Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenkettő meg hét? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya!

A János 17.5 főpapi ima utolsó sorának értelmezését kérném. Van-e valami magyarázat arra, hogy Jézus azt mondja, hogy "részesíts abban a dicsőségben, amelyben részem volt nálad, mielőtt a világ lett", és nem azt, hogy "...mielőtt a világba küldtél".
Köszönöm.
A teológia ezt úgy nevezi: a Logosz preegzisztenciája. A Logosz, az Ige a világ teremtése előtt volt.
Ezt is Szent János evangélista magyarázza:
Kezdetben volt az Ige (Logosz, a Fiú, Jézus Krisztus). Isten volt az Ige,
ő volt kezdetben Istennél (Jn 1,1-2). A hitvallásban is úgy mondjuk a Fiúról, hogy "öröktől fogva született". Tehát Ő éppen úgy időn kívüli, idő előtti, mint az Atya, akivel egylényegű. Az Ő dicsősége, isteni mivolta éppenúgy megvolt még a világ teremtése előtt, mint az Atyának vagy a Léleknek. Amikor Szent Pál azt írja: "az Istennel való egyenlőségét nem tartotta olyan dolognak, amelyhez feltétlenül ragaszkodjék" (Fil 2,6), ez nem csak a megtestesülése, a világbajövetele előtti istenséget jelenti, hanem ami neki "megvolt" öröktől fogva, tehát mielőtt a világ lett.
Dicsőség Jézus Krisztusnak.Kedves Lelkiatya most olvastam a hírekbe,hogy a püspökatya római látogatása alkalmából a 2012-es évbe római zarándoklatot szervez ez nagy öröm számomra már régóta vágyok Rómába.Az lenne a kérésem,hogy valamilyen formába ha lenne olyan szives és tályékoztatna de gondolom,hogy ez nem csak engem érint,hogy ez mikor és hogy fog lezajlani.Előre is köszönöm a tájékoztatást.Ha esetleg most nem tud válaszolni a kérdésre ugy a későbbiekben is nagy szeretettel várom a válaszát.Köszönettel:Miklós
Dicsőség Jézus Krisztusnak
Kedves Miklós!
Épp a napokban kaptunk erről értesítést. A tervek szerint ez a nagy zarándoklat 2012. július első hetében lesz, a közös imádságok és a pápával való találkozás július 3-4-5-én. Mindenki a saját parókusánál jelentkezhet, és tőle tudhatja meg a részleteket.
Kedves Lelki atya!
Meg tudná nekem mondani, hogy mennyiben stimmelnek a hivatalos osztrák katolikus hírügynökség alábbi állításai, és talán, hogy honnan vehették azokat, mert a hivatalos római kinevezési szövegböl nem. Van-e esetleg arra magyarázat, hogy miért nem szerepelnek ezek a nyelvekre való utalások a magyar híradásokban? Nagyon köszönöm.
http://www.kathweb.at/site/nachrichten/database/37932.html
http://www.magyarkurir.hu/hirek/orosz-atanaz-miskolci-apostoli-exarchatus-uj-puespoeke
A kathweb-en megjelent első híradás sok téves elemet tartalmazott. Azóta már kijavították.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Tisztelt lelkiatya!Én egy 23 éves fiatalmeber vagyok.Mindkét szülői ágomon nagyon milyen és igazán vallásos családban születtem.Római katolikusnaknak vagyok keresztelve igy elsőáldoztam és bérmálkoztam is.Gyermekkorom óta rendszeren minisztráltam kb 19 éves koromig.Ezalatt az évek alatt oda vissza megtanultam az összes liturgiát,tudom mi után mi következik és a többi.De az utóbbi években mégis valahogy elüresedett eltompult bennem a misék és liturgiák figyelme nem tudok odafeigyelni nem tudok lelkiekben ott lenni csak ülök és valahogy olyan semmitmondó lett az egész.Sajnos nagyon nehéz erröl megértő és igazán értelmes ermberrel beszélni.A római katolikus papunk amikor ezt elmontam neki annyit mondott figyelj oda jobban és menj békével.Ugy hozta az élet hogy lett egy barátnőm aki görög katolikus és tavaly nyáron az ő húga elsőáldozásán részt vettem én is.Engem akkor magávalragadott a görög liturgia szépsége és gazdagsága.Ezen után nagyon sok helyen utánajártam miben is külömbözik a két vallás egymástól.Ahogy gyarapodtak az ismereteim nyilvánvalóvá vált előttem hogy mind teológiai mindpedig liturgikus értelemben megegyezik az én Isten és egyházképemmel.A kérdésem az lenne hogy hogy tudatositsam ezt a családomban de legfőképpen Isten előtt hogy én ezentúl egy sokmindenben más vallásal szimpatizálok.Továbbá nem tudom hogy hogyan kezdjem el a görög liturgiákra való rendszeres járást mert még egy görög imakönyvet sem olyan egyszerü dolog keritenem mert itt Miskolcon sehol sem tudok kapni.Mit javasol először csak üljek be majd hátsó sorba az imakönyvel a kezembe és figyeljem mikor mit kell csinálni?Továbbá áldozhatnék e görög misén amikor római katolikusként voltam elsőáldozó?De legfőképp nem követek e el ezzel az egésszel Isten előtt súlyos bűnt?Én mindezek mellet télyleg mélyen Istenhívő ember vagyok és szeretnék ugyan az az ember maradni Isten előtt.Ebben a számomra komoly kérdésben kérném a segitségét.Válaszát előre is kösznöm!
Dicsóség Jézus Krisztusnak!
Kedves Fiatal Barátom!
Ön sok kegyelmet kapott eddigi életében. Nagy ajándék, ha valaki a hitben nőhet föl. Szomorú, de csaknem természetes, hogy 18-20 éves korában az ember egyszercsak távolodást érez a lelkében az Istentől. Ennek főként az az oka, hogy a gyermek másként éli meg a hitét, s amikor kezd felnőtté válni, akkor elégtelennek, gyerekesnek tűnnek a korábbi, Istennel kapcsolatot tartó imái és egyéb gyakorlatai. E jelenség, tehát, meglehetős általános, nem kell csodálkoznia rajta. Viszont a lelkileg törekvő embernek ezzel a válsághelyzettel együtt jár a megtérése is. Amikor újra rátalál az Istenre, de most már sokkal mélyebb módon.
Az a javaslatom, hogy azt az energiát, amit arra szánna, hogy most egyre jobban megismerje a görögkatolikus vallást, inkább fordítsa a sajátjának még mélyebb megismerésére. A latin rítusban legalább annyi mélység és gazdagság van, csak mostani világunkban ez sajnos, nem nagyon kerül a felszínre. Mélyebbre kell ásni érte.
Ne tévessze meg a keleti rítus újdonsága. Csodálkozni fog, de elmondhatom, hogy vannak görögkatolikus kortársai, akik meg a mi liturgiánkat tartják unalmasnak, és inkább mennek római templomba, rosszabb esetben más felekezethez. Ez nem helyes. A sajátot kell megismerni, amit kaptunk, ahová helyezett a Jóisten.
Ha Miskolcon él, tudom javasolni, hogy keresse föl az új római katolikus segédpüspök atyát. Biztosan sok a dolga, de segít majd Önnek eligazodni, hogy merre keresse saját vallásának a mélységét.
Ugyanakkor, természetesen, szabad áldoznia görögkatolikus Szent Liturgián, hiszen ugyanannak az Egyháznak a tagjai vagyunk. Ha pedig később, ha jövendőbeli felesége görökatolikus lesz, a gyermekeiket lehet keresztelni, ennek nincsen akadálya. De akkor is sokkal többet jelent, hogy olyan édesapjuk van, aki mélyen ismeri az Egyháznak a kincseit. Most annak van itt az ideje, hogy ez a pillanatnyi megtorpanása a hitben késztesse saját hitvilágánának mélyebb megismerését.
Dicsértesék!nagyon.örülök.de.mi.a.bánat.köszönöm.MAGDI
Kétféle bánat létezik: üdvösséget szerző és kárhozatot termő. Az egyik megnyitja az embert, a másik bezárja. Az egyiket a belső nyomorúság okozza, a másikat a külső bajok. Az egyik önzetlen, a másik önző. Az egyik Istenhez fordít, a másik eltávolít tőle.
Az egyik az a bánat, amelyet saját bűneink miatt érzünk. Szeretnénk több jót tenni, jobban az Istenhez igazodni, a kedvében járni, de érezzük a korlátainkat, gyöngeségeinket. Naponta, percről-percre szembesülünk gyarlóságunkkal. Ez a bánat magával hozza, hogy tudom, merre kell fordulni. A bánat magában rejti annak mély, belső tudását, hogy ugyanakkor az Isten megbocsát. Hogy az Ő irgalmas szeretete mindig nagyobb, mint az én bűnösségem. Ilyen módon a helyes bánat voltaképpen örömöt szül, a belőle fakadó könnyek megtisztító erejűek.
A másik bánat sajnos sokkal gyakoribb. Legtöbbször elégedetlenségből fakad. A mélyén önzés van. Szomorúság sújt le, mert nem azt kapom, amit szeretnék, amit elképzelek magamnak.
Ha mások szenvedése, vagy a világ bajai miatti bánkódunk abban sok az együttérzés. Ez helyénvaló is. De ha nem párosul az Istenbe vetett bizalommal, az Istenben bízó reménykedéssel, akkor kollektív önzésnek is lehet tekinteni.
Mindig az minősíti a bánatot, hogy az Isten milyen helyet kap benne.
Kedves lelkiatya!
Mi az értelme az ember életének és a világmindenség létének?
Nagy kérdés, melyre a választ mindenki maga találhatja meg. Én is mondhatok hozzá néhány adalékot, de akkor találja meg a választ, ha azt saját magának fogalmazza meg. Ehhez a személyes megfogalmazáshoz, a nagy kérdésre adott saját válasz megtalálásához hosszú évekre van szükség, vagy mondhatni, egy egész életre. Azt lehet bölcs embernek mondani, aki már megtalálta, meg tudta fogalmazni önmagának. Ezért is kötődik össze gondolatainkban a bölcs és az öreg ember fogalma.
Az ember azért él, hogy megtalálja a helyét a világban, hogy megtalálja azt az utat, amit neki a Teremtő szánt, elvégezze azt a feladatot, amit rábízott. Van egy "támasz-kérdés", amely mindenkinek segíthet megtalálni a saját útját és feladatát. Így hangzik: Hogyan szolgálhatok? Hol tudok segíteni? Hogyan, mivel tudom segíteni az embereket? Mit tehetek az embertársaimért? Ez mind ugyanaz. Ehhez a kérdéshez igazítva személyiségünket lassan kirajzolódik, hogy miként tehetjük értékessé az életünket. Így valósulhat meg Isten akarata az életünkben, ez az út vezet el bennünket a vele való végső találkozásra, az üdvösségre. Végtére is ez az emberi élet célja.
A világmindenséget a Teremtő alkotta túlcsorduló szeretetből. Nehéz válaszolni arra, hogy miért. Ő tudja. Az az ember viszont, aki Vele egyre mélyebb kapcsolatban van, egyre jobban megismeri az Ő gondolatait, az egyre jobban kezdi látni, hogy miért is. Erre sincsen általános és egyetemes válasz. Erre is a sajátot kell megtalálni. Az okot nemigen fogjuk tudni, de a célját sejtjük. Mivel Isten mindent szeretetből tesz, a világ megteremtése is szeretetének gyümölcse. Azt akarja, hogy a szeretet növekedjék. A teremtett világ létével hirdeti az Ő jóságát, nagyságát, dicsőségét. Nekünk embereknek pedig az a dolgunk, hogy a szeretetet növeljük benne.
Kedves Lelkiatya!
Dicsőség Jézus Krisztusnak!

Tetszett a gorogkatolikus.hu nyitó oldalán szereplő új mottó ? ?Világosságom és üdvösségem az Úr, kitől félnék!? -, de engedjen meg egy tiszteletteljes észrevételt: érdemes lenne az eredeti szentírási szövegben szereplő írásjelezést használni, ugyanis a Zsolt 27,1-ben a mondat végén kérdőjel szerepel:
?Világosságom és üdvösségem az Úr - kitől félnék? Életem oltalmazója az Úr - kitől rettegnék?? (Szent István Társulat fordítása)
A gorogkatolikus.hu-n azonban felkiáltójelet írtak, s ez - tapasztalatom szerint is ? félreérthetővé teheti a mondanivalót az Írás olvasásában kevésbé gyakorlott hívek számára.
Azaz: ha nem kérdőjel van a mondat végén, előfordulhat, hogy a ?kitől?-t nem kérdő névmásként, hanem vonatkozó névmásként (=az ?akitől? csonka formája!) értelmezi az olvasó, és úgy egészen mást jelent a mondat!

Kérném szépen Főtisztelendő Lelkiatyát, jelezze ezt a honlap szerkesztésében illetékes testvérnek!

Tisztelettel és köszönettel:
György
Kedves György!
Érdekes a fölvetése, de mégsem egészen pontos. A zsoltárban szereplő mondat mégis inkább kijelentés, sőt, lehet mondani, fölkiáltás, mintsem kérdés. Nem kérdésként teszi föl a zsoltáros, hogy kitől félnék? Nem választ vár rá, hogy keressen valakit, akitől félne. Sokkal inkább magabiztos kijelentés ez, de mondom, inkább bátor fölkiáltás, amelynek értelme az, hogy nincs, akitől félne, mert az Úr a világossága és üdvössége. Valóban van fordítás, amely kérdőjelet tesz ide, de van, amelyik nem. Mi a görög zsoltároskönyvet használjuk, amelynek számozása szerint ez a 26. zsoltár kezdő sora. De sem a héber eredetiben, sem a görög nyelvben nincs a nálunk használatos kérdő- vagy felkiáltójelnek megfelelő jelzés.
Kedves Lelkiatya! Arra lennék kívábcsi, hogy mit mond a pap miközben áldoztat, hogyan imádkozik? Sokszor nem érthető pontosan!
Köszönöm a válaszát!
A pap áldoztatás közben (ha tudja) név szerint szólítja az áldozót és azt mondja: "Isten szolgája/szolgálója, N. részesíttetik az Úristennek, a mi Üdvözítő Jézus Krisztusunknak drága, legszentebb, legtisztább testében és vérében bűneinek bocsánatára és az örökéletre." Utána pedig Izaiás könyvében található mondattal folytatja: "Íme, ez illeti ajkaidat, elvétetik gonoszságod és bűneidtől megtisztulsz." Egyébként ezeket a szavakat a próféta egy látomás során hallja, amikor az Úr színe elé kerül, és fölkiált: "Jaj nekem, végem van, mert tisztátalan ajkú ember vagyok, és tisztátalan ajkú nép között élek..." Ekkor egy angyal vesz az oltár parazsából, odarepül hozzá, megérinti vele az ajkát, s ekkor mondja: Íme, ez illeti ajkaidat... (Iz 6,6-7).
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves Lelkiatyám! Nagy tisztelettel kérdezném, hogy a honlap tetején látható bibliai kép és idézet: "Világosságom és üdvösségem az Úr, kitől félnék!" Mit jelent a kép és az idézet? Ugyanis igazán, feltétel nélkül szeretni csak félelem nélkül lehet. Miért kell félnem az "igazságos és emberszerető Istentől"? Isten a Legmagasabbrenű Szeretet. Bocsássa meg, ha együgyű a kérdésem, de nekem nagyon fontos lenne az Ön válasza! Tisztelettel: Zsófia. E szöveg helyére írhatja a lelkiatyának szánt kérdését...
Kedves Zsófia!
A kép Ádám és Éva kiűzetését ábrázolja. A VIII-IX. századból való bronz dombormű Verona egyik templomának (Szent Zénó bazilika) bejárati kapuján található.
A zsoltáridézet viszont épp arról beszél, hogy nincs kitől félnie annak, akinek maga az Úr a világossága. Ő az üdvösség, vagyis a szabadulás a bűntől és a haláltól, valóban nincs kitől és mitől félni.
Dicsőség jézus Krisztusnak!
arra lennék kiíváncsi hogy mit jelent Exarchátus püspök exarchájaés arra is hogy mit foglal ez magába?
Előre is köszönöm !
A miskolci Exarchátus közvetlen a Szentszéknek van alárendelve. Még nem önálló egyházmegye. Ilyen helyzetben a Szentszék kinevez egy személyt, aki ezt az egyházkormányzati területet irányítja. Ha ideiglenesen nevezik ki, akkor azt kormányzónak hívják, és addig tart a joghatósága, amíg ki nem neveznek egy exarchát, aki viszont haláláig (vagy nyugdíjba vonulásáig) igazgatja a területet. Az exarcha lehet püspök is, pap is. Az előbbi esetében beszélünk püspök exarháról. Ezt a megbízást kapta Orosz Atanáz atya is. Akkor válik majd a Miskolci Apostoli Exarchátus exarchájává, amikor püspökké szentelik.
Kedves Lelkiatya! Párommal templomi esküvöt szeretnénk párom görög katolikus én nem tartozom egyik felekezethez sem nem lettem megkeresztelve az lenne a kérdésem hogy egy görög katolikus esküvöhöz elég -e hogy párom görög katolikus?nekem meg kell-e keresztelkednem? válaszát elöre is köszönöm. Viktória
Kedves Viktória!
A szavaiból érzem, hogy nyitott arra, hogy fölvegye a keresztséget. Mi akadálya van? Ha szeretnének összeházasodni, az illetékes atyát meg kell kérni, hogy ne csak jegyesoktatást tartson, hanem készítse föl Önt a keresztelésre is. Annál szebb lesz majd a házasságuk, ha minél mélyebben megismerkedik a krisztusi élettel, és úgy házasodnak össze.
Tisztelt Lelkiatya!

Szeretnék a görögkatolikus ruszinsággal kapcsolatos témához hozzászólni.
Ott ahol én és korosztályom (18) felnőtt aktívan élt a liturgián imádság és énekként a tót, ha úgy tetszik ruszin nyelv(hozzáteszem a faluban ma is aktívan él, hála Istennek még a korosztályom is érti ha nem is nagyon használja csak az öregekkel).Addig használtuk amíg 10 éve ide nem került a parókus azóta a liturgián nem lehet más nyelven imádni az Istent, mert a parókus gorombáskodik ezért.De kérdem én és az összes felháborodott falumbéli hívő nem mindegy , hogy milyen nyelven dícsérjük az Istent? Csak magyarul lehet?
Miért kell megtiltani a szívünkhöz nőtt s örökölt nyelvet amit templomon kívül ugyanugy használunk.
Válaszát köszönöm.
Dicsőség Jézus Krisztusnak.
Nagy érték, ha valahol még ismerik és tudják énekelni a ruszin (ószláv) liturgikus énekeket. Kár volna hagyni kiveszni. Merem azt mondani, ha ebben a tisztelendő úr hajthatatlan, akkor keressék föl az esperest, hátha ő hatni tud rá. Ne feledjék el ezeket az énekeket!
Kedves Lelkiatya!

A liturgián szinte már egyik pap sem énekli a szép dallamú Emeljük föl szívünket-et, hanem csak egy rendkívül egyszerű dallammal. Miért? Annyira szép dallamú.
Az talán túlzás mondani, hogy egyik pap sem énekli. Én néha szoktam hallani. Nyugodtan lehet akár kérni is a tisztelendő urat, hogy ünnepélyesebb alkalmakkor énekelje úgy.
Dicsértessék!
Tisztelt Lelkiatya!
Érdeklődnék, hogy ha egy református vallású személy, aki házas volt, de elvált szintén egyházilag - hiszen náluk a házasság nem szentség - akkor templomi esküvője lehet-e egy katolikussal?
Válaszát előre is köszönöm!
Érdekes helyzet, hogy a katolikus tanítás szerint a nem katolikusok érvényes házasságot kötnek, ha a saját felekezetük szerint kötötték meg a házasságot. Ilyen értelemben még a polgári kötés is érvényes házassági kötelék a nem megkereszteltek számára. Ha utána megkeresztelkedik, a házassága érvényes. Egy református fél viszont a saját egyházi tanítása szerint köthet újra házasságot. De ha katolikussal szeretné, az a katolikus fél számára már nem lehetséges.
Tisztelt Lelkiatya!
Nem kötelező minden egyházközségben előszenteltek liturgiáját végezni?(pláne ahhol igény is van rá).A helyi parókus ordít ha felhozzuk mi asszonyok a témát.Miért van az hogy 300 évig mi és őseink tudtuk és most a pap arra hivatkozik hogy nem ugy tudjuk ahogy ő tanulta, pedig bármelyik egyházközségbe megyünk ugyanugy végzik mint mi.(a pap 39 éves)
Kedves Testvérem!
Érthetetlen számomra, amit ír. Nagyböjt minden szerdára és péntekre elő van írva az Előszenteltek Liturgiája. Ha csak nincs súlyos akadálya, el kell végezni. Érdemes énekgyakorlatot tartani, mert nagyon nehéz dallamokból épül föl. Lehet, hogy a Tisztelendő Úr másként tudja, s azért nem akaródzik neki így végezni. E nehéz énekeket egyszer megtanulja az ember, utána már fújja. Sok kegyelmet hozzá!
    ... 446 447 448 449 450 
451
  452 453 454 455 456 ...