Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenegy meg tíz? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Ma ezt hallhattuk az Apostolok Cselekedeteiből a latin rítusú miséken: "A jeruzsálemi hívek állhatatosan kitartottak az apostolok tanításában és közösségében, a kenyértörésben és az imádságban. Szent félelem töltött el mindenkit, mert az apostolok révén sok csoda történt és sok jel adatott. A hívek mind összetartottak, és közös volt mindenük. Birtokaikat eladták, és az árát szétosztották azok között, akik szükséget szenvedtek. Mindennap összegyűltek a templomban egy szívvel- lélekkel. A kenyeret házaknál törték meg. Örömmel és tiszta szívvel vették magukhoz az ételt. Dicsőítették Istent, és az egész nép szerette őket. Az Úr pedig naponként vezetett hozzájuk olyanokat, akik hagyták, hogy megmentsék őket." Nem lenne jobb újból egy ilyen egyháziság felé elmozdulni, ahol a kis közösségek tagjai többé-kevésbé vagyonközösségben élnek? Tudom, hogy tökéletesen nem tudjuk modellezni azt, ami kétezer évvel ezelőtt volt, de számomra nagyon úgy tűnik, hogy egyáltalán nem is próbálunk erre törekedni... Válaszát előre is köszönöm!
De, pontosan így van. Nagyon jó volna ehhöz az ősegyházhoz hasonlítani vagy legalábbis közeledni felé. Egyébként minden egyes egyházi megújulás ezt a kezdetet veszi alapul és mintául. A protestantizmus is, látva az akkori romlott egyházat, ezt tűzte ki maga elé. Bizonyos pontokon meg is valósította, de aztán őket is eltérítette az intézményesülés, illetve a bűnök miatt a tökéletes szeretetközösség hanyatlása. De mindig újra és újra kell próbálni építeni, vagy legalábbis, amit lehet, abból megvalósítani. Egyébként a szerzetes közösségek leginkább ilyenek. De épp az emberi törékenység miatt nyilván az sem tökéletes, hiszen nem valósul meg Isten eredeti szándéka, hogy a férfi és a nő szerelemben egyesüljön, és így adja tovább az életet. Érdekes jelenség Görögországban Athosz hegye, ahol soha nem születik senki, hiszen ott nincsenek családok, ott csak meghalnak az emberek. De amikor elmegyünk egy szerzetes közösségbe, akkor kicsit belekóstolunk ebbe a még tökéletlen, de mégis az őskeresztény közösséghöz hasonló imádságos élethelyzetbe, az lelkileg nagy megerősítést, feltöltődést jelent.
Kedves Lelkiatya! Tamás apostol vajon a többi tanítványtól tudta meg, hogy megmaradtak az Úr Jézus sebei, vagy ez a napnál is nyilvánvalóbb volt, hogy így kell lennie? Az evangéliumi szövegben mintha kimaradt volna ezzel kapcsolatban egy fél mondat, hiszen logikailag nem érthető, hogy miért vette azt Tamás biztosra, hogy ha feltámadt az Úr, akkor láthatók a sebek is (az alapján, hogy leprásokat gyógyított meg, nyilván a saját sebeit sem kellett volna megtartania). Válaszát előre is köszönöm!
Ez nagyon jó kérdés, és Tamás apostol történetével kapcsolatban még több, hasonlóan izgalmas kérdést lehet föltenni. A legbecsületesebb válasz az, hogy nem tudjuk. Mégis érdemes rajta elgondolkodni. Én magam arra jutottam, hogy Tamás ezzel akart bizonyosságot szerezni arról, hogy valóban ugyanazzal a Jézussal fog találkozni, akit meghalni látott. Éppen a sebek igazolták, hogy a föltámadott ugyanaz a Jézus, mint akit keresztre feszítettek. Így lett ez a mi hitünknek is sarokköve. Bizánci szövegeinkben énekelünk arról, hogy "milyen jó volt Tamás hitetlensége, hisz a hívek szívét megismerésre vezette..." De magyarázhatjuk ezt a jelenséget úgy is, hogy mivel Tamás ezt vette fejébe, hogy neki a sebek lesznek a bizonyíték, ezért Jézus neki a sebeivel együtt jelent meg. Máriának nem a sebeit, hanem a hangját mutatta meg, amikor nevén szólította. Mindenkinek úgy, ahogy arra neki szüksége volt. Jézus sebei egyébként az egyház sebeire is utalhatnak. Éppen ez igazolja, hogy az Egyház a föltámadásból él, hogy sebei ellenére is a dicsőséges Krisztust hirdeti. Az Egyházat Krisztus titokzatos testének mondjuk, amely szintén hordozza a sebeket. Az Egyház rengeteg sebből vérzik, melyeket mi, bűnös emberek ütünk rajta. (Miként Jézus is a mi bűneink okozta sebeket hordott.) Ezek csak találgatások, gondolati próbálkozások, amelyeknek azonban mindegyike közelebb vihet Krisztus és az ő föltámadása titkának megértéséhöz.
Feltámadt Krisztus! Kedves Lelkiatya! Ha az atya véletlenül úgy áldoztatott meg, hogy a kabátomra is került a Szent Vérből. Mit tehetek ebben az esetben?
Ilyenkor érdemes nyomban az atya vagy - ha van - a diakónus segítségét kérni, hogy a nála lévő kendővel, amennyire csak lehet, törölje szárazra az érintett ruhadarabot. Ha ez a szentáldozáskor nem történt meg, akkor nyugodtan odamehet a Szent Liturgia után, és akkor kéri meg őket. Ha ez már nem lehetséges, akkor otthon előbb papírtörlővel törli szárazra, amely papír darabokat megszáradás után eléget, utána pedig nedves kendővel tovább törli, amely kendőt pedig úgy öblít ki, hogy az öblítő vízet növényekre önti vagy kiviszi a természetbe. Kérem, ha csak lehet, ezeket a mozdulatokat tegye meg.
Tisztelt lelkiatya! Azzal, a kérdéssel szeretnék önhöz fordulni, hogy ,a régi antik-görög-római irodalmi műveket szabad-e egy hívő keresztény embernek olvasnia?
Igen, nagyon hasznos és sok értéket közvetítő irodalmi alkotásokról van szó. Nyilván nem vallási tartalmú művek ezek, még ha istenekről is van benne szó. A legtöbbjükre, főként az antik kor vége felé már senki sem úgy tekintett, mint valódi istenekre, hanem mint a kultúrájuk elemeire, részére. Mi is így tekinthetünk ezekre az irodalmi személyekre és a róluk szóló történetekre, mint az emberi kultúra részeire, akiknek és amelyeknek ismerete hozzásegít sok emberi dolog megértéséhöz.
Kedves Lelkiatya! Ezotéri?val kapcsolatban szeretnék feltenni kérdést.Az illóolajak,illetve az azzal történő ter?pia ebbe a kategóri?ba esik- e? Pl.a doTerra illóolajok.Ezeket az illóolajakat haszn?lom p?rologtat?sra meg prób?ltam belsőleg is vízbe csöppentve f?rads?g ellen meg az arcüregre is hasznaltam inhalalasra.Vagy a levendul?t csót?nyok t?voltart?s?ra is haszn?ltam a lak?sban.Vegyészként semmi kivetnivalót nem tal?lok benne,keresztényként sem bennem nincsenek rossz érzések ezekkel az olajokkal kapcsolatban.Nem var?zsl?s,kereskedés vagy különféle keleti praktik?k mint pl.jóga szempontj?ból haszn?lom.De nem szeretnék félrecsúszni még véletlenül sem,ezért keresek v?laszokat.Szeretem több oldalról megvizsg?lni a dolgokat B?r m?r amint írtam bennem nincsenek rossz érzések ezzel kapcsolatban,a belső ir?nytűm az súgja ezekkel a dolgokkal akkor van gond ha valaki m?s praktik?kat is t?rsít hozz? és jobban hisz ebben mint a jó Istenben.Eszközöknek tartom őket.Egyébként massz?zs alkalmaval is alkalmazza a masszőr az illóolajokat vagy ilyen alapú krémeket stresszold?s,stb.célj?ból.A masszőr egy keresztény hitű,mélyen vall?sos asszony aki Istenről is sokat beszél massz?zs közben aki nyitott r?.Nekem ezek a dolgok az illatok,massz?zs,a jó Istennel töltött idő,szentsegek,Szentmise,lelkibeszélgetések sokat segítenek.Volt egy nagyon nehéz időszak az életemben amit egy esemény v?ltott ki.Ezért prób?lok a test és a lélek egységére figyelni.Pasztor?lpszichológushoz is j?rok aki egyben ment?lhigiénés szakember is.Erre is szükségem volt a nehézségek tiszt?z?s?ban,de fontosnak tartottam hogy olyan pszichológust tal?ljak akivel Istenről,a vele való kapcsolatról is tudok beszélni. V?lasz?t előre is köszönöm!
Az illóolajok valóban jótékony hatásúak lehetnek, ez nem vitás. A legtöbbjük egyszerű gyógynövény kivonatokat tartalmaz, amelyek jótékony, gyógyító vagy akárcsak nyugtató hatása nem lehetséges. Ezek használata akár belégzéssel, akár bedörzsöléssel semmi nehézséget nem jelent. Az Ön által említett termékcsaládban mégis zavarónak tűnik, egyrészt az igen magas ár, másrészt a némelyik anyaghoz hozzáfűzött, meglehetősen zavaros magyarázat. Az "összpontosító" meg a "megvilágosító" hatású keverékek nevei roppant gyanúsan hangzanak. Nincs is mellette semmi magyarázat, igazolás, hogy az adott keverék milyen módon is hat megvilágosító erővel. Ha viszont csak némely terméknél is találok ilyen zűrös elemeket, akkor nekem már az egész kínálat nagyon gyanúsnak tűnik. Úgyhogy, ha megkérdez, én azt mondom, ezeket a termékeket inkább kerülje. Érdemes alaposabban utánanézni, hogy melyik gyógynövény mire hat, és azokat tartalmazó olajokat használni.
Kedves Lelkiatya! Nagyon bánt egy olyan dolog, amiről nem tehetek és nem is szabad akaratom döntése volt. Beleszerettem valakibe és ez nagyon elszomorít. Alapvetően ez nem egy tragédia, de szomorú vagyok mégis. Nem vagyok teljesen biztos abban, hogy a férfi, akit szeretek, mit érez irántam. Sokszor tűnt úgy, hogy viszonozza az érzéseim, egy barátnőm szerint is így van, de közben nem merem elhinni és túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. Valahogy úgy vagyok, hogy mindig hajlamos vagyok elbizonytalanodni és néha úgy érzem, csak akkor tudnék hinni a viszonzásban ha megcsókolna vagy magához húzna és elkezdene simogatni, puszilgatni. Úgy érzem, én másból nem tudok érteni, főleg ha róla van szó. Nem tenne csak úgy ilyet, mert Istennek tetsző életet él, az emberi kapcsolatait is ez befolyásolja. Ez a paradoxon az egészben, hogy pont a krisztusi élete miatt nem tenne ilyet, az Isten akarata alapján él, neki az fontosabb mint a földi örömök és emiatt tudom, hogy ha van szándéka, akkor az tiszta és bízhatok benne, de pont ezért olyan nehéz elhinnem, hogy érezhet valamit irántam, mert szerintem az Istenhez nagyon közel álló, erős hitű, önmegtartóztatásra képes, a hitet a világ fölé emelő férfiakról néha az lehet a külső szemlélő benyomása, hogy biztos nem érdekli a szerelem, a romantika, a testi szerelem, bármilyen földi dolgok. Ha a próféták életére gondolok, akkor is valahogyan olyan hihetetlen az, hogy ugyanaz a férfi egyszerre volt próféta, térítő, csodatevő, vezető egyéniség aki Isten akaratát viszi végbe és férfi, aki szerelmes volt, , aki szívesen volt a szeretett nővel, akinek családja volt. Jó példa erre Mózes vagy Jézus tanítványai között Péter, házasok voltak mindketten. Keresztelő Szent János már teljesen más volt, tényleg csak Isten érdekelte, úgy tűnik, a tőle kapott feladatát annyira komolyan vette, hogy az életét sem féltette, senki nem tudta eltántorítani. Róla el tudom képzelni, hogy semmiféle szerelem nem érdekelte soha. Úgy gondolom, nagyon jól láthatóan ütközik a két gondolkodásmód Jézusban, aki a valaha volt legnagyobb feladatot kapta az Atyától, aki küldte, a lehető legtöbbet tett az Atyáért és az emberekért, aki ennek szentelte egész földi életét, ezért jött. ugyanakkor bort ivott, biztos szerette a finom ételeket, volt esküvőn ahol biztos jól érezte magát, akár még táncolt is, gondolom tudta értékelni a szép és jó dolgokat az életben, volt néhány közeli barátja, minden szempontból igazi ember volt. Ami engem illet, tulajdonképpen bármi is történik, mindig felmerül bennem a kétely, hogy mi van ha félreértem a helyzetet és az említett férfi, akiről írtam, mégsem viszonozza, amit érzek. Még ha mond is valamit, amiből következtethetnék arra, hogy nem feltétlenül mondanak ilyet egy barátnak, akkor is utólag elkezdek tartani tőle, hogy félreértem. Ha azt mondja, hogy "gyönyörű vagy", még azt sem tudom teljesen elfogadni és azon kattogok, hogy érezhet-e valamit irántam. Az Istenhez közel álló, erős hitű, nagy szeretettel élő emberek érzelmesebbek amúgy is, saját tapasztalat. Öleltem már meg úgy egy férfit, hogy nem voltam belé szerelmes és ő se belém, csak a keresztény hitünk egy erős kapocs volt köztünk. Nem voltam szerelmes belé, de a felebaráti szeretetem nagyon erős volt. Szóval nem tudom teljesen biztosan, hogy mit érez. Ha viszonozza az érzéseim, az a jobbik eset, de így is, úgy is nehéz. Ha nem viszonozza, akkor azért fáj a szívem, ha viszonozza, akkor meg nehéz lenne nekem elfogadni, elhinni. Imáimban is előhoztam ezt a problémám és azt kértem, hogy ha az általam szeretett személy viszonozza az érzéseim és Isten nem ellenzi az érzéseim, akkor adjon nekem hitet ezzel kapcsolatban, segítsen elhinni. Nem tudom hogyan, de akkor utána valami változott, mert megszűnt a nyugtalanságom, magabiztosabb lettem, valahogyan nem tűnt olyan hihetetlennek a viszonzás. Csakhogy én még ezt is képes voltam utólag megkérdőjelezni, hogy mi van ha ez nem az imáim hatására változott bennem valami. Mindezek csak a kérdésem körülményei, a legnagyobb gond az, hogy elszomorít a bizonytalankodás, már maga a szerelem ténye is elkeserít. Egyszerűbb lett volna nem szerelembe esni, akkor sok mindentől megkíméltem volna magam. Olyan érzésem van mintha valami húzná le a szívem, mint egy odakötött szikla. Ha teljesen bizonyos lehetnék a viszonzás felől, jobban érezném magam, de a saját magam érdekében jó lenne akár bizonyosság nélkül is visszaszerezni a lelki békém. Mit tehetnék ezért?
Levele olvastán a népdal jutott eszembe: Szerelem, szerelem, átkozott gyötrelem. Valóban élő tapasztalat az, hogy szerelmesnek lenni egyrészt csodálatosan boldogító dolog, de azért súlyos szenvedést is jelenthet. Például éppen a viszonzatlan szerelem. Mégis a sorai alapvetően nem erről szólnak, s mint lelkiatya is a szerelem terén tanácsot adni nem is igen tudnék. Először azt a hiedelmet szeretném eloszlatni, hogy az Istennek tetsző életet élő ember ne lehetne szerelmes, ne mutathatná ki az érzelmeit. De Ön is jó példát hozott föl erre. Jézusban megvolt minden emberi érzelem, s mindezt tudta teljesen egészségesen kezelni. Aminek az is része, hogy azt is szem előtt tartotta, hogy kinek mire, milyen gesztusra, milyen szavakra van szüksége. Ilyen a tökéletes szeretet. Erre a tökéletességre egyedül csak ő képes, de azért mi is törekedhetünk rá. Ha jól értem, ez az illető férfiú már mondott Önnek ilyet, tegező viszonyban, hogy "gyönyörű vagy". Ez olyan kijelentés, amely teljesen félreérthetetlen. Hogyha ilyen szavak mögött nem férfiúi vonzalom van, akkor az illető egyenesen tisztességtelen. Mivel azonban Ön úgy beszél róla, mint aki talpig becsületes, tehát ez a része kizárható, akkor ez egy bontakozó kapcsolat, amelynek tiszta szívből örülhet. Ebben az esetben Önnek nincs más teendője, mint a várakozás. Lehet, hogy Ön már szeretne szorosabb testi közeledést is, de az úriember ezt még nem tartja időszerűnek. Ilyenkor nagyon türelmesnek kell lenni, mert valóban súlyos hibát követhet el az, aki a kapcsolathoz nem illő közeledéssel próbálkozik. Ez mindkét oldalról igaz lehet. A másik oldal gyakoribb, ha egy férfi túl hamar próbálkozik öleléssel, csókkal, holott az ismerkedés folyamata ezt nem indokolná. (Persze, a mai filmvilág ezt már teljesen tönkretette, hiszen a csóknak csak sok hónap után volna szabad megjelennie, még a kézfogásnak is, de ez mára teljesen elromlott.) Nagyon helyes ezt a helyzetet imádságban Isten elé vinni. Ezt ne csak egyszer tegye meg. Gyakran, akár minden nap is imádkozhat azért, hogy ez a kapcsolat az Isten akarata szerint alakuljon, formálódjék. Ennek az is része lehet, hogy ha mégsem ez a férfi az Ön élete párja, akkor viszont ez is derüljön ki minél előbb. Akkor a szerelemből való kigyógyulás is hamarabb fog bekövetkezni. De adja Isten, hogy néhány év múlva majd boldog házasok lehessenek - ha Isten is így akarja.
Tisztelt Lelkiatya! Hosszú évek tapasztalata nálam, hogy azok a férfiak, akik udvarolnak nekem, erőszakosnak tűnnek és sosem vonzanak. Ellenben azok, akik cseppet sem teszik a szépet, de békét és nyugalmat sugároznak, igen. Ez utóbbiak általában nálam idősebbek, és a legritkább esetben szabad állapotúak. Aztán a rosszabbik eset, amikor ők is éreznek vonzalmat. A saját korosztályomban nem érzem ezt a fajta érettséget, s így bocsánat, de nem tekintem őket igazán férfinak. Nyilván persze, hogy szeretném hogy legyen társam, de valahogy nem megy. Lelkiekben mit kéne változtatnom?
Azt hiszem, semmit. Ebben a jelenségben nem látok semmi javítani valót. Szerintem egész egyszerűen csak rossz tapasztalatok érték Önt ezen a téren. Nyilván olyan férfire van szüksége, akivel kölcsönösen vonzódnak egymáshoz. Imádkozzék minden nap azért, hogy az Úr mutassa meg, ki legyen élete párja. Erre legyen nyitott. Van, amikor a szív beszél, de nem mindig (főként egy bizonyos kor után). Inkább a lélekre figyeljen! Ha lelki fejlődésben kér tanácsot, ezt mondhatom: hagyatkozzék bátran az Úrra, nagy bizalommal. Legyen nyugodtan igényes, keresse, kérje az "igazit". De ez az igényesség nem azt jelenti, hogy előre megfogalmazza, milyen legyen, s azt a megálmodott figurát hozza el Önnek. ilyen nincs, ezt tévedés volna. Nem ez a bizalom, hanem az, ha nyitott szívvel, Istenre hagyatkozással tud élni.
Kedves Lelkiatya! Van egy dolog ami nagyon zavar , kérem engedje hogy leirjam. Egy faluban lakunk ez egyik hölgy teljesen oda van a fiatal atyáért. Látszik rajta hogy teljesen oda van érte, pedig ő 40 a fiatal atya 25 fölötti nem sokkal. De a hölgy házas, gyereke is van. Soha nem jártak templomba, most jar a fiával, nyomja a fiát, hogy minden áron ministraljon a misen, ő meg az első sorok között ül. Pont úgy ül hogy lassa a fiatal atyát a misen ahogy bent áll. Kérem, hogyan dolgozzam fel? Nagyon zavar ez a dolog. Hogy tehet ilyet egy nő, hogy annyira rajong érte. Én is bellatom tényleg csodálatos a fiatal atya mind kinézetre mind a lelkileg.
Mint látja, a beírt szövegen kicsit változtattam, hogy lehetőleg ne legyen fölismerhető a helyzet. Hiszen hasonló jelenség az ország bármely pontján megtörténhet, tehát tanulsággal is szolgálhat. Teljesen világos, hogy ez a sátán kísértése, amellyel Önt el akarja távolítani akár a templomtól, akár az atyától de leginkább az illető hölgytől, aki, ezek szerint végre elkezdett templomba járni. A tanácsom egyértelmű és világos: úgy fogadja és kezelje ezt a gondolatot, mint kísértést. Nyomban utasítsa el, ne higgyen neki, ne is foglalkozzék vele. Ugyanis az ég világon semmire sem lehet vele menni. Semmit nem lehet vele elérni, csak árkokat ás, távolságot kreál személyek, szép igazságok között. Úgy tekintsen az említett hölgyre, mint megtérő bűnösre, akinek jobban örülnek az angyalok az égben, mint más, régóta templomba járó hívőre (v.ö. Mt 18,13). Az illető hölggyel együtt örüljön, hogy a gyermeke ministrálhat, örüljön annak, hogy néhány személlyel többen vannak a templomban, adjon hálát mindezért. A mérgező gondolatokat, mint idegen testet vesse ki magából!
Tisztelt Lelkiatya! Virágvasárnapi prédikációban egy atya arról beszélt,hogy a legújabb tudományos kutatások igazolták,hogy az utolsó vacsora nem csütörtökön,hanem kedden történt. Ez valóban igaz? Hisz a Szent Hagyomány tanítása is nagycsütörtököt nevezi az utolsó vacsora napjának,az Eucharisztia és az Egyház alapításának. Én próbáltam utánanézni,de csak egy 2011-es brit tanulmányt találtam,de ott nem is keddet,hanem szerdát említi. Aszerint a keveredés más naptárhasználat miatt történhetett. Mt.,Mk.,Lk. ,evangéliumában az utolsó vacsora ideje pészach kezdetekor,Jn. evangéliumában pészach előtt volt. Jézus és a három evangelista régi zsidó naptárat használt,míg Jn. evangélista a hivatalos holdnaptárat. Ez állítólag megmagyarázza azt is,hogy egy éjszaka alatt hogyan történhetett a letartóztatás,kikérdezés és a bírósági tárgyalás,Jézus pere. Lehetséges ez?
Válaszul Székely János püspök atya írását teszem ide: A szinoptikus evangéliumok (Máté, Márk és Lukács) az utolsó vacsora napját a zsidó húsvét előestéjére, csütörtök estére teszik, hangsúlyosan jelzik, hogy Jézus a húsvéti bárányt költötte el tanítványaival. Másnap pénteken, húsvét napján (Niszán hónap 15-én) történt a kereszterefeszítése, a következő nap szombat a nyugalom napja volt, a hét első napján (vasárnap) hajnalban mentek ki az asszonyok Jézus (akkor már üres) sírjához, és ekkor találkoztak a feltámadt Krisztussal. Első látásra túlságosan kevés időnek látszik a csütörtök este és a péntek reggel a sok eseményhez, ami ekkor történt (este kihallgatás Annás főpap előtt, másnap hajnalban a főtanács halálos ítélete, azután kihallgatás Pilátus előtt és a keresztrefeszítés). Azonban a főpapok és a főtanács szempontjából teljesen logikus, hogy ez ennyire gyorsan történt. Csütörtökön este, amikor Jézust elfogták, szembe kellett nézniük azzal, hogy másnap délre az egész város tudni fogja, hogy a híres és sokak által szeretett Názáreti Jézust elfogták és el akarják ítélni. Tudták, hogy sokakban hatalmas lenne a felháborodás, talán zendülés törne ki. A lehető leggyorsabban el kellett érni a halálos ítélet kimondását Pilátusnál és a keresztrefeszítést. Mire a nép felocsúdott, Jézus már ott függött a kereszten. Szent János evangéliuma két ponton egy kicsit más kronológiát követ. A betániai vacsorát hat nappal húsvét előttre datálja (ez a vacsora a szinoptikus evangéliumok szerint két nappal húsvét előtt történt, vagyis szerdán este). Jézus keresztre feszítését pedig János nem húsvét napjára (Niszán hónap 15-ére), hanem az előeste napjára, Niszán 14-ére teszi. (Abban megegyezik a szinoptikusokkal, hogy ez a nap péntek volt). A két különbségnek valószínűleg elsősorban teológiai oka van. János evangélista azt akarja hangsúlyozni és láttatni, hogy Jézus az igazi Húsvéti Bárány (ő idézi Keresztelő János szavait is: ?Nézzétek, az Isten Báránya!?). A zsidó szokások szerint a húsvéti bárányt több nappal húsvét előtt be kellett szereznie a családnak, és biztonságos helyen kellett tartania, hogy semmi tisztátalanság ne érhesse. Ezért jelzi János evangélista, hogy Jézus, az igazi Húsvéti Bárány, már hat nappal húsvét előtt Jeruzsálembe érkezett, megérkezett hogy feláldozhassa magát szeplőtelen bárányként. A keresztrefeszítést pedig azért teszi a János evangélium a húsvét előestére, mert ekkor áldozták fel a templomban a húsvéti bárányokat. Így az igazi Húsvéti Bárányt akkor áldozzák fel, tehát a keresztrefeszítés pontosan akkor történik, amikor a templomban az áldozat szertartása zajlik.
Kedves Lelkiatya! Szerintem én nálam már eljött a vég Nincs türelmem idegesít a családom is gyerekek is rosszak rumliznak Már odáig jutottam,hogy mondtam hangosan Istennek minek adtál gyerekeket ha tönkre tesznek?Milyen ajándék ez ? Rengeteg a baj velük szemtelenek is Hiába imádkozom Szeretnék szép családot de itt minden rossz Már azt mondtam Istennek inkább vegye el az életem holnap mert nekem ez az élet már nem kell!!!!! Mivel minden rossz valószínűleg mindenki elkárhozik a mostani rossz fog csak folytatódni hát ez van?. Ez így van vagy torzul látok? Köszönöm ha tud segíteni Bárcsak jól lennék minden téren,kérem imádkozzék értem értünk!
Úgy sejtem, az erőforrásokkal van a hiba. Azért fárad bele a legszebb emberi hivatásba, mert nem tud élni a hozzá szükséges erőforrásokkal. Ha nehéz a gyermekekkel, akkor a házastársával való kapsolatot kell megvizsgálnia. Hiszen ezt a mintát követik a gyermekek. Ha a szülők békés szeretetben szeretik egymást, akkor a gyermekek is ezt teszik. Ha értetlenség, meg nem értés, netán versengés vagy veszekedés van közöttük - még akkor is, ha azt gondolják, hogy ezt a gyermekek nem látják! - ez a gyermekek viselkedésén is nagyon hamar lecsapódik. A másik erőforrás pedig az Istennel való kapcsolata. Úgy sejtem, hogy Ön alapvetően hívő ember, a templomba is eljár, de a úgy tűnik, ez a hit nem elegendő a jelenlegi, nem könnyű élethelyzetéhez. Ez a másik irány, amely felé fontos lépéseket tanácsolok. A rendszeres imaélet, családi imádság, vasárnapi Szent Liturgia / szentmise, gyónás, szentáldozás - ezek a legfőbb eszközök, amelyek nélkül nem tudunk jól keresztény életet élni. Bízom abban, hogy a mostani húsvét fog hozni Önnek ebben jelentős előre lépéseket. Imádkozom is ezért.
Kedves Lelkiatya! Abban szeretnék tanácsot kérni, hogy hogy miként tudnám elérni, hogy ne akarjak megértést másoktól vagy jobban fogalmazva, hogy ne fájjon mikor lekicsinylik a problémáimat. Ha Jézusra gondolok, az segít, mert valljuk be őszintén, az emberek többsége nem sokra értékelte és mikor szenvedett, akkor még gúnyolták is ahelyett, hogy segítették volna. Igen, de még így sem mindig könnyű, hogy ne fájjon nekem. Még így sem, hogy Jézus a példa előttem. Nem bűnökről van szó, hogy valaki lekicsinyli a problémám, nem segít, nem érti meg milyen nekem, épp ellenkezőleg, nem érti az a valami nekem miért probléma és akkor én veszekszek, csúnya szavakat mondok, megharagszok. Nem, ilyenről szó sincs. Egy rossz szót se mondok senkinek, nem tartok haragot, még csak nem is kiabálok, ezekre nem is érzek semmi késztetést, szóval nem elfojtásról van szó. Inkább egy szomorúság, egy fájdalom van bennem az ilyenek miatt és az lenne a kérdésem, hogy miként érjem el magamnál, hogy ne is vágyjak arra, hogy megértsenek engem. Próbáltam átgondolni, vajon Jézus mit érezhetett onnantól kezdve, hogy Júdás megjelent és elárulta, vallatták, ütötték, leköpték, Pilátus elé vitték ahol szinte mindenki a halálát akarta és a kereszthordozás közben is gúnyolták, ütötték, megalázták. Próbálom összehasonlítani az ő érzéseit az enyéimmel. Ha jobban belegondolok, lehet, hogy nincs is olyan sok különbség közte és közöttem, leszámítva azt, hogy én nem vagyok Isten és teljesen bűntelen. Azért feltételezem, hogy hasonlóak az érzéseink mert ő nem vétkezett a szenvedése közben sem és igazából én sem bántok meg senkit, nem mondok egy rossz szót se, nem veszekszek, nem tartok haragot. Szerintem ez már önmagában egy elég jó dolog. Azt viszont észrevettem, hogy még nem tudom a saját keresztemet olyan alázatosan, türelmesen, akkora beletörődéssel vinni ahogy ő az övét. Ezt teljesen elismerem, nem tagadom. Szerintem Jézusnak is fájt, ahogy bántak vele, de közben nem várta a megértést, elfogadta a helyzetét, alávetette magát mindennek, még csak nem is panaszkodott szinte közben, sőt, másokat vigasztalt, a jeruzsálemi asszonyokat és a saját édesanyjáról is gondoskodott a keresztről is. Én magam sajnos (még) nem tartok itt. Én a szívem mélyén vágyok a megértésre, néha panaszkodok. Néha sikerül egy nehéz helyzetben megőrizni a türelmem és magam helyett a másikra jobban figyelni, alázattal alávetve magam vinni a keresztemet de valamikor meg ez nehezebb. Mivel sokszor vizsgálom a saját viselkedésem, bűneim, cselekedeteim, érzéseim, így felfigyeltem valamire. Azt vettem észre, hogy leginkább akkor van bennem fájdalom és az alázat hiánya amikor a problémás időszak, helyzet, valami amivel küzdök eléri a csúcspontját vagy valamelyik csúcspontját a sok közül. A héten édesanyám eltörte a vállát, kötést kapott rá, így sok mindenben be kell segítenem neki, sokkal jobban mint szoktam, ezen a héten más alkalmakhoz hasonlóan voltam adományokat gyűjteni rászorulóknak önkéntesként és ott is pont ezen a héten kell(ett) a legtöbbet dolgozni, meg mostanában mindig összejött nagyon sok intéznivaló, szinte naponta, és így mire elértem ehhez a héthez, addigra már eleve elfáradtam és ez a hét is nehéz volt, tehát valahogy ezen a héten volt a nehézségek csúcspontja. A helyzetet nehezíti, hogy a hús részleges elhagyása mellett azt is vállaltam böjt elején, hogy nem eszek édességet 40 napon keresztül és így sokszor hiába vagyok nagyon fáradt, nem tudok megenni egy kis kocka csokit sem. A legtöbb olyan élelmiszer, ami nagyon kicsi, bárhova magammal vihetem, gyorsan megehető, sokáig eláll, az édesség mert vagy csokoládé vagy csokoládés ostya vagy egy kis adag kakaós piskóta, minden ilyesmi. Egy péksütemény nem ilyen, azokat nem tudom csak úgy a zsebembe betenni, az nagyobb, jobban morzsál, a gyümölcsök sem ilyenek, azokat sokszor meg kell hámozni, sok héja van, valamikor ragad is tőle a kezem, ezért ideális egy kis kocka csoki, de azt nem ehetem meg mert be akarom tartani amit vállaltam böjt elején. Így ez csak nehezítette a helyzetem, hogy hiába voltam már nagyon fáradt az adománygyűjtés közben, nem ehettem meg egy falat csokit sem. Az sem esett jól, hogy én 3 órán keresztül adományt gyűjtöttem, de akivel ott voltam és szervezte az egészet, nekem nem hozott széket, hogy én is leüljek, csak magának. Valahogy nagyon el volt foglalva akkor a gondolataival, telefonozott, velem akkor szinte alig beszélt, pedig máskor igen. Próbáltam mentegetni őt magamban, hogy biztos nehéz hete volt meg próbáltam úgy felfogni, hogy akkor legalább ha jobban szenvedek, akkor jobban mutathatom Jézusnak a szeretetem. És bármily hihetetlen is, de bizonyos fokig még örültem is annak, hogy fáradt vagyok, hogy nem ülhetek le egy percre sem, hogy egy hosszú hét után ezt is megcsinálom, hogy szenvedhetek Jézusért. Valójában egyszerre volt bennem ez az öröm, még mosolyogtam is arra gondolva, hogy Jézusért szenvedek, de volt bennem egy fájdalom is. Abban szeretném a tanácsát kérni, hogy hogyan tudnék teljesen megszabadulni a fájdalomtól, a szomorúságtól és a vágytól, hogy megértsenek engem. Az a vágyam, hogy minden nap úgy vigyem a keresztem, ahogy Jézus vitte az övét: panaszkodás nélkül, csendben, mindig alázatosan, minden pillanatban úgy szeretve mint Jézus. Úgy, hogy én vigasztaljak másokat és én segítsek de ne vágyjak arra, hogy engem vigasztaljanak.
Inkább a távol-keleti vallások sajátja az, hogy az érzelmeket és vágyakat igyekeznek kiiktatni. Ez nem jellemző a kereszténységre. Sőt, minél előrébb jutunk a szeretetben, annál érzékenyebbé, annál sebezhetőbbé válunk. Nem az a cél, hogy ne fájjon, hanem, hogy ha fáj, azt fölajánljuk, Jézusnak adjuk. Leírásában utalt is arra, hogy ezt is fölfedezte már. Igen, ezt kell tennünk. Ha böjt vagy más lemondási gyakorlat nehéz, akkor azért hálát lehet adni, és odaadni Jézusnak: "Fogadd el, Uram, ezt a csekélységet!" Az, persze, helyes törekvés, hogy szeretne megszabadulni az emberek elismerése utáni vágytól. Jól érzékeli, hogy ennek nem volna helye a keresztény életünkben. Én mégis azt mondom, ne ettől a vágytól akarjon megszabadulni, hanem amikor ezt a gyöngeségét érzékeli, akkor egész egyszerűen tartson bűnbánatot. Imádkozzék a szóban forgó emberért, alakítsa át érte mondott imádsággá ezt a belső érzékelést. Én bizonyos vagyok abban, hogy Jézusnak is kegyetlenül fájt, amikor előre látta, hogy a tanítványai majd gyáván elfutnak, magára hagyják őt. Az ő arcán is égett az a hely, ahol Júdás megcsókolta. Emberileg ő is szörnyen szégyelhette magát, amikor megfosztották a ruháitól. Ezek az emberi érzések nem tűntek el belőle. De tudta kezelni. Például éppen azzal, hogy imádkozott azokért, akik ezeket tették vele. Ezt tudom tanácsolni Önnek, hogy ebben is tanuljon Jézustól. Meg kell, hogy mondjam viszont, engem továbbra is zavar a levelében, amire már talán korábban is utaltam, hogy úgy látja, úgy sejti, hogy már egyre jobban hasonlít Jézusra. Én úgy tudom elképzelni, hogy aki a lelkiéletben előrébb jut, az egyre méltatlanabbnak érzi magát Jézus szeretetére, az egyre inkább azt látja, hogy milyen távol van attól, ami Isten kegyelmével lehetne. Kérem, raktározza el ezt a gondolatot is. Az teljesen helyénvaló, hogy lelki törekvésében egyre közelebb érzi magát Jézushoz. De ami a hozzá való hasonlóságot illeti, azt nem érdemes méricskélni, mert egészen bizonyosan rossz eredményt fog kihozni az efféle emberi méregetés.
Dicsértessék! Kedves Lelkiatya! Egy dolog már régóta nem hagy nyugodni. Elnézést, hogy ilyen témában kérdezek, de ha önkielégítek úgy, hogy NEM nézek mellé szemérmetlen tartalmat, akkor az úgy is bűn? Úgy sem szabad? Válaszát előre is köszönöm, kedves Lelki Atyám! Szép Nagypénteki napot Önnek, az Úr áldja meg magát! Dicsértessék!
Igen, akkor is ártalmas. A szexualitás eredeti célja és értelme a másiknak való örömszerzés. Melléktermékként, ha úgy tetszik, Isten ajándékaként, miközben a másiknak, a szeretett személynek örömet szerzünk, az közben nekünk is csodálatos örömet jelent. Úgyhogy ez nagyon jól ki van találva. Ám, ha önző célra fordítjuk, vagyis a házastárrsunkat kihagyjuk belőle, akkor ellenünk fordul. Ha nem helyesen kezeli ezt az ember, akkor előbb-utóbb rabjává válik. Ezért szól úgy az erkölcsi parancs, hogy ezt minden módon kerülnünk kell, a mi érdekünkben, a mi védelmünkben fogalmazódott ez meg. Ezért is volt az első kurta mondatom ilyen egyértelmű. Nem csak az kérdés, hogy ez bűn-e vagy sem, hanem, hogy hasznos-e, előre visz vagy visszavet. Ha föladjuk a küzdelmet, bedobjuk a törölközőt, akkor csúnyán visszaüt. Ilyen a bűn természete.
Kedves Atya, Nem vagyok hívő annak ellenére, hogy az összes családtag, rokon ill. ismerős aktívan gyakorolja. Évtideken keresztül próbáltak megváltoztatni, rávenni, megszerettetni a szertertásokat zero sikerrel. Kérdésem: mi bennem a hiba? Annak ellenére, hogy nem találok/érzek semmi "gonoszat" magamban. Köszönöm! "A"
Kedves A! Talán meglepő lehet a válaszom, de én azt tanácsolom Önnek, hogy továbbra is álljon ellen a családtagjai térítő próbálkozásainak, ne adja be könnyen a derekát. Valószínű, Önnek más útja van, és ezt kell végigjárnia. Persze, erre viszont buzdítom, hogy járja végig a saját útját. Elmondása alapján azt sejtem, hogy Önnek különleges kapcsolata van, lesz, formálódik Istennel, nem ugyanaz, mint a körülötte élőknek. Ezért is nem javaslom, hogy a békesség kedvéért adja föl az álláspontját, és kövesse az övéket. Azt, temészetesen nagyon erősen javaslom, hogy foglalkozzék az "Isten-kérdés"-sel. Ez emberi létünk, a világtörténelem legfontosabb kérdése. Minden más erre épül, ebből vezethető le, ez adja meg az értelmét. Szerintem ezen a téren ássák el a csatabárdot odahaza, és rögzítsék, hogy ők járnak a maguk útján, Ön pedig a saját útján. Ilyen módon tőlük teljesen függetlenül teheti meg a saját lépéseit. A magam részéről azt is megengedem, hogy Önt most ez egyáltalán nem foglalkoztatja, tehát nem is sürgetem, hogy lépjen mielőbb. De legyen ott a tudatában, hogy ezzel valamikor, előbb vagy utóbb azért foglalkozni kell. S meglátja, magától el fog jönni az a pillanat vagy inkább időszak, amikor egyre erőteljesebben jelentkezik majd e kérdés megoldásának szüksége. Ez az, amit nem érdemes sem siettetni, sem megerőszakolni azzal, hogy mások nyomdokába lép, hanem törekszik a saját lépéseit megtenni. Szerintem, tehát nincs Önben semmi hiba. Lassan rajzolódik ki az Ön saját útja. Ezt kell elfogadniok a szeretteinek és Önnek is. De az biztos, hogy nem szabad szőnyeg alá söpörni. Könyvek, előadások, világhálós tartalmak során keresse az igazságot, az élet megoldását, mindennek az értelmét! Persze, lehetséges, hogy ez a hozzám intézett kérdése már azt jelzi, hogy igen közel van, itt kopogtat az ajtón ez az idő, ez a kérdés. Ezt egyedül csak Ön tudja eldönteni. Ha viszont így van, akkor ne habozzék, ne halogassa tovább, járjon utána ennek a kérdésnek! Ha megengedi, én is imádkozom Önért, hogy mielőbb találja meg az igaz választ. (Meggyőződésem, hogy ezt a családtagjai is már régóta teszik.)
Tisztelt Lelkiatya! Szeretnék imádságot kérni egy súlyosan beteg emberért. Tisztelettel: I.
Imádkozom, és biztosan azok is, akik szintén olvassák ezt a kérést. Legyen Isten áldása az életükön!
Kedves Lelkiatya! A férjemmel van bajom. Szerintem nagyon hazug ember. Mindig azt mondja, amit hallani szeretnénk, közben pedig teljesen mást mond és tesz. Én azt mondom, amit gondolok. Ő nem. Nem tudok egyáltalán hinni neki. Nagyon keveset van velem, inkább a szüleivel szeret lenni a nyaralójukban. A szülei nem szeretnek engem, szerintem alig várják, hogy elváljunk. És az anyósom nagyon kotnyeles, a legfőbb tanácsadó. A férjem állandóan írja, hogy hiányzom és rám gondol, de én azt hiszem, hogy akinek hiányzom, az megkeres. Eljön hozzám. Emellett rettenetesen lusta ember is szerintem. Ha tehetné, átaludná a napot. Amikor itthon van, akkor is csak fekszik. Vagy alszik vagy telefonozik. Ha szóvá teszem, hogy szerintem ez nem helyes viselkedés és nem férjhez illő, akkor zaklatásnak veszi. És mindig azt mondja, hagyjam abba. Sok pénzt keres, de az is mind az övé. Nekem fogalmam sincs, mennyi a fizetése, mert mindig azt mondja, nem tudja. Általában nem tud semmit: mikor fejezi be a munkát, mikor tudunk találkozni, mennyi a fizetése, mikor lesz közös otthonunk. Egyfolytában ködösít, engem pedig ostobának néz. És évek teltek el így. Amikor véget akarok vetni a kapcsolatnak, akkor meg nem lehet elküldeni, mert mindig visszajön. Annyira el vagyok már fáradva ebbe a sok hazugságba! Köszönöm, ha tud tanácsolni valamit!
Ez nagyon nehéz így. Keveset tudok az élethelyzetéről ahhoz, hogy bármit tanácsolni tudjak. Úgyhogy az a tanácsom, hogy keressen föl valakit, aki ebben segíteni tud Önnek. Vagy egy jó lelkiatyát, vagy egy családterápiás szakembert. Ez így valóban nem házasság, és ezt így sokáig nem lehet tartani, mindenképpen változtatni kell. Lehetőleg nem a szakítás felé, hanem az egység felé, de mindenképp kell lépéseket tenni, mert ebből nem lesz egység. Egyelőre csak ennyit tudok Önnek mondani. Ha Debrecen közelében van, akkor jó szívvel tudom ajánlani a KEMENCE szolgálatlásunkat a Petőfi tér 9. szám alatt. Ott szakemberek várják az arra rászoruló embertársakat. De nyilván sok más helyen is talál hasonló egyházi segítségnyújtást.
    ... 45 46 47 48 49 
50
  51 52 53 54 55 ...