Kedves Lelkiatya! Egy intimebb kérdést szeretnék feltenni. Az éjszakai magömlés és az önkielégítés határairól lenne kérdésem. ...
És ilyen ébredés utáni állapotban viszont természetesen nem igazán van meg a kellő tisztánlátásom, hogy megítéljem, hogy meddig beszélhetünk még olyan állapotról, amit érdemes továbbsegíteni, és meddig olyanról, amit inkább érdemes lenne megállítani, és minél hamarabb felkelni. ...
Ellenben sokszor kerülök olyan helyzetekbe, ahol az álom és a tudatos fantáziálás között mozgok és nem érzem a határát, és a szexuális állapotból frusztrált kijövetel és a bűnbe kerülés között ingadozok, és nem találom a megfelelő választ, viszont mivel megjelenik az erkölcsi tépelődés, ezért egyre inkább tudatosnak érzem a helyzetet. Erre a kérdéskörre nem nagyon tudtam magamnak olyan határokat felállítani, amik ténylegesen elősegítenék minden szempontból a tisztaság megtartását, (ha meglenne, se feltétlen lenne könnyű meg is tartani), ezért segítségét kérném, hogy mondjon erre útmutatást, illetve ha tud, akkor ilyesmiben eligazító irodalmat ha tudna ajánlani, annak is nagyon örülnék.
Nem tanácsolom, hogy ezt a határhelyzetet fürkéssze. Alapvetően arra törekedjék, hogy minél ritkábban legyen ilyen esemény az életében, és minél kevesebbszer gondoljon rá. Azzal, hogy biológiai szükségletként ez éjszaka magától is megtörténik, szintén ne foglalkozzék. Ez egy teljesen természetes folyamat, amelynek nincs köze a szexumhoz, még akkor sem, ha olykor álomban ilyen tartalmú képek, álmok társulnak is hozzá. Ez merő biológia. Miként a reggeli erekció is. Egyébként minél kevesebbet fog ezzel foglalkozni, annál kevésbé lesznek érzéki töltésűek ezek a jelenségek. Szóval mindenképpen akkor jár jól, ha igyekszik a gondolataiból minél inkább kihagyni ezt a témát. Félő, hogy már így is túlságosan erősen rögzült, hogy ne kelljen azt mondanom, függővé vált tőle. Szóval, ne az erkölcsi határokat méregesse, hanem tartsa távol magától ezt az egészet. Amíg ezt nem tudja megtenni, nem lesz nyugalma tőle. Ez a függés jelensége, hogy szinte másra sem gondol az ember, vagy legalábbis olyan gyakran a gondolataiba tolul, hogy sok minden másra nem is tud igazán figyelni. Ezt a beszűkült tudatot kell gyógyítani, szélesíteni, minél több egyéb, igazán értékes dologgal megtölteni.
Ilyen tartalmú könyvet sem nagyon tudok Önnek ajánlani. Már csak azért sem teszem, hogy az olvasmányaival is ne ezzel akarjon foglalkozni. Egyébként a 777 gondozásában megjelent egy remek könyv, talán már kettő is ezzel a címmel: A Papp válaszol. Ebben sok értékes tanácsot talál, egyebek mellett arról is, hogyan kezeljük jól az önkielégítés kísértését.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy tényleg bűn ha egy nő nem tudja elfogadni hogy nem lehet pap? Tényleg elkárhozhatok miatta? A pap hiány kellős közepén sem érünk annyit mint egy férfi? Annyi mise marad el pap hiány miatt és annyira ritkán van gyóntatás és mégis mi ne legyünk papok, akik lehetnének ők nem lesznek és ráadásul minden vita során minket nőket hibáztatnak a pap hiány miatt. Pedig mi nem tudjunk megoldani, a nevelt fiam adnám papnak de nem lehet (központi idegrendszeri sérült nem beszélő autista)... Mi a véleménye erről? Valamikor mi nők is számítani fogunk? A férfiak miért nem oldják meg a pap hiányt ha nem hagyják hogy megoldjuk? Egy selejt nő
Kedves Testvérem!
Zaklatott gondolatai nem az Egyház mai nagy kérdéséről, a paphiányról szólnak, hanem saját belső küzdelmeiről. A paphiány megoldását egészen biztosan nem egyik vagy másik nem fogja megoldani. Ilyen soha nincs. Szükségünk van egymásra, kiegészítjük egymást, ki-ki a maga sajátosságait, a maga értékeit teszi bele a közös törekvéseinkbe. Azért, mert valaki nem lehet pap, ez semmit nem von le az ő saját értékeiből. Az ilyen jellegű következtetések egészen biztosan nem vezetnek közelebb az egyébként valóban súlyos kérdés, a paphiány megoldásához. Véleményem szerint a hivatások hiánya az egyház és a hívek hitének gyöngeségéből származik. Ha ez így van, akkor rendeletileg aligha lehet ezen változtatni, bármilyen eredményt is elérni. Igen, a nőknek is van ebben szerepük, mint ahogyan a családapáknak is. Papok és hívek egyaránt kell, hogy változzanak, mélyüljenek el a hitben, vállalják újra a böjtöt, imádságos és aszketikus életet. Szerintem ezek hiánya az egyik jelentős tényező az egyház mai beteg helyzetében. Amikor a hivatásokért imádkozunk, egyszersmind önmagunkért is imádkozunk, hogy erősödjék, mélyüljön el a hitünk. Erre van meg leginkább szükség.
Kedves Lelkiatya!
Egyházunk hangját miért nem hallani az olimpián Franciaországban történtek miatt? Miért nem áll ki a normál emberi értékek mellett?
Az egyház hirdeti a nagy szavakat és nulla az igazi tartalom emögött. Csak azt hozza le a média világa ( most is a zarándoklatról), hogy az érsekünk nagyon élvezi az evilági hívságokat…
Sajnos mondvacsinált az egész egyház manapság az elmúlt időszakban történtek alapján, úgy tapasztalom.
Üdv.,
Hartung Nóra
Kedves Nóra! Nekem a zarándoklat híradásaiból egyáltal nem az szűrődött le, hogy ez egy mondvacsinált eseménysor lett volna. A különböző beszámolókból inkább azt érzékelem, hogy legalább ennek a néhány száz fiatalnak sokat adott mind a zarándoklat, mind a máriapócsi búcsú eseménye, hitükben, egymás is Isten iránti szeretetükben megerősödtek. Úgy tudom, hogy a zarándoklaton - sok egyéb és fontosabb dolog mellett - szó esett a Franciaországban történekről és azok körülményeiről is. De ennél sokkal lényegesebb téma volt a középpontban, hiszen ez csak egy a mai világ fájó jelenségei közül. Lehet, hogy igaza van, hogy az Egyháznak olykor a közmédiában is jobban hallatnia kellene a szavát. De véleményem szerint akkor sem annyira a nyilvánvaló viták kereszttüzében, inkább az Evangélium mindent elsöprő tiszta hangvételével. Én inkább ezt hiányolom, nem az esetekről való véleménynyilvánítást. Persze, azt is tudom, hogy az Evangéliumot a maga hitelességével nagyon nehéz betenni ebbe a meglehetősen sajátos rendszerű hírszövedékbe. Ott a helye az Egyháznak a médiában, mert ott vannak az emberek is, de ha csak egy hang, egy vélemény a sok közül, ezzel inkább erejét veszíti. Én így látom. Tény, hogy nem könnyű ebben okosnak lenni.
Kedves Lelkiatya! Két kérdéssel fordulok Önhöz. Az egyik az lenne, hogy hogyan fogadjam el ha Isten nem ad meg nekem valamit, amit a legjobban szeretnék és ami egyébként nem is ellenkezik az akaratával, épp ellenkezőleg, pontosan illik ahhoz és az ő akarata. A másik az lenne, hogy hogyan tudnék türelmesebb lenni...
....Szeretném a tanácsát kérni abban, hogy mit tehetnék, hogy türelmesebb legyek.
A két kérdés nyilván szorosan összefügg - ezt Ön is látja. Az elfogadás és a kivárás egy tőről fakad. Hogy mit tud tenni azért, hogy ebben fejlődjék? Tudatosítsa mélyen önmagában, hogy minden halogatott kérésteljesítés, minden várakozás egy-egy tanóra a türelem műhelyében. Ha nehéz, azon ne csodálkozzék, olykor kemény edzésre van szükség ahhoz, hogy fejlődni tudjunk. Köszönje meg tehát azokat a helyzeteket, időszakokat, amelyekben nem az teljesül, amit Ön jónak gondolt. Isten mindig jobban tudja. Ennek elfogadására is jó leckék ezek a várakozások. Ha őszinték vagyunk, utólag mindig ez is kiderül, hogy így volt jó, ahogyan alakult. Szabad és jó dolog kérni. De az imádság előrehaladtával lassan oda is eljutunk, hogy már csak annyit kérünk: Legyen meg a te akaratod.
Dicsértessék Jézus Krisztus! Kedves lelkiatya,a jósokról/jóslásról lenne kérdésem.
29 éves római katolikus vallású vagyok,igazán 2 éve kezdtem el követni az Urat,habár családom is hisz Istenben. Szüleim és testvéreim szoktak egy jósnővel beszélni néha. Felhivjak telefonon és ő elmond mindent amire kíváncsiak. Meglepő,de tényleg olyan dolgokat tud a múltból amit senki más nem tud a családon kívül és olyan dolgokat mondj a jövőről amik tényleg meg is szoktak történni. Én úgy tudom,hogy a katolikus egyház azt mondja,hogy a jóslás rossz,dolog és a gonosztól származik. Viszont ez jósnő,pár hete amikor pl apu hívta fel,azt mondta neki,hogy látja, hogy apu hisz Istenben,minden reggel adjon hálát az Úrnak és imádkozzon is. De én most ezt nem értem...ha q gonosztól származik ez a jóslás téma, akkor miért mondja azt a jósnő,hogy imádkozzon és adjon hálát?
Önnek mi a velemenye erről?
Előre is köszönöm.
Azért, hogy még Önt is megtévessze. Ha olyanokat mondana, hogy ne menjen templomba, hagyja ott a családját, akkor nyilván tüstént lelepleződnék, hogy honnan fúj a szél. A gonosz lelkek is - céljuk elérése végett - tudnak ilyeneket mondani, hogy imádkozz sokat, adj hálát, menj el a templomba. Ilyenre még a mesterséges intelligencia is képes. Szóval, ez még nem mond semmit. De semmi szükség nincs arra, hogy múltat vagy a jövőt firtassuk. Mire jó? Jézus azt mondta, elég a napnak a maga baja, a holnap majd gondoskodik magáról (Mt 6,34). Váltig azt mondom Önnek, ne legyen semmi dolga azzal a jósnővel. Ha jókat és okosakat mond is, nem tud többet mondani, mint Krisztus. Akkor meg miért ne őrá figyeljünk?
Kedves Lelkiatya! Sajnos én azt tapasztalom, hogy a gyerekeknek hittantabor, a ministránsoknak római zarándoklat, a fiataloknak gyalogos zarándoklat, a felnőttek akik munkavilagaban vannak jelen vívják a harcokat. Azoknak töltekezesre semmilyen lehetőségük sincs rájuk senki sem gondol..
Szerintem a felnőttek számára is lehet találni töltekezési lehetőséget. Egyrészt fontos magunkban rögzítenünk, hogy nem a rendkívüli események, hanem a hétköznapi rend az, amely megtart a hitünkben. De tény, hogy kellenek különleges alkalmak is. Ennek rendes menete az ünnepekben van, de lehet még ezeken kívül, vagy akár ezekhöz kapcsolódóan más eseményeket szervezni. Van is ilyen, nem is kevés. Létezik apák zarándoklata, egyéb zarándoklatok, szerveznek lelkigyakorlatokat, nagyobb kirándulásokat zarándokhelyekre vagy monostorokba. Érdemes kicsit jobban körbenézni, akkor megtalálhatjuk ezeket a nekünk szóló lehetőségeket.
Tisztelt Lelkiatya!
Ha az egyik fél református, a másik fél pedig görög katolikus, és ökumenikus esküvői szertartást szeretnének, mit lehet tenni? Van rá lehetőség, hogy római katolikus templomban legyen az esküvő, ahol római katolikus pap és református lelkipásztor lenne jelen? (Tudomásom szerint görög katolikus-református ökumenikus esküvőre nincs lehetőség.)
Válaszát előre is köszönöm!
Ha római katolikus szertartás szerint volna az esküvő, akkor az nem volna érvényes. Erre ügyelni kell!
Jóllehet valóban nincs ökumenikus esküvő a görögkatolikus egyházban, de éppen azért, mert nálunk a rítus sokkal erősebb jelentőségű, attól eltérni nem lehet. Azonban ez egyáltalán nem zárja ki azt, hogy az esküvői szertartáson a református lelkésznek is megfelelő szerep jusson. Nálunk, a bizánci rítusban meg kell lennie minden fontos rituális elemnek ahhoz, hogy az esküvő érvényes legyen, ám ez nyugodtan kiegészülhet azokkal az elemekkel, amelyeket a református lelkész szeretne hozzátenni. Náluk nincs ilyen évszázadokra visszamenő előírás, hogy minek kell meglennie. De imádkozhat, prédikálhat, áldást mondhat. Tehát szinte teljesen megvalósul az, amit egy református esküvőn meg kell lennie. Talán az egyetlen elem, a fogadalom kivétele, amelyet értelmetlen dolog volna duplázni, de nálunk a szertartás elengedhetetlen része. Tehát nem kell másik templomba menni, hogy mindkét fél sajátjátnak érezze az életre szóló esemény szertartását.
Kedves Lelkiatya!
Szeretném a tanácsát kérni.
Hogyan hiányozhat a társ, a család, ha az Úr mellettem van és támogatását tapasztalhatja velem nap mint nap?
Lehet-e, szabad-e többre vágyni Nála?
S ha Ő a teljesség miért érzem mégis a hiányt?
Fog ez enyhülni valamiképp?
Mit tehetek én?
Köszönve:
Ida
Kedves Ida!
Amikor a társunk, a szereteink hiányoznak nekünk, abban is Isten utáni vágyunk, a szeretetre éhségünk nyilvánul meg. Az csak egészen keveseknek adatik meg, hogy Isten jelenléte tökéletesen betöltse, hogy ne is vágyjon emberi kapcsolatokra. Ennél sokkal természetesebb az, hogy szeretünk és vágyunk arra, hogy szeretve legyünk. Olyannak alkotta meg Istenünk ezt a világot, hogy sokféle módon fedezhessük föl benne a szeretet forrását és kibontakozását. A szeretet itt, a földön nem tud tökéletes lenni, emiatt sokszor hiányként, vágyakozásként éljük meg. De azért ez is nagyon jó érzés, amikor vágyakozunk a párunk, a szeretteink után, nem? Milyen jó az, hogy van, aki után vágyódhatunk! S olykor ezen vágyunk beteljesülése pedig mekkora öröm! Azt hiszem, ez idővel nem enyhül, hanem mélyül. A szeretetünk kifejeződése egyre mélyebb lesz, egyszersmind egyre kevésbé látványos is. Szép ez a folyamat, életünk növekvő boldogságának része.
Kedves Lelkiatya! Remélem, hogy nem lesz felháborító és zavaró a kérdésem, főleg egy ilyen helyen, ahol keresztények írnak, magam is görögkatolikus vagyok, de szeretnék kérdezni valamit. Sok keresztény tartalmat nézek, youtube-on videókat, közösségi oldalakon ilyen bejegyzéseket, bibliai idézeteket olvasok, keresztény filmeket is szívesen nézek, vannak amiket rendszeresen és ezért mindig javasolja maga az oldal, valamire rákeresek. Világi tartalmakat is szoktam nézegetni, de semmi károsat. Már nem első alkalommal történt, hogy ma szembejött velem egy olyan kép, ami a kereszténységet gúnyolta és sátánista szimbólum volt rajta. Egyébként már nem is először, máskor is volt ugyanez. Ez egy közösségi oldalon volt. Nem lájkoltam a múltkor sem, szóval biztos nem ez az oka. Máskor a Youtube javasolt nekem olyan videót, ami amolyan sátánista valamit tartalmazott. Ez nem rendszeres, semmiképp sem, de nem egyszer volt ilyen. Nem szoktam nézni ilyesmiket, nem követek ilyen oldalakat. Ebből adódóan elvileg csak valami véletlen lehet, hogy pont nekem pont ezt dobta fel az internet. Teljesen eltér attól, amit nézni szoktam. Amikor meglátok egy ilyet, főleg amikor képekről van szó, rögtön felidegesít. Azt szeretném kérdezni, hogy esetleg lenne-e számomra valamilyen tanácsa, hogy ilyenkor mit csináljak és hogyan őrizzem meg a nyugalmam? Sajnos ma már annyira idegesített, hogy rá is kattintottam az oldalra, hogy megnézzem ugyan ki tölt fel ilyeneket, miféle oldal ez. Tele volt sátánista dolgokkal. Már bánom, hogy rákattintottam, de egyébként nem tetszett a tartalma, inkább valami hatalmas undor vett erőt rajtam. Undorodtam attól, amit láttam és mérges is lettem, amiért egyáltalán ilyen dolgok léteznek és persze csak jobban felidegesített. Nem néztem meg nagyon sok mindent, de pár dolgot. Még most is próbálok megnyugodni. Ezeket látva csak erősödött bennem az érzés, hogy én akkor is Jézushoz akarok tartozni és úgy éreztem, sajnálom, hogy annyian nemhogy nem törődnek azzal amit tett hanem még gúnyolják, megalázzák, kiröhögik a hitet, ami nélküle nem lenne, ami nem lenne a szenvedése és feltámadása nélkül. Persze tudom, hogy ezek az emberek inkább segítségre szorulnak és fel is merült bennem, hogy imádkozzak értük. Pont arra van a legnagyobb szükségük, akit gúnyolnak, megaláznak, Jézusra. Ez ma pont akkor történt miután már voltam a misén, részesültem az eucharisztiában, lelki békém volt. Annyira jellemző, hogy mindig akkor történik valami kísértés, idegesítő dolog, gonosztól származó akármi, amikor már van lelki békém, részesültem az eucharisztiában, amikor azt hiszem, minden jó lesz. Mintha a Sátán direkt ilyenkor akarna engem piszkálni. Létezik olyan, hogy ő is küld "üzeneteket" mint Isten? Hogy valami tőle jön szándékosan nekem, hogy piszkáljon? A bejegyzés persze nem nekem íródott eredetileg, de felhasználhatta. És mi a helyzet velem, bűnt követtem el azzal, hogy rákattintottam az oldalra? Bár megnéztem mi van rajta, de nem tetszett egyáltalán. Teljesen undorodtam tőle és csak felerősítette a Jézushoz ragaszkodásomat. Ez akkor lett volna bűn ha tetszett volna, amit láttam, vagy már így ezzel bűnbe estem? Legközelebb még csak rá se kattintok, nem is szoktam, de már annyira felhúzott. Bocsánatot kérek, ha esetleg az egész levelem zaklatott, biztosan a lelkiállapotom miatt.
Nagyon érdekes és megszívlelendő, amit ír. Igen, ilyen világ vesz minket körül, nem menekülhetünk el előle. Föl kell vérteznünk magunkat, ez a megoldás. Még csak azt sem biztos, hogy gonsoz szándékkal írták azt az algoritmust, amely a vallási témák között sátánista tartalmakat is becsempész. Nekik ez teljesen közömbös. Persze, ez a közömbösség is hihetetlen kártékony. Mit tegyen, ha találkozik ilyen képekkel, tartalmakkal? Az biztos, hogy tüstént hagyja ott, se kiváncsiságból, se méregből ne kattintson rá. Én azt tanácsolom, hogy gyónja meg ezt az apró gyöngeséget, hogy egyszer rákattintott. Nyilván korántsem mondható nagy bűnnek, szinte nem is az, de ez az első elgyöngülés, ami után nem biztos, hogy nem következik második, esetleg valami más érv miatt. Hogy indulatos, zavart lesz tőle, ez teljesen természetes. Mondhatni, ez az egészséges reakció. De van ennél egy még egészségesebb, amely már isteni erővel egészül ki. Krisztus mit tenne ilyen helyzetben? Biztosan sem rá nem kattintana, sem indulatossá nem válna. Talán imádkozna értük, mint az őt meggyalázókért is tette. Ön is ezt tegye. Nagyon helyesen eszébe is jutott, hogy talán ez volna a legmegfelelőbb viselkedés ilyenkor. A sátán nem tud üzeneteket küldeni, de minden helyzetet föl tud használni arra, hogy a kísértéseinek a csapdáját utunkba tegye. Krisztusra kell néznünk, mint Péter, amikor a vízen járt. Amikor a hullámokra vetette tekintetét, nyomban sülyedni kezdett, de ha Krisztusra nézett, ha hozzá kiáltott, megmenekült.
Kedves Lelkiatya!
Tud esetleg ajánlani néhány keresztény pszichológust?
Figyelmébe ajánlom ezt a címlistát. Úgy sejtem, hogy megbízható. Sokakat ismerek ezen személyek közül, s őket mind jó szívvel tudom ajánlani. Minden bizonnyal a többiek is hasonlóképpen megbízható szakemberek.
http://archivoli.katolikus.hu/upload/file/lampatarto/ker_pszich_szakemb.pdf
Kedves Lelkiatya!
Van olyan barátom, aki harmincon felüli és még szűz, a szüleivel él, mert keveset keres.
Mit lehet neki tanácsolni?
Köszönettel,
Szilvi
Kedves Szilvi, Hogy a barátja szűz, az nagyon szép és értékes dolog. Nyilván nincs házasságban, tehát szűz, ez magától értetődő. Hogy hogyan lehet házassági kapcsolathoz segíteni, ez nem könnyű kérdés. Ma már egyre többet hallottam, hogy a világhálón keresztül találtak maguknak társat. Akár ezt is lehet javasolni a barátjának. Illetve a hagyományos módot, hogy legyen olyan élethelyzetekben, ahol a vele hasonló gondolkodásúakkal kerülhet egy közösségbe, kirándulások, egyházi programok, kulturális események. Persze akkor, ha az illető maga is komolyan foglalkozik a házasság lehetőségével. Imádkozni is fontos érte, illetve őt rávenni arra, hogy ő is imádkozzék minden nap az eljövendőjéért. Azt hiszem ennél sokkal többet nemigen tehetünk, helyette az életdöntéseket nem hozhatjuk meg.
Tisztelt Lelkiatya!
Nemrég olvastam ezt a mondatot: Lázadj Te is a modern világ ellen, legyél normális.
Ezen töprengek, hogy vajon nem fordult-e meg a gondolat rossz irányba? Lázadni jó? Lázadni normális? A modern világot le lehet győzni lázadással?? És vajon Jézus buzdítana-e lázadásra? Vagy hívna-e zarándoklatra azért, hogy megtanuljak lázadni? És bocsánat, de miért zari? Ez így nem modern? A magyar nyelvünket hogyan védjük meg?
Szerintem a kicsinytőképzővel ellátotott rövidített szóképzés nem nyelvrontás. A szlengnek olyan formája, amely eléggé régre visszavezethető. Persze, egy nyelvész tudja megmondani, hogy ez valóban így van-e. Lehet, érdemes megkérdezni a Kossuth rádió nyelvművelő műsorában.
Ami a lázadást illeti, az tudjuk, hogy a fiataloknak gyakori magatartása. Nem is föltétlen bűnös cselekedet, hiszen élettani jelenségnek tekinthető, amelyben tiszta szándékkal, fokozott igazságérzettel keresik saját helyüket, feladatukat a világban. Lélektanilag erre vezethető vissza az ifjúkori lázadás. S ha már így van, érdemes azt a jó irányba terelni. Hogyne lennének olyan dolgok, amelyeknek nincs vagy nem volna helyük a világban. Hogy ezeket nem csak lázadással lehet kezelni, ezt belátom, mégis az említett élettani jelenség miatt lehet ez is jó. Ma olyan sok bicskanyitogató jelenség van a világban, hogy azok elleni harcra hívni a fiatalokat kifejezetten evangéliuminak tartom.
Kedves Lelkiatya! Az állatoknak is van lelke? Sok ismerősöm azt hiszi, és kinevetnek amikor mondom nekik, hogy csak az embernek van.
Nincsen. A lélek egyedül az Isten képére teremtett ember sajátja. Az állatokat mi ruházzuk fel emberi tulajdonságokkal. Amikor azt mondjuk, okosan néz, vagy érti amit mondunk neki, az csak közvetve igaz. Neki nincs értelme, csak ösztönösen tudja, hogy az őt szerető gazdinak mire van szüksége. Ezeket tudja megtanulni. De értelme és lelke csak az embernek van, más földi teremtménynek nincsen. Így a mennyországba sem jutnak be mint egyedek. Vígasztalásul azt mondhatom, hogy valamiképpen az állatok is ott lesznek, legalábbis egyáltalán nem fognak ott hiányozni a földön megszeretett kis kedvenceink. De ez nem az ő üdvözülésüket jelenti, amely csak egyedül az emberre vár, hanem azt, hogy mindaz, ami jót megalkotott Isten a földön, az ott is meglesz, ami itt érték, az ott is tovább él.
Kedves Lelkiatya! Küzdök valamivel, melynek kapcsán már kikértem egy atya tanácsát, inkább véleményét, de valamiért nem vagyok biztos abban, hogy igaza van. Isten kegyelméből számos kísértés és bűn elhagyott engem, de bevallom, hogy hálátlannak érzem magam. Nem mondok szavakkal köszönetet ezért, csak nagyon ritkán és néha még panaszkodok is. Valamikor Jézusnak, valamikor Szűz Máriának, valamikor egy apostolnak, mikor kinek. Olyasmikről, amely dolgok a "szentté válásom" következményei. Nem tudom, fontos-e,hogy miről, de most ezt kihagynám és inkább egy másik levélben írnám le, ha Ön fontosnak tartja. A lényeg, ami a kérdésem is, az az, hogy amikor panaszkodok meg nem tudom pozitívan látni a helyzetet (a bűntől szabadulásom, a szentté válásom - hogy mennyi minden változott az életemben és mennyivel erősebb a hitem, többet szolgálok Istennek, mennyi bűntől szabad lettem), akkor azon a napon jön egy kísértés, ami amúgy már nem szokott lenni, valami, amitől már Isten kegyelme megszabadított. Olyankor szoktam rájönni, hogy milyen rossz, amikor van ez a kísértés és hogy milyen "áldott" voltam, amíg nem volt. Nekem teljesen ez volt a benyomásom, hogy ilyenkor Isten mintha megengedné azt, amitől már megszabadított, mert így akarja láttatni velem, hogy hálásnak kellene lennem és értékelnem kellene azt, amit nem értékelek (eléggé). Elmondtam ezt egy atyának nemrég és szerinte ez nem így van, ez nem így működik, hogy Isten ad egy kegyelmet és elveszi, csak egyszerűen az én bűnre hajlamos természetem ez. Kérem, bocsásson meg, amiért ezt mondom, de nem tudok egyetérteni az atyával, valahogy nem tudok belenyugodni a magyarázatába. Az jut eszembe, hogy ha ez csak az én bűnös természetem lenne, akkor miért mindig olyankor van a kísértés amikor panaszkodok és hálátlan vagyok, ez nekem nem fér össze és ha meg ez egy véletlen lenne, valahogy én azt sem hiszem. Meg kell mondjam, nem veszi el teljesen Isten a kegyelmét tőlem, mert amikor jön ez a kísértés, utána megint eltűnik mint a panaszkodásom előtt. Olyan mintha csak meg akarna leckéztetni engem Isten. A zsidó nép történetére emlékeztet a saját helyzetem. Panaszkodni kezdtek a pusztai vándorlás során, hogy se kenyerük, se vizük, el fognak pusztulni, miért vitte ki őket Mózes és Isten a pusztából, milyen nyomorúságban vannak, Isten pedig megharagudott és tüzes kígyókat küldött rájuk. Annyira hasonlónak érzem ezt a saját helyzetemhez. A másik atya mondta, hogy Isten nem vesz el kegyelmet és igen, ezt is látom és ez is párhuzam a saját tapasztalatom és a zsidók története között. Végül Isten megmentette a zsidókat, miután azok bevallották a vétkeiket, hogy hibáztak amikor lázadoztak, a rézkígyó volt a megoldás, ha arra tekintettek, nem haltak meg. Végül tőlem is elveszi a szenvedést, a kísértést, mert miután bevallom, hogy hálátlan voltam, sajnálom, (ha bűnbe estem, akkor azt is) és utána olyan minden mint azelőtt, nem jön a kísértés. Nagyon szégyellem a hálátlanságomat, az biztos. Érdekelne a véleménye, hogy vajon jól érzékelem-e, hogy Isten ezeket azért adja nekem, hogy tanítson és rájöjjek a hálátlanságomra? Mint a zsidók a szabadulás után.
Azt tudom mondani, hogy Isten nem szeszélyes, nem váltogatja a szeretetét vagy annak intenzitását, mint mi, emberek. Amikor panaszkodni kezd, akkor saját lelkének nyitottságát zárja be, s ennek következménye, hogy könnyebben meghallja a kísértő szavát. Míg, ha a hála és az Isten dicsőítése tölti be a lelkét, akkor a belső hallása meg sem hallja ezeket a kísértéseket. Én sokkal inkább erre vezetem vissza. Közvetve lehet igaz, hogy Isten olykor megenged nekünk nehéz helyzeteket, ahogy mondja, éppen azért, hogy tanuljunk belőle. Szent Antal azt írta: "vedd el a kísértést, és nem lesz, aki üdvözüljön". Tehát a kísértések alapvetően nem rosszak, ezeket megengedi Isten. De mégsem tőlünk függetlenül jelentkeznek, hanem a mi szabadakaratunk következményeként.
Kedves Lelkiatya! Egy szomorú témáról szeretnék kérdezni. Júdásról azt szokták mondani, hogy nem csak az árulás volt a bűne, hanem az öngyilkosság is. Az lenne a kérdésem, hogy az öngyilkosság egész biztosan bűn? Bizonyos szempontból akár érthető is lehet ha valaki elköveti, nem? Júdás esetében tulajdonképpen érthető, hogy annyira elkeserítette a saját árulása. Ha életben marad, biztos sokan utálták volna vagy ha a 11 apostol meg is bocsát neki, mások nem biztos. De ki tudja, lehet először a 11 sem és nem bírta volna elviselni a tudatot, hogy hozzájárult a Megváltójuk halálához. Az is lehet, hogy egész életében úgy érezte volna, hogy kudarcot vallott és nem úgy szolgálta Jézust, ahogy kellett volna. Az is lehet, hogy kívülállónak érezte volna magát mindig, még akkor is ha a többiek nem haragszanak rá. Valamikor az ember úgy érzi, lelkileg nem tud megbirkózni dolgokkal. Azt is felróják neki, hogy nem ment oda Jézushoz bocsánatot kérni vagy nem imádkozott bocsánatért. Ami engem illet, kerültem már ilyen helyzetbe, ha nem is társult hozzá öngyilkossági szándék, nem mertem és nem is akartam Jézust megszólítani mert már ahhoz sem volt erőm. Ahhoz is kell egy erő. Meg bátorság is. Remény is kell. Ha az ember úgy érzi, már az se segít rajta ha imádkozik, akkor nem fog. Nem egy kellemes élmény, de azt hiszem megtapasztaltam mit érezhetett Júdás. Nagyon is sok hasonlóságot látok. Én is azt érzem néha, amit fent Júdásról írtam. Hogy örülne a szívem ha nekem is lenne olyan lehetőségem, mint Júdásnak, hogy odamenjek Jézushoz. Személyesen. Lássam az arcát, halljam a hangját. Akkor is ha már a kereszten van odafeszítve. Ha egy apostolnak lehettek félelmei, kétségei és nem mer/akar Jézushoz menni, akkor érthető ha én is küzdök, ugye? Még ha nem is leszek öngyilkos.
Igen, lehetnek félelmek, kétségek. Ezt olykor megtapasztalja az ember. Ilyenkor a hitetlenség kísérti meg, ez a hitetlenség kísértése. Ha hallgat rá, bűnt követ el. Mint minden másfajta kísértés esetén. De nem azért kell ezt kerülni, mert bűn, és netán büntetés jár érte, hanem mert nekünk rossz, ha a rosszat választjuk. Erre akar megtanítani az Evangélium, hogy merjünk hinni. Feladatunk is, segítséget is kapunk hozzá. Ha elbukunk benne, vagy gyöngének bizonyulunk, nincs semmi vész, a mi irgalmas Istenünk kész segítségünkre sietni. De kérni kell ezt a segítséget. Az a legrosszabb, amikor az ember a bajában nem Istenhöz fordul. Ez az, amit mindenképpen kerülni kell. Júdásnak ez lett a veszte. Igen, gyilkosságot követett el, de ennél sokkal súlyosabb tévedése volt, hogy nem mert hinni Isten irgalmában. Lehet, hogy azok a gondolatok is gyötörték, amelyeket Ön leírt, hogy egész életén át viselnie kellene az apostoltársak szemrehányását. Ezzel a szégyennel nem tudott megbírkózni. De ez is ugyanabból a hitetlenségből fakadt, hogy nem hitte, Isten tud értelmet adni mindennek, még ennek a szörnyű vétkének is. Ő megbocsátásával mindent a helyére tud tenni, még a legszörnyűbb bűnt is. Egyet nem tud helyére tenni, ha valakiben nincs bűnbánat, vagyis aki nem bízik az ő irgalmában, és ezért nem is kér bocsánatot. Ez a kárhozat. Hogy Júdás valóban elkárhozott volna, ezt nem tudjuk teljes bizonyossággal, az Egyház soha nem jelentette ki. Bár Jézus nagyon kemény szavakat mondott róla: "Jobb lett volna, ha meg sem születik" (Mt 26,24). De hogy valójában mi lett a túlvilági sorsa, azt nem tudjuk. Lényeg, hogy mindenképpen kerülni kell a hitetlenséget, hogy Isten irgalma helyett a saját gondolataink rabságát válasszuk. Minden körülmények között bízni kell Isten irgalmában. S amit ír, hogy nehéz helyzetében szeretne Jézushoz fordulni, ez az isteni kegyelem. Erre a belső hangra kell figyelni és követni azt.