Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi húsz meg hat? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Tisztelt lelkiatya.
Én római katolikus vagyok,vallásos.Házasságban élek és van 2 gyermekem.Minden nap imádkozom és Mária,Jézus képei több helyen ki vannak rakva a lakásomban.Minden gondomban,bajomban hozzájuk fordulok de a jókért köszönetet is mondok.Néhány hete azonban nem tud megnyugodni a lelkem már szinte teljesen felőröl egy gondolat.Én sajnos dohányzom és már többször próbáltam abbahagyni de sajnos mindig visszaszoktam,néhány hete azonban a szűzanyát hívtam segítségül,hogy adjon elég erőt,hogy abba tudjam hagyni végleg meg is ígértem neki,hogy abbahagyom attól a bizonyos naptól kezdve,és néhány nap után újra rágyújtottam nagy volt a kísértés mert a környezetemben akikkel napi kapcsolatban állok mindenki dohányzik,férj,barátnő,szomszédok.Egyrészről bánt,hogy a szűzanyának tett ígéretem nem tudtam megtartani teljesen és remélem ezért megbocsát nekem.Másrészt nem emlékszem hiába próbálom felidézni szó szerint az akkori beszélgetésemet a szűzanyával,hogy nem mondtam-e olyat az ígéretemen kívül,hogy,,esküszöm a gyerekeim életére",hogy abbahagyom attól a naptól a dohányzást.Nem szoktam esküdni semmire ezért nem értem magam miért jár azon az eszem azóta,hogy mi van akkor ha megesküdtem és nem tartottam be.Most újra kitűztem egy dátumot amikortól újra nekifutok mert a gyerekeimet fel kell nevelnem,nem lehet a cigarettától bajom mert ők a legfontosabbak nekem ezen a földön.Lelkiatya amitől rettegek és se éjjelem se nappalom ha megesküdtem valóban a gyerekeim életére,de nem tudom,hogy megtettem-e,hogy abbahagyom és nem sikerült attól a naptól betartani,nem fognak meghalni a gyerekeim ez miatt?Nagyon bűntudatom van nehogy valami bajuk legyen miattam.Köszönöm ,hogy megoszthattam önnel ezt a terhet és előre is köszönöm válaszát.
Köszönettel:T
Kedves Aggódó Édesanya!
Mindenekelőtt meg kell értenie, hogy gondolati kísértésről van szó, amelyet egész egyszerűen el kell űznie magától. Semmi jelentősége nincsen. Csak arra jó, hogy megbontsa a lelki békéjét, következésképp a családjának a békéjét is, ráadásul szembefordítsa a jóságos Istennel, mivel olyan dolgot tulajdonít neki, amihez semmi köze sincsen. Nem attól függ az ígéret, hogy milyen szavakkal mondta ki, hanem, hogy milyen lelkülettel. Ez a nagyon súlyos eskü nyilván csak később, mint rossz gondolat jutott eszébe. Ha valóban ilyen esküt tett volna, az úgy élne emlékében, mint a tűz, nem töprengene rajta, hogy vajon mondta-e vagy sem.
A másik fontos dolog, hogy megvan Önben a jó szándék a káros szenvedéllyel való leszámolásra, de még nem képes rá. Saját erejéből próbálja megtenni, és bár segítségül hívja a Szűzanyát, valójában mégis a saját elhatározásában bízik. Egyelőre nem sikerült. Ezért nem haragszik Önre senki Odaföntről. Természetesen próbálja újra és újra, de ha még mindig nem sikerül, ezt egyszerű bűnbánattal tegye az Úr lába elé, kérjen Tőle bocsánatot, és haladjon békével tovább a küzdelmében. Bízzon abban, hogy egyszer bekövetkezik ez a csoda az életében! Most már jól látja, hogy a saját erejéből erre képtelen. Adjon hálát az Úrnak, hogy Ő ennyire irgalmas, még a bukásait is megköszönheti Neki.
Még egy tanács. Még a gyermekeivel is megoszthatja, hogy ez milyen nehéz küzdelem Önnek, és kérje az ő imáikat is.
Dicsőség Jézus Krisztusnak
Kedves lelki atya szeretnék információt azzal kapcsolatosan ha Magyaroszágon élő és az egyház megyéhez tartozok ettől függetlenül lehetséges e hogy az orszáhgahtáron túl szeretnék szerzetes közösségbe lépni és ott élni szerzetesi életet milyen szükséges dokumentációkra vagy engedélyekre van szükség válaszát előre is köszönöm kedves lelki atya
Igen, lehetséges. Ennek jogi akadálya nincsen. Mégis nagyon meggondolandó egy ilyen lépés. A nyelvi nehézségeken túl számos egyéb megpróbáltatások is érik az embert, ha erre vállalkozik. Van rá példa, de éppen az ezekből származó tapasztalatok igazolják, hogy az egyébként sem könnyű szerzetes életet egy ilyen helyzet még tovább nehezíti. Tanácsom inkább, hogy lépjen be egy itthoni közösségbe, még ha az nem is tűnik tökéletesnek. Egyáltalán nem biztos, hogy a külföldi jobb, csak innen, messziről nézve annak látszik.
Kedves atya!
Egyszer hallottam egy ilyet: "tiszteletbeli esperes". Ez létező titulus? Ha igen, akkor milyen jelentősége van?
Iza
Ha valaki esperesi kinevezést kapott, akkor rá van bízva egy egész kerület papsága. Általában idősebb, a papság körében nagyobb tekintélyű atyákat nevez ki a püspök esperesnek. Adódhat azonban, hogy az illetőt áthelyezik másik kerületbe, s ott nem ő tölti be ezt a tisztséget. Maga a cím azonban megmarad, őt szokták tiszteletbeli esperesnek mondani. Egyes egyházmegyékben elismerésként is adományozza a püspök ezt a címet anélkül, hogy valóságos kerületet bízna az illetőre. Ekkor is tiszteletbeli esperességről van szó.
Tisztelt Lelkiatya,
Ami irant erdeklodom, az foleg doctrinalis jellegu. Ahogy olvastam az Ujszovetsegi irasokat feltunt hogy az egyhaz milyen nyilt allasponton volt kezdetben ( as elso evekben ) doctrinalis kerdesekben. Nem volt egy kiforrott theologiai rendszer, ami minden hivo altal elfogadott lett volna. St. Pal theologiaja es az O-szovetsegi biblia kereszteny ertelmezese vita targya lehetett. Harom peldat hozok fel erre:
Az uj hivok olvastak es tanulmanyoztak az irasokat hogy megtudjak "ugyvannak-e ezek"
(szorol szora ideztem ) Mashol St.Pal rosszalva hegyzi meg hogy a gyulekezet megoszlott, vannak "akik Chrisztus-ei, es akik Pal-ei" Itt az a fontos, hogy akik a ketto allaspontot nem tudtak ossze-egyeztetni, nem lettek kizarva a gyulekezetbol. St. Peter folytatta a torveny altal megkivant "cselekedeteket" es maguszta azzal hogy "kepmutatonak" tartotta Pal ( valoszinu hogy nem fogadta el mindenben Pal tanitasat.) Ugyancsak erdekes, hogy Mathias evangeliumat a korai egyhaz, mar teljesem St.Pal felugyelete alatt, kanonizalta, annak ellenere hogy a Jezus magatartasa a torveny iranyaban ebben az evangeliumban Pal theologiajanak ellentmond.
Mindezek utan felmerul a kerdes hogy mennyire "nyilt" a mai egyhaz doctrinalis kerdesekben. Mennyiben ervenyesul a Vatican II -es "lelkiismereti szabadsag"?
Bun-e ha valaki mas meggyozodesre jut mint az egyhaz hivatalos tanitasa ilyen kerdesekben, vagy a bun csak erkolcsi termeszetu "dissent" re szoritkozik. Hol a hatara annak ami vitathato, es ami nem vitathato es ez utobbi esetben ha valaki nem koveti a tanitast, talan nemcsak bunos, hanem hivatalosan is "excummunikalja" magat az egyhazbol? ( gondolom Jezus feltamadasa nem vitathato, sem a St. Haromsag tana. de mi a helyzet az u.n. "megvaltas" doctrinajaval, es hogy Jezus, a "kiralyi messias", David fia??)
Ezek tisztazasaert elore is koszonom valaszat.
Az újszövetségi iratokban valóban nem található kiforrott teológia rendszer. Jézus életpéldáját és tanítását adták tovább, ki-ki a maga ismeretei, a maga adottságai szerint. Ezek azonban nem ellentétesek, hanem kiegészítik egymást, s ezek alapján épült tovább az egyház egységes bár mind a mai napig nagyon gazdag és sokszínű tanítása.
Az Ön által hozott példákat némileg pontosítanom kell. Nem az új hívők, hanem a zsinagógában lévők forgatták az írásokat, hogy úgy van-e, és amikor erről megbizonyosodtak, akkor lettek hívőkké és keresztényekké (Apcsel 17,11). A másik helyen Szent Pál valóban korholja a korintusi híveket, hogy megoszlottak, s éppen úgy megfeddi azokat, akik Pállal - azaz vele - tartanak, mint akik Péterrel, Apollóval vagy Krisztussal. Vélhetően nem tanításbeli különbségről van szó - legalábbis erre nincsen utalás a szövegben - hanem az egyes emberekhez való ragaszkodás miatti pártokra szakadásról (1Kor 1,11-13).
Arról nincs tudomásom, hogy Pál felügyelete alatt kanonizálták volna Máté evangéliumát. A törvény felfogásában pedig nincsen ellentét az Evangélium és Szent Pál teológiája között, csupán eltérő szemlélet jelenik meg.
Ahogyan említi, a teológiában létezik az igazságok hierarchiája. De minden egyes tantételről lehet, szabad vitázni, hiszen az a cél, hogy azokat minél jobban és minél mélyebben megértsük. Azt feltételezni, hogy egy-egy ember jobban tudja, helyesebben ismeri az igazságot, mint az Egyház kétezer éves hagyománya, az enyhén szólva a bölcsesség hiányára utal. Mindenesetre exkomunikációról, kiközösítésről szó sincs abban az esetben, amikor valaki nem fogadja el az Egyháznak egyik vagy másik tanítását. Az őskeresztény egyház ezt az eszközt sokkal erőteljesebben használta, de akkor is fegyelmi, erkölcsi okokból, nem pedig tanbeli különbségek miatt. Ez ma sincsen másként.
Tisztelt Lelkiatya!

A Hiszekegy Görög katolikus változatát keresném, de nem találom. Előre is köszönöm a segítségét!
Nincs a Hiszekegynek külön görögkatolikus változata. Az esetleg érzékelhető különbség abból adódik, hogy a római katolikus szentmisén többnyire az Apostoli hitvallást mondják, és az ökumenikus istentiszteleteken is inkább ez hangzik el. A mi szertartásainkban a Nicea-Konstantinápolyi hitvallás szövegét használjuk, de az egész Katolikus Egyháznak is saját hitvallása.
A szövege megtalálható a honlapunkon a liturgia/szertarásaink/Aranyszájú Szent János Liturgiája szövegén belül.
Krisztus Feltámadt!
Tisztelt Lelkiatya!
Egy korábbi kérdésre a válaszában ezt olvastam és erről érdeklődnék: "Ám ebben az esetben sem lehet római katolikusból görögkatolikus áldozópap. Ez csak egészen kivételes esetben történhet meg (például, ha az átlépni kívánó felmenő rokonai között volt görögkatolikus)."
A kérdésem az lenne, hogy meddig számít a felmenő rokonság? pl. az számításba jöhet-e ha nekem a dédszüleim görögkatolikusok volt, a dédnagyapám görögkatolikus kántortanító volt. Ebben az esetben belőlem lehetne latin rítusú katolikusként görögkatolikus pap?
Köszönettel: László
Igen, ilyen helyzet jobban indokolja a rítusváltást.
Tisztelt Lelkiatya!
Péter vagyok és egy fontos kérdésben szeretnék tanácsot kérni
Öntől. Római katolikus hívő vagyok és az egyik kedvelt időtöltésem
a zenehallgatás. Ezzel eddig ugye semmi "gond" nincs, az én
kedvenceim a dallamos rock/metal zenekarok közül valók, előre
leszögezném, hogy nem az a fajta keresztényellenes rockzenekarok
közül valók, hanem pl. ezek: Edda, Omega, Ossian, Kárpátia,
Stratovarius (finn), Bon Jovi és hasonlók.
Bevallom, hogy sokáig én is birtokoltam nyíltan okkult, s...ista
death meg black-metal cd-ket (death halált, black feketét jelent),
azonban ezektől megszabadultam. Érdekes, hogy egyből erősödni véltem
magamat a hitben...
A fenti zenekarokat én a keresztény hittel összeegyeztethetőnek tartom,
nem mentálisan rombolónak (az a death/black metal).
Az Ossian pl. azt írja magáról: 25 éve létezik immár az Ossian név,
ami mindig jelentse a kívülállást, a meg nem alkuvást, mégis a TOLERANCIÁT és a SZERETETET (pl. Isten = a szeretet).
Vagy pl. Edda: egy éjszaka volt a kísértés, de győzőtt a HIT és győzőtt
a fény.
A leírtakkal kapcsolatban kérném a Lelkiatya véleményét is,
köszönettel.
A zene jelentősen befolyásolja az embernek nem csak a hangulatát, de - főként fiataloknál - a személyiség fejlődését is. Nem mindegy, tehát, hogy mit hallgatunk. A könnyűzene is tartalmaz olykor jó zenei megoldásokat, és a szövegek is hordoznak mély tartalmat. Ez akkor természetes, ha őszinte zenéről van szó, tehát nem csak a sikerért, a bevételért játszanak, hanem egyfajta küldetéstudattal közölni is akarnak valami üzenetet.
Sajnos vannak zenekarok, amelyek kifejezetten romboló tartalmú üzenetet és ehhez igazodó még rombolóbb hatású zenét nyújtanak. Ezeket mindenképpen kerülni kell. Szükség volna felvilágosító filmekre, előadásokra, amelyek megtanítják, hogy melyek ezek a zenék és együttesek, amelyeknek még akkor sem volna szabad hallgatni a zenéjét, ha a szöveget nem is értjük. Sajnos, nem vagyok járatos ezen a területen, hogy egy egyszerű felsorolást adjak, mely együtteseket kerüljük. De amire Ön is utal, az segít eligazodni. Ha az együttes nevében vagy dalszövegeiben halál, fekete, pokol, sátán vagy efféle szerepel, ezek, vélhetően, nem csak ötletszerűen kerülnek oda, ezekkel szándéka van a szerzőnek. Mondom, ezeket mindenképp kerülni kell. A többi együttest lehet hallgatni, de lassan érdemes egyre értékesebb, egyre fajsúlyosabb zenét is megismerni, míg el nem jut oda az ember, hogy értékeli, érti és szereti a Bach muzsikát, amelyre talán méltán mondhatjuk, hogy az zeneművészet csúcsát képviseli. (Persze, sok más társával együtt.)
Tisztelt Lelkiatya!
Római katolikus vagyok,de már rég óta gondolkoztam és eldöntöttem hogy Görög katolikus szeretnék lenni.Sokkal jobban tetszik a liturgia.Mivel csak görög katolikus férfiből lehet görög katolikus pap,ezért szeretnék én is görög katolikus lenne,mert a görög katolikus liturgiát szeretném végezni majd.Mit kell tennem hogy görög katolikus lehessek?
Köszönettel:Mihály
Kedves Mihály!
Római katolikus lévén semmi szükség nincsen arra, hogy a rítusát megváltoztassa, hiszen így is eljárhat minden görögkatolikus szertartásra, részesülhet a szentségekben, részt vehet minden rendezvényen, melyeket görkat. egyházunk hirdet és szervez.
Nyomós indok alapján lehet rítust változtatni, de ehhez mindkét püspök (az elbocsátó és a befogadó) írásbeli beleegyezése szükséges. Ám ebben az esetben sem lehet római katolikusból görögkatolikus áldozópap. Ez csak egészen kivételes esetben történhet meg (például, ha az átlépni kívánó felmenő rokonai között volt görögkatolikus).
Tisztelt Lelkiatya!
Azt szeretném megkérdezni, hogy a görögkatolikusok hisznek-e a tisztítótűz létezésében, és ha igen vagy nem, akkor mi ennek a magyarázata?
Előre is köszönöm a válaszát: Panna
A II. Vatikáni zsinat e témával kapcsolatban mindössze ennyit mond: Amíg el nem jő az Úr, addig tanítványai közül egyesek a földön zarándokolnak, mások a földi életből eltávozva tisztulnak, ismét mások megdicsőült állapotban vannak.
A katolikus egyház álláspontja a következő: megvan a lehetősége egyfajta halál utáni tisztulásnak, amin nem valami helyet kell elképzelnünk, ahol különféle kínzásokat kell büntetésül elviselni, amely után nyerhetné el a lélek az örök élet jutalmát. Hogyan is beszélhetnénk a halál után bármiféle időről és helyről? Azok mind e világ rendjébe tartozó kategóriák.
A keresztény ember arra törekszik, hogy életében minél inkább kiüresedve átadjon lelkében minden helyet a Szentléleknek. átmennie, ahol lebomlik rólunk mindaz, ami felesleges, ami még gátol Isten felé. Ezt hiszik mind a katolikusok, mind az ortodoxok. Tehát a görögkatolikusok is.
Tisztelt Lelkiatya!

A "Bűn az öngyilkosság?" kérdésre adott válaszával kapcsolatban szeretnék kérdezni és reagálni.
...
Kedves Walaki!
Mivel nem lelki kérdésre kért választ, hanem saját gondolatait mondta el a fölvetett dologgal kapcsolatban, ezért a véleményét továbbítottuk a Fórum rovatba. Ott másnak is van lehetősége hozzászólni.
Annál is inkább, mivel más is megfogalmazta az ezzel kapcsolatos gondolatait, s azt is oda irányítottuk
Tisztelt Lelkiatya.
Nagyon szépen köszönöm a válaszát és mind azt amit irt, és igen ma reggel elmentem a templomba ahova eddig nem jártam, beszéltem egy kedves nénivel és nagyon jól esett.
Azt mondják isten megbocsát és ismeri minden titkunk, tud rolunk mindent, és hogy isten bennünk lakik, bennünk él ugy ahogy mi saját magunk. Ha én nem tudom magamnak megbocsátani a hazugságom akkor isten sem, és az akit mindennél jóbban szeretek az sem pedig akkor benne is ott él isten, miért van ez, pedig oly nagyon szeretem és nem tudok nélküle élni ezt isten bocsássa meg nekem de nem is szeretnék, nélküle nincs értelme semminek, nekem ő jelent mindent ő az élet.Bárcsak eltudnám önnek mondani mind azt amit érzek, de ha isten ismer és tudja mit tettem miért büntet még ennél jóbban, egy hazugság egy élet, és örök szenvedés, soha nem kértem semmit csak élni szerettem volna boldogan.
Köszönöm Lelkiatya és Isten áldja meg önt.
Tisztelettel: H. Zoltán
Kedves Zoltán!
Fontos, hogy ne csak egyszer menjen el a templomba, hanem szokjon hozzá, hogy rendszeresen elmegy oda. Így az életének részévé válik, hogy a Jóistenről hall, megtanul vele beszélgetni. Egész egyszerűen azáltal, hogy rendszeresen eljár a templomba, azt fogja észrevenni, hogy a szívében már beszélget is az Istennel.
Ez azért is fontos, mert még sok mindent meg kell tudnia Róla. Ő akkor is megbocsát, ha mi nem tudunk magunknak megbocsátani. Az a baj, hogy ilyenkor még mi magunk nem vagyunk képesek befogadni az Ő szeretetét, irgalmát. Mintha zsilip zárná el a vizet, a zsilip másik oldala pedig száraz marad.
Tudnia kell azt is, hogy az Isten nem büntet bennünket. A saját tetteink következményei miatt szenvedünk, de Isten éppen azt akarja, hogy ki tudjunk emelkedni a saját tetteink sötétségéből. Ennek is az a módja, hogy keresi Ővele a kapcsolatot, beszélget Vele. Javaslom, hogy gyakorolja a hálaadást. Menjen be a templomba és köszönjön meg mindent, amit kapott az életében. Ezt tegye meg többször is. Ez is egyre inkább segíti majd megnyílni azt a bizonyos zsilipet, a szíve ajtaját.
DJK Szép napot! Plébános Úr! Hol kell jelentkezni annak aki szerzetesnő szeretne lenni
Szerzetesnek mindig adott közösségbe lehet jelentkezni. Érdemes felkeresnie a lakhelyéhez legközelebb eső szerzetesházat, és ott beszélnie az elöljáróval, aki ellátja további tanácsokkal. Ha nem ismer a közelében szerzetesházat, akkor a következő címen böngészhet: http://uj.katolikus.hu/adattar.php?h=13
Kedves Lelkiatya!
Mit jelent a kínai hazafias egyház? Mit foglal magába?
Egységben vannak a Szentszékkel?
Válaszát köszönöm,
Gábor
A kínai hazafias egyház nincs egységben a Szentszékkel. Az 1949-es kommunista hatalomátvétel után nem sokkal hozták létre ezt a nemzeti egyházat, amely püspököket is szentelt, de ezeket Róma nem ismerte el. Ma már a Vatikán tárgyal a nemzeti egyház képviselőivel, és lehetőséget ad arra, hogy a kinevezett püspökök utólag fejezzék ki Rómával való egységüket.
Kínában létezik a földalatti egyház is, amely egyáltalán nem egységes és nem mindig van egységben Rómával sem. Kinában a katolikus egyház helyzete rendkívül bonyolult. Részletesebben a http://terebess.hu/keletkultinfo/salat1.html címen lehet erről olvasni.
Szeretném megkérdezni, hogy hol találok információt a görög katolikus egyház hierarchikus felépítéséről. Engem az úgynevezett "rangok" és beosztások érdekelnének.
Köszönettel, Ivánka Istvánné
Nem sok rang és beosztás van a görögkatolikus egyházunkban. S minthogy nem is hiszem, hogy valahol egybeszerkesztve megtalálná, hamar leírom.
A vezető a püspök. Vannak helynökök (egyházmegyénkben három), akik őt helyettesíthetik majdnem minden dologban. Két helynöki tisztség van még, amely nem jelenti a püspök helyettesítését: a gazdasági és a bírósági helynök.
Az egyházmegyét esperesi kerületekre osztjuk. Minden kerületnek van egy felelős vezetője, az esperes. Általában hat-nyolc parókia tartozik egy kerületbe. Több esperesi kerület (általában három) alkot egy főesperességet, ezek élén állnak a főesperesek. A nagyobb parókiákon esetleg több pap is teljesít szolgálatot, akkor a vezető a parókus, a beosztott lelkész(ek) pedig a káplán(ok).
Ez az egyházunk hagyományos fölépítése. A parókiák mellett azonban egyre több oktatási és szociális intézményünk van. Ezek mindegyikében teljesít szolgálatot áldozópap - vagy főállásban, vagy csak oldallagosan - de ők is mind a helyi parókus vezetése alá tartoznak.
Tisztelt Lelkiatya!

Bűn az öngyilkosság?

Köszönettel:V
Igen, nagyon súlyos bűn. Talán erre lehet legvalóságosabban mondani, hogy halálos bűn. Nem csak azért, mert utána következik a halál, hanem, mert utána a lelki halál következik. Az ember utolsó tette egy gyilkosság, amit már megbánni sem tud, tehát az örök kárhozat következik utána.
Iszonyú hazugság, becsapás a sátán részéről, amikor ezzel a gondolattal kísért, és azt próbálja elhitetni, hogy ha az ember véget vet az életének, akkor megszűnnek a fájdalmak, megszűnik a kilátástalanság. Épp ellenkezőleg, csak még szörnyűbb pokol következik utána, amit a kísértő elfed, vagy az ember saját magát becsapva le akar tagadni.
Nem, még ha nehéznek is tűnik az élet, küzdeni kell, és előbb vagy utóbb megnyílik a megoldás kapuja, s szépen arra lehet, arra kell tovább menni.
    ... 389 390 391 392 393 
394
  395 396 397 398 399 ...