Kedves lelkiatya megfogadtam hogy többet nem követek el bűnt, de van egy-két folyamatosan visszatérő bűnöm ami ellen küzdök. Az egyik hogy sajnos szeretek tulozni és olyan dolgokat kitalálni amik nem igazak és ez hazugság, de sajnos mindig az után döbbenek rá hogy már megint hazudtam amikor elmeséltem a sztorit. Erről hogy lehet leszokni. A másik pedig az hogy nem tudok a másik ember nézőpontjából nézni a dolgokat emiatt kemény szívű vagyok (keresztlányom mondta, én észre sem vettem). Hogy lehetne ezt a bűnt legyőzni? De az is gond hogy sokszor vitatkozom másokkal. Ez bűn? Képtelen vagyok elengedni a kedvenc atyám, emiatt sokat sírok és haragszom a püspök atyára és az új atyát is kritikus szemmel nézem, de nagyon szeretném szeretni az új atyát is, és elengedni a régi atyát. Tudom hogy a püspök atyára sem szabad haragudni, de nem tudom hogy lehet ezt megtenni. Segítségét előre is köszönöm.
Van egy régi imaformula, amelyet sajnos még mindig néhány helyen tanítanak az elsőáldozásra, első gyónásra készülőknél. Ez úgy fogalmaz, hogy "... erősen fogadom, hogy többé nem vétkezem..." Mindig kijavítom, amikor valaki ezzel az imádsággal fejezi ki a bűnbánatát. Ugyanis ne fogadjunk meg olyat, amit biztosan nem tudunk megtartani. Ezt javaslom Önnek is. Ne fogadja meg, hogy többet nem követ el bűnt, mert "nincs ember, aki él, és ne vétkeznék..." Minden nap követünk el bűnöket. Ha a lelkiéletben előre haladunk, akkor nem azt érezzük, hogy egyre kevesebb bűnt követünk el, hanem épp ellenkezőleg, azt látjuk, hogy egyre több bűnnel tesszük magunkat méltatlanná Isten végtelen szeretetére. A szentek sem bűntelenek. Hanem, ahogy Barsi Balázs atya fogalmaz egyik tanításában: azok a szentek, akik "tíz körömmel kapaszkodnak az Úrba".
Az Ön által említett bűnnek, a túlzásnak azzal lehet ellenállni, hogy mihelyst rájövök, hogy már megint beleestem, igyekszem azt minél hamarabb helyreigaztani. Például egyik este meséltem valamit, ami "túl jól" sikerült, mihelyt ezt fölismerem, azonnal fölhívom telefonon az illetőt, hogy bocsánatot kérjek, és kiigazítsam a sztorit. Ha már aznap éjszaka ez kínos volna, akkor másnap tegyem meg minél hamarabb. Ha vállalja ezt a kicsit kellemetlen terápiát, meg fog lepődni, milyen hatékonyan segíteni fog, és a fölismerés ideje egyre inkább lerövidül. Egészen annyira, hogy egy idő után (s ez hamarosan fog bekövetkezni), már a mesélés közben eszébe jut, hogy most ezt a túlzó kanyart inkább kihagyom.
A másik gyengéje talán nem ennyire könnyen orvosolható. De ne adja föl. Javaslom, előbb bírkózzék meg a túlzás hazugságának bűnével, s amikor abban érzékelhető sikereket ért el, akkor lásson hozzá a másikhoz. Ugyanakkor hálás szívvel ismerje föl, hogy ennek belátása is már nagy eredmény. Mindig imádkozzék azért a személyért, akivel vitatkozott. Főként, ha tudja, hogy összetűzésbe kerül, akkor már előtte is. Imádkozzék külön a püspök atyáért, az új atyáért. Tudom, hogy ezt meg is teszi. Megnyugtatom, meg is lesz ennek az eredménye. Nagy szerencsénk, hogy végtelenül irgalmas velünk a mi Urunk és Istenünk.
Kedves Atya! Hogy lehet olyan bűnt meggyónni, amit nem bántam meg ...
Viszont tudom, hogy újra el fogom követni ezt a bűnt..., és így nem érzem őszintének a gyónást. ... hetente többször szoktam áldozni, az tart meg, az segít át a hétköznapok nehézségein. Ha épp úgy alakul, gyónjak hetente, vagy hetente többször? Nem látom a megoldást erre a helyzetre... Köszönettel!
Minthogy kihagytam a nyilvános közlésből a személyes részleteket, azt javaslom, írjon a lelkiatya@gorogkatolikus.hu címre, s akkor részletesebben is megfogalmazom a véleményemet az Ön élethelyzetével kapcsolatban.
Kedves Lelkiatya! Mikor valaki uszít a kereszt ellen, vagy ártó szándékkal mond vagy tesz valamit hívő testvérek ellen, olyankor ha tehetjük és épp olyan helyzetben találjuk magunkat, akkor feladatunk-e közbeszólni, netalán közbeavatkozni és harcolni a támadóval a másik védelmében? Nekünk hívőknek dolgunk-e, hogy megvédjük Jézus nevét, vagy a gyenge és elesett testvéreinket a szemünk előtt éri gúny és utálat tárgya a mindennapokban hitük miatt? Vagy pedig el kell fogadnunk a gúnyolódást a világ által, elmondanunk egy imát és odafordítanunk a másik orcánkat is, mert ez az amit Jézus is és a mártír szentek is tettek és tennének ma is? Köszönöm válaszát!
Nem könnyű előre megmondani, hogy egy adott helyzetben mit kell tenni. Nagyon sok függ a körülményektől. S ha történetesen le is írnánk részletesen, hogy milyen helyzetre is gondolunk, akkor sem valószínű, hogy az így előre elképzelt helyzetre megfogalmazott magatartást fogjuk tudni követni. Ezért most is csak általánosságban tudok Önnek válaszolni.
Igen, ki kell állnunk a keresztény értékek mellett. Ugyanakkor tekintettel kell lennünk a körülményekre is. Úgy kell tennünk, hogy ne a másik embert bántsuk, hanem az értéket, vagy éppen a megtámadott személyt védjük. Úgy kell föllépnünk, hogy a védelmünk remélhetően hatékony legyen, s például ne még rosszabb helyzetet eredményezzen. Ügyelni kell, hogy ne keverjük össze a személyes önérzetünket a krisztusi értékek védelmével. Számolnunk kell azzal is, hogy nem mindenkitől és minden helyzetben azonos magatartást vár el az Úr. Az ilyen, éles helyzetben végbevitt tettek döntése többnyire nem akkor, az adott pillanatban dől el, hanem jóval korábban, a megelőző magatartásunk függvényeként. Ezért mindenkor, életünk minden pillanatában védenünk és követnünk kell a krisztusi értékeket, akkor a veszélyeztetett helyzetben is tudni fogjuk, hogy miként cselekedjünk.
Igen tisztelt Atya!
Szeretnék a búcsúszerzés lehetőségével élni a tisztító tűzben szenvedő lelkekért.
Tudom, hogy az egyik feltétel a gyónás, a másik az áldozás és ima a Pápa szándékára.
Csak pontosítani szeretném, hogy mit kell imádkoznunk akár a templom felkeresésekor vagy a temetőlátogatáskor. Ugyanazt? a Pápa szándékára Hiszekegy, Miatyánk, Üdvözlégy?
Áldozni temetőlátogatáskor is szükséges mind a 8 napon? Vagy elég, ha Mindenszentekkor áldozunk a szentmisén?
Egy alkalommal csak egy megholtért, vagy akár családokért, vagy éppen az általam esetleg nem ismert tisztítótűzben lévő megholtért.
Úgy gondolom, hogy megholtunk lehet, hogy már elhagyta a tisztítótüzet, az érte mondott ima gondolom az egyház javát szolgálja, nem tudom, hogy így van-e, vagy Egyházunknak mi az álláspontja erről.
Köszönöm a kérdezési lehetőséget, tisztelettel: Burghardt Ottilia
Kedves Ottilia! Bocsánatát kell kérnem, nem tudok segíteni, mert ebben a kérdésben teljesen járatlan vagyok.
Kedves Lelkiatya! Mit tud javasolni annak aki, annyira glutenerzekeny, hogy 1 mgt sem kepes elviselni. Ebben a helyzetben hogyan legyen a sztaldozas? Valaszat koszonom.
Azt hogy áldozzék bátran a Szent Vérből. Ha előtte szól az atyának, akkor ő félretesz belőle egy külön kehelybe, és abból tudja megáldoztatni. Sok parókiánkon megvan ennek a gyakorlata.
Kedves Atya! Az öngyilkossági gondolatokat meg kell gyónni, ha az ember elidőz rajta? Annyira kilátástalan minden és annyira egyedül érzem magam, annyira nagy a teher, hogy nem látom a kiutat. Nagyon megijedtem magamtól ezen gondolatok miatt, de nem tudtam elhessegetni, hanem teret engedtem nekik,többször is.
Érthető, de veszélyes. Mindenképp kerülni kell. Olyan menekülés, mint amikor az ember megijed a békától és bemenekül az oroszlán barlangjába. Ilyenkor nagyon könnyen a gonosz játékszerévé válhatunk. A sátán ki is használja az ilyen elkeseredett pillanatainkat, ilyenkor a rossz gondolatokon keresztül próbál még jobban a földbe döngölni, hogy veszítsük is el teljesen a reményt, ne bízzunk az Istenben. Holott ő mindenható! Minden helyzetből ki tud emelni, csak hozzá kell fordulnunk. Ezt akarja megakadályozni a sátán. Szóval kerülni kell az ilyen gondolatokat. Amikor fölismerem, hogy az értelmem efféle gondolatokkal játszik, akkor ne csak elterelni próbáljam róla a figyelmemet, mert az úgysem fog menni. Mintha banánnal akarnám elűzni a majmokat. A hatékony fegyver ilyenkor, hogy a gondolatot Istenre irányítom. Hozzá kiáltok, róla gondolkodom. Akkor nem marad helye, tere az ártó gondolatoknak.
Tisztelt Lelkiatya!
Ön szerint milyen Isten, hogy tudjuk elkepzelnj milyen Ő valajaban?
Nem tudjuk elképzelni őt. Ne is akarjuk. Ez csak félrevezetne minket. A fantáziánk játékává válik az Isten-képünk. Inkább arra irányítsuk a figyelmünket, hogy mi mindent tett, mit vitt végbe az életünkben. Ezen keresztül kirajzolódik számunkra, hogy kicsoda ő nekünk valójában.
Kedves Lelkiatya!
Miért mondja Jézus a tanítványainak, Lk 9, 18-22, hogy ne mondják el senkinek, hogy ki Ő valójában?
Még nem jött el akkor az idő, hogy az Atya teljesen kinyilvánítsa a fiát a világ előtt?
Vagy az emberek nem voltak rá készen?
De hát Isten köztünk létének felismerésére kész lehetünk-e?
Ha küld is, művel is jeleket az Úr, ki lenne kész felismerni Őt, ha csak nem Ő maga engedi?
Vajon mi adott erőt a tanítványoknak e felismerést csendben megőrizni lelkükben az emberek szenvedéseit látva?
Köszönve: Lívia
Nem kis fejtörést okoz a biblikusoknak, hogy bizonyos helyzetekben miért mondta Jézus, hogy még ne beszéljenek a csodáiról. Többnyire arra gondolhatunk - ahogy arra Ön is utal - hogy ekkor még nem voltak készek rá az emberek, hogy befogadják az üzenet lényegét. Ennek jó esélye volt, hiszen sokan politikai értelemben vett messiásnak tartották, ezt várták el tőle, s ezzel nem kis mértékben zavarták össze Krisztus küldetésének igazi üzenetét. A Tábor-hegyi jelenésről lejövet Jézus azt írta elő tanítványainak, hogy addig ne beszéljenek arrról, amit láttak, amíg föl nem támad a halottak közül. Nem úgy fogalmazott, hogy "ki ő valójában", hiszen még ekkor sem értették maguk a kiválasztott apostolok sem, hogy miben is volt részük. A föltámadás fényében aztán nagyon sok mindent megértettek. Addig pedig csak hiábvaló fecsegés lett volna az erről való beszámoló.
Tisztelt Lelkiatya!
Mirre jó ha az otthonunkban van szentelt gyertya és szentelt víz? Mikor használhatók? És milyen hatása van? ????
Ezek a szent vagy megszentelt tárgyak segítik a hitünket. Nem önmagukban van az erejük, hanem a mi hitünk által. Minél nagyobb a hit, annál erőteljesebben tudják közvetíteni az Isten kegyelmi erejét. Leginkább az imádság idején használjuk ezeket. Visszahatnak ránk, térszerűen érzékeltetik velünk az Isten országának, a szenteknek a jelenlétét. Persze, nem csupán valami érzékletes díszletek, hiszen a szentség erejénél fogva ezek már az odaátról közvetítik az Isten kegyelmét. Mintegy bevonnak minket abba az imádságba, ami odaát is folyik.
Kedves Lelkiatya!
Mennyire elfogadható az, ha a papunknak minden prédikációja, minden hirdetése ( a másik kibeszélésén, kioktatásán túl) napjainkban inkább a vírustól való félelemről szól? Minden emberi kapcsolatát a vírustól való félelemtől irányítva leépíti? Miért kell riogatni? Miért ez a legfontosabb téma egy keresztény közösségben?
Tudom, hogy most egy ilyen világban élünk, de az, hogy a viselkedésünk/beszédünk ezáltal depresszióssá tegye mindennapunkat és a remény, a bizakodás egy keresztény közösségből kiírtódjon, mihez vezet? ...
Az egyháznak nyilvánvalóan az a feladata, hogy az üdvösségre vezessen bennünket. Néha túlzásba esünk, mi papok, hogy a világ dolgaiba túlságosan belegabalyodunk. Akár politikai, akár gazdasági kérdésekben, akár most, az egészségügyi dolgokban. Mint vezetőnek nyilván a papnak is buzdítania kell a rájuk bízottakat az előírások megtartására, és ebben neki példát is kell adni. Ugyanakkor pillanatra sem feledkezhetünk el, hogy a mi feladatunk elsősorban a béke és a bizalom erősítése. A vírus terjedése miatt sokszor túlzó félelmek is kialakulnak az embereknek. A papoknak ez is feladatuk, hogy ezt ne hagyják, hogy a békét és az Istenbe vetett bizalmat erősítsék az emberekben.
Kedves Lelkiatya,
hogyan értelmezzem a pápa Őszentsége javaslatát(ha a médiában megjelent hir valós)melyben az azonos nemúek élettársi kapcsolatának jogi rendezését ,legalizálását inditványozta?Az egyház elfogadja,támogatja ezt?Házasság szentségében is részesülnek a jövőben?Ez nem szodomia?Vagy már ezen az egyház is "túllépett"?
Gabriella
Biztos vagyok abban, hogy kiforgatták Ferenc pápa szavait. Olvastam is egy értelemezést, amely részleteiben igazolja, hogy összevágott mondatok voltak. Az Egyház nyilván nem fogadja el és nem támogatja az egyneműek házasságszerű összeköltözését.
Kedves Lelkiatya! Hogyan lehet jól kezelni egy szakítást? Hogyan lehet továbblépni?
Köszönöm a segítségét!
A szó igen kifejező. A szakítás az szakítás. Nyilván nagyon fáj, de akkor sikerül jól, ha az valóban szakítás. Ezt azért mondom, mert legtöbbször, mivel ez nagyon fájdalmas, azzal próbálják a fájdalmat enyhíteni, hogy a szakítás nem radikális, hanem szelíd lefolyásúvá teszik. Még találkozgatnak, beszélgetnek, "maradjunk jó barátok" - mondják. Ez azért is rossz, mert legtöbbször a két fél ezt nem egyformán éli meg. Akinek kevésbé fáj a szakítás, az könnyebben belemegy, hogy még alacsonyabb hőfokon folytassák a kapcsolatot, míg a másiknak ez csak további fájdalmakat jelent, valójában a sebet ecettel kezelik. Legyen szakítás, aztán hagyjuk időt a sebek begyógyulására. Idővel begyógyul. Idővel minden seb begyógyul! Az idő nagyon jó orvosság.
Ehhöz kapcsolódóan még egy másik tanácsot is érdemes megfogadni. Meglepő lehet, de hatékony. Ne is imádkozzanak egymásért! Legalábbis egy ideig. Valakit, valaki külső személyt, egy atyát, egy szerzetest meg lehet kérni, hogy ő imádkozzon helyettem a volt páromért, de én ne tegyem. Ugyanis ez megint csak a seb behegedését nehezíti. Jó szándékkal imádkozom, de az érzelmeimet ez csak még jobban felforgatja.
Érdemes az időt arra is használni, hogy kicsit jobban figyeljek önmagamra. Rossz megoldásnak tartom, ha ilyenkor valaki valami másik kapcsolatba siet, hogy ne érezze a magányt. Jobb, ha ilyenkor az ember érzi a magányt, megküzd vele, esetleg annak szép mélységeit is fölfedezi. Az ilyenkor kínálkozó újabb kapcsolat csak további bonyodalmakat szokott okozni, nagyon kicsi az esélye, hogy ebből szülessen igazi, végleges párkapcsolat.
Ebben a magányban az Istennel is jobban tud beszélgetni az ember. Az Istennel való kapcsolatnak is új mélységei tárulhatnak föl. Ezt is érdemes kihasználni, élni vele.
Kedves Atya! Mi lesz azzal az emberrel, aki csak eszközként használja a vallást, hogy jó színben tüntesse fel magát?
Isten irgalmazzon neki! De nagyon ősi jelenségről van szó, hiszen emiatt ostorozta Jézus a kortársait is. Főként a farizeusokra volt ez jellemző, úgyhogy ma már össze is kapcsolódott a csoportjuk neve ezzel a magamutogató magatartással. Jaj nektek! - mondta rájuk Jézus.
Dicsoseg Jezus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya! On szerint elitelendo az a tett, hogy a hivek glutenerzekeny testvereinket kikozositik, lenezik es megvetik oket? Mit lehet tenni, hogy kezeledjenek az allaspontok? Szerencsere a parokian nincs sok glutenerzekeny a parokus atya es segedlelkeszek atyak nev szerint tudjak, ismerik oket. Koszonom valaszat.
Ez örökös emberi gyarlóság, hogy nehezen tudunk a másik helyzetébe helyezkedni. Nem érdemes emiatt haragudni embertársainkra, inkább megértéssel kell kezelnünk ezt az emberi gyengét. Érdekes módon sokszor előfordul, hogy valaki érzékeny arra, ha a saját másságát nem veszik figyelembe, ugyanakkor ő maga is érzéketlen a más tipusú mássággal szemben. Az én javaslatom, hogy egyszerűen figyelmen kívül kell hagyni az efféle torzsalkodást. Mit számít az, hogy ki mit gondol rólam? A lelkiismeretem legyen tiszta, az Úrral való kapcsolatom legyen élő, minél mélyebb, a többi nem igazán számít. Sőt, ha tudom követni ezt a törekvést, akkor ez jótékonyan hat majd másokra is. Míg, ha a jogos jussomat próbálom érvényesíteni, ez óhatatlanul újabb feszültségeket szülhet. Nyilván a helyi atyáknak van legnagyobb felelőssége abban, hogy minden oldalról segítsék ezt a kölcsönös elfogadást.
Kedves Lelkiatya!
Vajon Krisztus hordana szájmaszkot?
Ha tömeg venné körbe és mindenki maszkba hallgatná mit szólna?
Ha valaki kérné, hogy Ő is vegye fel és úgy tanítson, vajon megtenné?
Baj, ha félünk attól, aki fél?
Vagy az a nagyobb baj, ha attól félünk, aki nem fél és kéri, hogy ne hordjunk maszkot?
Csanád
Egészen biztosan. Hisz alapvető magatartása volt az engedelmesség. Nagyon sok olyan, korához kötött előírást megtartott, amiről jól tudta, hogy csupán ideigvaló, de mégis igazodott hozzájuk. A bűnbánat jánosi keresztségekor ki is mondta: "Illő, hogy mindent megtegyünk, ami elő van írva." (Mt 3,15) Hasonló tanulsággal bíró történetet találunk még Mt 17, 24-27 részben. Azokban volt Jézus formabontó, olykor botránkoztatóan szembeszállva a szokásokkal, amelyek lelkileg félrevezették az embereket. A maszk viselése legföljebb kellemetlen, de egész biztosan nem árt az üdvösségünknek.