Kedves Lelkiatya!
A nős protestáns lelkész kérdéséhez, szeretném hozzáfűzni, hogy az egyházi sajtó az, amelyik ezeket a konverziókat a német katolikus egyházban különlegesnek állítja be. Nem mindennapiak, de az első ilyen engedélyt még XII. Piusz adta ki 1950-ben, és ha még ha az anglikánokat nem is számítjuk, akkor is jó néhányan járták végig ezt az utat azóta. Magyarországon persze más a történelmi háttér. Itt még nem hallottam ilyenről, viszont a latin egyházban örvendetesen gyarapszik az özvegy családos papok száma, akik gyerekeik családalapítása után papként is "beállnak" az úr szőlőjébe. Persze ők azért már katolikusok voltak, és a teológiát is elvégezték, így 3-4 éven belül az illető püspökkel (pl. Balás Béla vagy Beer Miklós) folyamatos kapcsolatot tartva szolgálatba is állhattak - náluk főleg a gyakorlatot kell pótolni. A leendő konvertitának ezeknél a püspök atyáknál pl. mindenképpen érdemes lehet érdeklődni.
Viszont a személyes bizalmi viszonyra való készség elengedhetetlen és előnyös az is, ha a jelölt az átmenet idejére (ez a németországi tapasztalatok szerint minimum 5-6 év az "elméleti" alapok rögzítése, és a bizalmi viszony kiépítése miatt) képes valami más részmunkát vállalni a család eltartására, mert a magyar egyház olyan anyagi segítséget nem tud nyújtani, mint pl. a német.
Érthető a gk. egyházba való konverzió vágya abból a szempontból, hogy ott kevésbé lóg ki a sorból a családjával. Csak hát a liturgia végzése nem olyan könnyű, meg a teológia, a spiritualitás - egy (volt) protestánsnak ez közelebb áll a nyugati, latin rítushoz. (Attól még szeretheti a keleti liturgiát.) Szóval szerintem valóban a meggyőződés, a lelkiismeret ugyan a legfontosabb, de mint Jézus mondja az evangéliumban a toronyépítőnek le kell ülni előbb tervezni. Pl. a feleséggel, gyerekekkel, főleg ha már idősebbek, aztán így tovább.
Mi erről a véleménye? Válaszát köszönöm.
Azért választani a görögkatolikusságot, hogy ott valaki családosként is pap lehessen, nem elegendő, nem hiteles indok. A rítus sokkal több, mint a szertartási elemek sajátossága. Az egész teológiai gondolkodásra, a lelkiség megélésére kihat.
A másik nagy nehézség, amire Ön is utalt, hogy felnőtt fejjel, családdal pappá lenni nagyon nehéz. Főként az engedelmesség elfogadása jelenthet igen nagy nehézséget, amikor az ember már néhány évtizedet saját maga által vezetett módon élt meg. Még ha személy szerint meg is lehet vívni ezt a küzdelmet, hatványozottan nehéz megélni az engedelmességet egyszerre több embernek, feleségnek, gyermekeknek. A családos papi életnek ez az egyik legnehezebb része.
Ezzel együtt is mindenre van példa, minden lehetséges, de ezek egyéni utak, amelyeket nem lehet sem sajtóhírekből, sem statisztikák alapján általánosítani. E hasábokon tehát nehéz válaszolni ezekre a kérdésekre. Egyéni élethelyzettől függ, hogy kinek mit ad, kitől mit kér az Úr.
Tisztelt Lelkiatya!
Egy fájdalommal teli percben fordulok Önhöz. Egyszer megfogadtam az Úrnak, hogy a Bibliát mindennap olvasni fogom, ha segít valamiben.Akkor gesített is. Azóta folyamatosan olvastam.Majd hirtelen úgy éreztem, "pihenés"-re van szükségem és leálltam. Ifjúsági bibliából olvasgattam, majd egy hétig teljesen leálltam. Amíg fel nem borult az életem.Tisztelt Lelkiatya a vigasztalását kérném.Visszatértem a Biblia olvasásához, és nagyon bánom, amit tettem: a mulasztást, fogadalmam ellenére. Bocsánatot nyerhetek még ezután?
Előre is köszönöm válaszát.
Beáta
Kedves Beáta!
Természetesen mindig van lehetőségünk újra kezdeni. Isten végtelen irgalma adja meg nekünk erre a lehetőséget. Az ideig tartó hűtlensége azonban jóra vezette, Isten jóra fordította ezt a gyengeségét. Ugyanis most már - gondolom és remélem -, nem az Ifjúsági Bibliát olvassa, hanem a teljes szövegűt. Az Ifjúsági Biblia ugyanis csak válogatást ad a szent szövegből, és nem is mindig pontos fordítással.
Ugyanakkor ez a dolog az életében talán arra is megtanítja, hogy ne tegyen könnyelmű, főként nem életre szóló ígéretet. Főként az nem helyes, ha feltételhez kötjük az elhatározásunkat. Szabad fölajánlani dolgokat, cselekedeteket az Istennek, de nem azért, hogy valami "ellenszolgáltatást" kérjünk. Ez méltatlan volna. Szeretetből, odaadásból tesszük a fölajánlást, és rábízzuk az Istenre, hogy Ő mit ad nekünk. Úgyis sokkal többet ad, mint mi megérdemelnénk, vagy egyáltalán gondolnánk
Kedves Lelkiatya!
Megdöbbenve olvastam Judit kérdésére adott válaszának utolsó sorát:
"A teljes vagy részleges búcsúra vonatkozó kérdésére nem tudok válaszolni, arról semmit nem tudok mondani."
Azért legalább indirekte valamit tudnia kellene.
Legalább annyit biztosan, hogy a keleti (bizánci) teológia, mivel a tisztítótűz létét nem fogadja el, így ott az ún. búcsúkkal kapcsolatos tanítás sem alakult ki, de a magyar görögkatolikus egyház, legalábbis részben és egy időben átvette ezt a római katolikus egyháztól. A máriapócsi "búcsúk" neve sem véletlen, továbbá a szenteltvíztartó fölött egészen a Bazilika közelmúltban történt tatarozásáig olvasható volt egy kis táblácskán: a szenteltvizes keresztvetéssel 100 napi búcsú nyerhető.
A búcsúk tanításáról részletesebben (1. találat a google-n): http://szentkereszt.hhrf.org/aktualis/bucsunyeres.html
Üdvözlettel:
egy görögkatolikus
Köszönöm a kiegészítést.
Kedves Atya!
Hogyan kell, vagy kellene egy görögkatolikusnak a szentségi böjtöt megtartani? Több verziót hallani (egy, három óra az áldozás előtt, vagy előző nap éjféltől). Mit tanácsol, mi az előírás? Itt is van egy előírt minimum, (mint pl. a Nagyböjtre vonatkozóan)amit lehet adott esetben személyre szabva a korábbi, szigorúbb gyakorlathoz igazítani?
Köszönettel
Mihály
Az előírt legkevesebb idő nálunk is az egy óra a szertartás kezdete előtt. Más időtartamokról nem hallottam, de nyilván érdemes arra figyelni, hogy ne tele hassal menjünk Szent Liturgiára. Az eredeti böjti fegyelem éjféltől tartja az ételtől való megtartóztatást, vagy akár előző este vecsernyétől. Mindenkinek lelki buzgóságától függ, hogy mennyire komolyan veszi ezt az Eukharisztia előtti böjtöt. S itt is igaz: Minél odaadóbb lelkülettel készülünk, annál jobban be tudjuk fogadni az isteni ajándékot.
Kedves Lelkiatya!
Pünkösd vasárnap hallgattam egy prédikációt egy nagy híres római katolikus hitszónoktól (nevét most szándékosan nem írom le, rendszeresen misézik a templomunkban), aki teológiai tanár is egyben. Ami megfogott és elgondolkoztatott (és egyben nem hagy nyugodni!) az a Szentlélekkel kapcsolatos gondolata volt. Azt ecsetelte hosszasan, hogy a Szentírás milyen szavakat, kifejezéseket használ a "lélek" szóra. Említette az "anima"-t és a "pszüché"-t is. Végül azt mondta, hogy a Szentlélek úgy szerepel az erdeti görög szövegben, hogy "Pneuma Hagion" vagyis "Szent Szellem", mert a lélekre más kifejezést használ a görög. Ezt a magyar nyelvbe úgy ültették át, hogy "Szentlélek", mert-ezt is a hitszónok mondta-"mert nekünk magyaroknak a szellem szóról a fehér lepedős, láncokkal csörtető, kastélyokban megjelenő ijesztő alak jut az eszünkbe". Most szó szerint idéztem azt amit mondott. Most azóta is azon gondolkozom, hogy pl. a Hit Gyülekezete a "Szent Szellem" szót használja a 3. isteni személy megjelölésére. Lehet, hogy nekik van igazuk? Ők ezek szerint jobban ragaszkodnak a Biblia eredeti nyelvéhez, mint mi római és görög katolikusok? Nem kellene nekünk is átvennünk a "Szent Szellem" kifejezést? Mi erről a véleménye?
Üdvözlettel: Macika
Más szekták is szeretik ezt a szóhasználatot. Ha a szó szerinti fordítást vesszük alapul, akkor valóban pontosabb a Szent Szellem kifejezés. A magyar nyelv azonban nagyon régtől fogva egybeírva használja a Szentlélek szót, egyértelműen a harmadik Isteni Személy megjelölésére. Amikor megjelentek a szekták, akkor ebbe a nyelvi pontatlanságba kapaszkodtak, hogy ezzel is igazolják, ők jobban tudják a hitigazságokat, jobban ismerik a Bibliát, mint a katolikus egyház. Véleményem szerint nincs nagy jelentősége. Ha valamikor egész Magyarországon átvenné ezt a szóhasználatot a Katolikus Egyház, akkor térhetnénk át mi, görögkatolikusok is erre. Addig semmiképpen sem.
Kedves Lelkiatya!
Mit kell tenni abban az esetben, ha az egyik barátunkról kiderül, hogy homoszexuális? Ritkán találkozunk, épp emiatt köztünk még szóba se került ez a téma. A homoszexualitást elítélem, de őt nem tudom.
Az ilyen emberekhez egy keresztény embernek hogy kell viszonyulni? Szerintem ugyanolyan szeretettel, mint a többiekhez... Vissza lehet őket terelni a "helyes útra"? Az Egyház őket hogy kezeli, mint pszichés betegek? Vagy mit tud tenni értük, vagy csak az ima maradt?
Természetesen ugyanolyan szeretettel kell feléje is fordulni, mint a többi ember felé. Sőt, talán még nagyobb megértéssel, hiszen valami hiányzik az életéből. Szabad és kell is beszélni is erről a jelenségről nyíltan és ítélkezés nélkül. Ez is segíthet. Persze, erőltetni nem lehet, csak akkor, ha a másikban is van erre nyitottság. Az Egyház próbál segíteni nekik, de itt is érvényes, hogy csak azokon lehet, akik ezt igénylik, akik erre nyitottak. Lélekbelátó atyák, emberismerő, tapasztalt gyóntatók tudnak segíteni nekik legtöbbet, de vannak esetek, amikor pszichológus is szükséges. Persze, legnagyobb fegyver itt is az imádság.
Kedves Lelkiatya!
Egy olyan problémám van,hogy az emberi kapcsolatokban könnyen bizalmatlanná válok.Ha meg nem értéssel találom szemben magamat, vagy ha segitséget kérek olyan emberektől akik közel állnak hozzám és elutasítanak,akkor akaratlanul is falakat építek magam köré,és nem megy kommunikáció velük.Amióta jobban benne vagyok a lelkiéletben is több atyával,nővérrel és vallásos emberrel is tartom a kapcsolatot,próbálok ezáltal is a lelki életben fejlődni.De akkor jönnek olyan érzések vagy kísértések,hogy biztosan nem szívesen hallgatnak meg,esetleg unalmasnak találnak.Amikor a legutóbb beszéltem meg lelkibeszélgetést egy atyával,utána nagy dilemmában voltam,szinte féltem elmenni erre a beszélgetésre.De utólag, visszagondolva rá,nagyon hasznos volt és sok mindenre felhívta a figyelmemet az atya,jó tanácsokkal látott el,amelyek segítenek,abban hogy jobban boldoguljak a mindennapjaimban.A Lelkiatya meglátása szerint mi az ami segítene a bizalmatlanság feloldásában?
Előre is köszönöm!
Egy szomorú lány
Kedves Húgom!
Javaslom, hogy rendszeresen beszélgessen az atyával. Ne féljen erre őt megkérni, hiszen ez a dolgunk, hogy meghallgassuk testvéreinket, és tanácsokat adjunk. Ha rendszeressé válik az életében ez a lelki beszélgetés, akkor lassan gyógyulni fog ebből az érzelmi bizonytalanságból. Bizonyára megvannak ennek az okai, előzményei, melyeket föl lehet tárni, meg lehet keresni a múltban, és ez is segíthet. De ennél fontosabb, hogy törekedjék kapcsolatokat létesíteni. A beszélgetésekben ne az vezesse, hogy Önt meghallgassák, hanem, hogy Ön hallgasson meg másokat. Akkor mindjárt kevésbé fogja azt figyelni, hogy mennyire fogadják be Önt. És a beszélgetések sem félelemmel töltik el, hanem feladatot jelentenek, amellyel Ön is segíthet másokat.
Kedves Lelkiatya!
Kb. egy éve hallottam, hogy egy híres pakisztáni szinésznő, aki vallására katolikus, hozzáment egy muszlimhoz, és volt egymásután katolikus és iszlám szerinti esküvőjük. Ha a Katolikus Egyház mindenütt egységes, akkor hogyan engedhették ezt meg, mert én úgy tudom, hogy jelenleg ez nem lehetséges. Ha ez változott, akkor kérem írja meg, hogy mióta, és hogyan! Köszönöm szépen a válaszokat!
Janka
Amikor katolikus hívő nem kereszténnyel, azaz más vallásúval köt házasságot a katolikus egyházban, akkor az illetékes püspöktől kell felmentést kérni a valláskülönbség házassági akadálya alól. Ezt a püspök abban az esetben adja meg, ha megfelelő indoklás támasztja alá a kérést, illetve ha a katolikus fél megígéri, hogy a házasságban születő gyermekeket a katolikus egyházban fogja felnevelni.
A katolikus hívek kötelesek házasságukat katolikus szolgálattevő által végzett szertartás szerint megkötni, más vallású vagy polgári kötés érvénytelen az egyházban. Más ceremóniára vagy szertartásra nincs szükség, tiltott.
Ez minden országban érvényes. Hogy mégis hogyan történhetett meg az említett eset, azt nem tudom.
Dicsőség!
Nagy probléma az enyém, de ahogy olvasgatom a rovatot, nem újkeletű. Hasonló szenvedélybetegségem lehet nekem is, mint a korábban író fiatalemberé. Van feleségem, akivel remekül megvagyunk, és nagyon jó a szexuális életünk is, de nekem valami hiányzik, és ha meg akarom fogalmazni, hogy mi, akkor azt tudom mondani, hogy "másik nő". Nem értem miért, hiszen itthon mindent megkapok, de valami mégis hajt. Korábban a párom mellett két másik hölgy "társaságát" is megkerestem, szinte kalandvágyból, vagy nem is tudom, miért... Gyakran nézek szexuális tartalmú videókat a neten, és ilyenkor általában önkielégitést végzek, és itt jön a csavar: Amíg ki nem elégülök, hajt minden, megszűnik körülöttem a világ, de amikor megtörténik, hirtelen minden világos lesz, elszégyellem magam, megbánom, tudom, hogy Isten látott, és restellem a tettemet. Nem tudom, hogy miért van ez, és hogy mit tehetnék ez ellen. Próbáltam abbahagyni, többször is, de mindig visszaesek ide... Tudom, hogy ezzel sokat foglalkozott a rovatban eddig, de ez számomra langyos víz volt, nem igazán tudtam ezeket hasznosítani, tehát nem volt számomra igazi segítség, pedig azt igényelném! Köszönöm előre is a segítségét...
Nem véletlenül imádkozzuk Jézus buzdítására, hogy "ne vígy minket a kísértésbe". Van kísértés, amivel küzdenünk kell, s amelytől szeretnénk szabadulni. Ám, ha mi magunk mászunk bele, vagy engedjük be az életünkbe, akkor nem csodálkozhatunk, ha eluralkodik rajtunk. Akkor tűnik legyűrhetetlennek, ha már elhatalmasodott rajtunk. Letepert minket, mert engedtük, hogy ránk szabaduljon. Annyi esélyünk van, mint ha egy sumó bajnok hasalna ránk. Mit mondjak? Nem könnyű helyzet. Mégis, bármilyen hihetetlen, innen is van lehetőség a gyógyulásra, csak hát, bizony nem könnyű.
Ugye, azt leszögezhetjük, hogy ennek semmi helye az életünkben. Mások is beszámoltak már róla, hogy ez egy kielégíthetetlenül falánk szörny, többet és többet akar. Pillanatra kielégül ugyan, de aztán újra hajt. Nem nyújt igazi örömöt, megnyugvást, békét, semmi köze a boldogsághoz. A pár percig tartó altáji öröm, a bőr bizsergetése csak hazudja a boldogságot, annak ígéretét. Nem beszélve arról, hogy mennyire megmérgezheti a szép tiszta emberi kapcsolatokat is. Önnek is tudnia kell, hogy óhatatlanul a házassága megromlásához fog vezetni, ha nem lép ki ebből a béklyóból.
De hogyan?!? Ha volna recept, akkor nem szenvednének annyian tőle.
Nyilván az első és legfontosabb az Isten segítségül hívása. Nagy hit kell, hogy bízzam abban, hogy Ő a sumó bajnok alól is ki tud emelni. Én aligha tudnék kimászni. Jellemző, hogy a kísértés megjelenésével és egyre erősödésével a hit látása egyre inkább homályosodik. Itt kell nyakon csípni. Nem szabad hagyni, hogy a mindannyiszor álnokul becsapó folyamat elterelje a figyelmemet Istentől. A legelején még meg lehet fogni. Ha már beengedtem, akkor mintegy program, szinte magától lefut, menthetetlenül elkövetem a bűnt. Vagy mint a bakelit lemezen a deformált barázda. Ha már belefutott, igen nehéz kitörni onnan, csak állandóan ismétli önmagát. Ezért az első arra irányuló kísértő mozzanatot kell kizárni. De legfőbb törekvésem ne annyira a bűnnel való viaskodás legyen, hanem, hogy ne hagyjam tekintetemet elfordítani az Úrtól. A testemre való keresztvetés is jó kapaszkodó ebben, mert így a testemet is bevonom az imádságba. Semmi olyat nem akarok tenni, ami méltatlan az én Uramhoz, ami eltávolít Tőle.
Ne hagyja abba a próbálkozást! Lehet, hogy elbukik újra, de ebben a kitartásban mutatkozik meg a hite, hisz abban, hogy az Úr egyszer kiemeli. Ráadásul a küzdelmei során meg is edződik, és egyszer majd - Isten segítségével - fölülkerekedik a sumón.
"Ó, tarts ki addig lélek, védekezz!"
Kedves Lelki Atya,
Az lenne a kérdésem, hogy nős protestáns lelkész, hogyan válhat görög katolikus pappá. Van-e erre kánonjogi lehetőség, volt-e már hazánkban erre precedens? Mi lenne a menetrend, mennyi ideig tartana ez az "áttérés-visszatérés".
Köszönöm válaszát,
Magyarországon nem volt erre példa. Nehezen tudom elképzelni, hogy megtörténhetne. Nemrégen jelentették be Németországban, hogy egy evangélikus lelkészt katolizálása után pappá szenteltek. Ez egészen rendkívüli eset.
Az első nagy lépés a katolikus hit elfogadása. Ennek nincsen semmilyen különösebb szertartása, ha az illető leteszi a hitvallást és elvégzi a szentgyónását, attól kezdve áldozhat, és a Katolikus Egyház tagjaként él. Ha pap szeretne lenni, akkor ezek után el kell végeznie mindent, ami a pappá szenteléshez szükséges (Egyházmegyénkben 1 előkészítő év, 5 év teológia és 1,5-2 év gyakorlat). Ebből bizonyos részek indokolt esetben elhagyhatók, de a teológia elvégzése és a hozzátartozó 5 év szemináriumi bentlakás nem.
Tisztelt Lelkiatya!
Sokat gondolkodtam azon, hogy az egyházunk szerint miért kötelező a gyónás. Jézus Krisztus egyszer sem adott utasítást működése során a gyónásra, ha jól tudom. Meg lehet, többször mondta azt, hogy megbocsáttatnak a bűnei a bűnbánó embereknek, de azzal sehol sem találkoztam, hogy az embernek tételesen fel kellett volna sorolnia a bűneit. (Miért is kéne, Isten mindenható.)Kérem mondja el, hogy mióta kötelező a gyónás? Ha pedig én tudom rosszul, és valóban utalt erre Jézus, akkor ezt hol találom meg?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Nagy Andor
Kedves Andor!
Az Egyház tanítását nem csak a Szentírásból lehet "levezetni". Az Egyház tanítása gazdagabb, mint maga a Szentírás. Hiszen azt is az Egyház határozta meg a II. század közepe, vége felé, hogy mely könyvek kerülnek be a Szentírásba, melyeket tartja sugalmazottnak, isteni eredetűnek.
A szentgyónás mai gyakorlata eléggé késői keletű, talán a III-IV. századra tehető. Azt mondhatjuk, az emberi (alapvetően természetesen az isteni) irgalom alakította ki, hogy az Ősegyház gyakorlatát, a nyilvános bűnbevallást leszűkítette "fülgyónássá", tehát már csak egyetlen embernek, a papnak kellett személyesen elmondani a bűnöket. Nyilván sokkal nehezebb, megszégyenítőbb, amikor mindenki előtt kellett megvallani - amint az sokáig tették az Ősegyházban.
Már a Szentírás tanúságai között is találunk utalást arra, hogy el kellett mondani a bűnöket: "Valljátok meg tehát egymásnak bűneiteket, és imádkozzatok egymásért..." (Jak 5,16). Azt pedig, hogy az apostolok és utódaik hatalmat kaptak arra, hogy a bűnöket feloldozzák, a feltámadás utáni beszámolóból tudjuk. Jézus küldetést ad a tanítványainak, leheletével átadja nekik a Szentlelket, és azt mondja: "Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad? (Jn 20,23).
Ezekből alakult ki már nagyon korán a bűnbevallás és a feloldozás, s ennek későbbi gyakorlata a mai személyes szentgyónás.
Tisztelt Atyám!
A segítségét kérném, a családfám felkutatásán dolgozom. Néhai nagyapám, Gurbán Miklós Hajdúdorogon született 1926-ban? Az ő édesapja Gurbán Antal volt. Érdeklődnék, hogy van-e erről információja, mert akkor szeretném Önnel személyesen felvenni a kapcsolatot.
Segítségét előre is köszönve:
Tímár Gerda Gréta
Kedves Gréta!
Engedelmével ezt a kérdést továbbítottam a Szerkesztőnek. Hátha ő tud segíteni Önnek.
Kedves Lelkiatya!
Szeretném megkérdezni hogy egy gyónás hány napig érvényes, ha nem követtem el közben halálos bűnt?
Mennyi időnként célszerű gyónni menni?
A Teljes búcsúk lehetősége miatt szeretném megkérdezni, egyébként 3-4 hetente járok.
Köszönöm a választ!Judit
Nemigen lehet arra válaszolni, hogy meddig "érvényes" a gyónás. Minden szentség ajándék az Istentől, s ajándékra nem tudjuk azt mondani, hogy érvényes-e vagy sem, vagy hogy meddig érvényes. A gyónás gyakoriságára is annyit tudok csak mondani, hogy fontos a rendszeresség. De hogy ez kinek mit jelent, azt személy szerint lehet más és más. Általában az a jó, ha havonta meggyónunk. Persze, lehet ennél ritkábban és lehet gyakrabban is. Még akkor is, ha az ember úgy érzi nincsen bűne, vagy nincsen "olyan sok". Aki rendszeresen gyónik, annak a lelke egyre finomodik, egyre inkább ismeri önmagát, a bűneit. Ezzel pedig együtt jár, hogy egyre inkább felismeri az Isten ajándékait, az Isten neki juttatott kegyelmét is.
Tehát ne a halálos bűn elkövetése késztessen bennünket a szentgyónásra, hanem ez a lelki törekvés, hogy egyre élesedjék a lelki látásunk, s ezáltal egyre közelebb kerülhessünk az Istenhez.
Egyébként hívő embernek halálos bűnt elkövetni nem is olyan könnyű. Az a halálos bűn, ha valaki tudva és akarva súlyos dologban szembefordul az Istennel, az Ő törvényével. Hát hogy visz rá valakit a lelkiismerete ilyen szörnyűséget elkövetni, ha életében törekszik az Istenfélő életre? Nehezen tudom elképzelni.
A teljes vagy részleges búcsúra vonatkozó kérdésére nem tudok válaszolni, arról semmit nem tudok mondani.
Feltámadt Krisztus!
Kedves Lelkiatya!
Azt szeretném kérdezni, hogy a diakonusok a Miatyánk előtt (nem biztos hogy akkor) miért csinálnak keresztet az orárionból?
És az alszerpap miben különbözik a diakonustól, illetve neki melyek a jellegzetes ruhadarabjai? És mielőtt valakit alszerpappá szentelnek már neki is házasságot kell kötnie, amennyiben amellett dönt?
Köszönöm a válaszát!
Egy tisztelője:)
A Szent Liturgián a diakónus az oráriont fél vállára kötve használja. Amikor közvetlen feladata van, akkor kissé meg is emeli, s ez a lobogó szalag - mintegy "szárnyakat adva neki" - jelzi az angyali szolgálatát. A szent áldozás előtt azonban ezeket a lobogó szárnyakat mintegy leköti, pusztán gyakorlati okok miatt, hogy az Szentség elkészítését, valamint az áldoztatáskor a pap segítségét akadálytalanul végezhesse. Ezért köti át magán az oráriont. Majd a szentáldozás befejeztével újra visszaköti a korábbi módon.
Ez a viselet csak hasonlít az alszerpap öltözékéhez, de egyáltalán nem keverendő vele össze. Az alszerpapság a kisebb rendek közé tartozik, még nem szoros értelemben az egyházi rend fokozata, mégis előkészülete annak. Amikor valakit diakónussá szentelnek, előtt bizonyos ideig alszerpapi (hypodiakonusi) szolgálatot kell végeznie.
A fölszentelt diakónus már nem házasodhat, de fölszentelése előtt igen. Az alszerpap még nem egyházi rend, ő e kisebb rend elnyerése után is köthet házasságot.
Kedves Lelkiatya!
A katolikus egyház hogyan vélekedik a béranyaságról? (Én nem tartom etikusnak, csak nem tudok frappánsan ellene érvelni)
Köszönöm segítségét!
Az erkölcsteológus válaszát a Fórumra tettem fel a Lelkiatya válaszol/ "Különféle dolgokról" rovatba.