Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenkilenc meg tizenkilenc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Sokszor téma mostanában a munkahelyi légkör. Ha tudják, hogy a kollega csúnyán beszél -általában nem az első és nem egy emberrel - akkor a vezetőség miért nem lép? Imádkozom a szeretetlen kollegáért, viszont ez lelki terror.
Ne hagyja, hogy a lelki terror megfélemlítse! Legyen erősebb, mint az ellenfele. "Ne fizessetek a rosszért rosszal, se a szidalomért szidalommal. Mondjatok inkább áldást, mert arra kaptatok meghívást, hogy az áldás legyen az örökségetek." (1Pét 3,9) "Áldjátok azokat, akik üldöznek titeket; áldjátok és ne átkozzátok." (Róm 12,14) "Áldjátok azokat, akik üldöznek titeket; áldjátok és ne átkozzátok." (Mt 5,44) "Szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót gyűlölőitekkel. Azokra, akik átkoznak benneteket, mondjatok áldást, és imádkozzatok rágalmazóitokért." (Lk 6,28) Nehéz igazságok ezek, de Isten ad hozzá erőt is, hogy tudjuk követni.
Ha az életet védeni kell, miért botránkozunk meg azon, ha valaki hazugsággal próbálja kimenteni magát gyilkosok kezei közül? Lásd Pétert, aki megtagadta Jézust, pedig csak az életét próbálta védte. Isten nem a szíveket vizsgálja? Csak tudja, hogy csupán az életünket védjük, és nem Krisztust tagadjuk meg.
Nem mindegy, hogy milyen áron védjük magunkat. Nemde, Péter korábban arról fogadkozott, hogy ha kell, meg is hal Jézusért (Jn 13,37). Igazából ekkor gondolkodott helyesen, mert a szeretete mondatta ezt vele. De ott, a szorult helyzetben a Jézus iránti szeretetét felülírta a saját életének a szeretete. Márpedig, bizony, Jézust jobban kell szeretnünk, mint a saját életünket. Hogy ez mennyire sikerül, az más kérdés, de erre kell törekedni. S ha Ön nagyobb megértésre bíztat Péter magatartásával szemben, megnyugtathatom: ezt Jézustól meg is kapta. Nem szemrehányással közeledett feléje, csak háromszor kimondatta vele: "Szeretlek!" Mindenesetre az eset több tanulsággal is jár. Egyrészt nem érdemes a saját erőnkre támaszkodni, bármilyen lelkesek is vagyunk. Másrészt van olyan helyzet, amikor nem lehet fontosabb az életünk, mint az Isten iránti szeretetünk. Ha Petőfi a haza szeretetét fontosabbnak tartotta, (...kinek drágább rongy élete, mint a haza becsülete), akkor még sokkal inkább elvárható, hogy Istent mindenekfölött, minden és mindenki másnál jobban szeressük, még a saját életünknél is.
Tisztelt egyház! Szeretnék egy problémámról írni. Nem vagyok vallásos, de remélem tudnak segíteni nekem. A gondom pedig: Mostanában fogok a tinédzser korba lépni, és eddig nem volt ilyen problémám, de 1-2 héttel ezelőtt elkezdtem furcsán, és kellemetlenül érezni magam a női családtagjaim körében. Különösen édesanyám körében. Nem tudom mi lehet az oka, mert nincsen rossz kapcsolatom vele. És amikor nem érzem kellemetlenül a családtagjaim körében, akkor is ezt érzem édesanyámmal kapcsolatban. Egy rokonom se tudja mi lehet ez. Van aki azt mondja csak a tinédzser kor velejárója, de egyik testvéremnél sem volt ilyen (Amennyire én tudom.) Remélem megtudnák mondani mi lehet az oka.
A tinédzser kor sajátosságai egészen különbözőek, nem egyformák mindenkinél. Én is azt mondom, hogy ez a felnőtté válás korszakával együttjáró jelenség. A fiatal ilyenkor egyre inkább elkülönül, fölfedezi saját magát, legszívesebben a kortársaival tölti együtt az időt, nem a családtagjaival, kivált nem a szüleivel. Ugyanis a szülők ilyenkor még óhatatlanul a kisgyermeküket látják, holott az a kisgyermek már szeretne egyre inkább felnőtt lenni - még ha öntudatlanul is. A nemi szerepek is elbizonytalanodnak ilyenkor. Ezért szörnyű sarlatán viselkedés ezt az életkori jelenséget arra használni, hogy szexuális irányváltásra, olykor egyenesen nem váltásra késztetik ezeket a fiatalokat. Nincs abban sem beteges, sem zavaró, ha az ember ilyenkor összezavarodottnak érzi magát sok tekintetben. Érdemes sokat olvasni, másokkal, akár idősebb emberekkel beszélgetni, hogy az ember minél többet tapasztaljon meg az életben. Sokat segít ilyenkor a sport, a természetjárás, a színház, a zene (a jó zene, lehetőleg klasszikus). Ezek mind jó irányban formálják az embert. Azt javaslom, ha valamelyest meg tudja fogalmazni ezt a rossz érzésését, akkor beszélje meg ezt az édesanyjával. Még ha nem is találnak rá megoldást - az idő fogja majd megoldani -, de fontos, hogy ez ne eltávolítsa tőle, hanem minél józanabbul, minél érettebben tudja kezelni az önmagában fölfedezett jelenségeket.
Kedves Lelkiatya! A keresztény ember elvileg arra lett teremtve, hogy szentté legyen. Ez elvileg mindenkinek feladata, de valami nem világos. Annak ellenére, hogy Istennek ez a célja mindenkivel, mindenki más életszentségre van teremtve, mindenkitől a szent élet más szintjét kéri Isten vagy mindenkitől teljesen ugyanazt várja? A talentumok példabeszédét alapul véve azt sejtem, hogy mindenkitől vár valamit Isten, valamennyit, de mindenkitől máshogy és nem is ugyanannyit. Nem csak arra gondolok, hogy valakit papnak szán, valakit házas embernek és valakit szerzetesnek hanem arra is, hogy valaki sok bűntől meg tud szabadulni, míg valaki kevéstől, valakinek ad akkora feladatokat mint Mózesnek és Keresztelő Jánosnak, valakinek nem, valakinek megadatik egy nagyon közeli kapcsolat Istennel, közelebb mint az átlagos, valakinek nem biztos. Isten kegyelméből sok bűntől megtisztultam, már szinte hihetetlen nekem is, hogy mennyitől. Nem is teljesen értem ezt, hogy Isten ezt miért tette nekem lehetővé. Küzdöttem érte nagyon, az biztos, az Isten iránti szeretetemből és Jézus példája alapján, de van abban valami különleges, amit kaptam. Másokat látva, akik szenvednek olyan bűnöktől, amiktől én szabad lettem, főleg elgondolkodok és nem értem, miért nekem jutott akkora kegyelem. Nem egyetlen bűnről van szó, nem is kettőről. Inkább nem is számolom. Próbálok segíteni másoknak, nyilván, de attól még nem érthető nekem ez. Ilyen az is, hogy sok keresztény mondta már, hogy mennyire inspirálóan hatok rá, a Jézus iránti szeretetem, a megtisztulásom, a buzgóságom, minden ilyen miatt és ezt is kegyelemként élem meg, de ez sem teljesen világos nekem, hogy ezt miért én kaptam és nem az, akit én inspirálok. A kapcsolatom Jézussal ugyanez. Nagyon közel jött hozzám és én is hozzá, kölcsönös volt, de mégsem értem, miért velem csinálta ezt és nem mással. Mármint, nem mindenkinek van azért szoros kapcsolata vele, attól még mert szeret mindenkit. Vannak, akik nem is szeretnék, de vannak akik igen és mégis nagyon nehezen sikerül nekik. Nekem is évek alatt alakult így, mint egy párkapcsolatban, ott sem azonnal van házasság, de már az elejétől viszonylag szoros, bizalmas, szeretettel teli, érzelmes volt és idővel csak egyre jobb és közelibb lett. Természetesen minden ilyennek örülök nagyon, de valami azért zavar is az egészben. Arról van szó, hogy kicsit szégyellem ezeket az emberek előtt és akár Isten előtt is. Az oka az, hogy ezek nem olyan természetes, magától értetődő dolgok és emiatt olyan furcsának tűnhet. Nem ez a természetes, hogy annyi kegyelemben részesül valaki, ez inkább természetellenesnek hathat. Túl lehet jutni ezen a szégyenérzeten? Az emberekkel meg érdekes tapasztalataim vannak. Dicsekedni nem szoktam semmivel, de ha tanácsra volt szükségem, szóba jött, segíteni akartam másnak vagy csak beszéltünk tapasztalatokról, akkor beszéltem ezekről és voltak pozitív reakciók, hogy segítek nekik, de voltak irigyek is és olyanok is, akik félreértettek és azt hitték, hogy dicsekszek, pedig nem ez volt a célom, őszintén tanácsot kértem magamnak/segíteni akartam másnak. Az ilyen tapasztalatok miatt jutottam arra, hogy jobb ha csak gyónáskor vagy lelki beszélgetéskor hozok fel egy atyának ilyet, de egyházon kívüli emberrel csak akkor beszéljek erről ha muszáj. Az irigységet illetően is szeretnék kérdezni. A katolikusok gyakran inspirálódnak szentek életéből, tetteiből. Megfigyeltem, hogy a korábban élt szenteket tisztelik, szeretik, a közbenjárásukat kérik, örülnek annak amit elértek és adtak, de ha egy keresztény embernek van egy szentéletű kortársa, akkor arra már nem tud ennyire nyitottan, szeretettel nézni. Különösen igaz ez akkor ha az illető szentéletű ember csak egy világban élő keresztény és nem pap, apáca, szerzetes és nem is híres ember. Amikor úgy jár a szentek útján, van szentélet-közeli állapotban vagy már abban benne, hogy máskülönben csak azok tudják, látják ahogyan él, akik ismerik, akikkel megosztja. Mondhatnám úgy is, egy olyan szent, aki lehet akárki, akárhol, egy szürke kisegér aki szent. Nem tudom, hogyan fogalmazhatnám meg jobban. Erre igazán kíváncsi lennék, hogy az ilyen "szentekkel" miért bánnak máshogy a keresztény emberek. Az érthető, hogy nem neveznek el róluk templomot, nem készülnek róluk ikonok, nem írnak hozzájuk imákat, de miért irigyebbek rájuk mint korábbi szentekre, miért tiszteletlenek velük, akár még kevesebb tiszteletet adva nekik mint egy átlagos kereszténynek? Ezeket a mai kortárs szentekkel kapcsolatos kérdéseket általánosságban kérdezem, nem magamra vonatkoztatva, mert nem áll szándékomban szentnek nevezni magam. Nem mondanám annak magam, de ha az lennék, se mondanám.
Ha jól emlékszem, beszéltem már arról, hogy mindig téves úton járunk, ha másokhoz hasonlítjuk magunkat. Akkor is, ha jobbnak, akkor is, ha rosszabbnak tartjuk magunkat másoknál. Ez sohasem vezet sehová. Legalábbis nem előre. Ha valaki kegyelmi ajándékokban részesült - miként erről Ön is írt - ezt valóban nagyon helyes, ha pironkodva fogadja, mert érzi, hogy méltatlan rá. De ez a keresztény életünk része. Voltaképpen ez a pironkodásunk a bűnbánatunk. Az nem csupán a bűneink fölötti kesergés, sőt, inkább nem az, hanem a méltatlanságunk kifejeződése Isten jósága, nagysága, irántunk való szeretete láttán. Ez tehát egy természetes érzés, amely még jobban hozzáköt, még nagyobb hálára, örömre, hozzá való ragaszkodásra késztet. De ez csak akkor van így, ha végre teljesen megfeledkezem arról, hogy önmagamat és ezeket a kapott ajándékokat máshoz, máséhoz hasonlítsam. Ami az irígységet illeti, azt hiszem, ez állandó kísérő jelensége az emberi életnek. Nem kellene, de így van. Ettől a kanonizált szentek sem voltak megvédve. Általában a szentséget nem is vesszük észre az illető életében. Legalábbis ez a legritkábban történik meg. Például Kis Szent Teréz nővértársai még éltek, amikor őt szentté avatták, és azt mondták, nem is tudták, hogy ez a kis jelentéktelen leányka valójában szent. Szóval, nem kell szépíteni a dolgokat: Krisztus követése mindig küzdelmes, "kívül harcok, belül félelem" - ahogy Szent Pál is írja (2Kor 7,5). Ezen tehát igazán nem kell csodálkozni. Isten ajándékainak bűnbánó de ujjongó szívvel örülni kell. Az emberek viselkedésén meg nem érdemes csodálkozni.
Krisztusban szeretett Lelkiatya! Azt érzem, hogy a misztikus tapasztalataimmal elmagányosodom, hogy nem értenek meg és olykor én sem tudom kifejezni magamat, így a misztika amely Istenhez köt, mintha egyben el is távolítana másoktól, mert annyira nem evilági. Miért érzem úgy, hogy nem természetes a misztika az Egyházban, miért vannak kevesen, akik értik és beszélik ezt a nyelvet? Hogy ismerhetnék rájuk jobban? Köszönve: Réka
Kedves Réka! Attól függ, mint nevezünk misztikának. A keleti egyházban a misztika a legtermészetesebb, leghétköznapibb dolog. Mindenki meg van híva arra, hogy a misztériumokkal éljen. A misztériumok alapvetően a szentségek, de a misztika tárgykörébe beletartozik minden olyan jelenség vagy cselekmény, amely kegyelmet közvetít. Legfőképpen ilyen az imádság. Kell, hogy ez a keresztények leghétköznapibb tapasztalata legyen. Ha valakinek mély, belső tapasztalása van az imádságról, az Istennel való kapcsolatról, akkor az nem eltávolít az emberektől, hanem mégjobban érzékennyé, nyitottá tesz feléjük. Ha mégis van egyfajta magányosodó tapasztalat, az sokkal inkább meghívás. Az is örömteli folyamat. Az tény, hogy ma a keresztények legtöbbje nagyon keveset imádkozik, legtöbbször a felszínen maradunk ahhoz képest, ahová hív az Úr. Ez a mai világbetegsége. Ha ez kell a társasági léthöz, akkor ezt inkább kerülni érdemes. Az igazi imádság sohasem lehet szomorú tapasztalat. Persze, lehet küzdelmes, de akkor is mélyen, legalábbis hosszútávon örömteli.
Föltámadt Krisztus! Az egyik legjobb barátnőm anyukája súlyos rákos beteg. Református vallású. Számára ki lehet-e szolgáltatni a betegek kenet?t? Köszönöm!
A betegek szentségét nem. Abban csak katolikusok részesülhetnek. De lehet fölötte imádkozni azokat az imákat, amelyek ebben a szertartásban benne vannak, meg lehet kenni szentelt olajjal. A keleti egyházban a csak azok részesülhetnek a szentségekben, akik már bérmálkoztak.
Kedves Lelkiatya! Hogyan lehet kiüresitenie magát az embernek , az imádsághoz szeretném ezt is hozzá rakni!?Így helyet készíteni az Úrnak a szívemben és egész lényemben hogy ott Krisztus lakozzék
Istennek ez egy pillanat műve, ingyen ajándékként megadhatja bárkinek. A mi részünkről azonban óriási kitartásra, egy életen át tartó munkálkodásra van ehhöz szükség. Nagyon helyes törekvés, ha az ember imádsága során szeretné kiüresíteni magát, hogy helyet adjon Isten végtelen jelenlétének. De éppen ez az, ami az embernek lehetetlen, hiszen a véges ember hogyan is fogadhatná be a végtelen Istent? Nincs az a módszer, amellyel ez elérhető volna. Nincs tehát más, kérni kell. Kérni folyamatosan, állhatatosan, hittel és türelemmel. Amit emberileg ehhöz hozzá tudunk tenni, az a belső ima, azaz úgy imádkozni, hogy nem is imádkozunk, csak kilépünk önmagunkból, gondolatainkból, életünk körülményeiből és Isten színe előtt, Istenben vagyunk. Amikor hosszabb elcsendesedésre odafent hagyjuk a gondolatainkat és a szívünkbe leszállva nem figyelünk semmi másra, csak Isten bennünk való jelenlétére. Ez a belső figyelem nem az értelem munkája, hanem annak félretételével, más befogadó szerveinkkel igyekszünk Isten jelenlétében elmerülni. Ha erre kellő időt szán az ember, akkor ez a törekvés egy idő után maga meghozza a gyümölcsét. Ismétlem, nem kiszámítható módon, nem mindenkinél egyformán. Hosszan olyan állapotban imádkozunk, amikor "félreteszünk minden földi gondot". Persze, ehhöz társulnia kell a hétköznapi életünkben végbevitt cselekvéseinknek, amelyek szintén Istent akarják hordozni, vagyis minden tettünkben is igyekszünk hozzá igazodni. Ahogy írtam, egy egész életen át tartó munkálkodás ez. S hogy Isten mikor adja meg az önmagunkból kilépés és a vele való egyesülés édes ajándékát, azt nem tudhatjuk. Elég, ha Isten tudja, mikor jön el ennek az ideje.
Feltámadt Krisztus! Kedves Lelkiatya! Szomorúan olvasom, hogy vannak hasonló szituációban lévő emberek. -A kolléganő lekezelő, durván bánik vele,sorozatosan mondja, hogy nem jó. Mitől van ez? Miért nem tudják befogadni a másikat?( Másnak kell a munkahely, tényleg rossz vagyok?) Megoldás lehet a csapatépítés?
Igen, a csapatépítés nagyon sokat segíthet. Ezt nagyon jól lehet alkalmazni. Bár azzal is számolni kell, hogy ettől sem lehet várni a megváltást. A csapatépítés akkor hasznos, ha mindenki nyitott módon, javuló szándékkal áll hozzá. Persze, egy hatékony programmal rá lehet világítani az egyéni gyengeségekre is, eredményezhet az egyes tagokban is olyan önismeretet, amelyre egyénként is nagy szükségük van. Tehát jó eredményt lehet várni az ilyen törekvéstől. Ugyanakkor lelki megközelítésből emellett mégis azt mondom, törekedjék a krisztusi magatartásra, amely tud elfogadó lenni, szelíd lelkű és alázatos, engedelmes akár a halálig is. De csakis az egészséges személyiség fejlődése irányában. Krisztus, bár engedelmes volt, tűrt, szelíd volt, azért mégis megtörtént, hogy rápirított az őt jogtalanul bántalmazóra (pl. Jn 18,23). Az Ön "miért?"-jeire a válasz az áteredő bűn. Számtalanszor megtörténik, hogy a bűn értelmetlensége írja föl a szeretet természetes logikáját. Élhetnénk békésen, mindenkinek jobb volna, mégis egymás torkának ugrunk, a másikat ellenségnek látjuk. Annyit tehetünk, hogy magunk óvakodunk az efféle magatartástól. S ha máson látjuk, akkor imádkozunk érte.
Kedves Lelki Atya, szeretném megkérdezni, hogy baj-e, ha sokszor az imádságokat füzetből olvasom és úgy imádkozom? Sokszor hosszabb imádságokat nem tudok megjegyezni, így is számít az imádság, ha nem fejből mondom?
Természetesen. Az imádságnak számtalan módja van. Ez is nagyon jól használható módja. Használja bátran!
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy a borderline személyiség zavar lehetséges gyermekkori bűneim miatt (szexuális zaklatás áldozata voltam és nem védtem meg magam)... Akkor kezdtem el ezen gondolkodni mikor a kedvenc atyám elvétele miatt teljesen kiborultam és elhagyva éreztem magam és emiatt otthagytam az egyházat évekig. Hiába mentem vissza közel 10 év után az új atyát nem tudom elfogadni és félek szeretni, mert őt is elveszitem. Azóta többször is hozzám vágták hogy borderline vagyok. A tüneteknél azt mondják hogy állandóan változó partnerek, de én a hitem miatt inkább senkivel sem létesítek kapcsolatot, viszont állandó önkielégítést végzek (erről képtelen vagyok leállni)... Az érzelmi hullámzás és az állandó düh kitörések elviselhetetlenek... Azt mondják hogy a felnőttek másképp kezelik a stresszt. Leírná hogy ön hogyan kezeli? Hátha nekem is bejönne. Sokszor ha dühös vagyok bele vágok a falba ököllel és minden repül (nem tudom hogy stoppoljam).. Viszont káros szenvedélyem nincs mert 5. parancs elleni bűn lenne, de stressz evő vagyok illetve előfordul hogy megbüntetem magam az önkielégítés miatt... Van egy kutyám aki biztosít a szeretetéről... Nem vágom magam, de kicsi korom óta állandóan sebes mindenem és azokat sosem hagytam begyogyulni, nyugtató hatású számomra a sebeim piszkálása. Pszichiáter közelébe sem akarok menni, de ön lelkiatya aki sokat tud és nem veszélyes számomra.
Az Ön által leírt jelenségek valóban könnyen rejthetik a borderline állapot meglétét. Az téves volna gondolni, hogy ez a helyzet a gyermekkori bűne miatt alakult volna ki. De csak annyiban, hogy ha bűnnek éli meg a gyermekkori traumáját, a borderline állapotot pedig egyfajta büntetésnek. Ugyanakkor sajnos nagyon valószínű, hogy az Önnel szembeni felnőtt személy nagyon súlyos bűne erősen kihatott és kihat a személyiségének alakulására. De nagyon fontos megértenie, hogy ez nem az Ön bűne, nem az Ön hibája, hanem a másik emberé, aki visszaélt az Ön gyermeki védtelenségével. Ez az első, amit le kell szögezni. Következésképp semmiféle büntetés ebben nincsen, hanem az emberi psziché természetes reakciója. Ezért óriási felelősség, hogy hogyan bánunk a pici gyermekekkel, hiszen, egy életre beléjük éghet az, ami gyermekkorukban érte őket, a jó és a rossz is egyaránt. Lehetséges, hogy pszichiáterrel is volt már rossz tapasztalata, s ezért akar teljesen elzárkózni attól, hogy szakembertől ilyen jellegű segítséget kapjon? Vagy esetleg valami más miatt zárkózik el ettől? Pedig azt kell mondanom, csak szakember tud igazán segítséget adni, s nem is csupán néhány jótanáccsal, hanem alighanem kicsit hosszabban, akár egy-két évig tartó terápiával. Válaszom legfontosabb része ez: nagyon erősen bíztatom, hogy forduljon szakemberhöz. Minden bizonnyal nagy trauma érte Önt, nagyobb, mint most gondolja, úgy értem, mélyebben belehasított a személyiségébe, mint azt föl tudná mérni, s ez a legkézenfekvőbb módja a gyógyulásnak, a sebek föltárásának és helyes kezelésének. (Lehet, hogy emiatt ódzkodik tőle, mert nem szeretné a múlt sebeit fölszaggatni?) Higgye el, ha nehéz is, de ez a gyógyulás útja.
Kedves Lelkiatya! Egy olyan kérdést tennék fel, amit nem hiszem, hogy gyakran tesznek fel Önnek, de reménykedem a válaszában. Már többször kerültem olyan helyzetbe, hogy más keresztényekkel való társalgásban, akár online, akár személyesen, Júdás volt a téma. Mármint Iskarióti Júdás. Azt már észrevettem, hogy megoszlanak a vélemények vele kapcsolatban, valakik nagyon utálják, valakik sokkal megértőbbek vele az árulását és az öngyilkosságát tekintve is. Ma is beszéltünk erről, én és egy másik keresztény, nem én hoztam fel a témát, de kifejtettem a véleményem és hát nem értettünk egyet. Szerintem nem egy átlagos meglátás volt az, amit én előadtam és nem tudom, hogy igazam volt-e, de szeretném a véleményét kérni. A Júdás-téma egy Facebook-bejegyzéssel kezdődött, amit mindketten láttunk. Az apostolokról szólt, a képük volt ott és mindegyikőjük képéhez egy köszönetnyilvánítás volt írva, köszönet, amiért Jézust szolgálták és annyi mindent tettek érte. Júdás is fel volt tüntetve, csak az ő képéhez az volt írva, hogy "Neked nem köszönjük". Elmondtam a véleményem erről a bejegyzésről, nem vitázni akartam, csak elmondtam. Most elmondanám Önnek is. Azt mondtam ennek a keresztény testvéremnek, hogy természetesen nem értek egyet Júdás bűnös tetteivel, az árulással, a lopással, semmiféle ilyen cselekedetekkel, de nekem nem tetszik ez a bejegyzés. Két oka is van. Mondtam neki, hogy először is azt nem értem, miért kell Júdást belevenni egy ilyenbe ha nincs neki miért hálásnak lenni, miért nem teszi be az illető posztoló Mátyást a helyére. Azt, akit Júdás helyébe választottak. Akkor is meglenne a 12. Mondtam neki, szerintem jobb lenne olyan személyekre koncentrálni, akikről jót tudunk mondani és nem azt nézni, hogy egy másik mi rosszat tett. Neki nem mondtam ezt, de bennem ez azt a benyomást keltette, hogy mindenképp kell valakit találni, akit piszkálni, elítélni lehet, mintha ez lenne a cél, mert amúgy tényleg elég lett volna vagy a 11 másik apostolt említeni vagy Mátyással helyettesíteni Júdást. Ennek a keresztény felebarátomnak azt is kifejtettem, hogy én személy szerint egyébként sem akarnám Júdást 1-2 cselekedete alapján megítélni, akkor sem ha azokkal nem értek egyet. Azzal érveltem neki, hogy nem voltam ott, nem tudhatok mindent az életéről, nem tudhatom miért lett olyan amilyen, nem tudom tett-e jót is, de ha igen, akkor nem lehet úgy tenni mintha az nem számítana. A felebarátom erre azt mondta, hogy de hát Júdás öngyilkos lett és lopott is, nem változtatta meg jó irányba az életét, nem mentette meg a lelkét ahogy tehette volna, férges földbe hullottak a belső részei, Jézus esélyt adott neki, ő meg megfosztotta ettől saját magát a büszkesége és szabad akarata miatt. Ekkor hozzátettem, hogy én magam is rászorultam Isten bocsánatára, segítségére és Jézus értem is meghalt és ha én nem vagyok tökéletes, nekem mi jogom ítélkezni? Az öngyilkosság kapcsán pedig azt feleltem, hogy nem tudhatjuk, ki miért követ el öngyilkosságot, csak az tudja milyen, aki olyan helyzetbe kerül és Júdás helyzetét főleg nem tapasztalhattuk meg mivel ha egy átlagos bűn is nagy bűntudatot kelthet egy keresztényben, akkor mennyivel inkább az ha az ember tudja, hogy a Messiás azért fog meghalni és azért kínozzák, mert ő maga vezette el hozzá a katonákat? Bizonyára nem véletlenül lett öngyilkos, különben is bevallotta a bűnét a főpapoknak, kimondta Jézus ártatlanságát és meg akarta menteni Jézust. Utólag, de akkor is. Azt mondtam a keresztény testvéremnek, hogy hát milyen lenne már az ha azt mondanám egy bűnét megbánt embernek, hogy nem számít, értéktelen, rosszabb a többinél. Mondtam neki, ha én vallanám be a hibámat és másoktól ilyen hozzáállást kapnék, biztos nem esne jól és ha magamnak nem kívánom ezt, miért tenném meg mással, akkor is ha az illetővel sosem találkoztam. A felebarátom válasza erre az volt, hogy a 17. századi apáca, María de Jesús de Ágreda által írt Mystical City of God című könyvben le van írva, hogy Szűz Mária közeledett Júdáshoz és megpróbálta rávenni, hogy bánja meg a bűnét, de Júdás nem volt hajlandó. Ahogy a felebarátom mondta, Júdás felakasztotta magát, de nem azért, mert sajnálta volna a tettét hanem mert nem volt igaza tehát valami olyasmit akart mondani ez a testvérem, hogy Júdás bakot lőtt, tévedett, ezért ölte meg magát. Én még erre is csak azt tudom mondani, ezt neki már nem mondtam, csak most itt Önnek, hogy hiába írta le ezt egy apáca mert Szűz Mária ezt mondta neki, én nem voltam ott sem Júdás halálakor, sem Szűz Mária megjelenésekor, így miért kellene nekem ítélkezni valamiről, amiben nem vagyok biztos? A felebarátomnak csak azt mondtam, hogy még ha így is lenne, hogy Júdás kereken visszautasította a megbocsátást, akkor sem kellene nekem felette ítélkezni, elítélni, megvetni. Az az igazság, kedves Lelkiatya, hogy én úgy viszonyulok az ilyenhez, hogy Jézus miattam is meghalt, követtem el én is bűnöket, ebből a szempontból nem különbözök másoktól, legfeljebb a bűnöm jellege más vagy a hitem lehet erősebb/gyengébb, másabb kapcsolatom Jézussal, más tapasztalataim vannak, de az alapvető tény ugyanaz. Innentől kezdve nekem nincs jogom ítélkezni. Vonatkozik ez mindenkire, Júdásra és mindenki másra is. Kijelenthetem, hogy nem értek egyet X.Y, tetteivel, de piszkálni, gúnyolni, megvetni, szándékosan emlegetni és kibeszélni mások előtt, ehhez nem vagyok méltó. Másképp szólva, nem mentem fel Júdást, de nem is ítélem el. Ha soha nem lett volna egy bűnöm sem, akkor elvileg megtehetném, de akkor se tenném, mert Jézus bűntelen volt és még ő is megbocsátó volt, amikor meg majd meghozza az ítéletet, az az ő dolga. Ön szerint melyikünknek van igaza, ennek a keresztény testvéremnek vagy nekem? Maga Jézus vajon hogy látja ezt? Haragszik rám, amiért így viszonyulok ahhoz, aki elárulta vagy örül neki, mert pont így vagyok jó tanítványa? Hadd tegyem hozzá, hogy egyébként nagyon hasznosnak tűnik nekem az, ahogy Júdáshoz tudok viszonyulni, mert ha vele tudok megbocsátó lenni, nem elítélni, nem gúnyolni, ehelyett szeretni, már amennyire szerethetek valakit, akit sose láttam, akkor könnyebb ugyanezt megtennem másokkal is. Azt természetesen sajnálom, hogy Jézus annyi szenvedésen ment keresztül. Annyira nem is nehéz nekem megérteni és őszintén együttérezni vele, mert sok mindent átéltem ami hasonlít az ő szenvedéséhez, még ha nem is azzal megegyező. Évekkel ezelőtt engem is elárultak pénzért és olyanok, akik közel álltak hozzám. Becsaptak engem, átvertek, rosszat tettek ellenem azért, hogy így pénzhez jussanak. Semmi nem számított nekik, az én érzéseim sem, az sem hogy milyen hatással lesz a kapcsolatunkra, csak a pénz. Nem tudhatom, Júdás fejében mi játszódott le, de meg tudom érteni Jézust, azt hiszem, és ennek ellenére mégsem akarok ítélkezni Júdás felett és azoknak is megbocsátottam, akik velem tettek hasonlót. Nekem még segít is ez, ha szeretem Júdást és nem ítélem el, akkor tudok szeretni minden más bűnöst is és nem ítélkezni. Bízom benne, hogy nem mondtam semmi olyat, amivel megsértettem Jézust. Mondana véleményt a helyzetről, Lelkiatya? Nagyon megköszönném. Elnézést a hosszú levélért.
Az a meglátásom, hogy Judásra nem lehet úgy tekintenünk, mint egy mai emberre, a kortársunkra. Teljesen természetes az, amit mond, hogy senkit nem szabad megítélnünk, kivált nem elítélnünk. Nem tudjuk, nem ismerjük a másik ember tetteinek okait, miért teszi ezt vagy azt, miért ilyen vagy olyan. De ezt a krisztusi magatartást, az ítéletmentességet a kortársainkkal kell megélnünk, nem múltbeli személyekkel. Őrá vonatkozóan nincs semmi jelentősége, hogy én mit gondolok róla, hogyan ítélem meg őt. Főként a szentírási szereplőktől és a helyzetükből nekünk tanulnunk kell, és nem okoskodnunk, hogy mit kellett volna tenniök s mit nem. Júdás sorsában nagyon erős figyelmeztető, hogy ha megbánta is tettét - ezt kifejezetten írja az Evangélium (Mt 27,3) - de ez nem igazi megbánás volt, legalábbis nem bűnbánat volt benne, hanem Istentől is elforduló reménytelenség. Ez az, amit minden áron kerülnünk kell. Péter is megbánta tettét, és keserves sírásra fakadt. S minthogy nem követte el az emberi tettek egyik legsúlyosabb vétkét, az öngyilkosságot, így volt alkalma bocsánatot kérni Jézustól - jóllehet, erre akkor, a sírása közepette semmi remény nem mutatkozott. A feltámadás utáni események során a Genezáreti-tó partján való beszélgetésük, amikor Jézus háromszor kérdezte meg tőle, hogy szeretsz-e engem, ennek a hármas tagadásnak a helyretételének tekinthető. Judásra tekintve ezt kell megtanulnunk, az Istenben bízó bűnbánatot, voltaképpen ez, illetve ennek hiánya volt az ő igazi tragédiája, még csak nem is az árulás. Mint Ádám esetében is, az első bűne, hogy a tilalom ellenére evett a fa gyümölcséből, még önmagában nem indította volna el az áteredő bűnt, ha akkor bocsánatot kér Istentől. De ehelyett elrejtőzött előle, nem remélte, hogy Isten megbocsát neki, s ez lett igazán a veszte, meg nekünk, embereknek, akik tőle származunk. Ez Júdás életének és halálának a tanulsága. Ha ezt komolyan vesszük, erről elmélkedünk, sokkal előrébb jutunk, mint azzal, hogy hogyan lehetne őt mentegetni. A bűnös emberek iránti mentségkeresést azokkal éljük meg, akik velünk együtt élnek, a közelünkben vannak!
Föltamat Krisztus kedves lelekiatya én kántor vagyok had kezgyem egy evangéliumal szakaszal:egy gazdag ember szőlőt ültett tornyot építet körbe ásata és ki ata bérbe majd szolgákat küldött hogy be szegyék a termést de a béresek meg verték őket aztán más szolgákat küldött többet az előzőnél ezeket is meg verték meg csúfolták nemejek nem tudtak visza térni ,azt a gazda saját fi?t külde el a termésért és a béresek egy más között mont?k gyertek öljük meg és milyék lesz a termés ,a folytatás ön is tugya na most én hasonló helyzetben vagyok a szerződés kántor először nem akartak le szerződni és kevés bért kaptam ,masocor szerződésBen voltam de amint ki számoltam kevés bért kapok ami 8 óraban volt és most jelenleg 5 óraban van ,meg emelték a bérmet ,ahoz hogy meg kapjam még egy napot kellene dolgozni ,de most az összeg 8 óraban volt annyi de a tisztelendő úr úgy döntött hogy nem fog járni azért mert drága az üzemanyag ,és most pedig meg adná de dolgzak meg érte ne haragudjön hogy ezt írom de most 5 órába meg adná ez így nekem nem jó,a kérdésem következő mint csináljak hogy jó járjak,tisztelettel s.r. Romániából
Kedves Kántor ur! Ha Krisztus sorsához hasonlítjuk magunkat, ez jó lehetőség a vele való azonosulásra. Kivált, ha a szenvedő Krisztusra gondolunk. S ennek folyományaként az ő elfogadásával is meg kell tanulnunk azonosulni. "Ha engem üldöztek, titeket is üldözni fognak" - mondta kereken ő maga (Jn 15,20). Péter apostol is hasonló figyelmeztetést fogalmaz meg: "Ne lepődjetek meg azokon az égő fájdalmakon, amelyek megpróbáltatásul értek benneteket, mintha valami hallatlan dolog esett volna veletek!" Sőt, hozzá is teszi, hogy ez Krisztus szenvedéséhez köthet minket: "Ehelyett inkább örüljetek, hogy részetek lehet Krisztus szenvedéseiben, hogy dicsősége megnyilvánulása napján majd ujjongva örülhessetek." (1Pét 4,12-13) Ha ez megélhetési gondokat is jelent, ahhoz nem tudok hozzászólni, de amennyire lehet, elfogadó, alázatos szolgálatra buzdítom Önt.
Tisztelt Lelkiatya! 3 gyerekes anya vagyok, egy 18 evvel férfival kötöttem házasságot. Az elmúlt napokban borzasztóak a napjaim. A férjem folyamatosan vagy dolgozik alszik vagy tévézik. Semmibe se segit. Egyedül szenvedem a napjaim. De ha valami nincs mondjuk főtt ételt vagy elturve a tiszta ruha akkor már ordibal atkozodik. Elvárja hogy 3 gyerek mellett a kívánságát lessem. Mindig az kell amit ő akar. Úgy érzem magam mintha csak szolga lennék aki neveli a gyerekeket. Ha elmegyek az ocodaba a nagyobbik gyermekért a többire ő ügyel akkor ordibal utana hogy sokáig voltam. Soha nem játszik a gyerekekkel. Nem segít semmit. Miközben a középső Asperger szindiromas a kisebbik egy éves éjjel nappal sír. De őt nem érdekli. Úgy kell furodnom hogy a 3 gyerek ott van mellettem foleg ha sírnak azon a röpke 5 perc ami nekem is jut. Kerem mit tanácsol? Gondolom. Az ördög mive ez ? A valas nem opció a mi családunkba senki nem vált még el és a csok miatt nem is lehet !! Elnézést hogy hosszú lett.
Helyzete kapcsán ez a nagyon nehéznek tűnő, ugyanakkor hatalmas reménységet tartogató szentírási mondat jutott eszembe: "Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, inkább te győzd le a rosszat jóval" (Róm 12,21). Vajon mi baja lehet a férjének? Mi teszi őt ennyire ingerültté, érzéketlenné? Ez nagyon fontos kérdés. Valami oka kell, hogy legyen, hogy ilyen szeretetlenül viselkedik. Önnek nagy higgadtságot, szelídséget, bölcsességet kívánok. Ezzel tudja úgy kezelni a helyzetet, hogy ez nem tovább mérgesedik, hanem talán elindul a gyógyulás útján. Amit leír, az természetellenes, tarthatatlan, emberhöz méltatlan. De ha ezt meg is állapítjuk, ez még nem elegendő a helyzet megváltoztatására. Miközben bölcs szelídségre, higgadt megfontoltságra intem, közben azt is hangsúlyozom, hogy ezen változtatnia kell. Nem szabad, hogy ez így maradjon, mert Ön is felörlődik, és a gyermekei is erősen megsínylik. Arra buzdítom, hogy legyen erős a férjével szemben, pontosabban szólva a férjének ezzel az indokolatlan agresszivitásával szemben. Kérje számon, vagy legalábbis kérdezzen rá: ez most mi? Miért vagy ilyen? Mi a célod ezzel? Milyen terveid vannak? Hogyan szeretnéd élni az életed? Mit vársz tőlem? Mivel segíthetem, hogy boldog légy és ne boldogtalan? Lehet, hogy képtelenségnek tűnik, hogy ilyen mély kérdésekről beszélgessenek, de ha ez nem történik meg, akkor az ő élete is pokol marad, és az Önökét is, a gyermekeivel együtt azzá teszi. Ezért is sír olyan sokat a legkisebb. Holott lehetne mennyország is. S ezt is tudják a gyermekek a szívük mélyén, hiszen erre vagyunk teremtve. Szóval, a férjével való kapcsolatát mindenképpen gyógyítani kell. Mindenekelőtt nagyon imádkozzék ezért, mégpedig hittel imádkozzék. Kérjen csodát az Úrtól. Hiszen az kész csoda lesz, ha ez innen meg tud változni. Az imádság után pedig kérjen segítséget szakembertől. A legtöbb helyen - legalábbis nagyobb városokban - az egyházunk már kínál ilyen segítséget, párterápiát. Erre egyedül is elmehet és tanácsot kérhet. A válás valóban nem oldana meg semmit csak újabb és még sokkal súlyosabb sebeket okozna - természetesen legfőként a gyermekekben. Isten a lehetetlen(nek tűnő) helyzetben is tud segíteni. Neki mindig van megoldása. Azt kell megtalálni. Imádkozom Önökért.
Tisztelt Lelkiatya! Már az elmúlt évben Lelkiatya tanácsát kértem az alábbiakban, melyre köszönettel megkaptam válaszát. Kérdés: Kedves Lelkiatya! Református vallású vagyok. Családom (feleségem és gyermekeim) valamennyien görögkatolikus vallásúak. Feleségemmel görögkatolikus és református szertartás szerint is megesküdtünk. Családommal rendszeresen görögkatolikus liturgián veszek részt. Már hosszú ideje gondolkodom azon és egyben ez is lenne a kérdésem, hogy lehetőség van-e az átkeresztelkedésre? Válasz: Átkeresztelkedésre semmiképpen sincs szükség. Aki egyszer érvényesen megkeresztelkedett, az ezzel eltörölhetetlen jegyet vett magára, bármelyik felekezetben volt is a keresztelkedés. A katolikus egyházba másutt megkeresztelt ember, megfelelő előkészület után a bérmálás szentségével léphet be. De meggondolandó, hogy ez valóban szükséges-e. Ha eddig is meg tudta élni a hitét a családtagjaival együtt, akkor ezt ezután is folytathatja. Ha azonban a szentgyónás és szentáldozás szentségére vágyik, akkor azt valóban csak a katolikus (és ortodox) egyházban kaphatja meg. Válaszát megfontolva döntöttem el, hogy a szentgyónás és szentáldozás szentségére vágyva, a görögkatolikus egyházba kívánok lépni. Tisztelettel fordulok ismét Lelkiatyához, hogy az ezzel kapcsolatos további lépésekről, eljárásokól (mit, mikor, hol kell megtennem) szíveskedjen tájékoztatni. Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
Ha jól értem, Ön a családjával együtt rendszeresen részt vesz a Szent Liturgiákon. Egész egyszerűen tájékoztassa erről a szándékáról, vágyáról az atyát, akivel kapcsolatban vannak, s ő elmondja Önnek, hogy milyen lépések szükségesek. Hiszen ez nem csak egy üres protokoll, hanem személyes út, személyes lépések sora. Ezért csak személyes kapcsolat révén lehet és érdemes ezen elindulni. Keresse föl, szólítsa meg személyesen az atyát!
Tisztelt Lelkiatya! Múlt alkalommal a pár hónapos gyermekemmel mentem ki a Szentáldozáshoz és az atya megkérdezte, hogy a gyermeknek is adhat e. Én nemet mondtam, mert még csak folyékony ételeket eszik és félek, hogy nem tudná lenyelni a Szent Testet. Miért lett szokás a gyermekeket is áldoztatni és mi lesz ezek után az elsőáldozás ünnepével? Köszönöm a választ!
Magyar görögkatolikus egyházunkban fokozatosan térünk vissza arra az ősi gyakorlatra, hogy a kereszteléssel és bérmálással együtt az Eucharisztiában is részesítjük az újonnan megkereszteltet. Ez a Hajdúdorogi Főegyházmegyében ez év januártól már általános forma. Ez azt jelenti, hogy a csecsemők is megáldoznak, és utána dicséretes, ha minden vasárnap a Szent Liturgián újra és újra részesülnek az Eucharisztiában. Karon ülő csecsemők esetében csak néhány csepp Szent Vért adunk az ajkukra. Nekik legalább akkora lelki segítség, kegyelmi közvetítés ez, mint a felnőtteknek. Igaz, ezt még ők nem tudják, nem fogják föl, nincs erről kellő ismeretük. De, ha meggondoljuk, nyilván azt sem tudják, hogy a fizikai táplálék is milyen fontos nekik. Élnek vele, mert gondoskodunk róluk. Így tekinthetünk erre a lelki táplálékra is. Ezzel a gyakorlattal az a keleti személet tér vissza, hogy az Eucharisztia vétele nem az értelmi belátás hanem a lelki szükséglet függvénye. Márpedig mindnyájan rászorulunk Krisztus segítségére, erejére, Testére és Vérére. Jogos kérdés lehet, hogy mi lesz az elsőáldozással. A kisdedáldoztatás terjedésével egyidőben egyre több helyen az első gyónás utáni ünnepélyes áldozásnak nevezik ugyanezt az eseményt, ugyanezt a szép ünnepet. Hiszen a szentgyónásban már valóban csak az értelmükre jutott, a bűn és bűnbocsánat fogalmát valamelyest megértő személyek részesülhetnek. Ez nagyjából ugyanaz az életkor, mint ami eddig az elsőáldozás. Tehát ez a parókiális esemény is megmarad, de a gyermekek már pici koruktól hozzászokhatnak ahhoz, hogy minden Szent Liturgián megáldoznak.
1
  2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ...