Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenkilenc meg nyolc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Milyen körülmények között nem szabad áldoznom, ha pornót néztem és/vagy önkielégítést végeztem (szentségi házasságban élek, de ez mégis folyamatos probléma számomra)? Próbálok küzdeni ellene (hol jobban, hol kevésbé), de folyton visszacsúszom. Ilyenkor nem merek menni áldozni, amíg meg nem gyóntam (egyetemista koromban egy lelki vezetőm azt mondta, hogy ilyenkor mindig menjek el gyónni), mert nem akarok szentségtörést elkövetni. Ez persze azzal is jár, hogy ilyenkor az első elbukás és a gyónás közötti időben "felhalmozódnak" a további bukások... Mit tanácsol, hogy kezeljem ezt? Válaszát előre is köszönöm!
Javaslom, hogy kezdjen egy nagy gyógyuló folyamatba, egy megtisztuló munkába. Fölismerte, hogy ezzel a jelenséggel meg van fertőzve a lelke, szinte függővé vált. A feleségével vagy egy lelki atyával, vagy mindkettővel beszélje meg, hogy szeretne ettől szabadulni. Fontos a külső személy bevonása, mert amíg csak rejtett folyamatról van szó, addig szinte remény sincs a gyógyulásra. Szóval, valakivel ossza meg, hogy szeretne szabadulni és belekezd ebbe a munkába. Eleinte gyónjon sokkal gyakrabban. De nem az egyes bukások után, mindig csak azokhoz mérten. Akkor a bűne volna az irányító a lelkiéletben. Ez így nem jó. Inkább állapítson meg egy gyakori gyónási időszakot. Az elején lehet akár hetente, később lehet ritkítani, lehet kéthetente, havonta. Szóval a gyakori gyónásával együtt minél gyakrabban áldozzon is. Nem igaz az, hogy nem mehetne áldozni, ha beleesett ebbe a bűnbe. Főként, ha küzd ellene, akkor szó sincs arról, hogy ez halálos bűn volna. Szóval, bukás után is menjen áldozni, hiszen ez gyógyszer is, erőt ad a küzdelemben. Nem jutalom cukorka, amit akkor kap az ember, ha jól viselkedett. Ez egy meglehetősen elterjedt, de rossz megközelítés. Szóval, gyónjon, áldozzon rendszeresen. Ismeri önmagát, hogy milyen elterelő magatartással tudja távol tartani ezeket a képeket, gondolatokat, ezeket erősítse föl magában. Mindehhöz kérje a Szentlélek segítségét, megerősítését. Meglátja, sikerülni fog.
Kedves Lelkiatya! Ha Isten nem változik, akkor hogyan jutottunk el a szemet szemérttől a tartsd oda a másik orcádat is-ig?
Fokozatosan. Isten bölcs pedagógiával tanít. Figyelembe veszi az emberi befogadó képességet, arra épít, amiben az ember él, hogy onnan vezesse okosan tovább. Amikor a "szemet szemért" parancs megfogalmazódott, az már önmagában egy jelentős előrelépést jelentett, ugyanis határt szabott a bosszúnak. Jóval korábban még arról olvasunk, hogy Lámek ezzel dicsekszik a feleségeinek: "Embert ölök, ha megsebez, gyermeket is, ha megüt. Ha hétszeres a bosszú Kainért, hetvenhétszeres az Lámekért." (Ter 4,24). A többszörös bosszú akkoriban az erőt jelentette. Ehhöz képest az az előírás, hogy csak annyit követeljen a bosszúálló, mint amekkora sérelem érte (szemet szemért, fogat fogért), már sokkal közelebb áll az igazsághoz. Ahhoz is évszázadoknak kellett eltelnie, hogy ez a gyengeségnek tűnő alapállás elfogadottá váljék a választott nép körében, ahol a környezet még mindig a többszörös bosszút tartotta az erő jelének. Jézus föllépése: "ha megütik az arcodat, tartsd oda a másikat is" megint egy óriási ugrás az erkölcsi érzékben. Kétezer év még nem volt elég, hogy ezt természetes igazságnak tudjuk elfogadni. De azért Krisztus óta már sokat fejlődtünk ezen a téren. Mindig voltak szentek, akik ezt komolyan vették, magukévá tették. Ez a folyamat tehát nem Isten változása, parancsainak módosítása, hanem az emberi tudás, képesség, környezet, kultúra figyelembe vétele.
Kedves Lelkiatya! A Magyar Katolikus Lexikon ezt írja az önkielégítésről (http://lexikon.katolikus.hu/%C3%96/%C3%B6nkiel%C3%A9g%C3%ADt%C3%A9s.html): "önkielégítés, önfertőzés (lat. masturbatio, ipsatio): a nemi szervek szándékos izgatása nemi öröm szerzése céljából, halálos bűn a ?természetes erkölcsi törvény és a ?hatodik parancsolat ellen." Ezzel szemben azt írja Papp Miklós atya, hogy súlyosan rendetlen cselekedet, de nem halálos bűn: https://777blog.hu/2019/01/29/a-papp-valaszol-maszturbacio-oszovetsegi-eroszak-jo-gyonas/. Most már teljesen el vagyok bizonytalanodva.
Az Egyház hivatalos erkölcsi tanításának a forrása a Katekizmus. Nem lexikonok és nem teológusok. Az egyház hivatalos tanításához kell igazítania a lelkiismeretét a gyóntatónak és a gyónónak is, nem kell pápábbnak lenni a pápánál. Így pl. a maszturbáció témájánál a hivatalos tanításban nem találjuk, hogy halálos bűn lenne ? senkinek nem áll jogában ezt szigorúbban tanítani. De pl. a házasság előtti teljes szexuális kapcsolatot súlyos bűnnek tartja az egyház (azzal nem is járulhatunk Eucharisztiához), így azt senki sem veheti lazábban, sem a gyóntató, sem a gyónó. A józan ész is tudja, hogy a halálos bűn tényleg a legrettenetesebb bűnöknek van fenntartva, ahol súlyos gonoszság és súlyos ártás forog fenn (pl. népirtás, nemi erőszak). A maszturbációnál a szív teljes, gonosz szemberfordulását Istennel nem vélelmezzük, és a tett következménye sem halálosan ártalmas. Nem kellene dramatizálni, ahol az egyház nem dramatizál, és nem kellene lazítani, ahol az egyház nem lazít. Természetesen nem nevezi az egyház ártalmatlannak, ?súlyos rendetlenségnek? nevezi, amivel meg kell küzdeni. 2352 Az önfertőzés (lat. masturbatio) a nemi szervek szándékos izgatása nemi öröm szerzése céljából. "Mind az egyházi Tanítóhivatal -- a hagyomány állandó folyamatában -, mind a hívők erkölcsi érzéke bizonytalankodások nélkül állítja, hogy az önfertőzés önmagában és súlyosan rendetlen cselekedet." "Bármi legyen is a motívuma, a szexuális képesség szándékos használata a normális házastársi kapcsolaton kívül lényegében mond ellent rendeltetésének." Ilyen esetben a szexuális élvezetet, melynek "az erkölcsi rend szerint az igazi szerelem, a teljes, kölcsönös odaadás és az emberi élet továbbadása összefüggésében kell megvalósulnia, az e rend által megkövetelt szexuális kapcsolaton kívül keresik". [101] (Fölöttéb furcsa, hogy a katolikus lexikon szó szerint idézi a katekizmus tanítását, csak elé biggyeszti, hogy halálos bűn. Teljesen jogtalanul tesz bele olyat, amit az egyház tudatosan kihagy.) Ahhoz, hogy a személyek erkölcsi felelősségéről helyes ítéletet alkothassunk és a lelkipásztorkodásnak irányt mutathassunk, figyelembe kell venni az érzelmi éretlenséget, a szerzett szokások erejét, a szorongásos állapotot és egyéb pszichikai vagy társadalmi tényezőt, amelyek enyhíthetik, talán a minimumra is csökkenthetik az erkölcsi bűnösséget.
Kedves Lelkiatya! Nem mostanában már pár hete egy édesanya bátorítást kért Öntől aki szülés előtt áll! Nem tudom, hogy hány hetes kismama,de ha esetleg már megszült más szülésre váró anyukával is szeretném megosztani a tapasztalataimat! Segíteni vele ,ha tudok!! Nekem a jó Isten négy gyermeket is adott,minden szülés más élmény volt,testileg,lelkileg egyaránt. A negyedik legfrisebb szülésemről szeretném elmesélni neki( k) ,hogy miként segített meg Isten. Minden egyes fájásomnál odafigyeltem a légzésemre,próbáltam nem a fájdalom erősségére összpontosítani,minden egyes erősödő fájásnál magamban azt mondtam Istenem vigyél át gyorsan ezen ,a te dicsőségedre!( Délután 4 kor kezdett kicsit fájni a hasam ,enyhén vérezni( tágulási vérzés) kb fél hétig nagyon semmi nem történt.De rám rám figyeltek,mivel vérhígítót nemrég adtam be!Este fél 8 kor már kezdtek beállni a fájások 2 percekre,erősödni ,negyed 9 kor elfolyt a magzatvíz,akkor is mondogattam a fent írtakat,nagyon érdekes élmény volt,mert utána nagyon gyorsan felgyorsult minden miután ezt kértem ,hogy gyorsan vigyél át ezen Istenem, ja és közben elképzeltem ahogy Jézus a karjaiban fog, és visz, segít, és tényleg már csak azt vettem észre ,hogy fél kilenckor megszületett a kisfiunk! Trombózisra való hajlam miatt vérhígítót kellett használnom,amit itthon fél 3 kor adtam be,a kórházban nem mertek beavatkozni burkot repeszteni, attól tartva nehogy gyorsan történjen bármi,mert a szülésznő attól tartott nehogy mivel nemrég szúrtam magam pár órája,nehogy nagyon erősen vérezzek. Orvosilag ők nem gyorsítottak semmin,de minden rendben volt Istennek hála. És tudom ,hogy tudja a jó Isten ,hogy nagyon hálás vagyok ezért a szép szülés élményért. Mert ezt viseltem a legjobban is! Kismamaként imádkoztam Szűz anyához, és Szent Dominikhoz. És Isten tényleg minden imám meghallgatott,és szép szüléssel ajándékozott meg.Mindegyiknél egyébként,de az utóbbi volt a legkülönlegesebb. Minden jót kívánok minden szülés előtt álló anyukának. Isten örül,ha bízunk benne...
Köszönjük szépen ezeket a megerősítő gondolatokat.
Kedves Lelkiatya! Az önkielégítéssel szenvedőknek üzenem (látom sokan vannak) : le lehet győzni, de a magunk erejével nem sikerül, egyedül az Úr kegyelméből lehet győzelem. Sokat kell imádkozni, legalább hetente áldozni,nagyon szeretni az Urat, enélkül újra és újra elbukik az ember.
Köszönjük a személyes tanácsot és bíztatást.
Kedves Lelkiatya! Vallását gyakorló, 30 éves férfi vagyok. Sajnos még nem volt hosszabb távú kapcsolatom. Vágyom rá, de az az érzésem, hogy nem vagyok rá alkalmas, nem ütöm meg a mércét a szebbik nemnél. Mindeddig megtartottam a testi tisztaságot, de félek napról napra egyre nagyobb a kísértés, sodródom a paráznaság bűne felé. Mindemellett félek, hogy kapcsolat nélkül kimaradok ebből az "élményből". Tanácstalannak érzem magam, segítséget szeretnék kérni. Hálás köszönet. Isten áldja!
Az biztos, hogy a kapcsolat megtalálására kell törekednie, de ezt a szexuális élmény egyáltalán nem befolyásolhatja. Ne azért keressen nőt, hogy ezt megélhesse! Ha ez a rejtett szándék, akkor eleve elrontja a közeledést. Társat keressen, barátot, megértő személyt, akit Ön is szívesen boldoggá tenne. Ebből teljesen hagyja ki a szexualitás kérdését. Hogy lesz-e alkalma megkóstolni ezt a különleges gyönyört, ez valóban a házasságkötéstől függ, mégsem szabad, hogy a társkeresésnek ez legyen a hajtóereje. Küzdjön meg a tisztaságért, mint eddig tette! Ugyanakkor keresse a közösséget - lehetőleg vallási közösséget! Vagy akár kereshet társat a világháló kínálta kapcsolatokon keresztül is. Természetesen itt is javaslom a katolikus társkereső oldalakat. Ismereteim szerint szép kapcsolatok születtek már ezen a fórumon keresztül is.
Kedves Lelkiatya! A testvérem autista és gyakran visz a templomba pörgetőt és a Szent Liturgia alatt használja legtöbbször akkor amikor nagyon feszült. A hívek nem nézik jó szemmel sajnos. Mit tehetünk ekkor! A Szent Liturgiat végző atyát nem zavarja, hogy a testvérem ezt használja..
Nagyon fontos, hogy a testvére ott lehessen a Szent Liturgián. Az a szerencsés helyzet, ha az atya megértő, és el tudja fogadni, ha esetleg zavaró a viselkedése. Erre a híveket is meg kell tanítani. Beszélgetni kell velük, közelebb kerülni egyikhöz-másikhoz, hogy ne idegenként tekintsenek rá, hanem saját családjukba tartozónak érezzék. Esetleg lehet olyen pörgetőt szerkeszteni, ami nem olyan hangos. De a legfontosabb, hogy ott lehessen a testvére minél gyakrabban a Szent Liturgián. Remélem, áldozik is.
Kedves lelkiatya az önkielégítés lehet halálos bűn? Néha luzernek érzem magam, mert mindig vesztek. Mitől lesz egy bűn halálos bűn?
Az értelmetlen cselekedet nemigen tud halálos bűnné válni. "Tudva és akarva szembeszegülni Isten parancsának" nem ez a kategória. Ugyanis a legritkábban fordul elő, hogy Isten elleni szándékkal tesz ilyet az ember. Még ha tudja is, hogy nem kellene, de az érzéki vágyán nem tud uralkodni, s ezért csúszik bele. De ez nem szembeszegülés Istennel. Valójában azért érezzük súlyos bűnnek, mert párosul vele a szemérem, a szégyen érzet. De ennél súlyosabb pl. a szeretet ellen elkövetett bün, és még sok más, melyeket nem érzünk olyan súlyosnak. Persze, nem akarom elbagatelizalni, valóban bűnről van szó, de az esetek legtöbbjében nem halálos bűn.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy van olyan lombik program ami a katolikus egyház is enged? A gyermekem 20 éves immuntranszplantált leukémiából gyógyult és nem lehet gyermeke. Nagyon ki van lelkileg emiatt. Nagyon szeretne gyermeket. Az édesapja is nehezen fogadja el, mert a testvérnek sem lesz gyermeke amiatt mert központi idegrendszeri sérült nem beszélő autista....
A természetes családtervezés egyik nagyon fontos része, hogy ez a módszer a gyermekre vágyók lelkiállapotát is vizsgálja, kezeli, gyógyítja. A lombik-program egyik súlyos hátránya viszont az is, hogy túl hamar technikai megoldást kínál, ahelyett, hogy a meddőség pszichés okait mélyebben vizsgálná, vagy komolyabban foglalkozna a nő vagy a házaspár lelki állapotával. Ha 20 éves a gyermeke, akkor még van ideje bőven, hogy pszichésen fölkészüljön a gyermek fogadására. Persze, ha már házas, akkor természetesen ez is fontos kérdés. De ha például még nem is házas, akkor meg végképp nem kell még ilyen dolgokon gondolkodnia. Ez teljesen félrevinné a szemléletét. Az a tanácsom, hogy élje szépen a mindennapjait, foglalkozzék azzal, amit a napi, jelen események, feladatok elétárnak. Nem csupán az egyes lombik beültetés a bűn, hanem az a hozzáállás, ahogyan ma az orvostudomány ezt kezeli. Olyan területre merészkedik, amit már nem tud kezelni. Ezt az irányt ne tápláljuk, ne kacérkodjunk vele, mert nincs rajta áldás.
Tisztelet Lelkiatya! Azért fordulok Önhöz, mert nem tudom megoldani asszertíven, hogy egy kollégám nagyon hangosan hallgat zenét. Szóltam neki is, a vezetőség is tudja. Nem tudok mit tenni. Tisztelettel, Laura
Kedves Laura! Attól tartok, nem tudok Önnek segíteni. Hogy hogyan tudja ezt megoldani, arra nincs tanácsom. Legföljebb arra, hogy hogyan fogadja lelkileg. Javaslom, hogy imádkozzék ezért a munkatársáért. És hozzon érte áldozatot is. Leginkább azt, hogy elviseli az általa okozott kellemetlenséget. Ne az legyen a célja, hogy a munkatársa magatartását megváltoztatja, hanem, hogy Ön áll másként a dologhoz. A hangos zenét megszeretni nem könnyű, nem is ezt javaslom. Hanem, hogy az így okozott keresztet, ajánlja föl érte, ez hoz majd békét az Ön szívében.
Kedves lelkiatya, a gondolati bűnt hogy lehet megkülönböztetni a kísértéstől? Mit jelent bele egyezni a bűnbe?
Valójában gondolatban egyezünk bele a bűnbe. Az első lépés a gondolati bűn. Igaz, sokszor a kísértésért is felelősek vagyunk, mert olyan gondolati környezetet engedünk meg magunknak, amelyben könnyebben megjelenhet a kísértő gondolat. Tehát, a küzdelemnek már az is része, hogy a környezetet is úgy választom meg, hogy ne jelenhessen meg a kísértés. De ha megjelenik, az még nem bűn. Az első feléje tett gondolati lépés azonban már igen. Lehet, hogy ellenkezni akarok vele, de ha már szóba álltam vele, elindultam lefele. Sokszor a gondolati bűnt a kísértéstől csak egy hajszál választja el, de ha azt a halovány lépést megtettem, ezzel már elindultam a bűn útján.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy az önkielégítés függőség ellen mit lehetne tenni? Onegirl
Kínkeserves, de lehetséges. Egyik fontos tanulsága - ha megengedi, ezzel kezdem -, hogy ezért nem szabad belecsúszni, még az elején kell mindenképpen nyakon csípni. Fiatal, kamasz korban nem tűnik olyan veszedelmesnek, sőt, épp ellenkezőleg, izgalmasnak, roppant vonzónak, kívánatosnak tűnik. Hogy ez bűn, hogy kerülendő, ez az öregek károgásának tűnik, amit nem is kell komolyan venni. Holott az önkielégítésnek egyik legsúlyosabb átka éppen ez, hogy könnyen rögzül, s utána nagyon nehezen tud szabadulni tőle az ember. Azt gondolják sokan, hogy a házasságban, a rendszeres szexuális élet mellett majd ez elmarad, csakhogy ez nincs így. Nagyon káros hatással van a házaséletre is. A házasságon kívüli szexuális életet nem is hozom ide, annak semmi keresnivalója nincs az életünkben. De Önnek is szeretnék válaszolni. Erre is vonatkozik a sokszor hangoztatott igazság, hogy minden a fejben dől el. Ha nem is minden, de sok minden. Az első, hogy valódi elhatározást kell tenni. Tudom, ide eljutni sem könnyű, mert az ember nagyon könnyen be tudja csapni önmagát már ezen a ponton is. Azt mondja ugyan, hogy már szeretne szabadulni, de szívét még mindig fogva tartja a vágy, ami ennek az ellenkezőjét súgja. Szóval, teljes leszámolás a fejben. A másik fontos pillér: teljes bizalom a szívben. Csak Istennel lehet önmagunkat legyőzni. Ennek a hitnek a hiánya is oka lehet, hogy a testi késztetés erősebb, mint az akarat. A hitét kell előbb fölerősíteni, hogy Istennek minden, tehát ez is lehetséges. Nyilván az előző, fejbeni döntéshöz is tőle kell a segítséget kérni. Segíthet még a jövőbe kapaszkodás. Az a normális, kiegyensúlyozott családi élet vár Önre, amiért érdemes minden áldozatot, önlegyőzést vállalni. Gyakorlatibb tanács még az életmódváltás. Új élethelyzet, keményebb munka, magasabb célkitűzés segíthet azon, hogy a hétköznapjait olyan értékes törekvések foglalják el, amelyek nem adnak teret a testi önvígasztalásnak még a gondolatának sem. Szintén gyakorlati jellegű, hogy kapcsolja ezt a küzdelmét egy lelki atyához. Rendszeresen gyónjon, és az elhatározott döntéshöz való hűségében egy külső tanácsadóra is támaszkodjék. Még egy tanács: kérjen imatámogatást valamely szerzetes közösségtől. Én is imádkozom Önért. Mielőbbi szabadulást!
Kedves Lelkiatya! Hiszem, hogy az Úr mindent megad, ami szükséges. Lehet a kicsinyhitűség bűne az, ha mástól megerősítést kérek. Számomra olykor nehéz megérezni és megérteni, hogy - mikor kell közvetlen fordulnom Jézushoz, és mikor az Egyházunk szolgálóihoz? - mi az, ami csak az Úr Jézus és köztem kell maradjon és hogy mi az, amit meg kell osztanom és kivel? - egyáltalán megértheti más azt, amit én szavakkal tudok csak elmondani, de valójában kimondhatatlan és még magam sem fogom fel teljesen? Anna
Kedves Anna! Azt hiszem, itt egyszerre több dologról is van szó. Nyilván vannak olyan dolgok, amit senkivel nem tud megosztani. Ilyenek az Istennel való legszemélyesebb élményei, lehetnek ezek apróságok vagy egészén mély, megrendítő dolgok. Persze, jól esne ezeket is megosztani a hozzánk legközelebb állókkal, akiktől azt reméljük, hogy ezt megértik, de számolni kell azzal, hogy még a szavak is kevesek ahhoz, hogy ezeket mások előtt föltárjuk, úgyhogy sokszor érhet csalódás ilyenkor, hogy nem sikerült megosztani azt, amit szeretnénk. Igen, vannak ilyen egészen személyes dolgok, melyek csak Önre és Istenre tartoznak. Ugyanakkor tanácsot kérni egyátalán nem rossz dolog, sőt, nagyon is ajánlatos. Legjobb, ha van egy lelki atya, egy gyóntató, akivel rendszeresen meg tudja beszélni a gondolatait. De ne túl gyakran! Azt ne várja, hogy egy atya állandóan rendelkezésre álljon. De pl. havonta egyszeri találkozásokkal átbeszélhetik a legfontosabb dolgokat. Van, hogy egy dolgot alaposan át kell gondolnia, másokkal, akikben megbízik, át kell beszélni, aztán pedig saját döntést kell hozni. Ha jól sejtem, most ez tűnik Önnek a legnehezebbnek. Nem menekülhet meg ettől. Kell, hogy legyenek saját döntései. Tanácsom a következő. Alapvetően mindent beszéljen meg Jézussal. Azt is, hogy mit vásároljon, honnan szerezze be, azt is hogy milyen munkát vállaljon el és mit ne, hogy kivel barátkozzék és kivel inkább ne, stb. Szóval az egészen kicsi és egészen nagy dolgokat egyaránt. Mindent. Ha tartja az élő kapcsolatot az Úrral, akkor hosszabb távon ki fog rajzolódni, hogy mi az, amiben kérjen tanácsot, és mi az, amiben nem. Ha élő párbeszédben van az Úrral, akkor a Lélek nagyon sokat fog Önnek segíteni a dolgok megértésében.
Kedves Lelkiatya! Van az a mondás ki mint vet úgy arat! Ezt próbálva forgatni a fejemben azt jelenti, hogy teszel valamit élsz valamilyen módon ( akár bűnben) és azt is aratod,annak az eredményét fogod élni,megtapasztalni.Akár jó,akár rossz.Jól értelmezem? Második gyermekünk keresztelője előtt történt. Anyósom megsértődve mondta,hogy miért megint az én családomból lesz keresztszülő választva,úgy igazságos,ha most a férjem, öccse lenne!! Mondtam lehetne persze ,de ő felnőtt férfi és ti gyermekkorban nem kereszteltettétek meg,nem volt bérmálkozó sem én erről nem tehetek ez nem az én mulasztásom.Ezért ő nem lehet.Ezért nem is került szóba ez a verzió köztem és a férjem közt. Mondtam ha mégis vállalja ,hogy szeretne keresztapa lenni ,és jár hitoktatásra lehet persze!! A végeredmény az lett,hogy vállalta,és járt is a plébániára.Munka mellett!! Megtörtént a keresztelő ,ez már 8 éve ,de semmi nincs,nem jár sűrűn hozzánk,keresztfiával nem igazán törődik,születésnapra mondjuk mindig vesz neki valamit,karácsonyra de ennyi. Ki mint vet úgy arat erre is vonatkozik? Nem volt Isten kapcsolata ,megkeresztelik,de mégsem az szerint él,azóta nős,de egyházi esküvőjük nem is volt,pedig a felesége is keresztanya másnál. Egészségügyi okból a feleségnek nem lehet gyermeke természetes úton,csak lombikkal. Mikor mondtam ,hogy ez a lombik bűn,nem úgy jött át nekik,inkább bántásként.Már mintha harag is lenne,mert Isten nekik nem ad,nekünk meg 4 van. Ez a típusú megkeresztelkedés olyan papír alapú szerintem csak nekik,de nincs mögötte tett,Isten kapcsolat vagy pl szentmisére járás. Azért mert ez ilyen felvett dolog lett,ami kész és azt hiszik ennyi? Mert most úgy jön át nekem ez az egész ,meglett keresztelve mert az anyukája is akarta legyen keresztapa ,de kb ennyi is. Vagy ezután lesz megtérés? Vagy nézzem másként? Isteni ajándék mert a szülők bár elmulasztották ,de az élet úgy adta ,mégis rendezve lett ? Azért is jutott eszembe a vetés aratás ,mert ha valaki szereti Istent követi a parancsait,jár misére. Vagy ennyire esendő az ember nincs ott a szív Istenért? Köszönöm szépen
Hogy felnőtt korban keresztelkedett valaki, attól még lehet nagyon buzgó. Számtalan példa van erre. Sőt, szerintem ez a gyakoribb. Hogy az Ön sógorának a fölkészítése mennyire volt alapos, mennyire volt sikeres, ezt nehéz megállapítani. Képtelenség földeríteni, hogy a fökészítő atyának volt a hanyagsága, vagy a keresztelkedésre készülőnek, hogy nem lett mélyre ható változás a megkeresztelkedésével. Azért az jó, hogy az Ön következetessége eredményeképp mégiscsak meg van keresztelve, az azonban nagyon rossz, hogy ez nem vitte el őt a megtérésig. Annak nem sok értelmét látom, hogy ennek az okát firtassa. Ez a sajnálatos tény, ezt kell elfogadni, illetve innen kell indulni. Mivel az ő keresztsége valamelyeset az Ön késztetésének köszönhető, tekintse ezt további feladatának, hordozza ennek viszonylagos felelősségét, hogy sógora tovább lépjen a keresztény életben. Az okok, az ő felelőssége feletti töprengés helyett egész egyszerűen imádkozzék érte. A rokonsági kapcsolat miatt is van ebben Önnek felelőssége, és a fent említett okok miatt is. Például azt tanácsolom Önnek, hogy a gyermekét, amikor már lehet erről vele beszélgetni, tanítsa meg arra, hogy ő imádkozzék a keresztapjáért. Magyarázza el neki - minden ítélkezéstől mentesen! - hogy az ő keresztapja még nem elég erős a hitben, és mint keresztgyermeke, tehet azért, hogy Istenre találjon. Fordítsa meg a dolgot, és ő imádkozzék a keresztapjáért. Nincsen ebben semmi furcsa. Felelősek vagyunk egymásért, és aki többet kapott, attól többet is várnak. (Lk 12,48)
Dear Holy Father! I am an American. My great grandparents were Hungarian Greek Catholics. I was formed in the Roman Rite. However, I realized recently that according to canon law I am Hungarian Greek Catholic. What relationship do I then have to the Eparchy of Hajdúdorog?
If you live in USA, you are the member of the Byzantine Catholic Metropolitan Church of Pittsburgh (https://archpitt.org/metro/). I recommend that you contact the parish closest to where you live, and you can get more detailed information there. With the Eparchy of Hajdúdorog you can keep the spiritual relationship.
    ... 68 69 70 71 72 
73
  74 75 76 77 78 ...