Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi hét meg hat? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Jó ideje már távol érzem magamtól Istent. Mintha elhagyott, elvetett volna. Próbálok kapaszkodni belé, de mintha nem akarná, hogy közeledjem felé. Szörnyű érzés és lelkiállapot. Pl többször szerettem volna Máriapócsra menni, de mindig közbejött valami: betegség, Covid, autóm elromlott. Mintha valaki, valami direkt megakadályozná, hogy eljussak. Csupa rossz dolog történik velem mostanában. Mindig azt hiszem, hogy már nincs lejjebb, nem lehet rosszabb, aztán mégis van. Nem vagyok babonás, de mindez nem a gonosz lélek fokozott tevékenysége? Hogy nagyon belopta magát a belsőmbe, életembe? Hogyan szabadulhatnék meg tőle? Én Istenre akarok igent mondani, a gonoszt elvetni, de mintha Isten maga terelne a gonosz karmaiba. Hogyan menekülhetnék meg? Már imádkozni sem tudok. Kétségbe vagyok esve. Keresem a kiutat, de nem találom! Vagy van olyan, hogy Isten végleg elvet valakit, és nem lehet tenni ellene? Nem vagyok bűnösebb, mint bárki más, miért akkor, hogy a kárhozat gyermekének érzem magam?
Egészen bizonyosan a sátán munkája van ebben, hogy Ön most így érzi magát. Talán az események folyásában is, de ezt nem láthatjuk bizonyosan. Mindent Isten enged meg, de ő soha nem akarja a rosszat. Szóval, ha valami rossz dolog történik, például ne tudjon eljutni Máriapócsra imádkozni, azt nem Isten teszi bele az Ön életébe. Ami bizonyosan a sátán munkájának eredménye, az a sötéten látás. Azt hiszem, különösebben ő sem tud (Isten nem akar, ő meg nem tud) beleszólni az életünkbe, viszont a gondolatainkra tud hatással lenni. Hogy miért történtek ezek a rossz dolgok Önnel, nem tudom, de azt tudom, hogy ezekben nem szabad Isten szeretetlenségét, elfordulását látni. Ugyanis ilyen nincs. Erre Isten nem képes! Isten csak Szeretet, Isten csak szeretni tud. Higgye el - és ez nagyon fontos belső lépés -, hogy ezeket a rosszakat nem akarja Isten az Ön életében. Ugyanakkor azt is higgye el, ha valamelyest ismeri Istent, akkor tudnia kell, hogy ő annyira hatalmas, hogy még ezekből a rossz dolgokból is ki tud hozni jót, meg tudja mutatni a maga akaratát. Ilyen értelemben nincs is velejéig rossz dolog, mert a hittel minden jóra fordítható. Első lépésként azt tanácsolom, hogy azt a torz gondolatot ne higgye el, hogy Ön nem tud imádkozni. Már hogyne tudna? Mondja el azokat az imákat, amelyeket megtanult. Ez nem ima? Ebben a szorult helyzetében igen. Most ennyire képes. Menjen el Szent Liturgiára (szent misére), vegyen részt rajta a többi testvérrel együtt, énekeljen velük, és végül vegye magához a Szent Eucharisztiát. Számtalan olyan cselekedet van, amit imádságként tudunk végezni. Azt a hazug gondolatot ne higgye el, hogy most ezekre sem képes. Dehogynem, hiszen csak elhatározás kérdése. Tegye meg ezeket a lépéseket. És forduljon Istenhöz azzal a kéréssel, hogy mutassa meg Önnek, hogyan lehet jóra fordítani az elmúlt eseményeket. Ezt megteheti egyetlen Miatyánkkal vagy Mennyei Király, Szentlélekhöz szóló imádsággal. Vagy kezdje el olvasni a Bibliát, Isten szavát. Az is imádság. Lépjen, és meglátja, a következő lépést már Isten fogja megtenni, hogy tovább segítse Önt.
Kedves Lelkiatya! Már előre tartok tőle, hogy azt fogja hinni rólam, hogy mindenkinél jobbnak tartom magam, de nem így van. Vannak hibáim, lenne miben változnom, vannak tőlem is jobb emberek. Ezt elismerem, így van. Az utóbbi években mégis azt látom, hogy a keresztény emberek nagy része alig különbözik a nem keresztény emberektől. Mi lehet ennek az oka, hogy már a keresztények is alig különböznek a nem keresztényektől, tisztelet a kivételnek? Ha belegondolok, hogy Jézus követői és az utánuk következő keresztények milyenek voltak és akkoriban hogyan viszonyultak az emberek Istenhez és a hithez, ég és föld a különbség a mai világgal összehasonlítva. Változik a világ és ez természetes, de a keresztény hit alapjai ma is ugyanazok szóval nem érdekes ez kicsit? Nem akarok általánosítani, mert nem mindenki ilyen, de ismerek olyan keresztény nőt, akin tényleg nem is látszik, hogy az lenne, kivéve hogy heti egyszer elmegy a templomba, jól ismeri a Bibliát és katolikus gimnáziumba járt. Ez szép és jó, de a cselekedetein nem látszik egyáltalán. Az idejét a munka, a barátok, az utazások, a bulizás köti le, de nem segít különösebben másoknak vagy törődik azokkal, akik tényleg a legjobban rászorulnának. Meglehetősen foglalkoztatják a földi dolgok, ami nem lenne probléma, de ebben sem látszik meg a hite. Egyértelmű, hogy nem Isten a legfontosabb neki. Egyetemen csoporttársak voltunk és szerette volna meghallgatni a feleletem, lett volna rá lehetőség, mert még ott voltak többen a teremben, de egy másik csoporttársunk nem volt rá kíváncsi és hívta, hogy menjek és emiatt nem hallgatott meg. Nem bánt engem ezzel, de egy keresztény ember miért hagyja befolyásolni magát egy másik ember által ha neki máshoz van kedve? Ki is beszéltek másokat a hátuk mögött, egy bolti dolgozót azért, mert nem értett a műszempillákhoz és szerintük az ciki, hogy nő és nem ért ehhez, így a férfi kollégáját kellett hívni segíteni, egy másik csoporttársunkat azért beszélték ki, mert gyakran mondta, hogy fáj a feje és azt mondták, biztosan hazudik, mert mindig akkor mondja, amikor számonkérés van. Egy keresztény ember hogy képes kibeszélni másokat a hátuk mögött és még ítélkezni is? Nem vagyok én sem Jézus Krisztus, de én nem tudnék valakit azért cikizni, mert nem ért a műszempillákhoz, nem is sminkeltem magam soha és ha valaki gyakran panaszkodik fejfájásra, én minek ítélkezzek ha nem tudhatom mit érez ténylegesen? Nem igaz egyébként, hogy mindig számonkérés előtt fájt a feje, de ha hazudott volna is, honnan tudhatná ezt valaki? Én akkor is próbálok nem ítélkezni, amikor mások beszélnek ki nekem valakit, mert nem tartom helyénvalónak az ítélkezést. Olyankor mondok valamit, hogy én nem tudhatok mindent és így nem ítélkezek. A tanszékre néha bejárt egy autista lány is, korábban ott tanult, akkor már egy másik tanszéken dolgozott ügyintézőként. A magukat szintén kereszténynek tartó emberek egy szót se szóltak hozzá, amit meg lehet érteni, mert azt mondták, félnek tőle és én elhiszem, hogy egy átlagostól eltérő ember ijesztő is tud lenni, de nem volt agresszív, nem beszélt csúnyán, nem hangoskodott és egy kereszténynek nem kellene azokkal is kedvesnek lennie, akit mindenki kirekeszt? Hozzám is az autista lány szólt először és nem én hozzá, de utána mindig udvarias voltam vele, beszélgettem vele, nem akartam, hogy olyan érzése legyen, hogy sajnálom rá az időmet vagy lenézem az állapota miatta. Mások akkor is levegőnek nézték vagy lerázták, amikor beszélgetni próbált. Nemde pont az lenne a kereszténység egyik lényege, hogy ne csak azokkal legyünk kedvesek, akiket szeretünk, jól ismerünk? Ha csak a mindenki által elismert, kedvelt, népszerű emberekkel törődnénk, akkor miben lennénk mások mint a nem keresztények? Egy másik, református keresztény, akit ismerek, ő meg azért furcsa, mert olyan mintha dicsekvő lenne és nem szerény, a hitét pedig mutogatni akarná. Nem zárom ki, hogy rosszul látom, de nem rendszeresen oszt meg kereszténységgel kapcsolatos dolgokat közösségi médiában, ez nem baj, de én azt már soknak tartom, amikor feltesz magáról egy képet, amin elmélyülten imádkozik. Még akkor is ha mások is vannak a képen és egy nyilvános imádságon készült. Nekem az is furcsa, hogy Húsvétkor lefotózza a Bibliát, a kenyeret, egy üveg bort, mindet együtt és ezzel kíván kellemes ünnepeket. A Húsvétnak ez a lényege, de van valami mesterséges ebben a fotózásban. A bibliai szövegek és Jézus-képek megosztását is olyan különösnek tartom. Amikor valaki minden egyes alkalommal bibliai idézetet tesz egy kép mellé, ahol éppen egy eredménye látható, szakdolgozat, ösztöndíj, diplomaosztó, akkor azért az nem túlzás kicsit? Ez egy nagyon jó kérdés szerintem, hogy mi az ami belefér a közösségi felületeken. Ha valaki azért oszt meg egy bibliai idézetet, hogy így eljusson azokhoz, akik még nem ismerik, az lehet hasznos és jó, de ha magát "reklámozza", róla szól egy kép, esemény, akkor biztos, hogy jó ötlet mindig ott lennie egy bibliai idézetnek? Hálát adhat érte Istennek anélkül is, hogy más látná, ha pedig róla szól a kép, a bejegyzés, a megosztott tartalom, akkor úgyis vele lesz mindenki elfoglalva és nem a Bibliával, nem jut át az igazi jelentése a bibliai szövegnek. Így csak annyi haszna van, hogy azt látják, hogy hisz Istenben, de ezt miért kellene mindig mutatni? Ha nincs igazam, akkor elnézést kérek, én sem vagyok tökéletes és tévedhetek. Az említett személy nagy focidrukker is, de amikor azt mondta, hogy szerinte belefér egy meccsen szurkolóként olyat üvölteni az egyik csapat játékosainak - nem az ő kedvenceinek - hogy "mocskos X.Y. csapat" meg "sz*r X.Y", akkor én komolyan elgondolkodtam. Ez most komoly? Hiába csak foci, de ezt tényleg kiejtheti egy keresztény a száján szándékosan, bűntudat nélkül és mondhatja nyilvánosan, hogy ez belefér? Nem akarom magam krisztusi kereszténynek beállítani, de én általában nem éreztem szükségét ilyet szavaknak, ha valamikor előfordult, akkor nagyon megbántam és azóta nagyon odafigyelek, hogy ne legyen ilyen, nem is szokott lenni. Azt, hogy "sz*ar", mondtam már véletlenül, de abban a percben megbántam és nem egy másik emberre mondtam. Szándékosan ilyet üvölteni lelkiismeretfurdalás nélkül egy másik emberre, én nem tudom ez hogy jön össze a keresztény hittel. Onnan ismerem a véleményét, hogy egy interjúban egyszer kifejtette és ez az interjú nyilvánosan elérhető, pont az volt a kérdés, hogy keresztények hogy viszonyulnak a szurkoláshoz. Én nem lennék rá büszke ha oda lenne írva, hogy református vagyok és szerintem belefér a "szar" és "mocskos" szavak használata. És egy ilyen ember tölt fel képet, hogy ő imádkozik és milyen jó volt a többi reformátussal együtt lenni. A keresztény ember is hibázhat, nem erről van szó, de ez a lány szándékosan, minden rossz érzés nélkül képes ezeket kimondani, üvöltve. Nem mindegy, hogy így történik vagy ritkán véletlenül csúszik ki valakinek a száján és meg is bánja. Arra azt mondom, hogy megbánja, az a fontos, az már valami. Ami a nyilvános imádságos képeket illeti, a baptistáknál még fokozottabban nyilvánul meg ugyanez. Egy másik egyetemista, akit ismerek, baptista és nekem nincs bajom a baptistákkal, nem akarok a tanításaikról véleményt mondani, de sok olyan képet osztanak meg a közösségi oldalakon, honlapjukon, az emberek egyénileg is saját profiljukon, amin imádkoznak, énekelnek, ölelgetik egymást, szinte átszellemülnek, a szemük behunyva, nem is tudnám máshogy mondani mint átszellemülés. Ha valaki így imádkozik, imádkozzon így. Én igyekszek nem ítélkezni és próbálok ebben a témában sem, ha butaságot mondok, akkor el fogom fogadni, hogy így van, de az imádság nem egyedül Istenre tartozik? Én még soha életemben nem osztottam meg magamról olyan képet, ahol imádkozok. A görögkatolikus misékről alkalomadtán készülnek képek ha jeles alkalom van, de azok a képek valamelyik egyházmegye oldalára kerülnek fel és nem a Facebookon osztják meg emberek egymásról és saját magukról, hogy az ismerőseik láthassák, nem beszélve arról, hogy nem úgy imádkozunk, ahogy a baptisták, behunyt szemmel, kitárt karral, egymás kezét fogva, egymást megölelve. Ha a baptisták tényleg annyira átszellemülnek, akkor ez egy intim dolog, miért kellene mindenki másnak látnia, ha pedig nem is igazi, akkor minek hazudni? Jézus is azt mondta, hogy ha a farizeus mindenki más előtt imádkozik és jó hívőnek akarja feltüntetni magát, a vámszedő bűnös pedig a templomban, szerényen, kevés szóval és csak Istennek mutatva magát, nem az embereknek, akkor a vámszedő imáját fogja értékelni. Ma már miért lett ez ilyen divat, hogy a keresztény emberek egy része, sokan köztük fiatalok, másoknak mutogatják, hogy imádkoznak, ölelgetik, szeretik egymást? Én is szoktam megölelni másokat, szeretni másokat, imádkozni de nem érzem szükségét, hogy ez nyilvános legyen. A keresztényeknek legalább a fele miért nem olyan mint régen volt? Amikor valami benne van a Bibliában, az Újszövetségben, miért csinálják a hívő emberek annak az ellenkezőjét? Az ember nem Isten, hogy bűntelen lenne, de nem akkor van értelme a hitnek ha az megjelenik a tetteiben?
Önnek nagyon sok mindenben igaza van. Jó lenne, ha olyanok lehetnénk, mint az őskeresztények, de sajnos, ettől nagyon messze vagyunk. Ugyanakkor érdemes törekedni arra a lelkületre, amit ők éltek. Az egyházunk azért is állítja elénk a szenteket, hogy példájuk tanítson és lelkesítsen minket. Viszont a mai nyugati világ, melynek mi is része vagyunk, számtalan olyan eszközt, helyzetet, életformát alakított ki, amelyek szinte késztetik az embert az önzésre, a bűnre, Isten elhagyására. Ezzel számolnunk kell. Igaz, az ókeresztény korban is volt egyházüldözés, nagyon keményen, de ez a mostani sokkal rafináltabb. Sokszor észre sem veszik keresztény emberek, hogy ártatlannak tűnő dolgokkal mennyire eltávolodnak Istentől, az Evangéliumtól. Az esetek, amelyeket leír, azt hiszem, szintén ezek közé sorolhatók. Bár a korábbi századokban is voltak hasonló bűnök, hiszen a szeretetlenség, a rossz barátok, a hiúság, a kérkedés mindig jelen voltak az emberi társadalomban, most azonban mindezeket pironkodás nélkül erényeknek, értékeknek tüntetik föl. Ezért is nagyon megtévesztő. Ugyanakkor éppen ezt a helyzetet akár mentségül is hozhatnánk az egyes emberek esetében. Mivel rafináltan támad a sátán, a világ azt hazudja, hogy mindezek természetesek, szinte hősiesség kell ahhoz, hogy ma valaki krisztusi módon élje meg az evangéliumot. Másoknak mentség, magunknak nem. Ha másoknál hibákat látok, akkor jobb, ha mentséget keresek nekik, hogy elkerüljem az ítélkezést. Magam azonban ne mentegessem azzal, hogy ilyen a világ, nem tudok más lenni. Mindenki csak önmagáért számol el az Úr előtt. Az a javaslatom, hogy az említett személyekre gondolva próbáljon számukra mentséget keresni, vajon miért ilyenek. Mindenképp kerülje azt, hogy a szívében megítélje, elítélje őket. Nem látunk bele egymásba, nem tudhatjuk, hogy ki miért olyan, amilyen. S tőlük teljesen függetlenül kövesse azt az evangéliumi életet, amelyet a szíve diktál, amely imádságaiban megfogalmazódik a lelkében. Ne azzal törődjék, hogy ők milyenek, hanem azzal, hogy Önnek milyennek kell lennie. Még ha netán emiatt kigúnyolnák is, akkor is hatással lesz vele másokra. Persze, nem ez a cél, ezt a Lélek maga munkálja. De Ön arra törekedjék, hogy minél inkább a Lélek szerint éljen!
Dicsőség JézusKrisztus kedves lekiatya,Ferenc pápa,hozat ojan döntés hogy azt kéri egy hívő tőle:egyházi anyakönyvibol át írni egy másik egyházanyakönyvivébé?meg érti amint írtam?nem rítus vallásról van szó,hanem megtehető a pápa hogy át írjak egy másik anyakönyvi egyház kosebe ,a pápának van hatalma ,de hogyan lehet ez tőle kérni,kit kell még keresek,levelet irhatok e neki ,hogyan érdemes ezt végig járni.?lehet hogy hujeseg az egész,választ várok.
Ebbe a pápa nem szól bele, csak Róma városában, ahol ő a püspök. Ez a helyileg illetékes püspök joghatósági köre. Bár átírni, persze, nem lehet egyikből a másikba, de bejegyzéseket lehet tenni, amelyek például valamely életállapotváltozásra utalnak. Ha szükséges, ezeket a püspök rendeli el. De alapvetően ezek az egyházi előírások szerint történnek, a püspöknek is csak rendkívüli esetekben van beleszólása.
Kedves Lelkiatya! Pár hónapja hordok egy kereszt medálos nyakláncot. A kereszt medálok jelentése, ha jól tudom, esetleg változhat annak megfelelően, hogy pontosan hogy néz ki. A hagyományos függőleges kereszt a kereszténység szimbóluma, a fejjel lefelé fordított a Sátán szimbóluma, de van-e bármilyen többletjelentése az oldalra fordított a keresztnek? Eddig arra gondoltam, hogy csak esztétikai szempontból van szerepe, mint bármilyen nyakláncnál, a medál többféleképpen elhelyezkedhet. Csak máshogy néz ki, más stílus vagy valamiben más mint a hagyományos függőleges keresztény kereszt? ... Hónapokon át természetesnek vettem, hogy van ilyen is, még tetszett is mert nem a megszokott, de utólag már elgondolkodtató, mert Jézus keresztje nem oldalra volt állítva. Mégis úgy vélem, nem számít, hogy a kereszt Jézus halálakor milyen pozícióban volt. Alapul véve azt, hogy Pétert fejjel lefelé feszítették meg mert nem akart úgy meghalni mint Jézus és ma már a fordított kereszt tudvalevő, hogy mit jelent. Ebből kiindulva, nincs szerepe, hogy függőlegesen, oldalt, máshogy helyezkedik el. Igen, de ha figyelembe vesszük, hogy egy kereszt nem véletlenül úgy áll, ahogy - a keresztény függőleges, a Sátáné pont fordítva -, akkor ha az oldalra fordított kereszt mintha a kettő között lenne és ezáltal mégis veszítene a keresztény jellegéből. Erre hasonlít de nem egyezik meg vele az egyik elmélet, ami szerint az ilyen kereszt a menny és pokol közötti emberiséget ábrázolja. Egy második elmélet azt mondja, a jelentése szerint a kereszténység egy elbukott vallás ahogy a kereszt is elbukott, már nem egyenes, nincs a kereszténységnek hatalma. A harmadik teória ennek ellenkezőjét mondja, miszerint azt jelenti, hogy megtörtént a megváltás, Jézus megváltott minket, befejezte a földi tevékenységét ami elérte célját, másképp mondva letette a keresztet. Negyedik értelmezés az, hogy a kereszt cipelésére utal, amikor Jézus vitte a keresztet és az közben ebben a helyzetben volt. Rákerestem a Google-ban és mint látható, több értelmezést találtam, melyik lehet a legreálisabb közülük? Az egyik keresztény portál szerint nem állapítható meg egyértelműen a jelentése és amíg a viselője nem mondja ki egyértelműen a véleményét, addig nem lehetünk benne biztosak, mindazonáltal nem bűn az ilyen kereszt viselése.
Az eleve nem szerencsés, ha valaki Krisztus keresztjének képét díszként használja, azzal ékesíti magát. Nekem csupán ezért nem tetszik ez az oldalra fordított kereszt. Mert ugyan nincsen semmi jelentése, mégis csupán egy ötlet, hogy akár így is lehet, hogy nem ad semmi tiszteletet annak a jelnek, amelyen Krisztus Urunk életét adta értünk. Szóval, a keresztet érdemes tisztelni, nem szabad tiszteletlenül bánni vele. Hogy milyen jelentése van, ez valóban jobban attól függ, hogy ki minek tekinti. A fejjel lefelé fordított kereszt - mint arra Ön is utal - még önmagában nem hordoz semmilyen negatív üzenetet. Valóban, Szent Péterre is emlékeztethet, aki, a hagyomány szerint fejjel lefelé feszítették keresztre. A római Mamertinus börtönben, egy katolikus szentélyben is látható ez a lefelé fordított kereszt, de csak azért, mert Péterre utal, aki vértanúsága előtt ott raboskodott. A gugliban talált felsorolt jelentéseknek nincs semmi igazi tartalma. Az a jel, amit annak tartunk. Mi ruházzuk fel valamilyen jelentéssel, de attól még a tárgy, a forma önmagában jelentés nélküli képződmény. Ha valaki hittel veti a keresztet vagy rajzol vele áldást, az annak az embernek a hitét hordozza, ám ha valaki más teszi meg ugyanezt, nem hordoz önmagában semmit.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy szokott imádkozni? Hogy milyen egy jó keresztény? Szeretnék jól imádkozni és szeretnék jó keresztény lenni, hátha akkor nem lesz többé gondom az önkielégítés bűnével. A biblia olvasás csak a református testvéreinknek fontos vagy nálunk katolikusoknak is? Az énekek Jézushoz imának számítanak? Vagy csak a rózsafüzér számít? Ha csak este imádkozik valaki akkor ő vétkezik a 10 parancsolat ellen? Hányszor kell imádkozni hogy ha nem szeretnénk vétkezni? Ha valaki vétkezik a 10 parancsolat ellen az halálos bűnben él? Ha valaki rendszeresen elbukik az önkielégítés bűne miatt az halálos bűnben él? Egy ideig nem volt gondom vele, de mióta a változó kor elkezdődött képtelen vagyok abbahagyni. Sose volt partner kapcsolatom. Már nem tudom szeretni magam emiatt, egy selejtnek érzem magam, akit a szexuális vágyai vezetnek és csak a fájdalom és a csömör amit érzek. Sokszor gondolok a kamaszkoromra amikor a pornót napi szinten néztem mert nem érdekelt Isten, és vágyom rá, hogy bár még most is néznék, de ma már nem nézek mert nem akarok elkárhozni! Miért bűn a pornó filmek nézése? Miért bűn az önkielégítés? De az akkori képek minden éjjel megjennek álmomban! Hogy lehet ezen változtatni? Illetve nem tudom hogy ez fontos e vagy bűn e, de az utóbbit időben az önkielégítés során többször fantáziálok azonos nemű személlyel.... Nem vagyok homoszexuális, de nem is értem miért van ez... Van jelentősége?
Az kevés célkitűzés, hogy azért akar jó keresztény lenni, hogy ne legyen gondja ezzel a bűnével. Egyrészt azt mondhatom, hogy aki jó keresztény, annak is vannak gondjai a bűnnel, az is viaskodik az állandóan visszatérő bűnökkel. Másrészt a keresztény életnek sokkal magasabb rendű célja van, mint az, hogy egyik vagy másik bűnt elkerüljük. De értem az Ön vágyát, mert szemlátomást idősebb kora ellenére sem tudott szabadulni ettől a berögzöttségtől. A Biblia naponkénti olvasása minden keresztény embernek kötelessége volna. Nem győzöm hangoztatni. Ebben nincs különbség katolikusok és protestánsok között. Az éneklés is nagyon jó ima lehet, kedves Jézusnak. A rózsafüzér is jó, de azon kívül van még sok más imádság is. Érdemes ezekkel foglalkozni, gazdagítani, mélyíteni az imaéletünket. Aki csak este imádkozik, az nem vét semmilyen parancs ellen. Az már nagyon jó. De tény, hogy érdemes ezt egy kicsit sűríteni. Mindenképp fontos reggel is imádkozni, az Úrral kezdeni a napot. S ha van lehetőség, még napközben is többször is fordulni hozzá. Nem jelent halálos bűnt, ha valaki bukdácsol ezzel a bűnnel. Megértem, hogy rögzült Önben ez a borzasztóan rossz szokás, de ezt teljesen függetlenítse az önbecsüléstől. Mi az, hogy nem szereti önmagát? Annak valami egészen más okának kell lennie. Hiszen ez az egyébként tényleg utálatos bűn nem azonos Önnel. Ne is akarja azonosítani magát vele. Még ha rátapadt is, mint nylon zacskó a vízben, de az Ön személyisége, belső világa nagyon is lehet értékes. Isten szemében mindenképpen az. Ha tehát Isten Önt szereti, akkor ne kövesse el azt a balgaságot, hogy Ön meg nem szereti saját magát. Az önkielégítés bűne egyáltalán nem érinti Isten szeretetét. Ő nagyon jól tudja és látja, hogy mennyit kínlódik ezzel, hogy szeretne tőle szabadulni, csak egyelőre képtelen rá. A kamaszkori pornó nézegetés, sajnos, erősen szerepet játszhat abban, hogy most, felnött fejjel ezzel újra küzdenie kell. Éppen emiatt menekülni kell a pornótól, mert ez a hatása, elveszi az ember józan szexuális érzékét. Az önkielégítés azért bűn, mert ezt az ostoba szenvedést okozza. Hazudja, hogy örömöt ad, közben meg, mint látja, elveszi az ember önbecsülését, békéjét, boldogságát. Az azonos neműekkel való szexuális képek is ennek a rossz irányú berögzöttségnek a következményei. A test újabb és újabb érzéki örömöket akar. Jól láthatja, hogy ez nagyon rossz irány, sehova sem vezet. Annyi jelentősége van, hogy jelzi, egyelőre még nem indult el kifelé ebből a kátyúból. Ez a levele és a válaszom talán fordulópont lesz majd. Imádkozom is Önért, és Ön is tegye meg ezt. Ha katolikus (vagy ortodox), gyónjon meg minél hamarabb. Kezdjen el rendszeresen gyónni, áldozni. És egyszerű szóval, de nagy hittel kérje az Urat, hogy szabadítsa meg ettől a csapdától, amibe belekeveredett. Eleinte próbálja meg csak ritkázni ezt a tettet, függetleníteni a fantáziaképektől. Az Úrra gondoljon, imádkozzék, még a kísértés idején is. Illetve, ha az imaéletét mélyebbé teszi, mint a válaszom elején jeleztem, az is nagyon sokat fog segíteni. Adja Isten, hogy minél hamarabb tudjon szabadulni ettől a
Tisztelt Lelkiatya! A mai evangéliumban mondja Krisztus Urunk: Ahol a holttest van, odagyűlnek a sasok Mit is takar ez? Hogy is értsük ezt a második eljövetel kapcsán? Köszönve: Anett
Egyik nagyon nehezen érthető, rejtélyes mondata ez Jézusnak. Mint mindig, sokféle értelmezés lehetséges. Szent Lukács evangéliumában Jézus az utolsó napokról beszél, az Emberfia eljöveteléről. Eközben nagyon sok költői képet használ. Nem valószínű, hogy szó szerint, valóságosan a háztetőn levőkre vagy a malomban őrlő asszonyokra gondol, amikor ezekről beszél, hanem arról, hogy minden elenyészik, s arra figyelmeztet, hogy ez a világ elmúlik, nem szabad ehhöz a földi élethöz, ennek javaihoz ragaszkodnunk. Ennek záróképe ez a sasok vagy keselyűk gyűlése, mely megint vélhetően nem szó szerint értelmezendő. Könnyen lehet, hogy Jézus egy ószövetségi jövendölésre utal, amikor Izaiás könyvében még szemléletesebben találjuk leírva az utolsó napok állapotát. Annak a nagyhatású költői képnek is a zárásaként jelenik meg ezt a mondat, hogy ahol a hullák vannak, odagyűlnek a saskeselyűk (Iz 34,15). Megint érdekes továbbgondolása lehet a dolognak, hogy Izaiás könyvében a végidő leírása után nyomban következik a vígasztalások könyve, amelynek első mondata így hangzik: "Örüljön a puszta és a kiaszott vidék, ujjongjon a sivatag és viruljon!" (Iz 35,1) Tehát, ha Jézus nem is folytatja a jövendölés szövegét, az akkori, írásokat ismerő ember számára talán érthető volt az utalás. Ugyanis a végidő, az utolsó nap nem csak a sok szörnyűséget hozza, hanem a nagy fordulatot is.
Kedves Lelkiatya! Nem tudom, hogy emlékszik-e a levelemre, de kérdeztem azzal kapcsolatban, hogy mit jelenthet az a kellemes, hidegrázáshoz hasonló, de inkább gyengédebb és jó érzés, amit ima közben érezni szoktam. Azt írta, ez Isten ajándéka és ezzel bátorít engem, viszont más jelentőséget nem érdemes tulajdonítani neki. Úgy teszek mindent, ahogy javasolta, értem ezt úgy, hogy hálás vagyok ezért Istennek, de nem követelem ezt tőle. Ritka, de előfordul, hogy nem imádságban érzem ezt hanem más szituációban, akkor is Istennel kapcsolatban. Ez tényleg meglehetősen ritka, az imádságban sokkal inkább jellemző. Ma este is éreztem ezt az érzést és szeretném a véleményét kérni a kontextus, helyzet alapján és részben ehhez kapcsolódva egy másik kérdésemet is szeretném feltenni. Kaptam egy kedves ismerősömtől egy kis üveg bort, egy kis étellel együtt, csak úgy kedvességből. A borról mindig az Eucharisztia jut az eszembe és maga Jézus, akkor is amikor nem a miseborról van szó. Krisztus vére csak a misebor amit a pap átad a híveknek, ez nem kérdéses számomra, csak eszembe szokott jutni. Miután kitöltöttem és ittam keveset a borból, arra gondoltam, milyen jó lenne az Eucharisztiában részesülni, szomorú voltam, hogy nem lehet nekem. Pontosan ekkor éreztem megint azt a hidegrázós érzést, nem szó szerint, amit imádságban szoktam, de most nem kellemes és lágy volt hanem hirtelen jött, rövid ideig tartott és inkább erős volt. Ezzel esetleg Isten akart-e nekem üzenni valamit vagy ez már túlgondolás és semmi jelentősége? Azt írtam, az Eucharisztia nekem nem lehet. Itt ez egy kis magyarázatra szorul. Meg vagyok keresztelve görög katolikusnak, hiszek Jézusban, a bűneimet bánom, de nem tehetek róla, olyan gondolataim vannak, hogy én nem érdemlem az Eucharisztiát és nem is szeretném, mert az az egyház szerint egyesülés Jézussal és én őt nagyon-nagyon szeretem, de magamat nem és nem szeretném, hogy az én bűnös, bűnre hajlamos testem egyesüljön az ő tiszta, tökéletes testével. A szívem mélyén nagyon vágyok erre, éppen azért mert annyira szeretem és a világ sok bűne csak még jobban késztet arra, hogy szeressem, ő ellentéte minden rossznak, ami a világban zajlik, DE (!) ugyanakkor mégsem szeretnék egyesülni vele. A misén is szomorú vagyok, hogy én nem részesülök benne, de közben nem is akarok. Sok keresztény nagyon várja, hogy találkozzon Jézussal, sokan alig várják, hogy személyesen lássák és kapjanak tőle egy ölelést. Látom, hogy így gondolkodnak. Bennem ennek ellenkezője zajlik. Ha találkoznék vele, hozzá sem akarnék nyúlni egy ujjal sem és azt sem engedném neki, hogy ő érintsen meg engem. Mert magamat nem szeretem, magamat nem tartom méltónak, mert egy bocsánatkérés a bűnökért nem fog engem örökre tisztára mosni és vannak is olyan dolgok bennem, amik nem is akarnak elmúlni. Szerelmes vagyok valakibe, akibe nem szabadna, nem lehet kapcsolatom vele és a szerelem nem múlik és bánom, szomorkodok emiatt eleget, de tegnap este is annyira elszomorodtam, hogy nem is tudom hogy mondjam el. Az szomorított el, hogy Jézus emiatt a szerelem miatt nem szerethet engem. Mert hiába nem szexelek azzal, akibe beleszerettem, hiába soha nem kezdenék ki vele, Jézus szerint már az is bűn ha vágyakozunk valakire, már az egész folyamatnak el sem kellene kezdődnie. A szerelem elvileg nem bűn, mindenhol azt olvasni, ha olyan férfit szeretek, akivel nem szabad bármi okból szexelnem és/vagy összeházasodnom, akkor sem bűn, mert nem a szerelem a bűn hanem az lenne bűn ha elcsábítanám, flörtölnék vele, szexuális viszonyom lenne vele. Isten biztos haragszik a szerelemért is hiszen az már ad egy motivációt a továbbiakra. Vagy ha nem követek el bűnt, akkor csak azért nem fog rám haragudni, amiért beleszerettem valakibe, akibe nem szabad? Nem vagyok az a fajta nő, aki elcsábít férfiakat, kihívóan öltözik, kikezd bárkivel, az erkölcsöket félresöpri. Szégyellem is magam. Ez a szerelem az oka, hogy nem szeretnék az Eucharisztiában részesülni, Jézustól félek, hogy egyszer találkozok vele, pedig fogok, Jézushoz egy ujjal sem mernék hozzányúlni, az ő szeretetét, érintését, bármi jót, amit adna, nem mernék elfogadni. Elszomorodok amiatt is, hogy már néha kétségeim vannak, hogy lehetek én bármilyen jó ember, szerethetek én másokat akármennyire, segíthetek bármennyit, járhatok bármennyit templomba, mit számít ez majd Jézus színe előtt ha szerelmes vagyok valakibe, akivel nem lehet kapcsolatom. Nem kezdek ki vele, nem vagyok olyan, de az a tény, hogy beleszerettem, ez engem arra késztet, hogy utáljam magam. A kapcsolatot nem szakíthatom meg vele, nem vagyok abban a helyzetben, azzal a férfival akit szeretek, de akár beszélek vele, akár nem, akár kevesebbet, akár többet, akkor is szeretem. Kérem, ne mondja azt, hogy szakítsam meg vele a kapcsolatot, mert ez csak ideiglenesen lehetséges és ha próbálom is kerülni, nem beszélni vele, úgy tenni mintha nem is létezne, nem beszélni vele, attól még a szerelem nem múlik el. Tapasztalatból tudom. Elfojtani lehet, szoktam is rendszeresen és kifejezetten jól megy, de teljesen őszintén kiszeretni belőle, azt nem fogok tudni. Ha nem vallom be magamnak, akkor is szeretni fogom, mert eddig is így volt, tudom tapasztalatból. Nem fogom elcsábítani, inkább kerülni szoktam ha tudom, de az az érzésem, soha nem fogom tudni elhinni, hogy Jézus szerethet engem, soha nem lesz olyan kapcsolatom Jézussal mint másoknak, akik a bűneik ellenére hiszik, hogy szerethetők, bocsánatot érdemelnek a legsúlyosabb bűneik is, nem győzik kivárni, hogy lássák és megöleljék Jézust. Az a hidegrázós-szerű érzés Isten üzenete volt és ezzel szólt rám, hogy menjek, egyesüljek Jézussal, mert ő így akarja vagy csak a saját érzéseim váltották ki belőlem? Ha szándékosan nem részül valaki az Eucharisztiában, bűnt követ el?
"Ha szándékosan nem részesül valaki az Eucharisztiában, bűnt követ el?" Legalábbis nagy tévedésben van. S nem szabad a saját gondolatait, érzéseit az Egyház tanítása elé helyezni. Igen, menjen és rendszeresen áldozzék minden egyes Szent Liturgián. Ön még nem ismeri Jézust, és ezért alakult ki ez a torzult képe róla, hogy haragszik Önre, meg, hogy valami tisztátalan dolog történnék, ha érintkezne vele, ha magához fogadná az Eucharisztiában. Ez butaság. Jézus szereti Önt, úgy ahogy van. Ezt a szeretetet elutasítani óriási tévedés. Ebből ki kell gyógyulnia, ki kell emelkednie. Olvassa gyakran a Szentírást, figyeljen oda egyházi tanításokra, hogy jobban megismerje Jézust, és ne azzal a téves képpel birkózzék, ami kialakult Önben őróla. Annak a hidegrázós érzésnek, ahogy korábban is írtam, nincs semmi jelentősége. Legalábbis Istennel való kapcsolatában semmi. Az Úr nem szorul rá arra, hogy ilyen bizarr módon küldjön üzeneteket. Már megírta Önnek szeretetének üzenetét: a Bibliát. Olvassa, abból imádkozzék gyakorta! Valószínűnek tartom, hogy ennek a tiltott és ki nem élt szerelmi érzésnek jelentős része van ebben a nem megfelelő Jézus-képben, ami Önben él. Szeretne is valamit nagyon, meg érzi, hogy ezt nem szabad. Szabadulni ettől az érzéstől nem akar - ezt be kell(ene) vallania saját magának - ugyanakkor tudja, hogy ezzel elzárja magát Jézustól. Nem azért, mert ő haragudna érte, hanem ez egyfajta kivetítés az Ön részéről, amibe bele tud kapaszkodni. Miért mondja, hogy ne kérjem Öntől, hogy szakítson vele? Holott jól tudja, hogy ez volna a megoldás, mégpedig sok mindenre, hosszú távon sok mindenre. Ezt el kell határoznia, kérnie kell hozzá Isten segítségét, és próbálni ezen az úton menni tovább. Akkor van kiút. Addig megmarad ezt a kínlódás mind az Istennel, mind az emberekkel való kapcsolatában. Bevallom, nekem az is meglepő, hogy ezekkel a szavakkal fejezi ki az illető iránti érzelmeit. Úgy gondolom, ha valaki szerelmes, akkor nem csak vonzódik az illető személy iránt, de nagy fokú tisztelet is van benne. A "vele való szexelés" valahogy nekem nem fér bele a szerelem valóságába. Legalábbis ez a szóhasználat, szerintem, árulkodó. Persze, lehet, hogy csak a mai világ gondolkodása jelenik meg benne. Nem tudom. Mindenesetre van Önben egy nagyon erős emberi vonzalom valaki iránt, akivel nem létesíthet szerelmi kapcsolatot. Vagy azért, mert házas az illető, vagy azért, mert már Istennek kötelezte el magát. Nos, hogy megjelenik egy ilyen érzelem, ez talán valóban kívül esik a mi írányítható akartunk körén, de ha hosszú távon megmarad, az igenis a mi felelősségünk. Tudatosan és módszeres kitartással el kell távolítani ezt a helytelen és rosszra vivő érzést. A pillanatnyi érzéseinkért kevésbé vagyunk felelősek, de a hosszantartókért igen. Javaslom, hogy szentgyónásban tárja föl ezt a helytelen érzését. Mindegy, hogy milyen súlyú bűn, vagy bűn-e egyáltalán. Gyónja meg azt, ami ebben az Ön felelőssége. Bánja meg azt, amit ebben Ön vétett - én sem tudnám megmondani, hogy miben, miként, elég, ha az Úr tudja. Kérjen is tőle bocsánatot ezekért a téves gondolatok és meddő érzések miatt, és áldozzon minél gyakrabban. Ezeket tudom Önnek tanácsolni.
Kedves Lelkiatya! Mindjárt kezdődik az Adventi időszak, és keresgélek segítséget hozzá. Van-e valami Adventi ráhangoló kiadvány? Valami könyv amivel elkezdhetném (nénk akit még érdekel), ezt az időszakot. Szent öröm, várakozás, és izgalom egy ilyen készülődés, évről évre. Római katolikus templomban tavaly volt egy traktátus, naponkénti felosztással, Igeszakaszokkal, és Szent gondolatok amin lehet elmélkedni. Ha van könyv, vagy traktátus, amit ajánlana legyen kedves megírni. Biztos mások is szívesen veszik válaszát, hogy mire az ünnep megérkezik, a szívünkben megszülethessen Ő Akinek most a helyet készítjük! Üdvözlettel, köszönöm válaszát!
Ezt a két könyvet tudom ajánlani: Kránitz Mihály: Az Úr közel van; Kránitz Mihály: Karácsony öröme ? Adventi útikönyv Ferenc pápával Illetve Barsi Balázs atyának vannak nagyon szép és tartalmas elmélkedései: https://pestiferences.ferences.eu/galeria/barsi-balazs-atya-konferencia-beszedei/
Tisztelt Lelkiatya! A muszlimoknak vagy buddhistáknak is vannak szentjeik, vagy valamiféle csodatevő embereik. Azért érdekel, hogy hogyan hihetnek olyan csacskaságokban. Nekünk van pl Padre Pio, de még a reformátusoknak sincs semmiféle hiterősítőjük, vagy csak én nem tudok róla? Köszönöm válaszát!
Minden vallásnak vannak nagy alakjai, akikre a hívek fölnéznek, akiket példaképül lehet állítani. Őket szokták szent embereknek tartani, mert érzékelhetően közelebb állnak Istenhöz vagy éppen az istenséghöz. Bizonyos értelemben a katolikus és ortodox szóhasználat is ehhöz köthető, hiszen azok a szentek, akik már egészen bizonyosan Istennél vannak, s ezt ki is jelentette róluk az egyház. Vannak tehát, akiket már életükben is szentként tisztelnek, mert már életükben látszik, hogy közel vannak Istenhöz. Én úgy sejtem, hogy a protestáns egyházakban is vannak ilyen személyek, csak a katolikusokkal való polémia miatt - esetleg a náluk tapasztalt túlkapások okán - jelentették ki, hogy a szentekhöz nem lehet imádkozni. Ugyanakkor a hitvallásban ők is vallják a "szentek közösségét".
Kedves Lelkiatya! Én úgy tudtam, hogy a gyónás és a házasság szentsége esetén nincs olyan, hogy érvényes, de illicit (ha illegális, akkor érvénytelen). A házasságot az Egyház hivatalos tanúja előtt kell kötni, az Egyház viszont nyilvánvalóan nem szokott felfüggesztett papokat tanúnak kijelölni. A feloldozás pedig a püspök írásos engedélyéhez kötött, s ez nem minden bűnre vonatkozik automatikusan (a megyéspüspök és a Szentszék fenntarthatja magának bizonyos bűnök feloldozását). A korábbi kérdésem egyébként arra vonatkozott, hogy miként kaphat egy piuszos pap, aki fel van függesztve, rendes joghatóságot a gyóntatásra? Rendes joghatóságot nem csak szolgálatban álló papoknak lehet adni? Ortodox papok például kaphatnak rendes joghatóságot a gyóntatásra a Katolikus Egyházban? A latin jog szerint ők is fel vannak függesztve... Eléggé zavaros ez az egész!
Ez így valóban meglehetősen zavaros. Megpróbálom néhány részletét megvilágítani. Van különbség nem megengedett és érvénytelen papi szolgálat között. Például a házasság szentségének érvényességéhez nem elegendő a rendi hatalom, hanem szükséges az esketési felhatalmazás, ami viszont területhez kötött. Tehát egy pap a saját plébániáján kívül érvénytelenül esket, ha nincs - akárcsak eseti - esketési felhatalmazása (828-829. kán.). Viszont a saját területén érvényesen, de nem megengedetten esket, ha egyik fél sem lakik a plébániája területén és oda kötődő pótlakóhellyel sem rendelkezik ( 831. kán.). Ha egy érvényesen fölszentelt pap egyszer kapott joghatóságot a gyóntatásra, akkor érvényesen gyóntat és oldoz fel a világ bármely területén. Ha azonban valami ok miatt el lett tiltva az egyházi szolgálattól, és mégis gyóntat, akkor nyilván nem megengedetten teszi, de a feloldozása ettől még érvényes. Ortodox papok nem kaphatnak joghatóságot gyóntatásra a Katolikus Egyházban. Ennek ellenére, ha katolikus embert gyóntatnak meg, a feloldozásuk érvényes. A latin jog szerint nincsenek felfüggesztve az ortodox papok, hiszen felettük a Katolikus Egyháznak nem volt joghatósága, tehát felfüggesztési joga sincs. Tény, hogy olykor nem könnyű eligazodni a jog útvesztőiben, s nincs ez másként az egyházjog esetében sem. De valójában nem a jog bonyolult, hanem az élet, amelyet a jog próbál követni és az élethelyzeteken segíteni - legalábbis egyházjog bizonyosan.
Kedves Lelkiatya! Angliában élek (de nem Londonban) és itt nem találok Görög katolikus templomot, közösséget. Mehetek e Anglikán templomba? Azt írják, hogy áldozni is lehet. Kicsit zavart vagyok hová menjünk a családommal, mivel a 2 évesünket is szeretnénk vinni, de nem minden templomban ideális, de ebben az Anglikánban igen, van külön családi mise is, vagy szoba a gyerekeknek. Római katolikus ideálisabb? Köszönöm a megtisztelő válaszát! Lídia
Angliában is vannak görögkatolikus szertartások. Természetesen sokkal elszórtabban, s nem is tudom megmondani, hogy melyik városokban. Ukránok és szlovákok tartanak fenn parókiákat, érdemes őket megkeresni. Van egy magyar görögkatolikus közösség is, akikhöz havonta egyszer jár ki egy atya. Ők Londonban, az ukrán püspöki templomban szoktak imádkozni, utána beszélgetni. Ha nincs lehetősége görögkatolikus templomba menni, akkor lehetőleg római katolikus templomot keressenek. Ha az sincs a közelben, akkor elmehetnek anglikán templomba is, az is hasznos lehet. Azonban ezzel önmagában nem teljesítik a vasárnapi liturgikus kötelezettséget, de mégis jobb, mint ha egyáltalán nem mennének el. Viszont, ha anglikán szertartáson vesznek részt, az úrvacsorában semmiképp se részesüljenek. Jóllehet, némelyik anglikán templom és szertartás külső jegyeiben nagyon hasonlít a római katolikusokéra, de mégis protestáns felekezetről van szó, ahol mást jelent az Úrvacsora, mint nekünk. Ilyenkor ne részesüljünk abból az oltárkenyérből!
Kedves Lelkiatya! Csütörtökön egy megbízást kell teljesítenem. Egy alkalmi munkát kell elvégeznem, de izgulok, félek is. Most életemben először kell "élesben" teljesítenem, mert bár az egyetemi tanulmányaimhoz kapcsolódó munkát fogok végezni, még a valóságban sosem volt rá alkalmam és így félek. Ha van is minimális tapasztalatom, az nem egészen ilyen munka volt. Az egyetemi éveim óta eltelt két év, azóta más területtel foglalkoztam, vissza kell ebbe rázódnom és ahogy írtam is, nem volt még alkalmam tapasztalatot szerezni. Ha már nem az első ilyen munkám lenne, akkor nem hiszem, hogy ennyire aggódnék. Megkérhetném Önt, hogy imádkozzék értem, hogy jól tudjak teljesíteni? Igyekszek ahogy tudok, de megnyugtató lenne nekem ha imádkozna értem.
Igen, imádkoztam Önért, mint kérte. Remélem, jól sikerült minden.
Kedves Lelkiatya! 2022.10.27-én küldte el a válaszát az FSSPX-szel kapcsolatos észrevételemre, köszönöm szépen. Nem a kötözködés szándékéval, de ismét azt kell mondanom, hogy a válasza nem fedi a valóságot. Egy pár éve elhunyt görögkatolikus atya, Oláh Miklós mondta mindig ? neki köszönhetem elsősorban, hogy római katolikusként megismerhettem és megszerethettem a görögkatolikus liturgiát ? hogy jó pap holtig tanul. Mindig szívesen vette, ha tőlünk, túlnyomó részben római katolikus egyetemista fiataloktól az 1990-es években olyasmit tudott meg, amit ő, a hittudós addig nem ismert. Visszatérve a válaszára: szerepel benne ez a mondat: ?Ugyanis az FSSXP-vel az a gond, hogy a tagjai fel vannak függesztve (püspökök és papok egyaránt), tehát nem tudnak törvényesen misét bemutatni, így a vasárnapi misekötelezettség sem teljesíthető az FSSXP-misékkel, noha gyónni például lehet náluk.? Nos, a kérdés egyből következik: ki függesztette fel őket? Logikusan úgy vélem, hogy mindig magasabb szinten lehet valaki ellen eljárni, így áldozópapot a püspök, püspököt a Szentszék függeszthet fel, nem? Az FSSPX püspökeire vonatkozólag XVI. Benedek pápa visszavonta kiközösítést, az FSSPX-es áldozópapokat pedig legfeljebb a Piuszos püspökök függeszthették fel. Tehát azok az áldozópapok, akik eleve Piuszos szemináriumban tanultak, s Piuszos püspökök szentelték fel, ma is érvényesen mutathatják be a legszentebb áldozatot, hiszen nincsenek felfüggesztve. Más kérdés azon áldozópapok sorsa, akik valamelyik másik egyházmegyéből (országtól, nyelvtől függetlenül) csatlakoztak az FSSPX-hez. Őket többnyire az eredeti püspökük tényleg felfüggesztett, ám meg kell nézni ezeknél a felfüggesztéseknél, hogy érvényes-e a határozatuk. Ezen papok ugyanis azért kapták ezt a megbélyegzést, mert a szó szoros értelmében hűek akartak maradni a szent katolikus anyaszentegyház tanításához, s katolikus papok akartak lenni. Amikor ugyanis az eredeti püspökük arra akarta őket kötelezni, hogy ne hordják a reverendát, ne prédikáljanak az extra ecclesiam nulla salus (az Egyházon kívül nincs üdvösség) dogmáról ? mondván ez már túlhaladott(!) ?, vagy áldoztassanak kézbe, ami magában hordozza a súlyos szentségtörés veszélyét azzal, hogy a kézbe tapadt partikulák bárhová leszóródhatnak (megjegyzem, ezek mind valós példák, konkrét atyákhoz kötődnek, mind hazánkban a közelmúltban történt esetek), nos, akkor kétséges, hogy a felfüggesztő határozat érvényes-e. Hiszen az indoklásban sem tudnak a püspökök mit írni, hiszen semmi olyat nem tettek, amely a katolikus papsággal ellentétes, ami botránkozást okozott volna. Ha a püspök iránti engedelmesség az indok, ott is meg kell vizsgálni, hogy az engedelmesség nem megy-e szembe a katolikus egyház tanításával. Végül is püspök is eshet eretnekségbe, gondoljunk az ariánus püspökökre. ... Üdvözlettel László
Kedves László! Köszönöm szépen a kiigazítását. Bevallom, én keveset foglalkoztam ezzel a kérdéskörrel. Úgyhogy kétségtelen, volna mit tanulnom ezen a téren. De azt is bevallom, nem törekszem nagyobb jártasságot szerezni ezen a területen. És másnak sem tanácsolom, hogy túl sokat foglalkozzék vele.
Kedves Lelkiatya! Sokat olvastam a témában, és sok videót láttam, a klinikai halálból visszatért emberekről. Mindenki szinte ugyanazt mondja el, hogy fény felé haladt, végtelen béke és öröm várta odaát. Viszont sehol sem hallani Jézusról vagy purgatóriumról, nem találkoztak a Szűzanyával. Elhunyt rokonokkal sokkal inkább. Őszintén, picit megingatja a hitemet, hogy a világ minden táján az emberek ugyanazt írják le a történtekről, viszont senkitől sem kapok megerősítést a hitünket illetően. Több magyar videó is van, itt van pl az egyik: https://youtu.be/T82hQKYV9EY Tudom, hogy nem tudhatjuk mi van odaát, és a jelen élettel kell foglalkozni, mégis elbizonytalanít ez a nagyszámú hasonló eset. Mibe kapaszkodhatok Ön szerint?
Valóban nagyon érdekes jelenség, amelyet a klinikai halál állapotában átéltek az emberek. Tudjuk, hogy nem mindenkinek azonos az élménye, de vannak hasonlóságok: fény, vonzás, szeretett alak, saját magának kívülről, felülről látása, stb. Ezek roppant érdekes dolgok, de tudomásom szerint nincs rá biztos magyarázat. Amit erről biztosan tudhatunk, hogy ezek az emberek ekkor még teológiai értelemben nem haltak meg. Ez nem a mennyország, amit látnak, hanem egy emberi élmény, amely táplálkozhat korábbi saját élményekből, ismeretekből, gondolatokból. De ennél minden bizonnyal több is, hiszen sokszor valóban el tudják mondani, hogy mi történt körülöttük, amíg ők ebben a helyzetben, a klinikai halál állapotában voltak. Tehát mindenképpen érdekes, izgalmas jelenség, de bizonyosságunk nincs arról, hogy ez mi lehet. Ebbe belekapaszkodni nem érdemes, nem szabad. Aki maga átélte, arra sokszor nagyon nagy hatással van ez az élmény, talán teljesen megváltoztatja az életét. De másét aligha. Hiába meséli el másnak, hiába ismerünk meg sok ilyen történetet, ez még nem fog minket hívővé tenni. Talán elgondolkodtat, talán arra késztet, hogy vegyük komolyabban az élet és halál, ítélet és túlvilág kérdéseit, de nem ezek a történetek ébresztenek bennünk hitet. Ezért mondom, hogy ezekbe nem érdemes kapaszkodni. Csak mint érdekességeket érdemes kezelni. Magát Istent kell keresni, tőle kérni a hitet, az sokkal bizonyosabb tapasztalat lesz.
Dícsőség JHS XPnak!!! Dícsőség Mindörökké!!! November 11 Szt. Fülöp a Tizenkettőből? Szent Fülöp napja előtti vagy utáni vecsernyével kezdődik Byzánti Rítusunkban az Adventi Böjt/Lelki Felkészülés, avagy Fülöp Böjtje? T. Tamás
Kedves Tamás! Bizánci egyházunkban Szent Fülöp apostolt november 14-én ünnepeljük. Másnap, 15-én kezdődik a karácsonyi böjti időszak, amelyet éppen emiatt Fülöp böjtjének is szokás nevezni. Az egyéni elhatározástól függ, hogy valaki vecsernyétől tartja-e a böjtöt vagy éjféltől. Érdemes mindig egyformán kezelni ezt. Például a pénteki napokat vagy éjféltől éjfélig vagy vecsernyétől vecsernyéig tartani. Magyar görögkatolikus egyházunkban általában éjféltől számítjuk a böjtöt és akkor is ér véget. (Idén némi zavart kelthet, hogy akik a hat gyertyás adventi koszorút szeretnék használni, azoknak már november 13-án kel meggyújtaniuk az első gyertyát, mert csak így jön ki karácsonyig a 6 vasárnap. De ettől még a böjt idén is november 15-én kezdődik.)
    ... 109 110 111 112 113 
114
  115 116 117 118 119 ...