Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenhat meg tizenkettő? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Mennyire vegyük komolyan az álmainkat? A Biblia szerint Isten az álmokon keresztül is üzen, de van a saját képzeletvilágunk is, amelyik napunk alakulása szerint olykor alkothat sok furcsa képzetet. Vajon hogyan lehet megkülönböztetni, helyén kezelni az álmainkat? Olyan érzésem van, hogy egyes esetekben valóban történik valami, azaz tényleges eseményről/találkozásról van szó, bár "csak" lelkiekben. Saját tapsztalásom, hogy elhunyt keresztapám nem sokkal halála után, álmomban megjelent, beszélgetett velem, boldogan, épen és egészségesen és mikor mondtam neki, hogy de hisz ő meghalt, győzködött, hogy nem, ő él. Addig mondta, tanúsította, míg valóban elhittem neki és ezután nyomban felébredtem. Mi a meglátása ezek kapcsán? Tud-e esetleg olyan katolikus szellemiségű könyvről, amely ezt a kérdéskört részletesen vizsgálja és Ön szerint hitelesen teszi? Köszönettel: Zsóka
Kedves Zsóka! Bevallom, nem tudok ilyen könyvről. De ha valóban nincs, akkor azért, mert ez a kérdés korántsem olyan jelentős, hogy könyvet kellene róla írni. No, persze, van rengeteg álmokat magyarázó könyv, de Ön hiteles írást kért tőlem. Ugyanis az álmok esetében arról van szó, hogy az alvó ember agya bizonyos mértékben tovább munkálkodik. Azokkal az ismeretekkel dolgozik, amelyek korábban érkeztek, belevegyítve a belső vágyakat, gondolatokat, még az érzéseket is. Ezeknek egyvelege az álom, amelynek aktivitása még az alvó állapot fokozataitól is nagy mértékben függ. Tehát leginkább nem érdemes foglalkozni az álmokkal. Ugyanakkor hozzá kell tennünk, hogy az álmaink is hordozhatnak elgondolkodtató üzeneteket. Az ember életében lehet egy-két meghatározó álom, amelyet - érdekes módon - nem is felejt el, mélyen a tudatába ivódik. Az elhunyt szeretteink megjelenései az álmokban szintén inkább a mi érzelmi kötődésünk eredménye. Ezzel együtt is lehetségesnek kell tartanunk, hogy a Mindenható ezt az emberi képességet, tevékenységet is föl tudja használni arra, hogy bizonyos hatásokkal megérintsen bennünket. De ez - tapasztalatom szerint - nagyon ritka. Ezért is írtam az elején, hogy nem is érdemes különösebben foglalkozni vele. Ha valóban isteni üzenet hordozója, az olyan erős, hogy utána nem is kezd el gondolkodni az ember, hogy ez vajon mi lehetett. Ha álmunkban jelenik meg valaki, aki nemrégen hunyt el, akkor javasolni szokták, hogy Szent Liturgiát (szent misét) végeztessenek érte. Ez egészen bizonyosan nagy lelki hasznára van mindenkinek: annak is, akiért imádkoznak, de azoknak is akik az illetőért imádkoznak.
Drága Lelkiatya! Isten mindnyájunkat meghívott az üdvösségre. Vajon hogy segíthetnénk zsidó testvéreinket, akik még nem ismerték fel Jézusban a Messiást? Válaszát szívből köszönöm.
Egyszer egy rabbihoz bement egy keresztény ember, és próbálta meggyőzni, hogy már eljött a Messiás. Erre a rabbi az ablakhoz lépett, kinézett rajta, és azt mondta: Nem, ez a világ még nincs megváltva. A személyes meggyőzés a legtöbb, de nem szavakkal, hanem az életünkkel. Ha ránk néznek, és magyarázat nélkül is látják rajtunk, hogy már meg vagyunk váltva, hogy megkeresztelkedtünk, vagyis Krisztus él bennünk, ezzel tudunk legtöbbet tenni mások megtéréséért. Ha ezt a képet tudnánk zsidó testvéreink elé tárni, akkor könnyebben megértenék, hogy mit jelent a megváltás, mit jelent a krisztusi élet. Enélkül aligha volna értelme a győzködésnek. Persze, ezért is elsősorban imádkoznunk kell, hogy hiteles kereszténnyé váljunk. De imádkozni kell a zsidó testvérek megtérésért is.
Főtisztelendő Lelkiatya! Szentendrei római katolikus hívő vagy, de múltkor betévedtem egy keleti katolikusra szertartásra (feltételezem görögkatolikusra, mert nem hallottam szerb nyelvet benne, minthogy a mi környékünkön a szerbek nemzeti ortodox egyháza jellemző inkább). Milyen gyakran elérhető az egyházuk arra? Örömmel ellátogatnék ritkán, kíváncsiságból oda! Ezzel kapcsolatban kérdezném, hogy szentáldozáshoz római katolikusként járulhatok görögkatolikus szentmisén? Vagy külön engedély szükséges ehhez? Úgy tudom, hogy egyházaink teljes közösségben vannak - de javítson ki, ha valamit rosszul tudok. Köszönettel és szeretettel, Mária
Kedves Mária! Természetesen egy eucharisztikus közösségben vagyunk, hiszen a görögkatolikusok is részét képezik a Katolikus Egyháznak. Szentendrén is minden vasárnap van görögkatolikus Szent Liturgia, mégpedig 11-kor a várdombi római katolikus plébánia templomban?. Mosolygó Péter atya nevében is írom: szeretettel várjuk.
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Két kérdésem volna Önhöz. Az egyik, a "szombat vasárnap" vitával kapcsolatos. A katolikus Egyház tanítása szerint szombaton lehet-e munkát végezni? Valamint ha a vasárnapot ünnepeljük, az mit jelent? Erről is olvasni eltérő véleményeket. Tehát pl. ha a családommal töltöm, és étteremben étkezem vagy szórakozom, viszont ezzel más "miattam" dolgozik úgymond, az megengedett? Valamint a Szentségi böjt Szentáldozás előtt pontosan mennyi idő? Olvastam már egy órát, három órát is. Valamint csak a Szentáldozás előtt kell megtartani, vagy más Szentségek előtt is (pl. Szentgyónás) ? Köszönettel, szeretettel.
A szombatra nem vonatkozik semmilyen munkavégzési tilalom. A vasárnap megkülönböztetésének lényege pedig az, hogy azt az Istennek kell szentelnünk. Nem elegendő, ha ezt az Istennek szentelést "letudjuk" egy szűk templomi órácskával - jobb esetben. Egész nap kell, hogy tudatosodjék bennünk, hogy ez a föltámadás napja, az Isten ajándéka, az élet forrása, Isten szeretetének életünket is átjáró, fogható jele. Fontos, hogy ezen a napon többet imádkozzunk, mindenképpen olvassunk Szentírást, ha lehet ne is csak egyszer menjünk el a templomba. (Ez utóbbit jobbára a görögkatolikusoknak mondom, mivel nálunk a vasárnaphoz több szertartás is kapcsolódik: előesti vecsernye, utrenye, Szent Liturgia, vasárnapi vecsernye, s ezek is mind részei lehetnek a nap megszentelésének.) A munkára vonatkozó tilalomnak is ez az értelme: nem lehet ugyanolyan a vasárnapunk, mint a hétköznapok. Ebbe a különlegességbe nagyon szépen beleillik, ha elmegyünk kirándulni, akár étterembe, színházba, moziba. Igen, sajnos ilyen a társadalmunk, hogy vannak, akiknek ilyenkor is dolgozniok kell, de azoknak, akik ezzel is a saját vasárnapjuk megszenteléséhez hozzájárulnak, nem követnek el bűnt. A szentségi böjt mostani előírása az, hogy a szentáldozás előtt egy órával nem szabad étkezni. Ha valaki a lehető legkisebb áldozatra törekszik, megteheti, hogy kiszámítja a perceket, hogy mikor lehet az áldozás, és ahhoz igazítja az utolsó falat lenyelését, de ezt senkinek sem javaslom. Ez olyan kicsinyességre, lelki igénytelenségre vezethet, hogy rosszabb, mintha nem is törődne vele az ember. Ezért azt szoktam javasolni, hogy legalább a szentmise megkezdése előtt legyen meg ez az egy óra. De ennél még jobb, ha egyéni buzgalomból az ember többet is vállal, s ez lehet akár a három óra is. S ne feledjük, hogy nem is olyan régen még az volt a szabály, hogy éjféltől már semmit sem szabad enni, ha szentáldozáshoz járulunk, illetve tőlünk keletebbre több helyen is ezt tartják. A szentgyónás előtt nincsen ilyen böjti kötelezettség, de buzgóságból ez is jót tesz, ha valaki törekszik rá. Diakónus- és papszentelés, templomszentelés előtt van még hasonló, illetve sokkal szigorúbb böjti követelmény, mely nem csak a szentségben részesülőre, hanem a szertartást vezetőre is vonatkozik.
Kedves Lelkiatya! A férfi-nő barátsággal kapcsolatban kérdeznék én is. Barátkozhatok fiatal nőként fiatal (római) katolikus pappal? Tölthetünk együtt időt lelkivezetésen kívül is? (Általában tásaságban, de előfordulhat, hogy ketten is)
Óva intem ettől. Nagyon veszélyes dolog, s bár szépnek, építőnek, lelkinek tűnik, az ember egyszerűen nem veszi észre, hogy mikor mászott bele a sátán, amely aztán szörnyű rombolást tud végezni. Ebből pedig vérverejtékkel lehet csak újra építkezni. Tegyük hozzá: jobb esetben, mert akár bele is rokkanhat a hivatás - mindkét személy részéről. Ha vonzódást érez az illető pap iránt, akkor - szomorúan kell mondanom, de - még a lelkivezetés kapcsolatát is szüntessék meg. A nagy lelki megértés útján szintén roppant könnyen be lehet csúszni a kölcsönös emberi vonzalomba, s ember legyen a talpán, aki onnan sértetlenül kimászik. Nem mondom durván, hogy hagyjon föl minden kapcsolattal, de arra figyelmeztetem, óvakodjék attól, hogy hosszabb időre kettesben legyenek. Szervezzenek közösségi együttléteket, értékes programokat, amelyben el lehet kerülni ezt a kettesben levést. Persze, ezt is bölcsen, hiszen, ha a szervezések ürügyén vannak sokat kettesben, megint a csúszdára léptünk. Ezeket nagy bölcsességgel, gondossággal kell kezelnünk, és inkább sokszoros legyen a lemondás, az áldozathozatal, minthogy szép emberi kapcsolatra hivatkozva csúful elbukjunk.
Tisztelt Lelkiatya! Létezhet barátság férfi és nő között tisztán lelki alapon, úgy hogy ez egyiküknek se okozzon szenvedést a testi vágyak kísértése miatt? Köszönettel: Zsóka
Igen, lehetséges, de csak egy bizonyos mélységig. Az a veszélyes és félrevezető, hogyha kizárólagos, tehát, ha mindketten úgy érzik - de kivált, ha az egyik igen, ma másik nem! - hogy ő az egyetlen, de legalábbis a legjobb barátom. Ez esetben nem egyszerű barátságról van szó, hanem mélyebb vonzódásról, amely vagy előbb utóbb nyílt szerelemmé válik, vagy pedig törésre jut, mert valójában nem egyformán éreznek egymás iránt. Akkor létezhet, tehát egyszerű barátság fiú és leány között, ha ugyanakkor ezeknek a személyeknek több más hasonló szintű baráti kapcsolataik is vannak.
Kedves Lelkiatya! Az internetet böngészve felkeltették érdeklődésemet a máriapócsi lelkigyakorlatok. Egyszer szeretnék én is részt venni egy ilyenen, biztosan sokat adna nekem is. Én ortodox vallású vagyok, és nem görög katolikus, ajánlható lenne-e így is a részvétel? Esetleg tudna nekem segíteni, hogy hol lehet utánanézni, mikor lesznek nyári csoportok? Tudtommal semelyik ortodox egyház nem szervez hasonlót vagy nem is szokás? Előre is nagyon köszönöm válaszát. Üdvözlettel: Péter
http://mariapocskegyhely.hu/ Ezen a honlapon találhat bővebb tájékoztatást a máriapócsi eseményeinkről, lehetőségeinkről. Természetesen bármikor nagyon szívesen látjuk.
Kedves Lelkiatya! Mit lehet válaszolni akkor, amikor egy közeli családtagom (aki nem hívő) provokatív kérdéseket tesz fel a hitemmel kapcsolatban, sőt olykor még támadja is? Olyasmikre gondolok, hogy megkérdezi, miért jó nekem ez az egész, miért kell nekem, értelmes embernek, hogy megmondják mások, hogy éljek, legyek már önállóbb stb. Hangsúlyozom: lélekben is nagyon közel állunk egymáshoz, a testvéremről van szó, fontosak vagyunk egymásnak, csak ebből a kérdésből szoktak viták lenni. Én sosem "térítem" őt, nem próbálom meggyőzni, természetesen beszélek vallási dolgokról (pl. szoktam mondani, hogy misén, gyónni stb. voltam), de semmi több. Őt viszont nagyon foglalkoztatja az én hitéletem, szemmel láthatóan zavarja, és az csak még jobban feldühíti, ha azt mondom neki: én elfogadom a te világnézetedet, kérlek, te is tartsd tiszteletben az enyémet. Ha nagyon erősködik, hogy de így, de úgy, mért jó ez az egész nekem, akkor azt szoktam mondani: kérlek, beszéljünk másról, semmi értelme firtatni ezt a témát. Ez még jobban felidegesíti. Nekem a testvérem nagyon fontos, nem szeretnék vele vitatkozni, ugyanakkor iszonyúan fáj, hogy ilyen támadó és provokatív. Mit lehet neki mondani, ami egyszer s mindenkorra leállítja őt (és a jó viszonyunk is megmarad)? (30-as nők vagyunk mindketten, én római katolikus, ő is annak lett keresztelve kiskorunkban. Nemigen kaptunk vallásos nevelést, én fiatal felnőttként tértem meg.) Köszönettel: Szonja
Kedves Szonja! Én meg azt tanácsolom, hogy beszélgessenek csak erről a fontos kérdésről sokat. A testvérének a kérdései nem provokatívak, hanem valóságosak. Lehet, hogy támadónak hatnak, mert belülről valami feszíti, hogy ő ezt nem érti. Ne térjen ki a válaszadások elől. Minden kérdés lehet értékes, érdemes azokat komolyan venni. Ha netán Ön sem tudná rá a választ, akkor forduljon, forduljanak lelkiatyához, aki segít. Nem kizárt, hogy a testvére is szeretne megtérni - noha ezt talán önmagának sem vallja be - s ezért feszegeti annyira ezt a kérdést. Bocsásson meg, de nem tartom helyesnek ebben a helyzetben azt a választ, hogy tartsuk tiszteletben egymás meggyőződését, vagy, hogy beszéljünk inkább másról. Ezek fontos kérdések, ezekről sokat kell beszélgetni. Ezek közben Ön is sok minden új vagy esetleg elfeledett dologra rájöhet, jó, mély és előre mutató válaszokat találhat. Ha valamire nem tudja a választ, mondja nyugodtan, hogy ezt nem tudom, s kérdezzék meg a lelkiatyától. És imádkozzék is a testvéréért, hogy ezek a kérdések elvezessék őt is az Istenhez. Én ezt tanácsolom.
Kedves Lelkiatya! Az ortodox egyház is apostoli folytonosságú egyház. De katolikusként a (körülmények miatt) szentségeik valóban szentségek-e? Egy ortodox pap valóban át tudja-e változtatni a kenyeret Krisztus testévé, valóban Krisztus testét szolgálgatják ki? És a többi szentséggel mi a helyzet? Olvastam, hogy csak akkor javasolt ott áldozni, ha pl. nincs katolikus templom a közelben. Ha viszont lehet, az azt feltételezi, hogy valóban Krisztus teste. Mi akkor az igazság? Köszönöm!
Természetesen, az Ortodox Egyházban ugyanúgy jelen vannak, a Szentlélek ajándékai, mint a Katolikus Egyházban. A szentségek érvényesek, mint nálunk is. És ha nincs módunk elmenni katolikus szertartásra, akkor nagyon jól tesszük, ha ortodox szertartáson veszünk részt.
Tisztelt Lelkiatya! Nagyon köszönöm, hogy ilyen hűséggel és szeretettel felel a kérdéseinkre. Az utóbbi napokban az alábbiak erősen foglalkoztatnak: Lehetséges-e a szabadakarat folytán, hogy valaki úgy válassza a papságot, hogy az Úr nem erre a hivatásra szánta? Ha igen, vajon igaz-e, hogy a papszentelés kegyelme által az Úr mégis alkalmassá teszi? Meglátásait, útmutatását előre is köszönöm
Nagyon érdekes és lényegbevágó kérdés. Majdnem minden jó szándékú és mélyen gondolkodó fiatalban legalább egyszer megfordul a gondolat, hogy nem azt akarja-e tőle az Úr, hogy pap vagy szerzetes legyen. A hivatás-gondozás arra irányul, hogy ezek a csíra szerű gondolatok ne azon nyomban fojtódjanak el, hanem megfelelő közegben szépen fejlődésnek induljanak. S valóban, olyan ez mint a kis növénykéknél. Az első kibújáskor, amikor az nem több, mint egy apró zöld hajtás, a szakemberek közül alig-alig tudja megmondani valaki, hogy mi is lesz majd abból. De gondozni kell, hogy megerősödjön, s meglátjuk, mi lesz belőle. Persze, nem pontos a kép, mert a kibújó csírának első sejtszaporulatától egyértelmű, hogy mi lesz belőle, az emberi hivatás azonban, éppen a szabadakarat miatt sokféle út felé haladhat. Nos, ha valaki a papságra érez hivatást, és el is indul azon az úton, olyan sok mindenen kell keresztülmennie, hogy a képzés során nyilvánvalóvá válik hogy valóban pappá kell-e lennie vagy nem. Nemigen tudok elképzelni olyan helyzetet, hogy valaki emberi melléfogás eredményeként szentelődjék pappá, Bár, figyelmeztet Szent Pál, hogy "kezedet elhamarkodva fel ne tedd senkire" (1Tim 5,22), ez kifejezetten a pap- (illetve püspök-)szentelésre vonatkozik. De éppen ezt segíti a sok éves szemináriumi képzés. Viszont az Isten végtelenül hatalmas. Én azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valaki időközben kapja meg, erősödik meg a hivatásban. Viszont a másik oldal is fontos: el is lehet veszíteni a hivatást. Ha valaki nem törődik vele, vagy elindul azon az úton, csak nem veszi komolyan, akkor eltorzulhat az Istentől kapott csodálatos ajándéka. Tehát a hivatás éppen úgy kettős, mint minden emberi munka és magatartás. Az Isten nélkül nincs rajta áldás, de az ember nélkül sincs benne előhaladás.
Kedves Lelkiatya! Jó ideje már szorongásos, pánikos, depressziós ?rz?sekkel kűzdök. V?gig próbáltam az összes, ezekre ható gyógynöv?nyt, hatástalanul. K?tszer jártam pszichiátern?l, az egyik nyugtatókat, a m?sik nyugtatót ?s antidepresszánst írt fel. Nagyon sok rosszat olvastam ?s hallottam ezekről, ez?rt nem merem szedni őket. Viszont sok jót hallottam a kineziolögiáról, amit viszont űgy tudom, az egyház elítél. Jól tudom e, illetve Őnnek mi a v?lem?nye? Kihez, hova fordulhatn?k segits?g?rt? Van e olyan atya, aki pszichológiai ismeretekkel is bír, vagy tud e olyan pszichológust, aki katolikus szellemben gyógyít? Nagyon sokat im?dkozom Istenhez, k?rem, hogy adja meg számomra a lelki b?k?t. Próbálom magam elfoglalni, de ha jön a rossz ?rz?s, nincs menekv?s. Egy nagyon kedves ismerősöm, aki m?lyen hívő katolikus, a pdzichi?tri?n kötött ki a napokban, róvid időn belül másodszor. Hol a segítség? Kitől lehet katolikus szellemis?gü sgits?get k?rni ?s kapni? Köszönöm, hogy meghallgatott.
Javaslom, hogy a kineziológiával ne próbálkozzék. Roppant tudományosnak állítja be magát, de hogy valós és hosszútávú eredményt tud produkálni az erősen kétséges. Olykor nem kell visszariadni a gyógyszeres kezeléstől sem. Az antidepresszánst jó volna elkerülni, de van eset, amikor megfelelő mértékben az is segítséget tud nyújtani. Attól sem kell, tehát tartani. Vannak keresztény szakemberek, őket érdemes megkeresni. Ezen a címen talál többet is: http://docplayer.hu/2191130-Kereszteny-pszichologusok-pszichiaterek-szakemberek.html Sokat segít még, ha más, hasonló gondokkal küzdő keresztény, katolikus testvérekkel megosztja a gondjait. Alakult is egy kis kör, amelyben a sorstársak meg tudják egymással osztani nehézségeiket, tapasztalataikat, adott esetben örömeiket is. Ezen a címen tudja fölvenni velük a kapcsolatot: tzsi0921@gmail.com Imádkozom is Önért.
Kedves Lelkiatya! Beléphetnek-e latin rítusúak a Bazilita rendbe, és bizánciak, vagy más nem latin rítusúak nyuagti szerzetesrendbe?
Igen, a szerzetes rendbe való belépéskor általában nincs szerepe annak, hogy milyen rítusban keresztelték, addig milyen rítusban élt. Amikor szerzetessé válik, attól kezdve, értelemszerűen azt a rítust gyakorolja, amilyen közösségbe lépett be. De ha történetesen elhagyná a rendet, akkor visszalép az eredeti rítusába, azaz, a szerzetesi szentelés nem változtatja meg a rítusbeli hovatartozását, csupán az életformájának gyakorlati eredménye az, hogy mely rítusban szerint végzi az imádságát.
Kedves Lelkiatya! A Katolikus Egyház dogmája szerint az áteredő bűn továbbadása természetes nemzés útján történik (...) Ezek szerint a lombik-programmal született gyerekek mentesek az áteredő bűntől?
Nem. Az áteredő bűn nem a nemzés aktusa folytán adódik át, hanem azáltal, hogy a személy emberként az emberiség tagjaként születik meg. Ebben semmi szerepet nem játszik az, hogy a foganás milyen módon történt.
Tisztelt Lelkiatya! Mit tegyek? Római katolikus vagyok. Felnőttként vettem fel a bevezető szentségeket, saját döntésemből. Már akkor is nagyon kérdéses volt számomra a gyónás gyakorlata, protestáns háttérből érkezve. Azelőtt protestáns közösségekbe jártam istentiszteletekre, ahol "csak" közös gyónás volt. Nagyon-nagyon belém égett az, hogy a bűnöket nem kell meggyónni még külön úgy, ahogy azt a katolikus egyház előírja, az evangélikus pedig felkínálja a lehetőséget, de nem kötelez rá. Én megértem, hogy a katolikusoknak kellene gyónni. Azt is megértem, hogy a gyónásnál elvileg nem az atyának/papnak gyónunk. DE(!) egyszerűen képtelen vagyok a szentgyónásra. Nem megy. A felkészítőn beszélgettünk erről nem keveset. Akkor azt mondták, hogy majd eljön az az idő is, amikor képes leszek a gyónásra. De mégis, mikor? Már 4-5 éve áll fenn ez az állapot. Gyónás nélkül ebben a helyzetben sem áldozhatok? Ha mégis áldoznék, akkor további bűnt vennék magamra? Most a Jóisten mit akarhat tőlem? Mit tegyek? Úgy érzem, egyre jobban eltávolít ez Tőle, ha nem áldozhatok. Bevallom őszintén, hogy a sok imádkozás után már az is megfordult az agyamban, hogy gyónás és így áldozás nélkül mi keresnivalóm van a Katolikus Egyházban, - amelynek minden "szabályát" elfogadom, és ezt az egyet képtelen vagyok megtartani - és lehet, jobb lenne hivatalosan protestáns közösség tagjává válnom felekezetet tekintve. Olvasom a Mai Ige c. kiadványt, és akkor nyugalomra lelek, de az is protestáns kiadás. Mit tegyek ebben a helyzetben? Segítségét előre is köszönöm szépen!
Érdekes dolog, hogy megérezte, megtalálta a Katolikus Egyház értékét, kincseit, de a szentgyónás előtt valamiképpen zárva maradt. Ennek alighanem lélektani okai vannak. Amint írta, sokat jelent, hogy mintegy beleivódott lelkébe ez a tartózkodás. Természetesen jó lett volna ezt még a bevezető szentségek fölvétele előtt feloldani. Nyilván arra gondoltak, hogy majd megjön ez magától, ami legtöbbször be is következik, de tény, hogy mégsem minden esetben magától értetődő. Nem könnyű gyónni, nagy önlegyőzés szükséges hozzá. Van az emberben szégyenérzet a másik embertárs előtt, de még önmagunk előtt is, ha néven kell nevezni, ki kell mondani a saját gyöngeségeinket. Ha ez nem alakul ki magától, komolyan foglalkozni kell vele, hogy az ember rá tudjon találni, megérezze az ízét. Egy jó lelkiatyát érdemes keresnie, akivel mélyen el tud beszélgetni erről. Nagy kincs a szentgyónás, nem szabad kihagynia az életéből, az Istenhez közeledéséből. S mi is legyen a szentáldozással? Szívem legmélyebb szeretetével mondanám, hogy ne hagyja ki ezt a kincset, de az Egyházunk előírása is nyilván joggal írja elő, s én magam is éppen az Ön megsegítése miatt mondom, ne szakítsa el a szentgyónást és szentáldozást. Ne adja föl ennek fölfedezését! Persze, az semmiképp sem jó, ha továbbra is csak kínlódik ezzel a helyzettel. Mindenképpen kell rá megoldást találnia. (Ha szükségesnek látja, részletesebben is "beszélgethetünk" erről a lelkiatya@gorogkatolikus.hu címen keresztül.)
Dícsértessék a Jézus Krisztus! Tisztelt Lelkiatya! Megengedett-e, hogy mormonokkal együtt imádkozzzunk, illetve mormonok imádkozzanak értünk? Becsöngettek hozzánk, és mire lementem, a férjem beengedte őket. Azt hiszem, jól meg tudtam védeni a katolikus hitet velük szemben. Egyszerre csak megkérdezte, hogy imádkoznánk-e velük? Mondtam, hogy igen, mondjuk el a Miatyánkot. Erre nem szóltak semmit, de elkezdett mkondani egy saját imát, ami nem a Miatyánk volt, de a Mennyei Atyához imádkozott, a saját szavaival. Utána én elmondtam a Miatyánkot is. Jakab apostol leveléből is elolvastam egy fejezetet az ő bibliájukból. Ránk akarták erőltetni a Mormonok könyvét, amit nem fogadtunk el. Nem tudom ,hogy nem kerültünk-e valamilyen sátáni befolyás alá, amiért megengedtem, hogy imádkozzanak értünk. Esetleg szenteltessük a lakást? (Mert ez eddig még nem történt meg) Köszönettel
Inkább ne! Nem mintha ettől félni kellene. Semmitől nem kell félni. Ha bárki imádkozik értünk, annak csak jó lehet az eredménye. Nem létezik olyan ima, amely rosszat eredményezne bárhol is. Még ha tudatosan vagy tudatlanságból rossz dolgot kérne is egy imádkozó, az Isten mindig a jót adja, rosszat sohasem. A lakás megszentelése fontos része a keresztény életünknek. Ha van alkalmuk, akkor azt érdemes elvégezni. De nem a félelem miatt, hanem, hogy minél inkább legyen jelen életükben az Isten áldása.
    ... 275 276 277 278 279 
280
  281 282 283 284 285 ...