Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi öt meg tizennégy? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Nem szeretném, ha levelem nyilvánosságra kerülne. ... Abban is biztos vagyok, hogy Isten ezt a helyzetet is képes lesz valahogy előnyünkre fordítani, csak arra kérem az atyát, imádkozzon ön is értünk. ... Köszönettel : "M."
Kedves M.! Ahogyan kérte, természetesen imádkozom a férjéért, gyermekeikért, egész családjukért, hogy valóban Isten akarata szerint alakuljon ez a nehéz helyzetük, és azért is, hogy minél hamarabb meg is lássák, hogyan válik mindez mégis az Isten dicsőségére és mindnyájuk javára.
Tisztelt Lelkiatya! Imát szeretnék kérni Öntől! Kérem,imádkozzon az apukámért mert nagyon sokat dolgozik. Napról napra nehezebben megy neki a munka. Reggel 6 tól este 5 ig dolgozik a napon . Énis imádkozom érte. Elöre is köszönöm! Isten áldja!
Igen, kérésének megfelelően imádkozom az Édesapjáért és Önért is.
Kedves Lelkiatya! Néhány éve megszakadt egy közeli barátságom.Ami némiképp rendeződött,de nem állt helyre.Nagyon nehezen sikerült megbocsátanom amiket a barátnőm akkor mondott. Most már eljutottunk addig,hogy ha társaságban, közösségben találkozunk nem csak felszínesen beszélgetünk,írunk egymás születésnapjára.De nem keressük egymás társaságát. ... Mostmár jobb kapcsolatokat tudok kialakitani,de azt a mélységet,barátságot ami vele volt azóta se éltem át baráti kapcsolatban.Nem is vagyok benne biztos,hogy annyira szeretnék vele barátkozni.De mostanában kezdett jobbá alakulni a barátségunk.Ön szerint jobb lenne ennek véget vetni?Hogy kellene hozzáállni a dologhoz? Változtatás nélkül a régi dolgok megint előjönnének.Fájdalmat nem okozna,mert már átlátom mit miért tett az illető.De azért nem szeretnék debilnek se kiesni aki ilyen dolgokat eltűr a másiktól,mert ez nem hat egészségesen. Válaszát előre is köszönöm! Tina
Kedves Tina! Mint látja, nem írtam le minden részletet. Az a tanácsom, hogy tartsa a kapcsolatot ezzel az illetővel, mint keresztény testvérével, de ne akarja újra fölépíteni, amit korábban megéltek. Nem is lehetséges, de nem is érdemes annak múltjáról töprengeni, sem sokat tárgyalni. Az illetőnek, mint Ön jól sejti, valójában saját magával vannak problémái. Ezért nem kell őt okolni, eleget szenved ő maga is ettől. Ön már sokat tanult ebből a helyzetből. Ezeket mind raktározza is el. Lassan tanulunk bele a jó emberi kapcsolatokba. Ne zárkózzék tehát el tőle, de nem is kell különösebb barátságot keresni. Ha szüksége van Önre, javaslom, álljon rendelkezésre, de az útjaik nagyjából más-más irányt vettek. Persze, olykor imádkozzék is érte.
Tisztelt Lelkiatya! Babátvárok, azt szeetném megtudni ,hogy hogyan lehetek jó keesztény anya ? Félek nem fog szeetni templomba járni.
Mindenekelőtt tudnia kell, hogy ez az Isten ajándéka lesz, nem pedig az Ön kellő hozzáállásának eredménye. Minden az Istentől függ. A mi dolgunk, hogy együttműködjünk ővele. Ehhöz azonban mindenekelőtt arra van szükség, hogy felejtse el a félelmet. Miért kellene félni attól, hogy a gyermeke nem fog templomba járni? Miért kellene bármitől is félni? Ha félelemmel indul el, akkor eleve esélyt sem ad, hogy az Isten megadja Önnek az ajándékot. Ne féljen, bízzon! Csak így tudja Önt és gyermekét és családját megajándékozni a Teremtő. Ha Ön bízik az Istenben, akkor a gyermeke is bízni fog. Ha Ön szereti az Urat, akkor a gyermeke is szeretni fogja. Ezt borítékolhatom Önnek. Tehát sokkal egyszerűbb a dolog, mint gondolná. A gyermekeink azt veszik át, amit mi teszünk és élünk. Azt sokkal kevésbé, amit mondunk nekik. Kivált, ha az nem egyezik azzal, amit eléjük élünk. Szóval, most első dolga az legyen, hogy ezért a csodálatos kis teremtményért, akit a szíve alatt hord, köszönetet mond Istennek, és az ő gondjaira bízza. Kérje meg, hogy ő vigyázzon rá, ő nevelje, ő növelje a hitét. Ezért minden nap mondjon el egy imát. Amikor pedig világra jött a csöppség, akkor is mindig az ő jelenlétében mondja el ezt a napi imát. Külön hangsúlyozom, hogy az imát hatványozottan erősíti, ha kezdettől fogva a férjével együtt mondják. Ezt tartsa meg, tartsák meg egészen 18 éves koráig. 14 éves kortól fogva nem kell erőltetni, hogy ő is jelen legyen az imádságon, akkor is folytassák érte, ha netán makacskodik, s inkább mással foglalkozna.Az a 9 hónap + 14 év, amit vele együtt mondtak, megteszi a hatását, s ha netán konokul abbahagyná, egy idő múlva úgyis visszatér hozzá. (14 éves korig meg azért nem kell erőltetni, mert a gyermek magától is odasomfordál, odakuporodik, ahol a szülei imádkoznak.) No, most ugyanennyire fontos része a hitre nevelésnek a vasárnapi Szent Liturgia (szent mise). Ebből se engedjen egy jottányit sem, sem önmagának, sem a gyermekének. Ezt is tartsa kézben 14 éves korig. Jó volna legalább 18-ig, de tudom, hogy nem mindig sikerül. Volna még sok részlet, amelyekre most nem szeretnék kitérni, mert receptszerűen hangoznék. Ha e kettőt megtartja, az összes többit is megtalálja hozzá. Például a szentségi életet, az ima- és lelkiélet gondozását. Akarjon Ön is folyamatosan fejlődni a hitben, akkor fog a gyermeke is. Nagyon izgalmas kaland, jó utat hozzá!
Atyám! Életem egy számomra nagyon súlyos terhével keresem meg. Ezt a terhet már sok sok éve cipelem. Viselem, de vannak pillanatok amikor nagyon fáj. A saját nememhez vonzódom. (Életemben először írom le ezt , egy nem meleg fórumon. ) Félek, rettegek és tanácstalan vagyok. Most azért keresem meg, mert végképp nem tudom mit tegyek. Van egy lány az életemben, akinek a részéről érzem, hogy vonzódik hozzám. Ő egy olyan lány,akit elképzeltem, mint tökéletes nőt. Gyönyörű, vallásos, jó a humora, azonos érdeklődési körünk van. ... Legjobban attól rettegek, hogy kiderül. De emellett kedvelem a lányt. Nem akarok neki rosszat. A vallásosság pedig még rosszabbá teszi a helyzetet. Amikor templomban vagyok bűnösnek érzem magamat. Emaitt áldozni sem szoktam. Mi lenne, ha belemennék a dologba? Próbálnám magam mögött hagyni ezt, de tudom, hogy nem lehet. Ilyenek születtem. Ezt kaptam a teremtőtől. Nem tudom mit tegyek. Könyörgöm valahogy segítsen.
Nagyon köszönöm, hogy ezt leírta. Az őszinteség nagyon fontos, gyógyító. Illetve annak ellenkezője, az őszinteség hiánya pedig bénító. Ugyanakkor az őszinteség nem azt jelenti, hogy mindig mindent el kell mondani. Mint látja, az Ön leveléből én is néhány részletet kihagytam. Bölcsebbnek láttam azokat nem közzétenni. Nem mintha bármi szégyellnivaló volna benne, hanem, hogy fölismerhetetlen maradjon a helyzete. Nos, nem egyedül van ezzel a küzdelmével. De éppen a most alakuló helyzet segítheti meg Önt a legjobban. Mindenképpen bátorítom, ne féljen belemenni ebbe a kapcsolatba. Ez gyógyítani fogja az Ön lelkét, érzelmi életét is. Teljesen őszintének érzem ezeket a szavait, nem kell attól félnie, hogy becsapja önmagát, és csak menekülés miatt kezdeményezné a kapcsolatot. Nem. Ez is az Ön lelkének, életének része. Van vonzódás a saját neme felé is, de hála Istennek, van vonzódás Önben a szebbik nem felé is. Nyilván ez az egészséges, ezt kell tovább erősíteni, kibontakoztatni. Tehát mindenképpen lépjen feléje. Ha őszinteségről beszéltem, akkor ebbe az is beletartozik, hogy ne hallgasson el önmagáról semmit. Ezt a tulajdonságot, ezt a sajátosságot is beleértve. De azért bölcsen kezelve! Nyilván nem kell mindjárt az elején elmondania. Előbb törekedjék arra, hogy minél férfiasabb legyen. Ez megint nem önbecsapás, hanem a legtermészetesebb dolog. Ezt nem csak Önnek mondom, hanem minden férfitársamnak, aki udvarolni szeretne. A mai elpuhult világ puhánnyá teszi a férfiakat. Ezzel tudatosan szembe kell szállni, mégpedig saját magunkban. Sportoljon, legyen gáláns (virág!), udvarias, előzékeny. Ezeket is mind tanulni kell másoknak is, nem csak Önnek. S amikor már szépen alakul a kapcsolat, esetleg, amikor már a házasságra készülnek, szerintem csak akkor mondja el, hogy az életének ez is része. Lehet, hogy addigra már csak múlt időben kell erről beszélnie! De még ha nem is tűnik el nyomtalanul, az sem baj. Ha őszintén szeretik egymást, akkor ez a leány, a jövendőbelije is fog segíteni majd Önnek, hogy helyesen tudja ezt kezelni. Tehát: őszinteség, bölcsesség és mindenben szeretet!
Kedves Lelkiatya! A kenyérszaporításssl Jézus Urunk azt is tanítja, hogy az önzetlenül magát adni akaró szeretet, amelynek példáját adta Isten az Ő Szent Fiában, vég nélkül osztható és mégis kifogyhatatlan? Köszönettel: Lívia
Kedves Lívia! Ez megint egy bölcs és helytálló gondolat. Némileg eltér az eredeti tartalmától, de nem lehet azt mondani, hogy idegen attól. Valóban, a szeretet kifogyhatatlan. Minél többet adunk belőle, annál több van. S ez éppen Krisztusban mutatkozik meg a legteljesebben. Ő teljesen nekünk adta önmagát, s éppen szeretetének végtelensége miatt kifogyhatatlan. De fontos tudni, hogy a mi önzetlenségünk is csak akkor kifogyhatatlan, ha őbelőle táplálkozik. Csak a magunk lelkesedéséből nem tudunk vég nélkül önzetlenek lenni. Akkor elkerülhetetlen a kiégés, vagy inkább kihűlés a szeretetben. A kiégés (kihűlés) egyetlen ellenszere, ha állandóan belőle táplálkozunk, belőle merítjük az erőt.
Kedves Lelkiatya! Irtam Önnek,hogy a párom családjával élünk egy portán és mindig figyelnek minket és mindenbe bele szolnak, Ön azt tanácsolta költözzünk el. Egy albértletbe el jöttünk húsvét elött egy kertes házba. Ezt a házat közel 10 éve nem vette meg senki, holnap jön rá vevő és akkor nekünk ki kell költözni. Imádkoztam Istenhez hogy ha Ő is akarja akkor sikerüljön ez az albérlet,és sikerült is,de akkor miért kell 3 hét után elmennünk. ? Csok által házaT rendezünk de az is sok idő. Kérhetném,hogy imádkozzon,hogy sikerüljön az a ház amit kinéztünk?! Isten áldja!
Hogy miért alakult így a dolog, azt nem tudhatom. De nagyon örülök, hogy megtették ezt a bátor lépést. Egészen bizonyosan megáldja Önöket az Úr. Figyelni kell az apró jelekre is. Imádkozom azért, hogy sikerüljön a lakhatásukat jól megoldani. Ha ez most nem jön össze, akkor minden bizonnyal az Úr valami még jobbat tartogat az Önök számára. Bízzanak ebben, és meg is fogják látni a csodát!
Kedves Lelkiatya! Sokat foglalkoztat a kérdés. Hogyan lehetek jó apa és hogyan lehetek szent? Köszönettel: T. Sanyi
Kedves Sanyi! A két kérdés valójában egy, nagyon helyes, hogy egyetlen mondatban fogalmazta meg. Ha szent lesz, akkor jó apa is lesz. Ha jó apa lesz, akkor közben szentté is lesz. A kettő tehát egy. Akinek az apja szent, annak jó apja van. A kettő összekapcsolása arra is rámutat, hogy saját erőből ez nem megy. Sem a szentté válás, sem a jó apa kimunkálása. Ezért az első és legfontosabb, hogy ezt kérni kell. Mégpedig hittel kell kérni. Ha ezért minden nap hittel imádkozik, meg fogja kapni. Ebben egészen bizonyos vagyok. Néhány gyakorlati tanács. A jó apa az Isten képét rajzolja gyermekei elé. Úgy éljen, hogy elmondhassa: "Aki engem lát, látja az Atyát" (Jn 14,9). Tanulmányozza mélyen, hogy milyen az Isten, és akarjon hozzá hasonlítani! Legyen irgalmas szívű és határozott! Legyen figyelmes a gyermekeivel és türelmes! Legyen megértő velük, és értelmes a tanácsaiban! Legyen vidám velük, derűs, nevető és mégis komoly mélységeket is tárjon föl előttük! De mindezt ne a saját elhatározásából, egyéni törekvéseinek eredményeképpen akarja megvalósítani. Tartsa élő módon a kapcsolatot az Istennel! Igyekezzék őt minél mélyebben megérteni! Fedezze föl az ő örömöt adó ajándékait és köszönje is meg neki! Lássa be, mennyire végtelenül türelmes Önnel, s mindig figyel az Ön szükségeire! Kapaszkodjék az ő erejébe, amely nem más, mint a szeretet ereje! Végül is megint ugyanoda visszajutottunk: Imádkozzék sokat, s ne föltétlen azért, hogy jó apa legyen, hanem azért, hogy járja át az Ön életét az Isten jelenléte. Ez a szentté válás útja.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kérem segítsen Lelkiatya egy szentírási rész értelmezésében. Káldi-féle forditás a Neovulgáta alapján. Lukács Evangéliuma 16. 1-8. Példabeszéd az okos intézőről Köszönöm előre is. Imre Balázs
Kedves Balázs! Be kell vallanom, én sem tudom ennek a példabeszédnek a magyarázatát. Lehet többféle, de eddig még nem találtam számomra meggyőzőt. Van, aki azt mondja, Jézus nem is gondolta komolyan, csak iróniával mondta a zárómondatot: Szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonnal... Van, aki arra hívja föl a figyelmet, hogy az úr, aki dicséri a szolgát, az nem Jézus - akkor nagy U-val kellene írni, de az rossz fordítás volna - hanem a megkárosított ember dicséri meg az agyafúrt intézőt. Esetleg ő is hasonló ravaszkodással szerezte vagyonát? Vagy a kölcsön csökkentésével gazdasági föllendülést remélhet, ezért dicséri ezt az eljárást? Van, aki föltételezi, hogy a végén, ezt a furfangot látva talán el sem bocsátotta, visszavonta az elbocsátást, ha már dicséri. Nem tudom. Ezek nekem nagyon világias eszmefuttatásnak tűnnek. Az egyik fontos mondat, hogy aki a kicsiben hű, az a nagyban is hű. Tehát Jézus zárómondata a történet kapcsán mindenképpen a hűség dicséretét fejezi ki, nem pedig a hűtlenség értékelését. Azt még el tudom fogadni, hogy a maga módján okosan cselekvő embert meg lehet dicsérni. Másutt is alkalmaz Jézus ehhöz hasonló túlzást. Amikor az özvegyasszony követelését hozza példának. A bíró nem azért szolgáltat neki igazságot, mert az jogos, hanem a saját érdekében, nehogy "megüsse" az asszony. S ez a Mennyei Atya képe, aki szintén minden kérést meghallgat (Lk 18,2-6). Ez is erős túlzásnak tetszik, de itt nincs mit kertelni, Jézus valóban ezt az igazságtalan bírót állítja példának. Persze, pontosabban az asszonyt, aki nem hagyja abba a zaklatását. Így el tudom képzelni, hogy Jézus, aki egy másik helyen azt mondja, "legyetek okosak, mint a kígyók..." (Mt 10,16), itt pedig azt mondja, "a világ fiai a maguk módján okosabbak, mint a világosság fiai", nos, mintha Jézus csakugyan arra buzdítana, hogy azért a világban is meg kell állnunk, meg kell találnunk a helyünket. Ezt látszik erősíteni a másik mondat is: "szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonnal..." (A "mammonból" szó valószínű, rossz fordítás.) Vagyis mégiscsak élnünk kell a világ dolgaival, s arra buzdít, hogy azokkal úgy éljünk, hogy aztán a mennybe juthassunk. Tehát Jézus többszörösen áttéttel buzdít. De nem tagadom, hogy mindezek megfontolása után is sok homályosság marad a szövegben. Ezért kezdtem azzal, hogy én nem tudom, mi lehet ennek a pontos magyarázata. Lehet, hogy kinek-kinek mást üzen. Nekem azt, hogy élni kell a világ javaival, jól kell azzal sáfárkodnunk (aki a kicsiben hű...), de mi is a "magunk módján", ahogy a hűtlen intéző is a maga módján okosan járt el. Az ugyanis nem a mi "módunk". A mienk a Krisztus követés, amelyben és evangéliumhirdetésben legalább annyira elszántnak és rafináltnak kell lennünk, mint a világ fiai a maguk világában.
Kedves lelkiatya! Miért nem jó ha magunkat összehasoníltjuk másokkal? Én néha úgy szeretnék más helyébe lenni. Úgy érzem hogy lenéznek amiért nekem még nincs munkahelyem, saját keresetem, párom. Azt mondta az egyik ismerősöm hogy ha nem veszem lazábban az életet akkor betegség is lehet a vége. Valami érdekük fűz hozzám?
Lám. éppen ezért nem jó a hasonlítgatás, mert annak csak rossz eredménye lehet. Ha azt eredményezi a lelkemben, hogy én jobb vagyok, mint a másik, akkor abból óhatatlanul lenézés, a másik megítélése származik, bármennyire is próbálnék tartózkodni ettől. Ha pedig az összehasonlítás eredménye a másik oldalra billen, akkor meg magamat érzem hitványabbnak a másiknál. Ez talán még rosszabb, mert nem csak irigységet, szeretetlenséget szül a másikkal szemben, hanem saját önbecsülésemet is aláássa. Ezt érzékelem most az Ön által írt sorokból is. Ne akarjon más helyében lenni! Nem lát bele a másik életébe, hogy abban milyen nehézségek, milyen értékek, milyen hiányok vannak. Ne akarjon más lenni, mint saját maga. Az a személy, akit az Isten elképzelt, amikor Önt megalkotta. Keresse meg azt a személyt, amit Önön kívül senki, de senki más nem tud megvalósítani. A hiányokat, amiről ír, nem könnyű elfogadni, ezt belátom. Nyilván tegyen is ellene, tehát keressen munkahelyet, legyen önálló keresete, keresse a párját, imádkozzék is azért, hogy mihamarabb megtalálja. De mindezt ne azért tegye, hogy kivívja vele az emberek elismerését. Az fabatkát sem ér. Úgysem fog tudni mindenkinek megfelelni. Ha ez vezetné, borítékolva van a kudarc. Ezeket teljesen engedje el. Higgye el, ugyanakkor, hogy senki nem akar Önnek rosszat. Az ismerőse sem bántani akarta, hanem nagyon jogosan figyelmeztetni, hogy ha nem veszi lazábban a dolgokat, akkor az nem jó vért szül. Itt a lazaság esetében én ezt az elengedést értem, amit fentebb írtam. Engedje el az emberi elvárásokat a füle mellett. Ne is törődjön ezekkel. Krisztussal erősítse a kapcsolatát, és őhozzá akarjon hasonlítani. Akkor egészen biztosan alulmarad, ez igaz, de mégis ez egy egészséges és fejlődést segítő összehasonlítás. Hiszen minél jobban fog hasonlítani Krisztushoz, annál inkább fog hasonlítani ahhoz a személyhez, akit Önnek kell megvalósítania, akit Önről elképzelt a Teremtő. Higgye el, hogy az egy nagyon boldog ember. Ilyennek teremtette Önt az Isten. Keresse meg és találja meg ezt az embert. Ott lakik az Ön szíve mélyén, onnan szeretne kibontakozni.
Krisztusban szeretett Lelkiatya! Idén sajnos nem tudtam részt venni a nagycsütörtöki szertartáson, s éreztem, hogy így mennyivel nehezebb volt belezuhanni Nagypéntek fájdalmába s onnan eljutni a Húsvétvasárnap öröméhez, mint mikor 1 "Nagy" napot sem hagytam el. Vajon van-e remény arra, hogy az Egyház kötelezővé tegye a szent 3 napot? Hívek is kezdeményezhetik ezt a kérést? Milyen módot lát rá? Válaszát köszönve: Kincső
Ó, Kincső! Miért kell kötelezővé tenni, hogy eljöjjön? Csak akkor jön el, ha kötelező? Vagy lehet, azt várja ettől a kötelezővé tételtől, hogy akkor nagyobb késztetése lesz eljönni? Tudja, én nem vagyok ennek híve. Ha kötelezővé tesszük, akkor lehet, nagyobb eredményt érünk el, de a lelkekbe nem olyan mélyen tudjuk elültetni az üzenetet. Én legalábbis így gondolom. A muszlim vallásban nagyon erősen hat a kötelező előírás, és láthatóan sokan követik is. Ez lehet, hogy irigylésre méltónak tűnik, de a kereszténység lényege a vonzás, nem pedig az előírás. A tanításban is inkább a fejlesztés, mint a parancsolás. Személy szerint azt tanácsolom Önnek, hogy jól raktározza el az idei tapasztalatot, akár a naplójába is fölírhatja, hogy legközelebb már tudjon róla, hogy valóban akkor "szól nagyot" a föltámadás, ha Krisztus Urunkat végigkísérjük virág-tól húsvétvasárnapig. S persze, tovább...
Kedves Lelkiatya! Azt tapasztaltam meg nemrégiben, hogy a szentmisén jelenlévő szerzetes testvérek nem énekeltek és nem imádkoztak együtt velünk, hívekkel. Vajon ezt azért tették, mert alázatból felajánlották,hogy nem szólalnak meg? Kedves-e az Úr Jézusnak ez a felajánlás? Tudom, hogy Ő a szív szándékát és készségét nézi, s e szerint fogadja el a neki szánt ajándékainkat, de megvallom, hogy ez az önmegtartóztatás pont a szentmise alatt, olyan nehezen érthető számomra. Tisztázó gondolatait, szavait előre is szívből köszönöm. Csenge
Kedves Csenge! Attól tartok, nem tudok kielégítő választ adni a kérdésére. Sok oka lehet, hogy a szerzetes testvérek éppen miért nem énekeltek. Hogy nem imádkoztak volna együtt a hívekkel, azt igazán nem gondolom. Lehet, hogy feltűnő volt, hogy a hívek énekeltek, a szerzetesek meg éppen nem, no, de ez akár fordítva is megtörténhet, s azon kevésbé szoktunk csodálkozni. Bizonyára azért, mert az gyakoribb. De a szerzetesnek sem az a kötelessége, hogy állandóan énekeljen. Azt sosem tudjuk, hogy a másik ember lelkében éppen mi van, hogyan szól az Úrhoz, milyen lelkülettel van jelen egy közösségi imádságon. Éppen ezért nem is érdemes ezt firtatni, de még nagyon figyelni sem, hogy éppen ki hogyan, milyen odaadással imádkozik. Sajnos, a kérdése fölvetése kapcsán csak ilyen tisztázó gondolatok jutottak eszembe.
Kedves Lelki atya! Azt szeretném kérdezni van egy oldal a metropolita.hu az görögkatolikus oldal?
Nem, ez nem a mi oldalunk, nincsen hozzá kapcsolódásunk.
Kedves lelki atya! Római katolikusként évek óta görög katolikus liturgiára járok, ott találtam közösséget, s a házasságomat is görög katolius szertartás szerint kötöttem. Kérdésem: lehetséges-e, illetve milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy az évi egyházi hozzájárulásomat a görög katolikus parókiára fizessem be a római helyett? S, az is felmerült bennem, hogyha meghalok, kérhetem-e végrendeletben azt, hogy görög katolikus szertartás szerint temessenek el? László
Kedves László! Azt mindenképpen kérheti, hogy a temetése görögkatolikus szertartás szerint legyen. Kicsit meglepő, talán, ha valakinek ilyet találnak a végrendeletében, de nem példa nélküli. Bár inkább azt mondom, még életében fejezze ki szeretetét, vonzódását a görögkatolikus rítus iránt. Azonban, hogy az egyházi hozzájárulást hová fizeti, ez már kicsit nehezebb kérdés. Semmiképp sem buzdíthatom arra, hogy a saját egyházának ne fizesse be ezt az összeget. Hogy ezen felül hogyan támogatja a görögkatolikus egyházat, ez az Ön lelkiismeretének és fizikai adottságainak, lehetőségeinek a kérdése. Tehát, ha szeretné ilyen módon támogatni a görögkatolikus egyházat, azt mindenképp nagyra értékeli az Úr, de a kötelességét, a saját egyházának támogatását se hanyagolja el semmiképpen.
Tisztelt Lelkiatya! Fiatal, 20 éves lány vagyok, római katolikus keresztülésű, és Egyházunk szerint bűn/nem megengedett a fogamzásgátló eszközök használata. Ebbe így sajnos bele tartozik a hormon tartalmú fogamzásgátló tabletta. De olyan esetben is baj, bűnös dolog ,ha nem az eredeti célja miatt szedem (fogantatást megakadályozza), nem is amiatt szedek ilyet (nincsen párkapcsolatom, és nem is emiatt használom, hogy ha esetleg lenne majd...), hanem elsősorban a havi dologkor fellépő hasgörcsök enyhítése, rövidítése miatt, továbbá elmulasztja a hátamon, mellkason lévő pattanás halmazt. Tehát tényleg nem az eredeti célja miatt alkalmazzon, hanem a fent említettek miatt.
1. Amennyiben hormon tartalmú, fogamzásgátlónak minősülő tablettát nem fogamzásgátlás, hanem más cél miatt szed valaki orvosi javallatra, az semmiképp sem minősül bűnnek. Tudvalevő, hogy van olyan orvosi protokoll, mely erre az esetre ilyen gyógyszer felírását javasolhatja, ezt a jelenséget tényként lehet kezelni. Viszont előfordulhat, hogy ez a módszer nem éri meg, mert a gyógyszer elhagyása után esetleg nagyobb elánnal föllángol a korábbi bőrprobléma, s inkább ezt kell az orvossal tisztázni, megbeszélni, hogy milyen fokú ennek a hatékonysága, tehát "megéri-e" a hosszabb távú egészség szempontjából. 2. Az biztosan állítható, hogy az "esemény utáninak", vagy "sürgősségi fogamzásgátlónak" nevezett tabletták - pl. RU 486-os, vagy a Fertillan, Rigesoft, stb. tabletták - abortívnak minősülnek, s tilosak, amennyiben esetleges állapotosság megszüntetésére irányulnak. Ugyanis a méh falának lebontása miatt (mesterségesen előidézett menstruáció), akár van benne élet, akár nincs, egyértelműen azt a szándékot hordozzák, és valósítják meg, hogy semmiképp se legyen gyermek az egyesülésből, s ebben az esetben ez a célja is e hormonkészítményeknek. Ezek az abortív tabletták legalább 5-6-szorosára növelt hormonadagot tartalmaznak, amelyek különösen egy fejlődő, fiatal szervezet számára - gyógyszerészek szerint - "biológiai bombának" tekinthetőek, ezért egy hónapon belül "egészségügyi okból" sem szabad 1-nél többet kiadni, bevenni belőlük. A kisebb dózisú fogamzásgátlók kérdésében sajnos megoszlik az orvosok, gyógyszerészek véleménye. S nehezebb a mérlegelésük is, mivel ezeket feltételezhetően nem abortív szándékkal alkalmazzák, de ennek ellenére - orvosok, gyógyszerészek szerint - nem zárható ki alkalmasint esetleges abortív hatásuk. Mindenesetre itt mindig vélelmezhető, hogy nincs jelen az életpusztító szándék, viszont az említett nehézség fennállhat. E két gyógyszercsoport megítélése tehát mindenképp megkülönböztetést kell, hogy jelentsen a gyakorlatban, de a születésszabályozás kapcsán a hormontabletták elutasítása látszik erkölcsösnek és indokoltnak.
    ... 258 259 260 261 262 
263
  264 265 266 267 268 ...