Kedves Lelkiatya! Ha valakinek van egy vőlegénye, akit nagyon szeret és miatta akarja tisztán megőrizni magát, de pont ő a kísértésének a tárgya, mit tehet ez ellen a kínlódás ellen? Azt nem jó megtenni, hogy ne is kommunikáljon meg ne találkozzon vele. Ha elhidegül, az se jó. Ha túl közel kerül, az se jó. Ilyesmi helyzettől szenvedek. Valamikor nagyon hirtelen jön egy kísértés...Valamikor egy alapvetően jó szándékú vagy ártatlannak induló dologból indul ki. Nem kell testi érintés hozzá. Elég egy beszélgetés. A legrosszabb, hogy ha vele nem élhetem meg ezt a dolgot, akkor meg jön a kísértés az önkielégítésre. Az is szokott lenni, hogy ha az elején még le is küzdöm a kísértést, ami rá irányul, az önkielégítés ellen már nem tudok győzni. El vagyok keseredve....szégyellem magam, már szinte utálom magam. Velem van a baj, én csinálok rosszul valamit? Jézus miért engedi ezt a próbatételt?
Ha már jegyes kapcsolat van közöttük, akkor nagyon fontos erről egymás között teljes nyíltsággal beszélni. Ez azért is fontos, mert később, a házasságban is elengedhetetlen, hogy erről a kérdésről, a testi kapcsolatról, annak részleteiről teljes őszinteséggel tudjanak beszélgetni. Ez nem mindig könnyű, ide el kell jutni. Ennek a folyamata már a jegyesség idején el kell, hogy kezdődjék. Ezt a harcot - amikor harc - együtt kell megélniük. Akkor lesz igazán közös az öröm is. Nagyon fontos, hogy a testi kapcsolatban ne maradjon magára az ember, azt ne egyedül élje meg, hanem megosztva a másikkal. Ez a küzdelem nagyon is szép időszak. A tisztaságot megtartani a jegyesség idején talán a legnehezebb. Már egészen közel vannak hozzá - egymáshoz is -, de ezen az időszakon nagyon sok múlik. A későbbi hűség is. Ha most megküzdik, később már lesz erről tapasztalatuk és a házasságon belül is lesz erejük a hűségért küzdeni. Az önkielégítésre irányuló kísértéssel is kellő határozottsággal kell bánni. Ha most engedne ennek, akkor beépülhet a kapcsolatukba, és később is, a házasságon belül is megtörténhet. Ez megint az egyik legrosszabb, ami súlyosan alááshatja a szerelmet. Így tekintsen tehát erre, hogy most talán a legerősebb ez a kísértés, de ki kell tartania a házasságkötésig. Ne legyen elkeseredve! Ez nagyon is természetes jelenség. Azért érzi nehéznek, mert fontos Önnek. Kortársai közül nagyon sokan igen hamar bedobják a törölközőt, ezzel aláásva a későbbi házasságuk kötelékét. Akkor volna könnyű, ha föladná ezt a küzdelmet. Jézus azért engedi meg ezt a próbatételt, mert ezzel akarja Önöket segíteni a házasságukban. Tőle kérjen segítséget, legyen erős, és ezzel nagyon sokat fog tenni a későbbi házasságuk érdekében. Így tekintsen erre a nehézségre, hogy ezzel erősítheti a későbbi szerelmüket, hogy az sokaáig megmaradjon, a maga természetességével tudjon fejlődni, formálódni egészen öregkorukig.
Kedves Lelkiatya!
Az 50. és a 103. zsoltárok legújabb fordítása is elérhető lesz a honlapon? Köszönöm a válaszát előre is!
Ezek már most is elérhetők, mégpedig jó ideje. A teljes Zsoltároskönyv megtalálható a honlapunkon a LITURGIA/ZSOLTÁROK címszó alatt (https://hd.gorogkatolikus.hu/liturgia-kathizmak-rendje). Olvasható vagy akár meghallgatható formában is. Ebben már, természetesen az a szöveg szerepel, amelyet a Nyíregyházi Egyházmegyében már kis lapokon közzétettek. Az Énekeskönyv szövegében még nem található ez a változtatás.
Tisztelt Lelki Atya! Nagyon rossz dolgot tettem. Amikor ezeket a szavakat kimondtam hogy "szünetet akarok venni Istentől" akkor egyben rosszul és jól éreztem magam. Rosszul azért mert tudom hogy Isten létezik és hogy probálok vele jó kapcsolatot építeni. Jól pedig azért mert reméltem hogy ezért megsajnál, reméltem hogy elveszi ezért ezeket a gondolatokat. Ez mennyire normális? Kihasználás ez, nagyon nagy bűn lehet. Élvezem hogy lemondok de közben kicsit szomorú vagyok. Félek ezektől a gondolatoktól, ahogy te mondtad nem szokványos tehát valami van velem. Lehet ez az OCD-ém? És semmi baj nincs csak az OCD-m ez? De akkor is, ki élvezi amikor le mond Istenről? Ki élvezi ezt? És drámának hívja? Emiatt lehet most mérges. Most is jöt egy olyan gondolat hogy "amúgy a gonosz az úr, öt kövesd meg hogy ő rá gondolj amikor valamit megérintesz vagy valamit csinálsz" ez milyen gondolat már? Nagyon rossz és félek hogy Isten megharagszik. Most elképzeltem amikor vissza tér Jézus és megkérdezi hogy követtem e őt vagy nem, és ott is jött ez hogy remélem megsajnál. Ezért mérges Isten?
Isten nem mérges és nem haragszik. Ezek csak merőben a mi elképzeléseink, téves gondolataink róla. Teljesen érthető, hogy van egyfajta jó érzés is arra a buta gondolatra, hogy "szünetet akarok venni". IIyenkor az történik, hogy elfog egyfajta hamis szabadság érzet. Ez az, amivel be akar minket csapni az ellenség. Fölerősíti ezt a téves Isten-képet. Sokat kell olvasni a Szentírást, hogy az ember Istenről alkotott képe tisztuljon. Meg sokszor menni templomba, részesülni a szentségekben. Szóval, a "jó érzésnek" ez az oka. Alapvetően ez is normális, vagyis inkább érthető. De azért van ott a szomorúság is, mert a szíve mélyén érzi, hogy nem ez a helyes út. Ismétlem, sokat kell olvasni a Bibliát, hogy az ember minél előbb el tudja dönteni, hogy melyik gondolat igazodik Isten szavához, és melyek a mi rosszra hajló emberi természetünk termékei. Istenhöz közeledve azt is megérti majd, hogy miért nem kell tőle, az ő haragjától félni. Minden pillanatban éljen szabadon! Isten mindig segít. Akkor is, amikor mi szembefordultunk vele. Olyan duzzogónak és szigorúnak gondoljuk, mint amilyenek mi vagyunk. De ő nem ilyen korlátolt ember, mint mi. Őbenne végtelen az irgalom, a megértés, az együttérzés. Mint amikor a legjobb barátommal meg tudok osztani mindent, az ég világon mindent! Soha ne akarjon szünetet venni az Istennel való kapcsolatában! Épp ellenkezőleg! Arra kell törekedni, hogy minél többet tudjunk Istenre gondolni, eljutni oda, hogy állandóan, szünet nélkül az ő jelenlétében tudom magam. Ez még messze van, de erre kell törekedni. Ha "szünetet akarna venni", ez olyan, mint amikor a helymászó lekapcsolja magát a biztosító kötélről. Éppen lehet így is haladni a sziklán, de életveszélyes! Isten tanít minket fölfelé haladni, de ott van a biztosító kötél, az ő figyelme, szeretete. Eszembe sincs, hogy erről lekapcsoljam magam!
Inkább az lehet, hogy arról a hamis Isten-képtől akar szabadulni, amely követel, haragszik, megsértődik, amely nehezíti az életét. Csakhogy ilyen isten nincsen. Ez csak a gondolatainak a kivetítése. Keresse az igaz Istent, aki végtelenül szereti Önt! Ettől fog megváltozni az élete.
Kedves lelki atya!
A scantoni únió Ókatolikusairól mi a véleménye,
Ők nem a Juhász Gergely féle Ókatolikusok?
Úgy tudom, hogy a Juhász Gergely féle ókatolikusok a Scrantoni Unióhoz tartoznak. Ismereteim szerint nincsenek szentségi közösségben a katolikus egyházzal. Az a véleményem, hogy kár volt elszakadni az Anyaszentegyháztól és külön szervezetet fölépíteni. Ez sem nekik, sem a jó szándékkal Istent keresőknek nem jó.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy hogyan lehet megszabadulni az önkielégítés bűnétől? Egy luzer vagyok és nem tudom elfogadni hogy egy ilyen ember vagyok.
Amíg nem tudja elfogadni Önmagát, addig nem fog tudni előrelépni a küzdelemben. Nem az a baj, hogy időről időre elköveti ezt a bűnt, hanem, hogy nem meri szeretni önmagát, nem tudja Isten szemével nézni az életét. Ezért bukdácsol időről időre. Isten tele van reménnyel, amikor Önre tekint. Erőt is tud adni, csak az Ön hitén múlik, hogy tud-e ezzel élni. Azt javaslom, hogy ezzel kezdje. Beszélje meg az Úrral: "Tényleg így van, Uram, te valóban szeretsz engem?" Kérdezze meg tőle bátran! Csak nehogy aztán rövidre zárva saját magának adja meg erre a választ! Istenre figyelni nem könnyű. Ahhoz nagy elszántság kell, sok csönd, nem kevés odaszánt idő. De megéri, sokszorosan megéri. Szóval, ezúttal nem arra adok Önnek tanácsot, amire kért, hanem erre szeretnék rávilágítani, hogy ezt a küzdelmet másutt kell kezdenie: önmaga megszeretésével, elfogadásával. Ebben fog segíteni Önnek, ha szorosabb kapcsolatra talál Istennel, ha az ő szeretetét kéri, ha azzal él, amit az Ön szívébe helyezett. Attól kezdve a gyönge teste nem ellensége lesz Önnek, hanem harcostársa.
Tisztelettel kérdezem egyházunk vezetőitől? Miért kockáztatják híveik egészségét?! Miért vezették vissza az egykanalas áldoztatást? Tombol megint a Covid, rengetegen megbetegszenek tőle. Egyre inkább azt hallom hívőközösségünk tagjaitól, hogy nem mernek emiatt áldozni. A másik, hogy az egykanalas áldoztatással rászoktattak miindenkit arra, sőt kérték, hogy teljes egészében a Szentséget két ajakkal szorítva vegyék magukhoz az áldozáshoz járulók.
Kérem, kövessék a híreket is, ne bújjanak saját eszméik mögé!
Egy nyíregyházi infektológus orvos
Kétségtelenül okozhat némi zavart, hogy eddig éppen azt kérték az atyák, hogy ajkunk zárásával segítsünk abban, hogy minél kevesebb szentségi anyag maradjon az áldoztató kanálon. Most meg, amikor visszatérünk a korábbi gyakorlathoz, akkor meg ennek ellenkezőjét kérik, hogy lehetőleg ne érintse ajkunk az aranykanalat. Az új helyzethöz igazodni kell, ez több figyelmet igényel mindnyájunktól. Istennek hála, a mostani fertőzésveszély meg sem közelíti azt a nehéz időszakot, mint amikor egyházunk kénytelen volt bevezetni a több kanalas áldoztatást. Nem kell bezárni intézményeket, iskolákat, nem tilos a gyülekezés, stb. Véleményem szerint infektológiai szempontból nem rosszabb a helyzet most, mint 5-10 évvel ezelőtt. Ha akkor jól tudtuk alkalmazni az egyetlen kanállal való áldoztatást, akkor most sincs annak akadálya, hogy ehhöz a korábbi gyakorlathoz visszatérjünk.
Dicsőség Jézus Krisztus, miért kell a kántori szakra érettségi dimpolma , úgy tudom hogy szent athanaz főiskola az nem egyetem,ha valaki kántornak szeretne tanulni és nincs érettségije hogy menyen oda 40 évesen ?, nem lehetne ki találni egy úgyan ilyen szakot csak más helyszínen és èrecsegi nélkül, nem tudok rá Jönni hogy miért ilyen nehéz oda be jutni mármint a főiskolára, úgy tudom hogy aki a görög katolikus egyházban kántorizálnak valakinek még érettségije sincs még is énekel, mert az dolga vagy tévedek egy szóval lennének jeleketők de nincs hová menyek mert nincs èrecsegi.
Valóban, a Szent Atanáz főiskolánk kántorszakán igen magas szintű zenei és teológiai oktatás folyik. Ehhöz elengedhetetlen az iskolai alapképzettség. Jogos ugyanakkor az az igény, hogy lehessen a kántori ismereteket egyszerűbb keretek között is elsajátítani. Volt is erre példa, amikor létrehozták a Szent Piroska felnőttképző iskolát, s annak részeként lehetett két éves kántori képzésben is részesülni. Ez valamilyen ok miatt megszűnt. Én is örülnék, ha ilyen vagy hasonló képzés újra elérhető lenne. Úgy tudom, az idei évtől kezdve Hajdúdorogon, a gimnázium szervezésében újra indul a kántorképzés. Nem tudom, abba van-e lehetősége bekapcsolódni. De tény, hogy jobb volna szélesebb körben elérhető képzést is létrehozni. Hátha lesz előrelépés ezen a téren.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves Atya, Kétségbeesetten fordulok önhöz!Görögkatolikus anya vagyok, és mélyen hiszek is, ennek ellenére meggondolatlanul fogadtam valamit. Igazából csak fogyókúrázni akartam azzal hogy nem eszek esténként, amit nem sikerült betartanom,ezért gondoltam, ha Jézusnak ígérem akkor sikerül megtartani. Így annyit mondtam ki magamban hogy Jézusom este hat után nem eszem. Nem tudom hogy ez fogadalomnak számít e vagy sem , de ezt sem sikerül mindig betartanom például családi események alkalmával vagy ha előtte nem volt alkalmam enni. Így ha mégis eszek este akkor már este és éjszaka is rosszul érzem magam és bűntudatom van ami iszonyú szoringással párosul. Ebben szeretnék segítséget kérni mert Így egyszerűen folyamatos szorongásban vagyok egész nap hogy hany óra van ès hogy tudom betartani. Egyébként már tíz éve depresszióval és pánikbetegséggel küzdök ami ennek hatására csak fokozódik. Milyen megoldás lenne erre ? Nagyon szépen köszönöm előre is a válaszát. Üdvözlettel, Mária.
Kedves Mária! Jézussal végtelenül egyszerű ezt rendezni. Egy imádságban beszélje meg vele, hogy, Uram, nem ment, bocsáss meg nekem. Gyónja meg, és attól kezdve föl van szabadítva ettől a fogadalmától. Azért is tartom ennyire könnyen feloldhatónak, mert ez nem igazi fogadalom volt, hanem a fogyókúra szándékát próbálta ezzel megtámogatni. Az Úrral való kapcsolatunk nem arra való, hogy a saját elképzeléseinkbe ilyen módon vonjuk be őt, mintegy biztosítékul. Hogy az Úr is szurkol Önnek, sőt, segíteni is akar, hogy egészségesebb életet éljen, testi és lelki értelemben egyaránt, ezt biztosra vehetjük. Ugyanakkor mégsem ez a módja az Istenhöz fordulásnak. Inkább azt kell meggyónnia, hogy könnyelműen tett fogadalmat, de hangsúlyozom, ezt egyszerűen leteheti egy szentgyónással. Az mindig téves, ha Istennel való kapcsolatunkba szorongásos bűntudat férkőzik. Meg kell értenünk, hogy mi az Úr akarata, és azt követni, különösebb fogadkozások nélkül. Azt javaslom, továbbra is törekedjék arra, hogy este 6 után már nem eszik semmit, ehhöz kérje a Szentlélek segítségét, és amikor sikerül, azt mindig köszönje meg. Amikor meg nem, az, persze rossz, de nehogy azt képzelje, hogy ilyenkor a Jóisten felhúzza a szemöldökét, pláne azt ne, hogy megbünteti érte. Isten mindig az Ön oldalán van, sokkal megértőbb, mint Ön saját magával. Bukdácsolás esetén együtt szomorkodik velünk, és legberülről súgja, "nincs baj, állj föl, menj tovább!" Valahogy eképpen kapcsolja be a jóságos Isten segítségét ebbe a küzdelembe.
Dícsértesség a Jézus Krisztus! Kedves atyám azt szeretném kérdezni,hogy a különböző ünnepek mettől meddig tartanak és ilyenkor milyen imát kell imádkozni örvendetes,dícsőséges? Van erről könyv vagy hol tudnék utána nézni? Köszönöm a válaszát.
Abban sajnos nem tudok Önnek tanácsot adni, hogy mikor melyik titkokat kell használni a rózsafüzér imádkozásakor. Annyit mondhatok, hogy - ismereteim szerint - erre szigorú előírás nincsen, az ember nagyjából szabadon megválaszthatja hogy mikor melyik rózsfüzér titkokat imádkozza.
Ami a bizánci ünnepek körét illeti, ebben tudok némi eligazítást adni. A nagyobb ünnepeknek szokott lenni egy napos előünnepe. Ekkor már a liturgikus szövegek a következő ünnepre irányulnak. Majd az ünnep napján, és a rákövetkező 7 napon át vesszük az ünnep szövegeit. Ez az ünnepkör bizonyos esetekben meg is rövidülhet, tehát nem mindig tart ki az ünnepet is beleszámítva nyolc napon át. Természetesen ez alól kivétel a húsvét ünnepe, amelynek nagyon hosszú előkészülete van, és az utóünnepe is negyven napon át tart. A karácsony és a vízkereszt ünnepe is némileg eltér. Az ünnepkör ott nem hosszabb, mint nyolc nap, de az előkészület ezen esetekben is több napon át tart.
Dicsőség
Jézus
Krisztusnak.
Kedves Lelkiatya szeretném kérdezni, hogy
Mária és Máriapócsi énekeket hol lehet
találni a neten.
Köszönöm megtisztelő válaszát.
Ezt a kárpátaljai atyák állították össze. Jól használható:
https://orarion.org/index.php/imadsagok/35-egyeb-imadasgok/196-mariapocsi-zarandoklat-szoevegei
A Hiszekegy módosítása teljesen ortodox gyakorlat (a Szentlélek csak az Atyátol való származása)
Jézus azt is mondta " Én és Atya egy vagyunk! Tehát a Fiútól is származik. Mi katolikusok vagyunk és ne kövessük az ortodoxokat. A következő változtatás mi lesz!? A tisztitótűz kérdése? Mert ugyebár ez is vad ortodox gyakorlat.
Üdv János
Kedves János! Érdemes odafigyelni a rendelkezés magyarázataira is. Vajon Szent II. János Pál pápa eretnekséget mondott, amikor több alkalommal is az ortodox testvérekkel együtt Filioque nélkül mondta a hitvallást? Vajon azok a katolikus testvéreink, akik ortodox többségű országban (pl. Görögország, Románia, Közel-Kelet) élnek, az egység kedvéért eddig is így mondták a hitvallást, ők tévedésben volnának? Az évszázados katolikus-ortodox polémia élezte ki - sajnálatos módon - ennyire erősen ezt a kérdést. Valójában mind a két értelmezésnek megvan a maga igazsága. Nyugodtan bízhatunk az egyházunk vezetőiben. Az idén Magyarországon meghozott döntés már régóta esedékes volt, hiszen a Szentszék ezt kéri a keleti katolikus egyházaktól. Idézek az 1996-ban kiadott Liturgikus Instrukcióból: a keleti katolikus egyházaknak „legyen bátorságuk újra fölfedezni önazonosságuk hiteles hagyományait, és ahol szükséges, állítsák helyre az eredeti tiszta állapotot.” (L.I. 12.)
Kedves jó lelkiatya!
Nagymamám inkább hajlik az ateizmusra de van olyan amikor ha valami jó történik köszönetet mond az Emberszeretőnek, ha pedig rossz történik mindíg káromolja.
Mit tudok tenni ez ellen böjt és imádság?
Köszönöm a választ.
Bálint
Kedves Báliint! Nagyon érdekes jelenségre utal. Sokszor tapasztalhatjuk, hogy a nem hívő, vagy magukat nem hívőnek tartó emberek is emlegetik a Jóistent. Néha káromolják - ezt borzasztó nekünk hallani -, néha meg azt mondják: "Istennek legyen hála", vagy valami hasonlót. Ez világosan utal arra, hogy minden embernek van kapcsolata Istennel, függetlenül attól, hogy ennek mennyire van tudatában. Valójában mindnyájan tudjuk, hogy nem élhetünk Isten nélkül. Amikor tehát az Ön nagymamája így vagy úgy emlegeti Istent, erről a nem is tudatos kapcsolatáról tesz bizonyságot. Azt nagyon jól teszi, ha imádkozik érte, hogy ez a most még nem beismert tudás minél hamarabb valóságos ismeretté tisztuljon benne. Meglátja, előbb vagy utóbb, de el fog jönni ennek az ideje.
Ha káromló szót hallunk, akkor érdemes magunkban dicsérő, dicsőítő imát mondanunk. Imádkozhatunk azért, aki csúf szavakat ejtett ki a száján, és magunkban - vagy akár hangosan is, ha lehet - helyette saját szavainkkal vagy valamilyen zsoltárverssel dicsőíthetjük Istent. Ez az, amit tehetünk, ennél sokkal többet nemigen.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kérdésem a következő: hogyan imádkozzuk ezeután a Dicsőséges olvasóban "......a Te méhednek gyümölcse Jézus, aki nekünk a Szentlelket elküldötte ? " A püspöki konferencián ez nem került szóba esetleg a rómaiak részéről ? Nem kellene ehhez is kiegészítést adni a Hiszekegy tervezett kiegészítőjével együtt?
Szeretném még megkérdezni azt is, hogy a virologusok által szinte folyamatosan jelzett járványveszélyre tekintettel nem lenne célszerű visszatérni a több kanalas áldoztatáshoz?
A betegségek nem azonnal jelennek meg és tudatosulnak az embereknél és a lappangási idő alatt is fertőzhetnek tudtukon kívül. Az előző pandémia alatt használt kanalak feltehetően megvannak még és azok fertőtlenítése sem hiszem, hogy sok munkával jár.
Tudom illetlen dolog a Szent Test és Szent Vér ily módon történő eltávolítása, de az alkalmazott kehely törlőkre, kehelytakarókra is igaz volt ez évszázadok óta és azért nem moshatta csak felszentelt kéz azokat. Gondolom ez is megváltozott az utóbbi időben.
Tisztelettel kérem Lelkiatya megfontolt válaszát és döntését.
Mária
Kedves Mária! A Görögkatolikus Metropóliában hozott rendelkezés, amely a Hitvallás helyesebb fordítására és az ősibb szövegre való visszatérésére vonatkozik, nem érinti a rózsafüzér imádkozásában szereplő titkok megfogalmazását. Ugyanis a dicsőséges olvasó idézett része nem a Szentlélek eredetére vonatkozik hanem annak elküldésére. A Szentírás mondata nagyon világossá teszi ezt a különbséget. "Amikor eljön a Pártfogó, akit én küldök majd nektek az Atyától, az igazság Lelke, aki az Atyától származik, Ő tesz majd tanúságot rólam." (Jn 15,26). A Szentlélek, tehát az Atyától származik, akit a Fiú küld el nekünk. Ezzel a szavával utalt Jézus a pünkösdi eseményre.
Az Eucharisztia tiszteletére vonatkozó előírások nem változtak. Ma is ugyanúgy érvényben van, hogy a Szentséget érintő edényeket csak fölszentelt személyek foghatják meg, az ilyen kendőket csak papok vagy diakónusok moshatják ki első vízben. Ennek a nagyfokú tiszteletnek része az is, hogy kerüljük a sok kanalas áldoztatás gyakorlatát. A koronavírus rendkívül agresszív terjedése idején tűnt úgy, hogy az embereket jobban megnyugtatja az, ha nem ugyanazzal a kanállal kapják a Szent Eucharisztiát. Ez nagyon rossz gyakorlat volt, de a szükség erre kényszerített minket. Istennek hála, az a vadul terjedő, súlyos betegséghullám elült. Fertőzések természetesen ma is vannak, tehát az elővigyázatosság mindig szükséges. Annak mértéke azonban mindig az adott helyzethez igazítandó. Nem szabad az akkori félelmeinket kivetíteni a jelenre vagy a jövőre. Ma nincs világjárvány, hanem a mindig is velünk élő fertőzések esélyei vesznek körül minket. Ehhöz igazította egyházunk a liturgikus rendelkezését.
Kedves Lelkiatya!
Furcsa dologgal szembesültem. Megértem a hitvallás újítását, hogy ez az ősi formula, de mégis van egyfajta disszonancia benne. Ugyanis a hívek torkán azzal a szöveggel akarják lenyomni, hogy 1700 éves ez a hitvallás. De aki egy kicsit utána olvasott, láthatja, hogy Niceában, 325-ben a Szentlélekről nem mondtak azon túl semmit, hogy hisznek benne, és, hogy Szentlélek. Ha ez a kommunikáció, akkor várták volna meg 2081-et. Így eléggé döcög ez, és félrevezető, emiatt majdhogynem bűnnek is értékelhetnénk.
Mindenesetre engem nem zavar, de saját közösségemben több, újabb haragost gyűjtött magának a Metropolita atya. Bízom benne, hogy lecsillapodnak a kedélyek. De ha már kommunikáció, akkor az legyen következetes!
T. Mihály
Ha valamely híradás úgy fogalmazott, hogy az 1700 éves hitvallás szövegét követjük, az valóban téves. Bűnnek nem mondanám, de valóban nem fedi a valóságot, mint arra Ön helyesen utalt. A hivatalos közleményben az alábbi mondat szerepel: Görögkatolikus egyházunk 2025. szeptember 1-jétől visszatér a Hiszekegy eredeti, az I. (Nikaia, 325) és II. (Konstantinápoly, 381) egyetemes zsinaton megfogalmazott szövegéhez.
Kedves Lelkiatya! Szeretném a zsoltárokat önmagukban is imádkozni a Zsoltároskönyvem segítségével. Milyen gyakorlati módszert ajánl, hogy az lelkileg " hasznos", üdvös legyen? ( valami keleti szerzetesi mòdszer például)
A keleti rend - legalábbis a bizánci rítusban - az, hogy minden héten végigolvassuk a zsoltárokat. Szombat este kezdjük az első 8 zsoltárral, majd vasárnap reggel folytatódik a 9-23. zsoltárokkal. Ennek rendje a görögkatolikus Zsoltároskönyv utolsó oldalán megtalálható. Ez azért jelentős, kb. napi 30-40 percet vesz igénybe, tehát nem kevés. De ha az ember csak napjában egy-egy zsoltárt imádkozik el, az is nagyon jó. Szépen, sorban, minden nap a következőt. Így is lehet. Ezt kinek-kinek magának kell megtalálni, hisz oly különbözőek vagyunk. Amit érdemes követni, hogy a napi zsoltárolvasásunk lehetőleg ugyanazon napszakban történjék. Akkor jobban tud rögzülni, hogy ez a napunk elengedhetetlen része. Aztán fontos még a komoly figyelem. Ha csak elhadarom, átfut rajta a szemem, az nemigen nevezhető zsoltározásnak. De hozzáteszem, jobb, mint a semmi. Nem szabad letenni, nem szabad félbehagyni. Az arra szánt időt azzal kell tölteni, akármilyen lelkülettel is sikerül imádkoznunk. Aztán, sokminden nem elsőre érthető a zsoltárokban. Ezen ne hökkenjünk meg. Menjünk tovább, s talán máskor, az sem kizárt, hogy 10-20 év múlva!) fogjuk megérteni.