Kedves Lelkiatya! Az egyik kérdést olvasva rájöttem, hogy valamit én sem értem azzal a témával kapcsolatban. Az egyik levél a csodákról szólt és az Ön válasza az volt, hogy a csodákért lehet imádkozni és amíg nem derül ki, hogy az nem Isten akarata, addig imádkozhatunk érte. Engem nagyon érdekelne a következő: imádkozok egy csodáért, sokáig nem történik meg, de az sem derül ki egyértelműen, hogy az nem Isten akarata. Lehet azt tudni, hogy azért nem történt még meg mert Isten akarata ugyan, de Isten későbbre tervezi és türelmet vár tőlem vagy azért nem történt meg mert Isten ezzel a csenddel, néma nemmel fejezi ki, hogy nem az akarata?
Ahogy írtam, amíg nem derül ki, hogy az nem Isten akarata, addig lehet a csodáért imádkozni. Az Ön által fölvetett kiegészítésben inkább az a kérdés, hogy mikor és hogyan derülhet ki, hogy az adott dologgal kapcsolatban mit akarhat Isten. Amikor valakinek az életéért imádkozunk, de az illető meghal, akkor elég nyilvánvaló, hogy Isten másként akar tanítani és erősíteni, mint mi addig gondoltuk. De az is igaz, hogy keresnünk is kell, hogy mi az Isten akarata, s az arra utaló jelekre, adott esetben a dologgal kapcsolatban egy-egy lelki atyának a tanácsára is figyelnünk kell. Ebből a megközelítésből inkább az látszik fontosnak, hogy valóban keresem-e Isten akaratát, nem csak makacsul ragaszkodom a saját elképzelésemhöz. Tény, hogy Isten a kivárással is próbára tehet minket, ez is számtalanszor megtörténik. De mindig megmarad a feladatunk, hogy keressük, fürkésszük Isten akaratát. Ő azt nem rejti el előlünk. A saját vakságunk, hitetlenségünk is akadályozhat abban, ha nem ismerjük föl. Szóval, lehet, szabad, érdemes akár csodáért is imádkozni, de közben tartani kell az élő kapcsolatot az Úrral, hogy megértsük, megtaláljuk, mi az ő akarata.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves lelkiatya!
Helyes-e ha Ferenc pápát, Fülöp metropolitát, Ábel és Szilárd püspököt említi egyik-másik atya Máriapócson.(Nem helybeli atya). Én nem tartom helyesnek. Mivel Máriapócs az egész görögkatolikus emberek legfontosabb kegyhelyen, ezért Atanáz atyát is említeni kellene. Szilárd püspököt nem kell feltétlen említeni, de ha már Őt említik, Atanáz atyát is említsék szerintem Máriapócson. Atya hogy látja?
Várom válaszát: Marika
Kedves Marika! Amit ír, az teljesen egyértelmű. Így is van. Máriapócson a metropolitát és mindkét püspök atyát kell említeni. Szokták is, ez elő is van írva. Ha netán kimaradt volna, az csak véletlen lehet, szerintem.
Bűn, ha kiábrándult vagyok az egyházból? Volt egy lelkiatyám, sokat jelentettek nekem a jó tanácsai, a gyóntatása, de egy idő után eltették betegsége miatt, ott meg meghalt. Azóta is csak sírok, a temetését is zokogva viseltem, nehezen nyugodtam már abba is bele, hogy elment, a halálába meg pláne. A gyerekeim is nagyon szerették. Sajnos, problémás volt a környezete, beteggé tette őt. Azóta nincs kedvem templomba menni, teljes nihil, amit érzek.
A kiábrándultság az egy érzés, amelyről kevéssé tehet az ember, legföljebb közvetve. Ott jelentkezik a felelősség, hogy mit kezdek ezzel a nagyon rossz érzéssel. Ha átadom magam neki, ha hagyom, hogy eluralkodjék rajtam, kivált, ha a tetteimben befolyásol, akkor nagyon rossz utat választottam. Ez gyakorlatilag egyenlő az kísértés elfogadásával. Azzal a különbséggel, hogy a kísértés, ha elfogadjuk, ha beleegyezünk, akkor azzal el is tűnik, míg az efféle rossz lelkiállapot csak még tovább mélyül és mélyít. Ezt biztos, hogy nem szabad hagyni. Sokszor megélünk hasonló hiány helyzetet, akár halál, akár más változások miatt. Semmiképp sem szabad hagynunk, hogy ezek az Istennel és az Egyházzal való kapcsolatunkat a rossz irányba tereljék. Sem Isten, sem az Egyház nem hibás abban, hogy az Ön lelkiatyja elment. Nyilván egyházi személyek, akik ilyen döntést hoznak, igen, de hát nyilván ők tudják, hogy milyen döntést miért hoznak. De ettől az Egyház továbbra is Krisztus Titokzatos Teste, Isten családja marad, amely Istenhöz hasonlóan továbbra is végtelenül szeret. Sem az Egyházat nem szabad összekeverni a tagjaival, sem Isten szeretetét nem szabad csupán abból kiolvasni, hogy jó vagy rossz dolgok történnek-e velünk. Az Ön számára, és a gyermekei számára ez most egy nehéz helyzet, amelyet bölcsen és még inkább hittel kell föl- és megoldani. Az Ön mostani magatartása, gondolkodása, ennek a helyzetnek a kezelése döntő hatású lehet a gyermekei hitére vonatkozóan. Ha azt eredményezné, hogy nem járnak el templomba, nem építenek új kapcsolatot az atyákkal, akkor bizony egy egész életre elveszíthetik a hitüket. Ez is nagy mértékben ott kell, hogy legyen a szeme előtt, amikor ezt a nehéz helyzetet próbálja jól kezelni. Javaslom, hogy annál többet imádkozzanak otthon, és mindenképpen menjenek el vasárnaponként együtt a Szent Liturgiára /szentmisére, hogy a gyermekekben rögzüljön, hogy nem élhetünk templom és vasárnapi közös imádság nélkül.
Tisztelt Lelkiatya!
Érdeklődni szeretnék, hogy mikor kerül ki a honlapra a 2024/25-ös egyházi év szertartási útmutatója, illetve annak melléklete?
Vélhetően majd csak augusztus hónapban.
Kedves Lelkiatya!
A csodajelenséggel kapcsolatban szeretnék kérdezni. Lehet, hogy nevetséges és túl egyszerű a kérdésem. Sok helyen olvastam ugyanis , hogy imádságáradat indult az akkor még nagyon beteg fiatal papjukért és sokan a csodáért imádkoztak. Ez a csoda nem valósult meg. A Jóistennél ez hogy működik? Van, akinek ad, van, akinek nem? Vagy esetleg másképpen, de mi észre se vesszük. Egyáltalán napjainkban is van csoda, mint az Újszövetségben, mikor betegeket meggyógyított, holtakat feltámasztott Jézus?
Igen, napjainkban is vannak csodák. Nem mindig látványosak. Ami látványos, az inkább gyanús is. Azok látják meg a csodákat, akik hisznek benne. Akik képesek fölismerni Isten keze művét akár a legjelentéktelenebb dolgokban is. A hit tesz képessé minket arra, hogy meglássuk a csodákat. Szabad csodáért imádkoznunk, de nyilván mindig úgy, ahogyan arra Jézus tanított minket, illetve példát is adott. ("Ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogyan te!") De amíg nem ismerjük meg világosan Isten akaratát, addig nyugodtan imádkozhatunk, hogy úgy legyen, ahogyan mi szeretnénk. Ha aztán kiderül Isten akarata, nyilván akkor azt fogadjuk el. Nem csak tehetetlen beletörődéssel, hanem immár a magunk akaratát elhagyva egyesülve az Istenével.
Kedves Lelkiatya!
Nemrég halt meg az édesanyám hirtelen, aránylag fiatalon. Szabad-e , nem bűn-e , ha a Jósitentől a miértekre kérem a választ folyamatosan? A hitem megmaradt, de háborgok, hogy miért ez az angyali édesanyám ment el?
Köszönöm a válaszát!
Kriston Andrea Zita
Kedves Andrea! Igen, bátorítom is rá: ostromolja az Eget a kérdéseivel. Ez nem lázadás, hanem az Isten iránti bizalmunk bátor megélése. Ő nem haragszik meg ezért. S ha keresi a miértekre a választ, akkor esetleg meg is találja. Feltéve, ha őszinte szívvel, teljes nyitottsággal fordul Istenhöz. Úgyhogy ezek a kérdések is közelebb vihetik Önt Istenhöz, még az édesanyja halála is eredményezheti ezt.
Kedves Lelkiatya!
Forrong a világ, rossz a híradót nézni, a harmadik világháború küszöbén állunk az emberi gonoszság, az ördög munkálkodása folytán.
Lesz teljes igazságszolgáltatás valamikor? Vagy mindenki egyenkét felel az életével az Úr Jézusnál?
Üdvözlettel,
Feldbauer Rita
Kedves Rita!
Mindenki egyenként felel. Bár igaz, hogy van közös felelősség is, aami azt jelenti, hogy hatással vagyunk egymásra. Valóban, a gyűlölet, mint valami rosszindulatú vírus át tud terjedni a másik emberre, egész nemzetekre. Ezek szülik a háborút, s ennek vagyunk ma is tanúi. Ami a híradókat illeti, azért azt tudnunk kell, hogy a hírekbe nem jutnak be a hétköznapi nagyszerű események: egyik családanya reggel útnak indította a családját, egyik este szívárványt láttak az emberek, Budapesten két órán át nem történt baleset, stb... Ilyen hírek nincsenek, pedig ezzel sokkal inkább televan a világ. Tehát nem olyan a világ, mint amilyennek mutatja a híradó. De az is tény, hogy a háború veszedelme ma, sajnos, egészen közel van, ezt nem tagadhatjuk. De ne igazságszolgáltatásért kiáltsunk, hanem irgalomért, Isten szeretetének kiáradásáért. Azért, hogy megtérjenek a bűnösök, és fejezzék be végre ezt az aljasságot, hogy háborút kreálnak emberek ezrei szenvedéseivel. Természetesen ők is felelni fognak Isten ítélőszéke előtt. Csak azt volna téves gondolni, hogy mi előrébb kerülünk a sorban, mint ők. Azt sem tudjuk, hogy is van ez a sorbanállás odaát. Mindenki a saját üdvösségét munkálja. S ahogyan kezdtem, hatással vagyunk egymásra, tehát közvetve egymás üdvösségén is munkálkodhatunk. Leginkább erre kell, hogy irányuljon a figyelmünk, nem a háborús és egyéb szörnyűséges hírekre.
Kedves lelkiatya régen azt tanultam hogy az ember a keresztség által lesz Isten gyermeke és a mennyország örököse. Most meg már többször is hallottam hogy mindannyian Isten gyerekei vagyunk. András atya úgy tanított hogy aki nincs megkeresztelve ő csak Isten teremtménye, de nem gyermeke. Emellett pedig már többször hallottam hogy minden gyerek menybe megy. Régen még úgy tanították hogy az a gyerek aki nincs megkeresztelve az nem üdvözül. Most mi az igazság? Mi értelme lenne a keresztségnek ha anélkül is Isten gyermeke mindenki és anélkül is üdvözül minden gyermek? Válaszát előre is köszönöm gemboy
Nem ugyanarról a valóságról van szó. Isten minden teremtett embert gyermekének tekint. A Miatyánk imádságot nem csak a megkereszteltek mondhatják, nem csak akkor válik számukra "érvényessé", amikor megkeresztelkedine. Az emberiség is bizonyos értelemben egy nagy család, embertársainkra testvéreinkként kell tekintenünk, akár meg vannak keresztelkedve, akár nem. Aki viszont megkeresztelkedik, Krisztus testébe oltódik, sokkal közvetlenebb kapcsolatba kerül Istennel. Más, sokkal szorosabb értelemben lesz Isten gyermeke, Isten családjának a tagja.
Nem volt egyértelmű tanítás, de teológiai vélekedés, hogy aki nincs megkeresztelkedve, az nem juthat be a mennyországba. Ez a Szentírás egyik mondatának, a missziós parancsnak a félreértelmezése folytán születhetett. Márk evangéliumának a végén ezt olvassuk: "Aki hisz, és megkeresztelkedik, üdvözül, aki pedig nem hisz, elkárhozik." (Mk 16,16) Csakhogy Jézus nem azt mondja, hogy aki nem keresztelkedik meg, az elkárhozik, csak az, aki nem hisz. (Persze, arról is sokat lehet töprengeni, hogy mit jelent ez a hit, amely nélkül nem lehet üdvözülni.) S valóban, a korábbi teológia azt tanította, hogy még a csecsemők sem üdvözülhetnek, ha nincsenek megkeresztelkedve. De azt mégsem mondhatták, hogy a kárhozatra jutnak, ezért kitaláltak egy köztes állapotot, hogy ezek oda kerülnek. Ez azonban merő emberi elképzelés, amely Isten végtelen irgalmát és igazságát próbálja az emberi logikába beszorítani. Nem sikerült és nem is fog sikerülni. Be kell látnunk, hogy vannak titkok. Nem tudjuk pontosan, hogy ki üdvözül és ki az, aki elkárhozik. (Akikről biztosan tudjuk, hogy üdvözültek, azok a szentek.)
Hogy így nem volna értelme a keresztségnek? A keresztség nem bérlet a mennyországra, hanem erőforrás hozzá. Óriási jelentősége van, mert aki a szentségekkel él, aminek az előfeltétele a keresztség, az sokkal több és nagyobb erőt kap a földi élet küzdelmeihöz.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves Lelki atya!
Ma az elsőpénteki szentliturgián az evangeliumban azt olvasta az atya, hogy Jézus tanítja a tizenkettőt, és azt mondja a nekik, hogy ? Nem békét hozni jöttem, hanem kardot. Azért jöttem, hogy szembeállítsam a fiút az apjával, a leányt az anyjával, a menyet anyósával. Az embernek a tulajdon családja lesz az ellensége.? Ezt hogy kell érteni? Nem világos nekem, hogy mit üzen ezzel Jézus?
Válaszát köszönve
Sándor
Kedves Sándor!
A Bibliát mindig összefüggésében kell olvasni, és soha nem szabad kiragadni önmagában egy-egy mondatot. Legalábbis az nagy félrevezető lehet. Miként az Ön által idézett mondat is. Ne feledjük, hogy Máte evangéliumának ez a 10 fejezetében található, amely Krisztus követéséről, annak szépségeiről és nehézségeiről szól. Éppen azzal kezdődik, hogy "Úgy küldelek benneteket, mint bárányokat a farkasok közé." (Mt 10,16). Ez a végtelen szelídségről szól, ugyanakkor fölkészít a kemény küzdelmekre is. Amikor ebben a részben a kardot említi Jézus, akkor erre a kemény küzdelemre utal. Amely bizony akár még a családtagokkal való szembefordulást is eredményezheti. A kezdeti keresztényüldözésekkor bizony, erre is nem ritkán volt példa, hogy szembefordultak egymással gyermekek és szülők. Persze, ezt Jézus nem akarja, de ezzel a szavával fölkészíti őket rá. Az üldözés, üldöztetés alatt igen kemény próbatétel a hit megvallása, voltak, akik nem is mertek rá vállalkozni. Inkább a békésebb meghunyászkodást választották.
Hozzáteszem, hogy a lelkiatyák nem ritkán ezt a mondatot a lelki küzdelmekre értették. Föl kell vérteznünk magunkat a Lélek kardjával, amelyet Krisztustól kapunk. Ekkor az ellenség sohasem a másik ember vagy a világ, hanem a kísértések, a gonosz lelkek. Ezekkel való szembenállásra kell legfőképpen fölkészülnünk.
Kedves Lelkiatya!
Isten látja előre tudja a jövőmet ugye?
Látja előre majd akkor hogy fogok dönteni?
De nekem sok olyan van amit akkoriban azt hittem így jó lesz és utólag azt vettem észre hu de máshogy csinálnék már dolgokat mert már látom hogy is alakultak a dolgok,és ez elkerülhetőek lettek volna jól alakult volna
Miért nem tudunk egyből jól dönteni?
Vagy mi kell hozzá?
Köszönettel
A döntéseinket nagyon sok minden befolyásolja. Mondhatjuk bátran: kikutathatatlanul sok. A legtöbb részét nem is látjuk. Genetika, átvett magatartásminták, berögzött szokások, társadalmi elvárások és még csak ezek után jön az egyéni tudás, mélyebb gondolkodás, nem beszélve a rosszra hajló akaratról, amely még a jól fölismert döntés meghozatalát is nehezítheti. Szóval, igen összetett a dolog. Ez, persze, egyáltalán nem azt jelenti, hogy lutri az egész, hogy alig van esélyünk megtalálni a helyes döntéseket. Sőt, ez az összetettség arra világít rá, hogy nagyon sokat tehetünk a későbbi jó döntéseinkért is. Tehát már most jól kell élnem, kitartanom az evangéliumi életben, hogy akár 20 év múlva egy éles helyzetben jól döntsek. A döntéseinket a gondolkodásunkkal készítjük elő. A gondolkodásunkat kell jó irányba terelni, tiszta törekvésekkel táplálni. De még az is hozzásegíthet a jó döntésekhöz, amiről Ön ír: a korábbi rossz döntések fölismerése is segíthet tisztázni azt, hogy később pedig már jó döntéseket hozzak.
A kulcs az imádság. (Mint mindenben!) Tartani kell a személyes kapcsolatot az élő Istennel, naponta hallgatni kell az ő szavát, azaz olvasni a Szentírást, naponta beszélgetni vele, ha lehet, nem is keveset (az imának számtalan módját lehet ezalatt érteni). Az imáinkban pedig hangsúlyos szerepet kell, hogy kapjon a Miatyánk 7 kérése. Mindegyik sarokpontja a lelkiéletünknek, az Istennel való kapcsolatunknak.
Isten a szabadságunk tiszteletben tartása miatt engedi, hogy azt tegyük, amit mi jónak látunk. Még akár a legrosszabb döntéseinket is megengedi nekünk. De minden rosszból ki tudja hozni a jót is. Úgyhogy még a téves döntéseink miatt sem kell aggódnunk. Istenhöz kell fordulni, és ő helyére teszi azokat utólag is.
Kedves Lelkiatya!Közel 20 éve van jogosítványom! 41 éves feleség,anyuka vagyok!Nagyon rég vezettem már több mint 15 éve!Két autónk is van az egyik pár éves a másik már régebbi!Férjem elakarta adni de azt mondta inkább kicsit költ rá rendbe teszi és használjam én vigyem a kicsit bölcsibe tesókat suliba ha esik az eső ,vagy boltba munkába ,bármi azt mondja van jogsim ne féljek majd gyakorol velem segít !!
Valahol én is szeretnék vezetni is már meg gyorsabb lenne mint gyalog bicajjal kamasz fiam is mondja anya vezess már kitudnál vinni buszhoz,stb?annyi nő vezet
Múltkor láttam idős nénit vezetni gondoltam is na ha ő tud én miért nem merek??
De mindig attól tartok balesetet okozok elrontok valamit
mi ez a félelem bennem?Férjem szerint ha gyakorlunk menni fog
Hogy tudnám leküzdeni ezt?
köszönöm szépen
Két dolgot javaslok. Legyen őszinte és bízzon a férjében! Nagyon szép dolog ez, hogy a féjre és a gyermekei is erre a vezetésre bíztatják. Az őszinteség alatt azt értem, hogy ne féljen megvallani ezt a félelmét, beszéljen erről nyugodtan a férjének, a fiának is akár. Így a vezetésbe való beletanulás az egész családnak öröm lesz majd, közös győzelem. Így, ebből a gyöngeségéből nagyon szép értéket tud kovácsolni. A másik, a férjében való bizalom. Igen, üljenek be a kocsiba és kérjen tőle tanácsokat, azokra figyelve szépen sajátítsa el mindazt, ami szükséges ehhöz a kis mesterséghöz. Persze, a Jóistenben is bízzon! Javaslom, hogy közösen imádkozzanak, mielőtt elindulnak az autóval. Ez is lehetne állandó szokásuk (ha esetleg eddig nem így lett volna), hogy a kocsiba ülve együtt elmondják a Szokásos kezdetet, vagy csak eléneklik a Mennyei Király-t. Vagy ha Ön római katolikus, akkor valami más imádsággal induljon mindig útnak. Én is bátorítom, hogy ha ilyen sok szerető ember veszi körül, akik szintén ezt szeretnék, hogy Ön is vezessen, sőt, ezzel segíteni is tud rajtuk, akkor nyugodtan belekezdhet, szépen lassan bele fog jönni, menni fog az.
Tisztelt Lelkiatya!
Elnézést, ha együgyűt kérdezek (milyen szép a magyar nyelv egy ügyű, és valóban nem jobb azoknak, akiknek csak egy ügyük van s az az Isten?) Szóval ez a mondat Jézus szájából miért is magyarázat a feltámadásra? Én vagyok Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene?
Köszönöm a segítségét, hogy megértsem.
Jézusnak egy zseniálisan újszerű egzegézisét kapjuk ebben. Ez a kifejezés a zsidó nép körében nagyon ismert volt. Jahwe ugyanaz az Isten, aki meghívta Ábrahámot, kiválaszotta Izsákot, ezt továbbvitte a fiára, Jákobra. Jézusig ezt a mondatot mindig úgy értelmezték, hogy az elhunyt ősatyák is annak idején ugyanahhoz az Istenhöz imádkoztak, mint a mai emberek. Viszont Jézus ezt a képet teljesen átfordította, és ezzel annyit mondott, hogy Ábrahám, Izsák és Jákob most is ott vannak Isten közelében. Hogy Jahwe az ő Istenük (is), ez nem csak annyit jelent, hogy amíg éltek, hozzá imádkoztak, hanem ez a mondat a jelenben is érvényes, azaz, ők most is élnek. S ilyen módon sokkal erősebb, élő kapcsolatuk van a jelenben is az Istennel. Ezt sejteti Jézus ezzel a mondatával. S hogy ezt a hallgatóság megértette, vagy legalábbis megsejtették, hogy mire utal Jézus, a következő mondat igazolja: "Amikor a sokaság ezt hallotta, álmélkodott tanításán." (Mt 22,33) Illetve a folytatás is ezt igazolja, mely arról számol be, hogy Jézus ezzel a szavával a föltámadásban nem hívő szadduceusokat elhallgattatta.
Kedves Lelkiatya!
Már írtam, de semmi választ az oldalon nem találtam. Máté atyával kspcsolatban írtam, hogy nem kellett volna eltenni.
Ma Márk atya a beszédében nagyon szépen beszélt róla, legalább ennyi pozitív itt Debrecenbe. Utána páran kimentünk a sírjához delutan, éppen a család egymásba ölelkezős, éppen imádkozó körébe kerültünk. Együtt sírtunk! Mondták, ők erősek, de hiányzik nekik. Nekunk is!
Lehetett volna vmit tenni? Nagyon szerettuk.
Valóban, többen is írtak a lelkiatya rovatba Máté atya halála kapcsán. Ezek legtöbbje nem annyira lelki tanácskérés, inkább kérdés, nem ritkán vádaskodás vagy éppen tanácsadás, de van közöttük köszönet is az egyháznak címezve, hogy közzétették a megrendítően szép temetést. A következőket tudom mondani Önnek és az őszintén, jó szándékkal érdeklődőknek.
Máté atya valóban nagyon jó pap volt, igazi papi lélek, aki a híveiért élt (halt!). Nagy erővel törekedett is arra, hogy valóban jó pap legyen, hogy mindenki, főként az elöljárói meg legyenek vele elégedve. Való igaz, ezt többen is felhánytorgatták, hogy egyházunkban ritkán kapnak dicséretet az atyák a munkájukért. Ez főként a fiataloknak sokat számítana, erősíthetné őket a hivatásuk alakulásában. Máté atya, talán éppen lelki jóságának eredményeképpen, nem volt erős alkat sem fizikai sem lelki értelemben. Érzékeny lelke sokszor szenvedett attól, hogy meg vannak-e vele elégedve vagy nem. Ezt az elöljárói nemigen vették figyelembe. Biztos, hogy erre sokkal jobban oda kellett volna figyelni. Máté atya ezekben a stresszes helyzetekben sajnos pótcselekvésre jutott, ami viszont egyébként is gyenge fizikumát nagyon gyorsan lerontotta. Kórházba kerülése után sok segítséget kapott az elöljáróitól, számtalan beszélgetésben próbáltak neki segíteni, eljuttaták többféle terápiára. Sajnos ezek már nem igazán hoztak javulást, legföljebb ideig-óráig. A Debrecenből való elhelyezése az ő kérésére történt. Első szolgálati helyén Pécsett nagyon jól érezte magát, ott sok szeretetet, szép feladatokat kapott, ezért is kérhette az ehhez hasonló munkakört. Sajnos azonban ekkorra annyira megromlott a fizikai és pszichés állapota, hogy ezen a helyen, néhány apró sikertől eltekintve már nem igazán tudott teljesíteni. A papi munkától való eltiltást azért kapta, hogy talán ez ráerősít arra, hogy legyen ereje a káros és mérgező szenvedélytől szabadulnia. Mivel ez volt a papságba való visszatérésének feltétele. Papsága iránti elkötelezett szeretete jó reménységet adhatott arra, hogy ezzel talán ki lehet őt mozdítani egyre romló állapotából. Mindezek a próbálkozások s a további - anyagilag is megsegített terápiák - már nem hoztak eredményt. Amikor végre ő maga hozta meg a döntést a szabadulás irányába, az pedig már fizikailag késő volt. Amikor jelentkezett a szabadító terápiára, akkor már erős kórházi kezelésre szorult, az állapota csak egyre romlott. Sokunk buzgó imádsága ellenére megkövetkezett a tragédia. De talán nem ellenére, mert hisz az imádság sohasem száll hiába. A temetés szertartásában is arra kaptunk buzdítást, hogy ne legyen hiábavaló Máté atya halála. S ez rajtunk múlik, hogy a gyász miatti fájdalom, és a történtek miatt felelősség kérdése hozzásegít-e bennünket ahhoz, hogy változtassunk saját magatartásunkon. Én így látom, dióhéjban így tudom elmondani és értelmezni Máté atya halálának körülményeit és tanulságait.
Tisztelt kedves Lelkiatya!
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Dicsőség a Szentháromságnak!
Barátnőm megözvegyült, karjai között halt meg a Férje, hirtelen, 40 évi boldog házasság után, házassági évfordulójuk után pár nappal. Nemsokára hasonló körülmények között, karjai között halt meg Édesanyja, akivel nagyon összenőttek gyermekkora óta.
Megboldogult Keresztanyja nem tartotta vele a kapcsolatot, keresztlánya fiatalon meghalt. Egy barátnője, miután férjhez ment (pedig neki köszönhette a férjét) nem tartotta továbbra a kapcsolatot vele. Nem az ő hibájából, teljesen egyedül maradt, én vagyok az egyedüli, aki időnként felhívja, én is csak telefonon tudom tartani vele a kapcsolatot - nehezen járok. Barátnőm azt mondja, hogy nem igaz, hogy az idő segít, évek múlása egyáltalán nem enyhíti fájdalmát és a szörnyű képek mindig előtte vannak... A háziorvosa valami gyógyszerrel segíti, amit havonta felír neki és akkor fél óráig elbeszélget vele, megértően... Barátnőm azóta nem tud hinni, pedig azelőtt mindig rendszeresen imával kezdte a napot, letérdelve, és eljárt gyónni, áldozni is. Csalódott a hitében, szeretne , de már nem tud hinni, templomba nem jár, papokkal, szerzetes nővérrel sem akar beszélgetni. Hogy tudok segíteni rajta, mit mondhatok, hogy tudom enyhíteni szenvedését? Férjemmel együtt imádkozunk érte - lehet, hogy többet és intenzívebben kellene? Mit tetszik tanácsolni?
Köszönjük válaszát és várjuk a Jó Isten áldásával. Isten áldja Önt, Önöket!
Istenem, nagyon nehéz helyzet ez!
Azt tudnia kell, hogy Önnek nagyon sokat köszönhet most a barátnője, hogy a lehetőségekhöz, a képességeihöz képest tartja vele a kapcsolatot, tartja benne a lelket. Annyit mondhatok Önnek, hogy ezt a szálat, amely Önökön keresztül a világhoz, az emberi közösséghöz köti, továbbra is erősen tartani kell. Például olykor-olykor a férje is felhívhatná, keresve erre valami ürügyet. Hogy ne csak mindig az Ön hangját hallja. Az is nagyon jó, hogy imádkoznak érte. Az erősebb imádság legföljebb annyit jelenthet, hogy minden egyes alkalommal, amikor imádkoznak - s nem is csak akkor, amikor őérte! - még odaadóbban figyelnek az imára, jelen vannak az imában. Hogy ezáltal az Önök Isten-kapcsolata minél erősebb, minél mélyebb legyen. Ugyanis ettől függ az Önök imájának ereje, hatékonysága. Nem kell a barátnőjéért számszerűleg többet imádkozni, de az Önök lelkiéletét érdemes tovább fejleszteni, tovább erősíteni. Bár azt mindenképpen tudom tanácsolni, hogy mondasson Szent Liturgiát / szentmisét az illetőért. Az a leghatékonyabb imádság.
Amit még tehet, hogy megpróbálja a barátnőjét megmozgatni. Tanácsoljon neki megnézésre érdemes filmeket, videókat, vagy ajánljon neki könyvet, kérjen tanácsot konyhai mesterkedésekben. Tehát minél inkább terelje el a figyelmét a gyászról, a magányról.
A másik célkitűzés pedig az legyen, hogy valami úton-módon hozzásegítik, hogy tegyen lépést az Isten felé, az egyház felé. Figyelje az alkalmat, hogy hogyan tudja ebbe az irányba terelni. Elhívni egy búcsúba, megkérni, hogy segítsen be a sütemények készítésébe, meghívni a karitász munkában való részvételre, stb. (Édesanyám teljes egészében ágyhoz kötve szüntelenül kötögette a leprásoknak a takarókat. A szeretet leleményes.)
Ezt a kettőt tudom tanácsolni Önnek: segítse hozzá a barátnőjét, hogy ne legyen elszigetelt, de ennél fontosabb, hogy az első lépést tegye meg visszafelé, az Úr felé. De nem is igazán visszafelé, mert az már sosem lesz olyan, mint régen volt. Isten őt így akarja átalakítani, hogy még erősebb legyen hitében, személyiségében. A fájdalom, a szenvedés nagyon sokat tud formálni rajtunk. Nem szabad tehát belesüppednünk saját fájdalmunkba, hanem keresni kell abban az Isten felé vezető utat. Persze, mást erről meggyőzni nem olyan könnyű, de ebben az irányba érdemes terelni.
Kedves Lelkiatya!
Pünkösdkor a görög egyházban miért zöld színű a papi ruha? Szilárd püspök idején piros volt. Teljesen érthetetlen a zöld szín használata. A tűz, a láng nem vöröses szín. Nem értem a logikát. Ráadásul az ortodoxok használják...
A piros pünkösd nagyon szép hagyomány. Valóban, a láng színe is piros, és ez okozhatta, hogy a latin hagyományban pirosban ünneplik a pünkösdöt. A keleti hagyományban a piros a vértanúk színe, amikor egy nagyobb vértanút ünneplünk, például Szent Györgyöt, akkor piros liturgikus díszt használunk. Továbbá a piros vagy inkább bordó a böjt színe is. Minden böjti időszakban piros vagy bordó színt használunk a ruháknál is, az oltárterítőknél is. Ezért semmiképp sem illik pünkösd nagy ünnepéhöz a piros szín. Viszont valóban szép keleti hagyomány, hogy a Szentlélek ünnepein zöld színbe öltözünk. Három ilyen ünnepünk van, a vízkereszt, a pünkösd és az úrszínváltozás ünnepe. Pünkösdkor - szintén igen régi szokásnak megfelelően - ráadásul élő ágakat, olykor lekaszált füvet viszünk a templomba, ezzel is még érzékelhetőbbé téve az élet robbanását, amelynek forrása a Lélek. Ezek az okok azok, amiért a keleti egyházban sok helyütt zöld liturgikus színt használnak pünkösdkor.