Leendő riportereket, operatőröket és vágókat várt erre a néhány napra Debrecenbe a Görögkatolikus Médiaközpont csapata. Kondás Sándor atya és fia, Kristóf volt, aki bevezette e színes és érdekes szakma rejtelmeibe az érdeklődő ifjúságot.
Az első napon az alapoktól indulva kezdődött a munka: a tucatnyi táborozó megismerte a különböző kamerafajtákat, hangrögzítő és kameramozgató eszközöket, a drónt illetve a vágószoftvert is.
- Tehát már az első napra kaptak egy nagyon átfogó és részletes képet arról, hogy milyen eszközökkel lehet mozgóképet gyártani. Így már aznap gyakorlatban is kipróbálhatták magukat a fiatalok, akiknek az volt a feladata, hogy mutassák be a néhány hónapja felépült, a tábornak is helyet adó Attila téri Hit és Kultúra Látogatóközpontot. Készítsenek róla reklámot. – mesélte Kristóf a tematikát.
Miután a csapat tüzetesen felmérte az épület adottságait, szerkesztőségi megbeszélés után elkészült a koncepció, ami alapján leforgatták az anyagot. Az utómunka során nemcsak készre vágták a reklámfilmet, hanem különféle animációkkal is ellátták, hogy a mai kor igényeinek megfelelő végeredményt kapjanak.
A második napon újabb gyakorlati feladat következett. A látogatóközpont egyik helyisége stúdióvá alakult át: kamerákat, lámpákat állítottak be és persze a díszlet sem maradt el a kérdezz-felelekhez. Nyalka Miklós kispapot lehetett faggatni, amit élő vágásban „közvetítettek”.
- A táborozók nem kis kulisszatitokba kaptak betekintést azzal, hogy megismerhették, miként is vezényelnek le a televíziók egy-egy stúdióbeszélgetést. Mindenki volt riporteri, operatőri és rendezői szerepben is, hogy a munkafolyamat minden oldalát megismerjék – mondta a Médiaközpont munkatársa.
A hét egyik legizgalmasabb napja volt a harmadik, amikor is az addig megszerzett tudás kikerült a látogatóközpont falain kívülre. A feladat ugyanis az volt, hogy Debrecen központjában az utca emberét kérdezzék a koronavírusról. A terepmunka két csoportban ment, így a riportkészítés minden szegmensét kipróbálhatták a táborozók. A nap zárásaként pedig híradós anyag formájában láthatták munkájuk eredményét a fiatalok.
A médiatábor másik fontos pillére volt, hogy a közösségi média „apró betűs” részeire is felhívják a résztvevők figyelmét a szervezők. Ezért a Csapókerti parókia felolvasó-kántora Gedeon Tamás volt a felelős, aki végzett médiaszociológusként különösen fontos missziójának tekinti a fiatalok tájékoztatását e téren.
– Nem feltétlen tudják a tizenévesek, hogy miként kell helyesen használni a Facebookot, Instagramoot, Tik-tokot és egyéb social media oldalt. Sokszor meggondolatlanul osztanak meg dolgokat, amiknek aztán súlyos következményei lehetnek. A veszélyekre és a tudatos felhasználásra igyekeztem rávilágítani – foglalta össze Tamás előadásának témáját. Kondás Kristóf pedig azt mutatta meg a táborozóknak, hogy miként lehet létrehozni egy-egy közösségi oldalt, hogyan érdemes azt üzemeltetni, példaként a Görögkatolikus Médiaközpont Facebook-oldala szolgált, amely mára nem mellesleg mintegy harmincezer követővel büszkélkedhet!
A tábor utolsó napján az egyház került a fókuszba, Kondás Sándor atya arra igyekezett rávilágítani, hogy az egyház hol helyezkedik el a médiában és miként van ez fordítva is. Gyakorlati feladat nélkül ez a nap sem telhetett el, így zárásként a résztvevők az Attila téri Főszékesegyházba mentek át forgatni, hogy megtapasztalják azt, mik egy templomi forgatás szabályai, mi illendő és mi nem ilyen esetben.
Öt nagyon intenzív napot tölthettek el a Görögkatolikus Médiaközpont munkatársaival a fiatalok, akiknek csupa pozitív emlékkel zárult a hét. Nem is csoda, hogy többen közülük már most azzal kacérkodnak, hogy szerkesztőként vagy a háttérben dolgozó munkatársként szeretnének dolgozni a jövőben.
A napközis tábor a Debreceni Görögkatolikus Parókia szervezésében, illetve a Debreceni Görögkatolikusokért Alapítvány által a Miniszterelnökség, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt és a Nemzeti Együttműködési Alap megítélt NEA-KK-20-O-V-0515 azonosítószámú "Kortárs vallásKÉPek" projekt támogatásából valósult meg.