Kedves Lelkiatya!
Mindig kíváncsi voltam hogy a Görögkatolikusok Keleti Keresztények révén elismernek 1054 utáni Ortodox szenteket? vagy csak a Katolikus szenteket?
Köszönöm válaszát! :)
Igen, hála Istennek, az ortodox szenteket mi is tisztelhetjük és tiszteljük is. Sokat kaphatunk tőlük, rajtuk keresztül is. Ők is tisztelhetnék a Katolikus Egyház második évezredének szentjeit, de ez, sajnos kevésbé jellemző. Ám nem példa nélküli. Nagyon sok ortodox pap és hívő tiszteli például Szent Ferencet vagy Szent Charbel atyát. Ez is az egység felé vezető út lehet, ha ebben is törekszünk az egységre, egymás elfogadására.
Kedves Lelkiatya!
Fiatal, 23 éves nő vagyok. 5 éve élek kapcsolatban, ebből 2 eve együtt is elek az elettarsammal.
Vasárnap óta nem beszéltünk, folyamatosan féltékenység uralja a hangulatot. Az öcsém barátjára féltékeny jelenleg, mert beszélgettem vele a testvérem születésnapján. Azóta csendélet büntet, nagyon csúnya dolgokat vág a fejemhez.
A mai nap ez kibukott belőlem és elkezdtem sírni, hogy külön alszik tőlem majd bejott a szobába és durva szavakkal illetett továbbá hogy miért nem tudok csendben sírni...
Nagyon fáj a szívem, és habár tudnám mi a helyes lépés egyszerűen félek megtenni. Szeretnék kérni egy imát, hogy valamilyen úton módon rendeződjon ez a helyzet... előre is köszönöm!
Ha tudja a helyes lépést, ne féljen megtenni! Nem kizárt, hogy erre az élettársa is már vár, csak neki sincs bátorsága lépni, s ilyen botor módon próbálja előidézni. De bármit is reagál, egyszerűen nincs joga megalázni Önt. Persze, senkinek senkit. Imádkozzék, kérjen erőt, és lépjen! Én is imádkozom Önökért.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves Lelkiatya!
Napjainkban egyre gyakrabban szenteltetünk becsomagolt szentelni valókat (pl. pászkaszenteléskorvagy kegytárgyak megszentelésekor). Nem mindig könnyű a csomagolásokat összeszedni és elégetni.
az jutott eszembe, hogy talán jó lenne, ha erre jogosult Atyák a szentelési imába belefoglalnának valami olyasmit, hogy a Mindenható Isten adja meg a kegyelmet, hogy a csomagolásokat szemétbe tévén óvhassuk teremtett világunkat, vagy szelektív gyűjtőbe juttatván, Isten akarata szerint hasznosulhasson újra.
És most szeretném, ha megengedné Lelkiatya, hogy tovább menjek eggyel:
Vanna morzsálódó szentelmények: főleg a gyógynövények, de a barkával és a húsvéti eledelekkel, vagy a proszforával is előfordulhat. Ezeknek véletlenül elhulló morzsáira is kérni kellene Isten gondviselő kegyelmét és magbocsátását.
Köszönöm szépen a lehetőséget, hogy megírhattam ezt a javaslatomat.
Szeretettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Ha nem is mondunk ezekre külön áldást, megfelelő bánásmódot nekünk kell megtalálnunk. Az én javaslataim inkább a következők. Lehetőleg ne csomagolt dolgokat áldassunk meg. Hacsak lehet, a szenteltvíz vagy a pap áldása magát az anyagot, a megáldandó tárgyat érintse, ne pedig a csomagoló anyagot. Ha ez nem oldható meg, akkor a csomagolás nincs megáldva. Egészen másként kell tekintenünk a megáldott tárgyra, mint azokra, amelyekre szándék nélkült hullt a szentelt víz, vagy éppen a közelben voltak az áldás pillanatában. Ha egy asztalra teszünk megáldandó dolgokat, akkor az asztalt nem áldjuk meg, csak azokat a tárgyakat, melyekre az áldás irányult. Mindazonáltal helyes az ilyen tárgyakat szintén bizonyos tisztelettel kezelni - amire Ön is utal -, de azért nem kell megáldottnak, megszenteltnek tekintenünk. Hogy ezekre külön megfogalmazott áldás volna szükséges? Nem úgy látom, hogy ez volna a helyes megoldás. Mi, emberek kezeljük megfelelően ezeket az anyagokat.
A megszentelt anyagok maradékával, morzsáival kicsit más a helyzet. Azok valóban meg vannak szentelve. Ügyeljünk arra, hogy ezek méltó módon és helyen visszakerüljenek a természetbe.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy ha az atya egyenlő apa, akkor miért tarthatatlan hogy egy atya pótapa? Nem minden atyának a gyülekezet apukájának kell lennie? Különben miért hívják atyának? Régen volt egy ilyen atyám ma meg már mintha az atyák nem akarnának atyák lenni? Régen az atya kedves gyermekemnek hívott ma az atyák a testvérem kifejezést használják... Megszünik az atyaság? Az apa hiány kellős közepén? Ez is a második Vatikáni zsinat miatt van? Gemgirl
Az atyákra helyes úgy tekintenünk, mint atyára. De azért ez a kortól is függ némiképp. EGy idősebb papra könnyebben tudunk úgy tekinteni, mint atyára. A fiatalt is így szoktuk szólítani, hiszen az egyházban legfőbb feladatuk, hogy az Atya Isten szeretetét és isteni erejét közvetítsék. Mégis szerepet kap az emberi érzékelés is. Pl a nálam fiatalabb pap biztosan nem fog engem "gyermekem"-nek szólítani. Még ha én azt is mondom neki: XY atya. Nem kizárt, hogy amíg Ön akár csak néhány évvel is fiatalobb volt, könnyebben hívta az idősebb atya "gyermekem"-nek. Felnőtté, egyre korosabbá válván ezt már nem várhatja el annyira.
A pótapa szerep lehet jó is, de lehet félrevezető is. Jó, ha a fölszentelt papok elfogadják ezt a szerepet, hogy atyának szólítsák őket, ők pedig atyai szeretettel forduljanak a hívek felé. De lássuk be, ez hozhat torzulást a papban is, és egyes hívekben is. Ez utóbbi azért rossz, mert az apa hiányának, az abból származó sérüléseknek nem teljes és végső feloldását adja, csak pótmegoldást, amelyből mindenképpen tovább kell lépni.
Sokat gondolkodtam azon, hogy Júdás története egyike a Biblia azon részeinek, amelyek a legtöbbet segítenek nekem a keresztény életemben. Nem arra gondolok, hogy az árulást jó dolognak tartom, nem erről van szó. Jézus Júdás iránti szeretete az, ami sokat segít nekem több okból kifolyólag. Ezek röviden a következők: 1. Sajnos éveken át küzdöttem azzal, hogy nem tudtam teljesen elhinni, hogy Jézus szeret, mert a Sátán hazudott nekem mindenfélét, hogy bizonyos körülmények között Jézus nem szeret vagy hogy a szeretete nem feltétel nélküli hanem ha ilyen vagy olyan vagyok, akkor nem szeret. Már megszabadultam ettől egy személyes lelki beszélgetés után, de amíg ez nem sikerült, addig az tartotta bennem a lelket, hogy ha Jézus Júdást is szerette, akkor biztos engem is. Azokban az időkben rengeteget segített nekem Jézus Júdás iránti szeretete. 2. Az az igazság, hogy minél jobban megszerettem Jézust, annál jobban igyekeztem hozzá hasonló lenne és annál jobban szerettem másokat. Mivel Jézus szerette Júdást is, mint mindenki mást, ezért én is megszerettem Júdást, nincs bennem semmi utálat és ítélkezés iránta. Persze elítélem az árulást, de közben valahogy mégis tudok rá szeretettel gondolni. Ez segít nekem abban, hogy mindenkit szeressek. PhD-hallgatóként Júdással is foglalkoztam, mert részben a Bibliához kapcsolódik a témám, csak nem vagyok teológus és olvastam, hogy Júdás sokszor jelenik meg úgy, mint a bűnös ember megtestesítője, szokták így értelmezni. Egy kicsit én is így fogom fel és úgy éreztem, ha Júdásra tudok valamiféle szeretettel gondolni, rá, aki a legbűnösebbnek van sokszor kikiáltva, akkor mindenki felé menni fog ez. És tényleg segít. Amikor látom mások bűneit, jönne a kísértés, hogy ítélkezzek vagy haragudjak, akkor szoktam arra gondolni, hogy Jézus Júdást is szerette, pedig elárulta és ez segít szeretnem mindenkit. 3. Személyes emlékeket is idéz bennem Júdás története, mert régebben engem is árultak el anyagi haszon miatt (nem elvették a pénzem hanem rosszat tettek velem és hazudtak nekem és így pénzhez jutottak, de most nem részletezem), hozzám közel álló személyek, akikről nem is gondoltam volna én sem és mások sem. Szóval Jézus Júdás iránti szeretete inspirált arra is, hogy esetleg imádkozzak azokért akik régen velem tettek hasonlót és rájuk is nézzek úgy, ahogy Jézus néz rájuk. 4. Bár Jézus tudta, hogy Júdás el fogja árulni, mégsem küldte el a köreiből, mégis ott lehetett mellette évekig, őt is tanította, az utolsó vacsorán is ott volt vele, biztosan nem bánt vele kevesebb szeretettel mint másokkal. Mindez erősítette bennem azt, hogy nekem is alázatosnak kell lennem, nem szabad magamról túl sokat gondolnom, magamat másoknál jobbnak tartanom, másokat lenéznem, hiszen ha a tökéletes Isten fia szeretettel bánt azzal, aki elárulta, akkor nekem, aki bűnös természettel születtem, mennyivel inkább kell szeretettel bánni másokkal és nekik szolgálni. A 4 pont közül kettő lehet részben hasonló. Azt szerettem volna megkérdezni, hogy ezek az érzések, következtetések elfogadhatóak-e, jöhetnek-e Istentől vagy az kizárt dolog, hogy Isten Júdást használja fel arra, hogy nekem segítsen? Sokan nem szeretik, elítélik, tényleg rosszat tett, de valamiért nekem ez a bibliai történet többet segített a saját keresztény életem javításán, mintha szentekről olvasgattam volna. Mindenki más, mindenkinek más segíthet, nekem ez segített nagyon sokat. Nem arra utaltam, hogy Júdást a többiek felé emelném, mert nyilván nem. Remélem azért érti, mire gondoltam a levelemben.
Nagyrészt elfogadható és helyeselhető az, amit ír. Én mégis másként fogalmaznék. Ha jól értem, Ön valójában abból merít erőt, ahogyan Jézus Judással bánt, ahogyan vele viseltetett. Ez teljesen hiteles. Ezt fontos fölismerni. Ahogy Jézus még Júdást sem küldte el maga mellől, ahogyan vele is barátságos maradt, ez fontos fölismerés arra vonatkozóan, hogy akkor engem sem taszít el magától, engem is szerethet, noha bűneimmel sokszor megbántom őt. Ez így tehát minden részletében helyes, és Júdás példájából nagyon sok fontos dolgot megtanulhatunk. Azonban, hogy Júdást emiatt szeretni kellene, vagy Ön helyesen teszi-e, hogy szereti, ezt én rossz kérdésföltevésnek tartom. Júdás iránt nem tartozunk szeretettel. Mert nincs jelentősége, hogy a régen élt emberhöz hogyan viszonyulunk. A szenteket nem azért tiszteljük, mert szép dolgokat vittek végbe, hanem fölismerjük bennük Isten hatalmas erejét és szeretetét. Az más dolog, ha volna közelemben egy olyan ember, mint Júdás, akkor őt kellene-e szeretnem. Itt a válasz egyértelműen igen. Bár szabad beszélni egy ilyen helyzet nehézségéről is. Viszont annak már nincs jelentősége, hogy a 2000 éve meghalt embert szeressük. Ez egyáltalán nem életszerű. Tehát egy kicsi helyreigazítással adok Önnek igazat. Igen, Júdás példájából nagyon sokat tanulhatunk, ez nagyon helyes irány. De Júdáshoz való viszonyunknak nincs jelentősége, arra nem érdemes gondolatot vesztegetni.
Kedves Lelkiatya! Hogyan lehet feloldani azt a dilemmát, hogy az egyházi vezetők olykor súlyos bűnökbe keverednek? Vezetők alatt nem csak a konkrét vezetőket értem, hanem atyákat, kántorokat - akikről úgy gondolnánk, egy lépéssel közelebb vannak Istenhez, és öntudatlanul is felnéznénk rájuk. A dilemma pedig, hogy emiatt lanyhul a templomba járási kedvem. Hogyan lehet a korrupt/abúzust elkövető atyák "mögé" látni, és meglátni az Istent, az egyházat? Olyan, mintha beszennyeznék az egészet. Bizonyára csúnyán ítélkezem. Mégis elkeserít: a Hilarion atyáról szóló friss hírek, a görögkatolikus egyházban szolgálatot teljesítő atyáról szóló régebbi hír. És az is: úgy éreztem az ügy kapcsán kiadott nyilatkozatból, hogy az egyház (az én egyházam, a görögkatolikus) mintegy eltartotta magától ezt az ügyet. Mintha nem lett volna benne felelőssége. Erről írtam is egyszer, de nem kaptam választ. Lehet, tényleg azoknak van igazuk, akik azt mondják, hogy nem kell ahhoz templomba járni, hogy tartsuk Istennel a kapcsolatot.
Ne várjuk el az egyházi emberektől (püspökök, papok, hitoktatók, kántorok), hogy hibátlanok és bűntelenek legyenek! Ha egy lépéssel közelebb vannak Istenhöz, akkor ez azt is jelenti, hogy egy fokkal jobban ki vannak téve az ördög támadásainak is. Viszont az is egyértelműen az ördög kísértése, ha ezek láttán arra késztet, hogy ne menjünk el a templomba. Isten elfogad minket, bűnös papokat, és fölhasznál a legmagasztosabb feladatokra is. Akkor hinnünk kell, hogy bűneink ellenére ő képes rajtunk keresztül kegyelmet közvetíteni. Ennek cáfolatáról akar meggyőzni minket a kísértő. Ne higgyünk neki!
Kedves Lelkiatya! Hálásan köszönöm, hogy válaszolt a levelemre. Azt hiszem ez isteni gondviselés volt, mert pont ma lett megint aktuális a köztem és anyukám közti hitbéli különbség. Amiről írtam. Megpróbálom megfogadni a tanácsát. Hozzáadódik a helyzethez, hogy azért fáj ennyire, hogy édesanyám nem éli meg annyira a hitét, vagyis szerintem nem úgy, ahogy Jézus igazán szeretné, mert 4 évvel ezelőtt egy családtag halála miatt kerültem vissza Jézushoz. Akkor nekem borzalmas depresszióm volt, aludni nem tudtam éjszaka, vagy mert nem tudtam feldolgozni, hogy édesapámból por lesz vagy mert féltem a túlvilági rossz dolgoktól amikre a Jézus felé vezető úton bukkantam, szuicid gondolataim voltak, nem láttam az életem értelmét és ezt anyukám előtt se rejtettem el. Édesapám hunyt el akkor betegségek következtében, illetve hirtelen rosszullét miatt. Azért fáj az egész, mert engem Jézus húzott ki engem a szenvedésből. Nem a(z akkori) párkapcsolatom (amiatt sok szenvedésem is volt sajnos, még ha jó is volt), nem a rokonok, nem az édesanyám hanem Jézus. Mások is próbáltak segíteni, de mivel egy atyát leszámítva senki nem erről az oldalról közelítette meg a témát, ezért igazi segítség egyik sem volt. Nem rosszindulatból, de eszembe jut, hogy ha nincs Jézus (vagy nem "találkozok" vele újra) és a segítsége meg a hatalmas kegyelme, a türelme, a megbocsátása, ő maga, akkor most ki tudja mi lenne velem. Lehet egy pszichiátrián kezelnének vagy otthon ülnék minden nap depressziósan és éjszaka pedig nem tudnék aludni. Nem akarok senki felett ítélkezni, de úgy érzem, édesanyámnak inkább hálásnak kellene lennie Jézusnak és ha kellene, azt is el kellene fogadnia ha apáca akarnék lenni (nincs ilyen tervem), mindent el kellene fogadnia amit Jézusért teszek, soha nem kellene egy szót se szólnia vagy nem kellett volna ha imádkozok, szentségimádásra megyek, segítek a szegényeken ahogy Jézus tanította, ha az egész hátralévő életem Jézusnak akarnám szentelni, akkor is el kellene fogadnia minden rossz szó nélkül, mert Jézus nélkül nem lennék már neki vagy borzalmas állapotban lennék. És nemhogy ez nem történik meg, hogy támogatna vagy megértően elfogadná, hanem még volt, hogy kaptam is rossz megjegyzést vagy nem értette. Most már megértőbb, de még így is nagy különbségek vannak. Egy anya annyira tud örülni ha a földi életben valaki segít a gyerekének, ha vannak barátai, ha valaki segíti a karrierjét, ha van egy házastársa aki szereti és fáj nekem, hogy Jézus mintha nem érne annyit mint ezek. Ma már mérgemben azt mondtam anyukámnak, Jézus neki nem fontos, a legkevésbé fontos, ő erre azt mondta, ez nem igaz, mondtam neki, úgy néz ki. Meg szokta mondani, hogy aggasztja, hogy már csak ő van nekem, hogy édesapám nincs, testvérem nincs, férjem (párom) nincs. Ezt meg is tudom érteni, de azért valami engem is bánt. Sokszor mondta régebben, hogy úgy szeretné ha lenne egy férjem, aki szeret, becsül, értékel, vigyáz rám. Őszinte leszek, a szívem csak Jézusra vágyik, nem férjre. A szívem őt szereti, hozzá akar tartozni, teljesen csak hozzá. Jézus személyében olyan "vőlegényem" lenne, aki egyszer már odaadta értem az életét, vállalt értem egy kínfájdalmakkal járó szenvedést és később pedig megmentett a lelki szenvedésemből, egy olyan állapotból, ami akár vezethetett volna súlyos dolgokhoz is, szerintem édesanyámnak minden oka meglenne, hogy ezért is hálás legyen és örüljön. Ha ezer férfi akarna itt randizni velem, akkor is Jézust választanám, visszavonhatatlanul megszerette a szívem, neki szeretném adni a lehető legtöbb időmet, inkább őt tenni a középpontba párkapcsolatok helyett és akkor is neki szeretném szánni magam ha ő sose fog eljegyezni, feleségül venni. Fájt nekem, hogy Jézus nem fontosabb anyukámnak. Nekem minden földi dolognál, karriernél, fizetésnél, házasságnál, mindennél fontosabb. Csak azért mondtam ezt el, hogy érthető legyen, miért különösen fájdalmas ez nekem. Tudom, türelmesnek kell lennem másokkal és megértőnek kell lennem, de vannak nehéz pillanataim minden igyekezetem ellenére. Ha már mindezt leírtam, hadd kérdezzem meg, ugye nem baj az ha én Jézust ennyire szeretem? Tudom, hogy ő a mennyben van és én meg itt vagyok, de ez a helyzet. Sajnos azon is hajlamos vagyok összeveszni anyukámmal, hogy ő sok mindent máshogy lát, aminek szerintem az az oka, hogy én jobban hiszek. Anyukám sokkal jobban aggódik a jövőmért. Én is gondolok a jövőre, de ő sokkal jobban aggódik. Én eleve azért vagyok kevésbé ideges, mert hiszek az ima erejében, bízom Istenben, Isten akaratában, hogy meghallgat. Most PhD-s vagyok, az egyetemen, ezzel most le is buktattam magam, mert korábban írtam már önnek a PhD és a témavezetőm és munkakeresés kapcsán. Jelenleg az ösztöndíjam a bevételem, illetve alkalmi bevételeim voltak. Fordító szakon tanultam és, nem tudom írtam-e már, de azt tervezem, hogy mielőtt valamilyen cégnél munkába állnék PhD után, előbb azt nézem meg, hogy fordítóként mennyi esélyem lenne elhelyezkedni, mennyi megbízásom lenne ha vállalnék fordításokat, hogy alakulna az egész. Ezt már eddig is terveztem, csak az utóbbi hónapokban ez nem jött össze, mert másra kellett az idő, az egyetemen nagyon feltorlódtak a dolgok saját hibámon kívül. Ha fordítással foglalkoznék, több szabadidőm lenne vagy rugalmasabb időbeosztásom lenne mintha egy cégnél dolgoznék valamilyen munkakörben és így több időm maradna Jézusra, akit szeretek. Az imára, a szentségimádásra, a szegények segítésére, mindenféle dolgokra, amiket a hitem és a szeretetem miatt tennék. Tudom, hogy boldogtalan lennék ha ezekre nem lenne rendszeresen időm és szerintem Jézus is örülne ennek. Anyukámnak ezzel kapcsolatban is néha kétségei vannak, de én ezt is máshogy fogom fel, mert szerintem ha ez Isten akarata számomra, hogy maradjon több időm mindezeket megtenni Jézusért, akkor úgyis megadja nekem és sikerül. Ha pedig nem, akkor nem. Akkor azt fogom elfogadni. Nem vagyok teljesen biztos mindenben és nem akarom elbízni magam, de én édesanyámmal szemben jobban bízok az imában és a hitemben, ő kevésbé. Meg persze vele ellentétben én annyira szeretem Jézust, hogy boldogtalan lennék ha úgy kellene élnem, hogy nem szánhatok elég időt rá. Ön szerint jó úton járok? Nem baj, hogy olyan vagyok, amilyen? A környezetemben nincs ilyen ember, aki ennyire mindent megtenne Jézusért és ennyire oda akarja neki adni a lehető legtöbb idejét, ennyire szeretne neki megfelelni, ezt az összes dolgot megtenné neki, amit én. A világon biztos nem vagyok egyedül, de tényleg nem ismerek még egy ilyen embert, mert a keresztények sem ilyenek, akiket ismerek. Azért bízom benne, hogy nincs velem baj emiatt, hogy Jézus nem ellenzi ezt. Néha már kételkedek, hogy jó-e, hogy ilyen vagyok és így szeretem azt, akit szeretek.
Az biztos, hogy jó, hogy szereti, nagyon szereti Jézust. Az viszont nem jó, hogy ezt mástól, például az édesanyjától is elvárná. Alapvetően az is hibás, hogy másokhoz hasonlítja önmagát, az életét, a tetteit. Ez mindig félrevezeti az embert. Ez az, amitől Önnek szabadulnia kellene. Mert amíg ebben van, addig a Jézus iránti szeretete is viszonylagos marad. Állandóan párosul azzal, hogy Ön hogyan szereti Jézust és más hogyan (nem). Amíg ettől nem tud szabadulni, addig a Jézus iránti szeretetébe nagyon erősen belevegyül ez a helytelen önértékelés. Persze, el kell, hogy mondjam, nem lesz ez ám olyan egyszerű. Hosszú, éveken át tartó lelki munkára van szükség, hogy valamelyest tisztuljon ez a szemlélete. Az nagyon jó, hogy szereti Jézust. De még sokat kell alakulnia, hogy ne csak nagyon, hanem helyesen is szeresse őt.
Kedves Lelkiatya!
Rendszeresen használom a "Görögkat. Naptár" applikációt a mobiltelefonomon. A július 21-i szentek (Simeon és János szentéletű atyák) rövid életrajzában megütközve olvastam az alábbikat:
"János nős volt, Simeon nőtlen. Jeruzsálembe mentek fel, hogy a szent keresztnek hódoljanak. A szent helyek annyira megihlették őket, hogy többé nem tértek vissza hazájukba."
A házasság szentség: János ezek szerint úgy hagyta otthon a feleségét, hogy az asszony nem találkozott többé vele, hiszen a szent helyek annyira megihlették a férjet, hogy nem tért többé haza. Hol volt a házastársi hűség?! Hol volt a felelősség vállalás a házastársa iránt?! Egyáltalán, hogy lehet olyan valakit szentté avatni, aki a házasság szentségét egyoldalúan felrúgja?!
Olyat olvastam már a szentek életrajzában, hogy a házaspár megegyezett egymással, s mindketten külön-külön férfi- illetve női monostorba vonultak. Ezt is kissé meredeknek tartom (hiszen az ember nem azért házasodik, hogy aztán szerzetesi életformát válasszon, legfeljebb, ha megözvegyül), de ebben az esetben legalább kölcsönösen megegyeznek egymással.
János szentéletű atya esetén azonban egy egyoldalú döntést érzékelek, ráadásul, ha a kort nézzük - amikor az asszony gyakorlatilag eltartott volt - a feleségét a sorsára hagyta. Nem beszélve a Szent Páli figyelmeztetésről (1 Kor 7,1-9) ki tudja, hogy milyen sors várt az aggódó és szerető feleségére.
Lehet, hogy túl sokat gondolok bele ebbe, s az applikáció tömör életrajz leírása nem egészen fedi a valóságot, de az érzés, ami ez bennem kiváltott, a felháborodás volt, hiszen egy önző, a házastársi ígéretét semmibe vevő férfi képe bontakozott ki belőle.
Üdvözlettel László
Kedves László! Azt tanácsolom, engedje el ezeket az ítélkező gondolatait. Persze, teljesen igaza van abban, hogy a házastársi hűség legalább olyan súlyos kötelesség, mint a szerzetesi elhivatás, és az egyiket nem lehet a másik kárára kijátszani. De szinte semmit nem tudunk ennek a tömören leírt történetnek a hátteréről. Hogy János hogyan oldotta meg ezt a nagy életfordulatot, azt egyáltalán nem tudjuk. Például megtörténhetett, hogy időközben halálhírét kapta a feleségének. Az sem kizárt, hogy visszament, elrendezte a dolgait, és úgy tért vissza a szent helyre, csak ezt éppen nem részletezi a másfélezer éves leírás. A szentek életében egyébként nagyon sok meghökkentő dolgot is találunk. Nem ezeken kell fönnakadni, mert azokból semmi épületes dolog nem jön ki, hanem azt kell megtanulnunk, megértenünk, ami építő egy-egy történetben. Akkor válik lelki hasznunkra.
Kedves Lelkiatya!
Létezik egy 1951-es latin nyelvű dokumentum (De Valore Notarum Theologicarum), amelyben felsorolják a teológiai tételek minősítéseit és azok makacs tagadásának hatását. Ez angolul az alábbi táblázatban van összefoglalva: http://www.the-pope.com/theolnotes.html. Itt a 10 minősítés közül az első kettőnél automatikus kiközösítést említ, de jó néhány másiknál is felmerül a halálos bűn lehetősége. Ez a kategorizálás már nincs érvényben? Egyébként ebben a 10-es felosztásban a püspöki kollegialitás és a püspökszentelés mint szentség, amit a II. Vatikáni Zsinat (tévedhetetlenül?) tanít, mely kategóriába esik?
Válaszát előre is köszönöm!
Nem tudom. Sajnos ezekre a kérdéseire én nem tudok válaszolni. Kérem, bocsásson meg tudatlanságomért.
Tisztelt Lelkiatya!
Mit jelent az pontosan, hogy mindent elhagyni Jézusért és az evangéliumért/ Márk 10,28-31 /?
Ugye ezt nem csak szerzetesként lehet megtenni? Mit tehetek,hogy így èljek?
Köszönöm válaszát.
Valóban, nem állítható, hogy vannak részek az Evangéliumban, amelyek egy szűk csoportra vonatkoznak, s vannak, amelyek meg többekre is. Az Evangélium, Jézus tanítása mindenkire vonatkozik, mindenkire érvényes, de persze, más-más módon, kinek-kinek személyre szabottan. A "mindent elhagyni Jézusért" szintén mindenkire vonatkozik. Ennek egy radikális formáját élik meg a szerzetesek, de éppen azért, hogy ezzel erősítsék, segítsék azokat, akik más életkörülmények között teljesítik élethivatásukat. Talán egy másik igehely jobban megvilágítja ezt a mondatot. Mt 10,37: "Aki jobban szereti apját vagy anyját, mint engem, nem méltó hozzám. Aki jobban szereti fiát vagy lányát, mint engem, nem méltó hozzám." Itt Jézus a legértékesebb ragaszkodásokról szól, a szüleinkhöz, gyermekeinkhöz való kapcsolatban is azt várja el tőlünk, hogy Isten iránti szeretetünk nagyobb legyen, mint amit velük megélünk. Vagyis semmit sem szabad jobban szeretnünk, mint Istent. Nem kell valóságosan elhagyni a dolgokat, de ha olyan helyzet tárul elénk, amelyben választani kell Isten és a világ kínálta értékek között - legyen az akár családi kapcsolat, mely talán az egyik legértékesebb a világon - akkor csakis Istent választhatjuk. Hogy ez kinek-kinek a gyakorlati életben mit jelent, azt képtelenség itt részletezni, mindnekinek magának kell megtalálnia erre a saját válaszát.
DJK.
Kedves lelkiatya egy nagy kérdésem van.
Mi van akkor ha házasságban a feleségnek
nagyon gyakran fáj a “ feje “ ?
Igaz Ő nem katolikus de Görögkatolikus szertartás
szerint kötöttünk házasságot.
Mindketten özvegyek voltunk.
Mondtam ezt egy atyának gyónásomkor és azt
mondta, beszéljük meg a dolgot a feleségemmel.
Nincs ezen mit beszélni, most itt fáj, most ott fáj
stb. Amíg szüksége volt a munkámra engedékenyebb
volt.
Igaz hatvanon túl vagyunk, de tavaj és azelőtt is
túl voltunk.
Igaz, hogy korosodunk de annyira még nem.
7 éve vagyunk házasok, egy településen
laktunk, jól ismerjük egymást.
Családi ok miatt / munkahely / el költöztünk Pest megyébe 5 éve.
Három évig újitgattuk a kertes házat, Ő csak irányított
és kritizált. Ritka, hogy egy kedves szó elhagyja
a száját.
Egy másik atyával is beszéltem erről, azt mondta
oldjam meg de ne csalják meg.
Nem vagyok a szavak embere de gondolom
tetszik érteni mit akarok mondani.
Meg tisztelő válaszát köszönöm.
Üdv. Miklós.
Ha úgy gondolja, ne tegye közzé!
Kedves Mklós! Azt hiszem, értem, hogy mire céloz ezzel a megfogalmazással. Az alapvető nehézség abban rejlik, hogy amikor erről beszélnek a feleségével, akkor nem ugyanarról beszélnek. Ezért is nehéz "megbeszélni" a dolgot. Kerek perec arról van szó, hogy Ön szeretné még a házastársi kapcsolatot, a felesége pedig nem. Idősebb korban házasodott embereknél ez, bizony, ismert jelenség. Nem ugyanazt jelenti a házastársi kapcsolat az egyiknek, mint a másiknak, nem évtizedek alatt érett össze a közös tapasztalat. Lehet, hogy erről beszéltek még a házasságkötés előtt, de már akkor is mást-mást értettek alatta. Egyébként a hosszú közös házasságban is jelentkezhet a nehézség, hogy a férfinek még jóval tovább van igénye szexuális élményekre, míg a nőknél ez egy ponton túl csupán néhány kedves, intim mozdulatra szűkül. Azt tudom Önnek mondani, hogy ha a felesége nem hajlandó vagy nem tud erről Önnel beszélni, akkor nincs mit tenni, el kell fogadni ennek tényét. Illetve próbálkozhat ezekkel az apró, intim kedveskedésekkel, hogy a szeretetét kifejezze a felesége iránt, de ne legyenek elvárásai, hogy Ön is "kapjon valamit". A szeretet nem alku, hogy "ha már adok, én is kérek". Nem tudok Önnek egyebet tanácsolni, mint az elfogadást. Vagy inkább így fogalmazom, hogy igyekezzék úgy szeretni a feleségét, ahogyan arra neki szüksége van, s ne akarja a saját szeretetigényét ráerőltetni. Tudom, nem tűnnek kedvezőnek ezek a szavak, de ez az elfogadó magatartás előrébb visz, mint a követelés vagy ki nem mondott elvárás. Idős korban is csiszolódnak egymáshoz a házastársak. Akarja minél jobban, minél odaadóbban szeretni a feleségét! Ez legyen a célkitűzése, ne pedig az, hogy Ön mit kap ebből a kapcsolatból. Szeretetet adni és nem várni - ez a boldogság kulcsa.
Kedves uram ön szerint van e ujaszuletes?
Lelki értelemben igen, fizikai értelemben nem. Amikor valaki megtér, fölismeri Isten szeretetét, akkor egy valóságos és teljes megújulást, újjászületést él át, teljesen megváltozik az élete. Mindent másként kezd látni, más értékek lesznek számára irányadóak. Ezt pecsételi meg a keresztség, amelyben a víz alá merítés azt jelképezi, hogy az ember meghal a bűnnek, korábbi életének és Krisztussal új életet kezd (v.ö. Kol 3,3 Róm 6,11) Ez valóságos újjászületés, de lelki értelemben.
Egyes távolkeleti vallások tanítják a testi újjászületés teóriáját. Ez azonban csak egy emberi elképzelés, egy ember által kitalált gondolati modell, hogyan lehet a halál képtelenségét valamiképp megmagyarázni. Ilyen értelemben nincs újjászületés, a földi életre, s egyáltalán erre a megfogható földi életre nincs visszatérés.
Kedves Lelkiatya! A Nyíregyházi Szent Miklós Székesegyházban a vecsernye változó részeit milyen imakonyvbol végzik?
A legtöbb helyen templomainkban az Énekeskönyvünk szövegeiből imádkozzák a zsolozsma szertartásait. Ezen felül a honlapunkon is megtalálhatók az imádkozandó szövegek, ezekkel mindenképp érdemes megismerkedni, mert ezek sokkal gazdagabbak, jóval többet tartalmaznak, mint a kinyomtatott könyvünk. A hétvégi (szombat este, vasárnap reggel, vasárnap esti) zsolozsmák azonban ott is az Énekeskönyvből vannak, éppen azért, hogy együtt lehessen imádkozni azokkal, akiknek az van a kezükben. Ettől ritka esetben akkor van eltérés, amikor egy adott szentnek, ünnepnek a saját szövege nincs benne az Énekeskönyvben. Erre az esetekre az egyházunk kiad egy mellékletet, s abban találhatók meg ezek a ritkán használt szövegek. Ez egy évben 10-12-szer fordulhat elő. Ilyenkor a parókusnak vagy a kántornak a feladata, hogy kézbeadja a híveknek azt a szöveget, amit központilag kiadtak, hogy ha nincs is benne az Énekeskönyvben, azért együtt lehessen énekelni ezeket is.
Tisztelt Lelkiatya. Komoly egyházi trauma ért tanácsot kérek.
Vidéken élek egyedül költöztem le. Egyetlen közegem az egyházközség és a lelkiatyám volt. 4 évig voltam a közösség tagja, bántalmazó családból jövök, a lelkiatyám apaminta is volt; ezt ő is tudta...a gondom ez;
25 éves szentelési evfordulojára 2 ünnepi misét ezekhez kötötten egyikhez ünnepi ebédet másikhoz ünnepi vacsorát szerveztek az atyának es a közösségi tagoknak, plusz kózós ajándékot is vettek.
Nos: engem - véletlen/szándékosan mindenböl kirekesztettek eltitkoltak kihagytak. Egy tag aki mindenhol ottlehetett árulta el mi szervezödik...rettenetesen traumatizált kiborultam..10 napig személyesen telefonon interneten mind az atyánál,,mind a szervezönél,,mind több meghivott ottlehetett közösségi taggal próbáltam beszélni: én hova mehetek,,miért titkolják el, miért zártak ki...terelés, hazudozás, hallgatás, kioktatás, bántó elutasitás mindenhonnan... pedig az egyházmegyénél 1 éve a plébaniai referens is én voltam..jól csináltam lelkesen..mégse hivtak oda az ünnepi asztalhoz az atyámat a közósségi tagokkal együtt ünnepelni..
Elkeseredésemben felmondtam az egyházmegyénél a szolgálatomat..ebböl botrány lett. Az egyházmegye visszavárna de ilyen plébánián minek odatartozni..
A közösség is a lelkiatyám is kizárt elutasított. Ennek bő 1 honapja. De ők nagyon jézusinak tartják magukat...mi ebben a jézusi? Okot nem adtam rá, bármit probáltam. Ahol ezt teszik velem ott minek maradni...se hitélet se lelkiatya se közösségem azóta...elköltózni mem tudok egyedül maradtam...vártam hogy keresik a kiengeszelödést velem de eszükben sincs...Ön szerint?
Kedves Testvérem!
Nagyon megértem a helyzetét, végtelenül együttérzek ezzel a fájdalmával. Szinte orvosolhatatlan. Szerencsére csak szinte, mert a Mindenhatónak mindenre van megoldása. A mi életünk azért kusza, mert vagy nem találjuk meg az ő megoldását vagy nem akarjuk azt elfogadni. Semmiképp sem akarok én sem bántó, kioktató szavakat mondani, a segítés végett szeretném Önnek kicsit más oldalról megvilágítani a helyzetét. Legalábbis, ahogyan én gondolom, én látom.
Az egészen bizonyos, hogy nem lett volna szabad Önnel így bánniuk, ez nagy szeretetlenség a részükről. Ez az ő gyengéjük, hibájuk, s hogy ezt fölismerjék, ennek érdekebén mi most ketten nemigen tudunk mit tenni. Illetve az imádsággal tudjuk őket segíteni. De ennél jóval fontosabbnak tartom, hogy Ön megértse a saját helyzetét. Éveken át gyógyítólag hatott, hogy szeretetet, sőt, atyai szeretetet kapott ebben az egyházi közösségben, természetesen elsősorban ettől az atyától. Az már nagyon jó, ha Ön is látja, hogy volt ebben valamilyen pót-apai kapcsolat, amely azonban már magában hordja ennek tarthatatlanságát. Bizonyos mértékben, bizonyos ideig ez lehet segítő helyzet, de semmiképp sem maradhat fenn hosszú távon. Ennek oda kellene elvezetnie, hogy Ön is egyre inkább meg tudjon állni a saját lábán - érzelmi értelemben. Az az egészséges lelkiállapot és személyiségérettségi fok, amikor már egyáltalán nem függünk mások viselkedésétől, nem zaklat föl mások magatartása. Persze, ide eljutni nagyon nehéz, s ez mindenkinél így van. De kétségtelenül sokkal könnyebb azoknak, akik egészséges családban nőnek föl. (Mekkora a felelőssége a szülőknek!!!) DE nem lehetetlen Önnek sem. Valószínű, hogy ez az érzelmi önállósódás az Ön részéről még nem indult meg, vagy legalábbis messze nem jutott el arra a fokra, hogy egy ilyen téves emberi magatartást, amit az egyházközség tagjaitól kapott, megfelelően tudjon kezelni. Könnyen lehet, hogy az Ön ragaszkodása az atyához túlzott volt, netán már neki is terhes. Ezt nyilván tapintatból nem érzékeltette, nem adta az Ön tudtára. Viszont ezt a hívek is láthatták, nem csoda, ha egymás között megbeszélték. Már ez is fájó lehet Önnek, hogy a háta mögött Önről beszéltek, főként ilyen dolgokat - gondolom, ez lehet a háttérben -, ugyanakkor be kell látnia, hogy ez teljesen természetes, mindnyájan ilyenek vagyunk. Szóval, ez lehet az oka annak, hogy úgy döntöttek, inkább kihagyják Önt a szervezésből és az egész ünneplésből. Hangsúlyozom, hogy ezt egyáltalán nem jól tették, de nekik ez volt a megoldásuk.
Mi a teendő, mit kell Önnek tennie ebben a helyzetben? Első és legfontosabb, hogy ahhoz forduljon, aki viszont egészen bizonyosan megérti Önt, jól tudja kezelni a problémáit, igazi segítséget, támaszt tud adni. Ez pedig maga a Jóisten. A soraiból nem hallottam ki, hogy ebben az egyházi munkában, ennek során mennyire erősödött hitében, hogyan alakult az Istennel való kapcsolata. Attól tartok, hogy ez sem kapott kellő hangsúlyt az eddigiek során. Gyógyító volt az atyával való kapcsolat és együttműködés, de mellette nem erősödött eléggé az atyától teljesen függetlenül alakuló Isten-kapcsolata. Most ezen van a sor, ennek jött el az ideje. Nem kis nehézséget jelent, hogy az Istennel való kapcsolatunkban nyilván nagy szerepe van annak a papnak is, aki közvetíti felénk az Evangéliumot. Most, mintha ez a kapu bezárult volna, s azt érezheti, hogy Isten felé is bezárult valami. Ez azonban nem így van. Most Isten sokkal közvetlenebbül tud Önhöz szólni, Önnek is így kell vele keresnie a kapcsolatot. Persze, az atyáknak ebben akkor is nagy szerepük van. Legjobb, ha elmegy egy másik paphoz, akivel meg tudja beszélni ezt az egész, nagyon nehéz helyzetet. Hogy ezen a fórumon hozzám fordult, ez már egy ilyen lépés. De javaslom, hogy tegye meg ezt személyesen is. Ha jól sejtem, az elmúlt évek során több, más pappal is kialakult már kapcsolata. Most Önnek az Úr felé kell tennie óriási lépéseket, s ebben valamely más atya fog tudni Önnek segíteni, akihöz eddig kapcsolódott, ő aligha. Ne is várja tőle. Talán ez a másik atya gyakorlati lépéseket is tud tenni, hogy az Ön körül kialakult szeretetlen helyzet is változzék, de ennél sokkal fontosabb, hogy az Ön Istennel való kapcsolata változzék, erősödjék, mélyüljön.
Ezzel tudom most Önt segíteni, hogy igyekeztem más oldalról megvilágítani a helyzetét, és a törekvését is ebbe az irányba fordítani, Isten felé. Igen, az ő megoldását kell most Önnek megtalálnia. Ehhöz sokat kell imádkoznia, olvasni a Szentírást. Én pedig innen, a távolból segíteni fogom Önt az imádságommal.
Kedves Lelkiatya!
Valahol azt olvastam, hogy a "püspöki kollegialitás" egy teológiailag biztos tétel, konkrét szentírási bizonyítékkal (ld. a kétféle megfogalmazást: "amit megkötsz a földön" /Mt 16,19/ és "amit megköttök a földön" /Mt 18,18/ -- cum Petro sub Petro). Abban a cikkben azt is írták, hogy egy teológiailag biztos tétel tagadása halálos bűn. Ez tényleg így van? Utal erre a Katekizmus és/vagy az Egyházi Törvénykönyv?
Válaszát előre is köszönöm!
Ez meglehetősen összetett kérdés, mert alapvetően dogmatikai és jogi vonatkozásai vannak. A morális alapállás a következő: három alapvető "kategória" létezik: 1. dogmák (vagyis hittételek), 2. teológiailag biztos igazságok, 3. egyéb katolikus tanítások. Halálos bűn ezek közül csak a dogmák tagadása, amennyiben teljesen tudatos és teljesen szándékos a tagadás, mert azok a tanítás kötelező törvényeinek tekinthetők, mint a hitletétemény alapjai.