Tisztelt Lelkiatya! Sokszor mondogatom magamban a Jézus imát, de rengetekszer(sőt majdnem mindig) nem figyelek oda, máshol van a figyelmem. Így is számít? Hat? Isten így is segít majd? H
Ez is jó, de lehetne jobb is. A Jézus-ima egyik módja, hogy az ember hozzászoktatja magát ahhoz, hogy amikor csak teheti, séta, utazás, vezetés, esetleg takarítás, főzés, stb. közben ismételgeti magában a Jézus-ima fohászát. Ez már nagyon jó. De jól érzékeli Ön is, hogy ez még azért meglehetősen felszínes. Olyan, mintha egy valaki beülne egy luxus autóba és élvezné, hogy mi mindent tud a különleges járgány, de beindítani nem tudja, autókázni vele nem tud. Persze, sántít ez a hasonlat, csak a mérték érzékeltetése miatt mondom. Nem igaz, hogy nem lehet haladni a lelkiéletben ezzel az imamóddal, de olyan, mintha cammogna (mondjuk, mint ha tolnák a luxusautót) a száguldás helyett. Ez már jó, de azt javaslom, törekedjék ennél többre. Ezt úgy tudja megtenni, hogy ha a napi imáiba külön is beleilleszti a Jézus-imát oly módon, hogy néhány percet csak erre figyel. Lehetőleg ikon vagy szentkép elé áll vagy térdel, gyertyát gyújt, és néhány percen keresztül, nagyon odafigyelve mondja az imát. Ha ezt minden nap megteszi - eleinte elég mindössze 5 perc! -, akkor a Jézus-ima el tud mélyülni, s így, amikor napközben mondja, akkor már mélyebbre tud hatolni. Ön most ennek a folyamatában van. Amikor elkezdte mondani, az egy jóízű fölfedezés volt, hogy lám, így is lehet imádkozni. De azóta már a lelke többre vágyik. Ez is az eddig elmondott imáknak az eredménye. Folytassa tehát ezt az utat, lépjen tovább!
Kedves Lelkiatya!
Ha így is, úgy is helyes a Hiszekegy, akkor miért nem egyszerűbb elhagyni? Érdemi gesztusok nélkül nehéz lesz a teljes egység helyreállítása...
Még banálisabb kérdés a Húsvét időpontja: abból aztán igazán nem lenne semmiféle teológiai megütközés, ha egyszerűen átvennénk az ortodox számìtási gyakorlatot... Minimális változtatás egy nagyobb jó előremozdítása érdekében... Ha ennyit nem tud megtenni a Nyugati Egyház, akkor hogy várjuk, hogy egyszer visszaáll a szentségi közösség a keletiekkel?
Milyen egyszerű volna az élet, ha ezeket csak úgy meg lehetne valósítani! Hogy is gondolhat arra, hogy egyszerű volna elhagyni a Filioque betoldást? A katolikus egyház közel 1000 éve így mondja. Egy rendelettel ezt meg lehetne változtatni? Mi, görögkatolikusok mindössze háromszázezren vagyunk Magyarországon, lehet, hogy még ennyien sem, s mégis, amikor megváltoztattuk, akkora port vert föl, hogy csuda. De ami fontosabb, hogy nem is szükséges megváltoztatni. Több teológus, de szerény személyem is többször hangsúlyoztam ezen az oldalon, hogy mindkét megfogalmazás helyes, csak megfelelő módon kell értelmezni. Akkor miért volna szükséges megváltoztatni?
A másik kérdés hasonló ehhöz. A húsvét időpontját megváltoztatni? Ez ennyire egyszerű volna? Az ortodox számolás a Julian naptárhoz igazodik. Használjuk a Gergely naptárat, a húsvétot meg számoljuk a Julián naptár szerint? Ebben nem sok logika van. Ha meg azt várnánk az ortodox testvéreinktől, hogy akkor meg igazodjanak ők hozzánk, bizony, nem nagyon érti az egyháztörténelmet az, aki úgy gondolja, hogy ez egyszerű volna. Nagyon is összetettek ezek a kérdések. Sok figyelmet, türelmet, tudást, alázatot igényel, hogy szépen lassan sikerüljön megoldani őket.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Köszönöm atyám a tanácsot. Azt hiszem nem volna az jó ha én bemennék Éva nénihez mert olyan fokon irigylem hogy lehet még kiabálnék is vele és még a kórházból is kitennének. Mert ma bekerült, azt mondták két napig vagy hat hónapig el meg hogy az egész teste rákos. Az nem tudom mi. Nem tudom atyám mit csináljak. Ha anyuval mennék mindenféle én nem tudnék viselkedni és még rosszabb lenne. Gondolja hogy a Kísértő mondatja velem hogy igaz Kálvin kettős predesztinációja és azért lettem pszihikai beteg hogy a pokolba jussak? Bibliai idézeteket is ad ( ezsaut gyűlöltem jakobot szerettem) meg hogy nem a sátán ő aki mondja hanem isten angyala. Van itt más baj is. Lehet összefügg evvel vagy a betegségemmel. Tudom nem kíváncsi ezekre Atyám de muszáj leírjam. 5 éves koromban valami megmutatta nekem egy református urvacsorán hogy Isten megy a kenyérbe és a borba és Őt fogyasztják mindig. Senki nem hitt nekem mikor elmondtam otthon. Mikor hallottam az Eucharistiarol( 32 éves koromban ) kellett 3 év hogy összerakódjpn bennem hogy azt láttam öt évesen. 10 éves ( és onnantól fokozatosan ) koromtól valami gondoltatja velem a Sátán tetteit és késztetést érzek hogy ahol lehet írjam le hogy az emberek ne kerüljenek pokolba. Csupán 10 évesen valami megmutatta nekem kik is voltak a mitológiai istenek ( bukott angyalok leszármazottjai, az óriások) később és azóta is mutat nekem dolgokat. Például hogy az ufók azok démonok a bukott angyalok leszármazottjai és a halott emberek földön megjelenő szellemei is démonok mert a biblia azt írja hogy a halottak nem tudnak semmit. Mikor elkezdtem olvasni Enoch könyvet azt éreztem több mint a felét évek óta tudom. Gabriel Amorth könyvébe beleolvastam és ugyanazt éreztem hogy több mint negyedét magam is tudom. Más dolgokat is tudok de nem untatom önt. Attól félek ezeket a Sátán mutatta meg nekem mert tudja hogy pszihikai beteg vagyok és nem hisznek nekem. Az is érdekes atyám hogy ha ezekről írok valahol akkor vagyis azután még erősebben irigy vagyok és anyut nyúzom a kenyszerkerdeseimmel az irigyelt személyel ( több is van, sajnos a családból is, a mostoha unokatestvérem) kapcsolatban meg kitöréseim vannak és kiabálok. Azt érzem ha nem írom le a Diavol titkait ( ezotéria eredete, evolúció eredete, stb) akkor az embereket megtéveszti és a pokolba küldi. Ha leírom engem visz az őrületbe és én veszek el. Régebben azt hittem az Isten gyötör lelkileg ilyen írás után. A múltkor az ortodox templomba gondoltatta velem ha le merem írni valahol a nefilimeket akkor nem hagy nyugton lelkileg soha és mindenre rávesz az irigység által. Ne haragudjon hogy zargatom ezekkel. El se tudja képzelni atyám milyen rossz nekem. A betegségem miatt nem tudok románul. Nem tudja elképzelni hogy úgy érzem a kés belevág a gyomromba, úgy fáj hogy nem értem az ortodox liturghiat. A valódi román oetodix szüleim nem lett volna szabad otthagyjanak. Félek hogy egyszer irigyelni kezdem az ortodoxokat. Mert én szeretem az ortodox vallást és fáj hogy nem értem. Nálunk Nagyváradon nincs magyar ortodox istentisztelet. Görögkatolikus is csak románul van. Régebben próbáltam a Google fordítót használni de rosszul működik és nem fordította le nekem az ortodox román oldalakat. Pedig ha lenne egy magyar ortodox pap akkor avval beszélnék ezektől mert az anyanyelvemen beszélne. Ha megtehetném a reformátusokat tériteném ortodoxnak hogy legyen magyar ortodox pap akivel ezeket megbeszéljem. Mondom nálunk Nagyváradon csak a római katolikus vallás van magyarul. Katolikus pappal meg nem tudnék beszélni mert másodikos korom óta azt érzem hogy a római katolikus vallásban valami nem stimmel. Sokáig azt gondoltam azért érzem mert református vagyok de mikor megtudtam miben különbözik az ortodoxtol ( az ortodox vallást vallom) akkor még erősebb lett bennem az érzés amit 9 évesen éreztem .
Értem és elhiszem mindezeket, amiket leír. Megértem, hogy nagy szenvedéseket okoznak Önnek ezek a sötét gondolatok, amelyek azt sugallják, hogy Önre a pokol vár. Bizony, ezek a sötét erőktől származnak, ezért óvakodnia kell tőle. Teljesen téves, félrevezető gondolatok. Hiszen a beteg ember még jobban Isten figyelme központjában van, mint az egészséges. Ez a pszichikai betegekre még inkább érvényes. Viszont érdekes dolgokat ír arról, hogy milyen meglátásai, megérzései vannak. Ezek az Ön különleges tulajdonságai közé tartoznak, amelyekkel meg kell tanulnia jól és bölcsen bánni. Sokmindent lát és ért intuitív módon. Ezeket mind nyugodtan leírhatja. Könnyen lehet, hogy valóban segíteni is tud vele másoknak, akik ezeket nem értik. Egyáltalán nem kell attól tartania, hogy emiatt a gonosz erők megbüntetik. Ez is csak hazugság. A gonosznak semmi hatalma nincs fölöttünk. Csak akkor, ha a félelem útján alávetjük magunkat. Szóval egyáltalán ne törődjék ezekkel a sötét gondolatokkal. Mondom, ezek kísértések, amelyeket el kell hessegetni, vagy még inkább radikálisan el kell fordulni tőlük.
Annyi vígasztalót mondhatok, hogy Nagyváradon van magyar nyelvű görögkatolikus Liturgia is. Föltétlenül keresse föl őket. A görögkatolikus szeminárium kápolnájában szoktak találkozni. Vadas Krisztián atya jár át oda Nagykárolyból. Vagy Krisztián atyával vagy valaki mással mindenképpen beszéljen ezekről a gondolatairól. Szüksége van ilyen külső támaszra, hogy a talentumait jól tudja fölhasználni és ne tévedjen el a kísértések útvesztőiben.
Tisztelt Lelkiatya!
Én irtam a kérdést"Római katolikus vallású vagyok,idén volt az elsőálldozasom és bérmálkozásom. Felnőttként találtam meg Istent. Tavaly nyár óta szinte csak rossz történik a családunkban."
Köszönöm szépen a részletes válaszát, és hogy ennyi időt és figyelmet szán rám. Nagyra értékelem a gondolatait, még akkor is, ha néhány pontban úgy érzem, nem teljesen ugyanonnan látjuk a helyzetet.
Őszintén megvallom, számomra nehéz elfogadni azt a gondolatot, hogy ha ezek a kérdések felmerülnek bennem, akkor ez a hitem gyengeségét mutatná. A Szentírásban – ahogy Ön is írta – a legnagyobb hitű emberek is feltették ezeket a kérdéseket: a zsoltárok szerzői, Jób, sőt maga Jézus is a kereszten. Én ebből azt értem meg, hogy a „miért?” nem feltétlenül a hit gyengesége, hanem sokszor a hit legőszintébb megnyilatkozása. Éppen azért kérdez az ember Istentől, mert még mindig hozzá fordul.
Abban is kicsit másképp látom a dolgokat, hogy ha valaki megérzi és fájlalja a gonoszság látszólagos sikerét, az feltétlenül felszínes látás lenne. Én nem gondolom, hogy az irigység beszél belőlem – nem vágyom mások boldogságára vagy vagyonára –, sokkal inkább az igazságtalanság tapasztalata az, ami megsebzi az embert. Úgy érzem, ez is egy valós emberi reakció, amiről a Biblia maga is sokat beszél.
Jeremiás: „Miért virágzik a gonosz?”
Jeremiás:"Miért szerencsés az istentelenek útja?” (Jer 12,1)
Habakuk: „Miért hallgatsz, amikor az igazat elnyeli a gonosz?”
Aszáf (Zsolt 73): „A bűnösök jól élnek, és nem sújtja őket csapás.”
"A bűnösök virulnak.” (Zsolt 73)
„A gazemberek gondtalanok.” (Zsolt 37)
Azt természetesen értem és elfogadom, hogy a próbatételeknek lehet megtisztító, formáló ereje. De őszintén szólva most nagyon nehéz látnom, miben erősödöm, miben tisztul a látásom, amikor épp a megélhetésünk és a családom jövője kerül veszélybe. Talán itt van a legnagyobb küzdelem számomra: hogy a lelki élet valóságát összeegyeztessem az élet nagyon is konkrét nehézségeivel.
Mindezekkel együtt köszönöm, hogy új szempontokat adott, és szeretném továbbra is keresni a választ. Nem vitatkozni szeretnék, csak megosztani őszintén azt, ami bennem van, mert úgy látom, Isten felé is csak akkor tudok hiteles lenni, ha nem rejtem el előle a kérdéseimet sem.
Köszönöm még egyszer a türelmét és válaszait.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Én is köszönöm mélyre ható gondolatait. S ha folyatom a vitát, nem azért teszem, hogy a magam álláspontját védelmezzem, hanem, hogy segítsek Önnek, és az Önnel hasonlóan gondolkodóknak az ilyen élethelyzetek kezelésében, hogy valóban a hitet erősítsék. Igaza van abban, hogy hasonló miértekkel tele van a Szentírás. A legmeghökkentőbb valóban Jézusnak a kereszten mondott szava: "Miért hagytál el engem?" De ha megengedi, éppen ebből próbálom újra megvilágítani, hogy ezek nem igazán válaszra váró kérdések, hanem a szenvedő ember fölkiáltásai. Jézus bizonyosan nem választ várt ott, a kereszten. Idézte a 21. zsoltár kezdő szavait, mintegy imádságként alkalmazva kiszolgáltatott, nehezen elviselhető élethelyzetére. De tény, hogy sokat vívódnak ezzel a résszel a teológusok, hogyan is kell érteni. Mindenesetre a többi - olykor vádlón! - kérdező is nem annyira magyarázatot vár, mint inkább a lelke állapotát kiáltja bele ezekbe a kérdésekbe. Ha Ön nekem teszi föl ezt a kérdést, nem tehetek mást, mint arra irányítom a figyelmét, hogy nem biztos, hogy erre talál választ. Amit tehetünk, hogy a nehézségeinket Istennel együtt viseljük. Ez a módja annak, hogy a nehézségek is közelebb visznek hozzá. Ez mindent megér. Ez a legfőbb célunk, s ha ennek érdekében elveszítünk vagyont, házat, embereket akár, akkor is úton vagyunk feléje. Nincs jelentősége az elvesztéseknek, mert sokkal nagyobb jót kaphatunk érte, az Isten egyre erősödő közelségét. Továbbra is azt kell mondanom, hogy a hitének megerősödésre van szüksége ahhoz, hogy ezeket a veszteségeket, nehézségeket hittel tudja fogadni, nem pedig méltatlankodással, értetlenkedéssel. Bocsásson meg, hogy ezeket a szavakat használom, de ezzel kell azonosítanom a föltett kérdéseit. A zsoltáros, Jeremiás, Habakuk is valójában méltatlankodtak, hogy miért történik ez vagy az. Ezt szabad tenni, ez nem bűn. Ahogy mondja, ez az őszinteségnek, az Istenhez ragaszkodásnak a kifejeződése. De még nem a tisztánlátás, a hittel látás szemlélete. Belevegyül a másokkal való hasonlítás kísértése. Másnak jobb, mint nekem, holott törekszem hittel élni, Istent követni. Egészen más dolog egymás között filozofálni, hogy miért és honnan van a rossz a világban, az életünkben, egészen más ezt egy lelkiatyának föltenni és méginkább más Istenhez intézni ezeket a kérdéseket. E megközelítéseket nem szabad összekeverni. Én nem azt mondom Önnek, hogy ne tegyen föl ilyen kérdéseket, hanem azt, hogy ne annyira az átélt nehézségek okát keresse, inkább a célját, hogy hogyan lehet fölhasználni a hit erősödésére. Azt írja "nagyon nehéz látnom, miben erősödöm, miben tisztul a látásom, amikor épp a megélhetésünk és a családom jövője kerül veszélybe". Elhiszem, hogy ez nagyon nehéz. De ez a feladat, ez visz előre, erre kell törekedni.
Kedves Lelkiatya!
Miért van az, hogy Húsvét és Pünkösd másnapjára van körmenet előírva, de Karácsony másnapjára nincs?
A körmeneteknek nagyon sokféle eredete, oka van. Nem köthetők csupán az ünnep fokozatához.
Valójában a bizánci világban általánosan elterjedt tipikon szerint pünkösd másnapjára nincs is előírva körmenet. Viszont körmenetnek számít a vízszentelési menet vizkereszt napján, és előír a tipikon körmenetet örömhírvétel ünnepére és virágvasárnapra (ami nagyon is logikus lenne), továbbá a fényes hét több napjára is. A különböző korokban különböző helyeken sokféle szokás szerint végeztek körmeneteket. Közép-Európában aztán szokásba jött pl. a búzaszentelési körmenet is. Tehát a körmenetek inkább a helyi közösségek igényeihez igazodnak, és nem feltétéen az ünnep fényét jelzik.
Leo pápa tényleg a Filioque elhagyására készíti fel a Katolikus Egyházat az In unitate fidei kezdetű körlevelével?
Nem. Azt magyarázza benne, hogy a Filioque nélkül nem helytelen mondani a Hiszekegyet, és azt is, hogy ez volt az eredeti szöveg. Hogy a latin egyházban idővel ez változna, azt igazán nem hiszem, hisz nincs is rá ok. Ez is, az is helyes megfogalmazás, csak helyes értelmezés kérdése.
Tisztelt Lelkiatya!
Szomorúan tapasztaltam, hogy óvodai dolgozók között nincs összhang.
Az új pedagógusokra mondják, hogy nem jó,amit csinál.
A pedagógiai asszisztens durva hangon utasít, pedig óvodapedagógus vagyok kis faluban,állami óvodában.
A vezetőnek is panaszkodik.
Rendszeresen imádkozom érte.
Fontos lenne a hatékonyabb kommunikáció.
Mit tehetek.
Azt nagyon jól teszi, ha imádkozik érte. Ennek meg is lesz a gyümölcse. Tekintse úgy, hogy ez most Ön számára egy alázat gyakorlat. Jó iskola lehet most Önnek ez az óvoda. Lehetőleg viseljen el mindent, ne méltatlankodjék semmilyen durvaság, semmilyen igazságtalanság miatt. Végezze a feladatát minél jobban, akár a gyermekek, akár a munkatársak között. Higgye el, az imádság és ez az alázatos, törekvő magatartása meg fogja változtatni a légkört és az Ön megítélését. Ez beletelik egy kis időbe, talán egy-két év is, de lehet, hogy hamarabb megadatik. Tartson ki ebben és meglátja majd az eredményét. Én is imádkozom Önért és a munkatársaiért.
Kedves lelkiatya hogy lehet teljesen legyőzni az önkielégítés bűnét? Két naponta elbuktam korábban. Most már rendszeresen küzdök ellene, de így is 4 naponta menetrend szerint elbukom. Van aki azt mondta hogy ha csak heti egy alkalommal csinálja az ember az már rendben van. Mi az igazság? Én inkább egy értelmetlen cselekedetnek tartom(mégse bírom ki hogy ne kelljen megtenni), mint sem bűnnek, de mivel szeretem Istent és úgy tanultam hogy bűn (régen halálos bűnként tanultam, emiatt nem jártam évekig misére és gyónni, most legutóbb egy atya azt mondta hogy nem halálos bűn és lehet mellette áldozni, már rendszeresen gyónok és áldozom)... Miért kell mindig meggyónom ha nem halálos bűn? Bár én már úgy gyónok hogy mindent meggyónok és nem nézem milyen bűn (bocsánatos vagy halálos), de most összezavarodtam mert azt hallottam hogy a halálos bűnök száma is kell(ha azt sem tudom hogy a bűn halálos vagy sem honnan tudnám a számát) enélkül nincs megbocsátva sőt szentségtörést is elkövetek. Szeretném ha ezt is tisztázni tudnánk. Milyen egy érvényes jó gyónás és milyen a szentségtörő gyónás? Segítségét előre is köszönöm fradistákgyöngye
Szerintem olyan a jó és érvényes gyónás, ahogyan azt Ön már egy ideje végzi. Rendszeresen, és amennyire lehet, mindent előtárva. Azt igazán nem kell kategorizálni, hogy melyik volt halálos, s abból mennyi volt, stb. Sőt, az a véleményem, de inkább meggyőződésem, hogy Ön nem is szokott halálos bűnt elkövetni. Azért szokták az önkielégítést halálos bűnök közé sorolni, mert az ember jószerivel tudja, hogy nem kellene, mégis megteszi, tehát tudatos. Ez így van. De a halálos bűn definíciója, ha jól tudom, hogy aki elköveti, az tudva és akarva, szándékkal, súlyos dologban ellene szegül Istennek. Ebben a küzdelemben és olykori alulmaradásban egyáltalán nem arról van szó, hogy Ön szembe akarna kerülni Istennel, szándékosan ellenére akarna cselekedni. Dehogyis! Csak a küzdelemben olykor gyöngének bizonyul. De folytassa azt az utat, amelyen most jár, nagyon jó irányban halad. Rendszeresen gyónjon és áldozzék, függetlenül attól, hogy mikor milyen bűnt követett el. Sajnos, ezek halmozódnak, de hisz éppen ezért kaptuk a gyónást, hogy időről időre letehessük ezeket az összeszedett terheket. Letesszük, és Isten kegyelméből megyünk tovább. Ön jó fejlődési folyamatban van, hiszen már ritkábban esik bele ebbe a bűnbe, mint korábban. Ennek is örüljön, adjon hálát! Ez folytatódni fog tovább is. Lehetőleg egyáltalán ne foglalkozzék az ilyen bűnre vezető dolgokkal, kerülje az ilyen képeket, gondolatokat, főként cselekedeteket. Ebben áll a harc, hogy minél előbb el akarjuk kerülni az erre irányuló kísértéseket. De ne is ez legyen a fő célkitűzése! Hanem az, hogy Istent minél jobban megértse, hozzá minél közelebb tudjon kerülni, minél jobban tudja szeretni. Ha erre törekszik, eljön az a pont, amikor végleg megutálja ezt a bűnt, de nem azért mert szégyelli, hanem, mert Istenhez tartozása sokkal fontosabb, s ez ad majd erőt a teljes legyőzésre. Nem beszélve arról, hogy van itt egy lélektani elem is. Éppen azért kell kerülni fiatal korban az önkielégítést, mert természeténél fogva berögzül, mintegy függővé válik tőle az ember. Ez az, amit el kell kerülni, ez az a béklyó, amelyből Ön is próbál kikecmeregni. Sikerülni fog, ne féljen tőle!
Dicsőség Jézus Krisztusnak ! Szilagyi Hajnalka Aurelia vagyok Nagyváradról. Sajnos obsesiv compulsiv delirant személyiségzavaros vagyok és autista. Meg sajnos örökbefogadott vagyok másfél éves korom óta. Másfél éves koromig teljesen elhanyagoltak a kórházban, csak tápszert kaptam, 7 kg voltam mikor rámtaláltak anyuék és semmit nem tudtam mert nem foglalkoztak velem addig.
Az eredeti szüleim román ortodoxok voltak és anyuék akik örökbefogadtak azok magyar reformátusok így én is az lettem. Sajnos románul sem tudtam megtanulni és annyira fáj hogy nem érzem az ortodox szent miséket. Nálunk sajnos nem csinálják meg hogy eljöjenek téríteni a református templomba az ortodox vallást és magyarul.
Sok problémám van. Az egyik hogy anyu aki örökbefogadott mindenkin segít. Most van egy valószínűleg végső stádiumú daganatos ( maga alá csinál, nem tud járni, nem lát, fájdalmai vannak de nincs konkrét vizsgálati eredmény csak erre tippel mindenki mert egyből csapta le a betegség) volt kolléganője akinek nincs abszolút senkije és anyu jár oda segíteni. Vagy ha nem segít akkor beszélget vele és azonkívül mindennap telefonon. Kétnaponta jár oda. Nekem ez az egyik problémám. Én féltékeny vagyok hogy anyu jár oda. Nem tudom hogy kezeljem. Éva nénire is irigy vagyok hogy rákos és anyu segít neki, nekem meg sajnos nem lesz aki segítsen öreg koromban mert nincs testvérem és nem dolgozok gyárba hogy legyen kolléganőm.
Anyura is irigy vagyok hogy tud segíteni. Mert így a mennybe jut.
Atyám, igaz a kálvinista kettős predesztinacio és én azért lettem pszichikai beteg hogy a pokolba kerüljék? Egy hang azt mondja a gondolataimmal hogy igaz a Kálvin kettős predesztinációja és azért nem adta Isten hogy normális legyek mert a pokolba szán és hogy ez Istentől ered, az információ? Ezért is irigylem anyut hogy ő jó mert tud segíteni és a mennybe jut. Az igaz ( ezt is az a hang gondoltatja ) hogy csak reformátusok közt van pszihikai beteg és mindegyik a pokolba jut? Mert azt mondta nekem a hang hogy nincsenek jó cselekedeteim és a Biblia azt írja hogy kell és bennem nincs empátia a betegségem miatt. Az egyháznak van valamilyen magyarázata a pszihikai betegségre?
Kedves Hajnalka! Ezek a sötét gondolatok, hogy Ön pokolra volna ítélve, hogy Isten szándékosan adna pszichikai betegséget, ezek nyilvánvaló, hogy honnan származnak. Ez jól fölismerhetően a kísértő hangja, aki a bűnre akar rávenni minket, illetve még fontosabb célja, hogy elszakítson minket Istentől, hogy szembefordítson vele. Ezek téves, hamis, tartalmatlan gondolatok. Egyáltalán nem szabad vele törődni. Teljesen szembemegy az Evangéliummal, az Örömhírrel. Önt a Jóisten az üdvösségre hívta meg. Nehezített pályát kapott, de azért, mert lát Önben erőt, reményt, hogy ezzel is megbírkózik. Az mindig téves dolog, ha magunkat másokhoz hasonlítjuk. Ez is fölösleges gondolat, ami erre irányul. Önnek nehéz élete van, de nem szabad azt gondolni, hogy nehezebb, mint másnak. Mindenkinek megvan a maga nehézsége. Ha Önnek mégis nehezebb, mint másnak, akkor ez azért van, mert több ereje van, nagyobb dolgokra hívatott. Ezt kell megtalálnia. Most Önnek ez a legfőbb feladata, hogy megtalálja, mi az Ön feladata az életben, mit kell tennie. Például nagyon kézenfekvőnek tartom, hogy Ön is menjen be Éva nénihez. Eleinte csak anyukájával együtt, később akár nélküle is. Ha ilyen jólelkű nevelőanyja van, akkor törekedjék arra, hogy minél többet eltanulhasson tőle. Mondja meg neki, hogy Ön is szeretne ilyen segítőkész lenni. Az irígység érzése még önmagában semmi, azzal nem lehet semmitsem kezdeni. Fordítsa át feladattá! Ön mit tehet azért, hogy ez vagy az ne hiányozzék az életéből, ami miatt irígykedne másokra. Ha azt szeretné, hogy többet foglalkozzék az anyukája Önnel, ez önmagában még csak egy önző gondolat. Tegyen is érte. Szegődjék mellé ezekben a jótékonykodásaiban, akkor máris nem marad magára, és közben eltanulja, hogyan lehet jót tenni másokkal. Ez az életünk célja, hogy minél több jót tegyünk. Ez igaz. De ne akadjon el ott, hogy Önnek ez nem megy! Induljon el ezen az úton, tanulja meg, mit jelent szeretni. A szeretetet ne várja mástól, hanem Ön adja minél több embernek. Önt a mennyei boldogság várja, és ha belekezd ezekbe a szolgálatokba, akkor ezt már itt a földön is bizonyos mértékben megtapasztalhatja. Imádkozom Önért, hogy el tudjon indulni ezen az úton és minél messzebbre jusson.
Tisztelt Lelkiatya! Olvastam olyat, hogy a próbaházasság többek között azért nem fogadható el, mert az emberrel való kísérletezés nem fér össze az emberi méltósággal.Mármost az is bűnös kísérletezésnek minősül-e, ha:
1. Azt mondom feleségemnek: "Van a testi kapcsolatnak ilyen és ilyen formája is, próbáljuk ki?"
2.Testsúlyom az optimális alatt van, megpróbálok többet enni a szokottnál?
3.Egészségi probléma esetén nem azonnal orvoshoz megyek, hanem először recept nélkül kapható gyógyszerrel próbálkozom?
Válaszát előre is köszönöm.
Semmiképp sem minősül bűnös kísérletezésnek, ha ilyen javaslatot tesz a feleségének. Az a fontos, hogy ő is legyen nyitott rá. Szabad játszani a testi kapcsolatban, annak nagyon sok formáját kipróbálni, egymás örömét keresni. Ez nagyon is üdvös kísérletezés, annak keresése, hogyan tudják jobban megélni egymás iránti szeretetüket. Ha a testsúlyt növelni kell, akkor értelemszerűen többet kell enni. Ez nem csak megengedett, de javasolt is. Persze, érdemes utánanézni, hogy van-e ennek egyéb egészségügyi oka is, mert lehet, hogy csupán a többlet táplálék bevitele még nem elégséges ennek orvoslására. Azt is helyes magatartásnak tartom, ha kisebb betegségek jelentkezésekor nem azonnal megy az orvoshoz, hanem megpróbálja a gyakorlati kúrákat alkalmazni. Bár a természetgyógyászattal óvatosan kell bánni, a homeopátiát egyáltalán nem javaslom. Az sem mindig ártalmas és veszélyes, de hordoz magában kockázatot, amikor különböző szellemi erőket is akarnak hozzá társítani, vagy túlzásba viszik a természetes gyógyító anyagok hatékonyságának bizonygatását.
Tisztelt lelkiatya!
Én írtam azt a kérdést,ami úgy kezdődött,hogy:"Római katolikus vallású vagyok,idén volt az elsőálldozasom és bérmálkozásom. Felnőttként találtam meg Istent. Tavaly nyár óta szinte csak rossz történik a családunkban."
Azt hiszem félre értett engem atyám. Azt írta,hogy van bennem egyfajta számítás, hogy Isten követőjévé lettem, és most már Isten feladata, hogy megsegítsen engem.
Ez egyáltalán nincs így, nem volt bennem számítás sosem Istennel szemben. És ugy gondolom,hogy a hitemmel sincs baj. Persze tudom,hogy Isten szeretetében sosem érhetjük el a maximumot..
Egyszerűen csak a kérdést teszem fel,hogy "miért"?
A zsoltárok könyvének nagy részében is ezt a kérdést teszik fel és erre keresik a választ amire én is. A zsoltárok egy részét író Dávid király sem azért írt,mert számítás lett volna a részéről,hogy Istennek segítenie kell mert követi őt.Hanem felteszi a kérdéseit,hogy:„Uram, meddig felejtesz el engem?” (Zsolt 13)
„Miért alszol, Uram?” (Zsolt 44)
„Miért hagytál el engem?” (Zsolt 22)
Azért kérdezi Istent,mert hiszi, hogy meghallgatja,mert hisz benne, hogy segíthet, és mert hozzá mer őszintén beszélni.
Vagy Jób könyvét is említhetném, ahol Jób szintén nem érti, Isten miért nem segíti őt,miert hagyja őt betegen.Jób igaz ember, mégis súlyos csapások érik.
Jób nem tett semmi rosszat, de elveszíti a vagyonát,meghalnak a gyermekei,súlyos betegséget kap.És őszintén kérdezi:„Miért engedi meg ezt Isten az ártatlannal?”
„Mit tettem, amiért így sújt?”
„Miért kell ekkora fájdalomnak lennie?”
Jób Istennel vitatkozik és Isten ezt elfogadja.Jób nem káromolja Istent, de panaszkodik,értetlenkedik,kérdez,néha keserű.És mindezt Isten előtt teszi, nem tőle elfordulva. Szerintem benne sem volt számítás,csupán csak a miértekre kereste a választ. Neki sem a hite volt gyenge,hanem csak kétségbe esett volt.
Olvasom a szentírást ha tehetem mindennap. 1-1,5 órát legalább szánok a szentírás olvasásra, imára,zsolozsmát is szoktam imádkozni naponta 2x legalább stb.
Csak egyszerűen nem értem,hogy miért van igy?
És ne értsen félre atyám,nem kioktatni akarom és vitatkozni önnel. Köszönöm a válaszát és köszönöm, hogy időt szánt rám,csak azt hiszem,hogy félre értett engem.
Kérdezem az Urat minden nap és imádkozom hozzá. Egyszerűen csak nehéz így, miközben az élet egyre nehezebb és keservesebb...miközben akik másokat tesznek tönkre,másokat semmiznek ki és családok életét teszik tönkre azok boldogan és gondok nélkül élnek.
Mégegyszer, kérem ne haragudjon.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Köszönöm szépen a válaszát. Nagyra értékelem. Mégiscsak azt kell mondanunk, hogy egyfajta vita ez. Teljesen igaza van, hogy a Zsoltárok könyve, de sok más szentírási könyv is tele van ilyen kérdésekkel. Hogy ezek a kérdések mennyire jogosak, arról lehet tovább elmélkedni. De tény, hogy előttünk is sok olyan ember volt, aki feszegette ezt a nagy kérdést. De vajon kapott-e Jób választ a kérdésére? Az lett a válasz, hogy ráeszmélt, tapasztalata lett arról, hogy Isten hatalmas és nem feledi el őt, nem hagyja el a szenvedésben sem. Tegyük hozzá, hogy Jób könyvének a megoldása még teljesen ószövetségi, hiszen evilági pótlékokat kapott, s abban mutatkozott meg Isten nagylelkűsége, hogy újabb gyermekei lettek meg még nagyobb vagyont szerzett. Ez nem az Újszövetség válasza. Jézus arról beszél, hogy boldogok a szegények, akik sírnak, akiket üldöznek. Vagyis a megoldás sokkal mélyebben van. Bocsánat az erős kifejezésért, tisztában vagyok vele, hogy Ön sem számításból lett Istent követő ember. Mégis azt kell mondanom, hogy a hitében még sokat kell fejlődnie, hogy az efféle kérdések föl se merüljenek. Ha Ön azt látja, hogy azok, akik másokat tönkre tesznek, kisemmiznek, stb, azok boldogan és gondok nélkül élnek, akkor még felszínes a látása. Mert hogy ez nem így van, ez csak a látszat. Isten mentsen az efféle "boldogságtól és gond nélküliségtől"! Isten nekünk más célokat, más örömöket, más sikereket akar adni. Olykor éppen azért kapjuk a nehézségeket - s talán ez lehet a válasz a kérdésére - hogy erőteljesebben ráírányítsa a figyelmünket az igazán lényeges dolgokra. Ha úgy tetszik, próbára tesz, de még jobb, ha azt mondjuk, a próbatétel alatt megedz bennünket, tisztítja látásunkat, hogy az igazi értékekért éljünk. Az aszkézis például ugyanennek az útnak egy másik változata, amikor az ember önként vállal nehézségeket, hogy tisztuljon a látása, hogy az igazi értékekre könnyebben irányuljon a figyelme. Ezt tudom még kiegészítésül írni a korábbi szavaimhoz.
Kedves Lelkiatya!
Római katolikus vallású vagyok,idén volt az elsőálldozasom és bérmálkozásom. Felnőttként találtam meg Istent.
Tavaly nyár óta szinte csak rossz történik a családunkban. A vállalkozásunkban nagy összeget nem akarnak nekünk kifizetni azóta. Szinte már tönkrement a családunk és vállalkozásunk,szinte semmi se sikerül.
Imádkozom,könyörgök Istenhez de semmi.
Aki pedig rosszat tesz,elveszi azt amiért más dolgozott meg,annak nincs baja,élvezi más pénzét.
Miért hagyja ezt Isten? Jézus is azt mondta,hogy "Én vagyok az út,az igazság és az élet." Ha Isten igazságos miert nem segít?
Tudom,hogy vannak az életben amikor Isten a hitünket próbára teszi de miert eddig? Vagy ennyire? Mit ér a hitem ha közben tönkre megy a családom? Nem csak anyagilag de egészségileg is mert rengeteg a stressz már több mint 1 éve.
Tudom,hogy azt szokták mondani,hogy aki hisz az ne ebben az életben várja a boldogságot,pénzt stb hanem a mennyországban lesz részünk az igaz boldogságban. Ezt értem,de emberek vagyunk...hogyan szeret Isten minket ha azt akarja,hogy az életben szenvedjünk?
Nem többet kérek,csak azt ami járna nekünk.
Sokszor már azt érzem,hogy felesleges imádkozni. Néha felteszem magamnak a kérdést, hogy miért imádkozom?
Azt érzem elvesztem a hitem. Vagyis ez nem jo kifejezés, mert Isten létezését soha nem tudnám tagadni,tudom és érzem hogy ő létezik.
Hanem egyszerűen az Isten iránti ragaszkodásom és bizalmam veszítem el.
Mit tegyek atyám? Mit tudna nekem tanácsolni?
Előre is köszönöm!
Nem biztos, hogy azért történnek ezek a rossz dolgok, hogy Isten Önt figyelmeztesse a helyes, számítás nélküli, önzetlen hitre, mégis arra mutat rá, hogy ezen a téren még sokat kell fejlődnie. Voltaképpen ez a helyzet azt leplezi le, hogy Önben titkon volt (vagy van) egyfajta számítás, hogy Isten követőjévé lett, és most már Isten feladata, hogy megsegítse Önt. Ez, így ahogy van, teljesen helytelen. Ebből kell kigyógyulnia. S ismétlem, nem Isten hozza Önre ezeket a bajokat, de legalábbis megengedi, hogy ráébressze a hiteles istenkövetésre. Ne kapcsolja össze a kettőt! Ha bajok érik az életben, akkor azokat meg kell oldani. Ehhöz persze bátran kérheti Isten segítségét. De ha a segítség késlekedése miatt a hitében képes elbizonytalanodni, akkor még nagyon gyenge a hite, még nagyon függ a külső körülményektől. Levele arra is jó, hogy erre a feladatára hívjam föl a figyelmet. Törekedjék tovább lépni a hitben! Biztosan szép folyamat volt, amikor egyre többet megtudott Istenről, Jézus megváltó művéről, az Egyházról, stb. Ezt kell folytatni, itt nem állhat meg. Olvassa minden nap a Szentírást és abból olvassa ki, hallja meg Isten minden nap Önnek szánt üzenetét! Ez teljesen független a hétköznapi történésektől. Van, amikor találunk útmutatást akár a napi feladatainkhoz is, de mégse ez legyen a cél. Sokkal messzebbre nézzen, sokkal magasabbra törekedjék! Folytassa az istenfélő életet, minél több imádságot, szegények megsegítését, mások szolgálatát, és bármi éri az életben, kicsi vagy nagy, azokból is olvassa ki Isten üzenetét. Az biztos, hogy nem az az üzenet, hogy "nem szeretlek, nem segítelek". Az sokkal inkább, hogy "szeretlek és segítelek, csak másként, mint gondolod". Ebben kell fejlődnie.
Tisztelt Lelkiatya! Mindig jönnek ezek a gondolatok hogy Islám az igazság, nem keresztény. És hogy miért. Láttam hogy egy valaki olyat tanácsolt egy fiúnak hogy büntesse, s fiú az apját bűntetti(nem szól hozzá,stb) azért mert az apja azt mondta neki hogy dobja ki a csotkiját. Ez hol szeretet? Keresztény ajánlotta. Ez van a fejemben(nem tokeletes a kereszténység emiatt) akkor nem az igazságot követem
Ha nem tudjuk megtartani maradéktalanul, az nem jelenti azt, hogy a tanítás nem igaz. Gyarló követői vagyunk Krisztus igazságának. Ha jól értem, egyrészt azon csodálkozik, hogy az apa, keresztény létére ki akarja dobatni a csotkit, másrészt az imádkozni szerető fiú meg megbünteti az apját azzal, hogy nem beszél vele. Egyik is, másik is helytelen emberi magatartás. Ez még nem kérdőjelezi meg a szeretet igazságát, hogy azt kell követnünk. Mégpedig nem csak úgy, általában a szeretet tanítását, hanem Jézus Krisztust, aki tökéletesen megvalósította, hogy mit jelent szeretetben élni Isten és az emberek iránti. Jézus hozta el nekünk azt a képességet, hogy minden gyarlóságunk, önzésünk ellenére mégis képesek vagyunk szeretni, egymást szolgálni. Ez a keresztény élet, a Krisztusban való törekvés a tökéletességre, a szeretetben való tökéletességre. Ezt semmiféle más vallás nem tudja megadni, de még csak megfogalmazni sem. Érdemes sokat olvasni a Bibliát, abból merítve sokat imádkozni, beszélgetni Istennel, hogy ennek az igazságában minél jobban elmélyedjünk. Akkor nem fog megingatni minket semmiféle más vallási felfogás.
Kedves Lelkiatya! Szeretnék valamit megkérdezni, mert szükségem lenne tanácsra és bölcs véleményre, de nem merek mindent teljesen elmondani. Olyan dologról van szó, amiről már korábban beszéltünk itt ezen a felületen. Akkor még nem igazán volt lelkivezetőm. Igazán most sincs, annyi, hogy kialakult, hogy kik azok az atyák, akikkel többet beszélek és egyikőjük különösen sok tanácsot adott. Őt amúgy megkérdeztem, hogy lenne-e a lelkivezetőm és valami olyasmi jött ki ebből, hogy hivatalosan ezt így nem meri vállalni, azt mondta, hogy nem érzi késznek magát erre és szerinte a saját lelkiélete nem áll ott, hogy nagyon komolyan tudjon lelkivezető lenni, de egyébként tapasztalt ebben és igazából vállalta, hogy próbál segíteni, de azért nem hivatalosan és nem tett nagy ígéreteket sem, hogy biztosan mindig sikerül meg ilyesmi. Nem is ez a lényeg...de így érthetőbb lesz a többi. Nehéz megfogalmaznom, hogy kértem egy hatalmas kegyelmet Istentől. Ezt már évek óta szeretném. Nem könyörögtem érte folyamatosan, néha elvesztettem a hitemet ezzel kapcsolatban. Az utóbbi időben egyre jobban arra visz a Szentlélek, ha az, hogy ne adjam fel és könyörögjek. Az említett lelkiatya is ebbe az irányba mozdított. Az az érdekes, hogy valamikor úgy beszél, mintha nem tőle jönne, amit mond. Valahogy akkor van benne valami titokzatos bizonyosság, nem tudom megfogalmazni. Hogy ő mennyire tudatosan mondja ezeket vagy nem, észreveszi-e, azt nem tudom. Szóval legutóbb azt mondta, hogy ha nagyon szeretnék valamit Istentől, akkor kérjem kitartóan, de úgy, hogy ne legyen bennem kétség afelől, hogy megkapom és addig zörgessek a kapun, amíg kinyitják. Nem nagyon volt ez téma eredetileg, valahogy ezt úgy mondta, hogy meg is lepődtem, hogy hogy jön ez ide. Mindenesetre ez amúgy is rezonált a szívem vágyával és éreztem is, hogy hallgatnom kell rá. Azóta minden nap eszemben van ez a dolog, amit szeretnék és el is határoztam, hogy könyörögni fogok az Úrnak addig, amíg megkapom és úgy fogok könyörögni mint még soha. Azt is eldöntöttem, hogy felajánlásokat fogok tenni. Ma például fel is ajánlottam érte egy nagy sétát, amit megtettem. Mehettem volna villamossal vagy busszal ahova akartam, de lemondtam a kényelemről és ezt is felajánlottam az Úrnak. Meg azt a szentségimádásban töltött 45 percet, 1 órát is. Görögkatolikus vagyok, de ha tudok, szívesen megyek szentségimádásra. Szóval a múltkor azt mondta az atya, hogy addig könyörögjek az Úrnak, amíg megkapom és kétségem se legyen. Itt említette Jakab apostol levelét is, de most abból nem idéznék. Egy korábbi alkalommal meg mondott nekem valamit, akkor is úgy, hogy valahogy olyan látszólag furcsa módon. Beszéltünk egy számomra nehéz helyzetről és többek között azt mondta nekem, hogy ha ezt alázattal elviselem az Úr akarata szerint, akkor megkapom azt (és itt mondta a szót, amit nem írok most le). Akkor érdekesnek tartottam, de nem mertem rákérdezni, hogy jól értem-e. Találkoztunk egy héttel később. Nem hagyott nyugodni a dolog, rákérdeztem, hogy jól értettem-e, amit a múltkor mondott. Mondta, hogy igen. Szerintem maga sem tudja, hogy miért mondja, amit mond, de mostanában nagyon ebbe az irányba viszi a Szentlélek (ha ő az). Korábban sem zárta ki teljesen, hogy megkapnám ezt a kegyelmet, de akkor olyan óvatosan fogalmazott és mindketten úgy voltunk vele, hogy majd kiderül. Az utóbbi időben olyan érzésem van, mintha a Szentlélek mondatná ezeket vele. Már évekkel ezelőtt is volt egyszer-kétszer olyan érzésem, hogy meg fogom ezt a kegyelmet valamikor kapni. Aztán nem foglalkoztam vele. Most mióta elkezdtem úgy imádkozni, ahogy az atya javasolta, azóta valahogy sokszor biztos vagyok benne, hogy megkapom. Hiszek is benne (bár ez néha meginog), de van is egy érzésem. Valami azt súgja nekem, hogy az már a mennyekben el lett döntve, hogy megkapom, csak az a kérdés, hogy elhiszem-e. Meg, hogy várnom kell. Hogy igazából az imáim már nem azért kellenek, mert ezen múlna, hogy az Úr megadja-e, mert már eldöntötte, hogy megadja, hanem azért, hogy küzdjek érte és a hitem legyen olyan erős, mint sose volt. Hadd jegyezzem meg, hogy még mielőtt lett volna lelkivezetés-jellegű kapcsolatom atyával meg a helyi közösségben jobban beilleszkedtem volna és csak itt kértem segítséget, akkor Önnek is megírtam ezt a kívánságomat és Ön azt írta, az biztos, hogy Istentől származik, de azt Ön sem tudta megmondani, hogy milyen formában kapom meg pontosan. Ez az egész eddig csak a háttértörténet. Nem tudom, fontos-e leírnom, hogy milyen kegyelemről van szó, de most még inkább nem fedem fel. A kérdésem leginkább a következő lenne: ha az ember tudja előre, hogy nagy kegyelmet fog kapni, hogyan lehet arra lelkileg felkészülni? És, ha olyat kap, amilyet még sose kapott? Már eddig is nagyon sok kegyelmet kaptam, de ez, amit a szívem mélyén legjobban szeretnék és kértem és amiről eddig szó volt, ez olyan, ami lehet mindegyiket felülmúlná bizonyos szempontból. Azt most nem kérdezem, hogy megkapom-e, mert én már úgy veszem, hogy igen. Egyrészt az említett lelkiatya és Jakab apostol tanácsát követve, másrészt pedig azért, mert tényleg érzem....Ráadásul tényleg, ha az ember kap egy nagyon nagy kegyelmet, akkor még úgy sem feltétlenül könnyű rá felkészülni, hogy előre tudja biztosan, nem hogy ha még kételkedik. Kérem, ne haragudjon, hogy ezt kérdezem, pontos részletek nélkül meg így, hogy már beszéltem mással is róla....Hiszem, hogy azért segítene a válasza. Sok kegyelmet kap az ember az életében és én is kaptam sokat, de most nem olyasmiről van szó, mint egy munka, egyetemi szak, párkapcsolat. Valami ennél nagyobb... Csak hogy érzékeltessem: engem fokozatosan engedett egyre közelebb magához Jézus miután évekkel ezelőtt a kételkedésem és nemtörődömségem után visszafogadott. Az első szentliturgia akkor, a szentáldozás, utána a szentáldozás vasárnaponként, utána a hétköznapi liturgia és szentáldozás (Isten kegyelméből ez lehetséges ott, ahol lakok), sőt, utána naponta részesültem az Ő szent testében és vérében, mert volt lehetőségem és nagyon erre vitt az utána való szeretet. Ha még addig nem lettem volna elég áldott, azt is megadta nekem, hogy a templomi szolgálatomnak köszönhetően segítsek az atyának a liturgián és így beléphettem a szentélybe. Hihetetlen volt ott állni a szentélyben és látni, ahogy Jézus ott van tőlem két lépésre, a kehelyben az ő teste és vére. Értem, persze, mindig velem van, de nekem az egy felfoghatatlan kegyelem volt. Nos, az amiről itt írtam ilyen titokzatosan, ez még ennél is hatalmasabb dolog lenne.....Ezzel csak próbálom érzékeltetni, már amennyire így lehet. Hálásan fogadnám, ha tudna nekem tanácsot adni. Hogyan készülhet fel az ember lelkileg egy nagyon nagy kegyelemre? Még ha örül is neki, azért ott van a méltatlanság-érzete normális esetben, lehet nem tudja mit fog utána érezni, még nem tudhatja milyen lesz az élete azután a kegyelem után, nyilván azért pontosan nem tudja mikor kapja meg és meddig kell várnia. Minél nagyobb kegyelem, minél inkább mennyei és nem földi dolog, annál szokatlanabb. Mária előre tudta, hogy a Megváltónak fog "életet adni", Szent József előre tudta, hogy a Megváltóról kell majd gondoskodnia és a szeme láttára fog felnőni, Mózes előre tudta, hogy ő vezeti ki a zsidó népet Egyiptomból. Az ember hálás Istennek a kegyelemért és próbál neki tetsző életet élni egyébként is, de vegyül ebbe az egészbe egy félelem. Tudna nekem tanácsot adni?
A válaszomat ehhöz a levele végén használt szóhoz kapcsolom: "... egyébként is". Azt tanácsolom, ne készüljön semmilyen nagy és különleges ajándékra, adományra. Ha az Úr akarja, akkor megadja Önnek. Sok esetben, egyébként, amikor megfogalmazódik valamilyen lelki vágy, és azt elkezdjük kérni, az voltaképpen nem egyéb, mint Isten szívünkbe ültetett csírája annak, amit majd adni akar. Ezt valamiképp érzékeli az ember és elkezd vágyakozni arra, amit Isten egyébként is adni akar. No, és hogyan is készüljön erre? Úgy, hogy semmi különöset nem tesz, csak(!) éli a minél buzgóbb keresztény életét. Amit "egyébként is" tenne. Ne azért tegyen bármit is, mert készül valami különleges kegyelemre, hanem azért, mert Isten végtelenül szereti Önt, és erre ez a válasza, hogy Ön is megtesz mindent, hogy minél mélyebb és hitelesebb keresztény életet él az imádságban és az emberek szolgálatában. Ennyi elég, nem kell több. Azt tegye, amit "egyébként" is tenne keresztény emberként.
Tisztelt Lelkiatya én voltam aki ezt küldte
Tisztelt Lelkiatya! Egy ilyet küldtem magának "Közeledni akarok Istenhez, de a teteim nem ezt mutatják, hazudok, nem vagyok kedves, stb. Kérem Istent hogy segítsen ezzen. De mintha meg se hallaná. Nem érzem hogy segítene. Az imádkozással gondjaim vannak, bibliát olvasok, járok templomba de nem érzem Istent. Nem érzem a szeretetét. Sokszor mondom hogy "Itt vagyok, szeress!" De nem tudom. Sokszor kérek dolgokat, nem adatik meg, pl egy barátnőt, de nem tudom. Sokszor mérges vagyok Istenre ezzel miatt (ezen légyszíves segítsen)könnyen beleesek bűnokben, alig küzdök. Kérem segítsen nekem." És azt mondta hogy nyugodtan vágjak bele a küzdésnek. Na igen, én is ezt szeretném, de mindig amikor belevágok elbukok, nem megy, sőt mintha nem is küzdenék. Ezért kérem, segítsen. Hogyan kell? Hogyan kell belevágni. A másik meg hogy mondta gyónjak, áldjak. De én nem vagyok keresztény, csak úgy élek mint egy. És mivel külföldön élek, szerintem egyhamar nem is leszek. Akartam az lenni, de azt mondták hogy készüljek, utánna meg azt hogy nem lehetek az Magyarországon mert akkor kéne hittanra járnom. Tehát az akarok lenni de nem megy. Ez azt jelenti hogy az áldás, gyónás nélkül nem fog jól menni? Isten nem fog annyira segíteni? Nem fogok olyan könnyen szabadulni a kísértéseimtől? Stb. De járok templomba és ott imádkozom. Úgy érzem mintha Isten nem segítene. Kérem hogy segítsen a küzdésben, de nem. Egyszerűen nem. Miért? Akkor hogyan kérjem. Hogyan kérjem a nevében. Ezekre a kérdésekre kérem mind válaszoljon. Hogyan érezem őt? Hogyan szeressem őt? Nagyon úgy tűnik nekem hogy Isten nem akar segíteni amúgy már rég segített volna, ahogy érzek íránta, hogy küzdjek. Pl úgy érzek íránta mint a frász. Nem jól. Nem szeretettel. Ön csak a kereszténységről beszélt, kérem a kérdéseimre is válaszoljon. Meg a többire is kérem. Ismerek egy papot. De ő azt mondta nem lehetek keresztény mert akkor kéne hittanra járnom Magyarországon. Akkor? Maga is felkészíthet, örülnék neki. De ha nincs ideje akkor az otthoni papot is megkérdezem újra
Nem, nem megy a küzdés, kérem, komolyan válaszoljon, hogyan kell küzdeni, attól hogy nem vagyok keresztény még kell küzdenem. Nagyon mérges vagyok Istenre. Milyen szeretet? Tudja hogy ki megy a pokolba és mégis a földre teszi őket szenvedni. Sok szenvedést add. Nem segít nekem amikor többször kérem. Mind ezért mérges vagyok rá. Nem segít? Ez szeretet? Válaszoljon kérem a kérdéseimre
Kedves Testvérem! Úgy érzem, azért is hangoznak el és nem múlnak el ezek a zaklató kérdések, mert nem figyel oda a válaszra, a válaszokra. Eléggé világosan leírtam Önnek, hogy a keresztségre van szüksége. Akkor miért ostromolja továbbra is az Urat, hogy miért nem segít? Ahhoz hasonlít ez, mint amikor valaki elmegy egy idegen országba és rettentően bosszantja, hogy nem érti, mit beszélnek az emberek. Nem tudja megvenni az ételt, egyéb szükségleteket, mert nem ismeri a szavakat. Ilyenkor nem dühösnek kell lenni, hanem leülni és megtanulni azt az adott nyelvet. Akkor utána megnyílik minden, és nehézség nélkül boldogul abban az országban. Ebben az élethelyzetében nincs egyéb dolga, mint fölkészülni a keresztségre. Ezt, emlékem szerint, már többször is leírtam. Induljon el, végre! Nem olyan nehéz. Szólítson meg egy papot ezzel a szándékával és kövesse, amit mond. Vagy pedig kössünk egyességet, és én írok Önnek ezen a nyilvános fórumon, amelyen keresztül további kérdéseket tehet föl. De amíg nem határozza el magát a keresztség fölvételére, addig a föltett kérdései csak üresen potyognak vissza, nem jön rá válasz, mert nincs, aki meghallja, megértse azokat.