„A honvágy fogott el bennünket, s ezt a betegséget úgy kell kezelni, hogy visszatérünk a szülőföldre! Nincs más gyógyszere” – igazította el családját a nagy utazás előtt César Cascabel, a választott regény főhőse. A Franciaországból származó cirkuszos család három gyermeke Amerikában született, de a szülők húsz év távollét után szeretnék újra látni szülőföldjüket. Terveik szerint hajóval kelnének át az Atlanti-óceánon, de a családot kirabolják. Mivel nem marad pénzük a jegyekre, César úgy dönt, mozgó otthonukkal, cirkuszkocsijukkal teszik meg a hosszú utat. 
A verseny kezdetén közösen imádkoztuk el a Miatyánkot, Boros András görögkatolikus parókus, iskolalelkész pedig áldást adott a versenyre érkezőkre.
Elsőként Göblyösné Hinkó Lilla, az intézmény munkaközösség-vezetője, a vetélkedő „porondmestere” és levezetője köszöntötte a jelenlévőket, köztük Karátsonyi Bálintnét, a versenysorozat megálmodóját, aki köszönetét fejezte ki az iskolának a program felkarolásáért és megszervezéséért. 
„Ti vagytok a mai nap főszereplői” – szólt a versenyzőkhöz Oláhné Kanyó Andrea intézményvezető. Hangsúlyozta: Verne regényei által nemcsak kalandokban van része az olvasónak, de nagyon sok hasznos ismerettel is gyarapszik.
Idén az ország 12 oktatási intézményéből (Debrecen, Nyíracsád, Nyíradony, Tószeg, Békéscsaba, Szolnok, Törökszentmiklós) összesen 21 csapat érkezett a Szent Tamás Görögkatolikus Általános Iskolába. A verseny két fordulója során végigjárták a Cascabel család utazásának főbb állomásait. A történethez hasonlóan a verseny is Sacramento városában kezdődött, ahol előbb azt idézték fel, milyen állatokról olvastak a regényben, majd egy-egy rövid bemutatkozót is írtak a két- és négylábú szereplők nevében. Ugyanitt indulás előtt cirkuszkocsit és cirkuszi plakátot is készítettek.
Jules Verne nemcsak a hőseiről, de a történetben szereplő helyszínek földrajzi adottságairól, állat- és növényvilágáról, az ott lakó emberekről is részletes leírást ad regényeiben. Sacramento után medvenyomokat és aranyrögöket követve indultak tovább a versenyzők. Sitkában a csapatok földrajzi ismereteit tették próbára: a regény helyszíneit jelölték be térképen, az anagramma játékban folyók nevét kellett megfejteniük.  
A Yukon-erődben totó, kereszt- és képrejtvény várta Cascabelék fiatal útitársait. Az iskola sószobája a Diomida-szigetekké változott: itt aranyrögöt kerestek a versenyzők.
Turkevet és a jakutok földjét boltos és tárgyas játékkal jelenítették meg az iskola folyosóján.
Az utazás egyik legkalandosabb részeként a befagyott Bering-szoroson kellett átkelni. Előkerültek a testnevelésórákon használt eszközök, az akadálypálya végén pedig kvízkérdésekkel lehetett plusz pontokat gyűjteni.
A második fordulóban a versenyzők levelet írtak a regény valamelyik szereplője nevében, némajátékukkal pedig egy-egy jelenetet keltettek életre.
Sitkában a szereplők tulajdonságai és idézetek között kellett rendet tenniük. A Yukon-erődben a könyvhöz készült illusztrációkat azonosították be.
A második fordulóban Perm is bekapcsolódott a játékba. Itt a cirkuszkocsi alaprajzát vázolták fel a csapatok, hószemüvegükön keresztül pedig a regény egyes részeit tették sorrenbe.
A feladatokat négytagú zsűri, Molnárné Moravszki Mária, Fodorné Fabriczius Terézia, Fábián Ida és Andirkó Lajosné értékelte. Míg a szervezők a pontokat összesítették, versenyzők és kísérőik a Verne-indulót hallgatták meg.
Az eredményhirdetés előtt Moravszki Mária zsűrielnök foglalta össze a csapatok teljesítményét, egyúttal elismerését fejezve ki a versenyzők és szervezők felé is, akik a Cascabel családhoz hasonlóan bizonyították: az összefogás és együtt gondolkodás minden helyzeten átsegít.
A verseny eredményei a következők:

A nap végén minden versenyző kapott ajándékot, emléklapot, a helyezést elért csapatok tagjai pedig jutalom és motiváció gyanánt a következő versenyre választott könyv, a Nyolcszáz mérföld az Amazonason egy-egy példányával tértek haza.