Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi nulla meg egy? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Tisztelt Lelkiatya! Lehet, hogy aggályos lelkiismerettel küzdök? Sokszor történik, hogy miután gyónok, és elkövetek valami bűnt, egyből azt érzem, hogy újra mennem kell gyónni. Volt, hogy két nap után mentem el. Most is ez történt. Egy dolgot említettek nekem, én pedig erre reagálva viccelődve - talán lehet a szituációra nézve gúnyosan is - a liturgia egyik szavát említettem. Hirtelen jött, én kimondtam nem gondolkodva, és aztán kezdtem el gondolkodni, hogy nem kellett volna, hisz a szertartás szövege szent, én pedig ezt a szent szöveget használtam fel arra, hogy viccelődjek. Aztán meg is bántam, hogy kimondtam, és a jó Istenhez imádkoztam, hogy bocsássa meg ezt az elszólásomat. Aztán, amikor később egy Szent Liturgia keretében az áldozásra került sor, gondolkoztam, hogy menjek-e, vagy sem, súlyos bűnt követtem-e el, vagy sem. Végül elmentem áldozni, de azóta sajnos ezen gondolkodom. Elég, ha ezt a bűnt, ezt az elszólást a legközelebbi gyónásomban meggyónom, vagy menjek el most és tegyem le? Illetve azzal, hogy így mentem el részesülni az Úr Jézus testében, követtem el bűnt? Válaszát előre is köszönöm!
Nagyon jól tette, hogy részesült a Szentségben. Minden alkalommal tegye ezt meg. Ezért van a Szent Liturgia, hogy az Eucharisztia által egyesüljünk Krisztussal. Amit Ön említett, az nagyon csekélyke bűn, ha bűn egyáltalán. Hiszen semmi rosszat nem akart vele tenni. Viccelődni pedig szabad. Én is jót mulattam a minap, amikor fiatalok kicsavarták az egyik zsoltársor szavait, s az "Így áldani foglak téged" szavakat így hangsúlyozták: "Igyál Dani, foglak téged". Ez vajon sértené az Urat! Szerintem jót nevet velünk együtt. Vagy egy paptestvér a nem túl jól sikerült kántorizálást egy kicsavart liturgikus szöveggel jellemezte: "Teljes az égés!"...(a föld...) Ami a gyónását illeti, mindenképpen azt tanácsolom, hogy rögzítsen magának egy állandó időhosszat, s mindig ugyanolyan időszakonként menjen gyónni (pl. két hetente, havonta, két havonta). Ne az elkövetett bűneink határozzák meg a lelkiéletünket! Annak legyen meg ez az állandósága. A naponta elkövetett bűneinket pedig naponta bánjuk meg. Ha ezt teszi, gond nélkül mindig mehet áldozni, és jól is teszi, ha mindig megy.
Kedves Lelkiatya! Én nem vagyok papné, de ha az lennék és új településre küldenének minket lakni, biztosan alkalmazkodnék a helyi viszonylatokhoz. Arra gondolok, hogy 2-3 liturgián csak hallgatnám a helyi dallamvilágot és igyekeznék igazodni hozzá. Engem rettentően zavar, hogy idejön egy új pap a feleségével és minden 40-50-60 éve templomba járó nénit, bácsit elhallgattatnak, mert a papné a saját dallamával áriázza végig a szentmisét. Szinte megsemmisül az a pár ember, aki eddig áhítattal vett részt a liturgián. Elhiszem, ha egységesíteni kell a dallamokat, ismerjük mi azt is és ha más templomba megyünk, nyilván azon a hangon énekelünk. Én mégis úgy érzem, hogy a helyi változatok értékként foghatóak fel. És az a veszélyes ebben az egészben, hogy pár év múlva már senki sem fog emlékezni a régi, szép, helyi dallamokra, melyek legalább 100 éve jellemzőek voltak a településre. De javítson ki, ha rosszul gondolom. És elnézést, ezzel nem akarok megbántani senkit.
Ez nem könnyű kérdés. A dallamok megújítása alapvetően azt szolgálja, hogy a templomi énekeink minél szebbek legyenek, hogy az oda betérőknek az imaéletét, egyházszeretetét minél jobban segítsék. Olykor ebből összetűzés, feszültség támadhat, hogy nem olyan könnyű változtatni azon, amit megszoktak az emberek. S igaz az is, amit Ön ír, hogy a helyi dallamoknak is megvan a maga értéke. Ezek nem mindig egyforma értékek, a szakember tudja megmondani, hogy melyeket érdemes be is gyűjteni, elraktározni, továbbadni a következő nemzedéknek, s melyek azok, amelyek csak egy-egy korábbi kántor egyéni hajlításgatásai, amelyek azért önmagában nem rendelkeznek zenei értékkel. Az biztos, hogy a dallamok megújítását - hisz nem új dallamokról van szó, hanem csak azok kiigazításáról, az éneklési mód javításáról - nagy körültekintéssel, jó pedagógiai érzékkel és főként szeretettel, türelemmel kell végezni. A helyi gyakorlatot mindig figyelembe kell venni, és lehetőség szerint egységesen lépni a pappal, kántorral, hívekkel. Lehet tanítani, gyakorolni azt, ami új, ami szokatlan lehet. Ezek a gyakorlások jó lehetőséget adnak a közösség építésére is. Nagyon fontos, hogy ez a fajta igényesség előre vigye a közösséget, a lelkiéletet és ne visszavesse.
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Az lenne a kérdésem, hogy Nagypénteken (amikor csak csonka szentmise van) ha nem megyek el misére, mert akkor pont családi rendezvényen leszek, akkor azt meg kell gyónni?
Az ilyet lehetőleg inkább el kell kerülni. Semmi nem lehet fontosabb, mint Krisztussal együtt átélni ezt a szent napot. Nem tudom pontosan, hogy a római katolikus egyházban milyen előírás van erről. Én nem azt mondom Önnek, hogy gyónja meg, hanem, hogy keresse a módját, hogy hogyan tudja mégis megszentelni ezt a napot. Legalább egy teljes órát szánjon rá arra, hogy vagy világhálón keresztül bekapcsolódik valamelyik szertartásba, vagy a szentírást előveszi és Krisztus szenvedéstörténeteit átolvassa, átelmélkedi, mondom, legalább egy teljes órát szánva rá. Jézus a Getszemáni kertben ezt a szemrehányást tette az apostoloknak: Egy órát sem tudsz virrasztani velem (Mt 26,40) Aztán, ha legközelebb gyónni fog, akkor mondja el, hogy csak így sikerült megszentelni ezt a napot.
Kedves Lelkiatya! Eligazításra lenne szükségem egy kérdésben, ami időnként mindig felmerül bennem. Mit jelent az, hogy ne ítélkezzünk és mit jelent az ítélkezés? Tegnap egy baptista barátnőmmel beszélgettem és kiderült, hogy a húsvéti ünnepeket nem otthon tölti, pénteken elutazik. Nekem ez furcsa volt, mert nekem gyerekkoromban is mindig hozzátartozott az ünnephez a templomi mise, húsvéti ételek, a találkozás a rokonsággal. A barátnőm is családi okokból utazik, mert a húgához megy külföldre, hogy ott pontosan mit csinál, nem tudom. A barátnőm az egyetlen hívő a családjában. Mikor még csak annyit tudtam, hogy utazik valahova, felmerült bennem 1-2 elképzelés, hogy mit tervezhet és mikor mondta, hogy a húgához megy, megértettem, hogy ez nyilván fontos, hogy találkozzon vele és teljesen érthető ha a húgának is főleg hétvégén van ideje erre, de közben volt bennem egy értetlenkedés, valamiféle ellenérzet is, mert arra gondoltam, hogy lehet olyan napokat mint a nagycsütörtök és a nagypéntek, két nagyon súlyos, szenvedéssel teli nap Jézus életében úgy eltölteni, hogy az ember csak teszi amit akar és nem figyel Jézusra eléggé. Persze ez lehet a katolikus hitemből is adódik, mert nálunk van nagypénteki sírbatételi szertartás, nagycsütörtökön kínszenvedési evangéliumok szóval nálunk ez hangsúlyozottabb mint egy baptista egyházban, szerintem. Ha nem a katolikus szertartásokra gondolok, akkor is olyan furcsa lenne nekem, hogy azon a napon, amikor Jézus félelem közben vért izzadt értem a Getszemáni kertben és másnap megverték, kínozták, megalázták, átszúrták a kezeit én úgy töltsem azokat a napokat mintha egy átlagos nap lenne. Szerintem egy nem katolikusnak is jó ezt az időt csendben, elmélkedve, Jézussal tölteni. A barátnőm meg jövő héten nem is dolgozik tehát így elvileg akkor is mehetne a húgához. Velem például jövő héten tervez találkozni. De ha nem is találkozhatna vele, nekem valahogy annyira Jézus mindennek az alapja, a Megváltó aki miatt egyáltalán a szeretteinkkel lehetünk az örök életben, hogy nekem nagyon furcsa, hogy egy keresztény "megvonja" Jézustól a figyelmét ezen a pár napon, nem tölti el ezeket úgy mint ünnepeket. A Jézus iránti szeretetem miatt vannak bennem ilyen érzések, gondolatok, de közben meg bűntudatom van amiért ezt érzem és gondolom, mert ez biztos ítélkezésnek minősül. Ez valóban az?
Igen, ez ítélkezés. Amikor úgy gondolom, hogy valaki nem azt teszi, mint amit én jónak látok, főként, ha nem azt teszi, amit én, ez az ítélkezésnek egyik klasszikus esete. Nem az a feladatom, hogy nagypénteken mindenkit betereljek a templomba. Persze, szép lenne, de nem ez a misszió. Hanem az, ha én magam ezt a napot a lehető legnagyobb odaadással élem meg. Könnyen lehet, hogy van olyan személy, aki még Önnél is nagyobb buzgósággal tölti ezeket a napokat. Nem eszik semmit, három napon át böjtöl, minden szertartáson ott van a templomban, a maradék időt meg szentírás olvasással tölti. Ez a személy meg talán joggal gondolhatná, hogy Ön nem elég buzgó a szent napok eltöltésében, mert azért - úgy sejtem - takarítás, konyhai foglalatosságok szintén ezeknek a napoknak az elfoglaltságai közé tartoznak. Nem vagyunk egyformák, minden élethelyzet más és más. Még ha azonos felekezetet néznénk, ha csak a görögkatolikusokat hasonlítanánk össze, akkor is nagy különbségek vannak, hogy ki hogyan éli meg ezeket a napokat. Az összehasonlítás mindig téves, sohasem vezet helyes eredményre.
Tisztelt Lelkiatya! Az egyik nagyheti prédikációban hallottam, hogy Isten meghalt és mi öltük meg. Ennek kapcsán szeretném a tanácsát kérni, hogy kell mindezt jól érteni? Én ott akadtam el, hogy Jézus halála és Isten halála közt nem látom az egyenlőséget, hiszen akkor nem tudta volna Őt az Atya a Szentlélek erejével föltámasztani. Másfelől Istent nem lehet megölni sem, a Fiát is csak az engedelmessége tette az akkori hatalmaskodó áldozatává, akik a zsidók voltak, a választott nép, akiket megmenteni jött, s talán ez lehetett számára a legfájdalmasabb és azóta is megkerülhetetlen?de erről nem illik beszélni? Vajon ha megnéznék a világon ma élő keresztényeket, nemde a pogány népek váltak Krisztus népévé, ahogy Izajásnál is mondja az Úr (49.fej): Kevés az, hogy szolgám légy, s fölemeld Jákob törzseit, és visszatérítsd Izrael maradékát. Nézd, a nemzetek világosságává tettelek, hogy üdvösségem eljusson a föld határáig
Nyilván jól kell érteni ezt az erős kifejezést, hogy "mi öltük meg Istent". Isten az élet ura, akit nem lehet megölni. De Krisztus, aki maga Isten, mint ember mégis meghalt. Az ő halála nem színjáték volt csupán, hanem valóságos halál. Tehát az halt meg, aki valóságos Isten és valóságos ember. Fontos ezzel a drámával szembesülnünk, hogy a mi bűneink miatt halt meg. De azért nehéz tisztába tenni a gondolatot, mert nem tudjuk és nem is lehet szétválasztani Jézusban az istenségét és az emberségét, tehát nem mondható, hogy Jézusban az ember meghalt, de az Isten nem. Még ha igaz is, hogy csak az ember halhat meg, Isten nem halhat meg. Krisztusban elválaszthatatlanul de összekeveredés nélkül volt jelen az ő istensége és embersége. Hogy a pogányok váltak volna Isten népévé, ezt én nem mondanám. De azzal egyetértek, hogy nekünk, keresztényeknek mégis sokszor olyan a viselkedésünk, mintha nem Isten népe, nem Krisztusba öltözött emberek volnánk. Attól még azok vagyunk, csak a mi bűnünk, ha ez nem látszik rajtunk. De az is igaz, hogy ahol szeretet van, ott Isten van. Ez nem csak a keresztényekre évrvényes, hanem minden népre, törzsre, családra, függetlenül attól, hogy meg vannak-e keresztelve.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya! Lehet, hogy már késve írok, és az ünnep előtt nem olvassa senki az írásomat, de bízom benne, hogy eljut még időben önhöz. A feltámadási kánon két sora az idei húsvéton különösen nagy reménnyel és hittel tölt el engem: "Tegnap veled temetkeztem el Krisztus, veled ébredek ma a feltámadóval." Karácsony előtti héten tüdődaganatot diagnosztizáltak nálam. Azóta már túl vagyok a harmadik kezelésen. Mindenki erősíti bennem a hitet, hogy meg fogok gyógyulni. Azt szeretném kérni öntől, hogy ön vagy az atyák a húsvéti liturgiák vagy szertartások idején könyörgéseikkel emlékezzenek meg rólam. Szeretettel: K.A. Áldott húsvéti ünnepet kívánok!
Kedves K.A. Egyáltalán nem későn írt. Én is olvastam és itt közzé is teszem, hogy mások is imádkozzanak Önért. A nagypénteken a sírbatételi körmenet sok helyen azzal zárul, hogy mindnyájan belépvén a templomba átmegyünk a síri lepel alatt. Számunkra az egész templom Krisztus sírja lesz, ahová Krisztussal együtt mi is eltemetkezünk. Erre is utal az az ének, amelyet Ön is idézett: "Tegnap veled temetkeztem el, Krisztus..." Ez az Ön életében ezek szerint nem csak szimbólikus. Adja Isten, hogy vasárnap ujjongó lélekkel közösen énekelhessük a föltámadás himnuszát!
Kedves lelkiatya! Szeretném megkérdezni hogy érvényes volt e a szentgyónásom. Elmondtam a bűneimet viszont egy kissé elrontottam mert eszembe jutott egy bűn elmondtam majd hozzáfűztem hogy bár ez régen/régebben történt. Viszont eszembe jutott gyónás közbe hogy bár azért most is megesik ez a bűn de azt valamiért nem mondtam, kicsivel később elfelejtettem. Érdekes módon nem éreztem hogy b?rmit eltitkoltam volna kivéve azokat amiket ténylegesen elfelejtettem felolvasni mert nem vettem észre. Teljesen felszabadultnak éreztem magam utána és csak pár órával később jöttek a kérdéseim hogy mivan ha mégsem érvényes. A másik pedig hogy nem jutott eszembe mert régen voltam gyónni hogy át kéne gondolni részletesen hogy tényleg teljesen megbántam e. Tudja matematikából sosem voltam jó és némelyik feladatban csaltam hogy szerezzek 1-2 órai munka ötöst. De ezt azért nem tudom bűn e mert így mondtam: "Volt hogy csaltam enyhébb dolgokban mint például társasjáték" szóval ekkor a matematika eszembe sem jutott a gyónás és templom alatt. A matematikából tudom hogy nem ez a legjobb megoldás de nem tudom és nem szeretnék idegeskedni vagy hogy anyukám idegeskedjen miatta. A kérdésemre nagyon szeretném ha válaszolna. Érvényes volt a gyónásom? (Római katolikus de remélem tud rá mondani valamit) 15 vagyok, Dominik
Kedves Dominik! Természetesen egészen biztos, hogy érvényes volt a gyónása, effelől nyugodt lehet. Soha nem tudunk minden bűnünket felsorolni. Arra kell törekedni, hogy a bűnbánatunk legyen teljes, azaz mindent megbánjunk, amit elkövettünk a legutóbbi gyónásunk óta. És a tőlünk telhető emlékező képességgel el is mondjuk, hogy mik voltak ezek a bűnök. De éppen azért fejezzük be azzal az imával, hogy: "Mindezeket a bűnöket és minden mást, amit elkövettem, bánok...", hogy minden bele legyen foglalva. Ha közben vagy utána jut eszébe az embernek még valami, azok is benne voltak ebben az összefoglalásban.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Esetleg lehetne-e fent az oldalon többszólamú kotta a szertartásokból?
Ezen még sokat kell dolgoznunk, de nagyon köszönjük a fölvetést.
Kedves Lelkiatya! A gyónással és a szentáldozással kapcsolatban szeretnék kérdezni. A halálos bűnöket meg kell gyónni szentáldozás előtt, de egyébként úgy tudom, hogy lehet menni áldozni gyónás nélkül is és nem muszáj minden áldozás előtt gyónni. A kérdésem az lenne, hogy ha gyóntam egy bizonyos napon, utána elkövettem - nem halálos - bűnöket, azután részesültem szentáldozásban, akkor mikor legközelebb utána megyek gyónni, meg kell gyónni azokat a bűnöket is, amiket a legutóbbi gyónás és szentáldozás között követtem el vagy azokat már Krisztus teste és vére eltörölte ezért nem kell a gyónásban megbocsátani újra?
Fontos és lényeglátó kérdés. Az Eucharisztia, pontosabban maga Krisztus az, aki a bűnöket megbocsátja, eltörli. Eredeti értelmezésében úgy függött össze a gyónás és a szentáldozás, hogy a papnak kellett elmondani a bűnöket, aki a feloldozással mintegy kijelentette a kiengesztelődést, az akadályok elhárítását, melyet az Eucharisztia adott meg, amelyben a bűnbánó aztán már részesülhetett. Ilyen értelemben tehát a kettő szorosan összefügg. De azért ez így valóban csak a súlyos bűnökre vonatkozik, amelyek miatt az illető korábban el volt tiltva a szentáldozástól. Persze, az is nyilvánvaló, hogy az Eucharisztia a kicsi bűnökből is meggyógyít, nem csak a nagyokból. Tehát a kérdése azért találó, mert kicsit rámutat e kétféle megközelítésre. Ugyanis a szentgyónás a mai formájában többnyire ájtatossági forma, egyfajta vallásgyakorlat, amellyel élni kell, hogy az ember lelkiélete fejlődjön. S ettől inkább külön él az Eucharisztikus gyakorlat, miszerint minden egyes szentmisén/Szent Liturgián fontos, hogy táplálkozzunk Krisztus Testével és Vérével. A kérdésére adott konkrét válaszom a következő. A törekvő lelki élet miatt fontos, hogy szentgyónás alkalmával minden bűnt elmondjunk, ami eszünkbe jut, amit a legutóbbi gyónás óta elkövettünk. Függetlenül attól, hogy azóta közben hányszor áldoztunk, hányszor részesültünk az Eucharisztiában. Tehát egyrészről nagyon szoros a kapcsolat, másrészről viszont nem szabad ilyen mechanikusan összekötni a kettőt. Remélem, sikerült válaszolnom a kérdésére és nem még jobban összezavartam ezzel a hosszas magyarázattal.
Kedves Lelkiatya! Kicsit hosszú, de nagyon fontos nekem. Több fontos dologban nem tudom mit tegyek. 1. Hogy lépjek túl a sérelmeken, hogyan gyógyítsam be lelki sebeimet, melyek már testi betegséget okoznak. 2. Nem tudom elbírok-e menni az anyósom temetésére, egyáltalán el kell oda mennem? 3. Nem tudnék a lakásába felmenni, vagy ott élni, annak ellenére, hogy nem sok lehetőségünk van változtatni. Érzem, hogy most nagy változások következnek az életemben, szeretném, ha a múlt terheit nem kéne cipelni, és nyugodt mederbe terelni életünket. Tanácsát kérem ezekben. Közel 10 éve vagyunk együtt férjemmel, nekem második házasságom, ezért templomi esküvő nem lehetett, csak polgári. Anyósommal laktunk egy ideig, eleinte jól kijöttünk, de később elzavart engem és a férjem, mondván egyedül akar élni. Aztán visszahívott minket hogy lakjunk vele, és újra kidobott, szó szerint. Volt hogy karácsony előtt 1 nappal kellett összepakolni 24 óra alatt, és elmenni mert nem tűrt meg maga mellett. Ez kb ötször ismétlődött. Okot nem adtam rá, szerintem ő se tudta miért nem tudott elviselni. Tudta mivel okozhat lelki fájdalmat, és azokkal gyötört. Egy abortuszba is belekergetett, lelkileg terrorizált, zsarolt minket. Ilyenkor olyan volt, mint a filmekben akibe gonosz költözött. Máskor(ritka esetben) meg békülékeny, kedves. Mindig kibékültünk utólag, de az utolsó eset más volt. Megtámadott engem is, a férjem is aki a testével védett tőle. Ki kellett menekülnöm a házból, a rendőrség is kint volt. 2 éve történt, még mindig nagyon felzaklat. Ebbe belebetegedtem szó szerint. Szívritmus zavaraim, és gyomor problémáim vannak, rosszul viselem a stresszt, fáradékony vagyok, nem bírok dolgozni azóta. Egyszer beszéltem vele telefonon, kibékültünk, azóta még betegebb lettem. Ő meg később nem is emlékezett a beszélgetésre. Ezután elhatároltam magam tőle. Semmilyen formában nem érintkeztem vele (szerintem ő se akart) Idős volt, parkinzonos, időnként zavart, irreális elvárásai voltak a környezetével szemben. Csak a férjem járt fel hozzá, nem panaszkodott, de tudom sok szidást, kritikát kapott ő is. Sosem voltam ilyen, haragszom rá azért amilyenné tett: elkeseredésemben, haragomban, azt vártam mikor kerül már olyan állapotba, hogy otthonba kerül (attól félt a legjobban) azt kérdeztem az Istentől mikor veszi magához, meddig szenvedjünk még, a legjobban azt szerettem volna, ha kitisztul az agya, és megérti milyen kárt okozott a fiának és nekem, és mit tett azért, hogy ne legyen unokája. Legalább bűntudata lett volna. De azt mondta mindig őt igy kell elfogadni. Nem tudok ránézni a dolgaira, nem szeretem, ha szóba kerül, tudom mennyire utált, ezért nem vagyok képes elmenni a temetésére, felmenni oda ahol lakott, használni a dolgait, mert ő nem akarná úgy érzem. Pedig a férjem mellett lenne a helyem. Nem kéne foglalkozni mit gondolt egy zavaros elméjű idős ember, aki már nem él. De akit valahol nagy megrázkódtatás ér, nem szívesen megy oda vissza. Hátra szeretném hagyni a múltat. Ez nem én vagyok. Ez jó alkalom változtatni. Ötven éves leszek, talán az utolsó lehetőség hogy változtassunk, jobb, nyugodtabb, könnyebb, egészségesebb legyen az életünk. Albérletbe lakunk. 2 éve nem bírok dolgozni, post covid, és a ritmuszavar, gyomorpanaszok, zöldhályog gyanú. A férjem minimálbért keres abból fizetünk mindent. Albérletet, ételt, gyógyszert, stb. Adná magát visszamenni a lakásba, de félek még jobban megbetegszem. Nem bírnám lelkileg. Annyi pénzünk nincs hogy felújítsuk és másikra cseréljük a lakást (nagyon le van lakva). Nekem fájó pont, hogy nem járhatok gyónni, áldozni, megnyugvást adhatna. Meggondolatlan volt az első házasságom, az élethelyzetem vitt bele. Többször visszatérő gondolat megpróbálni érvényteleníteni. De félek tőle, lehet ok nélkül. (pl mit szól a volt férjem, és tanút se tudok csak legfeljebb aput, aki már 84 éves szintén nincs a legjobb formában.) és gondolom anyagi vonzata van, amit félek, nem tudunk előteremteni, és akkor még újra meg kéne esküdni is, ami megint kiadással jár. És most a lakhatást kéne megoldani, és azt se tudjuk hogy? Jó lenne ha legalább 4 órás munkát tudnék vállalni, úgy könnyebb lenne. Talán ha helyre kerülnének a dolgok a lelkemben, és biztonságban merném érezni magam, hogy már nem bánthat, nem okozhat fájdalmat. Ez jelenleg elérhetetlennek látszik. El vagyok keseredve, össze vagyok törve, néha imádkozni sincs erőm, nagyon nehéz időszak előtt állok. Annyi a probléma, nem látom a fától az erdőt. Kívülállóként Lelkiatya talán jobb tanácsot, útmutatást adhat. Mit hogyan csináljak ezekben a kérdésekben? A temetés, a lakáskérdés, a lelki sebek, a megbékélés a hogyan tovább.
Én úgy látom, hogy most már végre elindulhatnak a megoldás felé. Igen, sok sebet kapott, de most már többet nem fog. Ez nagyon fontos vigasz. Az anyósa - remélhetőleg - már Istennél van. Onnan fog Önnek segíteni. Ott már ő is megért mindent, és mindazt a rosszat, amit Önnek okozott, az onnani imádságával fogja segíteni helyre tenni. Úgyhogy ez vár Önre, ez van Ön előtt, nem a nehéz időszak. Most azonban nagyon fontos egy időre kiszakadnia ebből a mókuskerékből. Ha jelenleg nem dolgozik, akkor meg tudja tenni, hogy elvonul egy kicsit hosszabb időre, akár néhány hétre. Vannak olyan monostorok, lelkigyakorlatos házak, ahol befogadják, még ha nem is tud ezért fizetni. Önnek most már meg kell gyógyulnia, főként lelkileg. Ez legyen a legfontosabb. Majd utána lehet áttekinteni, hogy hogyan s merre tovább. A temetés viszont itt van Ön előtt. Ezt beszélje meg a férjével. Ha a férje szeretné, hogy ott legyen, akkor őmiatta menjen el. Ha megérti, hogy jobb, ha távol marad, akkor nyugodtan megteheti ezt is, nem kötelező elmenni a temetésre. Még ha néhányan meg is szólnák ezért, semmi jelentősége. Kézenfekvőnek tűnik, hogy mégiscsak használják azt a lakást. Egy kis idő elteltével képes lesz majd rá. Addig pedig cseréljék le a teljes berendezést. Adják oda a bútorokat a karitásznak, és kérjenek helyette másokat. Erre számtalan példa van. A minap néhány atya összefogásával egy teljes lakás berendezését össze tudtuk szedni. Mindig vannak adakozó emberek. Még ha ez első körben szedett-vedett lakberendezésnek tűnik is, az sokkal kevésbé rossz, mint a rossz emlékű tárgyak között élni. Nagyon helyes, amit mond: Ön nem ilyen, nem ez az ember, aki már dolgozni, szinte élni is képtelen. Vissza kell találnia önmagára. Lassan bár, de sikerülni fog. Ebben sokat fog segíteni ez az első elvonulás. Lehet ez is alibi a temetéstől való távol maradásra. De hangsúlyozom: az emberek véleményére, elvárásaira semmit nem kell adni. Ők nem látnak bele az Önök életébe, lelki terheibe. Szóval, ezekkel semmit sem kell törődni. Isten új életet szán Önnek, induljon el rajta bátran! Én is imádkozni fogok ezért, hogy sikerüljön. Ami a házasság rendezését és a szentségekhöz járulását illeti, abban mindenképpen lépnie kell, mégpedig minél hamarabb. E néhány erre utaló mondatból arra következtetek, hogy az Ön házasságát igenis lehet rendezni. Máris indítsa el. Van ennek valami költsége, de igazán nem jelentős, ráadásul szükség helyzetben el is hagyható. S ha majd erre lehetősége lesz, és rendezni szeretnék a mostani férjével a kapcsolatukat, akkor az sem kerül semmi pénzbe. Nyilván nem kell lagzit csapni. Egyszerűen elmennek a templomba, és elvégzik a szükséges imádságokat. Ezek tehát egyáltalán nem jelenthetnek akadályt. Javaslom, hogy mielőbb kezdje el és kérelmezze az első házassága érvényességének vizsgálatát.
Kedves Lelkiatya! Amikor a kisfiam megszületett csak néztem ,és néztem milyen gyönyörű, tökéletes. Semmit nem tudott még,de én már odáig voltam érte. Csak attól,hogy ő van. Szerettem úgymond csak úgy,a semmiért!Ezt mára teljesen elveszítettem. Azóta kinyilvánítom ha valami nem tetszik, ha haragszom rá,mert éppen hanyag,lusta,feleselget!Tiszteletlen. Nem is tudom, hogy írjam, hogy a lényeg,átjusson! Megdicsérem örömmel tölt el ,ha ügyes,és szomorúsággal dühvel ha gondok vannak vele,inkább itt viselkedésbeli esetekre gondolok. Olyan érzése van,mert mondta már anya te akkor szeretsz ha jó fiú vagyok,kitűnő, és ha ennek ellentéte már korholsz is.... De lehet van benne valami, érzelmileg óriási erővel hat rák minden amit tesz,de az is a része,hogy mondtam neki,hogy dicsérhetnélek mégis meg ha gondok vannak veled? Miért nem tudok már úgy nézni rá? Hogy tökéletes .... Akkor is ha csúnyán beszélt,vagy rossz a magatartása jegye? Feltételekhez kötném? Még magam sem tudom megmondani a választ,csak azt,hogy ha ügyes boldog vagyok örülök,ha nem meg teljesen kitudok bukni. Már azt se értem mi ez a hatalmas érzelmi különbség bennem Ön a leírásból feltetszik fedezni bármit is? Köszönöm szépen!
Én azt gyanítom, hogy a gyermekével való kapcsolatában túl nagy szerepet játszik a külsőségek szerinti elvárás. Miért fontos, hogy jó jegyeket hozzon haza? Miért fontos, hogy jól viselkedjen? Vizsgálja meg a saját belső gondolatait, hogy ebben mennyi szerepe van annak, hogy mit mondanak mások, tanárok, ismerősök, rokonok az Ön gyermekéről. Attól tartok, hogy azt fogja találni, nem is kicsi szerepe van ezeknek a külső elvárásoknak. Hiszen, ha Ön szereti a gyermekét, akkor jó és rossz dolgokban egyaránt szereti. A gyermeke bizony leleplező igazságot mondott ki. Ezt a kérdést nagyon alaposan át kell beszélnie vele. Higgadtan, akkor, amikor mindkettejüknek jó hangulata van. A férje mennyire tud ebben társ lenni? Nem derül ki a leveléből, de mintha azt lehetne sejteni, hogy egyedül neveli a gyermekét. Legalábbis meg sem említette, hogy a gyermek édesapja hogyan viszonyul hozzá. Nyilván egyedül sokkal nehezebb. Hiszen akkor anyának is, apának is kell lennie számára. De remélem, nem ez a helyzet. Ha mégis, akkor sem lehetetlen megoldást találni, csak sokkal nehezebb. Szóval, azt javaslom, beszélgessenek erről a gyermekével, akár többször is. Mondja el neki, hogy amikor rászól, korholja, akkor is a javát akarja. Ez egyébként fontos is, hogy ne a saját lelkiállapotát öntse ki rá, hanem az ő növekedése legyen a szeme előtt. Az önző szülői magatartás, ha csupán a saját rossz lelkiállapota csapódik le a gyermeken. Erre ő nincs fölkészülve, nem is tud vele mit kezdeni. Ez bizonyosan nem hozza meg az ő fejlődését, még ha szavakkal ezt is próbálja neki kifejezni. Bármilyen nehéznek is tűnik, a szülőnek feltétel nélkül kell szeretnie a gyermekét. A kamaszok ezt öntudatlanul is tudják, s ezért feszegetik a határokat, hogy valóban tud-e a szülő feltétel nélkül szeretni. Kérje Istentől, hogy erre képes legyen!
Kedves Lelkiatya!Azt írta egy válaszában az anya szeresse lázadó kamasz gyermekét van amit engedjék van amit nem De nem értem ok szeretet de van olyan ,hogy az egyik ember kedves rendes szeret a másik meg önző bántja szavakkal pl és szerintem sajnos a szép tiszta szeretet is tönkretehető cselekedetekkel Házasságban is akár vagy gyermek amiért szemtelen a szüleivel Hiába akarom szeretni ha a másik szíve kemény és bánt és az én szívem is összetöri Van az a cselekedet ami kiöli a szeretetet Vagy Ön ezt hogy látja? Köszönettel!!
Nem a másik ember cselekedetétől függ, hogy az én szeretetem mennyit bír el, hanem az én szeretetem forrásától. Arra kell törekedni, hogy ez kimeríthetetlen legyen. Persze, ennek nem kedvez az állandó, lelkienergiát szívó környezet. Fontos olykor elvonulni, egyedül csak Istennel lenni, csöndben lenni. Ennek része a legalább vasárnapi Szent Liturgia/szentmise. De lehet akár hétköznap is. Ha Önnek sok a teendője, akkor még inkább. Beszédes Szent Teréz anya esete. Amikor a nővérei arról panaszkodtak, hogy túl sok a munka, nem jut idejük a kötelező imádság megtartására, akkor megváltoztatta a napirendet és még több imát írt elő. Mondván, hogy ha kevés az erő, akkor azt csak az imádságból lehet újra megszerezni. Megértem, hogy úgy érzi, szeretete határáig ért, amikor kamasz gyermeke azt feszegeti. De higgye el, a szeretetnek nincs határa, legalábbis az isteni szeretetnek. Az emberi szeretet véges. De ezért kell nekünk isteni erővel szeretni. Ebben erőt ad az Eucharisztia - minél gyakrabban éljen vele! -, a napi szentírás olvasás, napi imádság. Amíg ezeket nem rögzíti az életében, addig ne csodálkozzék, hogy már reggelenként hamar elfogy az ereje, türelme, szeretete. A gyermekek erőt leszívó hatásán sokat enyhít, ha a házastársak között harmónia van, ha mindent meg tudnak beszélni. Ez is fontos szempont, erre is törekedniök kell.
Kedves Lelkiatya! Három kérdésem lenne: Sokan mondják, hogy a szentekre mint példaképekre kell tekintenünk. A helyzet az, hogy például nekem fogalmam nincsen a szentek életéről, példájáról, stb. Honnan tudok meg róluk többet? Mit mondana Ön, mik lennének a szenteket leíró tulajdonságok? Második kérdésem pedig azzal kapcsolatos, hogy hogyan valósíthatnám meg én, tizenévesen, a felnőtté válás küszöbén az irgalmasság testi cselekedeteit? A harmadik pedig: Hogyan élem meg a nyilvánosságban is a keresztény hitemet, anélkül, hogy képmutatónak gondolnának? (gondolok itt Jézus pontosan azon tanításaira, mint amit a Máté szerinti evangélium hatodik fejezetének elején ad: hogyan imádkozom pl. napközben?) Válaszát köszönöm, és kérem, imádkozzon értem, és a lelki életem előrehaladásáért.
A lelkiéletben való törekvés fontos része a napi lelki olvasmány. Azaz minden nap olvasni kell valamilyen lelki irodalmat. Természetesen a napi Szentírás-olvasáson túl. Ha most a szentek példája érdekli, ez tekinthető egyfajta lelki hívásnak, hogy ismerkedjék meg a szentekkel. Vegyen elő olyan könyveket, amelyek szentek életét írják le. Vannak erről összefoglaló kötetetek, például a Szentek élete, és vannak egy-egy szent életéről szóló külön írások is. Bármelyiket választja, helyes úton indul el. Nem kell megijednie a hatalmas, könyvtárnyi anyagot jelentő mennyiségtől. Szépen lassan haladunk előre. Bármelyik szent életének történetét elkezdi olvasni, már sokat meg fog érteni abból, hogy mit jelent a szentek példája. Aztán minél többet, annál jobban. Az irgalmasság testi cselekedeteinek lehetősége állandóan ott van a kezünk ügyében. Ha például Ön iskolába jár, akkor nap nap után találkozik iskolatársaival, akik között igazán nem nehéz olyat találni, aki bármilyen szükségben van, akár tanulásban, akár játékban, beszélgetésben, társas együttlétben mellé lehet állni. Mindig keresse a legelesettebbeket, s az élet meg fogja mutatni, hogy adott helyzetben mit kell tennie. Nem kell hivalkodni sem, de szégyellni sem Jézushoz tartozásunkat. Például ne röstelljen keresztet vetni, amikor elmegy egy templom vagy egy kereszt előtt, akár a villamoson, autóbuszon is. Szabad elővenni a csotkit, rózsafüzért. Egy fiataltól ez aligha hivalkodás, sokkal inkább tanúságtétel. Persze, hogy mi hivalkodás és mi nem, az nem a külső cselekedettől, hanem a belső lelkiállapottól, belső indíttatástól függ. Ma, amikor egyáltalán nem divat a keresztény élet, sokkal többet jelent e külső jelek vállalása, mint más korban, amikor természetesebb volt a vallásosság. Úgyhogy bátorság, inkább tartsák magamutogatónak, de vallja meg tetteivel, magatartásával a hitét. Persze, a túlzásoktól óvakodni kell. Ezt a lelkiismeret világosan jelzi. Az egy kis csengő, amely megszólal, ha valami hamis. Erre is oda kell figyelni. Kérése szerint imádkozom Önért. (S talán még mások is, akik olvassák e sorokat...)
Kedves Lelkiatya! Az imával kapcsolatban kérnék tanácsot. Nagyon szeretek imádkozni, számos imát imádkoztam már, köztük sokat minden nap. A napomat is imával kezdem általában. Az utóbbi időben inkább kötött szövegű imákat mondtam, korábban imádkoztam a saját szavaimmal is. Tanácsra azért lenne szükségem, mert ugyan valamikor nagyon könnyen megy az ima, valamikor nagyon nehezen. Van ennek egy konkrét oka is. Egy dolog, amiről nem merek, nem szeretnék itt írni, nyomaszt engem és miatta nem megy az imádság. Félig-meddig már nem is akarok imádkozni. Valójában, amikor mégis imádkoztam eddig, akkor azért tudtam csak, mert akkor szőnyeg alá söpörtem azt, ami nyomaszt. Erre utólag ébredtem rá. De úgy érzem, az se megoldás ha elterelem a figyelmem, úgy teszek mintha nem lenne vagy nem zavarna. Úgy érzem, ha továbbra is imádkoznék így, akkor nem lenne teljesen őszinte. Úgy érzem, addig amíg meg nem oldódik teljesen a bajom, addig minden hazugság lenne, mert nem tudnék olyan teljes erővel, hittel, akarattal imádkozni mindig és ott lappangana elhallgatva az, ami bánt. Olyan dologról van szó, amivel már évek óta küzdök és ezért úgy érzem, hogy belefáradtam. Nem teljesen olyan, hogy egy pillanat alatt megoldható és nem is feltétlenül az akaratomtól függ. Már tettem sok mindent az ügy érdekében, de ez nem oldotta meg a problémám. Nem arról van szó, hogy semmit nem tettem volna, mert valójában - szerintem - minden tőlem telhetőt megtettem. A tény, hogy már régen küzdök és szomorkodok miatta, elveszi minden erőmet. Belefáradtam. Nem bűnről van szó hanem másról, de ha megengedi, inkább nem írnék most több konkrétumot. A levelem oka tehát az, hogy nem tudok imádkozni, mert egyre jobban belefáradok ebbe a helyzetbe. Legalábbis úgy, ahogy eddig, úgy nem tudok imádkozni. Sem a saját szavaimmal nem akarom és nem tudom már kifejezni ami bennem van, sem kötött szövegű imákhoz nincs már erőm. Az egyetlen ima, amiben még remélni tudok, az a Jézus-ima. Ez az egyetlen, ami úgy érzem, ki tudná fejezni ami bennem van, amit őszintén tudnék mondani, ami nem venné el annyi erőmet mikor már lelkileg egyébként is teljesen kimerültem. Illik is a lelkiállapotomhoz, mert Jézusra lenne a legnagyobb szükségem, ha lenne erőm hozzá és lenne értelme, akkor legszívesebben reggeltől estig könyörögnék neki. Pedig nagyböjtre ígéretet tettem Istennek, hogy mondani fogom az imákat amiket eddig mondtam és még a zsoltárokat is hozzáveszem. Ha leredukálom az imaéletemet a Jézus-imára, azzal mintha megszegném az ígéretem. Isten vajon mit akarna tőlem? Hogy kitartsak az ígéretem mellett akkor is ha vért kell izzadnom érte vagy ő ennél sokkal megértőbb és elfogadja az érzéseim, a nehézségeim és megelégszik a Jézus-imával? A dolog, ami nyomaszt már egyébként másra is kihat, mert szomorú vagyok miatta, rossz kedvem van tőle, nehéz koncentrálnom miatta. Ha megfeledkezek róla, szőnyeg alá söpröm, akkor nem zavar, de nem tudok megelégedni ezzel, igazi megoldást szeretnék. Amíg viszont ez eljön, ha egyáltalán, addig úgy érzem, a Jézus-imán kívül semmi másra nincs erőm. Mit tudna nekem tanácsolni? Szívesen fogadnám a véleményét.
Imádsága meddő, mert nem őszinte. Ezért válik fárasztóvá és érzi értelmetlennek azt. Ezt ne folytassa, mert minden erőfeszítése ellenére nem viszi közelebb Istenhöz, sőt, inkább távolítja tőle. Az Úr elé csak teljes őszinteséggel, kendőzetlen nyíltsággal állhatunk. Ezt az említett nehézségét meg kell oldania. De legalábbis az Úr elé vinni. Az végülis nagyon jó, hogy rátalált a Jézus-imára. Azt tanácsolom, hogy ezt tartsa egészen addig, amíg nem sikerül kihúzni ezt a tövist. Nem tudom, mi lehet az, ami nem bűn, mégis akadály Isten felé való közeledésében. De tudnia kell, hogy amíg ez meg nem oldódik, addig az imaélete, de az élethez való viszonya is ugyanilyen megoldatlan marad. Elsősorban ennek megoldásáért imádkozzék és mondja a Jézus-imát. De előre jelzem, hogy egy ponton ez is meddővé tud válni. Ne várjon vele addig. Tartsa meg ezt az imát, és keresse a kiutat ebből a csapdából!
Kedves Lelkiatya! Ha imádkozunk valaki egészségéért, akkor ő megfog javulni vagy beteg lesz továbbra is és meghal?? Az ima tudja befolyásolni azt ami már megvan írva fent... Ha valakinek az van írva hogy 60 évesen meghal akkor ha imádkozunk érte akkor is meghal?
Nem tudjuk, hogy mi van megírva. Ezért kell imádkoznunk. Igen, az ima jelentős mértékben befolyásolja a folyamatokat, de azokat az Úr már előre beszámítja. Imádságunkkal, másokkal való együttérzésünk által tudjuk befolyásolni mások életét. De hogy ez hogyan, milyen folyamatokban valósul meg, azt nem látjuk át. Tehát imádkoznunk kell egymásért, és a folyamatok mikéntjét az Úrra kell bíznunk.
    ... 46 47 48 49 50 
51
  52 53 54 55 56 ...