amely a fiúi méltóság jele (ld. Tékozló fiú. Az apa ezt mondta szolgáinak: Hozzátok hamar a legdrágább ruhát és adjátok rá, húzzatok gyűrűt az ujjára és sarut a lábára!
Kedves Lelkiatya!

Örömmel olvastam itt, hogy van keresztény terapeuta! Hogyan lehet Őt megtalálni? Lányomnak nagy szüksége van rá, sajnos az egyéb terapeutákkal kapcsolatban nem jó a tapasztalat, úgy gondolom, hogy egy Isten bízó ember könnyebben tanít és könnyebben elfogadtat!
Anikó
A fent említetteket jó szívvel tudom ajánlani.
Kedves Lelkiatya.
Tud Miskolcon keresztény szellemiségű pszichiátert?
Dr. Tuzson Rita, korábban a megyei kórház pszichiátrián dolgozott, most a neurológián főorvos. Telefonszáma: +36709432156
Dr. Vas József, pszichoterápiai szakorvos, szintén a Megyei Kórházban dolgozik (Szent Ferenc Telephely)
Kedves Lelkiatya!

DJK!

A napokban került kezembe több filozófiai írás, mű:
Seneca, Heidegger, Molnár Tamás (filozófusok) könyvei. Ezekbe bel is olvastam, mert érdeklődöm a filozófia iránt is.
Szeretném megkérdezni, hogy az általam említett filozófusok műveit szabad-e olvasni? Ezen szerzők művei nem állnak-e ellentétbe a katolikus tanításokkal?

Pl. Nietzsche-ről tudom, hogy egyértelműen egyházellenes volt, és a kereszténységet sem pozitívumként írta le (nagyon finoman kifejezve).

Még egy kérdésem van a témában: Melyik filozófusok műveit ajánlaná jó szívvel egy római katolikusnak, aki a filozófia iránt is komolyabban érdeklődik?

Segítségét köszönöm szépen!
Ha valaki mélyebben szeretné megérteni a keresztény hitét, akkor sok
esetben nagy érdeklődéssel fordul a filozófusok írásai, gondolatai felé. A filozófusok csoportosíthatóak aszerint, hogy eszmeviláguk mennyire áll közel a kereszténységhez, gondolkodásuk támogatja-e vagy ellenzi a kinyilatkoztatott igazságok tartalmát vagy egyáltalán annak lehetőségét. Szabad nem keresztény filozófusokat is olvasni, de megfelelő kritikai érzékkel. Amikor Friedrich Nietzsche nyíltan és szenvedélyességgel támadta a kereszténységet eközben gondolatai erős ambivalenciát is tükröztek már, s nem tudták már egyáltalán palástolni a kialakulóban lévő elmebetegségét sem. Seneca egy sztoikus gondolkodó - akiről jó ideig azt vélték, hogy Pál apostollal is ismeretségben, s így szellemi kapcsolatban állt. A sztoikusok jó része azonban a túlvilági létet általában kételyekkel fogadta. Martin Heidegger óriási hatást gyakorolt nem csak a XX. sz.-i filozófiára, hanem teológiára is. Érdemes megismerni, bár filozófiája elsősorban a fenomenológia és a hermeneutika síkján mozog. Molnár Tamás műveit bátran olvashatja, ha katolikus hitében akar erősödni és elmélyülni. Mindenképpen katolikus mentalitású magyar szerzőként említhetjük még Pauler Ákos és Dienes Valéria nevét is.
Ha pedig a magyar neveken felül még más szerzőkre is kíváncsi, akkor
ajánlhatom - a teljesség igénye nélkül: Szent Ágoston, Blaise
Pascal, Étienne Gilson, Edith Stein, Maurice Blondel vagy pl. John Henry
Newman írásait.
Kedves Lelkiatya!
Nem értek a máriapócsi kegyképpel valamit. Amikor nézegetem a képeket 2 fajta képet is láttam, ami most található a templomban, és egy másikat amin Szűz Mária van a kisjézussal de csak a fejük, és körülöttük fehér háttér, Mária és Jézus fején korona. Most akkor melyik az igazi? vagy hogy is van ez?
Válaszát előre is köszönöm!
judit
2005-ben restaurálták az ikont. Addig rajta volt egy díszes fehér lepel, amelyből csak a két arc látszott. A régebbi képek így ábrázolják a pócsi ikont. A restauráláskor lekerült ez a lepel, amely most, tudomásom szerint, a bazilita atyák rendházának múzeumában található. Ettől kezdve láthatjuk a teljes ikont. Az azóta készült új képek már ezt ábrázolják.
Tisztelt Lelkiatya!
Van-e jogom az Isten által nekem adott élet ellen berzenkedni? Persze, ha nem vagyok elégedett az életemmel, az az én hibám is. De ha egyes jelekből arra következtetek, hogy egy bizonyos irányba terel, és az nekem egyáltalán nincs ínyemre, nem akarok úgy élni, akkor van-e jogom, hogy szembeforduljak Isten akaratával? Ha akar valamit, miért nem ad hajlandóságot is hozzá? Vagy lehet, hogy tévedek, és nem is azt tervezi, amit én látok? Esetleg bármit teszek, úgyis az ő akarata fog érvényesülni, jobb, ha beletörődöm? Sajnos nem látok tisztán, még soha nem voltam biztos az akaratában, hiába imádkoztam, így lehet, hogy most is rosszul következtetek.
Érdekes fölvetés, hogy van-e jogom szembefordulni Isten akaratával. Azt hiszem, szoros értelemben jogom nincs, de szabadságom az van. De azért is hat furcsán a kérdés, mert egyenértékű ezzel: van-e jogom önmagam ellen dönteni? Nem tudom megmondani, hogy van-e jogom, de szabadságom, lehetőségem az van. Csak hát, balga, aki ilyet tesz. Annyi bizonyos, leszögezhetjük, hogy Isten a legjobbat akarja nekünk. Ha valami világos, hogy az ő akarata, balgaság volna bármi mást tenni. A nehézség inkább ott jelentkezik, hogy fölismerem-e az Ő akaratát. A tiszta szívű ember, aki keresi az Ő akaratát, egészen biztosan meg is találja. Nem biztos, hogy azonnal, hogy perceken belül, de hosszú távon egészen bizonyosan. Isten akaratának teljesítése néha nem könnyű. Az emberben megjelenik egyfajta ellenérzés, ez igaz. Ennek oka a rosszra hajló emberi természet, ugyanaz a gravitáció, amely az imádságra restté tesz bennünket. Ugyanakkor az is bizonyos, hogy Isten nem kér tőlünk, nem tervez nekünk olyat, ami idegen volna, amihez nem értünk. Alaposan meg kell vizsgálni ezt az indíttatást. Hiszen sok olyan rejtett ok is lehetséges, amely ilyen gondolatokra késztet, de azért ez még nem biztos, hogy ez az Isten akarata. Alighanem a bizalom hiányzik Önből, ezért fél Isten akaratát meglátni, követni. Nem biztos, hogy ezt várja Öntől az Úr, amire soraiban utal. De imádságaiban fejezze ki: Bármit is kérsz tőlem, Uram, sietek, hogy teljesíteni tudjam. Ha ezt a készséget ápolja a lelkében, akkor ezért a gyermeki bizalomért és odaadást világos látással fogja megjutalmazni az Úr.
Kedves Lelkiatya!
Mit mond az ige a házasság előtti nemi életről? Nincs rá konkrét ige?
Bár nem helyes,az biztos.
Mt 19,5-6; 1Kor 6,12-20.
Tisztelt Lelki atya!
A hajdúdorogon szolgáló papok névsorát régebben mintha megtaláltam vola ezen a honlapon idő sorrendben,most nem. Ezt holkellene keresni?
A papjaink listában nem találtam sem Vattamány Imre sem az idősebb Kiss Andor nevét, holtt mindkettejük idejében voltam ministrás és krisztus katona is. Én nemjól keresem, vagy a lista nem tökéletes mert Timkó Imre püspök nevét sem láttam?
Ez a névsor most is megtalálható: http://www.gorogkatolikus.hu/index.html?muv=parochia&parochia_id=60
A közösségeink/parókiák keresőbe beírva a parókia nevét megkapja annak adatait, majd ott a parókia nevére kattintva további információkat, egyebek között az ott szolgáló papok névsorát. Vattamány Imre atya adatai, sajnos, valóban nem szerepelnek még az adattárunkban. Főként az elhunyt papok adatainak feltöltése kissé nehézkes, jeleztük a honlapon, hogy ez folyamatban van. Dr. Kiss Andor atya azonban megtalálható, csak a papjaink kereső mezőnél egy kattintással jelezni kell hogy az elhunyt papok is szerepeljenek a listában. Timkó Imre püspök atya adatait hamarosan pótoljuk. Köszönjük a figyelmeztetést.
Kedves Lelkiatya!

Szent Cecíliát az egyházi zene védőszentjeként is tiszteli Anyaszentegyházunk. Több helyen olvastam róla, hogy egy fordítási hiba következtében nyilvánították az egyházi zene védőszentjévé. Végülis mi az igazság, ez lenne az egyik kérdésem, s a másik ebből következik: kántorként kérhetem-e az ő közbejárását?

Előre is köszönöm válaszát!
Erről a tévedésről én nem hallottam. Életrajza szerint már fiatalon előénekes és előimádkozó volt. Nagyon fiatalon lett vértanú, s a példájára sokan mások is megkeresztelkedtek. Nagyon helyes, ha kántorként követi az ő példáját a hitben és kéri is közbenjárását az egyházi szolgálatban.
Kedves lelkiatya!
Az Ádámoknak van védőszentjük? Keresztelésemkor nekem nem adtak még egy nevet, más Ádám nevű ismerőseimnek viszont igen.
Válaszát köszönöm!
Természetesen. Ádám egészen biztosan üdvözült. A föltámadási ikonunkon elsőként őt vezeti ki kézen fogva az Úr a sírból, a sötét pokolból. Mi, keletiek Karácsonyt megelőző vasárnap emlékezünk meg Krisztus Urunk őseiről, közöttük Ádámról is. Valószínű, ezért köti a polgári naptár az Ádám névnapot december 24-hez. De még egy másik napot is megjelöl: szeptember 9. Bármelyiket tarthatja saját neve napjának. Új nevet tehát nem kell keresni, mert az Ön védőszentje az első ember, Szent Ádám.
Kedves Lelkiatya!
Nem provokáció céljából szeretném a következőt kérdezni:
Mit mond a Biblia a házassági előtti szexről?
Sehol nincs benne erre előírás,csak rá tudunk húzni igéket,amelyekkel "bűn"nek nevezzük rögtön,ami valamilyen szinten igaz is,hisz nem szabad liberálisan-szabadosan élni,de valamilyen szinte nem helyes ezt mondani,hisz nincs konkrétan leírva. S Istennél mikortól számít házasságnak két fél kapcsolata ? Valóban a mai jog alapján vagy attól amikortól tudunk felelősséget vállalni a másikért,egymásért-akár papírok nélkül-?
Nem vagyok a házassági előtti szex mellett,de nincs bibliai alapja tiltani,
iyenkor csak a "személyes meggyőződés" lép életbe?
Tisztában vagyok vele,hogy az újszövetségben rengeteg ne paráználkodj igerész van,s de egyik se erre vonatkozik. Kérem nyíltan mondja meg nekem,hogy kell érteni? Bűn-e? Ha igen,miért? Van-e dogmatikai állásfoglalás?
Köszönöm válaszát!
A szex nem bűn, hanem Isten ajándéka. Bár ezt a szót valóban nem találjuk meg a Bibliában, mégis mindjárt az ember teremtésének kezdetén világosan beszél róla mégpedig eléggé képletesen: Ezért a férfi elhagyja apját és anyját és feleségéhez ragaszkodik, s a kettő egy test lesz (Ter 2,24). Nem lehet kétséges, hogy itt a házasságkötésről van szó. Az ember életét érintő két igen lényegi esemény, hogy elhagyja a szüleit és hogy az új társával egy testté lesz, semmiképp sem vonatkozhat másra, mint az új életforma véglegességére. Ezt az egy testté válást erősíti meg Jézus a házasságról adott tanításával, amikor maga is idézi ugyanezeket a szavakat, majd hozzáteszi: Amit tehát Isten összekötött, azt ember ne válassza szét (Mt 10,9). Azt még föl lehetne vetni, hogy amikor a fiatalok úgy látják, hogy ők már egymásnak elköteleződtek, s már csak a papír kell, de az egyesüléssel minek várnának még a papírig. Erre azonban a tapasztalat azt feleli, hogy bizony nagyon sokszor éreznek ilyen szép dolgokat a fiatalok, de bizony az élet aztán egészen másként írja a sorsukat. Önben is fölmerül a határ kérdése, mikortól tudnak egymásért felelősséget vállalni. A válasz világos és egyértelmű: akkortól, amikor rajta van a kapcsolatukon az Isten áldása. Amikor megvolt az esküvő, megkötötték a házasságot. Lássuk be, ezt nem könnyű kivárni, de az Isten rendjében ez teljesen világos, kár elmaszatolni. Nem régen az egyik kérdezőnek idéztem a Katolikus Egyház tanításának (Katekizmus, http://www.katolikus.hu/kek) idevágó passzusát is. Ami a házasságban gyönyörű áldás, az a házasságon kívül bűn. Sok ilyen dolog van. Például a gyümölcsszüret. A gazdának örömteli áldás, ha viszont valaki a kerítésen átmászva tenné ugyanezt, az bűnt követne el. Tartsuk tiszteletben a kerítést!
Tisztelt Lelkiatya! Szeretném megtudni az igazságot a rózsafüzér társulati pénzét amelyet titoknak hívnak joga van e elvenni és utasitani a főanyát a lemondásra a papnak, ugyan is anyukámmal ezt tette, legyen szives választ adni mert nemtudom mi a törvényesége. Előre is köszönöm öszinte válaszát. Aniko
Kedves Anikó!
Ilyesmi nagyon ritkán történik meg, s bár ne történnék meg sohasem! El nem tudom képzelni, mi késztette az atyát erre a döntésre, de mindenképp nagyon sajnálatos. Igen, a papnak joga van az egyházközségében működő rózsafüzér társulat életébe beleszólni, ha az valami miatt nagyon szükséges. Úgy tudom, közvetlenül nincsen beleszólása, hogy hogyan használják föl a társulati pénzt, de felügyeleti joga ebben is van. A pénzt viszont csak a társulattal való közös megbeszélés alapján lehet fölhasználni, tehát nem rendelkezhet vele önkényesen. De gondolom, nem is erről van szó. Azt javaslom az édesanyjának, hogy ha szomorú is a szíve, azért csak fogadja el ezt a lemondást, és nyugodtan adja át a hivatalát másnak, ő pedig imádkozzék szépen továbbra is. Ez az alázatos és békés magatartás megszenteli még az atya esetleges rossz döntését is.
Kedves Lelkiatya!
Egy vallásos elöadéson voltam,ami léleképitö volt.Volt ott egy ismerösnöm,idönként szoktunk vele találkozni.Az elöadásokon elhangzottak dicsöitö énekek is,és az egyik dicsöitö éneknél,ö elkezdett görcsösen sirni,meg teli torokból kiabálni,de ez nem megszokott kiabálás volt,hanem azt mondanám,hogy kissé kisérteties...ilyen kiabálást Medjugorjéban hallottam,és akkor is ijesztö volt.Az elöadásról sokan kimentek amikor ez történt,én is kimentem egy idö után.Az elöadó odament hozzá fogta a kezét úgy hallottam szabaditó imákat mondott,meg kérte,hogy imádkozzuk a Miatyánkot.Egy asszony másnap azt mondta nekem,hogy ott egy szabadulásnak voltunk a tanúi.Ez az ismerösöm sokat jár karizmatikus találkozókra,meg el van ragadtatva ezektöl a dolgoktól.Szinte mindenben talál kivetni valót,ami nem karizmatikus.Számomra az ö hitbeli felfogása sok mindenben nem elfogadható.Azt is mondta,hogy egyszer egy karizmatikus találkozón,a karizmatikus atya kiűzött belöle három démont.Nem nagyon hittem benne...de ez az eset után,igen.Azelött nem foglalkozott vallásos dolgokkal.Nem is mondanám,hogy sötét dolgokkal foglalkozott,amennyire ismerem.A napokban még ez az esemény elött eszembe jutott,és az a gondolat volt bennem,hogy nem kellene vele találkoznom,nem tudom miért,meg átgondoltam az emberi kapcsolataimat akkor és arra a következtetésre jutottam,hogy nem tudnék vele jobban barátkozni.Néhány napra rá megtörtént ez az eset.Úgy érzem nem tudnék vele ezek után találkozni.Igy utolagosan furcsának találom benne,hogy mindig van a szemében egy cinkos kis mosoly.Felmerült bennem a kérdés nem tudom mi lakozik benne valójában.Lehet nem szép ilyet irni,de megfélemlit.Mi az oka az ilyen jellegü eseményeknek?Ön szerint mit kellene tennem továbbra is tartani vele a kapcsolatot a jövöben?Most egy ideig semmiképp nem találkoznék vele.Kell tartani az ilyen személyektöl és tudnak-e ártani?
Válaszát hálásan köszönöm!
Anna
Kedves Anna!
A leírt történet alapján én inkább egy pszichés kifakadásra gondolok, mint sátáni erőre, amely szabadításért kiált. Persze, a pszichés kiborulást is kezelni kell, s erre nagyon alkalmas a kézrátétel, az imádság. Ez megnyugtatja, lecsillapítja. Nyilván az Isten ereje, ami igazán segít, s ebben imádkozó hitének is nagy szerepe van. Azt javaslom, ne csak ezt az illetőt kerülje egy időre, hanem az ilyen alkalmakat is. Ez nem szeretetlenség, hanem józanság. Nyilván megvan az alapja az Ön rossz érzésének. Nem kell semmi különöset mögé gondolni. De egyszerűen jobban teszi, ha egy ideig nem találkozik vele és kerüli az ilyen összejöveteleket. Javaslom még, hogy menjen el szentmisére, lehetőleg gyónjon is meg és áldozzon. Ez teljesen vissza fogja adni a lelki békéjét, és az értelmére is megerősítőleg hat, hogy helyesen cselekedjék.
    ... 341 342 343 344 345 
346
  347 348 349 350 351 ...