Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi hét meg tizenkilenc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Az elmúlt vasárnap volt a Vakon született vasárnapja. Ebben az evangéliumi szakaszban van egy mondat, amivel kapcsolatban szeretnék kérdezni. Az apostolok megkérdezik Jézust, hogy ki vétkezett: ő vagy a szülei, hogy ilyen fogyatékkal született. Nos, azzal tisztában vagyok, hogy az ószövetségi emberek úgy fogták fel a rossz dolgokat, legyen az háború, betegség, fogság, nélkülözés, hogy azt biztosan Istentől kapták a bűneik miatt. Ebben az esetben azonban egy vakon született emberről van szó, akinek az áteredő bűnön kívül nem lehetett személyes bűne - ami ekkora büntetést okozott, mint a vakság -, hiszen az anyaméhben nem vétkezik a magzat. Hogyan érthették akkor az apostolok, hogy akár az ő vétke miatt is ez lehetett a sorsa?
Valóban nagyon érdekes kérdés ez. Épp ezért feszegetik az apostolok is. Azt az az ószövetségi igazságot ők is tudták, hogy "Az apák ne lakoljanak halállal a gyermekek miatt, s a gyermekek sem az apák miatt. Mindenki csak a maga bűnéért lakoljon halállal." (MTörv 24,16) Erre utal a későbbi hivatkozás is: 2Kir 14,6. Egyrészt tehát a szülők bűne miatt nem lehet büntetni a gyermekeiket, másrészt ott van a természeti logika, amely lehetetlenné teszi, hogy a gyermek megszületése előtt vétkezzék. Szóval, feloldhatatlannak tűnik ez a kérdés számukra. De éppen azért, mert a rossz dolgokat csak úgy tudták elképzelni, hogy az valamiképpen Isten büntetése azoknak, akik azt megérdemlik. Jézus egy teljesen más Isten-képet hoz el, egy teljesen más világrend megközelítéséről beszél. Ráadásul olyat mondd ki, amire igazán nem is gondolnánk, hogy ez a kétségtelenül nagyon rossz élethelyzet, tudniillik, hogy valaki születésétől fogva vakon él, valamiképp Isten dicsőségét is tudja szolgálni. Utána mi már könnyen megérthetjük ennek igazságát, mert egyszerűen csak tovább olvassuk a történetet. De ott, abban az élethelyzetben ezt egyáltalán nem volt könnyű megérteni, felfogni, elfogadni. Szóval, én sem tudom megmondani, hogy az apostolok mégis hogyan gondolták, hogy a gyermek születése előtt vétkezett volna, csak ezt az önellentmondást világították meg, amelyet fentebb említettem.
Kedves Lelkiatya! Jól teszem-e, ha otthagyom a munkahelyem amiatt, hogy olyan rádióállomást hallgatnak a munkatársaim munka közben, ami az én számomra végtelenül visszatetsző? Otthon is elmenekülök az ilyen jellegű kereskedelmi adók által szolgáltatott műsorok elől. A családtagjaim már tudják, hogy nem állhatom ezeket az adókat, és ha csak lehet, már megkímélnek tőlük. Javasoltam a munkatársaimnak, hogy csendben dolgozzunk, de az volt a válasz, hogy ők ketten szeretik ezt az adót, és éppen csak azt nem mondták, hogy le vagyok tojva. Ezek után kínszenvedve végzem a dolgom, szeretnék minőségi munkát kiadni a kezemből, de ennek egyre kevesebb az esélye. Nem a zenével van bajom, hanem a zenét összekötő istentelen szövegekkel, röhögéssel. Köszönöm szépen a válaszát.
Attól tartok, ebben a helyzetben nem tudok Önnek biztos tanácsot adni. Ezt teljes egészében csak Ön döntheti el, hogy mennyire erős ez a jelenség, mi az, amit még el tud viselni, és mi az, amit nem. Azt hiszem, én sem tudnék figyelemelterelő zene mellett dolgozni, legalábbis szellemi munkát végezni. De nem vagyunk egyformák. Ahogy említette, Önt nem maga a zene, hanem annak minősége, szövegeink tartalma zavarja. Ezt kétszeresen is meg tudom érteni. De talán Önnnek is meg kell értenie a munkatársait. Valószínű, ők meg ilyen módon tudnak jobban dolgozni. Tehát nem könnyű ezt feloldani. Azt hiszem, el kell fogadnia, hogy ez egy ilyen munkahely, ilyen munkatársak vannak. Megteheti, hogy még ha itt dolgozik is, közben körbenéz a munkavállaló piacon, hogy milyen egyéb lehetőségek vannak. Imádkozzék is azért, hogy Isten mutassa meg, hogy mit kell tennie, merre kell lépnie. Ha így, imádság után adódik valami kedvező más munkalehetőség, akkor érdemes lépnie. Addig pedig megtanulni tűrni, elfogadni. Ebből is származhatnak lelki gyümölcsök.
Kedves Lelkiatya! Istenképekről szeretnék kérdezni. Kb. egy éve imádkozom, ezt a Imádott Jézus kezünk, sz9vünk, szemünk stb. együtt járjon, nézen, érintsen stb. A vége az, hogy együtt könyörögjünk az Atyaisten irgalmárért. Gyakran szoktam úgy imádkozni, persze kegyelem is, hogy csak a szivünk dobbanása. Kérdés, hogy egy ilyen meghitt környezetben, még sokszor emberrel szemben is, egy kézfogás, egy tekintet, egy megérzés, nem gondolunk bűnre, irgalomra, csak hogy van a másik. Akkor minden jó. Szóval valami olyasmi, hogy kérem a Szentlelket, hogy úgy szeressem az Atyát, mint Jézust. Ugye Jézus a jófej, barát, közbenjáró. Az Atya meg a: "na, na, azért van a rovásodon", csak irgalmazni tudok. Miért nem lehet úgy imádkozni, mintha megsimogatná, a buksinkat, " Jól van gyerekek, szeretlek benneteket". Tudom, hogy a görög, ortodox teológia valahogy így közelíti meg, nálunk nyugatiaknál van kialakítva, jogász, törvényeket tudó váró, stb atyakép. Most az oké, hogy, amit egyikről állítunk a másik kettőről is. De igazából nem így élem meg. Másként szeretem az Atyát, attól tartok, másképp a Fiút, másképp a Lelket. A negatívumokat is az Atyára értjük inkább, de én szeretném, tisztán szeretni, meg ő is, szeressen úgy engem, hogy nem folyton a bűneimet lesi. Szilvi
Érdekes, amit ír. Én azt hiszem, nem állítható, hogy a nyugati keresztények félnek az Atyától, csak a keletiek tudják, hogy mennyire szerető és irgalmas Isten ő. Még a buksi símogatáson messzi túl is annyira szeret, hogy azt föl sem foghatjuk, el sem tudjuk képzelni. Ha van Önben egy ilyen kép róla, amely a bűnöket lesi, azt valóban helyre kell tenni. Ez nem csak az Atyáról alkotott rossz Istenkép, hanem a teljes Szentháromságról. Például hogyan értelmezné Jézusnak azt a mondását, hogy "Az Atya nem ítél el senkit, hanem egészen a Fiúra bízta az ítéletet" (Jn 5,22)? Tehát pont az Atya az, aki nem ítél el. Igen, van egy sekélyes jogi értelmezés, hogy a bűneink miatt az Atya haragszik ránk, és Jézus az ő engesztelő áldozatával elérte nála, hogy ne haragjon. Ez teljesen téves. Sem az Atyáról nem ad helyes képet, sem a megváltásról. Ezt el kellene felejteni. Az Atya együtt szenved a Fiúval, amikor a Fiú együtt szenved velünk. Az Atyának csak azért nincs nagyobb szeretete a Fiúnál, mert ez teológiai képtelenség volna, hiszen a Szentháromságos Személyek mindegyike tökéletesen szeret. A tökéletes szeretetnél nincs nagyobb. Ezt Jézus is próbálta nekünk elmagyarázni. A tékozló fiú története az Atya végtelen szeretetéről szól, aki szereti a Fiút és minden testvérét. Még egy jézusi mondatot hadd idézzek: "Aki engem lát, látja az Atyát" - mondja Jézus (Jn 12,45; 14,9). Tehát nem lehet közöttük különbséget tenni. Az egy érdekes jelenség, hogy az Atyáról kialakított elképzelésünket nagy mértékben befolyásolja a saját édesapánkkal való kapcsolatunk. Ezért is van óriási felelőssége az édesapáknak, hogy gyermekeikben kialakulhasson az egészséges, a végtelenül szerető Isten képe. Édesapák! Persze, az istenképek - jó esetben - folyamatosan gyógyulnak, formálódnak. Minél többet imádkozik az ember, annál inkább. Ezért is kell bizonyos életkor is, hogy az ember többet megértsen Istenből. Erre hívom Önt is, kedves Szilvi. Keresse tovább a végtelenül szerető, símogató Isten képét. Most, a pünkösdi Lélek különösen is segíthet Önnek ebben. Tőle kérje, hogy minél tisztábban megláthassa az Atyát, a Fiút és Szentlelket, a maguk hármas szeretetközösségében. Ebbe hívja meg Önt is a teljes Szentháromság.
Tisztelt Lelkiatya! Lehet az ember úgy is kedves az Úr szemében,ha már nem teljesíti az anyaszentegyház parancsait? Több mint három éve már,ahogy akkor megírtam itt,hogy egy gyónásom alkalmával az atya feloldozás nélkül küldött el,azzal,hogy minek jöttem ide,ez nem gyónás. Az elutasítást Jézusra vetítettem ki,azt éreztem Ő küldött el engem,Ő űzött el engem,úgy ahogy a kalmárokat,pénzváltókat űzte el templomából miközben ostort font. Megsértődtem,és vissza sem néztem. Mert hol volt akkor az irgalmas Jézus,Ő aki senkit nem küld el,aki Hozzá megy? Akkor azt írta,nem Jézus küldött el,az atya fáradt volt,én pedig magyarázni próbáltam az általam felsoroltakat,menjek el újra gyónni,de én azóta sem tettem meg. Ha be is léptem-lépek a templomba egy imára,mindig azt érzem semmi keresnivalóm nincs Isten házában,ahonnan elűztek egyszer. Kétségbeesésemben,segítségért fordultam az atyához aki,ha akaratán kívül is a sötétségbe taszított engem. Nem maradt menedékem. Egy rossz fa vagyok,amely nem teremhet már jó gyümölcsöt. Magához fogadhat engem így is az Úr? Vajon a nevem még mindig az Ő tenyerébe van írva? Vajon vagyok Neki még olyan értékes,mint az igazgyöngy,amiért minden eladott? Vagy olyan leszek sz Ő szemében,mint az elszáradt fügefa? Tudom,hogy Isten nem teszi semmissé a saját felelősségemet,próbáltam már lépéseket tenni,de mindig meghátráltam. Nem maradt semmi másom,csak a Bibliám,az ima és a félelmem,mert nem merek egy atyához sem fordulni. Itt más,mert a valóságban nem látom a Lelkiatyát,nem vagyok a templomban,úgy írok mint egy lelki embernek a lélek által.
Kedves Testvérem! Nagy szomorúsággal és együttérzéssel olvasom a levelét. Azt reméltem, hogy az akkor írott válaszom elegendő volt arra, hogy megértse, Önt semmiképpen sem Jézus űzte el, sem az egyház. Fogalmam sincs, hogy akkor mi késztette azt az atyát azokra a szavakra. Sem megítélni, sem fölmenteni nem akarom őt. De azt Önnek nagyon jól tudnia kell, hogy ha mi, Isten szolgái bűnös és tökéletlen emberek vagyunk is, Isten szeretete azért nem csak a mi gyarlóságainkon keresztül juthat el. Valóban, néha még akadályai is vagyunk Isten szeretete megtapasztalásának. De éppen ezért írtam, hogy Isten szeretete attól még nincs megbilincselve. A kérdéseire válaszolva teljes bizonyossággal felelhetem, hogy Isten Önt ugyanúgy szereti most is, mint korábban. Az Ön magatartása semmit sem befolyásol az ő szeretetében. De nem parancsolja, előírja, elvárja, hogy menjen el templomba, gyónjon és áldozzon, hanem ezekkel az édes ajándékokkal hívogatja önt, hogy sokkal közelebb kerülhessen hozzá. Isten vágyik arra, hogy az Ön lelkével egyesülhessen. Nem szabad - jó, így mondom: nem érdemes - kizárnia magát ebből. Nagy balgaság volna. Azt javaslom Önnek (lehet, hogy a múltkor is ezt írtam?), hogy menjen el egy zarándok helyre. Tudom javasolni Máriapócsot, de lehet máshová is. Ott, ha úgy tetszik, teljesen személytelenül mondja el ezt a helyzetét. Meg fogja látni, hogy bárki lesz is ott gyóntató, nagy megértéssel és segítő szeretettel fogja Önt fogadni. Utána pedig meg is áldozhat. Ez a legfontosabb. A szentségeken keresztül erősítse a kapcsolatát az Úrral! (Ha továbbra is leküzdhetetlen gátat érez, írhat a lelkiatya@hd.gorogkatolikus.hu címre, s akkor személyesebben megbeszélhetjük, hogy mit volna érdemes tennie.) Ne tartsa magát távol az Úrtól. Ő közel van Önhöz, de Ön egyelőre még meglehetősen távol őtőle. Lépnie kell tehát!
Kedves Lelkiatya! Az Egyház nem támogatja, hogy - fiatal és idősebb korban is - együtt aludjon házasság előtt egy szerelmespár. Ez rengeteg lehetőségtől, együttléttől, közös programtól megfosztja a párt. Például nyaralás kettesben, vagy ami egy teljes napnál hosszabb közös program, emiatt meghiusúl. Ezt nehéz elfogadni úgy, hogy a többi ember, az Egyházban is, nem él ezen erkölcsi normák alapján. Nincsen, de ha van is, nagyon kevés az olyan pár, aki ezt betartja. Itt nem a testi együttlétről, hanem egy egyszerű, egy ágyban alvásról van szó. Nem rendszeres együttalvásra gondolok, hanem alkalmankéntira, mikor más lehetőség nemigen adódik. Egy kapcsolatban sok minden megelőzi a szexuális együttlétet, de ez a szabály meggátolja a párokat abban, hogy hosszabb időt tölthessenek együtt. Köszönöm előre is a válaszát.
Helyesen fogalmazott a fölvetésében, mert nem mondja bűnnek ezt a magatartást, de nem is támogatja. Ha valaki engem kérdezne, én is azt felelném, nem okos úgy szervezni az együttlétet, hogy egy ágyban aludjanak. Ez merő óvintézkedés, amelyet azonban a tapasztalat sugall. Bizony, nem ritkán megtörtént már - erről leginkább a gyóntató atyák tudna beszélni, csak nem beszél -, hogy egy-egy fiatal pár elhatározta, hogy a házasságig megtartják a testi tisztaságot, de sajnos nem sikerült nekik. Ha együtt fekszenek, közösen alszanak, akkor, bizony a testi vonzalmak föl tudnak erősödni olyan fokig, hogy már nem tudják magukat visszafogni. Mondom, ez igen gyakori tapasztalat. Márpedig még a keresztény párok között is - nagy kár, de így van! - igen ritka, aki így készül a házasságra, legalább az ő kapcsolatukat ne rontsa el ez a felelőtlenség. El lehet gondolni sok szép programot, amely csak úgy tűnik megoldhatónak, hogy éjszaka egy szobában egy ágyban aludjanak. De ilyenkor az elgondolt szép programok irányítanak, s ennek alapján akarjuk a sokkal lényegesebb elveket oldani, könnyíteni, ezzel - az említett módon - nagy veszélynek téve ki a kapcsolatukat. Ezért nem javasolt. Én azt mondom, az adott elvekhöz igazítsák a programokat, ne pedig fordítva. S ami az együtt alvást, együtt ébredést jelenti, az is hadd maradjon a házasélet csodálatos ajándékának. S mindaz, ami ehhöz tartozhat, az együtt öltözés és vetkőzés, egymás előtti szemérem feloldása a szerelemmel. Igen, mindez hadd maradjon meg a házasélet örömeinek, s ezeken kívül ezer és ezer közös élményt lehet szervezni, szerezni egymásnak, amely erősíti kapcsolatukat, táplálja a szerelmüket.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves lelkiatya! Nem lelki kérdésem lenne, hanem egy szöveget nem igazán értek. A múlt vasárnap a reggeli utrenyében énekeltük. A 6.hangú Istenszülői ének: ...készséges akarattal jöttél szenvedni, meg akarván SZÁMADOLTATNI Ádámot, Örülnék, ha értelmezné, mit jelent az a szó. Isten áldja! Köszönettel Marika
Ennek a 6. hangú Istenszülő-éneknek a teljes szövege így szól: Áldottnak nevezvén el a te Anyádat, * készséges akarattal jöttél szenvedni, * meg akarván számadoltatni Ádámot, így szóltál az angyalokhoz: * Velem együtt örvendezzetek, * mert visszaszereztem az elvesztett drakmát. * Mindeneket bölcsen elrendező * Istenünk, dicsőség neked. Ez a himnusz a görög eredetiből fordítva így szól: Ki áldottnak mondottad szülőanyádat, * készséges akarattal jöttél szenvedni, * ott tündöklöttél a kereszten, * hogy felkeresd Ádámot, * és így szóltál az angyalokhoz: * velem együtt örvendezzetek, * mert megtaláltam az elveszett drachmát! *? Mindeneket bölcsen elrendező Istenünk, dicsőség néked! Ebből az összehasonlításból jól látszik, hogy az eredeti jelentésben felkeresésről van szó: "...ott tündöklöttél a kereszten, hogy felkeresd Ádámot...", hiszen az eredeti görög szó (anazétészai) elsősorban felkeresést jelent. Hajdan a magyar fordító (talán épp a szláv fordítások alapján) e felkeresést számonkérésnek vette, s így került be ez a furcsa ige a liturgikus szótárunkba.
Kedves Lelkiatya! Én szeretném megköszönni most is a válaszát a munkahelyi problémámra. Azért írok ez ügyben még egyszer, mert az említett kolléga ma bejött a kilépő papírjait aláírni, s én megkértem, ha lehet, beszéljünk négyszemközt. Mert hatalmas lelkifurdalásom van, hogy ha nem is közvetlen, de közvetve talán igen, oka voltam elküldésének. Az eszemmel tudom, hogy amit válaszolt az igaz-hisz mindig az-, de a lelkem még nem tudja feldolgozni ezt, és mindazt ami eddig történt. Sajnos kiderült, hogy a főnökúr másképp adta vissza az elhangzott szavakat, mint ahogy történt. Nem azért volt több évig bántó és durva, mert a kirúgásra hajtott, ő úgy mondta , saját magának kellett volna megtennie, mert ő okozta a feszültséget a társaságban, s ezt csak úgy lehet kikerülni, ha elmegy. De ő magától ezt soha nem lépte volna meg. Elmondta, hogy súlyos depresszióban szenved jó ideje, s most jutott el odáig-az elküldése után-,hogy segítséget kérjen. Elmondta, hogy minden nap kész gyötrelem volt eljönnie dolgozni, itt lenni stb. Így, most még rosszabbul érzem magam, mert éreztem, hogy baj van, tudom milyen az, de nem mertem soha rákérdezni, mert nem tudhattam mire, hogyan reagál. Bocsánatot kértem tőle, hogy nem akartam, hogy ez legyen, hisz én akartam tovább menni. A többiek viszont szinte felszabadultak, azt mondhatnám, hogy örvendeznek?! De nekem ez visszatetsző.. Úgy érzem, de meglehet rosszul látom, de felhasználtak egy tervben, amiben én lehettem a csali, kihasználva az érzékenységemet Mehet ezek után is minden úgy, ahogy eddig? Hiszen már találtak is valakit a helyére. Én egyúttal szeretnék elnézést is kérni, önző voltam, nem szerettem volna siettetni a válaszadással. Tudom, hogy minden telhetőt megtesz, és még azon fölül is. Isten áldja!(LT)
Az biztos, hogy nincs arról szó, hogy Önt fölhasználták volna. Ez a kísértő gondolatot tüstént engedje el. Az események ilyetén fordulata számomra csak még jobban megerősíti, hogy Ön jól döntött, jó lépéseket tett. Erre a nagy változásra ennek a személynek mindenképpen szüksége volt. Az Ön becsületessége, kitartó nyitottsága is kellett ahhoz, hogy ez a gennyes seb kifakadjon. Higgye el, így van rendjén, ahogyan történt. Néha szükségünk van ezekre a változásokra, nem kell tőle félni. Ezzel a lépéssel ez a volt munkatársa talán új életet fog kezdeni. Imádkozzék is érte, hogy ez be is következzék!
Kedves lelkiatya a gyónási titkot eltörlik? Meg fog szűnni a gyónás? Mit tesz a Vatikán ha ez bekövetkezik?
Ilyen butaságot! Sem a gyónást, sem a gyónási titkot nem törlik el. Nagy ereje ez ám a katolikus meg ortodox egyháznak. Azért is próbálják aláásni, kipellengérezni. De nem kell aggódni. A pokol erői nem vesznek erőt rajta! (Mt 16,18)
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy aki önkielégítés függő az halálos bűnben él? Most szeretnék teljesen megszabadulni tőle. Gyónásra is készülök és nem tudom hogy ezt hogy gyónjam meg. Azt mondta egy pszichiáter hogy nem létezik ilyen pornó függőség nélkül, de én már nem nézek pornó filmet 20 éve. De az önkielégítéssel küzdök nagyon, érdekes hogy a menstruáció előtt a legnehezebb. Azt is mondta hogy az önkielégítés se nem jó se nem rossz. De én nem tudom, mert nem így tanultam. Egy biztos hogy inkább az atyát kérdezem meg mert a pszichiáter csak összezavart. Válaszát előre is köszönöm onegirl
Az önkielégítés azért rossz, mert továbbra is függésben tart. Sőt, ha nem küzd ellene az ember csak tovább hatalmasodik. Olvastam egy magát tudományosnak feltüntető közlést, amely azt állítja, hogy napi 2-3 alkalomnál megáll a kívánság. Ez óriási hazugság. Már eleve annak sejtetése is félrevezetés, hogy ez a cselekedet olyan, mint a napi étkezés. Szóval nagy erőfeszítésekkel kell kizárni az életünkből. Ha Ön meg tudta tenni, hogy kikecmergett a pornó függésből, akkor jó eselye van arra is, hogy ettől is megszabaduljon. Az életgyónásban mondja el, hogy ezzel még nagy küzdelmei vannak. Szeretné letenni, és nagyon kéri a Mindenható segítségét abban, hogy ez sikerüljön. Kérje ezt Istentől és higgyen is benne, hogy megkapja. Ha netán később mégis újra beleesik, semmi vész, akkor úgy látszik, még nem volt elég erős a hite. Küzdeni kell tovább. De ennek a küzdésnek is megvan az értelme, úgyhogy ne keseredjék el. Az biztos, hogy most, az életgyónás kapcsán jó eséllyel indulhat egy új életnek. Az is lesz. Hogy mennyi és milyen jellegű küzdések lesznek benne, ezt csak a jóságos Isten tudja. Nyilván lesznek, hiszen ez életünk része. A végén válaszolok az első kérdésére: ez nem halálos bűn, ennek ellenére mindenképp meg kell gyónnia. S ha ne adja Isten, esetleg mégis visszaesik, szépen újra meggyónja. Egy szerzetest megkérdeztek: Mit csináltok ti ott, a monostorban? Azt válaszolta: Elesünk meg fölkelünk. Elesünk meg fölkelünk.
Kedves Lelkiatya! Bűnösnek érzem magam. Nem járok templomba, nem vagyok keresztény, de önök mindig megértő, és segítő válaszokat adnak. Bűnösnek érzem magam, mert sokat maszturbálok, és nem tartom magam egy jobb embernek. Az utóbbin már elkezdtem dolgozni, de a maszturbálást olyan nehéz elengedni. Elkezdtem edzeni, és még kick-boxolni is elkezdtem. De önök esetleg tudnak segíteni, hogy mit tegyek még? A családomnak nem szeretném ezt elmondani, ezért örülnék ha tudnának valamit tanácsolni. Válaszukat előre is köszönöm!
Nem tagadom, amit én tanácsolni tudok, az csak Isten segítségével megvalósítható. Éppen abban áll a mi hitünk, hogy fölismerjük, önmagunktól gyöngék vagyunk, de Isten segítségével sokkal többé válhatunk. De azért ugyanazt elmondom Önnek is, amit egy hívő embernek mondanék. Ha sokszor gyötri ez a jelenség, akkor félő, hogy ez már függőséget alakított ki. Éppen ez az egyik legfőbb érv az önkielégítéssel szemben, hogy nem szabad belemenni, mert utána nagyon nehezen tud kikeveredni belőle az ember. A sport nagyon jó. Egyrészt figyelem elterelő, másrészt keményen megdolgoztatja a testet. Főleg, ha ilyen kemény sportágat választott. Persze, ennek is vannak fokozatai, tudom. Ha beszélgetnénk, rákérdeznék, hogy mi az Ön életcélja, mit szeretne megvalósítani az életében? Ugyanis az elterelő tevékenységet ebbe az irányba érdemes kidolgozni. Hogy az ne csak egy pótcselekvés legyen, hanem valóban az élete céljának megvalósításába illeszkedjék. Nem tudom, célja-e, hogy kick-box bajnok legyen? Mert ha nem ez a cél, persze, akkor is folytathatja ezt a sportot, de emellé még választania kell olyan cselekvést, amely jobban illeszkedik az Ön érdeklődési körébe, amit akár egész életén át szívesen csinálna. Mindenkinek van valami ilyen. Ha nincs, meg kell keresni, ki kell alakítani. Kell, hogy valamiért éljünk itt a földön. Csak úgy, céltalanul nem érdemes. Az életcélunkat azonban úgy érdemes megkeresni, hogy azt megbeszéljük a Teremtővel, aki alkotott minket. Ez az a pont, amikor már a hit szükséges ahhoz, hogy az ember fölépítse azt az igazi önmagát, akit a Teremtő elgondolt róla. Mindenesetre Önnek is azt tanácsolom, ennyi imát mondjon ki, még ha nincs is hozzászokva: "Uram, nem tudom, vagy-e vagy nem. De ha igen, kérlek, segíts nekem, hogy azzá váljak, akinek Te elgondoltál engem."
Kedves Lelkiatya! Hamarosan megszületik az első gyermekem, nagy az izgalom. Kérem szépen, imádkozzunk értünk, hogy minden rendben legyen. Nagyon köszönöm. Dicsőség Jézus Krisztusnak!!!
Nagyon nagyon szép dolog ez! El ne feledjen hálát adni az Úrnak. Ne csak aggódásaiból fakadó kérésekkel ostromolja őt, hanem ismerje föl boldogságának csodálatos ajándákét, és köszönje meg, hogy ilyen nagy örömmel gazdagítja Önt az Úr. Igen, kérése szerint imádkozom, imádkozunk Önért. Legyenek áldottak mindahányan a családban. S mikor majd szépen cseperedik ez a kis emberke, akkor minél hamarabb ajándékozzák meg őt egy majd később több kistestvérrel. Akkor lesz neki is még boldogabb az élete.
Kedves Lelki atya! Lenne egy kérdésem: Ádámnak és Évának ki az anyukája és ki az apukája és ők soha nem voltak babák? (Csak ezek a kérdéseim vannak) A válaszát előre is köszönöm!
Ők azok, akiket Isten szülők nélkül megteremtett. Hogy ez pontosan, tudományosan leírható módon, biológiailag hogyan történt, arról sejtelmünk sincs. De alighanem kimondható, hogy ők soha nem voltak kisbabák.
Kedves Lelkiatya! Megmaradhatok a továbbiakban egy olyan munkában,ahol a helyem egy kolléga elküldéséhez vezetett? Közel tíz hónapja vagyok ezen a unkahelyen,ahol az említett kolléganő a belépésem óta szurkálódott,lenézően,flegmán válaszolt,ha kérdeztem. Volt hogy napokig nem szólt hozzám,ha bementem az egyik helyiségbe ő kiment. Volt,amikor egy helyiségben voltunk és hátat fordított nekem,és vagy az ablakon kifelé nézett vagy épp a telefonját nyomkodta. Nem értettem,mert soha okot nem adtam rá, és mások is látták a velem szemben tanúsított viselkedését. Én soha nem szóltam neki vissza,nem panaszoltam be a főnökúrnak,de múlt pénteken egy újabb bántó és gúnyos válaszadásakor megkérdeztem őt: miért válaszolsz nekem mindig így?! Erre ő fogta magát,felpattant és elvonult. Bevallom elsírtam magam,mert feltört bennem minden bántás és sértés ami ez idő alatt lenyeltem. Mikor a főnökúr megérkezett,kértem,hogy szeretnék beszélni vele a kolléga jelenlétében. Azt tudnia kell,hogy más kollégák már többször jelezték,hogy ez a probléma fennáll,és ez egyes korábbi,viszonylag új kollégákat is érintett,akik miatta mentek el. Így hatszemközt álltunk,és megkérdeztem a kollégát mi a a baja velem,de nem tudott semmit mondani,mert szerinte ő semmi bántót nem tett. Én viszont azt mondtam,hogy a nyári szabadságolásokra tekintettel augusztus végéig maradok,de utána elmegyek. Mire ő is felvetette,hogy elmegy,de én azt mondtam ezt ne tegye,mert ő már több éve(17 éve) itt van,én megyek,mert ő hűséges a munkáltatójához. A főnököm hallgatott,csak annyit fűzött hozzá,hogy mások is panaszkodtak a kolléga viselkedésére. A felmondásomra azt mondta,hogy nem szeretne elengedni,s megkérdezte,csak ez az oka? Én elmondtam,hogy sok más is van,többek között,a próbaidő lejártakor,ahogy azt kilátásba helyezte,nem emelt a béremen,és amikor januárban bérkorrekcióra került a sor,egyedül nekem nem emelt,pedig akkor én is ott voltam. Talán emlékszik is rá atyám,kérdeztem is akkor,jogos e a felháborodásom. Amit tanácsolt, megkérdeztem, miért hagyott ki engem egyedül,de a válasz az volt,mint most: mivel nem rég jöttem, nem gondolt rá. Most viszont már hozzá tette,hogy pont most akarta megemelni a béremet. De én ezt már nem hiszem,talán csak azért mondta,hogy megtartson. Igazából már nem is a pénzről van szó,hiszen elfogadtam a döntését,hanem elvekről,megbecsülésről. Én elmondtam amit akartam,és lezártam azzal,hogy menjünk dolgozni. Eltelt a hétvége és a hétfői munkanapon,minden úgy történt,mintha semmi baj nem lenne. A kolléga beszélt mindenkivel,csak velem nem,a főnök látszólag nem próbált tenni semmit,hogy javuljon a helyzet. Aztán másnap reggel,azzal fogad,hogy előző este elküldte a kollégát. Közös megegyezést akart,de ő lelépési díjat kért. Mint kiderült,elmondása szerint,azért csinálta évek óta,hogy elküldjék. Mindenkit szidott,senkire sem volt jó szava,azokra sem, akikkel majd húsz éve együtt dolgozott. Nekem viszont kimondhatatlan lelkifurdalásom van,még ha igaz is,amit állított. Hiszen én okoztam ezt és nekem nem ez volt a célom. Hiába mondják,ezt rég megkellett volna lépni,hiszen négy kolléga is miatta ment el,de ez engem nem nyugtat meg,mert végül is miattam történt mindez. Amiatt,hogy már nem bírtam a lelki nyomást és muszáj volt szólnom. Most viszont azt kívánom,bár ne tettem volna! Olyan lelki nyomás nehezedik rám,hogy ennek árán én képtelen vagyok itt maradni. Nagyon nagy szükségem lenne a tanácsára ,mindig bölcs és igaz meglátására és nagyon remélem,hogy hamarosan válaszol majd nekem.
Igen, igyekszem hamar válaszolni. Bár ez nagyon sok esetben nem sikerül. Mindenkinek köszönöm a türelmét. Ha a kollégái szava nem nyugtatta meg, hogy ennek így kellett lennie, akkor én szeretném megnyugtatni, hogy a lehetőségek szerint szépen, emberi módon viselkedett ebben a nehéz helyzetben. Ön semmi olyat nem tett, ami miatt szégyenkeznie kellene. Sőt, azt gyanítom, hogy néhány munkatársában egy kis tiszteletet is kivívott ezzel a szép emberi magatartásával. Például azzal, hogy igyekezett tűrni, nem ártani annak, aki Önnek sok rosszat tett. A "kibukás", hogy elsírta magát, nagyon is emberi és érthető jelenség. Azt pedig, hogy ez erőt adott Önnek, hogy lépjen, tekintheti egy kis rásegítésnek, mert ezt a lépést egyébként nem tette volna meg. S ekkor sem panaszkodott a társára, hanem igyekezett föltárni az okokat. Könnyen lehet, hogy az illető örül is, tehát igaz az, amit mondanak, hogy ő ezzel akarta kicsikarni, hogy nagyobb lelépési díjjal bocsássák el. Gondolja csak el, Ön annyira fontos a főnöke szemében, hogy az Ön maradása érdekében még ezt a lépést is megtette. Elhiszem, hogy lelkiismereti nyomást érez, de ennek forrása nem az, hogy Ön valami rosszat tett volna. Ezt az egész esetet nem kell meggyónnia. Csupán sajnálja az embertársát, ez okozza a belső nyomást. Ez megint szép és tiszta emberi érzés. Én azt tanácsolom, hogy maradjon. A főnök fizetésre vonatkozó érvelését is teljesen elfogadhatónak tartom, vagyis, hogy először valóban nem gondolt emelésre, de most már emelni akart. S most bizonyára meg is teszi. Úgy tűnik, több emberi gyöngeség is közrejátszott ennek a nehéz helyzetnek a kialakulásában. Például a főnök gyengekezűsége. De ezt nem az ő megítélése miatt mondom, csak azért, hogy minél tisztábban lássa a helyzetet. Azzal semmi rosszat nem tesz, ha marad, ha viszont elmegy, akkor ezt az embert, a főnöké és talán a munkatársi kört is nehezebb helyzetbe hozza. Ne felejtsen el imádkozni az elmenő munkatársáért, hogy Isten segítse meg őt a további életszakaszában. Szerintem ezen túl ebben a dologban nincs teendője.
Kedves Lelkiatya! Már két levelet is írtam Önnek amire azt válaszolta, hogy kerüljem el a hasonlítgatást, mert vagy jobbnak vagy rosszabbnak fogom magam érezni másoknál. Javasolta, hogy Krisztus legyen az egyetlen mérce. Tegnap meg is tapasztaltam, hogy mennyire igaza van. Nem szoktam szentekről olvasgatni, szándékosan nem. Nagyon sok katolikus, római katolikusok akiket ismerek,szívesen olvas róluk, szereti őket, kéri a közbenjárásukat. Megtapasztaltam már a múltban is, hogy rám inkább rossz hatással van ha olvasok róluk, kivéve az apostolok, tegnap is így lett. Kivételesen elolvastam mit írnak egy katolikus facebook-posztban az egyik szentről és teljesen rossz, fájdalmas gondolataim lettek. Olyanok, hogy én sose leszek elég jó tanítványa Jézusnak, nem teszek elég fontos dolgokat, Jézus biztos amúgy se szeret. Szokott lenni olyan gondolatom, hogy "én egy senki vagyok, aki nem tett Jézusért semmit" és ezt így is érzem, pedig egyébként mások meg nekem mondják, hogy milyen jó amit csinálok, valaki azt is bevallotta, hogy irigyel is engem amiért annyi mindent teszek Jézusért meg hogy szeretnének mások ott tartani ahol én. Arra mondta ezt, hogy adományokat gyűjtök, naponta sokat imádkozok, megyek szentségimádásra, sokkal kevesebb bűnöm van meg nem is tudom még mi. Nem hatott meg, hogy ezt mondta, vagyis örültem ha jó kereszténynek tart, de nem éreztem magam olyan kiemelkedőnek ettől a dicsérettől. Minél többet teszek Jézusért és minél jobban szeretem, annál jobban látom a hiányosságaim. Egy bizonyos kérdés miatt írom az egész levelet. A Sátán praktikája szerintem, hogy hasonlítgatásra késztet és akkor rossz érzéseket kelt bennem. Tipikus dolog, hogy elhiteti velem, hogy azért nem vagyok elég fontos, Jézusnak azért érek kevesebbet, mert én nem alapítottam kolostorokat, nem tudok csodákat véghez vinni, nem vagyok apáca egy kolostorban, nem térítettem meg rengeteg embert, nem ostorozom magam mint a szentek egy része és még sorolhatnám. Főleg a szentek egy bizonyos típusánál piszkál engem: ez a kolostoralapító, csodákat teljesítő, aszkézisben élő, látomásokat kapott, stigmátákat viselő szent az, akihez képest a Sátán mindig azt mondja nekem, hogy én egy nulla vagyok. Két tényező van, amiről szerintem én mindig vagy elfeledkezem vagy észre sem veszem. Az egyik az, hogy, korábban én írtam Önnek a töviskoronáról, amit beszereztem és ami nagyon sokat segített nekem a keresztény életemben. Nos, egy alkalommal az ágyam mellé tettem a földre éjszakára és reggel majdnem ráléptem. Pontosabban, súrolta a lábam és lehet bele is fúródott volna a lábamba ha nem ülök az ágyon és úgy érintkezik a lábammal hanem felálltam volna és ránehezedik a súlyom. Máskor pedig, hogy jobban érezzem Jézus fájdalmait és megszabaduljak kísértésektől, kicsit beleszúrtam az ujjamba, éreztem is és egy pici nyoma is maradt, de elmúlt és egyébként egyáltalán nem vérzett, nem is fúródott bele a húsomba. Isten szerintem nem bánja, hogy beszereztem egy ilyen tárgyat, mert valójában adott egy jelet, hogy nyugodtan megvehetem, ezért mertem megvenni és sok kísértésnél nagyon hasznos volt, mert elmúlt a kísértésem már attól ha ránéztem. Viszont ezek az esetek, amikor megúsztam sérülés nélkül, azt a benyomást keltik bennem, hogy talán Jézus pont, hogy meg akar engem menteni a fájdalmaktól. Sok szentet nem akart, elvárta tőlük meg azzal tette szentté őket, hogy azt eltűrték, de engem meg mintha mindenáron meg akarna védeni, különösen az olyan fájdalmaktól, melyek hasonlóak az ő tövisek és szegek okozta fájdalmához. Persze biztos az az igaz oka, hogy nem vagyok rá méltó, de a szívem mélyén valami azt súgja, mintha annyira szeretne, olyan szeretetet érezne irántam valami számomra még ismeretlen oknál fogva, hogy mintha még a sok szentnél is jobban szeretne, pedig ez nem igaz, hisz mindenkit ugyanannyira és ugyanúgy szeret. Máskor mondta már nekem egy keresztény barátom, hogy ő úgy gondolja, engem jobban szeret Jézus mint őt. Nem foglalkoztam ezzel, mert elvileg ez lehetetlen, pedig akkor is azt súgta a szívem, hogy ezt Jézus mondatja vele. Bár bizonyos emberek közelebb álltak hozzá, Lázár, János, az édesanyja, lehet emberileg tényleg van benne valami, hogy máshogy szeretek embereket, de elvileg mindenkit ugyanannyira szeret. De ezt tegyük is félre, ez biztos nem igaz, hogy engem jobban szeret. Pedig most is, ahogy ezt írom, valami a szívemből azt súgja, igen, de hagyjuk inkább. A fájdalmaktól megmentett, de az imádságban viszont nagyon kellemes, örömteli, boldogító érzéseket adott nekem, olyasmi volt mint egy extázis vagy hasonló érzés, de nem teljesen az. Olyan, mintha nekem Jézus más utat szánna, nem olyat mint azoknak a kolostoralapító, magukat ostorozó, csodatevő apáca vagy szerzetes szenteknek. Mintha ezt akarná nekem megmutatni ezekkel a tapasztalataimmal. A másik tényező, ami felett elsikkad a figyelmem, az az, hogy majdnem az összes bűnömet elvette Isten, a legtöbbjük még kísértés formájában sem jelentkezik. Ha mégis, akkor csak akkor mikor panaszkodok Istennek erről, hogy nem értem miér nekem ad ilyen kegyelmet és mikor nem vagyok elég hálás. Akkor mintha megunná a vinnyogásom és visszaadná egyetlen alkalom erejéig, hogy lássam csak, mi az amitől meg lettem mentve és megtisztultam. Olyankor rá is jövök és kérem is a bocsánatát. 3 napja is így jártam, jött egy kísértés amitől Isten már amúgy teljesen megtisztított engem és bár sikerült ellenállnom a kísértésnek, még így is rossz volt. Önkielégítésre voltam kísértve, ami már sose kísért engem. Magamtól a neten se keresek semmi erotikus dolgot és csak a kezeimmel sem teszek semmi ilyet. Még amikor feljön magától a neten a hírfolyamban egy ezzel kapcsolatos cikk, még az se késztet semmire, rá se kattintok, csak görgetek tovább. Ha átgondolom, sokkal több olyan bűnöm van, amitől már megtisztultam mint olyan, amitől nem. Ha az alaphelyzetet nézem és nem nézem azokat a kivételes kísértéseket, amiket szerintem fegyelmezés miatt kapok a vinnyogásaim után, akkor azt mondhatom, hogy összesen 2 bűn van, amivel küzdök még, de már azokkal is egyre kevésbé és már eljutottam oda, hogy inkább azért küzdök, hogy olyan legyek mint Jézus, hozzá hasonlóan szeressek, gondolkodjak, cselekedjek és nem azon kell vért izzadnom, hogy a sok kísértésem hogy küzdjem le és ne önkielégítsek, ne hazudjak, ne verekedjek, ne lopjak, ne egyek/igyak mértéktelenül, ne nézzek erotikus dolgokat, ne veszekedjek másokkal és a többi bűn, amit akár keresztény emberek is elkövethetnek. Efelett nagyon el szokott sikkadni a figyelmem, de ma csak úgy a semmiből mintha rájöttem volna arra, nem tudom, a Szentlélek volt-e ez vagy más, hogy egyébként az én megtisztulásom, egyre kevesebb bűnöm, kísértésektől való szabadulásom, az, hogy már nem ezen kell szenvednem hanem egyre inkább arra koncentrálhatok, hogy olyan legyek mint Jézus, nem csak a bűn hiányában hanem amúgy is, ez is ér annyit mint amikor egy szent kolostorokat alapít, ostorozza magát, látomásokat és stigmátákat kap. Valóban nem jó magam másokhoz hasonlítani, de még az is átfutott az agyamon, hogy talán én még nagyobb ajándékot és kegyelmet kaptam mint az, akihez a Sátán hasonlítgat engem, nagyobb kegyelem ez mintha alapítanék egy kolostort, csodákat tennék, stigmátákat kapnék, szentté lennék avatva. A keresztény utam során arra jöttem rá, hogy szerintem nehezebb bűnöket nem elkövetni, kísértéseket leküzdeni, fokozatosan minél több bűntől megszabadulni és a következő szintre a Jézushoz való teljes hasonulásra koncentrálni mint megtenni dolgokat, kolostorokat alapítani, imádkozni, másoknak segíteni, böjtölni, magunkat ostorozni. Azért gondolom, hogy talán így van, mert a bűn az, ami annyira része az emberi természetnek. Inkább az ellenkezik az emberi természettel, hogy ne essen bűnbe, kibírjon egy kísértést, tisztán éljen és nem annyira az, hogy jót tegyen. Ha Krisztus halálára és feltámadására, áldozatára gondolok, arra is azért volt szükség, mert a bűn választott el minket Istentől, nem az, hogy a bűnök mellett amúgy képtelen lettünk volna jót tenni. Saját magam is tapasztaltam, hogy egy időben nagyon sok jót tettem, de sokkal több bűnöm is volt. A jó dolgok jók, de inkább így vagyok Jézushoz hasonlóbb, hogy nincs már annyi bűnöm, mintsem akkor voltam. Ezzel a hosszú levéllel azt szeretném kérdezni, hogy az Ön véleménye szerint helyesen látok-e dolgokat és mindaz, amire úgy érzem, rájöttem, jöhetett-e a Szentlélektől. Ha esetleg valamilyen más tanácsa vagy megjegyzése lenne, talán bátorítása, azt is szívesen, hálásan fogadnám. Lehet teljesen rosszul látom az egészet, ha így van, azt is elfogadom mint véleményét.
Megörültem, amikor levele elején azt írta, belátja, hogy nem érdemes másokhoz hasonlítgatni magunkat, s ennek igazságát meg is tapasztalta. Ennek ellenére, úgy látom, hosszú levelében megint a legtöbb gondolata akörül forog, hogy mások milyenek és Ön milyen. Igaz, felfedi, hogy az egyáltalán nem hatja meg, ha más valaki jobbnak látja Önt, de attól tartok, ennek ellenére továbbra is fontos Önnek, hogy ki hol tart, az egyes szentek, a körülötte lévők és Ön. Igen, ez kísértés. Ez még nagyon ott van a gondolataiban. Nem tudom, hogy az említett két bűn között ezt számon tartja-e, de valójában ezt is mindig érdemes meggyónnia, hogy ettől a rossz gondolkodástól még korántsem sikerült megszabadulnia. Hozzá kell tennem, hogy az is teljesen félrevezető, ha úgy látja, hogy több bűntől szabadult meg, mint ami még megmaradt. Kedves testvérem, ez teljes tévedés. Márcsak azért is, mert a bűnök nem mindig számszerűsíthetők, de kivált azért, mert egyáltalán nem lehetünk abban bizonyosak, hogy mindent látunk magunkban, magunk körül. Az ember látása a hittel folyamatosan tisztul, de legalábbis a szentek életének tapasztalata, hogy ennek eredményeképpen egyre bűnösebbnek tartják magukat, nem pedig azt érzékelik, hogy egyre kevesebb a bűnük. Azt javaslom Önnek, hogy olvassa a szentek életét. Lehetőleg ne csak a világhálón keresztül, hanem könyvek formájában. Még nagyon sokat kell tanulnia, hogy megértse, mit is jelent a Krisztus követés, a keresztény élet, az életszentség. A szentektől sokat lehet tanulni. Ha megismeri egyik vagy másik életét, tetteit, abból nem arra kell gondolni, hogy ettől Ön messzire van vagy sem. Nyilván nagyon messzire, ezt leszögezhetjük. De azt keresse, azt próbálja megérteni, hogy Isten Szentlelke hogyan dolgozik a szentekben. Egyébként mindenkinek más és más útja van. Önnek a sajátját kell megtalálnia. Csaknem biztosra vehető, hogy nem kér Öntől monostor alapítást, sem önostorozást vagy efféle rendkívüli dolgokat. De a szentektől az egyszerűséget is megtanulhatjuk, nem csak a rendkívüliségeket kell meglátnunk bennük.
Kedves Lelkiatya! Egyik idősebb ismerősöm már több alkalommal beszélt arról, hogy k?t megszületett gyermeke után a harmadikat elvetette. S?r, hogy nagyon megbánta. ?n ilyenkor semmit nem tudok mondani neki az együtt?rző tekintetemen k?vül, mert vádolni nem akarom, de feloldozni sem tudom. (Ő református, de egyáltalán nem gyakorolja a vallását. ?gy ?rzem, hogy valami?rt van benne egy ellen?rz?s az Egyházzal szemben) Neki ez biztosan óriási lelki teher ?s mióta megtudtam, azóta nekem is. Az imádkozáson k?vül mit lehet ilyenkor tenni vagy mondani neki?
Nagyon javaslom, hogy vegyen részt gyógyító lelkigyakorlaton. Ez mindig olyan mély seb, hogy nagyon nehéz belőle kigyógyulni. Kifejezetten az abortusz fájdalmától szenvedő személyek számára szoktak lelkigyakorlatot tartani. Erre nyugodtan elmehet reformátusként is. Sőt, nagyon is javasolt. Ha idegen neki a lelkigyakorlat szó, akkor mondhatja neki, hogy ez egy csoport terápia, ahol a vele hasonló sorsúakkal közös gyógyulást élhetnek meg. Most hirtelen nem találtam a közeljövőben ilyen lelkigyakorlatot, de figyelni kell az erről szóló híradásokat. Olaj Anett elérhetőségét megadom, aki szokott ilyeneket szervezni. Vagy akár személyesen is lehet őt megkeresni egy beszélgetés erejéig. Hangsúlyozom, nagyon nehéz ebből a gyógyulás, szabadulás. (Erről egyáltalán nem beszélnek az abortusz pártiak!) De a jó hír az, hogy lehetséges.
    ... 44 45 46 47 48 
49
  50 51 52 53 54 ...