Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tíz meg tizenhárom? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Római katolikus vagyok. Felnőttként kereszteltek és bérmáltak egy kis faluban. A pap egy kissé "fura" volt, emiatt (meg mert szorongó vagyok) félek attól, hogy esetleg érvénytelen volt a keresztelés és bérmálás. Sehogy nem tudom már kideríteni, hogy ezek érvényesek voltak-e, csak fotók vannak az eseményről, felvétel nem. Keressek fel ezzel egy püspök atyát, hogy feltételesen részesítsenek a szentségekben, vagy felesleges?
Talán az adna Önnek megnyugvást, bizonyosságot, ha megtalálná a saját kereszteléséről szóló bejegyzést annak a falunak a parókiáján, ahol keresztelték. Ugyanis, ha az atya bejegyezte az eseményt, akkor minden bizonnyal elvégzett mindent, amit ilyenkor szükséges. Ha esetleg nem, akkor lehet egy kicsi esélye, hogy szétszórtsága miatt valami hiányozhatott. Bár ennek roppant kicsi az esélye. Ebben az esetben érdemes fölkeresni a jelenlegi parókusát, hogy tanácsot kérjen, mit tegyen.
Kedves Lelkiatya! Két református szülőnek lehet görögkatolikus a gyereke, ha ezt kifejezetten szeretnék?
Igen, ez lehetséges, de ezzel együtt ígéretet kell tenniök, hogy katolikus hitben nevelik föl. Emiatt tehát meggondolandó, hogy vállalják-e. Illetve még egy fontos kitétel, hogy a keresztszülőnek, legalább az egyiknek katolikusnak kell lennie.
DJK! Kedves Lelkiatya! Mennyire helyes az, ha a görögkatolikus templomainkban a szertartások záróáldása után az "Ó jöjj, ó jöjj Üdvözítő" kezdetű éneket éneklik?
Nem túlságosan.
Tisztelt Lelkiatya! Azt olvastam a hírekben, hogy Máriapócson egyszerre lesz lelki gyakorlat a kántoroknak és a csendre vágyók ak december 19-21 között. Hogy kell ezt elképzelni? Külön helyen lesznek? Lesz/lehet átjárás? Megvallom, azért kérdezem, mert valóban pont ez a kettő, a dallamvilág és a Jézus-ima vonz legjobban a görögkatolikus hitéletben és nehéz döntenem. Mit javasol? Hogyan lehet a kettő együtt és mégis külön Máriapócson? Köszönve: Gyöngyvirág
Valóban egyszerre lesz, de nemigen lesz átjárás a kettő között. Illetve a templomi szertartások azok, persze, közösek lesznek. De el kell dönteni, hogy énekelni vagy hallgatni megy most Máriapócsra. Persze, szépen lehet mindkettőt is, illetve, inkább fölváltva, de a két lelkigyakorlat külön tartalmú és célú.
Dicsőség Jézus Krisztusnak. Az önkielégítés halálos bűn? Küzdök vele évek óta és nem vagyok vele tisztában hogy mehetek e úgy áldozni, hogy nem gyóntam meg előtte. Milyen következményei lehetnek ennek a bűnnek az életem során és hogy tudom legyőzni ezt magamban?
Ha ilyen bűnnel elbukik, attól még menjen áldozni. Persze, nagy bűnbánattal s ugyanakkor hálával. Javaslom, hogy gyónjon rendszeresen, legalább havonta, akkor áldozhat is rendszeresen. Ezt és minden egyéb bűnét igyekezzék elkerülni, de ha elesett is, mindig van bocsánat. Ennek a hálájával menjen, hogy az Eucharisztiában egyesülhessen Krisztussal, akinek a befogadására meg egyébként is mindig méltatlanok vagyunk.
Tisztelt Lelkiatya! Van egy kis gondom. Szorongok, aggódom amin mások mondanak, nem hagy nyugodni ez. Minding rossz érzést kapok/elmegy a kedvem amikor rámjön ez. A fevarin gyógyszert szedem annyira rossz.( De azért is mert van OCD-ém) Most csökkentettük de azok a technikák amit a phszihologús adott mostmár csak enyhén hattnak. Kérem az urat hogy segítsen, de nem tudom. Félek hogy a téli szünetemet tőnkre teszi ez. Meg egyszer írtam magának és azt mondta "Biztos nem azért teszi a jót hogy jutalmat kapjon" hát kicsit azért teszem. És félek ezért nem kapok jutalmat. Egy atya azt mondta nekem hogy így legyek vele" örüljek hogy jót tettem" de félek hogy mivel belül nem ez a szándék, nem lesz jutalom. És mit tudok tenni a szorongással?
Előre soha ne féljen semmitől! Mindig az adott napra kell összpontosítani, azon kell helytállni. Erről még Jézus is beszélt. Azt mondta: "Elég a napnak a maga baja" (Mt 6,34). Ha belevegyül a gondolatába, hogy a jutalom reményében teszi a jót, ez egyáltalán ne zavarja, ne befolyásolja. Persze, eleve nem kell azon töprengenie, hogy az Úr vajon miként ítéli meg a tetteit. Ezt nyugodtan őrá lehet bízni. Ő sokkal irgalmasabb, mint amilyenek mi vagyunk önmagunkhoz. Ezért forduljon többször az Úrhoz. Többet kell imádkoznia. Nem görcsösen, teljesítmény szerűen. De ahhoz, hogy kitalálja az Úr tervét Önnel kapcsolatban, ez elengedhetetlen. Ha sokat imádkozik, sokszor eljár a templomba, szertartásokra, ezek lassan átmossák a lelkét. Hosszú folyamat, de eredményes. Csak legyen türelmes. Ami a gondolatokat illeti, azok pedig lehetnek bármilyen tartalmúak, figyelmen kívül kell hagynia. Tudom, nem könnyű, de ez legyen a cél. Az OCD esetében ezek nem valós gondolatok, hanem zavaró tényezők. Sokkal mélyebben, belül tudja a lelke, hogy mit kell tennie. Ezek a zavaró gondolatok csak összevisszaságot eredményeznek, semmi eligazítást nem adnak. Érdemes volna megtanulnia a Jézus-imát, azaz a belső imát. Akkor gyakorlatot szerez ebben is, hogy a gondolatokat otthagyja, ahol vannak, és tud a lényegesre figyelni, ami jóval mélyebben van. Tegyen sok jót, és ne törődjék azzal, hogy közben milyen gondolatai vannak! Imádkozom is Önért, hogy ezt meg tudja tenni.
Kedves lelkiatya azt az elégtételt kaptam hogy bocsássak meg magamnak és másoknak is. Ezt hogy kell megtenni? Piroska
Kedves Piroska! Ez, bizony, nem könnyen teljesíthető elégtétel. De meg kell tenni. A legkönnyebb oldaláról úgy lehet ezt megtenni, hogy imádkozik azért a személyért vagy személyekért, akikkel szemben harag van a szívében. Ha már tud értük imádkozni, ez azt jelenti, hogy le akarja győzni a szívében rejlő indulatot és tesz is ezért. Az önmagának megbocsátásáért pedig szintén imádkozzék. Kérje Isten Szentlelkét, hogy irányítsa szíve indulatát, gyógyítsa ezt a mérget, a harag mérgét a lelkében. Erre is ugyanaz érvényes, mint a másoknak való megbocsátásra. Ha nem is sikerül egy csapásra, de lépéseket tesz ennek érdekében.
Kedves Lelkiatya! Milyen lehetőségek vannak ma Magyarországon görögkatolikus szerzetesnek lenni?
Van egy női monostor Sajópálfalán. A leányoknak, nőknek ott érdemes jelentkezni. A férfiak esetében ez most nehezebb. Jelenleg nem működik élő közösség. Atanáz atya Miskolcon, Fülöp atya Debrecenben van. De vannak érdeklődő fiúk, férfiak, akik, ha egymásra találnak, akkor a püspök atyák segítségével megkezdődhet a közösségi élet. Egyik vagy másik püspök atyát érdemes megkeresni. Vagy Sajópálfalán beszélni a nővérekkel. Ők az érdeklődő fiúkat, férfiakat is el tudják igazítani.
Kedves lelkiatya köszönöm szépen a választ, akkor ha jól értem ha a szentgyónás során minden bűnt felsorolok ami eszembe jut és nem tudom a számát akkor nem követek el szentségtörést? Jelenleg úgy szoktam csinálni hogy minden misén áldozni megyek és havonta egyszer meggyónok (úgy van nálunk gyóntatás). Küzdök az önkielégítés ellen és az ellen is hogy emiatt ne hagyjam abba az imát és a szentségek vételét. Annyira félek tőle hogy emiatt nem szeret az Úr (szinte hallom hogy nem vagyok méltó a szeretetére és a gonosz kacaja cseng a fülemben hogy megint győzött), azzal is küzdeni kell hogy elhiggyem amit az atya mondott hogy ne gyűlöljem magam emiatt (legjobban azt gyűlölöm hogy minden péntek este elbukom ami Krisztus szenvedését növeli) fradistákgyöngye
Igen, folytassa bátran és bizalommal ezt a rendszerességet. Ugye, azt nem gondolja komolyan, hogy emiatt ne szeretné Önt az Úr? Ő végtelenül, kimeríthetetlenül, feltétel nélkül szeret minket. Ha bűnt követünk el, csak mimiattunk szomorú, mert tudja, hogy ezzel magunknak ártottunk. De annál nagyobb szeretettel fordul felénk. A rendszeres gyónás lassan majd letisztítja ezeket a gondolatokat.
Áldott Lelkiatya! Mit tegyek akkor, ha a lelki vezetőm sír értem és ezt bár nem mondja el, de tudom.
Semmit. Legalábbis emiatt semmit. Ha sír, jól teszi, neki ez a feladata. Ön semmit ne azért tegyen, hogy a lelkiatyának kedvezzen. Csakis Jézusért dolgozunk, élünk és vagyunk. Ha Ön is tudja, hogy mely bűnéért siratja Önt, akkor már az is megvan, hogy Önnek mit kell lépnie. Persze, tudom, nem egyszerű a lépés, de legalább az irány ár megvan. Arra haladjon!
Kedves Lelkiatya! A zsinati dogmák elfogadásához egyszerű (50% + 1) vagy minősített (kétharmados) többség kellett a történelem folyamán? Nem találtam erről hiteles információt. Ha kétharmados, akkor 100-200 ortodox püspök blokkolni tudta volna a zsinati konszenzust a Pastor Aeternus-szal kapcsolatban. Eleve fura konstrukció, amelyhez akármekkora konszenzus kell, és azt mondja ki, hogy valójában nem is kell zsinati konszenzus a dogmák definiálásához...
Szó sincs róla. Ferenc pápa is nem győzte hangsúlyozni, hogy a szinodalitás, amely mindig is jelen volt az Egyházban, az nem parlamentarizmus. Egészen bizonyosan nem szavazatokat számláltak Niceában. Miként a mostani szinóduson is, az atyák legfőbb törekvése a Szentlélekre való figyelés volt. Hogy ez a gyakorlatban hogyan működik, mi ennek a mechanizmusa, azt nem tudom. De a végeredményt a Szentlélek sugallja, ebben bízhatunk.
Tisztelt Lelkiatya! Egy olyan helyzett van velem hogy férle értem Istent. Mérges vagyok rá mert nem segít hogy küzdjek a bűneim ellen és ezáltal egy nagyon rossz érzés törik ki,nem is tudja, hogy olyan rossz ez az érzés. Sírok, amikor ez az érzés feltör. Nagyon rossz. Öngyilkosságon gondolkoztam ennél az érzéssel kapcsolatban. Olyan rossz. El tudja képzelni, milyen rossz. És egy atya azt mondta haladjak a szeretet utján. tudom, hogy azt mondta, hogy a szeretet útján kell, de az is lehet, hogy ez egész Magyarországi utamat tönkre megy emiatt(Mert külföldön élek és megyek haza és nagyon várom). És akkor viszont felfogom adni Istenet. Igen. Kérem, segítsen. Módszert adjon, hogy ez hogy lehet végül. Mert valamiért Istennek többször kell mondani dolgokat, hogy segítsen. És hogy elmúljon a dolog. Kérem, segítsen nekem, mert ez nagyon rossz. És szörnyű. Sírok. Rettenetes. És nem tudom megnyugtatni magamat azzal, hogy majd el fog múlni a jóval. Mert még mindig rossz érzés még. Isten azért, mert Istent rosszul elképzelem, szörnyű érzés jön. Nem tudom miért. Nem tudom miért. Az is lehet, hogy ez az OCD, nem tudom. De segítsen. A másik, ez pár kérdés, amikor van időd, kérlek, válaszolj rájuk. Nem akarok feladni dolgokat Istenért. Például, akik káros dolgokat tesznek a szervezetükbe, Istenért feladják, és azt hallottam, hogy majd visszaadja Isten a jót, vagy azt, amit feladunk. Akkor hogy adja vissza ezt? A önkielégítés bűnét hogy adja vissza? Kapunk-e egy barátnőt, és majd velük csináljuk? Vagy hogyan? Nagyon rossz nekem. És ha Magyarország is rossz lesz, feladom Istent.Nem tudom hogyan fog ezzen a jó segíteni, nem. Egyszerűen miért kövessek egy olyan Istent akit nem érzek szeretőnek és segítőnek? Most a tesóm megkérdezett, hogy vigyem el a barátunkat. Egy megállóhoz, mert ő nem tudja, hogy hogy kell, és én nem akartam, nem volt hozzákedvem, de nem is volt ellenemre, és ezért elvittem. Ez ilyen jót tettnek számít? Meg ez hat? Mert az volt velem, hogy megcsinálom, szóval jót tettnek számít Istennek. És ezt nem azért csináltam, mert ki akartam segíteni a másikat. Ez nagyon nehéz, és felfogom adni, ha így folytatódik.
Vajon mi okozza ezt a zaklatottságát? Talán az izgalom, hogy költözik haza, Magyarországra? Vagy ez már korábban is megvolt, csak az utazás és az utána várható bizonytalanságok fölerősítik? Akárhogy is van, a környezetváltozás mindenképpen új helyzetet teremt majd. De ne legyenek elvárásai, mert ahhoz képest egészen biztosan csalódni fog. Elképzel valamit, hogy majd hogy lesz, de biztosan nem úgy lesz, akkor meg mi értelme képzelegni? Várja az új helyzetet, ez természetes, de legyen nyitott mindenre. Igen, Ön valóban félreismeri Istent. Hiszen tőle nem félni kell, hanem érdemes minden bajunkban hozzá futni, tőle kérni megértést, bátorítást, segítséget. Persze, ehhöz kell a hit. Vélhetően erről még kevés tapasztalata van, ezért csak olyan távoli elképzelésnek gondolja ezt a hitben megismerhető valóságot. Mit is tegyen? Mindenképp szüksége van külső támaszra, egy atyára vagy mentálos szakemberre, aki megérti, meghallgatja és itt-ott tanácsot is tud adni. Ez a zaklatottsága nem tesz jót, így biztosan nem fogja megtalálni a válaszokat a kérdéseire. Az atyával vagy mentálos szakemberrel beszélje át ezeket a dolgokat, a múltját, hogy mik okozhatták ezt a mostani se ide - se oda állapotot a lelkében. Isten végtelenül szereti Önt. Ez akkor is így van, ha Ön nem hiszi el. Tanácsom, hogy idehaza mielőbb találjon egy közösséget, plébániát/parókiát, ahová rendszeresen, fokozott zaklatottsága miatt azt javaslom, hogy lehetőleg napont eljár a szertartásokra, Szent Liturgián/szentmisén meg is áldozik (ha Ön katolikus). A többin pedig ne rágódjék, hogy Isten majd hogyan fogja Önnek ezt vagy azt megadni. Egy érdekes mondatot olvastam ma: "Egy problémát úgy tudunk a megoldhatatlanságig felfokozni, ha eleget töprengünk rajta." Nem azt mondom, hogy ne tegyen föl kérdéseket, csak inkább azt kérdezze és keresse, hogy mi a feladata. Aztán, hogy annak mi lesz a következménye, arra Isten mit fog adni, azt felejtse is el. Márcsak azért is, mert nyilván nem azért teszi, hogy jutalmat kapjon. Ezeket tudom mondani, de a legfőbb, hogy minden bizonnyal külső segítségre van szüksége, hogy megtanulja ezeket a zaklató gondolatait jól kezelni.
DJK! Mi a görögkatolikus egyháznak a jelenlegi álláspontja a hamvasztással kapcsolatban? Válaszát előre is köszönöm!
Ugyanaz, mint a Katolikus Egyháznak. Nem támogatja, de elfogadja. Korábban erőteljesebben ellenezte, de mivel annyira széles körűvé vált, számolva a realitással, nem tiltja, de azért nem is ajánlja. (Például ma már a görögkatolikus templomokban is vannak urnatemetők.) Kötelező azonban a hamvakat sírhelyszerű módon elhelyezni. Nem szabad a hamvakat hazavinni, otthon a kertben eltemetni. Kifejezetten tilos a hamvakat folyóba önteni, szétszórni vagy más, manapság divatos módon megsemmisíteni. Elhunytjaink emlékét nem szabad eltörölni. Ezt a halottak iránti tisztesség is megkívánja, de még inkább a gyászolók lelki szükséglete. Nem szabad az emlékeket eltörölni, ugyanakkor kell tudni azoktól eltávolodni. Amikor hazaviszik, egy ideig megható érzés még az elhunyt földi maradványai közelében lenni, de egy idő ez terhessé válik, egyre kínosabbá válik. Számtalan példát ismerünk erre. Hasonlóképpen a saját kertben való elhelyezés vagy szétszórás esetén is idővel kezelhetetlen traumát építenek be az emberek a saját életükbe. Hamvasztás esetén a legjobb az, hogy a holttest mellett még elvégzik a temetési szertartást. Ebben énekeljük, például azt, hogy "...látom a koporsókban nyugvó, isteni képre teremtett szépségünket, elhervadva s dicsőséghagyottan, emberi alak s ékesség nélkül. Óh, rejtélyes csoda..." Ezeket a pillanatokat át kell élnünk. Ez után következik a hamvasztás, utána pedig a hamvakat rövidebb szertartás mellett elhelyezik a sírba vagy az urna falba. Több országban, közöttük a szomszédos Szlovákia ez igen elterjedt gyakorlat.
Tisztelt Lelki atya! Milyen szentségeket kell teljesítenem az életben? Gondolok itt a keresztelésemre. első áldozásomra, mik lennének amiket nekem teljesíteni kellene, vagy elérnem a teljes szentségekért? Köszönöm szépen válaszát!
Az első három lépés elengedhetetlen a buzgó keresztény élethez: keresztség, bérmálás és Eucharisztia. A római katolikus egyházban meglehetősen régen, a XIII. században (1215: a IV. lateráni zsinat) írták elő, hogy szentáldozásban csak az értelmük használtára jutott gyermekek részesülhessenek. A keleti egyházban elterjedt gyakorlat, hogy már kisgyermekeket is megáldoztatnak, miután a bérmálás szentségében részesültek. E három szentséghöz még hasonló fontossággal társul a szentgyónás szentsége, melyet keletieknél szintén a bérmálás után lehet gyakorolni. Az Eucharisztia és a szentgyónás az, amelyekkel rendszeresen kell élnünk. A többi szentség már életállapothoz van kötve. A házasság és a papság szentsége egyszer vehető föl. A betegek szentsége akár többször is, de nem lehet vele rendszeresen élni, nem arra való. Ugyanakkor nem csak ezek a kegyelmközvetítő eszközök. Sok más szertartásunk is van, amelyekkel fontos élni, hogy szerves, élő tagjai legyünk Krisztus testének, az Egyháznak. S minden más jámbor cselekedet, minden imádság, emberek szolgálata szintén hozzásegíthet minket a Krisztushoz tartozáshoz, ahhoz, hogy éltessen minket az ő titokzatos testének vérkeringése.
Dicsőség Jézus Krisztusnak. Kedves Lelkiatya amit szeretnék kérdezni az gondolom már több ember fejében meg fogalmazódott. Szeretném kérdezni, hogy alkoholos állapotban lehet - e imát mondani vagyis imátkozni? El lehet -e menni templomba szent liturgiára? Ez a kérdés már rég foglalkoztat csak sajnos nem tudtam ezidáig senkinek feltenni. Köszönöm megtisztelő válaszát. Áldott adventi várakozást és Istenbe vetett hitet. Üdv.: Miki
Kicsit félve mondom, nehogy félreérthető legyen, de az igazságot ki kell mondani. Természetesen alkoholos állapotban is lehet imádkozni. Templomba azonban ne menjen be, a Szent Liturgián/szentmisén ne vegyen részt. Ha úgy tetszik, ezzel büntesse saját magát, ez legyen a figyelmeztető, hogy lehetőleg kerülje az alkoholos állapotot. Hátha ez visszatartja. Egyébként is, ha ilyen állapotban megy be a templomba, vesz részt a szertartáson, akkor egy hatalmas önbecsapásnak esik áldozatul. Olykor ilyen állapotban jobban megy az ima, mélyebbről szakad föl a könyörgés, jobban át tudja élni az éneket. De ez csak álkép. Az ilyen "megtérés" nem eredményez semmit. Épp lehet, hogy nagyon jó érzés, de nem igazi imádság. Az előírt imát, beleértve a kötelező szertartásokat mindig józanul kell megélni. Erre törekedjék! Ám, ha mégis alkoholos állapotban találja magát, azt ne vélje, hogy ilyenkor nem lehet imádkozni. Ilyenkor is lehet szólni, kiáltani Istenhöz. Legfőképpen azt kérni, hogy segítse hozzá, hogy józanul is minél buzgóbban tudjon imádkozni.
  1 
2
  3 4 5 6 7 8 9 10 11 ...