Arra szeretnék választ kapni, hogy a görög katolikus egyház mióta és milyen alapon tiszteli szentként Palamaszi Gergelyt nagyböjt 2. vasárnapján?
Schütz Antal dogmatikája szerint nem szent.
Mivel a 13. században élt, ez már a nagy egyházszakadás (1054) után volt, vagyis legfeljebb az ortodox egyház emelhette oltárra. A görög katolikusok azonban tudomásom szerint először katolikusok, s csak utána bizánciak, mind egyházfegyelmi, mind liturgikus kérdésekben.
Lazán kapcsolódik: a kommunista diktatúra alatt egyes országokban az ortodox egyház megtűrt kategória lett (sőt korrupt főpapok segítségével a rendszer kiszolgálójává vált) a katolikus egyházzal szemben. Romániában amikor a görög katolikus részegyház léte forgott veszélyben, hogy vagy beolvasztják a román ortodox egyházba, vagy megsemmisül, a görög katolikus papok azt mondták, hogy inkább miséznek latinul, minthogy szakítsanak a pápával.
Most viszont úgy tűnik, megfordult a helyzet: a görög katolikus egyház inkább ortodoxszá válik:
- Palamaszi Gergely szentként való tisztelete;
- A Szeplőtelen Fogantatás napját (dec. 8) egy nappal később ünnepli az ortodoxokkal együtt, noha az ortodoxok ezen a napon nem ezt a dogmát ünneplik.
Az Ortodox Egyház Palamasz Gergelyt halálát (1359) követően röviddel már szentként tisztelte (1368). Gergelyt soha nem ítélte el formálisan egyetlen pápa sem. II. János Pál többször hivatkozott olyan, szakadás utáni ortodox szentekre, mint Szárovi Szent Szerafim, Radonyezsi Szent Szergej vagy éppen Palamasz Gergely (vö.: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/homilies/1979/documents/hf_jp-ii_hom_19791130_turkey-efeso_it.html
http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/speeches/documents/hf_jp-ii_spe_20000525_jubilee-science_it.html)
Zsolozsmáskönyvünk, mely még jóval a II. Vatikáni zsinat előtt lett kiadva, valóban tiltja Palamasz Gergely tiszteletét. Ugyanakkor római Apostoli Szentszék által jóváhagyott és 1974-ben kiadott görög nyelvű Anthologion második kötete tartalmazza a nagyböjt 2. vasárnapjára szóló teljes tiszteletét. Amikor a magyar görögkatolikus egyház bevezette tiszteletét, nem tett semmi olyat, ami Róma elveivel ellenkezne, hiszen egy, a
Katolikus Egyház által jóváhagyott liturgikus könyv utasítása alapján tette.
Az ökumenizmusban való előhaladásunk egyik örvendetes biztató jele, hogy a még nem teljes egységben élő egyházak elismerik egymás szentjeit, ezáltal elismerik, hogy mindegyikben Istennek ugyanaz a Szentlelke működött. Hogy ez eddig nem így volt, azt inkább korszellemből fakadó meg nem értésnek és hiányosságnak kell tekinteni, mint normának
Abban kérnék segítséget, hogy Kaposváron hol és melyik templomban van esetleg görögkatolikus liturgia?
köszönettel: katekumen
Kaposváron a Szent Margit templomban tartunk görögkatolikus Liturgiát minden hónap utolsó vasárnapján 17.00-kor. Kivéve karácsony-, húsvét- és pünkösd hónapját, mert ilyenkor az ünnepek második napján 18.30-kor. Igaz, legközelebb csak húsvéthétfőn lesz ott Szent Liturgia, természetesen 18.30-kor ugyanabban a templomban.
Kedves Lelkiatya!
Tudom,még kicsit túl fiatal vagyok,de azért szeretném megosztani magával ezt a gondomat.
Általános iskolás vagyok,7.osztályos.
Soha senkinek nem tettem semmi rosszat,mindenkivel tisztelettudó voltam mindig,mégis nagyon nehéz nekem...
Nem is tudom,hogyan,de belekeveredtem az iskolai zaklatásba.
Minden napomat szomorúan és rosszbedvűen kell átélnem az iskolában,mert ott mindenki csak bánt,gonoszkodik velem,fújjog rám és lenéz.
Holott ez az iskola csak büszke lehet rám.Nem tettem semmit,amivel kiprovokáltam volna ezt a helyzetet,sőt ellenkezőleg:eddig mindenkinek segítettem,segítettem a hátrányos helyzetű osztálytársaimat,még bíztattam is őket....és így köszönik meg.
Annyira elmérgesedett már a helyzet,hogy amikor elmegyek valaki mellett,mindjárt fintorogni és nevetni kezd.
Az iskolában épp ezért nincsenek barátaim.Magányos vagyok,szünetekben imádkozni szoktam,vagy rosszabb esetben sírni.
Mit tudnék tenni?Hogyan tudnám kibírni még ezt az 1 általános iskolai évet?
Köszönöm a válaszát:
Juli
Kedves Juli!
Ezek bizony nem könnyű dolgok az életben, s Te már egészen fiatalon megtapasztalod. Az emberek között soha nincsen tiszta igazság. Mindnyájan vétkesek vagyunk, ki ebben, ki abban, s ezzel egymásnak sebeket okozunk. Azt a mondatodat magadnak is át kell gondolnod, hogy soha senkinek nem tettél rosszat. Akkor mit szoktál meggyónni? Nyilván Neked is vannak hibáid, mint másnak. Első lépésben azt tanácsolom, hogy vizsgáld meg magadat kicsit jobban. Te miben hibáztál, mikor voltál túl érzékeny, türelmetlen, másokkal figyelmetlen, stb. Ha csak azt látod, hogy Te nem vétettél semmiben, és csak másokat okolsz, akkor sohasem fogsz tudni kilépni ebből az elkeserítő magányból. Be kell látni a hibáinkat, és azokat a szentgyónásban az Úr elé vinni. Ő meggyógyítja ezeket a sebeinket, amelyeket mi okoztunk.
De azokat is Ő gyógyítja, amelyeket mások okoztak nekünk. Olvasd el a Mt 5,11 verset a Szentírásból. Nagy vigasztalást ad.
Sokat gondolj az Úr Jézusra, akit szintén bántottak, aki sokat volt magányos. Ő is ilyenkor mindig imádkozott, mint Te.
Javaslom még, hogy egyenként próbálj barátokat szerezni. Egészen bizonyos, hogy van olyan a környezetedben, aki Veled szeretne jóban lenni, csak Te még nem vetted észre, mert túl sokat keseregsz a magányosságod miatt. Te lépj ki belőle, s ne arra várj, hogy Tehozzád menjenek oda. Persze, tudom, próbálkoztál már, de inkább azokkal, akiknek a barátságát szeretted volna megnyerni. De most más szemmel nézz körül. Azt keresd, hogy kinek van szüksége a Te barátságodra, a Te megértésedre, hogy vele beszélgessél. Először csak egy ilyen személyt válassz ki, és őt kezdd el szeretni. Persze, imádkozzál is érte. Meglátod, menni fog, s ha már sikerült ebben előre lépni, akkor kereshetsz másik megszeretendő személyt. Szép feladat ez, és közben megtanulod, hogy az életben is Neked kell mindig elsőnek szeretni. Még akkor is, ha nem viszonozzák. Jézus is ezt tette. Így kerülhetsz Őhozzá is egyre közelebb, és egyre kevésbé leszel magányos. Sok sikert hozzá!
Kedves Lelkiatya!
Nagyon jó olvasni a bölcs válaszait és nagyon rossz a borzalmas helyesírással megírt kérdéseket.
Hol tanítják azt, hogy az írásjelek után nem kell szünetet tenni, hogy a be-be, ban-ben az mindegy, hogy nem kell ékezetes betűket használni?
Kérem hívja fel arra is a figyelmet, hogy tiszta lelkiélet alapja a tiszta gondolkodás és a fogalmazás is.
Köszönettel: Péter
Kedves Péter!
Alapjában egyetértek Önnel, már ami a nyelvi igényességet illeti. Magam is törekszem rá, s másokat is próbálok erre segíteni. Igaza van abban is, hogy a megnyilvánulásaink visszahatnak a gondolkodásunkra.
Ezen a helyen azonban nem feladatom a helyesírások javítása. Úgy érzem hitelesnek közölni a kérdéseket, ahogyan azok érkeznek, s csak ha súlyos okok miatt ki kell belőle hagyni egyet s mást, akkor annyit módosítok rajtuk, de a szövegbe nem javítok bele. Legyünk igényesek önmagunkkal szemben, és türelmesek és megértőek a másikkal szemben!
Nallunk ma a mise elott keresztet csokoltattak a templomba, azt szerettem volna megtudni, hogy minek ez a jelentosege? ( 2013.02.24.)
A kereszt mindig Krisztus győzelmi jele. Ez a szeretet hatalmának a győzelme. Amikor megcsókoljuk a keresztet, akkor egyrészt a rajta függő Krisztus Urunkat csókoljuk meg, aki immár elválaszthatatlan a kereszttől. Másrészt az Ő szeretetét akarjuk elismerni és ekképpen viszonozni.
Jó, ha az ikoncsókolással együtt minél többször tesszük ezt is, mert általa erősödik a hitünk és a szeretetünk Isten iránt.
"Kedves Atya! Fiamat 21 éve nevelem egyedül,mert az édesapja 5 hónapos korában meghalt.Középiskoláját kitünően végezte, sőt rengeteg tanulmányi versenyt nyert,és igy fel is vették egyetemre. Már az első év is elég nehezen ment neki, de most a második katasztrofális, mindenből bukásra áll, igaz nagyon nehéz, a korrepetáló tanár, akihez jár, hogy sikerüljenek a vizsgái, azt mondta, hogy Ő is vért izzadva oldotta meg a feladatokat.Ő választotta ezt az egyetemet, ...
...szóval szeretnék segitséget kapni ."
Kedves Édesanya!
Nemrégen írta ezt a levelet, amelyben segítséget kért. Én csak néhány tanácsot tudtam adni, de ma egy másik levélíró felajánlotta a segítségét. Szívesen korrepetálja ingyen a fiát.
Minthogy ez nyílt fórum, itt nem akarom megadni az ő elérhetőségét, de arra kérem, írja meg az Önök címét, és akkor tudunk ezen a módon is segíteni.
T.lelkiatya!Egy 3 gyerekes anyuka vagyok,májusban születik a 4.gyerekünk.Az lenne a kérdésem,hogy a háziorvos szerint önbizalom hiányosnak ítélt(középső)gyermekünk,olyan dolgok miatt amiről nem tehet, magát hibáztatja.Apróságok miatt,üti magát és azt mondja magáról,hogy ő hülye(elnézést).Pedig sem az édesapjától,sem tőlem nem hall ilyet.Hogyan tudnám erősíteni az önbizalmát?
Néhány akadályt magunktól legyőztünk,de most nincs ötletünk.Amikor az oviban csúfolták mert alacsony,a bibliából sokszor olvastuk Dávid és Góliát történetét,ettől jobban érezte magát.Az óvónénik mondták,hogy legközelebb,mikor csúfolták azt mondta,hogy Dávid is kicsi volt.Nagyon várom a jó tanácsot,előre is köszönettel:Mária
Kedves Mária!
Keresztény hívő édesanyaként ösztönösen is rátalál a megoldásokra. Így Ön többet tud ebben a kérdésben, mint én. Bátorítom, hogy bízzon ebben az Istenre figyelésében, bízzon abban, hogy később is fog tudni találni megfelelő eszközöket gyermekei életének alakításában.
Emlékeztetem, hogy nem csak Dávid története alkalmas annak megmutatására, hogy a kicsi, a megvetett nagy dolgokat tud tenni. Ilyen például József története is (Ter 39-45 fej.). Érdemes ezekről nagyokat beszélgetni, hogy ami az emberek szemében megvetett, az Isten szemében sokat ér, és fordítva (1Sám 16,7; Iz 53,3; Lk 16,15; Mt 23,28; 1Kor 1,27-28). Nagyon gazdag a Szentírásnak erről szóló tanítása. Éppen ezáltal lesz különlegesen is értékes ez a gyermekük, hogy e kisebbségi érzés kezelése miatt mélyen beleivódik a gondolkodásába ez a keresztény gondolat. Persze, ez Önökön múlik, hogy elé tárják a Szentírásnak és az Egyháznak ezt a szemléletét.
Egyébként hasonlóan jó példákat találunk a népmeséinkben is. Ez is arról árulkodik, hogy azok milyen mélyen keresztény tartalmúak.
Bárcsak a lelkiatya a papság szentségét is annyira lazán kezelné, mint a házasság szentségét, és az arra méltatlanná válókról utólag megállapítaná, hogy már a szentelésekor is alkalmatlan volt! :))) Vagy a papi szentség szent és sérthetetlen? Ugyan már, ez kettős mérce!
Utólagos engedelmével ezeket a sorokat, néhány korábbi gondolatfelvetéssel együtt áttettem a Fórumra, hogy ott lehessen erről beszélgetni.
Kedves Lelkiatya!
Római Katolikus vagyok, és nagyon nagy problémát jelent számomra a szentek tisztelete, ha protestáns körökben vagyok. Nem értik, miért imádkozunk hozzá. Mi a Katolikus Egyház pontos tanítása a szentek közbenjárásáról, a hozzájuk intézett imáról? Van valami szentírási alapja vagy kizárólag a Szenthagyomány élteti?
Köszönöm!
Roland
Kedves Roland!
Nemrégen írtam erről néhány gondolatot Gábor nevű olvasónknak címezve. Ha ezen felül a bibliai alapokat kérdezi, a következő érveket tudom még mondani.
Már az Ószövetségben is találunk erre példákat. Nagyon szép leírást tartalmaz Ter 18,16-33, ahol Ábrahám közbenjár a bűnösökért. Csaknem az érzik ki a szövegből, hogy maga az Úr készteti erre a közbenjárásra. Persze, ez élő szentnek a közbenjárása, és a szentek tiszteletének ellenzői szokták mondani, hogy haláluk után már ez nem lehetséges. Pedig az Ószövetség is említi a már elhunytakat, akiknek mintegy szavuk van Isten előtt. Az Ábrahám, Izsák és Jákob Istene kifejezés nem csak a valaha élt emberekre hivatkozik. Ezt maga Jézus magyarázta meg: hogy ezekkel a személyekkel az Istennek élő kapcsolata van (Mk 12,27).
A Jelenések könyvében is találunk erre szép utalást, amely azt fejezi ki, hogy a szentek imádságai úgy szállnak föl az Isten elé, mint a tömjénfüst (Jel 5,8). Ha itt a földön tudunk egymásért imádkozni, akkor bizonyára ez a lehetőség a halálunk után sem szűnik meg.
Hogy példát kell vennünk a már elhunyt szentekről, arról egyebek között Szent Jakab levelében olvashatunk: Jak 5,10.
A szentek tisztelete szokott még nehézséget okozni. Talán abból fakad ez a félreértés, hogy ugyanazt a szót használjuk a velük való kapcsolattartásra, mint az Istennel való beszélgetésre. Amikor a szentekhez imádkozunk, akkor természetesen nem imádásról van szó, hanem egyszerű szeretetről és tiszteletről. Ahogyan szeretjük a rokonainkat, barátainkat, ugyanezzel a szeretettel és tisztelettel fordulunk a már elhunyt testvéreink felé is. A szentek pedig Krisztusban testvéreink. A velük való kapcsolattartás nem szűnik meg a halállal. A szentek tisztelete még élőbbé teszi a feltámadásba vetett hitünket.
Kedves Atya!
Mi voltunk, akik a házassággal és az eucharisztiával kapcsolatban kérdeztünk. Tudom nem szokás, biztosan nem is illő, és azt írta, ha jól értem, hogy nem is javasolt, de mégis, ha már így jártam, lehetséges e, hogy egyszerre vegyem a két szentséget? Vagy ezt egyáltalán nem is szabad?
Köszönjük?
A+N
Kicsit nehéz válaszolnom. Ha ismerném Önöket közelről, személyesen, akkor könnyebben meg tudnám mondani, hogy megtegyék-e ezt vagy sem.
Ugyanis nem lehetetlen, nem tilos dolog az esküvővel egybekötött nászmisén először részesülni az Eukharisztia szentségében. De mint korábban is írtam, két olyan hatalmas dologról van szó, amelynek szellemi, lelki feldolgozása egyszerre szinte lehetetlen. Akkor tudom elképzelni, hogy ezt tegye egy fiatal pár, amikor eljutottak a hitnek olyan magas fokára, hogy számukra valóban még fontosabb az Eukharisztia, mint a házasság. Ez talán furcsán hat, mivel úgy szokták tekinteni, hogy esküvő csak egy van az életben, áldozni meg mindennap lehet. De ez csak egészen felszínes megközelítés. Az Eukharisztiánál nincs nagyobb dolog a világon, mert ekkor magával Istennel egyesülünk. A házasságban a férfi és a nő egymással. Persze, szép ezzel összekötni a Szentáldozást, hogy ugyanakkor közösen az Istennel is egyesüljenek.
A következőt tanácsolom. Ha úgy tervezik, hogy esküvő után minden vasárnap elmennek a templomba és megáldoznak, ha arra vágynak - és meg is teszik - hogy a nászút során lehetőleg minden nap elmennek szentmisére és megáldoznak, tehát, ha érezhetően a házasságuk mindennapjaiba be akarják építeni az Eukharisztiát, akkor el tudom hinni, hogy olyan erős Önökben a vágy erre a titokra, hogy az esküvő sok izgalma, bonyodalma nem homályosítja el ennek jelentőségét.
Hozzá kell még tennem, hogy felnőttek esetében a római katolikusoknál is előbb kell részesülni a bérmálás szentségében, és csak utána az Eukharisztiában. Tehát az esküvő előtt még erre is föl kell készülniük. Ha lehetségesnek tartják, és ezért mindent megtesznek, akkor így, látatlanul is el tudom fogadni a kérésük hitelességét.
Kedves Lelkiatyám!
Nagyon köszönöm a válaszát!Még arra szeretném megkérni,magyarázza meg nekem,lehetséges-e az,hogy a megszégyenítést azért kellett-e megélnem,mert bűnös vagyok?A Tedeumban írva van,hogy ne hagyjon a jó Isten szégyent érnem.Nem tudom jól ítéltem-e meg,de úgy éreztem magam ezalatt az idő alatt,mint aki démoni akarat alatt van.Tudom ettől nem kisebb a vétkem,de nehezen tudom a gondolataim elterelni róla, nem értem.hogy miért tett ilyet velem.Sosem ártottam neki és nem is akarok.Félek attól is,hogy még nagyobbat is árthat nekem is és a szeretteimnek is.
Sereget gyűjtött maga mellé akik az Ő oldalán állnak és becsmérelnek.Testiség nem volt köztünk de szerettem Őt.
Köszönettel:Zsuzsa!
Kedves Zsuzsa!
Ismert jelenség, hogy amikor az emberrel valami rossz dolog történik, akkor megszólal a lelkiismerete, és eszébe juttatja a korábbi vétkét, vétkeit. Megrázó példája ennek József és testvéreinek a története. A Ter 42,21 versben maguk a testvérek mondják ki, hogy biztosan Józseffel elkövetett gonoszságuk miatt éri őket a büntetés.
Azt kell jól megértenünk, hogy Isten nem akar minket büntetni. Mi magunk érezzük annak a tetteink következményeit. Kedves Zsuzsa ne azzal törődjön, hogy miért történt ez Önnel, hanem, hogy hogyan tud ennek a gondolatától, ennek hatása alól szabadulni.
Félnie sem kell, az Isten megóvja Önt és a családját. Az is lehet, hogy az illető azért fordult ilyen kegyetlenül Ön ellen, mert nem lett testi kapcsolatuk. Ön viszont éppen ezért adjon nagy hálát, hogy így alakult. Micsoda kapcsolat lett volna, amely ilyen gyűlöletbe tud átfordulni?!
Ne a múlton merengjen tehát, hanem lépjen tovább. Keresse, hogy most mit kell tennie, most mit vár Öntől az Úr. Ha meggyónta, akkor már nem terheli Önt semmi. A rossz emlékek forgatásával Ön se tegyen saját magára egyéb terheket!
T.lelkiatya ! Az előbbi írásban egy édesanya ír a böjt " nehézségeiről ",ehhez szeretnék egy gondolatot fűzni. Róm.kat. vagyok,és hallottam,hogy nem csak az ételfogyasztásban lehet böjtölni,hanem a cselekedeteinkkel is elérhetjük a lelki békénket. Ez a gör.kat. vallásban is lehet ? Köszönettel Hedvig
Kedves Hedvig!
A böjt nagyon sokféle lehet. Szoros értelemben az ételről való lemondás, tágabb értelemben minden egyéb élvezetről való lemondás, és még tágabb értelemben valóban ide sorolhatók a jótettek is. Fontos szempont, hogy ezeket mindig az Istenért tegyük, Neki ajánljuk fel. A célunk ne az legyen, hogy növekedjen a lelki békénk, hanem, hogy valami módon, ha töredékesen is, de ki tudjuk fejezni Isten iránti szeretetünket.
Az lehet némi különbség a két rítus között, hogy mi nem szoktunk beszélni arról, hogy a böjtöt mintegy kiválthatjuk jó cselekedettel. A kettő nem felcserélhető, hanem egymást kiegészítik. Ha nem tudtam böjtölni, akkor bűnbánatot tartok, de ettől függetlenül minden egyéb körülmények között is törekedni kell a jó tettekre.
Kedves Lelkiatya!
Nem tudom, jó keresztény, vagy hogy egyáltalán hívő keresztény ember vagyok-e. Gyerekkorom óta templomba járok, sosem köteleztek, csak tetszett a hangulat, az énekek. Aztán szép lassan hozzászoktam, hittanra jártam, ministráltam. Karácsony és húsvét előtt általában gyóntam, áldoztam,esténként imádkozok, sokszor jár az eszemben az Isten, sokszor adok neki hálát/kérek tőle segítséget. Viszont sohasem olvastam a Bibliát, szexuális életet élek házasság nélkül, dohányzom, alkalom adtán lerészegedek, szabadelvű embernek tartom magam. Istent viszont mindig magam mellett érzem. Templomba úgy érzem, muszáj járnom, mert legalább ennyivel szolgálok az Úrnak, a kedvenc ünnepem a Húsvét, Szűz Mária sokszor segített már rajtam. Kérdem én, mi a helyzet velem? Rendes hívő vagyok? Vagy csak egy álnok valaki aki visszaél Jézus szeretetével?
Válaszát előre is köszönöm!
Hagymalány
Kedves Húgom!
Úton van, s arra kérem, ne álljon meg itt. Láthatóan az Isten figyel Önre, már gyermekkorától segítette a lelki fejlődésben. Szépen kialakult a lelki érzékenysége, de azzal, hogy ezt a kérdést feltette nekem, ezzel a lelkiismerete szólalt meg, amely világosan közli, hogy ennyi nem elég. Ha Önt szereti az Isten, és Ön is Őt - ami a szavaiból átérzik -, akkor ennél többet kell adnia Neki. No, ne ijedjen meg, nem arról beszélek, hogy még több időt kellene eltöltenie a templomban, hanem hogy még nagyobb részt kapjon az életében, a gondolataiban, a döntéseiben, a tetteiben. Figyeljen rá jobban. Miért nem vette még kézbe a Bibliát? Attól tartok azért, mert önkéntelenül is érzi, hogy abban üzeneteket talál, amihez már igazodnia kell. Megteheti, hogy elutasítja, de az már állásfoglalás - az Istennel szemben. Ezt semmiképp sem akarja, ezért inkább távol tartotta magát az Ő szavától. Elhiszem, hogy szokott Vele beszélgetni, de végre oda kellene figyelnie arra is, hogy Ő mit mond Önnek.
Most az egyszerű tanácsom, hogy vegye elő a Bibliát, és Húsvétig olvassa el a négy Evangélium közül az egyiket. Talán épp a legelsőt. Ne féljen, nem fog fájni. De mélyebbre vezeti, amelyre valójában vágyik is. Sok kegyelmet hozzá!
Kedves Lelkiatya!
Köszönöm szépen a magyar szentek liturgikus tiszteletével kapcsolatos válaszát! Örvendek, hogy egyházunk szépen előre halad ennek kialakításában és a gyakorlatba is igyekszik ezt átültetni.
Bár az a tapasztalatom, hogy egyházunk eddig is helyesen alakította tagjainak hazafiúi lelkiismeretét, egyedül a magyar szentek életéből érzem úgy, templomainkban keveset, hittanórán kicsivel többet hallok róluk. Szent Istvánról, a karitász kapcsán pedig Szent Erzsébetről a templomban is gyakran lehet hallani. Szent Lászlóról néha, Szent Piroskáról, Boldog Romzsa Tódor püspökről gyakrabban lehet templomon kívüli görög katolikus "berkekben" hallani, olvasni. Romzsa Tódor püspökről egyre gyakrabban emlékezik meg egyházunk hol itt, hol ott, ezt örömmel tapasztalom, magam is vettem részt ilyen rendezvényen. Örülök, hogy Ő, Gojdics Pál és Magyar Mózes "szerepel" már a szertartási utasításban, csak ezek a napok általában hétköznapok, amikor nincs mindenütt szertartás.
Szerintem addig, amíg egyik-másik magyar szent liturgikus tisztelete nem "készül el, addig talán lehetne ezt pótolni prédikációkkal, írásokkal, cikkekkel, megemlékezésekkel, naptárba való fölvétellel, stb.
Ezáltal hazaszeretetünket, nemzettudatunkat nemcsak általános lelki életünk és a tanult, valamit otthonról "hozott" ismereteink, hazaképünk meg az aktuálpolitikai tapasztalat alakítaná, hanem a magyar szentek örökérvényű példájával is gazdagodna.
Kedves Lelkiatya! Jól gondolom ezeket, vagy esetleg javításra, illetve kiegészítésre szorul?
Ezen kívül még azt szeretném kérdezni, hogy nekem, mint kereszténynek mit fontos tudni általában a szentek helyes tiszteletéről?
Köszönettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Köszönöm gondolatait. Egyetértek velük.
A szentek elsősorban testvéreink, akik Isten családját gazdagítják, így Istenhez tartozásunkat bővítik, érzékelhetőbbé teszik, számunkra az Isten országának tapasztalatát szélesítik. Ez jelenik meg a liturgikus tiszteletükben is, ezért kell arra is nagyobb hangsúlyt fektetni - mint mondta is.
Ebben az összefüggésben értelmezhető elsősorban a szentek közbenjárása. Nem csupán különleges alakok ők, akik egyik vagy másik kérésünket hatékonyabban el tudják intézni. Ha hozzájuk fordulunk, rajtuk keresztül megélhetjük az Isten bűnbocsátó szeretetét és kegyelmi erejét, amelyet földi életükben ők is átéltek. Forduljunk hozzájuk nagy bizalommal, mert a velük való személyes kapcsolat Isten iránti bizalmunkat erősíti.
Példaképeink is a szentek. Azért jó megismerni az életüket, lelki életrajzukat, hogy azokban önmagunkat ismerhessük fel. Mindez erőt ad a mi saját küzdelmeinkben is. Ha csupán követendő példaképként állítjuk magunk vagy gyermekeink elé, ezzel még nem biztos, hogy a követésükhöz megvan a kellő lelki és erkölcsi erő. Életükben is elsősorban az Istennel való kapcsolatukat figyeljük meg, mert ehhez való formálódásunk segíthet igazán a saját tetteink formálásában.
Kedves Lelkiatya!
Szeretnék néhány dolgot kérdezni a tisztasággal kapcsolatban,nincs sok tapasztalatom ilyen téren,de szeretnék világosabban látni és megérteni dolgokat és embereket,meg hogy én se essek hibába.Ha valakinek volt már testi kapcsolata annak valóban nehezebb megtartóztatni magát mint valakinek akinek ilyen kapcsolata még nem volt?Miért nehezebb nekik?Van aki ezt állitja,hogy ha társaságba megy sok kisértésnek van kitéve.Tudok olyan lányról aki megtért,előtte viszont volt neki testi kapcsolata a barátjával,és szabályosan menekül a férfiaktól,például ha leül mellé valaki,vagy ha kezéhez,vállához érnek elhúzza magát és riadtság van benne,ami számomra nem világos,hogy miért viselkedik így,ha azok aférfiak iránt semmit sem érez,báris nem hinném,hogy mindegyik tetszene neki vagy kiváltana belőle valamit.Szerintem csak az tud zavart kiváltani belőlünk,aki tetszik is és aki iránt valamit érzünk is.
A másik kérdésem az lenne,ha két fiatal elhatározza magát,hogy tisztaságban fognak élni akkor mit tegyenek,hogy kivédjék a kísértéseket?Hogyan küzdjönek meg ezekkel a dolgokkal?
Köszönöm válaszát!
Egy fiatal lány
Igen, aki már beleesett egy testi kapcsolatba, az nem csak fizikailag veszítette el a szüzességét, hanem lelkileg is. Sajnos a fiatalok becsapják saját magukat, környezetüket ezen a téren, és ebben a világ is erősen közreműködik. A fiatalkori meggondolatlan testi kapcsolat az esetek legnagyobb részében egyáltalán nem okoz örömet. De ezt nem illik bevallani másoknak. A világ szelleme is azt sugallja, hogy az micsoda gyönyör, és ezért minél gyakrabban kell vele élni. Pedig sokkal nagyobb boldogságot tapasztal meg az a fiatal, főként a fiatal pár, aki tud, akik tudnak tartózkodók lenni. Minden bizonnyal az Ön által említett lány nem azért viszolyog a férfiak érintésétől vagy közelségétől, mert attól tart, hogy újra beleesik ebbe a hibába, hanem, mert legbelül nagyon fájó élményt hordoz emiatt. Amiről Ön beszél, az egészen más érzés. Nyilván volt már ilyen helyzetben, hogy nagyon tetszett valamelyik fiú, és testi vonzalmat is érzett iránta. Ez azonban csak a test vonzalma, amely felett a léleknek kell tudni uralkodni. Újra mondom, a tisztaság sokkal nagyobb belső örömet és tiszta boldogságot ad, mint, ha az ember elveszítve a fejét belesüllyed a test gerjedelmébe. Lehet, hogy pillanatnyilag rettentő vonzónak tűnik, de utána mindig hatalmas a csalódás. Mégpedig azért, mert ekkor még nincs itt az ideje, helye.
Szép dolog ez, a Jóisten ajándéka, de éppen mivel Tőle kaptuk, ezért az Ő szándéka szerint kell élnünk vele. Tehát a házasságban. Addig pedig ki kell tartani a tisztaságban, még ha néha nehéznek tűnik is ez a küzdelem.
Ha elhatározták a barátjával, hogy tiszták maradnak egészen a házasságkötésig, akkor óvakodjanak attól, hogy olyan helyzetbe kerüljenek, ahol a test gerjedelme átveszi az irányítást. Legyen sok színes élményük, sétáljanak, beszélgessenek sokat, és az együttlét örömébe ne engedjék be a test követelését. Az ember lelke azonnal jelez, amikor egy szép ölelés érzékiségbe megy át. Ekkor szólni kell a másiknak, figyelmeztetni kell egymást. Továbbá imádkozzanak is együtt, hogy Isten Szentlelke erősítse meg önöket ebben a szép elhatározásban.