Csak bátor emberek mernek bocsánatot kérni - Pünkösd Veszprémben

Csak bátor emberek mernek bocsánatot kérni - Pünkösd Veszprémben

2024-05-22 08:52:49
Szerző: Hajdúdorogi Főegyházmegye/Hekler Melinda
Pünkösd
szórvány
Hársfaágaktól zöldellő kis kápolnában végezte pünkösd vasárnapi Szent Liturgiáját Janka Ferenc atya a Veszprémi Érseki Főiskolán.

A közösség világító lámpásai az első szentgyónásukat elvégző hamarosan elsőáldozó gyermekek voltak. „A szentgyónás nem azért az Istennel való kiengesztelődés szentsége - mondta beszéde elején Ferenc atya - mert az Isten megsértődik ránk bármikor is, ezért ki kell őt engesztelnünk, hanem mivel az ember felrobbantja a bűnnel az Isten felé vezető hidat, ezt Isten nélkül lehetetlen újjáépíteni.” Gyónás közben azonban ez a híd újra épülhet.

A gyónásnak három fontos lépcsője van:

A lelkiismeretvizsgálat lényege, hogy az ember rácsodálkozzon saját magára és hogy kapcsolatba kerüljön önmagával. Szent Ágoston szavait idézve: „Milyen érdekes, hogy az emberek rácsodálkoznak a hegyekre és a folyókra, a fákra és a virágokra, de nem csodálkoznak rá saját lelkük szépségére.” A lelkiismeretvizsgálat során a legtöbb ember azzal kezdi, hogy végig gondolja, mit hibázott el, pedig célravezetőbb lenne előbb Isten szerető jelenlétébe helyezni magunkat, oda megérkezni. “Csak a bátor embernek van mersze szembenézni a gyarlóságaival, csak bátor emberek mernek bocsánatot kérni. A lelkiismeretvizsgálat a fejlődésorientált ember sajátja. Olyané, aki nem másokat hibáztat élete minden nehézségéért, hanem lelkiismeretvizsgálatot tart, hogy fejlődni tudjon.”

A második fontos mozzanat a lelkiismeretvizsgálat után a bánat. „A bánat nem önbántalmazást, nem önmarcangolást jelent, hiszen amikor az ember megbánja, hogy rosszat tett, akkor a szabadulás útján indul el. A bánatban már fölsejlik, hogy mit kellett volna csinálni, fölsejlik Isten igazságának a világossága. A bánat a szabadulás útja. A gyónás során bűneink felsorolása, megvallása távolságot teremt a bajtól és lehetővé teszi a tisztulást. Az elégtétel elvégzése pedig a terápia, semmiképpen ne kompenzációnak tekintsük. Az Isten szeretetét ugyanis nem kell visszafizetni. Az életvezetés, melynek része nálunk, keresztény embereknél a gyónás, nem opcionális. Benne ülünk az autóban és nekünk kell vigyázni arra, hogy ne történjen baleset. A bűnbánat szentsége a tisztánlátás szentsége.”

Janka Ferenc atya előbb felolvasta Pilinszky János: Pupilla című versét, majd a verset kibontva eljutott oda, hogy megírja belőle saját parafrázisát.

A távcsőben lovasroham.
Porzók, bibék a nagyító alatt.
De a szememben sárga arc
és zuhanás a fölpolcozott ágyon,
mivel embernek lenni annyi, mint
poklokra csavart pupillával nézni.

„A tábornok távcsöve, a tudós mikroszkópja és az emberi szem… Az egyik a hatalom távolságából nézi mások halálát, a másik a tudomány közelségéből figyeli a vegetatív szaporító szerveket, és olyan közel van a dolgokhoz, hogy már nem látja, nem kényszerül látni az összefüggéseket. A harmadik tekintet a szemlencséé, ami a szenvedő vagy a halott embert nézi. Pilinszky azt köti a lelkünkre, hogy embernek lenni annyi, minthogy nem fordítom el a szememet a mások szenvedésétől és halálától, hanem rácsavarom a pupillámat, azaz próbálok együtt érezni vele.” Sokszor mi magunk is méricskélünk, a beszűkült tudás nagyítója alatt folyton azt figyeli az ember, ki az okosabb, ki a ravaszabb, ki tudja a csalafinta módon a saját hasznára fordítani az ismereteket: a versengést a gazdasági életben, a világhatalmak között is ez a dinamika vezeti.

Ferenc atya szerint az emberi együttérzés pupilláján keresztül való nézésnek megvan az a veszélye, hogy csak a halált és a szenvedést látjuk, és ekkor az ember sajnálatba és önsajnálata zuhanva tehetetlenséget él át. Ilyenkor szoktunk másokat hibáztatni, felelősöket keresni a szenvedésünkért. Vagy Istent tesszük felelőssé a világban megtalálható összes rosszért. A vers ezeknek megfelelően így született újjá Ferenc atya tollából:

Távcsövében üdvösséges távlatok,
Az isteni remény van a mikroszkóp alatt.
Jézus szemében atyja vigasza,
mivel szabadnak lenni annyi,
mint Istenbe kapaszkodva élni.

„A hit, a remény és a szeretet legyen az a látásmód, ahogy mi a Szentlélek segítségével látjuk a világot, a másik embert és magunkat. A hit távcsövében látjuk a teremtés szépségét, a gondviselő Isten jóságát, az üdvösség reményét. Ha valaki reménységgel tekint az életre, nemcsak a tudomány részleteit látja, hanem az Isten országlását, vagyis Isten jelenlévő szeretetét mindenben. Ha a szenvedő és a megdicsőült Krisztusra nézünk, arcán látjuk az atya vigaszát, a vigasztaló Szentlelket is. Embernek lenni annyit jelent: szabadnak lenni. Ha ezzel a szabadsággal Isten elveszíthetetlen szeretetébe kapcsolódunk bele, akkor szárnyra kelhetünk.”

A ma először gyónók Isten szabadító szeretetével találkozhattak, mert a gyónás nem ott kezdődik, hogy elsorolom a bűneimet, hanem hogy újra és újra visszatérek Isten szeretetébe. Abba a gondolatba, hogy jó vagy, akkor is, ha bűnt követtél el, jó vagy, mert az Isten ezt mondja rólad. Ha képes vagy visszatérni szabadító szeretetéhez, akkor átélheted újra azt, hogy jó vagy.

VEZETŐ HÍREK
"Igazodjék fel az én imádságom..." Előszenteltek Liturgiája Pesterzsébeten

Hídember Országos Történelemverseny - debreceni siker a fővárosi megmérettetésen!

Elmélkedés: Örömhírvétel ünnepe
 
AKTUÁLIS
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
VEZETŐ HÍREK
"Igazodjék fel az én imádságom..." Előszenteltek Liturgiája Pesterzsébeten

Hídember Országos Történelemverseny - debreceni siker a fővárosi megmérettetésen!

Elmélkedés: Örömhírvétel ünnepe
 
AKTUÁLIS
EZEKET OLVASTA MÁR?
 
"Igazodjék fel az én imádságom..." Előszenteltek Liturg...
 
Hídember Országos Történelemverseny - debreceni siker a ...
Hídember Országos Történelemverseny - debreceni siker a ...
 
Elmélkedés: Örömhírvétel ünnepe
Elmélkedés: Örömhírvétel ünnepe
 
Középiskolások hittanversenye Máriapócson
Középiskolások hittanversenye Máriapócson
 
Elhelyezték Boldog Gojdics Péter Pál ereklyéjét a Feren...
Elhelyezték Boldog Gojdics Péter Pál ereklyéjét a Feren...
 
Légy „bet-man”! Országos görögkatolikus hit- és erk...
Légy „bet-man”! Országos görögkatolikus hit- és erk...