A Participation in Society through Classroom Activity and Cooperation (PaCo) Erasmus+ program 2018 óta fut, melynek során a résztvevő országok iskoláiban (észt, cseh, spanyol, szlovén, finn és magyar) a tanárok és a diákok az együttműködés és a befogadás jegyében dolgoztak. Tartuban a záró találkozót tartottuk meg összegezve az elvégzett munkát. Áttekintettük a disszeminációs felületeket, a készülő elektronikus tanári és diák könyveket, a lezáró beszámoló kérdéseit. A lehetőséget megragadva az új, kulturális projektünk soron következő magyarországi találkozójáról is szót ejtettünk, amelyre szeptemberben kerül sor Nyíracsádon.
Meglátogattuk az iskolát, ami a nyári szüneten lévő diákok miatt igen csendes és nyugalmas képet mutatott. Az oktatási minisztérium képviselőjével online videó kapcsolatban kaptunk tájékoztatást a nagyon jól működő észt oktatási rendszerről, melynek eredményképpen Európa 1. helyén állnak a PISA felmérésben. Az iskolák életében a tudomány, a hagyomány, a természetvédelem és a digitalizáció fontos alappillérek. Betekintést nyertünk az „AHHAA” természettudományos központ, az Észt Nemzeti Múzeum és a Palamuse iskola múzeum bámulatos interaktív kiállításaiba. A gyorsan fejlődő és példaértékű észt digitalizáció áthatja és megkönnyíti az emberek hétköznapi életének minden területét.
A projektünkben kiemelt terület a helyi szervezetekkel való együttműködés. A találkozó során több szervezet képviselőivel ismerkedhettünk meg, akik lelkesen mutatták be tevékenységük területeit (hajózási, természetjáró és cserkész hagyományok).
Tallinban, a fővárosban is időztünk egy keveset. Idegenvezetőnkkel, aki a Magyar Kulturális Központ dolgozója, magyarul tudtunk beszélgetni.
A régi és a modern csodálatos keveréke hatja át a városok képét és az észtek életét. Számos dolog emlékezteti az ott lakókat a történelmük viszontagságaira. Ugyanakkor előre tekintenek és a digitalizáció éllovasaiként példát mutatnak Európának és a világnak.