Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi nyolc meg tizenkilenc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya!

Olvasva P. Gergely írását arról, hogy a latin rítusú szertartás neki "kevés", egészen megdöbbentem. P. Gergely miért jár templomba? A külsőségek miatt? Igenis szép a római katolikus szentmise, én pl. - már elnézést - az ortodox "hókuszpókuszt" tartom túlzásnak. Megjegyzem családi okok miatt alkalmanként járok református istentiszteletre, ami aztán tényleg nincs túlcifrázva, de olyan jó és elgondolkodtató prédikációt, olyan kötetlen szép imádságot kevés helyen hallani, mint a reformátusoknál. Mi a baja a gitáros misékkel? Kifejezetten ifjúsági miséken szoktak gitározni. Sokkal több fiatal jár emiatt templomba, mint enélkül járna, és talán egyszer majd nemcsak a gitározás miatt mennek szentmisére. Egy szín alatt áldozás? Hát ez nem éppen mai "újítás"! Fogalma nincs az illetőnek, miről beszél. Több száz éve, ha nem régebb óta, egy szín alatt áldoznak a katolikus hívők, pedig akkor régi rítusú szentmise volt.És ne feledjük el, régen a fertőzésveszély igen nagy volt. Szerintem a kérdező sem ivott volna a kehelyből száz ember után. Továbbá: hitünk szerint az ostya Jézus eleven teste, tehát vért is tartalmaz. Sok helyen egyébként bemártásos módszerrel áldoztatnak két szín alatt, és latin nyelvű misék is szép számmal vannak. El nem tudom képzelni milyen protestáns dicsőítő zenékről beszél a kérdező, hiszen több száz éves katolikus énekeket énekelnek a templomokban. Kézbe áldozás? Az apostolok az utolsó vacsorán hogyan áldoztak? Az Úr a kezükbe adta a kenyeret! Javaslom az úriembernek, hogy egy kicsit szálljon magába, és miután végigturnézta az összes felekezetet, maradjon meg az egy, szent, katolikus és apostoli anyaszentegyház tagjának.

Üdv.
Zsolt
Érdekes! Valami lehet a levegőben, mert a napokban egészen szenvedélyes kérdések, fölvetések, ellenvetések érkeztek. Ezért mindjárt elöljáróban leszögezem, csak a szelíd, nyitott lelkű, egymást elfogadni akaró magatartás vezethet bennünket az igazság megközelítése felé. S bár sosem érhetjük el, mégis szüntelenül törekednünk kell feléje.
Kedves Zsolt!
Azt írtam Gergelynek, hogy megértem a vívódásait, hiszen, láthatóan nagy utat tett már meg, sok egészen különböző tapasztalatot szerzett. Ilyen helyzetben egyáltalán nem könnyű a továbblépés, ami ugyanakkor elengedhetetlen, hiszen ez az állandó továbblépés és fejlődés a feladatunk. A kereső embernek joga van föltenni kérdéseket. A válaszadónak pedig ? aki szintén maga is keresőnek kell, hogy tartsa magát ? olyan válaszokat kell megfogalmaznia, hogy az ne elriasszon, hanem egyben segítsen is az elfogadást, befogadást.
Ön hókuszpókusznak érzi az ortodox szertartást, ám ez a megfogalmazás azok számára, akik azt szeretik, éppen annyira bántó lehet, mint Önnek az, ha egy másik személy a katolikus vagy protestáns szertartást kevésnek tartja. Ha valakinek nem tetszik a gitáros mise, szíve joga ezt a megállapítást tenni. Tény, hogy a gitáros misék nem a mélységet pendítik meg, hanem a felszínt. Ezért is vonzza nagyobb számban azokat, akik a könnyű zenét szeretik, mint azokat, akik a komoly zenét értékelik jobban. Ha párhuzamba állítjuk, nem tévedünk, ha azt mondjuk, a gitáros ének a könnyűzene, a gregorián a komolyzene. Kinek ez, kinek az tetszik jobban.
A két szín alatti áldozás jobban hordozza a teljességet, ezért joggal vágyunk arra. Nyilván hiteles az egy szín alatti áldozás is, mint azt a sok száz éves katolikus gyakorlat igazolja, de ha valaki vágyik erre a teljesebb megélésre, érthető dolog, nem szabad megdorgálni érte.
A kézbe áldozásnak is vannak nagyon ősi hagyománya, ezt helyesen írja. Ám nem árt beszélni a mai gyakorlat veszélyeiről is, amely a nagyfokú tiszteletet ? amely igen erős az ortodox egyházban ? csökkentheti.
Kevesen tudják, hogy a mai magyar katolikus gyakorlatba valóban protestáns hatásra kezdett terjedni a népének, kezdte fölváltani, lassan pedig kiszorítani a gregoriánt. Ez még a XVI. században indult el, de mára természetessé vált számunkra a népének a szentmisében. A görögkatolikus Liturgiában ma sincsen népének, csak mindig amellett szólal meg, előtte és utána. (Ha áldozási verset helyettesít, az helytelen gyakorlat.)
Szerintem Gergely helyes úton halad. Reméljük, hogy a mélység és a teljesség iránti igényét megtalálja a Katolikus Egyházban is.
Kedves Lelkiatya!
Nagyon megijesztettek a neten lévő prána gyógyítással kapcsolatos állásfoglalások. Katolikusok vagyunk, és az édesanyámnak 1 éve nem gyógyuló problémája volt. Megkértem egy ismerősömet, aki egyébként g. kat. vallását gyakorló prána gyógyító, hogy segítsen. Kezeli édesanyámat. Azóta nekem is segített. Azt olvastam, hogy ők démoni energiával gyógyítanak. Igaz ez? És most eladtam a lelkem és az édesanyámét is az ördögnek? Mi az ön véleménye, Kérem segítsem mit tegyek?
Köszönettel:
Azt javaslom, hogy ne járjanak ehhez az állítólagos gyógyítóhoz. Nem kell neki különösebben bejelenteni sem, mert bizonyára talál érveket arra, hogy meggyőzze Önöket az ellenkezőjéről, nevezetesen, hogy ő semmi rosszat nem akar sem az Egyház, sem Jézus ellen, ő egyszerűen csak jót akar az embereknek és azt az erőt, amit az I(i?)stentől kapott szeretné másoknak is tovább adni. Azért tudom ilyen pontosan, mert mindig ez az érv, az önzetlenség (bár leggyakrabban van némi fizetség is!), az isteni erő, a jóság, no, meg az áhított gyógyulás. Én is azt mondom, ne folytassák. Megijedni sem kell. Menjen el meggyónni azt a gyöngeségét, hogy nem merte Istenre bízni az édesanyja gyógyulását, hanem valami hatékonyabb megoldást szeretett volna.
A Mindenhatóhoz való imádkozásunkban, a Beléje vetett bizalmunkban az is benne van, hogy azt is elfogadjuk, ha Ő nem úgy segít, mint mi gondolnánk, ha látszólag meghallgatatlan maradna az imánk. De jobban szeretjük Istent, mint a gyógyulást, mint az egészséget.
A prána meg egyéb emberi találmányok ezt nem ismerik. Ők biztosra akarnak menni (a kuncsaftokat is így tudják gyarapítani). Azt állítják, ha jó a metódus - amit ők ismernek - akkor biztos a gyógyulás. Ez nem igaz. Nem mindig a gyógyuláson keresztül segít nekünk az Isten. Ha pedig nem csak pszichés eredménye van a mesterkedésüknek, tehát nem csak látszólagos, hanem valóságos gyógyulást tudnak produkálni, akkor valóban félő, hogy olyan erőkkel dolgoznak, amitől inkább menekülni érdemes, mint a segítségüket kérni. A szentgyónás, szentáldozás tehát egyszerűen visszavezetheti Önöket a jóságos Istenhez.
Kedves Lelkiatya!

Szeretném megkérdezni hogy igaz-e az hogy a nőknek menstruáció alatt nem szabad (nem volna szabad) áldozni? Keresztény egyházban?
Ha igen ennek milyen teológiai alapja van?
Vagy esetleg hagyomány, amit megtartanak?

Ortodoxia kapcsán olvastam erről egy honlapon

Hogyan viszonyul ehhez a kérdéshez az ortodox egyház, a görög katolikus egyház, és a római katolikus egyház?
Köszönöm szépen a választ!
Nem tudok ilyen kánonjogi előírásról még az ortodox egyházban sem, de nincs is semmilyen teológiai alapja. A Katolikus Egyházban ilyen előírás egészen biztosan nem létezik, s így van ez a görögkatolikus egyházban is. Igaz, hogy régen - még ószövetségi és igen régi kulturális alapok miatt - élt az a fölfogás, hogy havi vérzés időszaka tisztátalannak számít, de ez ma már teljesen idejétmúlt. Kivált nincsen ennek sem erkölcsi sem kegyelmi rendben tiltó vonatkozása. Inkább arról lehet szó, hogy egyes ortodox szerzők bátrabban vállalják azt a természethez közelebb álló fölfogást, hogy a nők az öltözködésükben is hordozzák a sajátosságaikat (szoknya, kendő viselése, például). Ebben, szerintem, igen tiszteletreméltó a következetességük.
Kedves Lelkiatya!

Ön gyakrabban válaszol, mint a szerkesztő.
A liturgikus énekverseny anyagát gyakorló általános iskola alsó tagozaton tanító tanítók állították össze az adott korosztálynak? Ne haragudjon, de nagyon nehéz még egy felnőtt számára is.

egy görögkatoolikus vallású énektanár
Köszönöm a dicséretet. Iparkodik az ember.
Emlékszem, máskor is elhangzott hasonló vélemény, de aztán azt hallottam, hogy a gyermekek gyönyörűen megoldották ezeket a nehezebb feladványokat is. Ez esetben viszont éppen az a helyes, ha magasra teszik a mércét - szerintem.
Kedves lelkiatya!

Egyeseknek miért kell annyira talpalni, dolgozni, tanulni hogy valami legyen az emberből valami? Miért kell várni olyan embernek a munkára, aki sokat tett mindezért? Van egy ismerősöm aki középiskolában 4,5 feletti átlaga volt, több előrehozott érettségit csinált majd szintemelőzött, tisztességgel elvégezte az egyetemet, nyelvvizsgája van és nyár óta folyamatosan keresi a munkát. De van olyan is aki ellazázta a középiskolát és a nem hozott semmilyen áldozatot hogy több esélye legyen az egyetemi felvételin de ő már kapott munkát az egyetem után félnyelvvizsgával is. Az említett személyek velem egyidősek, osztálytársaim voltak. Nővérem is rengeteget dolgozik azon hogy mihamarabb munkába állhasson, de neki 3 nyelvvizsgája van, meg két diplomája, és kénytelen volt jelentkezni egy olyan szakra amit jobban keresnek, mert egyáltalán nem kapott munkát. Én már 5. éve vagyok a felsőoktatásba, egy szakot már elvégeztem de most csinálom a harmadikat úgy, hogy a második szakomon megbuktattak. 23 és 26 éves létünkre szégyennek gondolom hogy édesanyám tart el bennünket.
Nehéz kérdéseket feszeget. Le kell szögeznünk, itt a földön nincsen igazság. A bűn annyira megfertőzte életünket, hogy nem csak, hogy nem találjuk, sok esetben mi magunk sem tudjuk, hogy mi az igazság. A Kinyilatkoztatás ezért aztán egészen más utat kínál az igazság keresésére és megvalósítására. Maga Isten jött le a földre, és személyében mutatta föl: én vagyok az igazság. Valaki minél inkább Istenben él, annál inkább fölismeri, hogy mindenek mögött, a mélyben mégiscsak ott az Igazság. Még akkor is, ha ennek ellenkezőjét látjuk megvalósulni nap nap után. Mit is tegyünk? Ne az igazságtalanságok miatt keseregjünk, hanem keressük ezt a mélyebb igazságot. Semmi miatt nem kell aggódni. Az Istenben bízó ember számára valamiképpen, előbb vagy utóbb úgyis megmutatkozik a valódi igazság, az igazi, a mély. Erre érdemes törekedni.
Kedves Lelkiatya!

Elnézést, hogy megint korrigálom az egyik válaszát!
A kérdező egy pap magánéletéről is érdeklődött. Gondolom olyanra gondolt, hogy van neki is családja, tehát családapai feladatokat is ellát. Aztán, amikor elmegyek a papunkhoz, látom, hogy éppen irodai munkában van. Kértem már tőle többször keresztlevelet. (Bár azt nem tudom, hogy konkrétan milyen jellegű irodai munkát végez.) Kísérgeti a híveit búcsúkba, viszi őket kirándulni... gondolom még sok-sok mindent csinál.
Sokszor elgondolkozok azon, hogy egy papnak egyáltalán van szabadideje, hiszen ő "dolgozik" hétvégén is, hívhatják bármikor beteghez?

Nusi
Egy papnak minden ideje szabad idő. Már Szent Pál is beszél Isten fiainak dicsőséges szabadságáról. Nyilván ez csak úgy élhető meg, ha a pap teljesen egyesül Istennel, és valóban megtalálja Benne életének teljes szabadságát. A papnak legfontosabb feladata, hogy lelki ember legyen, imaéletén keresztül megtapasztalja Isten fiainak szabadságát, és igehirdetésében illetve minden munkájában, - akárha egy keresztlevelet állít is ki - erről az Istentől kapott szabadságáról adjon tanúságot. Az még kevés, hogy a pap sokat dolgozik a hívekért. Az életét kell, hogy adja nekik, hogy ezáltal valóban Krisztus közvetítője legyen, aki életét adta barátaiért (Jn 15,13). A pap Krisztus követője és közvetítője.
Kedves Lelkiatya!

[keleti rítusok, keleti egyházak, ortodoxia]

21 éves vagyok és egész életemben római katolikusnak neveltek. A katolikusok nagy részéhez hasonlóan ez jórészt azt jelentette, hogy hetente egyszer családilag elmentünk misére, évente párszor gyónás és este bűntudat ha elfelejtettem a "kötelező" imát. Néhány évvel ezelőtt az egyetem keretein belül egy protestáns közösségbe kerültem, ami a fiatalbarát, sola fide/sola gratia/sola scriptura hozzáállásával igen erősen megrengetett a hitemben. Végül is épp a folyamatosan ajánlott Biblia-tanulmányozás vezetett arra, hogy a reformáció egyházaiból teljesen kiábrándultam.

Valami egészen új lelkesedéssel vetettem bele magam a katolicizmus világába. Tanulmányoztam a katekizmust, a Bibliát, az Egyházatyák írásait és őszintén boldog voltam a hitemben. De valami hiányzott.

A latin rítust, különösen az általam ismert Novus Ordo Missae-t kevésnek érzem. Tudom, hogy Benedek pápa újra engedélyezte és bátorította a régi rítusú nagymiséket, de ez igen ritka. Ekkor kezdtem utánanézni a keleti egyházaknak és az interneten az első Szent Liturgiát (Aranyszájú Szent János-féle) amit megnyitottam végig is néztem. Csodálatos volt. Tudtam, hogy EZ az ami nekem hiányzott egy miséből. Kutatásaim fókuszpontja a keleti egyháztörténet lett, és ekkor merült fel az újabb probléma. Keleti katolicizmus vagy ortodoxia?

És itt már tényleg komoly hitéleti bajban vagyok. Csak liturgia alapján nem tudok dönteni. Azonban teológiai kérdések igenis felmerültek.

Eddigi életem során a katolikus egyház tanításait sosem kérdőjeleztem meg, de most komoly bajban vagyok, ezért kérném az útmutatását. A Pápa első az egyenlők között vagy a teljes egyház feje? Szent Péter volt a szikla akire Jézus építette az egyházát. De az apostoli szukcesszió automatikusan azt jelentette, hogy Péter elsőbbsége tovább szállt, egészen addig, hogy a szentatya ha ex cathedra tanít akkor tévedheetlen? A Filioque problémán sem tudom túltenni magam egyelőre... A keleti egyházakat miért nem érintette a reformáció? És legfőképp a II. vatikáni zsinat felelős azért a modernizációs hatásért amit egyre több római katolikus templomban tapasztalunk? (gitáros misék, protestáns dicsőítő zene Gregorián helyett, egyszín alatt áldozás, kézben áldozás etc.)

A hosszú szöveg után az lenne a kérdésem, hogy mit kellene tennem? Rendszeresen beszélni egy római, görög és ortodox atyával és ez alapján döntést hoznom? Vagy maradjak teljesen a rítusomban habár egyáltalán nem érzem lelkileg kielégítőnek?

Elnézését kérem a hosszú és helyenként esetleg zavaros novelláért, és előre is köszönöm válaszát!

-P. Gergely

Kedves Gergely!
Nagyon megértem a vívódásait. Elsőként azt tanácsolom, hogy a kérdést ne csak racionális és ne is csak érzelmi alapon igyekezzék megoldani. Mélyebbre ásson, a saját lelkének állapotát figyelje, illetve az Isten hívó szavát. Ne csak azt keresse, hogy Ön hol érzi jobban magát, hanem, hogy Isten mit kíván Öntől, hol, milyen helyre állítja, milyen feladatot szán Önnek.
A Katolikus Egyház hitében, tanításában nem kell kételkednie, arra bátran rábízhatja magát. Még akkor is ha vannak olyan elemek, amelyek változékonyak, korhoz kötöttek. A pápai primátus nem könnyű kérdés. Valóban kapott olyan irányú fejlődést az évszázadok során, amelyet újra kell vizsgálni. Már II. János Pál pápa is fölszólította a teológusokat ennek a kérdésnek megvizsgálására, s az utána következő pápák is ugyanezt tették. A tévedhetetlenség hittételét is jól kell értelmezni. Nyilván nem a személynek szól, hanem az Egyház vezetőjének, és sokkal inkább az Egyház tanításának tévedhetetlenségét fejezi ki.
A Filioque kérdés sem igazán dogmatikus kérdés ma már. Legutóbbi pápáink nem egyszer, éppen az ortodox testvérekkel való egység kifejezéseként imádkozták már a Hitvallást a Filioque nélkül, ahogyan az első zsinatokon azt megszövegezték. Mindkét értelmezésnek megvan a maga létjogosultsága.
A Keleti egyházakat azért nem érte el a reformáció, mert földrajzilag és bölcseletileg egyaránt igen távol álltak tőle. Minthogy a reformáció alapvetően racionális megközelítést kínál, ezért inkább a nyugati, erősebben racionális gondolkodásban talált jobban táptalajt. De Keleten is megvoltak az egyházszakadások, még jóval hamarabb, és akkor egészen más kérdések feszegetése nyomán.
Nem a II. Vatikáni zsinat felelős a modernizáció káros hatásaiért, hanem annak rosszul értelmezett megvalósítása. Látom, Ön kereső, gondolkodó ember. Javaslom, olvassa végig ennek a zsinatnak a dokumentumait. Meg fog lepődni, hogy mennyire mély teológiai és lelki igazságokat fogalmaz meg, amelyek ma is újak és életszerűek, éppen azért, mert még sok mindent nem sikerült megvalósítani belőle. Sehol sem fog benne találni utalást arra, ami a liturgikus és lelki hanyatlást előidézte volna vagy magyarázná.
Javaslom, hogy szerezze meg a Krisztus közöttünk című görögkatolikus felnőtt hittankönyvet. Inkább hozzáértő római vagy görögkatolikus pappal beszéljen ezekről. Ha ortodox atyával kezd el beszélni, szomorú tapasztalatom, hogy igen hamar föl fogják kínálni, hogy hagyja el a Katolikus Egyházat és váljék ortodox-szá. Ezt semmiképpen sem javaslom. Inkább a Katolikus Egyházat segítse a helyes irányba a saját és helyes irányú elköteleződésével.
Kedves Lelkiatya!

Hogy fogalmazzam meg? Kisgyermek korom óta nagyon kedvesek nekem az állatok, sokszor jobban szeretem őket mint az embereket.
Ez alól természetesen a Jó Isten kivételt képez, hisz Ő teremtett mindent, felettünk áll.
Nagy baj ha az állatok közel állnak hozzám Jézussal eggyüt?
sokszor ugyanis rossznak, "földiesnek" érzem, megannyi szent lelkinaplójában olvastam hogy ha Istent igazán szeretni akarod, és átadni Neki magad, függetlenítsd magad minden teremtménytől, ezt pl. Szent Fausztina nővérnél is olvastam (római katolikus vagyok, elnézést nem tudom önöm, görög testvérek tisztelik, szeretik Fausztinát)
Segítségét előre is köszönöm, és tudom hogy Önön keresztül Jézus fog nekem válaszolni!
Aki Istent szereti, az mindent szeret, amit Ő alkotott. Az állatok szeretete nagyon is szép dolog. Nem vagyunk egyformák. Van, aki a virágokat szereti jobban, van, aki a sziklákat vagy tavakat. Természetesen, igaz, hogy a legmagasabb fokú elköteleződés Istennek, ha valaki mindentől tudja magát függetleníteni, de ez nem azt jelenti, hogy az ilyen ember nem szeretné Istennek a teremtményeit, hanem, hogy nem szereti jobban, mint magát az Istent. Bizonyára az Ön életében még lesz ennek jelentősége, hogy ennyire szereti az állatokat. Nem volna helyes, ha az erősödne föl, hogy az állatokat jobban szereti, mint az embereket, de ilyen összehasonlítást nem kell tenni. Nem is lehet, hiszen egészen másként szeretjük embertársainkat, akikben Jézust kell látnunk, mint az állatokat, Istennek ezeket a kedves teremtményeit.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Tisztelt Lelkiatya!
Szeretném megtanulni az Ap. Csel.-t énekelni, hol tudnék kottát találni? Előre is köszönöm válaszát!
Sajnos, egyelőre ebben nem tudok segíteni. Én magam sem láttam még ennek kottázott változatát. Azt tudom javasolni, hogy keressen föl egy kántori gyakorlattal rendelkező embert, és őt kérje meg, hogy segítsen.
Kedves Lelkiatya!
Az Újév közeledtével sok dolog felszakadt bennem régebbről.Azokat a dolgokat kitisztáztam azelőtt hozzáértő személyekkel.Most mégis megint átéreztem a régi sérülések fájdalmát.Az ima,lelkiolvasmányok nagy vigaszt és segitséget nyujtanak,kértem több helyen imát is ezekre a dolgokra,sikerült fokozatosan visszaszereznem a lelki békét.Most nem érzem azt,hogy szeretnék másokkal mély lelki dolgokról beszélni,vagyis inkább olyan dolgokról amelyek érintenek.Nem érzem szükségét,most igy jobb.Nem szeretnék mindig ebben az állapotban maradni.Ezt már érzem egy ideje,hogy talán jobb nem túlságosan belemélyedni a dolgokba másokkal,mert akkor követelőznek,megpróbálnak erővel megbeszéltetni.Ez most nem tesz jót a lelkemnek.Nem igénylem.Egy kisebb összejövetelen is valaki kérdezett egy teszt kiértékelésről,amin nem régen részt vettem,és ami elég személyes a csoport vezető is mindenkivel személyesen értékelte ki azt.Kitérő választ adtam a kérdésre az összejövetelen,erre ő rám szólt,hogy nem a menetet kérdezte hanem a kiértékelést,akkor is elterelő választ adtam,nem osztottam meg azt ami nagyon személyesen érint.Attól,hogy valaki elmond magáról dolgokat nem várhatja el a másiktól is,hogy ő is hasonlóképpen tegye.Ahhoz sincs most erőm,kedvem hogy ők belemenjenek velem az ő mély magánügyeikbe.Egy nővér szavai jutnak eszembe,aki azt mondta,nem kell mindenről beszélni másokkal.Szelektálni kell mi az a dolog ami csak Istenre tartozik, mi az amiről másoknak is lehet beszélni és mi az ami még folyamatban van,amirő nem jó beszélni,mert a megtapasztalások drága gyöngyök és ha elkezdünk beszélni róluk mielőtt lezárulna a folyamat az életünkben az olyan mintha azt apránként eldobálnánk.Most ehhez hasonlóképpen érzem magam.Jó lenne kicsit elvonulni,alkalmat is szeretnék keriteni rá a következő hónapokban.Ön hogyan látja a helyzetet és mit tanácsolna?
Válaszát előre is naygon szépen köszönöm!
J.
Kedves J.!
Amit a nővér mondott Önnek, nagyon bölcs hozzáállás, nyilván sok tapasztalat is van mögötte. Csak megerősíthetem. Nem szükséges, nem is helyes mindent kibeszélni. A másik véglet is rossz, ha az ember mindent csak magában akar tartani, ez súlyos zárkózottsághoz vezethet. De ennek ellenkezője sem célravezető. Valóban, meg kell válogatni, hogy ki az a személy, akivel megosztom belső gondolataimat, s azt is, hogy azokból mikor és mennyit mondok el. Nagyon jó gondolat az elvonulás, csak biztatni tudom rá. Talán legjobb, ha egy szerzetesközösségbe megy el, ahol lehetőség van a beszélgetésre is, ha úgy adódik, de megteheti, hogy akár napokon át is csöndben van, és nem beszélget mással, csak az Úrral.
Tisztelt lelkiatya!

Szeretnék segítséget kérni, mert mostanában nem tudom megbánni a bűneimet. Ha tudna gyakorlati tanáccsal ellátni, az sokat segítene.

Köszönettel:

Imre Balázs
Kedves Balázs!
Vannak ilyen időszakok, nem kell ettől megijednie. Az emberi lélek csapongó, olyan, mint az időjárás, derűre ború, s viszont. Az egyes szakaszok miatt nem kell aggódni. Az iránynak kell mindig helyesnek maradnia. Ha Önben van törekvés a bűnbánatra, ez már elég, ez már hozzásegíti Önt ahhoz, hogy közeledjék az Úrhoz. Javaslom, hogy továbbra is végezze rendszeresen a szentgyónásait, lehetőleg havonta. Tartsa meg a lelkiismeret vizsgálatot, még ha hideg fejjel is, tehát a bűnbánat érzülete nélkül, de azt jól láthatja, mi a helyes és mi nem. Ha pedig Ön görögkatolikus, akkor javaslom, keresse ki az Énekeskönyvünkből azt a 6. hangú sztihirát, amely így kezdődik: Bűnbánatom nincs... Imádkozza el azt!
TISZTELT LELKIATYA. NEM TARTOZOM SEM VALLÁSHOZ SEM SZEKTÁHOZ. DE MINDENT ELHISZEK JÉZUSNAK AMI LE VAN ÍRVA A BIBLIÁBAN. ÉS IGYEKSZEM A SZERINT ÉLNI: ELKÁRHOZOK? Jn.5,24 AKI HISZ AZ ÉN BESZÉDEMNEK, ÖRÖK ÉLETE VAN. RODNÁS,
Már hogy is gondolhat ilyet, hogy elkárhozik? Isten mindent megtesz annak érdekében, hogy Ön üdvözüljön. Ha Ön is megtesz mindent, akkor jó reménye van, hogy el is jut oda. Csak azért nem mondom, hogy biztosra veheti, hogy el ne bízza magát, s balgaságában nehogy azt vélje, már be van biztosítva a sorsa, s nem kell már törekednie.
miror törölték a második parancsolatot
Nem tudok róla, hogy bárki is megpróbálta volna ezt a lehetetlenséget. Hiszen csak az törölhetné, aki parancsba adta, más nem. Hogy figyelmen kívül hagyjuk, ez viszont, sajnos, nagyon gyakran megtörténik.
mióta van görögkatólikus

Bár 1646-os ungvári uniót követően beszélhetünk a Kárpát-medencében görögkatolikusságról, maga az elnevezés későbbi keletű, a XVIII. századtól nevezik a Rómával egyesült bizánci rítusúakat görögkatolikusoknak. Ugyanakkor jó, ha tudjuk, hogy a honfoglaló magyarok között is voltak már keresztény fejedelmek, akik a bizánci egyházban vették föl a keresztséget. Mivel ekkor még a nagy egyházszakadás előtt vagyunk, róluk is mondható, hogy Rómával egységben lévő bizánci rítusú magyarok. Természetesen őket még nem lehet görögkatolikusnak nevezni, mivel a kifejezés jóval későbbi keletű.
DJK! Kedves Lelkiatya! Honnan tudjuk letölteni a rózsafüzér társulat szabályzatát,működési feltételeit,a titokváltás menetét és imáit stb.? Egyházközségünkéből nagyon sokan "elköltöztek",nincs egy írásba foglalt útmutató, ami által újra lehetne a közösséget szervezni.
A következőket ajánlhatom:
http://kollegium.aporisk.hu/dokok/aktualitasok/359/rozsafuzer_imadkozasa_1.pdf

http://keresztezo.hu/content/rozsafuezer-imadkozasa

http://titkosertelmurozsa.shp.hu/hpc/web.php?a=titkosertelmurozsa&o=aloldal_1_
    ... 304 305 306 307 308 
309
  310 311 312 313 314 ...