Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenöt meg négy? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Kicsit ki tudná fejteni a mise pap által imádkozott részeinek viszonyát a hívő közösséghez? Arra gondolok, hogy például a felajánló könyörgést fel lehet-e úgy fogni, hogy azt tulajdonképpen az egész Egyház imádkozza a pap által, így pedig lényegileg én is imádkozom, mint az Egyház tagja? Csodálatosak a misekönyv szövegei, mostanában kezdtem jobban figyelni rájuk, ezért érdeklődöm, hogy valamiképpen jobban be tudjak vonódni a liturgiába, mert úgymond ha nem csak a papra tartozik, akkor nyilván az egész mise engem is lényegileg érint, nem csak az áldozás pillanata. "Az én áldozatom és a ti áldozatotok" például azt jelenti, hogy ahogyan az adományok felajánlásra kerülnek, úgy nekünk is át kell magunkat adni Istennek? Mi vagyunk a test, az anyag, a teremtés, amit a kenyér és a bor szimbolizál, és ahogy ezek felajánlásra kerülnek, úgy nekünk is szeretetben át kell magunkat adni, felajánlani magunkat, hogy igazán éljünk, ahogy a János evangéliumban áll? Továbbá igaz, hogy maguk az evangéliumok is bizonyos értelemben eucharisztikus szempontból íródtak, leírásukkor már áldoztak az evangélisták és a többi könyv szerzői, így ebből is merítették a tanításokat, bensőséges kapcsolatban az Úrral? Erről is írna kicsit bővebben? Köszönöm!
Pontosan így van, ahogyan Ön is fogalmaz. A Szent Liturgia az egész egyház imádsága. Még pontosabban Krisztus imája az Atyához, Krisztusé, akinek titokzatos teste az Egyház, annak tagjai pedig mi vagyunk, megkeresztelt, hívő emberek. A pap az egész egyház, az egész közösség nevében imádkozik és mutatja be a könyörgést. A második következtetése is telitalálat. A felajánlott adományokban mi, hívek is benne vagyunk. Régen ezt jól fejezte ki, hogy a szentmiséhöz szükséges adományokat, a kenyeret és a bort is a hívek hozták, ajánlották föl. Illetve az un. mise-intenció is erre utal. Lehet pénz formájában is fölajánlást tenni. A túlszabályozott jogi szemlélet okozta, hogy a latin egyházban egy szentmiséért csak egy intenciót lehet kérni. Értelemszerűen sokkal több fölajánlást is hozzá lehetne csatolni, bármennyi fölajánlást lehet tenni. A jogi szabályozás inkább arra vonatkozik, hogy egy pap ne vehessen föl több intenciót. De a hívek azért tehetnek fölajánlásokat, csak az nem a papot illeti, magát a fölajánlott pénzadományt a templomra vagy más hasznos célra lehet, kell fölhasználni. A harmadik következtetése is helytálló. Az evangéliumok az ősegyház életének a lenyomatai. Ekkor már mindent a föltámadás fényében értelmeztek. Ekkor már utólag megértették Jézus tanítását és tetteit. Sőt, az elhangzó szövegek - amelyeket aztán írásba foglaltak - legtöbbször eucharisztikus együttlét során hangzottak el. Tehát már "áldozó" keresztények írták, hallgatták a szent szövegeket, építették az ősegyházat.
Tisztelt Lelkiatya! Az olvastam hogy akinek már van a múltjába érvényes Katolikus házaság és újra házasodott azoknak nem lehet egyházi temetése.Igaz ez???
Nem. Semmifelé erre vonatkozó előírás vagy tiltás nem létezik. Talán azzal keverheti össze valaki, hogy aki rendezetlen házasági kötelékben él, az nem gyónhat, nem áldozhat. De ez a temetésre egyáltalán nem vonatkozik.
Kedves lelkiatya köszönöm válaszát és imáját, hála Istennek tökéletes lett a gyermekem vérképe megint.... Úgy néz ki hogy nem újult ki a leukémia csak egy egyszerű gyulladás volt a rossz vérképe oka....
Istennek legyen hála! Önnel együtt én is köszönetet mondok azoknak, akikkel együtt imádkoztunk az Ön gyermekéért.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy mi a véleménye arról hogy Ferenc pápa szerint üres a pokol? Én még annak idején azt tanultam hogy a bukott angyalok a pokolban vannak, emiatt pedig nem lehet üres a pokol. Másrészt meg több Szent jelenéseit olvasva mindig azt mondták hogy tele van a pokol, aztán meg az evangélium tanítása szerint is a dúsgazdag az a szegény Lázár története alapján is nem üres a pokol... Most teljesen össze vagyok zavarodva, a pápa nem tévedhet, de a Szentírás és a dogmatika sem.... Na meg a Szűz Anya sem... Leírja a görög katolikus tanítást.... Ehhez kapcsolódik a következő kérdésem, hogy az bűn e ha valaki nem tudja elfogadni ezt a sok negatív változást (égbe kiáltó bűnöket megáldani, Szentmise szöveget teljesen kiforditani, gitáros zenei szolgálat..) Mise helyett inkább otthon imádkozik, mert míg régen rengeteg mindent adott a mise, ma már csak düh és szomorúság amit kapok.... Ordítani tudnám hogy a Szűz Anya szeplőtelen és nem érdekel a latin.... Jézus pedig az Isten báránya....
Sok minden fontos részlet megjelenik az Ön által megfogalmazott kérdésben. Én nem találkoztam Ferenc pápa azon kijelentésével, hogy a pokol üres volna. Lehet, hogy egyes sajtószervezetek ilyesmit állítanak, de attól az még nem hiteles. (Sajnos, ma már az újságírók jó részénél egyáltalán nem követelmény, hogy igazat mondjanak , vagy a híreikben igazságokat közöljenek.) Úgyhogy emiatt semmi ok nincs az aggódásra. A pápa tévedhetetlenségét nem szabad úgy értelmezni, hogy amit a pápa mond, abban ő soha nem tévedhet. Ilyet a katolikus egyház soha nem mondott. Ferenc pápának több olyan kijelentése van, ami később korrekcióra vagy éppen visszavonásra szorult. De ebben nincsen semmi különös. A pápa csak abban tévedhetetlen, amit hit és erkölcsi kérdésekben a katolikus egyház hitével összhangban tanít. A latin rítusú egyházban Magyarországon közzétett rendelkezés, miszerint a szentmisében a bűnbánati imában történt apró módosítás, hogy nem a "mindenkor szeplőtelen szűz" jelzőt, hanem csak a "mindenkor szűz" Máriát említik, ez egyáltalán nem hittételi módosítás, hanem a latin szöveghöz való hűségesebb igazodás. Semmit nem változott a latin egyház tanítása ezen a téren (sem). Szóval, semmi oka nincs sem a dühre, sem a szomorúságra. Békésen és hűségesen járjon továbbra is a szentmisékre! Erre nagy szüksége van a lelke építése végett.
Dicsőség! Mit csinál egy kánonjogász? Leginkább házassági ügyekben van jelen, vagy egyéb teendők is vannak? Milyen beosztásokat látnak el? Ha jól tudom lehet világi embert is alkalmazni bizonyos feladatokra, a megfelelő végzettséggel persze. Mind latin, mind görög rítusra kérdezem. Válaszát köszönöm!
Nem csak a házasságjogban, hanem nagyon sok más területen is fontos feladatot látnak el a kánonjogászok. Kánonjogi tanulmányokban világi hívők is részesülhetnek. Nem rikta, hogy világi Krisztus-hívőket is alkalmaznak az egyházmegyékben a kánonjogi feladatok elvégzésére.
Tisztelt Lelkiatya! Én a kereszténység nagy családjának református ágához tartozom, de maximálisan nyitott vagyok a más felekezetek felé is. Így most reformátusként, de mindenekelőtt keresztényként és emberként fordulok önhöz egy kérdéssel: láttam az interneten, hogy Máriapócson májusban szokott lenni a betegek és gyógyítók zarándoklata. Ez nagyon felkeltette az érdeklődésemet, hiszen a mi családunkban is van olyan közeli hozzátartozó aki gyerekkora óta betegségben szenved, ami sokszor megnehezíti az életünket, hiszen folyamatosan feszültségben, szorongásban, sokszor félelemben élünk a betegsége miatt. Viszont a hitünk még mai napig is él, hogy az Úr a mi gyógyítónk és meg tudja őt szabadítani a betegségtől. A kérdésem az lenne, hogy az önök egyházában, akár a betegek zarándoklatán, akár azon kívűl a hétköznapokban van e olyan gyakorlat amit a más felekezetű betegek felé is tudnak gyakorolni. Gondolok itt akár betegért való imátkozásra, akár bármi más gyakorlatra Válaszát előre is köszönöm
A betegek szentségében csak azok részesülhetnek, akik a bérmálás szentségét is megkapják. (Ez nem azonos a protestáns egyházakban ismert konfirmáció gyakorlatával.) Tehát az említett beteg - föltéve, ha ő is református - a betegek szentségét nem kaphatja meg. Ám a Szent Liturgiában imádkozhatunk érte. Ez az., amit a katolikus egyházunk föl tud ajánlani. Érdemes is ezzel élni. Keressen föl egy katolikus papot és kérje az imádságát az illető beteg családtagjáért! Ugyanakkor az érte mondott imádság nem csak arra vonatkozhat, hogy a beteg meggyógyuljon, hanem arra is, hogy a betegség áldássá váljon a beteg és hozzátartozói számára. Lehet, hogy ez az Isten akarata.
DJK! Kedves Lelkiatya! Kb. két héttel ezelőtt írtam, hogy gyermekáldásért imádkozunk. Istennek legyen hála, úgy tűnik, hogy megfogant a várva várt gyermek... A hétvégén pozitív lett a teszt. Nagy hála van bennünk! Imára továbbra is szükségünk van, a várandósság ideje alatt is! Nagy öröm ez, szinte felfoghatatlan!
Istennek legyen hála! Akik bekapcsolódtak az imádságba, azokkal együtt folytatjuk ezt Önökért. Köszönjük szépen a visszajelzést.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy az eukarisztiat tényleg csak pap tarthatja kézben? Akkor ha kézbe áldozunk olyan mintha papok lennénk?
Igen, a bizánci rítusú egyházban ez szigorú előírás. A kérdése azért nem találó, mert összekeveri a különböző rítusú előírásokat. Természetesen az még nem teszi áldozópapokká a híveket, ha megérintik az Eucharisztiát.
Kedves Lelkiatya! Remete Szent Antalról, és Pálról szertnék olvasni, többet tudni. Sajnos az Ókeresztény sorozat A III-IV. század Szentjei elfogyott. Legyen kedves olyan könyvet ajánlani amiben benne vannak, ha van ilyen. Nagyon köszönöm!
A Szent Atanáz főiskola könyvtárában ezek találhatók: 1. Cím: A III-IV. század szentjei / [a bev. írta és a jegyz. ellátta Vanyó László] Sorozati cím: (Ókeresztény Örökségünk, 1219-5588 ; 5.) Tartalom: Szent Cyprianus élete és szenvedése / Pontius diakónus 13-40 p. -- Szent Antal élete / Szent Athanasziosz 41-120 p. -- Püspökszentelési beszéd és konstantinápolyi székfoglaló beszéd / Nazianzoszi Szent Gergely 121-150 p. -- Szent Márton élete és levelek Szent Márton utolsó éveiről és haláláról / Sulpicius Severus 151-210 p. -- Szent Ambrus élete / Paulinus diakónus 211-254 p. -- Szent Ágoston élete / Possidius 255-310 p. --------------------------------- Az egyházatyák beszédei az apostolok és a vértanúk ünnepeire Sorozati cím: (Ókeresztény Örökségünk, 1219-5588 ; 4.) Megjelenés: Budapest : Jel Kiadó, cop. 1996 -------------------------------------------------- Szerző: Antónios Eremiten (szerzetes) Cím: Remete Szent Antal első levele / Remete Szent Antal ; ford. Jakab Attila Szerző: Heidl György (eszmetörténész) Cím: Remete Szent Antal és a tökéletesség eszméje / Heidl György -------------------------------------------------- Szerző: Orosz Atanáz (miskolci exarcha, püspök) Cím: Nagy Szent Antal atyánk mondásai / Orosz Athanáz -------------------------------------------- Szerző: Riskó Marianna Cím: Remete Szent Antal, a sivatag óriása / Riskó Marianna ins: Új Hajtás 14.4. (2009) p. 14. -------------------------------------------- Cím: "Hallgass és böjtölj!" - Remete Szent Antal tanítása : Ismeretlen szentjeink
Kedves Lelkiatya! Van otthon egy kaktuszom, de nemrég tanultam meg, hogy egy kaktuszt a házban tartani rossz előjel. Tényleg ki kell dobnom a virágot? Válaszát előre is köszönöm Zselyke-Gulnara.
Jaj, dehogy! Ez tiszta butaság. Sokkal inkább azt javaslom, hogy gondozza figyelemmel ezt a kaktuszt. Amire figyelmet szentelünk, az tanít minket, akár személyről, akár állatról, akár tárgyról van is szó. Ilyen babonaságokat meg sosem szabad komolyan venni. Meggyőződésem, hogy a kaktuszra is érvényes az az ősi mondás: Ki a virágot szereti, rossz ember nem lehet. A kaktusz is virág.
Kedves p?dre. Egy bar?tomat skizofr?ni?val diagnosztiz?lt?k, most kapot egy jobb vizsg?lati eredm?nyt mely szerint skizotipi?s szem?lyis?g zavara van. Mely egy fokkal jobb az előző diagn?zist?l. Papp szeretne lenni. Lehets?ges? B?ke önnel
Nem javaslom neki, hogy jelentkezzen a szemináriumba. A papképzés során, de még inkább a papi szolgálatban nagyon sok pszichésen megterhelő helyzetben kell helytállni. Minden komolyabb betegség megkérdőjelezi, hogy valóban lehet-e az illetőből pap, de a pszichés természetű betegségek különösen is súlyos nehézségeket, sőt, akadályt jelentenek a kispapi és a papi élet felé.
Kedves Lelki Atya! Felidos terhes vagyok es tegnap este nagyon rosszul lettem. Regota varunk a gyermekre es alig varom, hogy anya legyek, de tegnap este panikrohamom lett. Almombol ebredtem fel es szegyellem kimondani, de azt ereztem, hogy azonnal vegye ki a hasambol a gyereket valaki. Nem birok varni a szulesig. Felugrottam az agybol, elkezdtem reszketni, rettenetesen ideges lettem, azt hittem kiugrik a szivem a helyebol. Kiszaladtam az udvar kozepere levegozni, aztan ejfelkor meg setaltam is egyet az utcan. Imadkoztam, ami eszembe jutott, hogy legyek jobban, de meg rosszabbul lettem. Ez a roham az ejszaka ketszer fordult velem elo. Nagyon varom a kisbabat, de rettegek, hogy ujra elo jon ez az erzes. Terhesen nyugtatot nem lehet szedni. Kerem szepen, s.o.s. segitsen ha tud. Mit gondol, mi bajom lehet? Halas koszonet a valaszert!
Könnyen lehet, hogy összefüggés van a pánikroham a nagyon erős várakozás között. Azt javaslom, forduljon orvoshoz segítségért, mert nem kizárt, hogy ez a felfokozott érzelmi és pszichés állapot okozta ezt a pánikrohamot, amely újra előjöhet. Nem biztos, lehet, hogy egyszeri alkalom, de megvan az esélye, hogy kialakulófélben lévő betegségről van szó. Nem kell tőle megijedni, de kezelni kell. Az orvos fogja tudni, hogy áldott állapotban levő édesanyának mit lehet javasolni és mit nem. A pánikroham közben nem érdemes azért imádkozni, hogy múljék el. Ez ugyanis pszichésen nem más, mint a pánikos jelenség fölerősítése. Természetesen szabad és nagyon is ajánlott imádkozni a roham idején, de nem mindegy, hogy mit. Ilyenkor a kötött imák, a zsoltárok, a kisebb szertartások vagy éppen a Szent Liturgián (szentmisén) való részvétel segíthet, amely eltereli az ember gondolkodását.
Tisztelt Lelkiatya ! Mint Gorogkatolikus kereszteny a Jezus imat vagy a rozsafuzert imadkozzam inkabb ?
Görögkatolikusként érdemes megismerni a Jézus-imát és gyakorolni. De aki szereti a rózsfüzért, az nyugodtan imádkozhatja azt is. Ez inkább egyéni lelkiség kérdése. Tény, hogy a keleti lelkülethöz sokkal közelebb áll a Jézus-ima, ezért is érdemes megismerkedni vele, mert elmélyít minket abban, ami a mienk. Ugyanakkor sok ortodox is van, akik ismerik és imádkozzák a rózsafüzért. Mindkettő jó, nem zárja ki egyik a másikat.
Tisztelt Lelkiatya! Akkora lelki fájdalom van a lelkembe hogy nagyon nehezen tudok ezzel együtt élni A férjemmel 25 éve vagyunk házasok Sajnos templomi esküvönk nem lehetett mert mind a kettönknek van a multjából érvényes egyházi házaságunk én 17 évesen mentem férjhez és 6 hónap házaság után elváltunk én már töbször probáltam érvényteleniteni de mindig zsákutcába futottam a férjem pedig nem is foglalkozik vele Bár nem élünk házas életet járulhatok Szentgyónáshoz illetve Szentáldozáshoz mégis fájdalommal tölt el mikor látom a fiatalokat akik Szentségi házaságkötés előt állnak vagy a velem egykorúak akik ugyanennyi házasági idővel rendelkeznek mint én csak Szentségi házaságba!!! Csak én vagyok ilyen számkivetet!!! Hallottam olyat is hogy ha egy pár több évtizedes házaságba élnek egyházilag is össze házasodhatnak ez igaz??? Várom válaszát amit előre is köszönök!!!
A házasságkötés csak akkor lehetséges, ha mindketten szabad állapotúak. A sok évi együttélés önmagában nem eredményezheti a házasságkötést. Ha Ön hat hónap után elvált az első házasságából, akkor könnyen elképzelhető, hogy az önmagában érvénytelen volt. Ezt mindenképp érdemes megvizsgálni. Nem tudom, mit jelenthet az, hogy az erre irányuló törekvés zsákutcába futott. Végig kell járni ezt a folyamatot, amely kimondja, hogy az első házasság érvényes volt-e vagy sem. Ennél hamarabb nem érdemes, nem szabad megállni. Persze, ott van még a férje házasságának érvényessége. De ha ez Önnek ennyire fontos, akkor érdemes dolgozni azon, hogy amennyire csak lehetséges, ezeket föltárják. Ha valami ok miatt nincs Önök között meg a házasélet testi kapcsolata, s Ön részesülhet a szentgyónás és az Eucharisztia szentségében, akkor ez már óriási ajándék. Ennek hálaadásában éljen. S ha lát fiatalokat, akik házasságra készülnek, akkor örvendjen velük, s ne a maga sorsa fölött szomorkodjék! Annak örvendjünk, amink van, s ne amiatt keseregjünk, amink nincs!
Főtisztelendő Lelkiatya! Nem lelki jellegű kérdés, puszta kíváncsiság: Önöknél csak görög stílusú liturgikus ruhákat lehet hordani (a Magyarországi Sajátjogú Metropolitai Egyházban), vagy orosz stílusú ruhák is megengedettek? https://catalog.obitel-minsk.com/sewing/priest-vestments/russian-style-priest-vestment.html?p=3 Megtisztelő válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Egy kíváncsi kérdező
Megengedett az orosz típusú liturgikus ruhák használata is, de nem szokás.
    ... 4 5 6 7 8 
9
  10 11 12 13 14 ...