Kedves Lelkiatya. Nő vagyok, vidéki kisvárosban élek egyedül, testvérem nincs, szüleim jól vannak, viszonyunk is jó. 26 évesen bérmálkoztam, egyedül keresgélve, eljutva a katolikus egyházhoz. 43 éves vagyok, önállóan élő, öntudatos (érzékszervi) fogyatékkal élőket segítek. Nem igazán hálás feladat, egy "gép" vagyok. Bár ezért is hálás vagyok Istennek. De az egyházban közösséget nem találtam, régebben látogattam női rendeket, de nem tudtam hol a helyem. Kivel, hogyan kellett volna megbeszélnem....A világi közösségek se tűnnek befogadóknak. Ahol próbálkoztam, nem nagyon volt sikeres. (Meg én is sértődős vagyok. De szerintem nem szélsőségesen) A korom miatt fel se vesznek már. Mit tegyek? Csak a zsenge lehet szerzetes?
Két dolgot javaslok. Ne a helyét keresse, hanem Istent. Ne közösséget keressen, hanem lelkiatyát, lelki vezetőt. A lelkiatya segít közelebb kerülni Istenhöz, a mélyebb Istenkeresése föltárja Ön előtt a válaszokat az élet kérdéseire. Amit most végez, az is nagyon szép feladat. Ebben is keresse Istent, Istent dicsőítését. Miközben ezt teszi, kirajzolódik, hogy mit vár Öntől, mit kínál Önnek a jóságos Úr, akinek nagyon kedves az Ön törekvése, aki megáldja ezt a keresését.
Tisztelt Lelkiatya!
Az új görögkatolikus arculatban szereplő feliratok szerepelhetnek-e a mostani kézírás helyett kalligráfiával? Mennyivel szebb lehetne és kifejezné az ősiséget!
Meggyőződésem, hogy akik dolgoztak ezen az új görögkatolikus arculaton, sokat töprengtek azon, hogy mi volna a legkifejezőbb. Alighanem olyan megoldásra törekedtek, amely bizonyos mértékben utal az ősiségre is, ugyanakkor arra is, hogy egyházunk teljesen korszerű, a mai világban is életrevaló, vonzó, értéket adó. Ha csupán az ősiséget fejezné ki, ezzel nem csupán csak egy szűkebb réteg tetszését nyerné el, de nem is volna teljesen kifejező, hiszen egyházunk egyszerre nagyon ősi és nagyon mai is.
Kedves Lelkiatya!
Miért van, hogy a Metropolitára emlékezve a szertartások alatt (pl Szent Liturgia, vecsernye) a hívek egyes helyeken keresztet vetnek, más helyeken meg nézik, aki ezt teszi? Én keresztet szoktam vetni bárhol is vagyok, mert hisz Őérte különösen is fontos imádkoznunk, de mi a helyes, a követendő?
Adél
Az biztos, hogy egymást nem kell nézni, hogy ki teszi ezt, ki nem. Szerintem jól teszi, ha Ön keresztet vet, amikor erre belső késztetést érez. Ha azonban valaki nem teszi, azzal meg Önnek nem kell törődnie. Nyilván más az, amikor jelen is van a főpásztor, ilyenkor áldást is szokott adni. Ekkor, értelemszerűen szinte mindenki keresztet vet. Ha viszont nincs jelen, akkor erre nincsen semmilyen előírás, csak az egyéni buzgóság készteti.
Kedves Lelkiatya!
Sokáig küzdöttem az önkielégítéssel, de már hónapok óta nem estem bűnbe. Most viszont nagyon erős a kísértés, eddig ellenálltam, de érzem, elég egy gyengébb pillanat.. a szokásos eddigi dolgok, imák, áldozás, testedzés, stb kevés, érzem, hogy kezdek veszte5sre állni a harcban. Nem akarok visszaesni, mit tehetnek még?
Köszönettel!
A Jézus-imát javaslom: Uram, Jézus Krisztus, könyörülj rajtam, bűnösön!
Ennek gyakori, megállás nélküli ismétlése, ha kell kiáltozása elűzi a gonosz lelkeket. Ha netán mégis elbukna, ezzel az imával óriási ütéseket mért az ellenségre, közben pedig az Ön lelke is edződik. Jó a testedzés is, de néha ellentétes eredményt generál. Ez a fajta lélekedzés garantáltan megerősíti a lelkét. És még egy: Örüljön és adjon hálát minden egyes csatanyerésnek is. Kell a kísértés, hogy közben erősödjék a lélek. Ne féljen, a győzelem már az Öné, ha kitart Krisztus mellett.
Kedves Lelkiatya!
A saját egészség elleni bűnöket meg kell gyónni? (Előírt gyógyszer nem szedése, előírt diéta be nem tartása, gyógytorna kihagyása, stb.) Lehet ezek mellett áldozni?
Ezek mellett lehet áldozni. Sőt, ajánlatos is, hogy az Eucharisztia szentségében részesülve erőt merítsen az efféle emberi gyöngeségek leküzdésére. Igen, ezek könnyen lehetnek bűnök, mert az ember még be is látja, hogy mit kellene tennie, mégis hagyja, hogy a rosszra hajló természete (lustaság, kényelmesség esetleg bizalmatlanság vagy egyebek) eltérítse a belátott és bejárandó úttól. Javaslom, hogy gyónjon rendszeresen, mondjuk, havonta, és mindig mondja ezeket a gyöngeségeit is. Ebből is meríthet erőt, hogy ne hatalmasodjék el ez a rosszra hajló természete. De a szentáldozást ne tegye ettől függővé. Abban az Úr iránti szeretete és hálája miatt részesüljön, hozzon érte áldozatot lehetőleg minél gyakrabban!
Kedves Lelkiatya! az volna a kérdésem, hogy szabad-e részt venni görögkatolikus Szent Liturgián, és áldozni ugyanúgy, mint a római katolikus szentmisében?
Természetesen. Mi, görögkatolikusok is egy közösségben vagyunk a teljes katolikus egyházzal. A rítuskülönbség nem akadályoz meg bennünket abban, hogy a más rítusban ünnepelt szentségekben részesüljünk.
Tisztelt Lelkiatya!
Rendszeresen,havonta-kéthavonta gyónó hívő vagyok. Sokszor volt már kellemetlen tapasztalatom gyónással kapcsolatban,de a legutóbbi gyónásom a legrosszabbra sikerült,annak minden következményeivel együtt.
Ha valaki vét a hatodik parancsolat ellen azzal,hogy nehezen tudja vállalni az életét; ha valaki vét a legfőbb parancs,a szeretet parancsa ellen azzal,hogy fél az emberektől,mert ?a szeretetben nincs félelem. A tökéletes szeretet kizárja a félelmet"; ez nem gyónás???
Mert az atya ennyit mondott: ?Miért jött ide? Ez nem gyónás!!!?
Még mondott pár dolgot,de nem nagyon tudtam odafigyelni,de emlékszem többször is bocsánatot kértem. Feloldozás nélkül köszöntünk el.
Ez a mondat azóta visszhangzik a fülembe,mert nekem az olyan volt,mintha Jézus maga mondta volna nekem. Olyan,mintha az Úr Jézus utasított volna el. Biztosan én vagyok túlérzékeny,de összetört a lelkem,a hitem,az életem.
Haza mentem,s sírva kidobtam az eddigi összes gyónásaim vázlatát; egy csomó keresztény könyvet; nem hallgatom a Mária rádiót,nem imádkozom reggel és este,nem olvasom a zsolozsmát stb.
Abba a templomba vissza sem megyek többé, és talán máshová sem?,ezért el fogok kárhozni???
Semmiképp se érezze úgy, mintha az Úr Jézus utasította volna el! Erről szó sincs. Hogy mi vezethette ezt az atyát, hogy ilyen szívtelenül viselkedjék, nem tudom. Talán neki is rossz napja volt. Kérem, imádkozzék érte és bocsásson meg neki. Súlyosan vétett a szeretet ellen, a papi szolgálattal szemben, de nem tudhatjuk, hogy mi lehetett ennek az oka. Ahogy próbálom összerakni ezt a rossz emlékű gyónást, elképzelhető, hogy Ön úgy mondta el ezeket az eseményeket, hogy közben már értelmezte is, elemezte több szempontból. Emiatt az atya hiányolhatta az alapvető dolgot, a bűnbánat alapmagatartását. Ez nem jelenti azt, hogy az nem volt meg Önben, de a talán kicsit hosszabbra sikerült beszámoló miatt tűnhetett ilyennek. Erre akkor nem volt fogékony ez az atya, csak várta a bűnök felsorolását, és mivel nem az általa várt "szokványos" módon tárta föl ezeket, ezért érezhette, hogy csak önelemzés van, melybe talán mentegetőzés is vegyült, nem pedig az a mély, tiszta bűnbánat, amely - ideális esetben - a gyónás szentségéhöz szükséges.
Teljesen megértem, hogy ennyire rosszul esett Önnek az atya viselkedése. Azonban egy atyának a pillanatnyi viselkedése miatt nem szabad az egész lelkiéletére kiható súlyos döntéseket hozni. Hogy hozzá nem megy gyónni, azt teljesen megértem. De sok más áldozópap is van, akik segítenek Önnek az Úrral való kiengesztelődésben. Javaslom, hogy minél hamarabb menjen el meggyónni valahová. Mondja el ezt az esetet is, de lehetőleg szemrehányások nélkül. Ez Önnek fájt, de belátja azt is, ha volt bármi része abban, hogy ez így alakult. Pont. Továbbá tárja föl, hogy miben látja a saját gyarlóságait, amelyek miatt szeretne bocsánatot kérni az Úrtól. Utána feloldozást is kap, jó esetben talán néhány vígasztaló szót is az atyától, és épülhet tovább a lelkiélete, az Úrral való egyre mélyebb kapcsolata. Én is imádkozom Önért és a levelében említett atyáért.
Kedves Lelkiatya!
Görög katolikus vagyok, s én úgy tanultam gyermekkoromban a Hittan órákon, hogyha imádkozunk azt megtehetjük gondolatban is, mert az Úr hallja.
A férjem református, s azt mondta, hogy a kimondatlan imádság "nem is ima". Ők azt tanulták, hogy mindig hangosan kell imádkozni.
A kérdésem a következő, mi a helyes? Hallja az Úr ha "némán" szólok hozzá?
Válaszát előre is köszönöm.
Biztos vagyok abban, hogy a legtöbb református lelkipásztor is azt mondja, hogy lehet, szabad, sőt dicséretes dolog csöndben, szavak nélkül, gondolatban vagy csak némán formálva a szavakat imádkozni. A férjében ez gyermekkorától mélyen rögzülhetett. Ezt tartsa tiszteletben! De olyan sokan imádkozunk némán is, hogy igazán furcsa volna azt vélni, hogy az mind értelmetlen dolog volna, hogy az nem is lenne ima. Isten még azokat a gondolatainkat is meghallja, meghallgatja, ami nem imaként jelent meg bennem, de valamiképp kifejeződik benne a vágyam. Sőt, Isten hamarabb meghallgatja az imánkat, mint mi magunkban megfogalmazva kérnénk azt.
Tisztelt Lelkiatya! Mi a véleménye a covid oltásokról Én nem szeretném beadatni és mivel eggyenlőre önkéntes így idáig megusztam!!! Bünt követek el azzal hogy nem veszem fel???1
Én már bejelentkeztem rá, és várom a soromat. Nem látom okát, hogy annyi védőoltást kaptunk gyermekkorunkban, akkor ezt most miért ne fogadnám el. Nyugodtan lehet bízni az orvosokban. Ők nyilván sokkal jobban értenek ehhöz, mint amit én erről a kérdésről össze tudok csipegetni a világhálón. Kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét! Szerintem mindkettő azt fogja mondani, hogy nyugodtan elfogadhatja, sőt, nagyon is jól teszi. Én így látom.
DJK! Kedves Lelkiatya! Azt szeretném kérdezni, hogy káros-e a túlzásba vitt tanulás? Jelenleg olyan a munkám, amit nem szívesen, hanem inkább szükségből végzek, keresztényi türelemmel elviselve. Azt érzem, hogy nem ez az én utam és helyem, kitartóan próbálok imádkozni, hogy találjak mást. Nehéz. Szerintem amiatt is tanulok és edzem agyam folyamatosan, mert a kihívás mellett egy kis örömet is találok benne, bár az is igaz, hogy költséges hobbi. Lelkiatya hogyan látja? Kösz9önöm szépen gondolatait előre is!
Csak bátorítani tudom Önt a tanulásra. A legjobb menekülési útvonalat választotta. Ön lehet, hogy most nincs a helyén, de az esze és a szíve igen. S ennek köszönhetően meg is fogja találni majd a helyét. Csak tanuljon tovább rendületlen! Kivált, ha még örömét is leli benne. Az Úr meg fogja áldani ezt a törekvését. Persze, imádkozzék is tovább ezért!
Kedves Lelkiatya! Glutenerzekeny testvereinknek miert nem lehet masik kehyhet hasznalni? Miert aldoztatjak meg ugyanabbol mint a tobbieket? Ismerek sajnos olyanokat akik fel milligrammtol is rosszul vannak. Nem mernek szolni sem a parokusnak, sem a segedlelkeszeknek. Neman turik a rosszuleteket. Koszonom valaszat.
A legtöbb helyen erre a célra külön kelyhet használnak.
Kedves lelkiatya azon gondolkodtam hogy miért van az egyházi évben sok gyász rész és kevés öröm? Én egészen a mennyben vagyok amióta megtértem és nem tudom hogy fogok szomorkodni? Mi a célja a nagyböjti időnek és a sok gyász időnek? Válaszát előre is köszönöm fradistákgyöngye
Hát, nem tudom. Ha végignézi a görögkatolikus szertartásainkat, abban rengeteg dicsőítést talál. Sok benne az "Uram, irgalmazz!" is, ez igaz, csakhogy ez sem gyász és szomorkodás, hanem az Isten irgalmának a dicsérete, átélése, afelett való bizalomteli örvendezés. A nagyböjt is azért kell, hogy annál kitörőbb legyen a húsvéti öröm a föltámadáskor. A bűneink miatt nagyon is sok szomorkodni való van. Számtalanszor megbántjuk az Urat. Ha emiatt nem vagyok szomorú, akkor vagy nem veszem komolyan a tetteimet, vagy nem szeretem az Urat, akit a bűneimmel megsebzek. Szóval, mind a kettőnek van helye - amilyen az életünk is. A hit a szomorúságot reménytelivé az örömöt pedig Isten dicsőítésévé teszi.
Lelkiatyám! Fiatalon sosem használtam trágár szavakat, de fizikai munkát végzek, és a kollégáim nagyon csúnyán beszélnek, az évek alatt rámragadt, átvettem. Nem káromkodok, de a Magyar nyelv ronda kifejezéseit naponta többször használom. Nagyon zavar, és szeretnék megszabadulni ettől, kérem segítsen, hogyan tehetem.Sokszor próbáltam, de mindig elbukom. Ha más nem, kérem imádkozzon érettem, hogy megkapjam a kegyelmet, hogy minden szavam a mi Urunk tetszésére legyen!
Tudom, nem könnyű feladat ez. Ismerem, mert én is hasonlóval küzdöttem a katonaság alatt. Még álmomban is trágárkodtam. Szörnyű volt. Ez, persze, alapvetően lélektani jelenség, sokkal kevésbé számít bűnnek. Amikor az ember sokat hall ilyet, átmegy a saját tudatába, és önkéntelenül is feltolul, még ha ellenkezik is vele. Mi a teendő? Noha azt mondtam, nem is igen számít bűnnek, mégis mindig gyónja meg. Az Úr úgyis beszámítja az enyhítő körülményeket, úgyhogy emiatt nem kell aggódnia. Mégis jobb, ha nem mentegetőzik, nem magyarázkodik saját maga, kivált nem az Úr előtt, hanem bűnbánatot tart, hogy amennyiben ez az Ön vétke is, azért bocsásson meg.
Hogyan tudjon erről leszokni? Tudják-e a munkatársai, hogy az Önt zavarja? Bátran mondja meg nekik. Ezt ne szégyellje! Sokszor számolnak be arról is mások, hogy aki ezt bevallja, azt egy idő után inkább tisztelik, sőt, igyekeznek a jelenlétében tartózkodni a káromkodástól, trágár szavaktól. Lehet, hogy lesznek viszont, akik kigyúnyolják érte. Nem baj, ezzel se törődjék. Ha ezt nyíltan vállalja ez segít majd szabadulni ettől a lelkére rakódott sötétségtől.
És persze, nagy hittel imádkozzék is ezért.
Én is imádkozom Önért.
Kedves Atya!
Keresztényként kötelességem elfogadni a kínai vagy orosz vakcinát?
Én regisztráltam a honlapon, viszont a Pfizer vakcinát szeretném beadatni magamnak és a családomnak.
Ha esetleg az oltóponton kiderül, hogy az nincs, akkor megtagadhatom az oltást? A nemzetközi vélemények szerint nem megbízható. Nem szeretném a családomat olyan vakcinával beoltatni, amelyek az európai gyógyszerügynökség által nem engedélyezett.
Köszönöm szépen!
Csak a saját véleményemet mondhatom el. Én azt tartom, hogy mindig érdemes bízni az orvosokban. Ők sokkal többet tudnak az egészségem ügyében, mint én magam. Én is tudok egyet s mást, azt használnom is kell. De amikor súlyos betegség, műtét, gyógykezelésre van szükség, akkor az általam a világhálón keresztül összecsipegett tudás édeskevés ahhoz képest, amit ők tanulmányaik és tapasztalataik alapján tudnak. Tehát rájuk bízom magamat, azt teszem, amit ők tanácsolnak. Tény, hogy a vakcinák kapcsán számtalan vélemény látott napvilágot, köztük orvosok, gyógyszerészek, virológusok és ki mindenki még hozzászólt a kérdéshöz. Ám éppen ez az, ami elbizonytalanít bennünket. Én sokkal jobban bízom a háziorvosomban és az oltásokat szervező szakemberekben. Azt hallom, hogy a Magyarországra érkező oltóanyagok mind megbízhatóak. Ha ezt mondják, akkor én ezt elhiszem. És egyáltalán nem törődöm azzal, hogy melyik tipusú vakcina jut nekem. Ezt is vaklármának tartom. Annak idején vajon válogattak-e a szülők, hogy a gyermekük melyik oltóanyagot kapja meg? Amit a gyermekorvos tanácsolt, azt fogadtuk meg. Ezt érdemes követni ma is. Számomra megbízható szakemberek azt mondják, hogy a védőoltás sokat segít. Nyilván olyan oltóanyagokat szereznek be, ami a leghatékonyabb, és leggyorsabban beszerezhető. Én tehát nem válogatok. Ha behívnak a bejelentkezésem eredményeként, akkor odatartom a karomat, hogy adják be azt az oltóanyagot, amit éppen nekem szántak. Szerintem így sokkal egyszerűbb az élet, és biztos vagyok abban, hogy ez nem felelőtlenség, hanem Istenre hagyatkozó, de bölcs magatartás.
Tisztelt Lelkiatya!
Találtam egy olyan kérdés-választ itt a Lelkiatya oldalon (202.12.13) amiben Illés próféta és Keresztelő Szent János kapcsolatáról van szó, ezzel kapcsolatban lenne 2 kérdésem. Egyfelől, ha Illés lelke született benne újjá, akkor ez azt jelenti, hogy itt Jézus a lélekvándorlásról beszél? Másfelől, ha Keresztelő Szent János Jézust hirdette, akkor miért nem követte Ő maga is Jézust?
Márk
Egyrészt teljesen bizonyos, hogy Jézus itt nem a lélekvándorlásról beszél. Ha akart volna erről tanítást adni, akkor arról minden bizonnyal jóval nagyobb hangsúllyal beszél róla, nem pedig csak ilyen haloványan utal rá. A kereszténységben meghirdetett személyes üdvösség teljesen összeegyeztethetlen a lélekvándorlás emberi elméletével.
Hogy Keresztelő Szent János Illés szellemével lép föl és beszél, ez képletes értelmű. Hogy pontosan mit is jelent, nem tudhatjuk. Nincs a Szentírásban még egy olyan utalás, hogy egy személy "kétszer" születne meg. Ez még úgy is elképzelhetetlen, ha Illés halálának körülményei meglehetősen titokzatosak is. Itt inkább a Messiás jövetelének megerősítéséről van szó. A jövendölések szólnak arról, hogy Illés majd "visszatér" és ez lesz a jele a Messiás jövetelének.
Hogy miért nem csatlakozott a tanítványai sorába, ennek kézenfekvő oka, hogy már Jézus működése idején börtönbe került és meg is halt. Érdekes elmélkedést olvashattunk Dobos András atyától itt a honlapunkon a vízkereszti eseményről. Ebben arra utal, hogy bár Keresztelő János kapott belső megvilágosítást, hogy Jézus a messiás, mégis azzal, hogy Jézus alázatos módon beállt a bűnösök sorába és föl akarta venni a bűnbánat keresztségét, ez őt is elbizonytalanította. Annyira más módon jelent meg Jézus, mint amire számítottak. Később, amikor már börtönben volt, akkor is küldött üzentet, hogy "te vagy-e az eljövendő vagy más várjunk?". De a legdöntőbb tény az erőszakos halála, ami miatt nem lehetett később Jézus tanítványa.