Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi három meg tizennégy? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Atyám! Milyen útravalóval tudom gyermekeimet más városba középiskolába - ha tetszik: a világba - küldeni? Mit mondjak és mit ne mondjak neki, ha már elmennek itthonról? Intsem őket amolyan apai szigorral női méltóságukban az érintetlenség megtartására, vagy csak mondjam el nekik, hogy miért kellene vigyázniuk magukra és megtartani magukat majdani férjüknek? Mi lesz, ha a világ elragadja őket? Ha rossz mintákat kapnak a távoli iskolában, távoli kollégiumban? Hogyan védjem meg innen messziről a cigaretta, a drogok és a békétlen emberek ellen? Vagy éppen saját maguk ellen? Persze az is lehet, hogy csak rémeket látok és esetleg az elszakadás miatti félelmeimet transzformálom a valóságba. Tudom, hogy önálló személyiségek és nem állhatok mindig a lányaim mellett. Lehet, hogy erősebbnek kell mutatkoznom. Meddig irányíthatom őket? Vagy elegendő, ha csak arról biztosítom, hogy itthon otthonra lelnek bármi történjen kint? Számítok gondolataira, várom értékes tanácsait!
Kedves Aggódó Édesapa!
A gondjai, gondalatai teljesen helyénvalók. Nagyon nehéz a távolra került gyermekeinkre vigyázni. Csaknem lehetetlen. Amit gyermekeinknek adhatunk, annak legnagyobb része még kisgyermekkorban történik. Csecsemő koruktól kezdve - sőt még korábbtól - alakul a személyiségük, a tartásuk, a hitük attól függően, hogy mi hogyan élünk. Sokkal inkább a tetteinkkel nevelünk, s nem annyira a szavainkkal. Ezért is nehéz már a "távnevelés". Elkerülve otthonról arra alapoznak, amit magukkal otthonról visznek.
Ezzel együtt is fontos az apai jótanács. Föltétlen készítse föl őket a világ támadásaira. E ponton valóban nagyobb a veszély, mint a korábbi időkben. Figyelmeztesse őket, hogy őrizzék szüzességüket, hogy tisztán mehessenek férjhez. Azt nem javaslom, hogy lépten-nyomon erről beszéljen nekik, mert akkor nevetségessé válik az egész. Talán elegendő egyetlen egyszer. Később pedig csak akkor, ha ők maguk hozzák föl. A többi veszéllyel kapcsolatban is ezt tanácsolom. Akkor nagy súlya van az atyai tanácsnak, ha megadva a módját, a megfelelő körülményeket egyszer elmondja nekik. Talán jobb külön-külön, de lehet, hogy együtt is lehet.
Azt jól érzi, hogy a legfontosabb, hogy tudják: otthon szeretik őket, mindig hazamehetnek, s hogy ezt a szeretetet sohasem veszítik el, bármibe is keverednének. Az az édesapa, aki így tud szeretni, az segít megértetni gyermekével, hogy milyen az Isten végtelen szeretete.
A szeretetünket sohasem adagolhatjuk a viselkedés mértéke szerint. A szeretet mindig föltétlen. De az atyai tanács mégis segít eligazodni a világ zűrzavaros dolgaiban. Föl fognak nézni Önre a gyermekei, ha ezt a feladatát komolyan veszi.
Kedves Lelkiatya!

Nem tudom mit gondoljak a világban zajló eseményekről. Itthon mindig azt mondják hogy Jobbik szélsőséges párt mégis az egyház tanításait sokkal jobban követi mint a KDNP. Tegnap olvasom, hogy az abortusz ügyben meghátrált a fidesz és vele együtt a kdnp is, egyedül a Jobbik tart ki mellette, ahogyan egyébként az egyház is tanítja. De ez csak egy a többszáz eset közül.

Én szélsőséges vagyok? Vagy éppen a szélsőségesek akarják velem elhitetni, hogy én normális ember szélsőséges vagyok? Lehet, hogy én szélsőséges vagyok és Európában sajnos az a normális ha embriókat gyilkolunk halomra, és beteg férfiak bikiniben vonaglanak Európa nagyvárosaiban, és szégyen felvállalni vallásosságunkat, és az iskolákból kitiltják a keresztény jelképeket, stb stb? Ha én ezt nem értem meg, én vagyok a szélsőséges, és a perverzek a normálisak?

Úgy érzem, hogy itthon még mindig magasan verjük Nyugat-Európát kulturálisan, és lassan igaz lesz, vagy máris igaz a "rothadó nyugat" kifejezés, mert Európa bizony évek óta lefelé züllik. Miért kell nekünk Európa szintjére süllyedni? Mi az egyház álláspontja, mi a normális és mi a szélsőséges? Kik állnak ennek a tudatos züllesztésnek a hátterében? Isten miért nem avatkozik közbe végre valahogyan?
Nem szabad összekeverni a politikai pártokat, azok hangoztatott nézeteit az Egyházzal és annak tanításával. Van, hogy igazodik hozzá, van, hogy nem, mégpedig pártszíntől függetlenül. Többnyire egyéni és persze, csoport vélemények fogalmazódnak meg inkább ilyenkor, és ha egyezik az Egyház tanításával, azt fennen hangoztatják.
Mi a szélsőséges? Régi mondás, hogy az erény általában középen van. A helyes mérték szabja meg a helyes utat. Mindössze három dolog van, amit nem lehet túlzásba vinni, a három isteni erény: a hit, a remény és a szeretet. Az összes többi értéket el lehet hibázni a helytelen mértékkel.
Valóban ma nagyon gyakran nem igazodik a közvélemény, de gyakran még a törvények sem az Isten alkotta rendhez. Imádkozzék sokat, járjon templomba, olvassa a Bibliát, és nem fogja elvéteni sem az irányt, sem a mértéket. Talán kezd igazzá válni, hogy Magyarország sokat nyújthat Európának. Tartsunk ki az evangéliumi értékek védelmében, és eszközévé válunk az Isten igazságának.
Olyan hatalmak és személyek állnak ezzel szemben, akiknek az az érdekük, hogy az emberek milliószám csak buta fogyasztókká és olcsó munkaerővé silányuljanak. Nem szabad ide lesülyednünk, és ezt tudatos élettel, aszkézissel, lemondások gyakorlásával érhetjük el. És, természetesen imádsággal. Akkor nem fogalmazódik meg bennünk elkeseredésünkben ilyen kérdés, hogy miért engedi ezt az Isten. Ő tudja egyedül, hogy mit miért tesz és miért nem. Bízzuk rá! Mint ahogyan önmagunkat, egymást és egész életünket is!
Kedves Lelkiatya!
Igaz-e hogy van olyan szöveg a pappá szentelésben,hogy (vagy legalábbis hasonló,nem biztos hogy pontosan tudom)"pap vagy te most és mindörökké,a Melchizedek rendje szerint"?
Előre köszönöm válaszát:Kanti Szilvia
A görögkatolikus papszentelési szertartásban nincsen benne. Talán a római katolikusban sem, de ebben nem vagyok biztos. Viszont van egy közkedvelt ének, melyet nagyon gyakran római katolikus papszentelési ünnepen énekelnek, és ez tartalmazza, sokszor ismétli a 109. zsoltárnak ezt a sorát: Te pap vagy, mindörökké, Melkizedek rendje szerint.
Kedves Lelkiatya!
Egy nehéz és fájdalmas dologgal fordulok most Önhöz. 20 éve járok egy lelkiatyához, akit több éve szentnek tartottam. Most karácsony után azt mondta nekem, hogy gondoljam meg, keressek estleg más atyát, akihez rendszeresebben tudnék járni gyónni, mert ő beteges, túlterhelt (túl sokan járnak hozzá) és már úgy érzi, hogy nem hisz Istenben. Mondta, hogy csak (!) világi könyveket olvas és üres, akció filmeket néz, mert a vallásos könyvektől ódzkodik. Nekem ez borzalmasan fáj. 2 hónapja minden este mondom érte a rózsafűzért, de sajnos nem sok eredménnyel. Én is kezdem elveszíteni a hitemet és pont ekkor történik ez a szentnek tartott lelkiatyával is, ez végleg elkeserít és nem tudom, hogy mivé legyek. Az ismerőseim jönnek az apokaliptikus jóslatokkal és azt hangoztatják, hogy közel van a második eljövetel és addigra a papok 90%-a hitetlen lesz! Ezért ne csodálkozzak ezen, mert végidőket élünk és itt van a 6000 éves maja prófécia is 2012-ről. Ha a világpolitikát vesszük, nem kell semmin csodálkozni, mert háborús, nyomorgós idők jönnek. Mit csináljak ebben a helyzetben? Sajnos most én is beteg vagyok, egy nehéz műtéten vagyok túl és erős fájdalmaim vannak. Jó lenne egy "igazi hívő pappal" találkozni, aki vállalja azt is, hogy értem imádkozik.
Válaszát előre is köszönöm! Mária
Kedves Mária!
Valóban rettentő szomorú, amit ír. Alig akarom elhinni. Mint látja, nem is mertem mindent közölni. Sajnos, azonban valóban előfordulhat, hogy valaki elveszíti a hitét, ha azt nem ápolja, nem gondozza. A házasság jut eszembe, a szerelem, az is ilyen. Ha nem ápolják, nem gondozzák, nem erősítik, akkor meghalhat, kimúlhat, bármilyen nagy volt is. Emiatt szoktak tönkremenni házasságok, holott nem kellene nekik tönkremenniök. De most beszéljünk a hitről.
Aki áll, ügyeljen, nehogy elessék - írja Szent Pál (1Kor 10,12). Egyébként épp a legkiemelkedőbb egyéniségekkel történhet meg leginkább, bármilyen hihetetlenül hangzik is. Akit sokan körülvesznek, körülrajonganak, azt könnyen magával sodorja a siker, és megfeledkezik erről a nagyon fontos igazságról, hogy az Isten-kapcsolatunkat is ápolni, építeni kell. Abban, természetesen nagyon bízom, hogy e paptestvérem esetében csak ideig tartó hitbeli megingásról van szó, és az Ön imáinak (meg akik még imádkozunk érte) köszönhetően hamar újra önmagára talál.
Nyilván Ön is most mélyen érzi magát, és ezért lát mindent sötéten.
Amit a végidőről írt, azok buta mesebeszédek. Urunk Jézus világosan megmondta: Nem tudjátok sem a napot, sem az órát (Mt 25,13, Mk 13,33). Mégis időről időre föltűnnek jósok és jóslatok, melyek ennek ellenére tudni vélik. Szörnyű időket élünk, de nem szörnyebbet, mint korábban.
Az Írásnak erre vonatkozó szavai egyedül azt hivatottak elérni, hogy őrködjünk hitünk felett. Lám, az Ön esete, és a lelkiatyjáé is, ugyanezt mutatja.
A tanácsom egyszerű: bármilyen nehéznek tűnik is, nagyon kérem, ne hagyja abba az imát. Meg fogja látni a gyümölcsét!!! Csak tartson ki! Én is imádkozom Önért is, és e bajba jutott paptestvéremért is.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
A kérdésem nem lelkiatyának ,hanem inkább liturgiához,mégpontosabban az oltár diszítéséhez tartozik.Azt szeretném,ha valaki pontosan leírná,miért nem lehet az oltáron virág.Nálunk mindig díszítve volt,most sem hiszem,hogy ezen változtatni fogunk.Az előkészületi vagy egyéb helyeken lehet virág,csak az oltáron nem?Válaszukat várva : Marika
Világos előírás van arról, hogy minek kell az oltáron lennie, azon kívül másnak nem. A liturgikát tanuló gyerekeknek is tudniok kell. Az oltáron van az antimenzion, az Evangélium, a Szentségház, a kereszt. Ezen kívül még azok az eszközök, amelyek a szent Áldozat bemutatásához szükségesek.
Miért ez a szigorú előírás? Mert mindaz, ami az oltárra kerül, az megszentelődik. Van, hogy kegytárgyakat is egyszerűen azzal szentelnek meg, hogy Szent Liturgia alatt az oltárra helyezik. Utána az megszenteltté válik. Ha bármi mást odateszünk, azzal utána nem szabad méltatlanul bánni. Pl. a kendőt a papnak kell kimosni első vízben, nem adhatja másnak, és ezt a vizet méltó helyre kell önteni.
Ha virág kerül az oltárra, az szép dolog, hogy megszentelődik, de akkor utána el kellene égetni, hogy ne kerüljön méltatlan körülmények közé. Ehelyett az elhervadt virágot egyszerűen a szemétbe dobják. Ez rettentő méltatlan. A cserepes virágról, annak elkerülhetetlen lakóiról nem is beszélve.
Sokkal jobb, ha a virágdíszítést más helyekre tesszük. Számtalan ilyen lehetőség van azok előtt, akik az háza ékességét szeretik.
Kedves Lelkiatya!

Egy igen nehéz bünben vagyok amitől elég nehezen tudok szabadulni, a tanácsát szeretném kérni, mert a lelkiatyám által adott tanácsok nem nagyon használnak. Sokszor azon veszem észre magam a hétköznapjaimban, hogy nem az igazat mondom...csak azért, hogy mások szemében jobb színben tünhessek fel ezért sokszor nem mondok igazat, tehát gyakran hazudok. Azt vettem észre, hogy egy nagyon allattomos bűn ez, hiszen szinte egy ördögi körforgásba visz bele..és egymást követik a füllentések. Amelyek egyre nagyobb bajt hoznak a nyakamra. Ehhez szeretném kérni a segítségét és jó tanácsát, amit előre is köszönök.

István
Kedves István!
Ez egész egyszerűen függőség. Ma sokkal több ilyen függőség bénít bennünket, mint gondolnánk. Lehet rossz szokásnak is nevezni, de annyira az életünkbe vájta magát, hogy már valóban saját erőből nem látszik remény szabadulni tőle.
Az első szempont, amit tisztázni kell: önerőből nem szabadulhatok. Ebből fakad az első lépés is: imádkozzék nagy hittel a gyógyulásért. Sejtem, hogy eddig is imádkozott, sokat kérte a Jóistent, hogy segítsen. Most is ezt tegye, de előbb mondja ki: Uram, én képtelen vagyok ezen változtatni, tegyél csodát! Ez a bevallás, és hittel könyörgés az alapja az egésznek.
Második lépés már a gyakorlati megvalósításra vonatkozik, mert hisz sok emberi erőfeszítést is kell tennünk. Ez is szükséges a csodához, de a megelőző hit és bizalomteli kérés nélkül semmit sem ér semmilyen gyakorlat.
A következőket tanácsolom: Beszéljen lassabban! És egyáltalán törekedjék arra, hogy mostanában kevesebbet beszéljen. Inkább csak akkor, ha kérdezik. Ha válaszol, akkor is megfontoltan.
A másik, hogy tudatosítsa magában, nem kell senkinek megfelelnie. Félő, hogy sok kudarca volt már, és arra törekszik, hogy elnyerje az emberek elismerését. Akár a főnökét, akár a szomszédét vagy akivel csak találkozik. Ez nem vezet sehova. Ne az határozza meg a tetteit, hogy mit várnak el Öntől, hanem egyedül az, hogy mit vár el az Úristen.
Ne a bűnre figyeljen, hogy nehogy elkövesse, hanem a szavaira, hogy azok megfontoltak legyenek, a hallgatásából lépjenek elő, hogy minden szava elnyerje Isten tetszését.
Egyelőre ezeket tudom tanácsolni. S én is imádkozni fogok Önért, hogy sikerüljön ez a csodálatos gyógyulás.
E szöveg helyére írhatja a lelkiatyának szánt kérdését...jo estet kivanok .szeretnem megtudni mit jelent a homlokon es a szivre keresztet vetni. gyerekkorom ota igy vetek keresztet es nem tudom a magyarazatot ra. koszonom szepen.
A kereszt rajzolata Krisztus Urunk föltámadása óta a föltámadás, az élet, az isteni áldás jele és hordozója. Amikor keresztvetés alkalmával magunkra rajzoljuk, vagy akár csak kicsiny rajzolatként a homlokra vagy a szívre jegyezzük, akkor ezt azt isteni áldást közvetíti számunkra. Nem mágikus dolog, tehát önmagában nincsen ereje. Az ember hite által válik kegyelem közvetítővé. A homlokra és a szívre azért szoktuk tenni, hogy az értelmünkön és az érzelmeinken, illetve ezek által az egész lényünkön legyen rajta az Isten áldása. Önmagunkat is és másokat is megáldhatunk ezzel a jellel.
hogyan kell keresztet veni
Mi, görögkatolikusok a következő módon vetünk keresztet:
Az első három ujjat egymáshoz érintve összezárjuk, a gyűrűs és kisujjat behajtjuk, és ezzel a kézmozdulattal érintjük sorban a homlokunkat, mellünket, a jobb majd a bal vállunkat. Eközben mondjuk: Az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek nevében. Amen.
E szöveg helyére írhatja a lelkiatyának szánt kérdését...
Elnézést kérek, de a helyzet miatt sürgős lenne a válasz...
Édesapám görög katolikusnak van keresztelve, Hajdúdorogon született,gyermekéveit , ifjú korát ott töltötte és gyakorolta hitét.
Utóbbi korban nem járt templomba...
Sajnos állapota rohamosan romlik, ma éppen kórházi ápolásra szorult már.. minden órával fogy élete lángja szemmel láthatólag...
Tiszteletteljes kérdésem:

szeretném ami ilyenkor szokás megadni Édesapámnak végtisztességet az Ő hite szerint...
valamint temetéshez segítségüket kérni.
Köszönöm válaszukat.
Nagyon tiszteletreméltó ez a gondoskodása. Egész egyszerűen egy közelben lévő, Ön által elérhető görögkatolikus papot kell fölkeresnie. Ő majd elmegy az Édesapjához, és megadja neki, ami lelkileg szükséges. Ő fog tudni segíteni akkor is, ha már temetésre lesz szükség.
Ha egyáltalán nem tud a közelükben görög papról, akkor a honlapunk közösségeink/parókiák oldalán a "mindent mutat"-ra kattintva megkeresheti az Önökhöz, vagy inkább a kórházhoz legközelebb található parókiát, s ahhoz tartozó telefonszámot. Hívja fel az ottani atyát minél hamarabb.
Imádkozom én is az Édesapjáért.
Kedves Lelkiatya!

Hogy lehetséges egy római katolikus-pravoszláv vallású párnak összeházasodnia? Ez lehetséges a vallásunk megváltoztatása nélkül?
Igen, lehetséges. A római katolikus fél, a Katolikus Egyház által előírt formára kötelezett. A házasságkötéshez a közreműködő katolikus papnak engedélyt kell kérnie a püspökétől, de ezt ő nyilván tudni fogja. A katolikus félnek pedig ígéretet kell tennie hite megőrzésére, s gyermekei katolikus nevelésére. A másik félnek is tudnia kell erről az ígéretről. Ha pravoszláv szertartás szerint lesz az esküvő, akkor is érvényes lesz a kötelékük, de ebben az esetben a katolikus félnek kell erre engedélyt kérnie a plébánosán keresztül a püspöktől.
Kedves Atyám!Én római katolikus vallású vagyok,párom pedig görög.Azzal a kérdéssel fordulok önhöz,hogy meg vagyok keresztelve,de bérmálva nem.A bérmálás kell az egyházi esküvőhöz?Amit a görög templomba tartanánk?Válaszát előre is köszönöm!
Sajnos, mai gyakorlatunkban az egyházi esküvőnek nem feltétele a bérmálás. Holott ez volna a természetes (vagy éppen természetfölötti) rendje, hogy minden más szentséget csak a keresztelés és a bérmálás után lehet fölvenni. Ezért őrizte meg bizánci egyházunk a gyermekek megbérmálásának szokását. Mégis javaslom, hogy ha nem kötelező is, de lelki igénnyel törekvő fiatalként mégis vállalkozzék rá. A római katolikusoknál leggyakrabban pünkösd táján szokott lenni a bérmálás. Még év eleje van. Ha most jelentkezik rá, talán még lesz ideje fölkészülni. Igaz, általában ehhez legalább egy teljes esztendő szükséges.
Kedves Lelkiatya!

A Jézus-imával kapcsolatos a kérdésem. Az a gondom, hogy eléggé szétszórt vagyok, sokszor elkalandozik a figyelmem. Alapvetően is olyan természetű vagyok, hogy jobban élvezem azokat a feladatokat, ahol egyszerre párhuzamosan több dologra is oda kell figyelni, és ezeket jó eredménnyel is látom el. Mondhatni, hogy nekem könnyebb megosztanom a figyelmemet, mint egyetlen dologra koncentrálnom. Ez némely munkakör betöltésénél nagy áldás, de a Jézus-ima gyakorlásakor viszont nagy nehézség. Mit tanácsol, hogyan mondjam az imát? Jobb, ha elvonulva, nyugodt körülmények között, csendben, mozdulatlanul ülve mondom, vagy mondhatom bármilyen helyzetben (pl. utazás vagy fizikai munka közben)? A csotki használata segít, vagy nincs jelentősége? Egyáltalán számoljam-e, vagy az is csak elvonná a figyelmemet? Jobb, ha hosszan mondom egyszerre, vagy inkább a többszöri rövid szemlélődés lenne inkább a célravezető? Válaszát előre is köszönöm!
Sokunknak gondja ez a szétszórtság. Főként mai világunkban. Nagy áldás, ha valaki egyszerre több dologgal is tud foglalkozni - ha igaz, Napóleon volt ennek mestere -, de az imádságot bizonyosan nem lehet ezek közé az egyszerre végzett tevékenységek közé iktatni. Ugyanakkor igaz, hogy imádkozni mindig, minden körülmények között lehet. (Az anekdota szerint imádság közben nem lehet cigarettázni, de cigarettázás közben lehet imádkozni.)
Azt javaslom, hogy mondja a Jézus-imát minél gyakrabban, amikor csak lehetősége van, amikor a munkája, tevékenysége ezt lehetővé teszi. Ugyanakkor nagyon fontos, elengedhetetlen, hogy minden nap legyen alkalma arra is, hogy külön, csak ezt az imát mondja. Vagy ha valami más imádsággal is, de csak egyedül és kizárólag az Úristenre figyel. Mindnyájunk életében naponta kell, hogy legyen erre elkülönített idő. A hossza majdnem mindegy is. Persze, minél több, annál jobb, de ha csak napi 5 perc jut erre, az is nagyon sokat jelent.
Ha szétszórtnak érzi magát, javaslom is, hogy ezzel a rövid időcskével kezdje. Öt perc teljes odaadottság az Istennek. Többet mondok (illetve, még kevesebbet): ha minden nap mindössze háromszor elmondja a Jézus-ima fohászt, de teljes odaadással, teljes figyelemmel(!), már ez is hatalmas erejű. Persze, e hatalmas kezdet után érdemes továbblépni.
Ehhez érdemes megteremteni a külső csöndet is. A külső segíti a belsőt.
Van, akinek segít a csotki morzsolása. Mintegy bele tud kapaszkodni. Van, aki egyáltán nem használja. A csotki - bár eredeti jelentésében: olvasó - nem arra való, hogy számoljuk vele az imákat. Kivált nincsen olyan meghatározott rendje, mint a rózsafüzérnek. Ez elvonná a figyelmet.
Hogy ki milyen sebességgel mondja, gyorsan-e vagy lassan, ez az egyéntől függ, teljesen változó. A lényeg a mélység, az odaadás, az összeszedettség.
Nem kell hozzákötni kisebb nagyobb szemlélődéseket. A Jézus-ima maga együttlét az Úrral. Ha valamire akarok figyelni, akkor egyedül Őrá. Nevezhetjük szemlélődésnek, de mivel a szemlél igéből származik, kissé félrevezetőnek érzem. Inkább szívlelni kell az imát. A szívünkkel mondani, a szívünket beleadni.
S Isten, aki a rejtekben is lát, aki a szívünkben lakik, megjutalmaz. Mégpedig azzal, hogy egyre jobban fog menni az imádság, az Istenre figyelés.
Lelkiatya!
Párommal gyakran szoktunk menni vendégségbe. Sok mélyen vallásos családdal is ápolunk baráti kapcsolatot. Észrevettük, hogy ha szobákban található kereszt, akkor az az ajtó felett is előfordul. van ennek valamilyen gyakorlati magyarázata?
Egy néprajzkutató válasza:
Mi az ajtó és mi a kereszt?
Az ajtó, ahol ki- s bejárunk. Összeköti a külső és belső világot. Az otthont és az idegent. Az átjárás helye. Mint ilyen köztes hely. A küszöb ezen belül a senki földje. Ezért él a tiltás a magyar nép hitvilágában, hogy a küszöböt át kell lépni, ha valakihez megyünk és nem szabad rálépni. (Ehhez hozzátartozik, hogy régen magas küszöbök voltak.) Az építőáldozatot gyakran a küszöb alá, vagy az alapba ásták. Az építőáldozat: kiengesztelni a Teremtőt, mert kiszakítottunk egy részt az ő világából. A magyar nép hiedelemvilágában ismerjük az élőállat áldozatot. Ma ennek jele a zöld ág a felhúzott tetőn.
Az ajtón nem csak mi és szeretteink, hanem idegenek és nem tudni milyen szándékú, lelkű emberek, lények jöhetnek keresztül, járhatnak át. Ezért a belső világ igyekszik védeni, megszűrni a külső világból azt, ami ártalmas lehet. Elhárítani a bajt. Régen nem voltak biztonsági zárak. Még fém zárak sem. (fából van az én kilincsem, madzag a húzója.. ..mondja egyik népdalunk). Nem mintha ma megvédenének a zárak, a rácsok?
A kereszt a kereszténységben egyértelműen apotropeikus/bajelhárító jel. Távol tartja, elűzi, hatástalanítja a gonoszt. ?E jelben győzni fogsz!? - olvahatta az égen a bíztatást Nagy Konstantin császár.
Miért vetünk magunkra keresztet? Este lefekvés előtt magunkra, a gyerek párnájára? Ugyanezért. A védelem, az óvás szándékával. "Hogyha alszom, vigyázz reám..." A kereszt jelében jelen lévő örök Isten, ki a kereszten legyőzte halállal a halált).
Ugyanezért van a zsidóknál a mezúza az ajtófélfára téve. Csak ezt megérintve lehetett bemenni a házba. Utal az Egyiptomból való szabadulásra, amikor a vérrel megkent ajtófélfa védte meg a családot a Pusztítótól.
Ezért van a szenteltvíz tartó a bejáratnál a templomokban.
Ezért tűzték a totemállat képét, koponyáját, jelét a sátor bejárata elé a nomádok.
Kedves Lelkiatya!
A SZENTLÉLEK katolikus és orthodox értelmezésére lennék részletesebben kíváncsi. A katolikust persze nagyjából ismerem. Az orthodox teológiában többször találkoztam az "Isten teremtetlen energiája" kifejezéssel. Ez a Szentlélekre vonatkozna?
Másik kérdésem is összefügg ezzel. Több helyen is olvastam, hogy a katolikus és orthodox értelmezés nem is tér el annyira, a "filique-vita" teológiailag nem áthághatatlan akadály. Azonban ezt egyikük sem fejtette ki részletesebben. Valóban így van ez?
Mit tanít a Keleti Egyház a Szentlélekről?
A Szentlélek jelen volt már a teremtésnél, ő a tökéletesítő, ő az, aki mindent összetart. Amikor Isten az embert megteremtette, eltöltötte Szentlélekkel. Ez biztosította az ember istenképiségét. Ez azért fontos, mert így érthető, miért nem merült föl Bizáncban az emberi szabadság és a kegyelem ajándékjellege körüli kérdés. Nyugaton az emberi létben megkülönböztették a természetes és a természetfeletti szintet, ez garantálta a kegyelem ingyenességét, de fölveti a kérdést, hogy egyáltalán lehet-e kegyelem nélkül létezni. Tehát a természetfölötti csak valamiféle plusz lenne? Keleten úgy gondolták, az ember nem autonóm lény, az isteni életben való részesedés a természetének lényegéhez tartozik. Ez egy fontos különbség.
A Lélek természetesen részt vesz az ember megváltásában is, kezdve a Fiú megtestesülésétől. Csak másként, mint a Fiú. Lévén, hogy ő nem testesült meg, személyes léte továbbra is titok marad, még inkább, mint a másik két személyé. Minden működése arra irányul, hogy kinyilatkoztassa a Fiút. És ahogyan Krisztus megtestesülésében fő szerepe volt, úgy igaz ez Krisztus testének, az Egyháznak a létrejöttére is.
A Szentlélek származásáról. A "Filioque" önmagában nem lenne akadály. Csakhogy egész más Szentháromság-szemlélet húzódik meg mögötte, mint a keleti. Azt, hogy a Szentlélek a Fiútól is (Filioque) származik, lehet jól és rosszul is értelmezni. Keleten először is azt sérelmezték, hogy a Hitvallás szövegében zsinati döntés nélkül betoldást hajtottak végre. Az Atya monarchiáját - vagyis hogy ő az isteni lét forrása a szentháromságban - mindenki elismeri. Az igazi probléma a két különböző modellben rejlik. Nyugaton Isten egylényegűségéből indultak ki (Szent Ágoston óta), és a belső viszonyok alapján vizsgálták a Szentháromság személyeit. A keleti keresztény gondolkodás szerint pedig Isten a személyek háromsága. Egyszerűbben megfogalmazva: nyugat Isten egylényegűségéből indul ki, és így jut el a három személyhez, kelet szerint pedig a keresztény alapvető tapasztalata, hogy Isten három személyben létezik, ugyanakkor, természetesen egy.
A lelkiségben is van különbség.
A Szentlélek jelenlétét keleten elsősorban a liturgiában élik meg. Nincs egyetlen szertartás sem, melyet ne a Szentlélek segítségül hívásával kezdenénk, és minden szentség ünneplésekor hangsúlyos helyen van az epiklézis, a Szentlélek lehívása. Természetesen nyugat egyháza is hisz a Szentlélekben, de sokáig ez nem volt annyira hangsúlyos, mint keleten. A II. Vat. zsinat után viszont megjelentek a ?karizmatikus? jelenségek, meg a Szentlélekhez szóló imák. A gyakorlati teológia is többet foglalkozik ma vele. Hála Istennek, ez is közeledést jelent.
Kedves Lelkiatya!

A görög katolikus egyházban milyen feltételei vannak és hogyan történik az eljegyzés? Ez egy szentelmény?
Olvasom itt, hogy "házasok, egyben- és jegyben járók lelki napja", és nem nagyon tudom, hogy az utóbbi kettő között hol húzódik a határ, mert én úgy vagyok vele, hogy csak akkor kezdek majd "együtt járni" az illető lánnyal, amikor már eléggé megismertük egymást, plusz megbeszéltük, hogy össze fogunk házasodni, sőt ez már félig-meddig meg is történt, és ehhez képest milyen többlet kell az eljegyzéshez?
A Szerkönyvben található előírás szerint az eljegyzés szertartása az esküvőnek a része. Mostanában többen is kérik, hogy ezt a szertartást külön végezzék el. Ennek keretében történik a jegygyűrűk megáldása, melyet aztán a jegyesek a pap imádsága mellett egymás ujjára húznak. Természetesen ez már a házasság közvetlen előkészülete, többnyire az esküvő előtt néhány hónappal tartják meg.
Az a legtermészetesebb, nagyon helyesen gondolja, hogy akkor érdemes komoly kapcsolatot kezdeményezni, ha ezzel az a célja, hogy a házastársát megtalálja. Igaz, nem biztos, hogy első próbálkozásra sikerül. Az udvarlás időszaka eleinte éppen ezt a célt szolgálja, hogy megismerjék egymást, és kiderüljön, hogy valóban házasságot akarnak-e kötni. Az eljegyzés aztán mintegy megpecsételi ezt, már egyfajta szoros összetartozást jelent, melyet az Egyház is imádságával kísér.
    ... 452 453 454 455 456 
457
  458 459 460 461 462 ...