Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenöt meg hat? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelki Atya!

Bizonyára emlékszik még rá, hogy korábbi levelemben kérdeztem Önt, hogy mit lehet tenni, ha a papunk majd minden hajnalban 5-6 óra körül ugyanarról a közeli településről érkezik haza a falunkba, azon túl persze, hogy imádkozunk érte?
Köszönöm a válaszát, melyben Ön azt tanácsolta, hogy keressem fel a papunkat és tisztázzam vele az ügyet, de ehhez sajnos nem volt elég lelki erőm.
Kérem adjon tanácsot, mert nem tudom, hogy kihez fordulhatnék ebben a helyzetben,Előre is köszönöm és nagyon várom a válaszát. Dicsőség a Jézus Krisztusnak.
Nagyon kérem, minél hamarabb írjon levelet a püspökének. Írja alá bátran, a Püspök atya teljesen diszkréten fogja kezelni. A névtelen leveleket ugyanis szemétkosárba szokták dobni. Ha bűnről van szó, akkor nem szabad hagyni, hogy folytatódjék. Nagy az Ön felelőssége, tegye meg ezt a lépést!
Tisztelt Lelkiatya!
Aziránt érdeklődnék, hogy római katolikus hívek járulhatnak-e
ortodox templomban /tehát nem görög katolikus/ szentáldozáshoz?
Mert lelkipásztorunk szerint ilyent ne tegyünk, mert nincsenek
közösségben a római katolikus Anyaszentegyházzal, pl. a pápát ugye
nem ismerik el. Szerintem viszont ki lehet menni ortodox templomban is áldozni, hiszen mindazt vallják, amit a római- vagy görög katolikusok
/pl. Mária-tisztelet, 7 szentség .../. Inkább ortodox templomban áldozzak, mint mondjuk református úrvacsorához járuljak, legalábbis én
ezt gondolom.
Köszönöm a Lelkiatya válaszát előre is! Péter.
Igen, a katolikusok járulhatnak szentséghez az ortodox templomban abban az esetben, ha valami oknál fogva nincs lehetőségük ezt megtenni a saját egyházukban. Valóban nincsenek teljes közösségben a római katolikus egyházzal, de ez még nem teszi érvénytelenné a szentségeket.
A protestáns egyházakban úrvacsorához járulni semmiképp sem tanácsos. Leginkább az irántuk való tisztelet miatt. Hiszen a katolikus ember hite szerint az Úrvacsorában nem Krisztus testében részesülünk. hisz ők sem vallják, hogy végérvényesen átalakul a kenyér és a bor Krisztus testévé és vérévé.
Tisztelt Lelkiatya!
Az egyik levélíró a homeopátia iránt érdeklődött, hogy alkalmazza-e vagy sem. Ehhez szeretnék valamit hozzátenni, mégpedig lehet kapni ezzel kapcsolatban egy részletes könyvet (ebben benne van minden olyan gyógymód, módszer amivel nem ért egyet a katolikus egyház!): Kovács Gábor: Mágia és hit, kiadta a Szent István Társulat. A múlt héten még láttam az üzletükben, több kiadást megélt. Kovács Gábor atya (gyóntat hetente többszőr is a pesti ferenceseknél, személyesen is beszéltem vele ilyen témákban, csak ajánlani tudom!)részletesen levezeti a homeopátiát, ír az alapító orvosról is, rávilágít arra, hogy mi benne az okkult. Idéz az egyik homeopata orvostól is, mégpedig ezt: "A betegséget szellemi szinten kell kezelni, a homeopatikus terápiának ez a lényege. A homeopátia elmélete szerint nem a kémiai anyagok gyógyítják meg a betegséget, hanem az életrőnek nevezett szellemi hatalom. Az orvosságok arra vannak fölkészítve, hogy szellemi hatalom hordozói legyenek." Ezek szerint a homeopátia: mágikus eljárás, folytatja K. Gábor atya. Érdemes az egészet elolvasni, aki végigrágja magát az írásokon, megérti,hogy mi a probléma. Az írás a neten is megtalálható a www.hagiosz.hu oldalon.
Üdvözlettel: M
Köszönöm a kiegészítést. Más hozzászólások is vannak, mellette is, ellene is. Ezeket a Fórumon lehet olvasni.
Kedves Lelkiatya!
Mostanában gyakran találkozom ezzel az igeverssel a Szentirásból:
"Mert igy szól a Fölséges és Magasztos,aki az örökkévalóságban lakik,és akinek Szent a neve:Magasságban és szentségben lakom,de a megtört és alázatos lelkűvel is ott vagyok,hogy életet adjak az alázatosak lelkének és éltessem a megtörtek szivét."(Izajás 57,15)Hogyan értelmezhető és mire vonatkozik ez az igevers?Van-e annak valami jelentősége,hogy erre az igeversre sokszor rátalálok?Köszönöm válaszát és segitségét!
Bizonyos, hogy van jelentősége, fontos üzenete annak, ha Ön többször is rátalál erre az igére, vagy éppen ez az ige találja meg Önt. Mivel személyes üzenetről van szó, annak igazi, személyreszabott tartalmát csak egyedül Ön találhatja meg. Ha imádkozik, kéri hozzá Isten Szentlelkét, akkor bizonyosan megkapja a megértéshez a világosságot, sőt, ha ez cselekvésre készteti, akkor az erőt is annak követéséhez. Ne kételkedjék és ne legyen bátortalan!
Ez az gazdag igevers nagyon sok mindent magába foglal. Nekem azt a liturgikus imádságot juttatja eszembe, amelyet a pap csöndesen mond közvetlenül az Eukharisztia megtörése ("Szentség a szenteknek") előtt: "Figyelmezz reánk, Úr Jézus Krisztus, mi Istenünk, a te szent lakodból s országod dicsőségének trónjáról. Jöjj el, szentelj meg bennünket, ki a magasságban az Atyával együtt ülsz és velünk itten láthatatlanul jelen vagy..." Nem kizárt, hogy ezt az imát az Ön igeverse ihlette annak idején, amikor Aranyszájú Szent János megírta. Ő már egyértelműen Krisztusra vonatkoztatja az ószövetségi igét. Krisztus mondja magát szelídnek és alázatos szívűnek, ő az életadó (egy másik fordításban így olvasom az utolsó szavakat: "új életre keltsem a megtört szívűeket"). Ez a fent és lent, a Magasság szentsége és az alázatosak megtört szíve Krisztusban találkozik össze. Krisztusban mutatkozik meg, hogy a maga végtelen nagyságában bármilyen távol is van tőlünk az Isten, mégis egészen közel jön hozzánk, és éppen a legkisebbekhez, a legszorultabbakhoz.
Hogy az isteni irgalom, a megtestesülés titka tapasztalható valósággá váljék számunkra. Leginkább a megtört és kiosztott Eukharisztiában mutatkozik meg nekünk.
Kedves Lelkiatya!

Egyáltalán nem hittani, erkölcsi vagy lelkiségi kérdés merült fel bennem, de jobb ötletem nem támadt, mint hogy itt, Főtisztelendőségednek tegyem fel. Nemrég feltűnt ugyanis, hogy papjaink többségének reverendája "női gombolású", tehát oroszos szabású, átlapolt reverendájuk bal oldalon gombolódik, s nem a jobb oldalon, ahogy azt egy "férfigombolású" ruhadarabtól várná az ember, bár ritkán ugyan, de lehet látni jobb oldalon gombolódót is. Miután ez feltűnt, az interneten utánanézve azt találtam, hogy ez majdnem minden görög szertartású katolikus és ortodox egyházban így van, legyen az ott divatozó reverenda görögös vagy oroszos szabású. (A bolgároknál és a románoknál találtam a mainstreamtől eltérőt, illetve az amerikai ortodoxoknál találtam, hogy már ők is clergymant - fekete öltöny papi gallérbetétes inggel - hordanak, liturgikus szolgálaton kívül.)

A kérdésem tehát az, hogy van-e a reverenda külalakjának bármilyen jelentősége a görögkatolikus tradícióban? Létezik-e (legalább a sajátjogú egyházakon belül) valamilyen egységes (jog)szabály arra nézve, hogy milyen szabású legyen egy reverenda? Ha nem, akkor nem lenne-e érdemes szorgalmazni a "férfigombolású" változatot, mielőtt valaki a világból belekötne e gyakorlatba? Mivel pedig mind a clergyman, mind a reverenda egyfajta formaruha, ami "üzenetet" hordoz, nem lenne-e az egyház (de legalábbis a sajátjogú egyház) egységének szép kifejezése, ha mondjuk egy papi összejövetelen a résztvevők tudnának "egymáshoz öltözni", nem úgy tűnni a "formaruhában", mint a "pásztor nélküli juhok"?

Szeretettel és imával:

Tamás
Kedves Tamás!
Nagyra értékelendő ez a gondossága, amellyel utánanézett ennek a kérdésnek. Bevallom, én még sosem figyeltem ezt meg, nem is gondoltam rá. A kérdésére némi töprengés után a következőket tudom mondani.
Nem hiszem, hogy számottevő jelentősége volna annak, hogy a reverenda jobbra vagy balra "gombolódik". Maga a szó sem igazán alkalmazható, hiszen az sokszor nem is gombolódik. Legtöbbször patent, vagy tépőzár, sőt néha egyszerűen egy szalag köti össze a két oldalt. "Női gombolású" reverendáról pedig teljes képtelenség emlegetni. Hála Istennek sem a katolikus sem az ortodox egyház ide nem fog eljutni.
Algiha beszélhetünk e téren görögkatolikus tradícióról. Vélhetően az unió idején és utána még sokáig a görögkatolikus papok nem cserélték le a reverendát, ugyanolyat hordtak, mint az ortodoxok. Arra egy jó történész vagy néprajzos talán rá tud mutatni, hogy ez a viselet mikor lett "latinossá", mikor lett sok gombos reverendája a görög papoknak is. Mondom, teljesen járatlan vagyok ebben a kérdésben. (Érdemes esetleg a Fórumon hozzászólnia annak, akinek több erről ismerete van.)
Azt tudjuk, hogy a sok gombos reverendát Timkó Imre püspök atya kezdte el megváltoztatni, amikor római látogatása során ezt az egyik monsignore - némely hagyomány szerint maga a pápa - számonkérte rajta. Attól kezdve hordanak a kispapok, majd pedig ma már a papok is "keleti" reverendát. Annak azonban számos változata van. Véleményem szerint nincsen szükség arra, hogy ezen a téren egységesítsünk. (Volt már rá példa, hogy egy szerzetesrend ruházatát neves divattervező alkotta meg. De attól nem lettek sem hitelesebbek, sem lelkibbek.)
Úgy látszik, e ponton kettőnk véleménye eltér. Szerintem jól teszik egyházi vezetőink, hogy a reverenda viselésében szabadságot hagynak.
Dicsőség Istennek Atyám!

Jelentkezni szeretnék az Újfehértói Görög Bölcsi állás hirdetésére.
Legyen kedves visszairni,hogy hol is tudnék jelentkezni.
Előre is köszönöm.


Ezt a kérelmét már továbbítottam az illetékeseknek. Valószínű, keresni fogják Önt.
Kedves atya!

Egyik válaszában azt írta, hogy a paraklisz helyett "...ha nem jelenik meg jobb, például vecsernye..."
Miért jobb a vecsernye? Egyáltalán milyen rangsorba és hogyan lehet berakni a szertartásokat?
Személy szerint azon az állásponton vagyok (egyszerű "paraszti" ésszel és szívvel) hogy ha a vecsernyét úgyis az év során folyamatosan végzünk, akkor az októberi és májusi napokat, miért nem lehet meghagyni a Mária-ájtatosságoknak, ha azokat csak ekkor végezhetjük közösen a templomban, a vecsernyét meg egész éveben?
Köszönöm válaszát!
A vecsernye az egyház hivatalos imádságához, az "officiumhoz", a zsolozsmához tartozik, míg a paraklisz paraliturgikus imádság, népi ájtatosságnak számít. Ez pusztán a fogalmi megközelítés.
A vecsernye azért "jobb, mint" a paraklisz, mert az üdvösségművet hordozó liturgikus időhöz kötődik. Gazdag és átfogó szerkezetével kapcsolódik a napi és heti rendhez, a Húsvét-Pünkösd vezette énekrendhez, a naptári rendhez, ez pedig magában foglalja az ünnepi és böjti idők rendjét is. Hosszadalmas volna most részletesen elmagyarázni, hogyan s miként.
Ezzel szemben a paraklisz olyan szertartásunk, amely állandóan ugyanazt az éneksort ismétli gyakorlatilag változás nélkül. A májusi és októberi kiváltságos idő pedig talán magánkinyilatkoztatásokhoz kötődik, amelynek sokkal kisebb teológiai és lelki jelentősége van, mint a biblikus és egyháztani rendhez igazodó liturgikus időnek.
Persze, éppen azért van értéke a paraliturgikus imáknak is, a hívek általában jobban szeretik, hiszen könnyen énekelhető, imádkozható. Szép imádságunk is, nem szabad elhagyni, de a vecsernye még szebb és még értékesebb.
Dicsőség Jézus Krisztusnak.
Kedves Lelkiatya. Szeretném megköszönni a korábbi kérdésemre a tartalmas és tanulságos választ.A kereszteléssel kapcsolatba szeretnék kérdezni,mert a népszámlálási szórólapon a keresztelendőt egy kádba mártja bele a keresztelést végző Lelkész.Lehet,hogy már kérdezte Valaki csak lemaradtam vagy az én tudatlanságom,hogy a MI egyházunk nem mártja vízbe a keresztelendőt. Ugy tudom ez Római Katolikus ritus.Következő kérdésem,több helyen voltam szentmisén és láttam,hogy egyes helyeken a Kirájyajtót nyitják és zárják.Erről szeretném kérdezni tisztelettel a Lelki Atyát.Olvastam a függöny szét-és-össze huzásáról is.
Köszönöm a türelmét és válaszát.
Miklós.
Kedves Miklós!
A bemerítéssel végzett keresztelés nagyon ősi szokás az Egyházban. A latin rítus is ismerte egészen a középkorig, a keleti rítus pedig megőrizte a mai napig. Mi, görögkatolikusok - nyilvánvalóan latin hatásra - szintén áttértünk a leöntéssel végzett keresztelésre. Róma azonban több buzdításában azt kéri a keleti szertartású katolikus egyházaktól, hogy fedezzék fel újra az értékeiket, ahol feledésbe merült, ott a ma is elevenítsék fel azokat (Lit. Instr. 42). A Liturgikus Instrukció kifejezetten beszél arról, hogy kívánatos visszavezetni a görögkatolikus egyházakban is az un. beavatás szép szertartását, amely azt jelenti, hogy egyszerre szolgáltatják ki a keresztelés a bérmálás és az Eukharisztia szentségét. Ennek része az is, hogy a keresztelést bemerítéssel végzik. Idézek annak 48. pontjából:
"Számos liturgikus könyv előírja, hogy a keresztség szokásos módja a háromszori alámerítés. Jelentős és igen kifejező szokásról van szó, amely hosszú időn át megőrződött s még ma is él a keleti egyházak hagyományaiban, s erre buzdít most már a nyugati egyház is. Igaz, gyakran mellőzik pusztán kényelmességi okok miatt. Következésképp az illetékes hatóságok bölcs belátással ugyanakkor kellő buzgósággal igyekezzenek visszaállítani a háromszori alámerítéssel végzett szertartást."
Egyházunkban még nem elterjedt gyakorlat ez, de szemlátomást a mi magyar görögkatolikus egyházunk is törekszik követni a pápai rendelkezést ezen a téren is.
Hasonlót mondhatok a királyi ajtó és a függöny használatáról is. Szintén ősi szokásról van szó, amely némileg feledésbe merült, de ma újra terjedőben van. Az ajtó és függöny a Szent Liturgia során ugyanazt szolgálja, mint maga az egész ikonosztáz: elválaszt és összeköt, elrejt azért, hogy megmutasson. A Liturgia legtitkosabb részein bezárul a királyi ajtó és a függöny, hogy érzékeltesse a titkot, amely aztán még érzékelhetőbb módon megnyílik majd azok megnyílásával.
Kedves Lelkiatya!
Hívő római katolikus vagyok, és a homeopátiás kezelésről szeretném a véleményét kikérni. Eddig már használtam jó eredménnyel, sok betegségből meggyógyított, de most azt hallom, hogy a Katolikus Egyház nem fogadja el, okkultnak tartja. Engem nem térített el használata a hitemtől, gyógyulásomért a Jóistennek vagyok hálás. Elképzelhető, hogy mégis a sátántól ered? A gyógyszerekben nem hiszek, többet ártanak mint használnak, és az ára is mutatja, hogy mekkora üzlet az egész. Válaszát előre is köszönöm!,
A gyógyszerekben valóban nem érdemes hinni. A homeopátiásokban sem. Hinni egyedül az Úristenben lehet, és bízni az emberekben.
Azt több vizsgálat igazolta viszont, hogy ha a beteg hitt abban, hogy a gyógykezelés a javára van, akkor az sokkal hatéknyabb volt, mint hogyha nem. Az un. placebo gyógyszereknek is éppen ez a titka. A homeopátiás készítményeknél jóval nagyobb szerepe van ennek a "gyógyszerbe vetett hitnek". Segít továbbá a természetesebb élet kialakításában. Összességében mégsem ajánlják a szakemberek, sem az orvosok, sem a lelkiatyák. Gyógynövényeket, teákat használni - megfelelő hozzáértéssel - természetesen szabad és hasznos is. Mégis, oly sok sarlatánság, valóságos emberi becsapás fűződik a homeopátiához, az ezzel a névvel jelzett tevékenységhez, hogy összességében jobb inkább elkerülni. Aki sok-sok tanulás után orvos, szakorvos lett, az bizonyára nagyon sokat tud a betegségről, a gyógyulásról. Ma már sok helyen követik az un. "holisztikus" szemléletet, amely az egész embert akarja gyógyítani, nem csak egy-egy tünetet. Jobb, tehát bízni azokban az emberekben, akik hivatásszerűen és szakértelemmel gyógyítanak. Mindig tudva azt, hogy az igazi gyógyulást a Mindenható Isten adja.
Kedves Lelkiatya!
Köszönöm, hogy föltették Boldog Romzsa Tódor officiumát.

Némi "megrökönyödéssel" fogadtam a Munkácsi Egyházmegye kérését, az ünnepnap előrehozására (arra a napra, amikor a latin naptárban is szerepel "Mindenszentek" miatt). Pontosan nem látom az okaikat. Talán Lelkiatya tudja. Olyat is hallottam, hogy tkp. október 31-i volt a vértanú halálának napja. (Ezzel szemben viszont azt kérdezném, hogy akkor miért nem erre a napra történt eleve is a kanonizáció mindkét ritusban.) No mindegy is. Tapasztalatom szerint a bizánci tradicióban kevésbé van meg a szentek ünnepeinek tologatása, és ez tetszik. Van benne következetesség. A latin liturgikus reformban ezzel kapcsolatban nagy a káosz. Vannak egyszerűen, akik ezt nem értik és a "régi naptár" szerint ünneplik a névnapjukat.

Mindenesetre ahogy én látom egy ilyen döntés teljességgel megalapozott lehet esetleg egy ortodox többségű országban, mint Ukrajna, ahol így a latinok és görögök legalább együtt ünnepelhetnek. Nagy veszteséget látok viszont Magyarország és Szlovákia gk. egyházai számára, ahol a latin többség miatt állami ünnep november 1-je. Boldog Romzsa Tódor ünnepének november 1-jén való hagyása szerintem igen üdvös dolog lehet ebben a kontextusban. Hiszen valljuk meg "egyedülálló" helyi illetőségű, kultúrákat összekötő, identitásközvetítő boldogról van szó, amilyen egyhamar nem lesz és akinek a tisztelete remekül összeegyeztethető lett volna Mindenszentekkel. Állami ünnep lévén talán többen jöhetnének templomba is.
A latin liturgikus gyakorlatban elképzelhető, hogy más és más lelkipásztori és történelmi háttér miatt különböző szentek ünnepét máskor tartják. Megfontolandónak tartanám, hogy ha a munkácsiak Rómához tudtak fordulni a saját lelkipásztori érdekeiket érvényesítendő, akkor ezt a magyarországi egyházmegyék is megtehetik és kérhetik maguk számára az eredeti november 1-jei dátum visszaállítását. Nehezen tudom elképzelni ugyanis, hogy ha november 1-je Ukrajnában állami ünnep lenne, akkor kérték volna az áthelyezést.
Tavaly, a szórványban, ahol élek a latin és állami ünnep miatt, bár köznapi volt a liturgia (Kozma és Damján ill. Romzsa Tódor részéről püspök, vértanú szövegeivel), de volt prédikáció, amelybe belefért Mindenszentek, Kozma és Damján mellett Boldog Romzsa Tódor is. Idén 31-én már, hétköznap hétfő lévén liturgia sem volt. Nem tudom, máshol ez hogy van, de valami azt súgja nekem, hogy a tavalyi megoldás jobb volt és nem is tartom reménytelennek, hogy újra így legyen.
Véleményét kíváncsian és köszönettel várom.
Ismereteim szerint Boldog Romzsa Tódor november 1-jén halt vértanúhalált. Mint ismeretes, a Munkácsi Egyházmegye kérésére helyezte át Róma az ünneplését egy nappal korábbra. Igazat kell adjak Önnek, valóban rendkívül szép lenne, ha mi a Mindenszentek állami ünnep révén munkaszünettel ünnepelhetnénk hitvalló püspökünket. (Hasonlóan különleges helyzetben vagyunk, ha Szent Jakab liturgiáját akarnánk végezni, mert az egyedülálló módon szintén csak minálunk állami ünnep: október 23.) Az egyházi vezetőink, nyilván, a testvéregyházakat követve tértek át az október 31-i ünneplésre. Hátha ők is olvassák e sorokat, eljut hozzájuk e javaslat, s elgondolkodnak annak lehetőségén, hogy mi mégis november 1-jén ünnepeljük Boldog Romzsa Tódor emlékét.
Tisztelt Lelkiatya!

Péter vagyok Mosonmagyaróvárról. Egy hetednapi adventista kiadványban
/Tobbler Gusztáv: Nincs többé halál! - Mikor kezdődik az örök élet?/ azt
olvastam, hogy a kárhozat nem tart örökké, mert az istentelenek megsemmisülnek testestől-lelkestől a gyehennán, ez szerintük a második halál. Én a katolikus tanításban hiszek, ami azt tanítja, hogy a kárhozat örök, és megmarad a személyisége az istenteleneknek is. Az adventista tanítás szerintem ellenkezik Isten irgalmával, dicsőségével, mert hiszen
akkor miért támaszatná fel az elkárhozottakat, ha később megsemmisítené őket? Az Ön szíves véleményét kérném e kérdéssel kapcsolatban...
Köszönettel előre is!
Kedves Barátom!
Ön jó érzékkel rátapint a kérdés lényegére. Merő gyermekded gondolkodás azt vélni, hogy Isten meg akarja büntetni a gonoszokat, azért támasztja fel egy időre, hogy szenvedjenek, aztán sutty, elpusztítja őket végleg. Isten minden megteremtett embert akart, létbehívott, és semmi oka sincs arra, hogy elpusztítsa. Mindenkit megajándékozott szeretetével, amelyet szabad akaratunkból elfogadhatunk, növekedhetünk benne. Minél többet felfogunk belőle, annál boldogabbak vagyunk és leszünk. Azok, akik visszautasítják Őt és az Ő szeretetét, egyedül azok kerülnek a kárhozatra. Pontosabban szólva kizárják magukat Isten szeretetéből, és ez maga a kárhozat. Ezt is meg lehet tapasztalni itt a földön is, mint a mennyei boldogságot. Az önző, szeretet nélküli ember számára már itt a földi élet is pokol.
Isten mindenkit, minden emberi személyt megajándékozott az örök élettel, s van, aki ezt örök boldogságban, van, aki örök kárhozatban tölti.
Szeretnem megkerdezni hogy imadsaggal meglehet szuntetni a kisfiam f?lelmeit a sot?ttöl aki mar 14 ?ves vagy orvoshoz vigyem?mert ugytudom le lehet venni im?kkal.
Kedves Asszonyom!
A kérdése utáni mondat nem felel meg a valóságnak. Imákkal nem lehet levenni semmit. Ez a megfogalmazás arra utal, mintha az ima, az imák olyan dolgok lennének, mint a gyógyszer vagy valamiféle gyógymód. Így nem használható! Az imádság Istenhez köt, aki mindenható és jóságos. Hozzá fordulunk minden bajunkban, mert szeretjük Őt, és Ő szeret minket. Nem biztos, hogy teljesíti a kérésünket, de az bizonyos, hogy meghallgat, és mindent megad, ami a javunkra van.
A gyermekének sötéttől való félelme mögött vélhetően pszichikai okok vannak, melyeket egy szakember fel fog tudni tárni. Érdemes fölkeresni és tanácsot kérni tőle. De csakis szakemberhez forduljon, aki több beszélgetés során rámutat arra, hogy milyen - esetleg családi - okok húzódhatnak meg a jelenség mögött. Ezzel együtt, természetesen, imádkoznia is kell a fiáért, aki már nem is olyan kicsi(!), hogy az ima által Isten kezébe tegye az ő sorsát is. Kérem, senki és semmi máshoz ne forduljon a gyermeke érdekében, csakis szakemberhez, illetve a Jóistenhez, természetesen.
Kedves Lelkiatya!

Azt szeretném kérdezni, hogy melyik egyházi könyvünkben található meg a kathizmák rendje. Az ún. zsolozsmás könyvben csak a nagyböjti időszakra találtam meg a beosztást.

Segítségét előre is köszönöm: András
Kedves András!
Sajnos csak a papi zsolozsmáskönyvben található meg a kathizmák rendje. Ebből egyelőre nagyon kevés van forgalomban. Viszont éppen e kérdés miatt a minap föltettük ezt a táblázatot a honlapunkra. A liturgia rovatban található. Még kiegészítésre szorul, hisz vannak időszakok, amikor ettől eltér a kathizmák rendje, de egészen Nagyböjt elejéig ez használható.
Kedves Lelkiatya!

Gyerekkoromtól kezdve készülök a hivatásomra, s most életem delelőjén úgy érzem, elfogyott belőlem a szenvedély, amellyel mindig is végeztem mindennapi munkámat. Korábban mindig örömmel készülődtem munkába, s őszinte érdeklődéssel és Istentől kapott végtelen türelemmel tudtam az emberek felé fordulni, akikkel találkoztam a nap folyamán.Átéltem szinte minden nap, hogy jól csinálom, amit csinálok, s a visszajelzések is ezt mutatták. Mindig azt mondtam, szerencsés vagyok, mert Isten megadta nekem, hogy a hobbim a munkám.
Néhány hónapja azonban megváltozott a helyzet.Azt érzem, hogy fuldoklom a feladatok áradatában, nem érzem magam elég kompetensnek a rám bízott feladatokhoz. A türelmem pedig ... Még hatalmas erőfeszítéssel elvégzem, amit kell,de attól félek, egyszer olyan emberre fogom rázúdítani a bennem rejlő feszültséget, aki tényleg vétlen. Mivel nálunk nincs kiépítve a "supervisori" rendszer, s a tapasztaltabb kollégák sem olyanok, hogy ilyesmivel forduljak hozzájuk, hát leginkább Istenhez fordulok, mint legfőbb "Supervisor"-hoz. És most Önhöz. Mit tanácsolna munkatársainak, ha azok a kiégés első jeleivel keresnék meg Önt? (Bár lehet, a papoknál ez nem fordulhat elő..)Köszönöm,hogy elmondhattam mindezt. Isten áldása kísérje!
Egy tanácstalan ember
Kedves "Tanácstalan" Testvérem!

Fontos, mindannyiunkat megkörnyékező kérdést érint felvetésében. Ugyanakkor a megszólításban "Szerencsés Testvéremnek" is nevezhettem volna, több okból is. Egyrészt azért, hogy már gyerekkorában felismert hivatását gyakorolhatta/gyakorolhatja -ha jól sejtem- több évtizede, így a munka, melyet végzett és végez, nem csupán kenyérkereseti forrás, hanem valódi örömök forrása is. De szerencsésnek mondhatja magát azért is, hogy ezeket az évtizedeket a munkájával kapcsolatos komoly válságok nélkül nélkül vészelhette át, és csak most, "élete delelőjén" szembesül komolyabb nehézségekkel a munkáját illetően. Mert soraiból kiderül: most valóban nehéz pillanatokat él át munkájával kapcsolatosan. Azt azonban mindenképpen tudnia kell: a szenvedély, a tűz, mellyel munkáját végezte, a szolgálatkészség és a türelem, mellyel másokhoz fordult, az öröm, amellyel munkája és hozzáállása megajándékozta, nos mindezek bizonyosan nem tűntek el végleg, nyomtalanul az Ön életéből. Igen, bátran szembenézhet azzal, hogy most nehéz, válságos időszakot él át, érdemes keresni a gyökereit, a jeleket az ide vezető úttal kapcsolatban, azt azonban ne tévessze szem elől, hogy ez csupán egy időszak, egy ideiglenes, nehezebb állapot, amelyből hivatásában megerősödve, nagyobb örömmel és lelkesedéssel kerülhet ki. Mindehhez azonban érdemes egy-két "apróságot" megvizsgálnia, megfontolnia. Nagyon jól tette, hogy életének legfőbb "szupervízorához", a Jóistenhez fordul, erre csak bíztatni tudom, tegye minél gyakrabban, intenzívebben, ebben a nehéz helyzetben különösképpen ne lankadjon az imádságban. Ugyanakkor emellett mindenképpen igyekezzen megtalálni azt a személyt/személyeket is, akivel megoszthatja munkájának tapasztalatait, terheit, még akkor is, ha írja, hogy munkatársai között nehezen talál ilyen személyt. Azt is érdemes megvizsgálnia, hogy szerettei, barátai közül ki az, akivel megosztja, megoszthatja a munkája során felmerülő örömöket és kudarcokat, még akkor is, ha az illető nem "szakmabeli". Korábban esetleg úgy gondolhatta, hogy Önnek nincs szüksége ilyen "megosztásra", hiszen a munkájában minden olyan magától értetődően működött, most azonban kiderült, hogy ez mégis nagyon fontos lenne. Egy másik szempont, amelyre érdemes odafigyelnie, a pihenés, kikapcsolódás, feltöltődés kérdése. Talán erre is jobban figyelhetne, talán eddig úgy érezte, hogy ezek nélkül is boldogul, de higgye el, mindezt nem lehet "megspórolni". Bátran találja meg mindazt, ami munkáján kívül is örömet jelent Önnek, semmiképpen sem lesz az "elfecsérelt idő". Biztatom tehát, kitartással és derűvel tekintsen az elkövetkező időre, tudva azt, hogy jelenlegi átmeneti időszak után hivatástudatában megerősödve találhatja meg a most elveszettnek tűnő örömet munkájában és életében.
(A kiégés jelenségéről olvashat még a Forumon egy szakember tollából: Lelkiatya válaszol/Különféle dolgokról)
Kedves Lelkiatya!

Szomorúan tapasztalatam, már másodszor október hónapban, hogy nem végeznek hétköznap parakliszt. Az első templom után elmentem egy másikba, hogy akkor majd résztveszek ezen a szertartáson, de csalódnom kellett! Hogyan van ez pontosan? Október és május hónapokban mit is végeznek pontosan a Szűzanya tiszteletére?
A paraklisz nagyon szép, sokak által kedvelt szertartásunk az Istenszülő tiszteletére. Eredeti helye Nagyboldogasszony böjtjében van, augusztus 1. és 15-e között. Mivel azonban annyira közkedvelt, ezért szívesen veszik a hívek máskor is. Minthogy a római katolikus egyházban szokás, hogy május és október hónapokban sok templomban végzik a rózsafűzért, ennek mintájára terjedt el, hogy ugyanebben a két hónapban náluk is végeznek imádságokat az Istenszülő tiszteletére. Sok évtizeden át nálunk is rózsafűzért imádkozták. Dr. Timkó Imre püspök atya idejében terjedt el az a gyakorlat, hogy a rózsafűzért fölváltsa a paraklisz. Amikor pedig Dr. Bacsóka Pál helynök atya elkezdte terjeszteni az Istenszülőhöz szóló Akathiszt himnuszt, akkor ez is helyett kapott ezekben az ájtatosságokban. Jóllehet, ennek saját liturgikus helye pedig Nagyböjt 5. szombatján van, illetve március 25-én. Tehát ez sem májusban vagy októberben. Érdemes követni ezeket az előírásokat, mert jól beillesztenek bennünket a liturgikus évkörbe, amely Krisztus Urunk üdvösségmunkáját tárja elénk évről évre. Mivel ebbe a liturgikus évkörbe nem illeszkedik bele a májusi és októberi Mária-ájtatosság, ezért újabban ezt is kezdi kiszorítani a hétköznap végzett vecsernye. Ez megint nagyon gazdag, minden nap változó szövegekkel igen komoly és mély teológiai tanítást is ad a jóízűen énekelt imádsággal együtt. Persze, ha nem jelenik meg helyette jobb, például a vecsernye, akkor semmiképp sem volna szabad elhagyni a parakliszt, az akathisztot, vagy a kár a rózsafűzért sem!
Október és május hónapoknak nincsen sajátságuk
    ... 431 432 433 434 435 
436
  437 438 439 440 441 ...