A programban részt vevő országok negyedik helyszínén a fő feladat: a környezetvédelmi felelősség vállalás és az aktív állampolgárság fejlesztése volt különböző tevékenységeken keresztül. Tanulóink egy prezentációban mutatták be, hogy iskolánk hogyan vesz részt évről- évre a „72 óra kompromisszumok nélkül” országos felhívásban.
Bemutatták társaiknak milyen felelősséget vállalunk a környezetünkért, mit teszünk azért, hogy a közösségünk jobb legyen. Majd megfogalmazták, hogy a következő időszakban a különböző tanórákon, hogyan tudunk nagyobb hangsúlyt fektetni a szelektív hulladékgyűjtésre az iskolánkban. Később minden ország ismertette, hogy mit szeretnének megvalósítani ebben a programban. Többek között a spanyol diákok egy napenergiára épülő, biogazdaságot terveznek építeni ebben a tanévben.
Ezt követően a tanulók kaptak egy újabb projektfeladatot: a fenntartható környezet fejlődésének stratégiáját kellett kidolgozniuk egy- egy ország résztvevő diákjainak. A felmerülő problémákat, hiányosságokat lejegyezték és megoldást kerestek rá. A hét során továbbá figyelmesen kellet a városban járniuk és a különféle programokba bekapcsolódniuk.
A környezetvédelem a további napokban is főszerepet kapott a feladatokban, melyeket cseh társaink szerveztek nekünk. Bemutatták a Na Plachtě természetvédelmi területet, mely régen katonai kiképző hely volt. Ma már növénytani és állattani szempontból is egyedinek mondható a táj. A gyerekek itt is különböző feladatokat kaptak, hogy megismerhessék az itt élő növény- és állatvilágot. Ellátogattunk Krkonošský Národní Parkba, ahol 45,5 méter magasban a fák tetején sétálhattunk. Ezt követően libegőztünk és túráztunk a festői szépségű hegyekben.
Másnap megnéztünk egy zongoragyárat és a hozzá tartozó kiállítótermet. Megtudtuk, hogy a Petrof család hatodik nemzedéke vezeti a gyártást, ahol kézzel készítik a hangszereket a húrozástól a hangolásig. Körülbelül fél év alatt készül el egy-egy darab. A délután folyamán a gyerekek külön foglalkozáson vettek részt, kavicsokat festettek, melyeket később iskolai árverésen értékesítenek, és a befolyt pénzt egy korai fejlesztő központnak adják.
Mi pedagógusok megbeszéltük, hogy milyen eredményei vannak a programunknak ebben a szakaszban, illetve még milyen feladatok előtt állunk az elkövetkező időszakban. Vendéglátóink szervezésének köszönhetően eljutottunk Prágába is. Itt ellátogattunk a Mezőgazdasági Múzeumba. Interaktív feladatokon keresztül megismerkedhettünk a halászattal, vadászattal valamint a víz fontosságával.
Kipróbálhattuk, hogy egy átlag család mennyi vizet fogyaszt a mindennapi feladatok, fürdés, mosás, mosogatás stb. során, és, hogy mennyire vagyunk környezettudatosok a mindennapi tevékenységeinkben. Saját magunk tervezhettük meg virtuálisan, mit szeretnénk termelni a földünkön, hogyan szántjuk fel és hogyan vetjük el a vetőmagokat. Az itt szerzett tapasztalatok nagyon tanulságosak voltak.
Később városnézésre mentünk. Megtekinthettük Prága nevezetességeit: a Szent Vitus székesegyházat, sétálhattunk a Károly- hídon. Megnéztük az Óvárosi téren a csillagászati órát, az Orlojt és a Tyn templomot is valamint a Vencel teret, ahol Szent Vencel lovasszobra áll. A hét utolsó napján ellátogattunk egy gyermeksegítő központba, ahol korai fejlesztéseket végeznek egészen újszülött kortól. Az itt dolgozók segítenek, azoknak a családoknak, akiknek a gyermekeiknél különböző problémákat diagnosztizáltak, például csökkent látású, látássérült, megkésett beszédfejlődésű kicsiket is fejlesztenek.
Később a cseh kollégák bemutatták Hradec Kralove nevezetességeit. A nap és a hét befejezéseként megbeszéltük a hét elején kiadott projektfeladatban leírt észrevételeket, valamint az ezekre talált megoldásokat.
Örülök, hogy részt vehettem ennek a hétnek a programjaiban. A gyerekekkel együtt sok tapasztalattal és élménnyel gazdagodva térhettünk haza.