Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenegy meg tizenöt? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Tanár vagyok egy görögkatolikus iskolában. Vallásomat gyakorló, templombajáró, keresztény életet élek. Igyekszem is például szolgálni a felnövekvő nemzedéknek. Az iskolában kötelező úgy köszönünk, hogy dicsőség Jézus Krisztusnak. Ez a templomban is természetes számomra. De ha egy étteremben találkozom egy diákommal, és úgy kiált oda, hogy “Dicsőség Tanár úr!!!!” Akkor néha ezt túlzásnak érzem. Néha jól esne, ha csak jó napot, vagy egyszerűen köszönnének. A diákok is elpirulnak utána. Olyankor mások is furcsán néznek, főleg ha nem vallásosak, nem tudják miért köszön rám egy gyerek dicsőséggel, milyen dicsőség tanár úr… Vajon miért érzem ezt? Mondhatom a diákoknak, hogy ha kint találkozunk, néha köszönhetnek máshogy is? Egy picit erőltetettnek érzem ezt már. Köszönöm!
Nagyon köszönöm, hogy erről írt. Érdekes és fontos kérdésfölvetés. Elmondom az én véleményemet, lehet, más másként gondolkodik erről. Én nagyon szépnek tartom azt, hogy megtanítjuk a gyermekeket (és felnőtteket), hogy Jézus nevével köszöntsük egymást. Ez a mai szekuláris világban idegenül hathat, de vajon azt kell követnünk? Az iskolában elfogadhatónak és természetesnek tűnhet ez a köszönési mód. Hogy a gyermekek kihozzák az iskola falai közül, ezen nem kell csodálkozni, nekik ilyenkor ez válik természetessé. Ha arra tanítanánk őket, hogy ezt másutt ne alkalmazzák, ezzel kettős magatartást késztetnénk bennük. Holott épp arra jó ez a köszönési mód, hogy Isten jelenlétét, közelségét érzékeltessük vele, aki mindig ott van velünk, nem csak az egyházi intézményben. A "Dicsőség, Tanár úr!" köszönés kissé mulatságos is, akár arra is gondolhatnak, hogy nebuló Tanár urat részesíti a dicsőítésben. Akár meg is lehet maradni ennél a tréfássá vált köszöntési formánál, de néha azért jó kiigazítani, hogy kinek is szól a "Dicsőség"? Ha ezt nem akarjuk vállalni a hétköznapi életben, akkor az iskolai viselkedésünk pusztán szerepjátékká válik, amelyet kényszeredetten elfogadhatunk, de abból a gyermekek nem vesznek át semmit. Pedagógusként csak azt tudjuk átadni, ami a szívünkből jön. Úgyhogy, ha már rákérdezett, én arra bíztatom Önt, hogy ne vonakodjék görögkatolikus egyházunkhoz tartozását ilyen módon is vállalni. De ha ez Önnek visszásnak tűnik, akkor ne érezze ezt elvárásnak. Nincs ilyen egyházi előírás, hogy az iskolán kívül is így kellene köszönni. Pusztán azt mondhatom, logikusabb, egyenesebb, bátrabb, ha másutt is elfogadja és alkalmazza ezt a köszönési módot.
Kedves Lelkiatya! Én írtam a szentelményekkel és azok csomagolásával, morzsáival kapcsolatban. Köszönöm szépen válaszát. Teljes mértékben elfogadom, hogy a csomagolásra és morzsákra nem kell külön áldást kérni Istentől. Írni is csak azért írok újra, mert én Isten kegyelmének és megbocsátásának kérésére gondoltam, és írásomban ezt említettem azok miatt a csomagolások és morzsák miatt, melyeket nem tudunk maradéktalanul összeszedni és elégetni vagy megenni, megetetni. Pl. egy családban nem biztos, hogy mindenki tud erre ügyelni. Szeretettel: Gábor
Kedves Gábor! Köszönöm a pontosítást. Csak megerősíthetem, hogy teljesen igaza van, ilyenkor bátran számíthatunk Isten megbocsátására. Isten sokkal rugalmasabb az ő szeretetében, mint mi gondolnánk.
Kedves lelkiatya azt hallottam hogy Isten soha nem hagy el minket Akkor is velem van ha bűnben vagyok és én is szívesen elhagynám magam?
Igen, ez nagyon fontos igazság. Isten sohasem hagy el bennünket. Amikor bűnbe esünk, ő akkor sem fordul el tőlünk. Ilyenkor a bűn következménye az, hogy mi bezárkózunk, érzéketlenné válunk a szeretetére. Ilyenkor türelmesen vár, esetleg apró, alig észrevehető jelzéseket küld (Jel 3,20), néha azonban egészen erőseket is (Apcsel 9,3), hogy ráébresszen, nekem a legrosszabb, ha bűnben maradok, ha bűnbánat nélkül elzárkózom előle. Ezért annyira fontos, hogy legyen bennünk bűnbánat. Ennek két eleme van: a saját bűnöm fölismerése és Isten irgalmának elismerése. Amikor nincs meg ez a második, addig az csak bűntudat, az nem vezet ki a sötétségből. Tehát ezért nagyon fontos tudatában lenni annak, hogy Isten mindig szeret, teljesen függetlenül attól, hogy bűnt követek-e el vagy sem. Ez azonban nem vezethet oda, hogy könnyelműen belesétálok a bűnbe, mert akkor nem élek Isten irgalmával, hanem visszaélek vele. Ilyenkor nem szeretettel válaszolok az ő szeretetére, ezért az számomra meddő marad. Istennek ez a végtelen szeretete kell, hogy késztessen arra, hogy lehetőleg sohase kövessek el bűnt, hogy őt meg ne bántsam. De ha mégis elbukok, minél előbb bűnbánatot kell tartanom, és fölállnom a bűnből, bízva Isten soha ki nem meríthető irgalmában.
Kedves lelkiatya az utóbbi időben elég sokat gondolkodtam az alábbi dolgokon, 1. az önkielégítés után mehetek e áldozni? (halálos bűnben áldozni mész az szentségtörést jelent de nem tudom elhinni hogy ez az lenne, én úgy tudom hogy az akkor van ha Isten mond valamit és én meg azt mondom hogy nem érdekel, de itt nem ez van, érdekel hogy mit szeretne de nem tudom megtenni, de közben tudom hogy tudva és akarva teszem azt amit nem akarok...) 2. miért nem lehet egy nő pap 3. ha ezt nem tudom elfogadni akkor tényleg bűnt követek el 4. a hites barátom azt mondta hogy aki önkielégítést követ el az elkárhozik és neki felesleges a gyülekezetben lenni (elbizonytalanodtam hogy talán tényleg az és otthon kellene maradni a mise helyett, de egyszerűen inkább mégis elmenten, mert úgy éreztem hogy hív az Úr, szeretek templomba menni, még áldoztam is, remélem hogy nem követtem el vele bűnt? ) 5. az ortodox egyház tényleg engedi hogy a nőket pappá szenteljék? (mesterséges intelligencia mondta)ha igen akkor átmehetek oda 6. Melyik egyház Isten által létrehozott és vezetett 7. a mesterséges intelligenciát lehet kérdezni teológiai kérdésben? 8. Bűn az ha nem tudok mit kezdeni a nememmel és sokat gondolok rá hogy Isten van és szeret de nem értem miért nem lehetek fiú, miért vagyok ilyen rossz, szomorú selejt nő? Válaszát előre is köszönöm egy selejt nő
1. Igen, mehet áldozni. Ez a cselekedet önmagában nem halálos bűn. Úgy van, ahogy Ön mondja: az a halálos bűn, amikor valaki tudva és akarva szembefordul Istennel. Az önkielégítéssel küzdő ember nem akar szembefordulni Istennel, csak a testi vágyait nem tudja kordában tartani. 2 és 3. Biztosan Ön is tudja magáról, hogy az egyik nagy hibája, hogy saját magát nem fogadja el. Ez nyilván nem bűn, de mindenképp ki kell jönnie belőle, mert bénítja a lelkiéletét, a kapcsolatait az emberekkel és Istennel is. Amíg ebből nem tud tovább lépni, addig szinte minden egyéb kérdése megoldhatatlan marad. Ezen kell dolgoznia leginkább. 4. Lehet, hogy a hiteseknél ez így van, ebbe nem szólok bele. Ez azért lehet, mert ők nem ismerik az irgalmas Istent. Egy torz képük van róla, amit az alapítójuk talált ki. Hogy a hites nem megy gyülekezetbe, ez Önt egyáltalán ne befolyásolja a saját lelki életében. A lelkiismerete nagyon is jól jelzi, hogy Önnek szüksége van a templomra, a szentmisére, az Eucharisztiára. 5. Ez nem így van. Ha ilyet mondott a MI, akkor butaságot beszélt. Úgyhogy emiatt semmiképp se váltson. De egyébként sem tanácsolom. Akárhová továbblép, magával viszi ezt az alapvető hiányt, hogy nem tudja saját magát elfogadni. 6. A katolikus és ortodox egyházat bizonyosan. Bizonyos mértékben más egyházakban is jelen van a Szentlélek. 7. Lehet kérdezni a MI-t teológiai kérdésben, de nem érdemes. Csaknem bizonyos, hogy nem megfelelő válaszokat fog adni. Ugyanis csak akkor tud jó válaszokat adni, ha azokat belétáplálták. A teológia nem Istenről szóló információk összessége, hanem lelki folyamat eredménye. Ebben a MI nem tud segíteni. 8. Nem bűn, hanem betegség. Talán ez is erős szó rá, de ez közelíti meg leginkább az Ön helyzetének a nehézségét. Talán gyermekkori rossz hatások, esetleg későbbi traumák okozhatták Önben ezt. Bocsánat a hasonlatért, olyen ez, mint amikor egy cigány származású ember nem tudja elfogadni a cigányságát, és Istentől kapott büntetésnek éli meg. Sajnos, ez élő példa, azért mondom. Holott őt is éppúgy szereti Isten, mint minden más gyermekét, de annyi bántás érte már emiatt, hogy Isten büntetésének éli meg, holott csak az emberek szívtelensége okozza. Nem tudom, Önnél mi okozza ezt a hiányt, de érdemes ezzel foglalkoznia. Kérni is hozzá Isten segítségét, de fordulhat szakemberhöz is, aki segít rávilágítani az okokra és a módra, hogyan szabadulhat meg ettől a téves érzéstől.
DJK! Kedves Lelkiatya! A lányok miért nem ministrálhatnak? Előre is köszönöm a választ.
Talán ezt így nem lehet kimondani. Van olyan görögkatolikus templom, ahol a lányok is beállnak a ministránsok sorába, csak nem az oltárhoz állnak. Mindenkinek megvan a maga helye. Nagyon ősi szokás egyházunkban, hogy a szentélybe csak férfiak léphetnek be. Pontosabban szólva csak az oltárnál szolgálatot tevők, akik viszont korábban csak klerikusok lehettek, azaz férfiak. Ez a szentély különösen kiemelt szerepének a hangsúlyozása miatt van. Nos, ha a leányok nem is mehetne be a szentélybe, azért a mi Liturgiánkban nagyon sok minden történik a szentélyen kívül is, amelyekbe ők is bekapcsolódhatnak. Épp a minap vettem részt Szent Liturgián Gödöllőn, ahol a leányok is beálltak a kisbemenet és a nagybemenet sorába, odaálltak az Evangélium olvasásakor, mindig egy-egy ikont tartva a kezükben. Nagyon szép szokás. Érdemes ezt terjeszteni más templomokban is. Tehát nem tilos nekik a ministrálás, csak más szerepek jutnak nekik.
Kedves Lelkiatya! Az a problémám, hogy mindig visszaesek egy súlyos bűnbe, mégpedig az önkielégítés és a szexoldalak nézegetése bűnébe. Nagyon szégyellem magam. Néha már azt gondolom, hogy valami igazán drasztikus figyelmeztetés kellene nekem, ami észhez térítene. A problémák elől menekülök ebbe a bűnbe. Olyankor azt gondolom, hogy nem megyek többet templomba sem, de végül mégiscsak nagyon vágyódom Isten után. Kérem, segítsen nekem! Köszönettel onegirl
Ez alighanem függőség. Sajnos, fiatal korában hagyta, hogy kialakuljon, és most rettentő nehéz tőle szabadulni. Azt kell fölismernie, hogy az egész folyamatban a legveszedelmesebb az a gondolat, hogy most már ne is menjen templomba. Ez sokkal súlyosabb, mint a bűn elkövetése. Ez a sátán stratégiája. Voltaképpen azért csal bele minket a bűnbe, hogy utána ezzel távol tartson minket Istentől. Ha mindig tud bűnbánatot tartani, akkor nincs vész, mindig visszamehet Istenhöz. Csak ne adja föl. Ha kitart ebben a küzdelemben, meg fogja látni, meglesz az eredménye. Például az, hogy hosszan és kitartóan küzd az Úrért. Bárhogyan is történik, mindig legyen ott vasárnaponként a templomban, részesüljön az Eucharisztiában. Ez adja a legnagyobb erőt. Javaslom, amíg ez a sziszufuszi küzdelem tart, menjen el hétköznap is a templomba, legalább hetente néhányszor, és így gyakrabban áldozzon. Ezzel egyre több ereje lesz ebben a leküzdhetetlennek látszó harcban.
Kedves Lelkiatya! Írja valahol a Biblia, hogy aki vértanú halált hal az egyből, automatikusan üdvözül, vagy ezt "csak" a katolikus egyház tanítja?
Erről nem tudok a Bibliában, ez az Egyház tanítása, de az emberi logika alapján természetes is. Ha valaki Krisztusért adja az életét, az egyértelműen Krisztus mellett döntött végérvényesen, hiszen már "nincs módja" visszavonni. Ahogyan korábban az öngyilkosokról azt hitték, ők kérlelhetetlenül a pokolba jutnak, ugyanis életük utolsó tette egy gyilkosság, amelyet - sikeresség esetén - nincs módjuk megbánni. Ma ezt már nem mondjuk, nem tanítja az egyház, mert az öngyilkos ember pszichés állapotáról jóval többet tudunk, illetve arról is, hogy a fizikai halál beállta után az embernek még lehet lehetősége a megbánásra. Ennek mintjára mondhatjuk, hogy aki az életét odaadja Krisztusért, az - még ha esetleg korábban bűnös életet élt is -, az utolsó, végérvényes döntése Krisztus mellett szól. Az üdvösségünk ugyanis nem az életünk mérlege, hanem az utolsó döntésünk eredménye. Csak hozzá kell tennünk, hogy az utolsó döntésünk viszont mégiscsak az életünk következménye. Ezért kell Istenhez hűséges életet élnünk, hogy az utolsó döntésünk egészen biztosan őmellette szóljon.
Tisztelt Lelkiatya! Most csinálom a jogsit már vezetni járok. Egyszerűen félek vezetni félek mindentől az autotol oktatotol. Gyerekkori álmom hogy vezessék sőt 3 gyerekem van és a férjemnek sincs jogsija.Ugy gondolom talán az ördög adja belém ezt az érzést hogy féljek és hagyam abba! Szerintem ha az Úr nem akarna nem segített volna a kresz és az elsősegély vizsgaba. Kérem adjon valami motivációs igét amit mondhatok magamba ha megyek vezetni és erőt ad???
Két zsoltársort is tudok javasolni, majdnem ugyanaz a kettő, de azért van eltérés. Amelyik jobban Önhöz közel áll, azt használja úgy, mint a Jézus-imát. Tehát az adott sort gyakran mondogassa egymás után sokszor. Ne csak akkor, amikor beül a kocsiba vagy találkozik az oktatójával, hanem más helyzetekben is. Szokjék hozzá a lelke, hogy ez a Szentlélektől ihletett sor ott lüktet az elméjében, a szívében! Zsolt 55,12: Istenben bízom, nem félek, ember mit árthat nekem? Zsolt 118,6: Velem van az Úr, nem félek, ember mit árthat nekem?
Kedves Lelkiatya! Mindig kíváncsi voltam hogy a Görögkatolikusok Keleti Keresztények révén elismernek 1054 utáni Ortodox szenteket? vagy csak a Katolikus szenteket? Köszönöm válaszát! :)
Igen, hála Istennek, az ortodox szenteket mi is tisztelhetjük és tiszteljük is. Sokat kaphatunk tőlük, rajtuk keresztül is. Ők is tisztelhetnék a Katolikus Egyház második évezredének szentjeit, de ez, sajnos kevésbé jellemző. Ám nem példa nélküli. Nagyon sok ortodox pap és hívő tiszteli például Szent Ferencet vagy Szent Charbel atyát. Ez is az egység felé vezető út lehet, ha ebben is törekszünk az egységre, egymás elfogadására.
Kedves Lelkiatya! Fiatal, 23 éves nő vagyok. 5 éve élek kapcsolatban, ebből 2 eve együtt is elek az elettarsammal. Vasárnap óta nem beszéltünk, folyamatosan féltékenység uralja a hangulatot. Az öcsém barátjára féltékeny jelenleg, mert beszélgettem vele a testvérem születésnapján. Azóta csendélet büntet, nagyon csúnya dolgokat vág a fejemhez. A mai nap ez kibukott belőlem és elkezdtem sírni, hogy külön alszik tőlem majd bejott a szobába és durva szavakkal illetett továbbá hogy miért nem tudok csendben sírni... Nagyon fáj a szívem, és habár tudnám mi a helyes lépés egyszerűen félek megtenni. Szeretnék kérni egy imát, hogy valamilyen úton módon rendeződjon ez a helyzet... előre is köszönöm!
Ha tudja a helyes lépést, ne féljen megtenni! Nem kizárt, hogy erre az élettársa is már vár, csak neki sincs bátorsága lépni, s ilyen botor módon próbálja előidézni. De bármit is reagál, egyszerűen nincs joga megalázni Önt. Persze, senkinek senkit. Imádkozzék, kérjen erőt, és lépjen! Én is imádkozom Önökért.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya! Napjainkban egyre gyakrabban szenteltetünk becsomagolt szentelni valókat (pl. pászkaszenteléskorvagy kegytárgyak megszentelésekor). Nem mindig könnyű a csomagolásokat összeszedni és elégetni. az jutott eszembe, hogy talán jó lenne, ha erre jogosult Atyák a szentelési imába belefoglalnának valami olyasmit, hogy a Mindenható Isten adja meg a kegyelmet, hogy a csomagolásokat szemétbe tévén óvhassuk teremtett világunkat, vagy szelektív gyűjtőbe juttatván, Isten akarata szerint hasznosulhasson újra. És most szeretném, ha megengedné Lelkiatya, hogy tovább menjek eggyel: Vanna morzsálódó szentelmények: főleg a gyógynövények, de a barkával és a húsvéti eledelekkel, vagy a proszforával is előfordulhat. Ezeknek véletlenül elhulló morzsáira is kérni kellene Isten gondviselő kegyelmét és magbocsátását. Köszönöm szépen a lehetőséget, hogy megírhattam ezt a javaslatomat. Szeretettel: Gábor
Kedves Gábor! Ha nem is mondunk ezekre külön áldást, megfelelő bánásmódot nekünk kell megtalálnunk. Az én javaslataim inkább a következők. Lehetőleg ne csomagolt dolgokat áldassunk meg. Hacsak lehet, a szenteltvíz vagy a pap áldása magát az anyagot, a megáldandó tárgyat érintse, ne pedig a csomagoló anyagot. Ha ez nem oldható meg, akkor a csomagolás nincs megáldva. Egészen másként kell tekintenünk a megáldott tárgyra, mint azokra, amelyekre szándék nélkült hullt a szentelt víz, vagy éppen a közelben voltak az áldás pillanatában. Ha egy asztalra teszünk megáldandó dolgokat, akkor az asztalt nem áldjuk meg, csak azokat a tárgyakat, melyekre az áldás irányult. Mindazonáltal helyes az ilyen tárgyakat szintén bizonyos tisztelettel kezelni - amire Ön is utal -, de azért nem kell megáldottnak, megszenteltnek tekintenünk. Hogy ezekre külön megfogalmazott áldás volna szükséges? Nem úgy látom, hogy ez volna a helyes megoldás. Mi, emberek kezeljük megfelelően ezeket az anyagokat. A megszentelt anyagok maradékával, morzsáival kicsit más a helyzet. Azok valóban meg vannak szentelve. Ügyeljünk arra, hogy ezek méltó módon és helyen visszakerüljenek a természetbe.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy ha az atya egyenlő apa, akkor miért tarthatatlan hogy egy atya pótapa? Nem minden atyának a gyülekezet apukájának kell lennie? Különben miért hívják atyának? Régen volt egy ilyen atyám ma meg már mintha az atyák nem akarnának atyák lenni? Régen az atya kedves gyermekemnek hívott ma az atyák a testvérem kifejezést használják... Megszünik az atyaság? Az apa hiány kellős közepén? Ez is a második Vatikáni zsinat miatt van? Gemgirl
Az atyákra helyes úgy tekintenünk, mint atyára. De azért ez a kortól is függ némiképp. EGy idősebb papra könnyebben tudunk úgy tekinteni, mint atyára. A fiatalt is így szoktuk szólítani, hiszen az egyházban legfőbb feladatuk, hogy az Atya Isten szeretetét és isteni erejét közvetítsék. Mégis szerepet kap az emberi érzékelés is. Pl a nálam fiatalabb pap biztosan nem fog engem "gyermekem"-nek szólítani. Még ha én azt is mondom neki: XY atya. Nem kizárt, hogy amíg Ön akár csak néhány évvel is fiatalobb volt, könnyebben hívta az idősebb atya "gyermekem"-nek. Felnőtté, egyre korosabbá válván ezt már nem várhatja el annyira. A pótapa szerep lehet jó is, de lehet félrevezető is. Jó, ha a fölszentelt papok elfogadják ezt a szerepet, hogy atyának szólítsák őket, ők pedig atyai szeretettel forduljanak a hívek felé. De lássuk be, ez hozhat torzulást a papban is, és egyes hívekben is. Ez utóbbi azért rossz, mert az apa hiányának, az abból származó sérüléseknek nem teljes és végső feloldását adja, csak pótmegoldást, amelyből mindenképpen tovább kell lépni.
Sokat gondolkodtam azon, hogy Júdás története egyike a Biblia azon részeinek, amelyek a legtöbbet segítenek nekem a keresztény életemben. Nem arra gondolok, hogy az árulást jó dolognak tartom, nem erről van szó. Jézus Júdás iránti szeretete az, ami sokat segít nekem több okból kifolyólag. Ezek röviden a következők: 1. Sajnos éveken át küzdöttem azzal, hogy nem tudtam teljesen elhinni, hogy Jézus szeret, mert a Sátán hazudott nekem mindenfélét, hogy bizonyos körülmények között Jézus nem szeret vagy hogy a szeretete nem feltétel nélküli hanem ha ilyen vagy olyan vagyok, akkor nem szeret. Már megszabadultam ettől egy személyes lelki beszélgetés után, de amíg ez nem sikerült, addig az tartotta bennem a lelket, hogy ha Jézus Júdást is szerette, akkor biztos engem is. Azokban az időkben rengeteget segített nekem Jézus Júdás iránti szeretete. 2. Az az igazság, hogy minél jobban megszerettem Jézust, annál jobban igyekeztem hozzá hasonló lenne és annál jobban szerettem másokat. Mivel Jézus szerette Júdást is, mint mindenki mást, ezért én is megszerettem Júdást, nincs bennem semmi utálat és ítélkezés iránta. Persze elítélem az árulást, de közben valahogy mégis tudok rá szeretettel gondolni. Ez segít nekem abban, hogy mindenkit szeressek. PhD-hallgatóként Júdással is foglalkoztam, mert részben a Bibliához kapcsolódik a témám, csak nem vagyok teológus és olvastam, hogy Júdás sokszor jelenik meg úgy, mint a bűnös ember megtestesítője, szokták így értelmezni. Egy kicsit én is így fogom fel és úgy éreztem, ha Júdásra tudok valamiféle szeretettel gondolni, rá, aki a legbűnösebbnek van sokszor kikiáltva, akkor mindenki felé menni fog ez. És tényleg segít. Amikor látom mások bűneit, jönne a kísértés, hogy ítélkezzek vagy haragudjak, akkor szoktam arra gondolni, hogy Jézus Júdást is szerette, pedig elárulta és ez segít szeretnem mindenkit. 3. Személyes emlékeket is idéz bennem Júdás története, mert régebben engem is árultak el anyagi haszon miatt (nem elvették a pénzem hanem rosszat tettek velem és hazudtak nekem és így pénzhez jutottak, de most nem részletezem), hozzám közel álló személyek, akikről nem is gondoltam volna én sem és mások sem. Szóval Jézus Júdás iránti szeretete inspirált arra is, hogy esetleg imádkozzak azokért akik régen velem tettek hasonlót és rájuk is nézzek úgy, ahogy Jézus néz rájuk. 4. Bár Jézus tudta, hogy Júdás el fogja árulni, mégsem küldte el a köreiből, mégis ott lehetett mellette évekig, őt is tanította, az utolsó vacsorán is ott volt vele, biztosan nem bánt vele kevesebb szeretettel mint másokkal. Mindez erősítette bennem azt, hogy nekem is alázatosnak kell lennem, nem szabad magamról túl sokat gondolnom, magamat másoknál jobbnak tartanom, másokat lenéznem, hiszen ha a tökéletes Isten fia szeretettel bánt azzal, aki elárulta, akkor nekem, aki bűnös természettel születtem, mennyivel inkább kell szeretettel bánni másokkal és nekik szolgálni. A 4 pont közül kettő lehet részben hasonló. Azt szerettem volna megkérdezni, hogy ezek az érzések, következtetések elfogadhatóak-e, jöhetnek-e Istentől vagy az kizárt dolog, hogy Isten Júdást használja fel arra, hogy nekem segítsen? Sokan nem szeretik, elítélik, tényleg rosszat tett, de valamiért nekem ez a bibliai történet többet segített a saját keresztény életem javításán, mintha szentekről olvasgattam volna. Mindenki más, mindenkinek más segíthet, nekem ez segített nagyon sokat. Nem arra utaltam, hogy Júdást a többiek felé emelném, mert nyilván nem. Remélem azért érti, mire gondoltam a levelemben.
Nagyrészt elfogadható és helyeselhető az, amit ír. Én mégis másként fogalmaznék. Ha jól értem, Ön valójában abból merít erőt, ahogyan Jézus Judással bánt, ahogyan vele viseltetett. Ez teljesen hiteles. Ezt fontos fölismerni. Ahogy Jézus még Júdást sem küldte el maga mellől, ahogyan vele is barátságos maradt, ez fontos fölismerés arra vonatkozóan, hogy akkor engem sem taszít el magától, engem is szerethet, noha bűneimmel sokszor megbántom őt. Ez így tehát minden részletében helyes, és Júdás példájából nagyon sok fontos dolgot megtanulhatunk. Azonban, hogy Júdást emiatt szeretni kellene, vagy Ön helyesen teszi-e, hogy szereti, ezt én rossz kérdésföltevésnek tartom. Júdás iránt nem tartozunk szeretettel. Mert nincs jelentősége, hogy a régen élt emberhöz hogyan viszonyulunk. A szenteket nem azért tiszteljük, mert szép dolgokat vittek végbe, hanem fölismerjük bennük Isten hatalmas erejét és szeretetét. Az más dolog, ha volna közelemben egy olyan ember, mint Júdás, akkor őt kellene-e szeretnem. Itt a válasz egyértelműen igen. Bár szabad beszélni egy ilyen helyzet nehézségéről is. Viszont annak már nincs jelentősége, hogy a 2000 éve meghalt embert szeressük. Ez egyáltalán nem életszerű. Tehát egy kicsi helyreigazítással adok Önnek igazat. Igen, Júdás példájából nagyon sokat tanulhatunk, ez nagyon helyes irány. De Júdáshoz való viszonyunknak nincs jelentősége, arra nem érdemes gondolatot vesztegetni.
Kedves Lelkiatya! Hogyan lehet feloldani azt a dilemmát, hogy az egyházi vezetők olykor súlyos bűnökbe keverednek? Vezetők alatt nem csak a konkrét vezetőket értem, hanem atyákat, kántorokat - akikről úgy gondolnánk, egy lépéssel közelebb vannak Istenhez, és öntudatlanul is felnéznénk rájuk. A dilemma pedig, hogy emiatt lanyhul a templomba járási kedvem. Hogyan lehet a korrupt/abúzust elkövető atyák "mögé" látni, és meglátni az Istent, az egyházat? Olyan, mintha beszennyeznék az egészet. Bizonyára csúnyán ítélkezem. Mégis elkeserít: a Hilarion atyáról szóló friss hírek, a görögkatolikus egyházban szolgálatot teljesítő atyáról szóló régebbi hír. És az is: úgy éreztem az ügy kapcsán kiadott nyilatkozatból, hogy az egyház (az én egyházam, a görögkatolikus) mintegy eltartotta magától ezt az ügyet. Mintha nem lett volna benne felelőssége. Erről írtam is egyszer, de nem kaptam választ. Lehet, tényleg azoknak van igazuk, akik azt mondják, hogy nem kell ahhoz templomba járni, hogy tartsuk Istennel a kapcsolatot.
Ne várjuk el az egyházi emberektől (püspökök, papok, hitoktatók, kántorok), hogy hibátlanok és bűntelenek legyenek! Ha egy lépéssel közelebb vannak Istenhöz, akkor ez azt is jelenti, hogy egy fokkal jobban ki vannak téve az ördög támadásainak is. Viszont az is egyértelműen az ördög kísértése, ha ezek láttán arra késztet, hogy ne menjünk el a templomba. Isten elfogad minket, bűnös papokat, és fölhasznál a legmagasztosabb feladatokra is. Akkor hinnünk kell, hogy bűneink ellenére ő képes rajtunk keresztül kegyelmet közvetíteni. Ennek cáfolatáról akar meggyőzni minket a kísértő. Ne higgyünk neki!
Kedves Lelkiatya! Hálásan köszönöm, hogy válaszolt a levelemre. Azt hiszem ez isteni gondviselés volt, mert pont ma lett megint aktuális a köztem és anyukám közti hitbéli különbség. Amiről írtam. Megpróbálom megfogadni a tanácsát. Hozzáadódik a helyzethez, hogy azért fáj ennyire, hogy édesanyám nem éli meg annyira a hitét, vagyis szerintem nem úgy, ahogy Jézus igazán szeretné, mert 4 évvel ezelőtt egy családtag halála miatt kerültem vissza Jézushoz. Akkor nekem borzalmas depresszióm volt, aludni nem tudtam éjszaka, vagy mert nem tudtam feldolgozni, hogy édesapámból por lesz vagy mert féltem a túlvilági rossz dolgoktól amikre a Jézus felé vezető úton bukkantam, szuicid gondolataim voltak, nem láttam az életem értelmét és ezt anyukám előtt se rejtettem el. Édesapám hunyt el akkor betegségek következtében, illetve hirtelen rosszullét miatt. Azért fáj az egész, mert engem Jézus húzott ki engem a szenvedésből. Nem a(z akkori) párkapcsolatom (amiatt sok szenvedésem is volt sajnos, még ha jó is volt), nem a rokonok, nem az édesanyám hanem Jézus. Mások is próbáltak segíteni, de mivel egy atyát leszámítva senki nem erről az oldalról közelítette meg a témát, ezért igazi segítség egyik sem volt. Nem rosszindulatból, de eszembe jut, hogy ha nincs Jézus (vagy nem "találkozok" vele újra) és a segítsége meg a hatalmas kegyelme, a türelme, a megbocsátása, ő maga, akkor most ki tudja mi lenne velem. Lehet egy pszichiátrián kezelnének vagy otthon ülnék minden nap depressziósan és éjszaka pedig nem tudnék aludni. Nem akarok senki felett ítélkezni, de úgy érzem, édesanyámnak inkább hálásnak kellene lennie Jézusnak és ha kellene, azt is el kellene fogadnia ha apáca akarnék lenni (nincs ilyen tervem), mindent el kellene fogadnia amit Jézusért teszek, soha nem kellene egy szót se szólnia vagy nem kellett volna ha imádkozok, szentségimádásra megyek, segítek a szegényeken ahogy Jézus tanította, ha az egész hátralévő életem Jézusnak akarnám szentelni, akkor is el kellene fogadnia minden rossz szó nélkül, mert Jézus nélkül nem lennék már neki vagy borzalmas állapotban lennék. És nemhogy ez nem történik meg, hogy támogatna vagy megértően elfogadná, hanem még volt, hogy kaptam is rossz megjegyzést vagy nem értette. Most már megértőbb, de még így is nagy különbségek vannak. Egy anya annyira tud örülni ha a földi életben valaki segít a gyerekének, ha vannak barátai, ha valaki segíti a karrierjét, ha van egy házastársa aki szereti és fáj nekem, hogy Jézus mintha nem érne annyit mint ezek. Ma már mérgemben azt mondtam anyukámnak, Jézus neki nem fontos, a legkevésbé fontos, ő erre azt mondta, ez nem igaz, mondtam neki, úgy néz ki. Meg szokta mondani, hogy aggasztja, hogy már csak ő van nekem, hogy édesapám nincs, testvérem nincs, férjem (párom) nincs. Ezt meg is tudom érteni, de azért valami engem is bánt. Sokszor mondta régebben, hogy úgy szeretné ha lenne egy férjem, aki szeret, becsül, értékel, vigyáz rám. Őszinte leszek, a szívem csak Jézusra vágyik, nem férjre. A szívem őt szereti, hozzá akar tartozni, teljesen csak hozzá. Jézus személyében olyan "vőlegényem" lenne, aki egyszer már odaadta értem az életét, vállalt értem egy kínfájdalmakkal járó szenvedést és később pedig megmentett a lelki szenvedésemből, egy olyan állapotból, ami akár vezethetett volna súlyos dolgokhoz is, szerintem édesanyámnak minden oka meglenne, hogy ezért is hálás legyen és örüljön. Ha ezer férfi akarna itt randizni velem, akkor is Jézust választanám, visszavonhatatlanul megszerette a szívem, neki szeretném adni a lehető legtöbb időmet, inkább őt tenni a középpontba párkapcsolatok helyett és akkor is neki szeretném szánni magam ha ő sose fog eljegyezni, feleségül venni. Fájt nekem, hogy Jézus nem fontosabb anyukámnak. Nekem minden földi dolognál, karriernél, fizetésnél, házasságnál, mindennél fontosabb. Csak azért mondtam ezt el, hogy érthető legyen, miért különösen fájdalmas ez nekem. Tudom, türelmesnek kell lennem másokkal és megértőnek kell lennem, de vannak nehéz pillanataim minden igyekezetem ellenére. Ha már mindezt leírtam, hadd kérdezzem meg, ugye nem baj az ha én Jézust ennyire szeretem? Tudom, hogy ő a mennyben van és én meg itt vagyok, de ez a helyzet. Sajnos azon is hajlamos vagyok összeveszni anyukámmal, hogy ő sok mindent máshogy lát, aminek szerintem az az oka, hogy én jobban hiszek. Anyukám sokkal jobban aggódik a jövőmért. Én is gondolok a jövőre, de ő sokkal jobban aggódik. Én eleve azért vagyok kevésbé ideges, mert hiszek az ima erejében, bízom Istenben, Isten akaratában, hogy meghallgat. Most PhD-s vagyok, az egyetemen, ezzel most le is buktattam magam, mert korábban írtam már önnek a PhD és a témavezetőm és munkakeresés kapcsán. Jelenleg az ösztöndíjam a bevételem, illetve alkalmi bevételeim voltak. Fordító szakon tanultam és, nem tudom írtam-e már, de azt tervezem, hogy mielőtt valamilyen cégnél munkába állnék PhD után, előbb azt nézem meg, hogy fordítóként mennyi esélyem lenne elhelyezkedni, mennyi megbízásom lenne ha vállalnék fordításokat, hogy alakulna az egész. Ezt már eddig is terveztem, csak az utóbbi hónapokban ez nem jött össze, mert másra kellett az idő, az egyetemen nagyon feltorlódtak a dolgok saját hibámon kívül. Ha fordítással foglalkoznék, több szabadidőm lenne vagy rugalmasabb időbeosztásom lenne mintha egy cégnél dolgoznék valamilyen munkakörben és így több időm maradna Jézusra, akit szeretek. Az imára, a szentségimádásra, a szegények segítésére, mindenféle dolgokra, amiket a hitem és a szeretetem miatt tennék. Tudom, hogy boldogtalan lennék ha ezekre nem lenne rendszeresen időm és szerintem Jézus is örülne ennek. Anyukámnak ezzel kapcsolatban is néha kétségei vannak, de én ezt is máshogy fogom fel, mert szerintem ha ez Isten akarata számomra, hogy maradjon több időm mindezeket megtenni Jézusért, akkor úgyis megadja nekem és sikerül. Ha pedig nem, akkor nem. Akkor azt fogom elfogadni. Nem vagyok teljesen biztos mindenben és nem akarom elbízni magam, de én édesanyámmal szemben jobban bízok az imában és a hitemben, ő kevésbé. Meg persze vele ellentétben én annyira szeretem Jézust, hogy boldogtalan lennék ha úgy kellene élnem, hogy nem szánhatok elég időt rá. Ön szerint jó úton járok? Nem baj, hogy olyan vagyok, amilyen? A környezetemben nincs ilyen ember, aki ennyire mindent megtenne Jézusért és ennyire oda akarja neki adni a lehető legtöbb idejét, ennyire szeretne neki megfelelni, ezt az összes dolgot megtenné neki, amit én. A világon biztos nem vagyok egyedül, de tényleg nem ismerek még egy ilyen embert, mert a keresztények sem ilyenek, akiket ismerek. Azért bízom benne, hogy nincs velem baj emiatt, hogy Jézus nem ellenzi ezt. Néha már kételkedek, hogy jó-e, hogy ilyen vagyok és így szeretem azt, akit szeretek.
Az biztos, hogy jó, hogy szereti, nagyon szereti Jézust. Az viszont nem jó, hogy ezt mástól, például az édesanyjától is elvárná. Alapvetően az is hibás, hogy másokhoz hasonlítja önmagát, az életét, a tetteit. Ez mindig félrevezeti az embert. Ez az, amitől Önnek szabadulnia kellene. Mert amíg ebben van, addig a Jézus iránti szeretete is viszonylagos marad. Állandóan párosul azzal, hogy Ön hogyan szereti Jézust és más hogyan (nem). Amíg ettől nem tud szabadulni, addig a Jézus iránti szeretetébe nagyon erősen belevegyül ez a helytelen önértékelés. Persze, el kell, hogy mondjam, nem lesz ez ám olyan egyszerű. Hosszú, éveken át tartó lelki munkára van szükség, hogy valamelyest tisztuljon ez a szemlélete. Az nagyon jó, hogy szereti Jézust. De még sokat kell alakulnia, hogy ne csak nagyon, hanem helyesen is szeresse őt.
    ... 39 40 41 42 43 
44
  45 46 47 48 49 ...