Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi négy meg három? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Nagyon érdekel az a kérdés, hogy lehet-e az ember bűntelen miután hinni kezd Jézusban. Nem úgy, hogy az ember megszületik és haláláig egy bűnt sem követ el mint Jézus. Amire én gondolok, az az, hogy lehetséges-e a következő: az addig bűnös ember megtér, keresztény lesz és utána már teljesen bűntelen marad. Az általános vélekedés, amit én láttam, azt mondja, hogy nem lehetséges, mert az embernek bűnös a természete, mindig ki lesz téve a bűnnek és a keresztény hite nem tünteti el a bűnöket. A bűnök teljes elhagyása ellen szokták még érvnek felhozni, hogy a Mi Atyánk szövegében is szerepel, hogy kérjük bűneink bocsánatát. Nekem pont ennek ellenkezője a véleményem. Nem állítom, hogy csak úgy könnyen megy, de nem is lehetetlen. Jézus is mondta, hogy legyünk tökéletesek ahogy az Atyánk is az. A Bibliában nem ez az egyetlen felszólítás a tökéletességre, a parancsolatok betartására. Kérne olyat Isten az embertől, ami nem lehetséges? Az más dolog, hogy ha bűnbe esünk mégis, már megtörtént, nem tehetünk már semmit, kérjük a bocsánatát, akkor megbocsát. Az ember gyenge, bűnre hajlamos. Az eucharisztiára is szükség van, gyónni is szokott a hívek egy része. Nekem mégsem egészen az a benyomásom, hogy ez kizárná a bűn teljes elhagyásának a lehetőségét. Az ember bűnös hajlamáról nekem mindig a kísértés jut eszembe. Igazából a kísértésnek vagyunk mindig kitéve és nem a bűnnek. A bűn már csak a következmény. A kísértés nem bűn és elméletileg nem kizárt, hogy az ember minden kísértésre nemet tudjon mondani. Ha ezt el is vetem, akkor is sokkal optimistábban látom a helyzetet. Megesik, hogy az embernek véletlenül kicsúszik a száján egy sértő mondat egy másik ember felé, éppen fáradt, beteg, ingerült. Nem gondolkodik amikor megtörténik, de ilyesmi nem történik rendszeresen. Valakivel talán, de egyáltalán nem törvényszerű. Függ attól is, ki milyen életet él, milyen az alaptermészete, mennyire stresszes az élete, egészsége milyen, de tényleg nem törvényszerű, hogy rendszeresen kicsússzon a száján valami sértő. Ha megtörténik egy évben kétszer, akkor is ott az év többi része, amikor lehet bűn nélküli ha úgy dönt. Elismerem, ez már nem teljes bűntelenség de ha egy ember ebben az állapotban van, akkor már így is nagyon közelít a krisztusi tökéletességhez, az is nagyon keveseknek adatik meg, hogy egy évben kétszer legyenek bűnösek. Visszatérve az igazi, teljes bűntelenségre. A döntésbe beletartozik az is, hogy odafigyel, tudatosan, imádkozik, van akarata fejlődni, kéri Isten segítségét ebben. Lényeges Isten segítségét kéri, de ha valaki kéri, miért ne segítene neki Isten abban, hogy bűntelen legyen onnantól számítva, hogy megbánja addigi bűneit és tényleg kéri és ezt szeretné? Jézus is bűntelen volt, amiben biztos volt szerepe az isteni természetének de ugyanúgy ember volt mint mi. Volt fáradt, éhes, szomjas, mérges, sértegették, bántották, emberi teste volt, mégsem lett bűnös. Kísértés volt de nem lett bűnössé. Teljesen olyan lett mint mi vagyunk. Ha egyedül nem is, de a Szentlélekkel mi is lehetünk krisztusi tökéletességben az addigi bűneink megvallása után, vagy ez tévedés? El tudom képzelni, hogy valakinek ez sikerüljön. Életének egy pontján őszintén megbánja addigi bűneit és utána kéri Isten segítségét, kéri a Szentlelket, tudatosan odafigyel, nagy vágyat is érez a bűn elhagyására, Isten iránti nagyon mély szeretet költözik a szívébe, ha nem is azonnal a megtérése után de idővel fokozatosan elhagyja a bűneit, amit még nem sikerült azonnal a megtérés után de egyszer eljut arra a pontra és a felsoroltak segítségével onnantól bűntelen marad. Az itt szereplő kérdésekre is érkeztek olyan válaszok, hogy azt a bűnt, amivel küzd a kérdező személy Isten elveszi majd tőle ha megküzdött érte, ha megért rá. Az egy bűntől szabadulás jelentheti azt, hogy akkor ha attól meg lehet szabadulni, még akkor is ha Istennel, akkor minden mástól is? A bűnös ember, aki szabadulni akar a bűneitől, véleményem szerint olyan mint egy alkoholista/dohányos/drogos ember de ezt nem sértésnek szánom. Az alkoholisták között is vannak, akik tudják, hogy nem jó az életük, le kellene szokniuk, akarnak is szabadulni, beleadják minden erejüket és olyan boldogok amikor sikerül, utána nem is nyúlnak többé alkoholhoz. Láttam erre igazi példát a környezetemben de nem is kell ehhez ismernem ilyet, hogy tudjam így van. Na már most ha a bűnös ember és bűn közötti viszonyt az alkoholista és az alkohol közötti viszonyhoz hasonlítom, akkor nem következik ebből az, hogy az ember lehet bűntelen vagy akkor ne legyen bűntelen, de eljuthat arra a szintre, amiről beszéltem, hogy évente kétszer követ el bűnt és csak ennyit? A kérdésem arra irányul, amikor az ember nagyon akarja a bűnök elhagyását és tényleg hajlandó vért izzadni érte, annyira kitartó és még Isten segítségét is kéri. Az alkohol és a bűn nem egy és ugyanaz, de az alkoholhoz hasonlóan a bűn is valami olyan, amiről sokan tudjuk, hogy nem jó és mégsem tudjuk letenni. Abba most nem mélyülnék el, hogy egy bűnt elhagy az ember de van más amit nem tudott mert a kérdésem a teljes bűntelenségre vagy rosszabb esetben az évente kétszer bűn elkövetésére keres választ. Ha a Szentlélek van bennem, akkor sem lehetek bűntelen vagy akkor van rá esélyem? Nekem az lenne logikus, hogy bizonyos körülmények között az ember elhagyhatja az addigi bűneit teljesen és az új kísértéseknek is ellenállhat. Nem említettem eddig, de az átlagemberek érdekelnek inkább, hogy nekik sikerülhet-e ez. Az apácák és a szerzetesek helyzete nem ugyanolyan. Még ha van is kísértésük és követnek is el bűnt, más úgy élni és úgy törekedni a bűntelenségre ha az ember nem éli meg az átlagember problémáit: családi gondok, gyereknevelés, házassági probléma, munkahelyi stressz, csak néhányat említve. Inkább érdekel az, hogy lehetséges-e az, amit felvázoltam olyan embereknek, akik rendszeresen stresszes helyzeteknek vannak kitéve, sok emberrel kommunikálnak és azok biztosan nem szentek, nagyobb eséllyel vannak kitéve a kísértésnek és minden, ami ezzel az átlagos élettel jár. Ha az ember annyira nagyon szereti Istent, úgy követi Jézust, hogy tényleg mondhatni megtagadja önmagát, akkor lehetséges a bűntelenség? Nem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy nekem van igazam. Nem biztos. A kérdés nagyon érdekel teológiai szempontból, hogy mi az igazság ebben.
Nem annyira a teológiával, mint inkább az élettel és a gyakorlati tapasztalattal válaszolok. Ön is használta azt a kifejezést, hogy "elvileg" lehetséges. Nem tudom, hogy elvileg lehetséges-e, de gyakorlatilag egészen biztosan nem. A tapasztalat azt mutatja, hogy amíg az ember a földön él, addig folyamatosan botladozik. Fontos megérteni, hogy a botladozás nem ellentéte a Szentlélekkel való életnek. A Szentlélek nem bűntelen életet produkál, hanem erőt ad a küzdelemben. Aki hittel, Szentlélekkel él, annak is küzdenie kell. A Szentlélek nem elveszi tőle a bukás esélyét, hanem olyan szoros kapcsolatot ajándékoz, hogy az elbukás, a bűn sem tudja elszakítani a hívő embert Istentől. Azt mondják még a lelki atyák, hogy azért is veszélyes ez a gondolat, ha valaki bűn nélküli állapotra akar eljutni, mert ez a törekvés nagyon könnyen gőgössé tehet. Úgy mondják, a lelki küzdelemnek a legvégén, amikor már úgy gondoljuk, hogy minden bűntől megszabadultunk, mintegy ott vár ránk a gőg, amitől a legnehezebb megszabadulni. Ezért óva intenek attól, hogy azt a tökéletességet, amiről Jézus beszél, amire törekednünk kell, azt ilyen módon bűntelen, folttalan, szennytelen életnek gondoljuk el. A tökéletesség nem abban áll, hogy nem bukik el az ember, hanem abban, hogy mindig tud fölállni. Barsi Balázs atya úgy fogalmazott egyszer, hogy nem az a szent, aki nem bukik el, hanem az, aki "tíz körömmel" kapaszkodik Istenbe. Vagyis ne a bűntelenség steril állapotára törekedjünk, hanem ebbe a bizalomteli nagyon erős kapcsolatra Istennel. Ez a cél, nem a bűntelenség. Bár kimondhatjuk, hogy pontosan azért beszélnek így a lelki atyák, mert tudják, hogy az ember itt a földön nem lehet bűntelen. Az elején említett gyakorlati tapasztalat valójában maga a teológia. A kettőt nem lehet egymástól elválasztani. A teológia az életről beszél, az élet a teológiáról.
Kedves Lelkiatya! Sajnos nagyon sokat stresszelek hónapok óta nagyjából mindenen. Sajnos ez néha pánikrohamokat is eredményezett. Mit tudna javasolni a pszichológussal való beszélgetésen felül? Hogyan tudnék felülemelkedni ezen a stresszen? Hogyan tudnék kiverni a fejemből sok, felesleges dolgot, vagy akár múltbéli hibákat, rossz emlékeket?
Minél vaskosabb és sűrűbb bibliaolvasást. A gondolatait az Istenről szóló ismeretek járják át vastagon! Ez most átmeneti állapot, olyan helyzet, amelyet kézbe kell venni, kezelni kell. Nem mindenkinek javaslom ezt az erőteljes bibliaolvasást, hiszen többnyire elegendő naponta egy-egy fejezetet, vagy akárcsak egyetlen mondatot olvasni. Kinek mi a saját szokása, rendje. Az biztos, hogy mindenkinek naponta olvasnia kell(ene) a Szentírást. De Önnek most azt tanácsolom, hogy feküdjön rá teljesen. (No, nem fizikailag az ágyban;-) Naponta akár több órát is, de legalább egy órát olvasson belőle, ez legyen egyik fő terápiája. Előtte mindig imádkozzék a Szentlélekhöz, hogy ő vegye kézbe az Ön gondolatait, érzelmeit. S ezeket táplálja a kinyilatkoztatott szöveggel! Ez a tanácsom.
DJK! Kedves Lelki atya! Egy hete kérdeztem Önt a "Két tüdő, egyetlen lélegzet" (Görögkatolikus Metropólia kiadása, Debrecen, 2022) című könyvecske kapcsán. Válaszait követően, utánanéztem dolgoknak és szeretném megosztani, mire jutottam. Hátha másnak is hasznos. Mottóm: "Ferenc pápa éppen az ősi egyház gyakorlatára hívta fel a figyelmet, hogy mindenki hordozza az egyház küldetését. [...] az Istenre figyelő embereken keresztül tud szólni a Szentlélek. Nemcsak a papok kapják meg ezt a kegyelmet, hanem minden megkeresztelt, minden imádkozni tudó ember képessé válik arra, hogy meghallja az Isten szavát." (Hajdúdorog, 2021-10-17. - beszéd, Fülöp érsek atya) Mondanivalóm: 1./ Cantalamessa atya 2015-ben olaszul elmondott egyes gondolatai, ami 2022-ben jelent meg magyarul a könyvecske 68-70. oldalain, lényegében megegyeznek azzal, amint Ön írt itt a blogban 2017-07-26-án, 16:27:56-kor a karizmatikus mozgalomról. Szerintem ez a lényegi egyezőség a Szentlélek szimultán munkálkodása. Lelki atya 2017-ben netán már ismerte ezt a 2015-03-27-én elmondott prédikációt a www.cantalamessa.org oldalról? 2./ Válasza után, rátaláltam egy videóra, ami könyvecske szerzőjével, Cantalamessa atyával készült. Az interjú 2008-ban készült. 26 perces. Érdekes, tárgyilagos. Címe: Ne félj a Szentlélektől. Link: https://youtu.be/rf1-hRIdkQc Javaslom bárkinek megnézni, meghallgatni. Magyar szikronfordítás van. 3./ Lelki atya azt írja, hogy "évszázadok óta remekül kitapostott út van, nem kell kitalálni". Cantalamessa viszont azon a véleményen van (66. oldalon), hogy a helyes út nem a vagy-vagy, hanem az is-is. Természetesen a liturgikus előírásokat tudomásul véve! De ami nem liturgikus, ott már csak a hit és erkölcsi dolgokra kell ügyelni. A Hittani Kongregáció kiadásában = 1989-ben közzé tett "A keresztény elmélkedés néhány szempontja" című levél taglaja a megfelelő és nem megfelelő imaformákat. = 2016-ban közzé tett "Iuvenescit Ecclesia" című levél pedig a hierarchikus és karizmatikus egyházról szóló levél. Mindkét levél tartalmaz keleti katolikus hivatkozásokat. 4./ A tanfolyamot másképpen Szentlélek szemináriumnak is nevezik. Válasza után, véletlenül rátaláltam egy interjúra, ami Szentesi Csaba atyával készült; s ami 2019-02-01-én jelent meg a Főegyházmegye weboldalán "Életünk legnagyobb kalandját élhetjük át" címmel. Mindenkinek ajánlom ezt cikket elolvasni. Szíves véleményét várja: László -
Kedves László! Csak ámulok ezen a gondosságon. Nemigen tudok hozzátenni semmit. Köszönöm, hogy ezt ilyen alaposan összefoglalta.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Nem illendő ilyet írnom és elnézést is kérek érte, de szeretném kérni Lelkiatyát, hogy ne tévessze szem elől a kérdésem és ha ideje engedi, tiszteljen meg hamarabb válaszával. Ne haragudjék rám, amiért ezt írom, már 3 napja cikázik a fejemben ez a kérdés és tulajdonképpen nem a magam hasznára kérdezem, másnak szeretnék segíteni. Még csak nem is kizárólag erről van szó, hanem úgy érzem, nagyon fontos lehet az a kérdés, amit fel fogok tenni. Hadd közöljem már most, hogy én írtam már Önnek amikor azt mondtam, van egy depressziós ismerősöm, aki pszichiáterhez jár és mások is próbálnak tanácsot adni neki, de nem gyógyul meg, hullámzó az állapota és volt már szuicid kísérlete. Ez a kérdésem végén még visszatér majd, de most engedje meg, hogy valami mást kérdezzek. Pár napja valami erős késztetést éreztem, hogy imádkozzak egy híres emberért, aki nem keresztény és nem csak érte, hanem akár másokért is, akiket ismerek, de nem ismernek engem, viszont tudom, hogy nem keresztények. Hogy térjenek meg. Nem is értettem, miért volt bennem ez a késztetés azzal az illetővel kapcsolatban, mert sok híres embert ismerek mint mi mindannyian, ezért híresek, hogy ismerjék őket sokan, de azelőtt még egyszer sem gondoltam erre. Ezzel kapcsolatban is kérdezhetném, hogy van-e ennek értelme, hiszen nem ismer engem, találkozni sosem fogok vele és ráadásul valószínűleg muszlim lehet ha vallásos egyáltalán, mert török emberről van szó. Kételkedni is kezdtem a megérzésemben, ha imádkoznék is érte, hogy tudna megtérni ha egyszer egy muszlim országban él. Ez most a körítés, a magyarázat a kérdésem további részére. Az történt tehát, hogy kíváncsiságból feltettem egy kérdést egy internetes fórumon, ahol keresztények és nem keresztények is vannak (ateisták, muszlimok, zsidók, mindenki) és kérdeztem, hogy másoknak van-e erről tapasztalata, mit gondolnak ők erről, hogy imádkozzunk valakiért, aki nem ismer minket. Nem írtam oda, de evidensnek tartottam, hogy vallásos emberek válaszára számítok, azt odaírtam, hogy keresztény vagyok. Megjegyzem, kaptam negatív kommenteket is, hogy a hit és Isten hazugságok, semmire és senkire nincsenek hatással, időmet és energiámat pazarlom, csak áltatom magam (ezek külön-külön hozzászólások voltak), de volt aki egyenesen azt írta, hogy ezzel a manipulációval megtöröm a szabad akaratukat és amit tennék, az emberiség elleni bűn és reméli soha nem állnak velem szóba többet. Kicsit sokára, de eljutottam oda, amiért írom ezt a levelet is: valaki írt nekem ugyanitt, hogy értékelné ha imádkoznék a testvéréért és az anyukájáért, de csak most jön a lényeg. Restellem, hogy ilyen kisregényt írok és ennyire feltartom a kérdésemmel, de jól akarok reagálni a helyzetre. Tehát az 57 éves testvére egész életében tolószékhez kötött, nem tud beszélni, etetni kell, a fürdőszobába ki kell menni vele, sokszor a mozgását nem tudja kontrollálni. Az anyukája 85 éves és ő gondozza legtöbbet a testvérét, már bottal jár, de mindig azt mondja, nem hagyja abba amit csinál, mert akkor az ő egészsége is meg fog romlani ha elhagyja magát. Ez a személy azt írta nekem, mindketten ateisták, a testvére és anyukája is, főleg azért, mert nem találtak válaszra az imáik. Az anyukája csak annyit kért Istentől, hogy ne romoljon az ő saját egészségi állapota, főleg a mozgása, hogy a beteget tudja ápolni nagyobb fájdalmak nélkül. Amint azt ez az illető is írta nekem, nem találtak válaszra az imái. Azt nem kérte, hogy teljesen gyógyuljanak meg és jobb legyen az állapotuk, csak annyit kért, hogy ne legyen rosszabb. Nos, nem így lett. A lényegben a lényeg: kér, hogy imádkozzak a testvéréért és anyukájáért és ha az imáim meghallgattatnak, akkor megpróbál újra hinni. Azt írta, ezen a ponton azzal is megelégedne, ha csak egyikük - vagy a testvére vagy az anyukája - állapota egy kicsit javulna, akkor megfogalmazása szerint "adna egy új esélyt ennek a dolognak, amit hitnek neveznek". Angolul írt, mert nem magyar, de lefordítva ezt írta. Körülbelül erről van szó az én értelmezésemben: most nem hívő, de korábban próbált hinni, gondolom elkeserítette, hogy nem jött a várt gyógyulás és esetleg más oka is lehet annak, hogy nem hisz, nem tudom mert nem ismerem, de azért még mindig szeretne hinni és ha az én imáim hatására javul a helyzet, akkor hinni fog. Még nem válaszoltam neki, de semmiképp nem fogom cserben hagyni. Először is felmerül a kérdés, mit írjak neki. Egyszerű, gondoltam, megírom neki, hogy minden nap imádkozni fogok érte, én hiszek az ima erejében, de írjam meg neki azt is, hogy nem tudom garantálni a sikert? Arra is gondoltam, lehet nem bánták meg Istennek a bűneiket és a bűn elválaszt Istentől, talán ezért se lettek megválaszolva az imáik. Javasoljam neki, hogy bánják meg a bűneiket ha még nem tették meg vagy ezzel ellenkező hatást érek el? Elég csak annyit írnom neki, hogy imádkozni fogok érte? Nem adom fel könnyen az imádságot és egyszer egy hónapon át imádkoztam egy ismerősért, aki akkor egy hónapig kórházban volt. Először lélegeztetni kellett, teljesen legyengült, hetekig nem tudták mi baja, egyik diagnózis a másik után, gyógyszerek miatt mellékhatások, egyik betegség után a másik, azt hittük talán meghal, szegény sírt is már a telefonban, anyukám is el volt szomorodva, de én kitartottam a hitemben és azt mondtam anyukámnak, meg fog gyógyulni. Mások szomorúak voltak, kétségekkel teli, kérdésekkel tele, én meg lelki nyugalommal azt mondtam, meg fog gyógyulni, mert az imáimat meghallgatták. Éreztem, hogy így történt. Imádkoztam érte amennyit csak tudtam, mentem Jézus keresztje elé a templomba, imádkoztam éjszaka, imádkoztam nappal. Egyszer már majdnem feladtam és nagyon csalódott voltam, de összeszedtem magam, imádkoztam tovább és meggyógyult ez az ismerősöm. Sok szenvedés után, de sikerült. Nem tudom mennyi szerepe volt ebben az imáimnak az orvostudomány mellett, de soha nem fogom elfelejteni ami történt. Mit tanácsolna nekem, erről beszéljek annak a másik szegény szenvedő embernek bátorításképpen vagy ezzel elvárásokat keltenék benne? Nem akarom túldimenzionálni a dolgot ahogy mondani szokták, túlgondolni, de mintha lenne rajtam egy kis felelősség. Mintha az én imáimon múlna de nem is kizárólag ezért, hiszen Isten nem köteles megtenni, amit kérek érte, de ha belegondolok, most van itt egy ember, aki nem hívő, de nem is adja fel, hogy hinni tudjon, lehet úgy érzi ez az utolsó alkalom, az utolsó esély, hogy a dolgok jobbra forduljanak, mert már annyi év szenvedése van mögöttük és itt vagyok én, aki vele szemben nagyon erősen hiszek és ezt nem öndícséretként mondom,de nem tudhatom, talán az egyetlen keresztény vagyok, akivel kommunikált az utóbbi időben, és mintha azt szeretné, tegyek meg helyette valamit, amihez neki már nincs lelki ereje. Mintha ez egy lehetőség lenne, hogy megszólítsam Istent valaki más helyett. Már azt említeni sem merészelem, hogy mindig amikor egy nem kereszténnyel beszélek, akkor azt érzem, megtestesítem neki azt, amiben hiszek. Úgy értem, a lehető legjobban kell tükröznöm Jézust és a keresztény hitet, mert lehet az én viselkedésem alapján alkot véleményt a kereszténységről. Ha jobban tudok neki segíteni, jobban hiszek abban, hogy segíthetek neki, Jézus szeretetével tudok rá nézni, akkor az máris egy megtett lépés a hite felé vezető úton, de legalábbis nem gátolom meg benne. Ha nem szeretem eléggé, nem vagyok elég emberséges, nem látja bennem Jézust, nem vagyok elég segítőkész, akkor levonhatja azt a következtetést, hogy a keresztény ember ugyanolyan mint a nem keresztény, hinni nem érdemes, Isten nem segít, nincs krisztusi szeretet stb. Abban szeretnék tanácsot kérni, hogy pontosan mit írjak neki. Azt szerintem már most megírom neki, hogy imádkozni fogok érte, de írjak még valamit vagy ennyi elegendő? Ön szerint elképzelhető, hogy Isten adott nekem ilyen feladatot, hogy másokért imádkozzak és másokat hitre segítsek? A múltkor is írtam Önnek, hogy késztetést éreztem a depressziós ismerősöm megsegítésére, most ismét ez a helyzet, csak most a szenvedő kérte a segítségem és nem én hallottam a bajáról. Az nem kis dolog ha azt mondja valaki, ha meghallgattatnak az ÉN imáim, akkor Ő hinni fog. Rosszul érzékelem vagy ez tényleg egy különleges történés? Bizonytalan vagyok önmagamban, mert nem akarok túl sokat képzelni magamról, de érdekesnek tartom ezeket a tapasztalásokat, nem tudom mennyire általános ez, hogy egy hívővel ilyen történjen és ha Isten többet akar tőlem mint gondolnám, akkor nem akarom elvéteni. Ha van ilyen feladatom, hogy másokért imádkozzak, konkrétan másoknak segítsek hinni vagy más módon tegyek többet, akkor miért nem élem át azt, amit sok szent átél és miért nem kapok olyan bátorítást és bizonyosságot Istentől, mint ők, például miért nem jelenik meg nekem egy angyal és közli velem vagy miért nem jön hozzám Jézus? A szentek kaptak ilyen jeleket és biztosak lehettek benne, hogy mi a feladatuk, mit akar tőlük Isten. Ha nekem van olyan feladatom, amiről írtam, hozzám miért nem jön még egy angyal sem? Miért nem részesülök legalább egy eucharisztiás csodában, miért nem kezd el könnyezni-vérezni Jézus a kereszten ha a templomban megérintem? Miért nem történik ezek közül legalább az egyik? Csak egy átlagos, hétköznapi ember vagyok és az igaz, hogy jobban kellene magamban hinnem, de ha annyi szentnek megadatott valamilyen csoda, amitől biztosabbak lehettek magukban, akkor miért nem kapok én is ilyet tekintettel arra, hogy nem egy kolostorban elvonuló apáca vagyok, akinek valahogy alapvető, hogy Isten szolgájának kell lennie és felad ezért mindent, hanem a világban benne élve teszek bármit, amit teszek, jobban kiszolgáltatva a kísértésnek, bizonytalanságnak, ellenségeknek, hitetlenségnek? Ha van olyan feladatom, amiről írtam is és egyáltalán bármit is szeretne tőlem Isten, akkor miért nem ad nekem egyértelműbb üzenetet? Nekem legalább akkora szükségem lenne rá, mint a szenteknek, akik kaptak egy jelenést, látomást, eucharisztiás csodát, stigmát és még nem tudom miket. Jézust már láttam álmomban és mondott is nekem valamit, de annak semmi köze ezekhez. Restellem, hogy ennyire komolyan veszem az egészet, de a szívemen viselem mások sorsát és annyira szeretném, hogy térjenek meg Jézushoz, így ha lehetőségem van segíteni, azt is komolyan veszem.
Úgy értékelem, hogy az az indíttatás, hogy imádkozzék másokért, valóban a Szentlélektől van. Hogy ezt az indíttatást hogyan kezeli, ez már az Ön kezében van. Bevallom, nem nagyon értem, hogy miért kell ilyen sok kérdést föltenni egy ilyen egyszerű dolog kapcsán. Ön késztetést érzett arra, hogy imádkozzék valakiért. Tegye meg, miért is ne tenné? A leírt eset azonban valóban nagyon érdekes. Egy távol élő idegen ember szintén ugyanerre kérte Önt, hogy imádkozzék érte és a családjáért. Ezen megint nem sokat kell töprengeni, hanem máris elkezdeni érte, értük az imádságot. Igen, lehet, hogy Isten föl akarja Önt használni arra, hogy a kegyelmét eljuttassa másokhoz. Persze, meg is tehetné közvetítő nélkül is, de azt látjuk, hogy a mi Istenünk már csak ilyen. Szinte mindig emberi közvetítőket használ föl kegyelme érvényesítésére. (Pl. Ez 37,1-10) Az egész egyházunk is erre épül, hogy a papok, a hívek egymásnak Isten szeretetét és kegyelmét közvetítsék, adják át, adják tovább. Hogy mit írjon ennek a hitre vágyódó személynek? Szerintem egyszerűen írja meg, hogy imádkozni fog érte. De azért még írhat neki buzdító mondatokat arról, hogy már máskor is volt szép megtapasztalása az imádság erejéről. Írja meg neki, hogy Ön imádkozik, és mások is, mert például én is bekapcsolódom, meg talán még mások is, akik ezt olvassák, de neki is kérnie kell a gyógyulást és hinni is benne. Ennél több magyarázatot már nem érdemes írni, mert az nem tanúságtétel lesz, hanem magyarázkodás. A tanácsom még, hogy ne kérjen és ne várjon viszont önmaga számára semmi rendkívüli csodajelet. Azokat maga az Úr osztogatja, de egyáltalán nem érdemeink szerint. Ha ilyet szeretne kapni, ez arról árulkodik, hogy mégsem elég erős a hite, mert efféle visszajelzéseket vár (el!). Azt ne röstellje, hogy ennyire komolyan veszi ezt a kérdést. Én is komolyan veszem, azért is írom ezeket. Higgyünk Istenben! Bízzunk benne! Imáinkban lehetőleg ne magunknak kérjünk bármit is, hanem mindig másoknak. Isten úgyis megadja nekünk, amire szükségünk van. Az imádságon keresztül pedig nyitogatni tudjuk az elménket és a szívünket, hogy fölismerjük Isten ajándékait.
Kedves Lelkiatya! Tud esetleg ajánlani olyan könyvet, amely keresztény szemmel és hitelesen ír azokról a szentekről, akik a jövőbe láttak? Hogy hogyan fogadták ezt a kegyelmet és hogy tudták vele szolgálni az Urat?
Nem tudok ilyen könyvet ajánlani. Érdekes téma, de nem tudom, hogy valaki a szentek életét vizsgálta-e ebből a szempontból. El tudom képzelni, hogy nem, mert ha érdekes is a téma, a jelentősége csekély. Keresztény életünkben ennek az adottságnak vajmi kevés szerepe van. Inkább árt, mint hasznos lenne. Sajnos, nem tudok Önnek ebben segíteni.
Tisztelt Lelkiatya! Mit lehet tudni, hol lehet olvasni Szent József életéről, szerepéről és legfőképp a földi világból az Úrhoz távozásáról? Az Evangélium alig beszél róla és Jézus kapcsolatáról Jézus felnőtt korától, pedig védte a Szűzanyát és bizonyosan segítette férfivá nevelni az égi gyermeket. Hogy látja? Ő volt az első láthatatlan szentje a mindennapi szolgálatnak?
Igen, valóban a Szentírás alapján nagyon keveset tudunk Jézus nevelőapjáról. Épp csak annyit, amennyi szükséges volt Jézus gyermekség történetének megértéséhöz. Egy értékes könyvet tudok Önnek ajánlani: Meschler Móric SJ - Ifj. Tompó László: Szent József élete és szerepe az Úr Jézus életében és az Anyaszentegyházban Úgy látom, hogy az Új Ember szerkesztősége árulja is ezt a könyvet: https://bolt.ujember.hu/?product=szent-jozsef-elete-es-szerepe
Kedves Lelkiatya! Az elküldött kérdésemhez valamit nem írtam le, amit érdemes lett volna. A témavezetőmről írtam. Nem indokoltam a kérdésem és ezt szeretném pótolni. Azért tettem fel a kérdésem, bízva a tanácsában, mert ez a helyzet rossz hatással van rám. Már úgy érzem mindig, hogy akármit csinálok, akárhogyan, úgysem lesz jó, úgysem lesz velem elégedett. Már akkor erre gondolok, amikor elküldöm neki amit megcsináltam. A konzultáció előtt jobb és rosszabb is volt már, helyzettől függ: voltam nagyon ideges is és mondhatni nyugodt is, az az előtti eseményektől függően. Nincs jó hatással rám amiket mondott és ahogyan gondolkodik. Megértem, hogy azt szeretné, hogy minden jó legyen és biztosan ideges típus minden téren, de nem kellene ennek a munkám rovására menni. Azt a butaságot, hogy akár feláldoznám magam helyette és mások helyett, azért biggyesztettem bele a levélbe, mert ezzel azt akartam kifejezni, hogy én szeretem őt függetlenül attól, hogy rosszul esik tőle nagyon sok minden. Krisztusi szeretettel igyekszek viszonyulni másokhoz, beleértve őt is, ami néha nagyon könnyen, máskor nehezebben, de alapjában véve hála Istennek sikerülni szokott. Bocsánatát kérem a részletességért, jól esik valakinek elmondanom és nem is tudok kitől tanácsot kérni. Ismerőseim - akik meghallgatnak - annyit mondanak, ne foglalkozzak vele, de nem olyan könnyű ez sokadik ilyen szituációban. Megbántani nem szoktam, de magamban elszomorít amiket mond, tesz és még nehezíti is a munkám. Hogy legyek olyan mint Jézus, aki bármennyit is szenvedett és bármennyire is fájt neki belül, nem hagyta magát ezáltal befolyásolni?
Azt javaslom, hogy tanuljon meg nagyon erősen Krisztusba kapaszkodni. Az imaéletét erősítse föl oly módon, hogy ezek a helyzetek, de a kisebbek is mind Krisztusnál kössenek ki. Vagyis sokat beszélgessen vele ezekről. Ezzel párhuzamosan a templomi szertartásokba való erősebb bekapcsolódást is javaslom, hogy ez az intenzívebb imaélet ne szoruljon bele csak a személyes gondolataiba. Amikor tárgyalnia kell ezzel a témavezetővel, akkor előtte imádkozzék. Érte és a helyzetért. (Én a csip-csup ügyeket az Istenszülő elé szoktam vinni.) Szóval legyen lelkileg fölvértezve egy-egy adott helyzetre! Ne féljen ezektől! Még akkor sem, ha ugyanaz a félelmi mechanizmus indul be, mint korábban is. Ugyanis a tanácsom nem fogja egycsapásra megváltoztatni az Ön magatartását, hozzáállását, de hosszútávon segíthet abban, hogy ezek a nehéz helyzetek, akár sikerrel, akár kudarccal végződnek, szépen beleilleszkedjenek az Ön személyiségébe. Egyre több tapasztalatot szerez ilyen módon elsősorban önmagáról, de a világról, az emberekről, a kapcsolatokról, a küzdésről és sok minden más értékes területen is. Köszönje meg az Úrnak, hogy ilyen élethelyzetben van, mert ez értékessé teszi az életét! Ez a jézusi út.
Kedves Lelkiatya! Miért a Szentlélek szállt alá a mai ünnepen Máriára, és miért nem Jézus lelke? Egy az Isten három személyben, nem értem, hogy adhatta a Szentlélek a Fiúistent, miért nem Jézus adta önmagát? Remélem érthető amit kérdezek:)
Ahogy látom, ez a kérdés még december 8-án íródott. Bocsánat a válasz elmaradásáért. Azon a napon, egyébként a római katolikus egyház Mária szeplőtelen fogantatását ünnepli. Keleti egyházunk pedig a hasonló tartalmú ünnepet, azaz Máriának az édesanyja, Anna méhében magzatként megjelenését az ősibb gyakorlatot követve december 9-én ünnepli. A keleti egyházban, tehát ez inkább Szent Anna ünnepe. Mária Szentlélekkel való "beárnyékozását" március 25-én ünnepeljük. Ezt mi, görögkatolikusok Örömhírvételnek nevezzük. Ekkor szállt le a Szentlélek Máriára, hogy méhében megfoganjon magzata, az Isten Fia. Hogy hogyan adhatta a Szentlélek a Fiúistent, ezt nemigen tudjuk kifürkészni. Valójában ez a beárnyékozás, a Szentlélek leszállása nem azt jelenti, hogy a Szentlélek adta a Fiút, inkább arra utal, hogy az Atya (és a Fiú) mindent a Szentlélekben visz végbe. Később is, Jézus minden csodáját a Szentlélek erejében művelte. Nyilván, mert a Fiú és a Lélek egy. S mindkét isteni személy egy az Atyával. Hogy hogyan, ezt majd csak odaát fogjuk megérteni. Csak jussunk el oda!
Kedves LelkiAtya! Szeretnék bűnbocsánatot kérni. Hogyan kezdjek hozzá? Magát a gyónást hívják így, vagy más a kettő? Válaszát előre is köszönöm.
A bűnbocsánat kérése nagyon szép és hatékony imádság, amely gyógyítja a lelket. Ebben megszólítjuk az Urat, és arra kérjük, hogy bocsássa meg a bűneinket, amelyeket elkövettünk. Lehet egy vagy néhány jól fölismert bűnre vonatkoztatni, de ha már belekezdtünk, érdemes minden más bűnt is hozzávenni, amelyeket elkövettünk, akár fölismertük azokat, akár nem. Isten azon nyomban megbocsát, mihelyst kimondtuk, vagy akárcsak elkezdtük ezt a bűnbánati imát. A szentgyónás pedig mindennek a megpecsételése, kiegészítve az egyház áldásával. Érdemes minden nap elmondani ezt a bűnbánati imát, és a szentgyónást is rendszeressé tenni. Legtermészetesebb, ha havonta gyónunk meg a pap előtt. Vannak nagyon szép, bűnbánatot kifejező imádságok, melyek szent emberek írtak meg előttünk, s amelyek ajkunkra adják a szavakat - kicsit úgy, mint a költők írásai, akik jobban ki tudják fejezni, hogy mi mire is gondolunk. Ilyen szentek által megírt s ugyanakkor költői szövegnek is tekinthető imádságok továbbá a zsoltárok. A 150 zsoltárból vannak kifejezetten bűnbánati tartalmúak (pl. 6, 31, 37, 50, 101, 129, 142. zsoltárok - a görög számozás szerint). De imádkozhatunk a saját szavainkkal is. Például egész egyszerűen így: "Uram, szeretlek téged. Tudom, hogy sok bűnt követtem el. Kérlek, bocsásd meg nekem ezeket és adj kegyelmet, hogy téged követhesselek. Amen."
DJK! Kedves Lelki atya! Kettő kérdésről kérném véleményét: 1./ November elején Fülöp atya facebook videóban ajánlotta mindenki figyelmébe a "Két tüdő, egyetlen lélegzet" (Görögkatolikus Metropólia kiadása, Debrecen, 2022) című könyvet, ami eredetileg 2015-ben jelent meg olaszul. Cantalamessa római katolikus atya könyvének magyarra fordítását és érsek-metropolitai ajánlását szemléletváltozásnak ill. meglepőnek tartom, ugyanis a Szerző köztudottan több évtizede a karizmatikus mozgalomhoz tartozik. Idézek a könyvből (néhány szót kiemelve): "A mozgalom csakugyan a kegyelem áramlásának tekinthető, és az egész egyházban el kellene terjednie; úgy kellene szétáradnia az egyházban, mint az elektromos kisülésnek az anyagban, hogy ne is legyen önálló elkülönülő jelenség. [...] Véleményem szerint, a Karizmatikus Mozgalom lehetővé teszi, hogy egybeillesszük a széttört porcelándarabokat [...] nem arról van szó hogy feltétlenül csatlakoznunk kell ehhez - vagy: bármely egyéb - mozgalomhoz; hanem arról, hogy nyitottnak kell lennünk a Szentlélek tevékenységeire, bármilyen életállapotban is éljünk. [...] Az a fontos, hogy ne maradjunk ki a kegyelem áramlásából, mely KÜLÖNBÖZŐ FORMÁKBAN az egész kereszténységet átjárja. Isten kezdeményezését és az adott kedvező lehetőséget lássuk benne, ne pedig valami fenyegetést, vagy a katolicizmusba kívülről beszivárgó idegen elemet. Egyetlen dolog teheti tönkre ezt az esélyt [...] ha a karizmák (különösen a látványosabb karizmák) hangsúlyozása fontosabbá válna, mint a Krisztusban és a Szentlélekben élő, hiteles életre való törekvés [...] Engedjük, hogy ortodox testvéreim maguk döntsék el: e kegyelmi áramlat csak nekünk a nyugati egyházaknak szól-e, vagy pedig a keleti kereszténységnek is szüksége van (talán MÁS MÓDON) az új pünkösdre." E könyvecskének metropóliai szintű kiadása, talán bátorítás mindenkinek arra, hogy a mozgalomtól nem kell idegenkedni a hazai görögkatolikus püspököknek, papoknak és híveknek? Mert egyébként a Szentlélek biztos megmutatja a római katolikus gyakorlattól eltérő formát, más módot, ami keleti szempontból elfogadható. 2./ A decemberi Szemle 5-dik oldalán alul olvasható egy hirdetés, hogy "Élet a Lélekben" tanfolyam indul Budapesten. Mi a véleménye erről? Érdemes-e, szabad-e ezen a híveknek (netán: papoknak) részt venni? Ugyanis ez a képzés, épp összefügg a fenti könyvecske üzenetével. Szíves válaszát várja: László -
Kedves László! Az idézett szöveg Cantalamessa atya írásából semmiféle mozgalomhoz kapcsolódásra nem buzdít. Ezt kifejezetten írja is. Arra késztet, hogy legyünk nyitottak a Szentlélek befogadására, a vele való együtt munkálkodásra, a vele való életre. Ezt biztosan minden püspök atya és mondhatom, az egész görögkatolikus egyházunk szintén vallja és támogatja. S valóban így van, mikét Ön is írja, hogy a Szentlélek megmutatja a római katolikus gyakorlattól eltérő formát. Megjegyzem, ezt a Keleti egyházban nem kell kitalálni, évszázadok óta remekül kitapostott út van már előttünk, csak föl kell fedeznünk, mernünk kell azon járni. Az Élet a Lélekben tanfolyam biztosan nagyon érdekes és értékes lehet. Arról nem tudok többet, én is csak innen értesültem róla. Érdemes a Dél-budai szervező lelkésztől, Kocsis Tamás atyától kérni erre vonatkozó tájékoztatást.
Kedves Lelkiatya! Nekem az lenne a kérdésem, hogy esetleg tudja-e, hogy mitől függ, hogy a Damján Táborba felvesznek-e segítőnek. Mik az előnyök és mik a hátrányok? Köszönöm!
Attól tartok, erre a kérdésre nem lehet konkrét receptet adni. Nem lehet megmondani, hogy mik azok a tulajdonságok egy emberben, ami miatt felveszik őket, vagy sem. Mindenkiben van valamilyen érték, különlegesség, ami miatt hasznos lehet a jelenléte, s általa is több és színesebb lesz a tábor. A felvételiztetést sosem egy ember vezeti le, általában kettő s annak a két embernek a véleménye alapján dől el, hogy valaki segítő lesz-e avagy sem. Kérdéseket tesznek föl a jövőbeni segítőknek, különböző szituációs gyakorlatokba helyezik őket. Fontos az ezekre adott válasz és megoldási javaslat. Persze, fontos az első benyomás, ahogyan kommunikál, ahogyan csillog a szeme a Szent Damján Táborért. Nagy felelősséggel tartozunk a szülőknek itt, ebben a táborban, ezért is fontos, hogy azokat a segitőket válasszák ki, akik valóban alkalmasak erre a szolgálatra, feladatra. Előnyök, csak néhányat említve: Találkozott már fogyatékkal élőkkel, esetleg van tapasztalata gondozásukban (ha nincs, az sem probléma). Nyitott, kommunikatív, jól tűri az alváshiányt, gondoskodó típus, türelmes, jó problémafelismerő/megoldó képessége van, kreatív, és minden, ami egymás őszinte szeretetéhez kell. Hátrány lehet: egyéni vágyait, érdekeit helyezi előtérbe (csak ismerkedni szeretne, jó szórakozási lehetőségnek tűnik), rossz benyomást kelt válaszaival, nem látja reálisan saját erősségeit, gyengeségeit, tettrekészség hiánya, nem önálló (maga a jelentkező is irányításra, segítségre szorul). Ha valaki minden tapasztalat nélkül jelentkezik, még az sem zárja ki, hogy segítő lehessen, azonban a szervezőknek látnia kell a jelentkező írásos válaszaiban, vagy a személyes interjún, hogy ő ezt szívvel-lélekkel akarja végezni és örömmel, valamint felelőséggel fogadja a felmerülő feladatokat. Az nyilván előnyt jelent, ha valaki ebben a szakirányultságban tanul, találkozott már ilyen emberekkel, netalán foglalkozott is már velük, illetve az is, hogy hívő ember-e. Ez utóbbi is fontos szempont, de hogy melyik felekezethez tartozik, annak már nincs nagy jelentősége.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy ha a gyónás során a bűneimet csak felsorolom, de nem részletezem az érvényes vagy részletesen kell elmondani? A megtérésem óta nem hagy nyugodni egy bűn amit még az előtt követtem el mielőtt megtértem volna, és bár sokszor meggyóntam és nagyon sajnálom, attól félek hogy halálos bűnben vagyok mivel nem jól gyóntam meg! Nem tudom hogy kellene megfogalmazni! Emiatt minden gyónás után bennem van hogy mi van ha én is elkárhozom emiatt úgy mint ahogyan az öreg atya mesélte mikor kicsi voltam, hogy volt egy szerzetes aki egy súlyos bűnt nem mert meggyónni és bár bánta de sose gyónta meg és végül a halálos ágyán sem tudta és halálát követően a pokolba jutott... De már újra és újra előhozni is félek, mert mi van ha az Úr már rég megbocsátotta és jól gyóntam meg a magam ügyetlen megfogalmazásában is csak a gonosz nem hagyja hogy ezt gondoljam.
Igen, az utolsó fél mondata teljesen találó. Ez mind kísértés, a gonosztól van. Erre Önnek egyáltalán nem szabad figyelnie, semmi jelentőséget nem szabad tulajdonítani ezeknek a nyugtalanító gondolatoknak . Már hogyne bocsátotta volna meg az Úr Önnek ezt vagy azt a bűnét! Isten bűnbocsátó hatalma nem a bűnbánat módszerétől függ, hogy vajon jól alkalmaztam-e vagy sem. Isten lesi, várja, hogy mikor bocsáthat meg. Ismeri az emberi szív legrejtettebb vágyait is. Ha Ön akárcsak egyszer is őszintén szabadulni akart attól a bűntől és ezt elmondta - mindegy hogyan! - a gyónásban, akkor egészen bizonyos lehet abban, hogy Önt ez a bűn már nem terheli, hogy az Úr már régen eltörölte, meg is feledkezett róla. Csak a mi emlékeink zaklatnak. Felejtse el őket. Vagy, ha nem tudja, tanulja meg kezelni. Mindenesetre az Ön lelkét egészen bizonyosan nem terhelik már ezek a bűnök.
Kedves Lelki atya! Mit jelent az utasításunkban leírt megtartóztatás dec. 24-én? Lehet-e húst fogyasztani? Ha jól tudom a keleti egyházban szombaton és vasárnapon nincs böjt. Szeretettel: Glória
Kedves Glória! Jogos a kérdése, mert jelenlegi görögkatolikus gyakorlatunkban egyelőre nem teljesen tisztázott, hogy a használt különböző böjti fokozatok pontosan mit jelentenek. Értelemszerűen a megtartóztatás a böjtnek enyhébb fokozata. Ugyanakkor a hústól való tartózkodás a böjtnek a legelső, szintén legalsó fokozata. Tehát furcsa volna, hogy ha egy megtartóztatás elnevezésű böjti napon még húst is lehetne fogyasztani. Akkor ugyan miben is állna a megtartóztatás? Az nem felel meg teljesen a valóságnak, hogy a keleti egyházban szombaton és vasárnap kategorikusan ki lenne zárva a böjt. Hiszen vannak olyan böjti napok, amelyek minden esetben érvényesek, akármilyen napra esnek is. Ilyen például augusztus 29. és szeptember 14. Még ha vasárnapra esnek is, ezek akkor is böjti napok - bár kevésbé szigorúak, mint ha hétköznapra esnének. Ugyanakkor jól meg kell érteni, hogy egyházunk nem előírásokat akar megfogalmazni, hanem sokkal inkább odaadásra buzdít. Jelzi a böjti napokat és időket, de hogy azt ki hogyan éli meg, abban igen nagy szabadságot ad. Ennek értelmében azt tanácsolom Önnek, hogy egyénileg gondolja át, hogy az idei "karácsony viliáján" milyen lemondással készíti föl a lelkét és a testét a nagy ünnepre. S ennek alapján ajánljon föl valami lemondást az Úrnak. Én magam egyébként minden családnak és hívőnek azt tanácsolom, hogy ezen a szombati napon is tartsák meg nyugodtan a szokásos karácsonyi böjtös eledeleket, azaz káposzta- vagy gombaleves, mákos bobajka vagy esetleg hal. De ez csak az étrend, ennek követése még nem jelent feltétlenül odaadó lelkületet. Még inkább tanácsolom, hogy kibúvók és könnyítések keresése nélkül készüljünk minél inkább lelkileg és testileg is a legnagyobb titokra, Isten közénk érkezésének megünneplésére.
Kedves atya! Nem rég házasodtunk össze a feleségemmel. Pár hónap elteltével elkeseredett vagyok helyzetünk miatt. Szinte minden héten van nézeteltérésünk. Ő nehezen szakad el szüleitől, ami konfliktust okoz kettőnk között. Jelenleg azt érzem, hiba volt a házasságunk. és még egy év sem telt el. Kérem adjon tanácsot, mit tegyek? Sándor
A nagy döntésekbe nem ugrunk könnyen bele, de könnyen ki sem belőle. A vélelem amellett szól, hogy Önök megfontoltan, éretten, felkészülten léptek be a nagy döntésbe: A vélelem a döntés igazsága mellett szól, tehát azt kell egyre jobban művelni és abban megmaradni. Ha Önnek kétségei vannak a döntés igazságáról, akkor annak utána lehet járni, de akkor sem ugrálunk ki a döntésből. Az első tanács tehát: elhinni, hogy a kegyelem dolgozott bennünk, érettek voltunk, a döntésünkön Isten áldása van. A második tanács: senki sem abszolút éretten kezdi el a nagy döntéseket, azaz itt egy tanulási folyamat kezdődik. Bármilyen meglepő, de ehhez még az is hozzátartozhat, hogy az ember az elején megbánja a döntését. Bizony ez nem csak házasoknál, hanem papoknál és örökfogadalmas szerzeteseknél is előfordul. Tudni kell, hogy ez a megbánás valószínűleg nem a döntésre vonatkozik, hanem a tanulási folyamat nehézségeire mutat rá (elvárások, konfliktusok, tervek, keresztek...). A tanulási folyamatban a legelső szabály az alázat: senki sincs kész, senki sem tökéletes. Aztán fontos a kommunikáció: nyíltan elmondani a nehézségeket, a fájdalmakat, a zavarokat. A másik nem gondolatolvasó, csak azon tud javítani, amiről tud. A jó kommunikáció nem bántó, nem kioktató, és főleg nem egyirányú. Aztán fontosak a határmeghúzások a szülők, a munka felé: mi az, ami abszolút nem fér bele, miből lehetne kevesebb ill. több, s mit kellene lazábban venni. Az öröm, a nevetés mindig olajozottabbá teszi a tanulási folyamatot. Immár nem egyedül imádkozza: Isten ?taníts meg engem a te igazságaidra? ? már párosan tanulnak és kérik a Lélek bölcsességét. S nem utolsó sorban el ne feledje az isteni szerelem ragasztó erejét: nehogy a napi tövisek elfeledtessék a szerelem misztériumát! Végső soron nem kizárt az érvénytelenség: ennek vizsgálatához érdemes beszélgetni a házassági előkészületet tartó atyával. Ferenc pápa minden papot buzdít a házasok utógondozására (éppen az éretlenség, a kapkodások, a megbánások miatt), talán Önöknél is a jegyesoktatáson hallottak aktualizálását lenne érdemes átbeszélgetni. S ha ezek után is az érvénytelenség jár a fejében, szintén a felkészítő atya és az egyházi bíróság gondos eljárásával lehet körül járni a döntés igazságát.
Kedves Lelkiatya! Az álmokról szeretnék kérdezni. Isten ma is üzen nekünk az álmokon keresztül vagy ez csak a Jézus előtti időkben volt jellemző? Honnan tudhatjuk, hogy Istentől van-e egy álom vagy csak saját magunk okozzuk magunknak? Ritkán szoktak lenni vallásos álmaim és nem mindig gondolkodok el rajtuk. A napokban volt egy álmom Jézusról, amit nem tudok elfelejteni és nagyon szeretném tudni, Istentől jöhetett-e vagy csak magam okoztam a gondolataimmal. Jézussal nagyon jó, közeli barátságban voltam sokáig, de pár hónapja egyre eltávolodtam tőle, nem tudtam hinni a szeretetében. Abban igen, hogy szeret, de mindig azt éreztem, nem vagyok erre méltó, nem érdemlem, állandó szégyen volt bennem valami olyan miatt, amiről nem is tehetek és küzdöttem is ellene. Nem szeretnék túl hosszan írni, ezért nem részletezném, de nem is ez a lényeg. Nem a bűneimet szégyelltem, annyit mondanék csak. Olyan valami volt, ami nem a bűn kategória, de nem is olyan helyes dolog. Nem tudtam elhinni, hogy szeret, nagyon fájt is ez nekem, ez kínzott engem sokáig. Egyre rosszabb lett. Ez odáig fajult, hogy nem akartam Jézushoz közeledni, beszélni vele, imádkozni hozzá. Magamban nagyon szerettem, nagy hálát éreztem iránta, hittem benne minden pillanatban, de az imáimat közvetlenül az Atyához intéztem, se a Szentháromsághoz, se magához Jézushoz nem imádkoztam. A Szentháromság nem szétbontható, azt én is tudom, hogy ha az Atyához imádkozok, arról Jézus is tud és fordítva, amit Jézusnak mondok, azt tudja, hallja az Atya is, de így is elértem, amit akartam, hogy távolabb kerüljek Jézustól, de mégis tudjak imádkozni és hinni. Imádkoztam az Atyához azelőtt is, de akkor Jézushoz is és most az Atyának el is mondtam, miért nem imádkozok Jézushoz, hogy nem tudom hinni, hogy szeret, direkt nem közeledek hozzá, de hiszek benne és szeretem is nagyon. Kértem az Atyát, hogy legyen velem megértő és türelmes, Jézustól is ezt kérem, mert időre van szükségem, hogy összeszedjem magam és a bátorságom, de nem akarok én örökre búcsút mondani Jézusnak. Azt is elmondtam az Atyának, hogy az ő (az Atya) szeretetében tudok hinni és benne bízok is, de Jézussal nem ilyen könnyű nekem, pedig szeretem. Nem akartam Jézust megbántani, engem is elszomorított az egész. Pár napja egyik éjszaka Jézust láttam álmomban. Nem közvetlenül mellettem volt, kicsit messzebb, nekem félig háttal ült és azt mondta: "Elszomorít, hogy nem hiszed el, hogy szeretlek." Lehetséges, hogy maga Jézus küldte ezt az álmot vagy csak az érzelmeim, gondolataim okozták? Honnan lehet ebben bizonyosnak lenni? Az álom után sem imádkoztam hozzá és már azóta is ezen gondolkodok, hogy ő küldhette-e nekem vagy nem. Utána érdekes egybeeséseket is tapasztaltam. A facebookon egymás után, nem egyszerre, több napon át három kép jött velem szembe, ahol így vagy úgy az volt kifejezve, hogy Jézus szeret. Nagyon egyértelmű volt. Bibliai idézetek ahol arról beszél, hogy szeret minket vagy csak egy kép róla egy "Szeretlek" felirattal, pontosabban "I love you" angol felirattal ami azt jelenti. A youtube-on is hasonló tartalmakat találtam, mármint keresés nélkül, ami éppen ott volt amikor megnyitottam a honlapot. Ez kevésbé lepne meg, mert ott gyakran találni ilyet, de a Facebookon nem szoktam egyszerre ennyi ilyen szeretetes valamit látni, pár hetente, pár havonta igen, de nem pár napon belül. Arról is beszéltem az Atyának, hogy törekszem teljesíteni az ő akaratát, de úgy érzem, nem eleget teszek és bár tudnám, mit gondol erről, mit kellene tennem. Erre vonatkozott egy másik bejegyzés, amit szintén a Facebookon találtam, valaki megosztotta valahol és ezért láttam, nem rákerestem, csak szembejött velem. Mintha le lett volna írva benne a válasz a kétségeimre. A legérdekesebb az, hogy mindig arra vonatkozott az, amit láttam, amiről előző este imádkoztam. A téma is elárulta, de a szavak is árulkodóak voltak. Tegnap és ma nem teljesen ugyanarra gondoltam, ugyanaz volt a gondom, de nem ugyanúgy fogalmaztam meg magamban sem és az Atyának sem, ma este pont az a kulcsfogalom szerepelt egy videóban, ami az én mai érzéseimet írta le. A saját gondolataimban én magam is ezt a szót használtam. Az "üzenetek" - nem tudom azok-e - először türelmesebbek voltak, csak annyi volt a mondanivalója, hogy Jézus szeret, aztán már más is: elhiszem-e, amit Isten mond, mit jelent elutasítani Istent, másokhoz hogy kell viszonyulni. Utóbbi csakis azért érdekes, mert ez is hosszú ideje bosszant, küzdök ezzel némely emberekkel kapcsolatban, akikkel szemben szinte megfelelési kényszerem, szorongásom alakult ki, nem érzem értékelve magam, elveszik a lelki békém és erre egy pap éppen erről csinált egy videót a YouTube-on. Pont akkor pont erről. Az volt az üzenete körülbelül, hogy "hagyd már abba, amit csinálsz, Jézussal foglalkozz, ne másokkal." Egy olyan sürgetés volt benne, mint amikor a magamfajtának mondják ezt, aki hónapok óta ezzel küzd. Jézus szeretetére visszatérve, mintha üzeneteket kaptam volna, hogy Jézus szeret és ezek is egyre erősebb lettek volna ahogy egyre jobban halogattam, hogy higgyem el a szeretetét. Tegnap este elalvás előtt is netezgettem, a videók között már azonnal feltűnt egy videó, rögtön miután megnyitottam a youtube honlapját, a Passió részletei voltak benne, jelenetek ahogy Jézust megalázzák, leköpkösik, megverik, lökdösik, keresztrefeszítik, ahogy szenved, a keresztről a szemembe néz... Már lehet teljesen bebeszélek mindent magamnak, de aznap is egész nap bennem volt ez a szomorúság és mintha ez a film egy kiáltás lett volna, ami azt mondaná, hogy "Nézd meg mit tettem érted és hidd már el, hogy szeretlek! Még akkor sem hiszed ha ezt látod?". A videón egy felirat is volt: Ő akkor is hisz benned, ha te benne nem hiszel. Kezdek attól félni, bebeszélek magamnak mindent, de lehetséges ennyi egybeesés? Pontosan ugyanolyan szavak, amik leírják az érzéseim, pontosan azon a napon az az üzenet, ami az előző esti imáimra válaszol, először gyengédebb és egyre erősebb válaszok. És az álom, amikor Jézus azt mondja, szomorú, amiért nem hiszem, hogy szeret. Ritka az, hogy én Jézusról álmodjak, pedig sokat gondolok rá. Ha csak azért álmodnék róla, mert rá gondolok, akkor máskor is kellett volna álmodnom róla, nekem ez lenne észszerű. Honnan tudhatnám, hogy tőle van-e az álom? A többi pedig tényleg égi üzenet, válasz az imáimra vagy beképzelek mindent? Ha nem lenne időben ez az egybeesés, a szavak pontossága, az üzenetek fokozatos erősödése, nem is gondolnék semmi jelentésre, elkönyvelném véletlennek. Lelkiatya mit gondol erről, az álomról és a többiről? Köszönöm előre is ha megtisztel válaszával.
Ez mind Isten üzenete az Ön számára. Nem is értem, hogy mindezek után hogy is töprenghet még rajta tovább. Még minek kelljen történnie, hogy elhiggye ezeket az üzeneteket, illetve pontosabban fogalmazva ezek tartalmát? Mert azt igazán nem érdemes vizsgálgatni, hogy hogyan, milyen eszközökön keresztül üzen az Úr: álomban, világhálón, embereken, képeken keresztül. Ez teljesen mindegy. Önnek nem ezen kell gondolkodnia, hogy ezek egybeesnek-e vagy sem, hogy mi és ki lehet a hátterében. Az üzenet világos. Most már csak azt kell Önnek átgondolnia, hogy mit változtasson meg az életében, ha már ennyire nyilvánvaló üzenetet kapott, hogy Önt szereti Jézus. Megjegyzem, az csak a mi gondolatainkban van, amikor különválasztjuk a Szentháromsági személyeket, és egyiknek elfogadjuk a szeretetét, a szavát, a másiknak meg nem. Ilyen nincs. Amit lát az Atya, azt lájta a Fiú is a Szentlélekben. Amit és akit szeret az Atya, éppen úgy szereti őt a Fiú is a Szentlélekben.
    ... 104 105 106 107 108 
109
  110 111 112 113 114 ...